Jos saat kutsun illanistujaisiin, esim. tupareihin, mikä on oletuksesi ruuan ja juoman suhteen?

  • Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No jos ne on junttien pirskeet, jätän väliin, koska en voi sietää örvellystä, säälittävää kotikaraokea ja kuppasia päivän pöydällä seisseitä eväitä. Ja junttien pirskeisiin pitää varmaankin viedä omat eväät mukana.
 
Kysyn aina, että mitä saisi tuoda. Mutta noin yleensä on tapana, että tarjotaan jotain suolaista (piirakkaa, pizzaa jne.) ja jotain makeaa. Lisäksi skumppaa tai boolia. Jokainen tuo lisäksi omat juomansa & jotain pientä snäksiä (esim. juustoja ja keksiä) ja jos niitä jää, niin kyllähän isäntäväki ne joskus nauttii kuitenkin.
 
"vieras"
Oletan että isäntäväki hoitaa tarjottavat. Mun tuttavapiirissä on ollut tapana ilmoittaa että järjestetään nyyttäriperiaatteella, jos halutaan että kaikki osallistuu tarjoiluihin :) Läheskään kaikki tutut ei myöskään juo alkoholia eivätkä katsoisi hyvällä jos heille menisi oman pullon kanssa, joten ei tulisi mieleenkään ottaa omia juomia mukaan ellei kutsussa sanota siitä mitään. En siis automaattisesti oleta, että alkoholi kuuluu iltaan. Jotain tuliaisia tapaan kyllä viedä.
 
just
kysyn aina, että voinko tuoda jotain ja toimin sen mukaan. Viinipullon vien joka tapauksessa. Olen 35+, joten omassa kaveripiirissä on yleensä jo "kunnon" ruokaa, mutta 10 vuotta sitten mentiin aina pizzaa ja salaattia -linjalla.
 
"Misty"
Olettaen, ettei kutsussa ole viitattu millään muotoa ruoka- ja juomapuoleen.

Oletatko, että kutsuja tarjoaa kaiken juomista ja tukevista ruuista lähtien? Vai otatko omat juomat mukaan varautuen saamaan pientä naposteltavaa? Vai jotain muuta?

Ja ajatellaan niin, että kyseessä on nuoret aikuiset, joista osa vielä opiskelee, osa on jo työelämässä.
Olettaisin tarjolla olevan jotain "helposti syötävää", kuten salaattia tai mozzarella-tomaatti-tikkuja, sipsejä, lihapullia tai muuta dippailtavaa, ja tietysti juomia, myös alkoholittomia. Muuten en veisi juomia, mutta tuliais(viini)pullon toisin tietenkin, ja vaikka jonkun suklaarasian tms.
 
Riippuu kutsujasta. :)

Ja jos nyt hiukan vieraammalta ihmiseltä saisin ihan kutsun illanistujaisiin olettaisin,että siellä on tarjottavia,mutta varmaan varautuisin omilla juomilla ja veisin tuliaisina jonkin pullon tms.

Tupareihin veisin tupaantulijaislahjan ja jonkin pullon.

Me yleensä jutellaan ja suunnitellaan ystävien kesken tuollaisia jo hyvissä ajoin jotta jokainen tietää miten missä ja milloin tai jos ei niin sitten kerrtaan ainakin kutsutuille.

Meillä tupareissa ja illanistujaisissa ollut tarjottavina salaatteja,patonkia (tuorejuustoa),pikkupizzoja tms
Tai..
juustoja,hedelmiä,keksejä jne..

Juomina boolia,viinejä,siidereitä,olutta tai joskus ontaannutaan tekemään ihan drinksuja baarikaappien antimista. :)
 
"tiipii"
Olettaen, ettei kutsussa ole viitattu millään muotoa ruoka- ja juomapuoleen.

Oletatko, että kutsuja tarjoaa kaiken juomista ja tukevista ruuista lähtien? Vai otatko omat juomat mukaan varautuen saamaan pientä naposteltavaa? Vai jotain muuta?

Ja ajatellaan niin, että kyseessä on nuoret aikuiset, joista osa vielä opiskelee, osa on jo työelämässä.
Mä kyllä kysyisin ilmoittautuessani, että voinko tuoda jotakin mukanani? Onko nyyttärit, tai tuonko viiniä jne.. En ainakaan oleta, että talo tarjoaa kaiken, jos nuorista ja opiskelijoistakin kyse. Musta just joku pikkusuolanen vois tulla talon puolesta, mutta muuten omat eväät.
 
"Rrr"
[QUOTE="vieras";27265810]Niin ja omat juomat mukaan 18-30 vuotiaitten tupareissa, 30-45 v. isäntäväellä on yleensä varattu juomaa, vieraiden on hyvä viedä viinipuollo tuliaisiksi. 45-- v. kaikki tarjotaan isäntäväen puolelta ja vieraat voivat viedä jonkun laadukkaan konjakin tms. lahjaksi. Sitä vaan ei välttämättä juoda heti niissä pirskeissä.[/QUOTE]

Juuri näin.
 
Tjaah
Riippuu porukasta joka kokoontuu. Meillä on opiskelija-ajoilta tiivis porukka, joka silloin kerääntyi aina nyyttärimeiningillä. Nyt on ikää 30+ ja on ammatit ja työpaikat ja siipat ja lapset. Edelleen kun kokoonnutaan joko siippoineen&lapsineen tai vain "meidän jengi" niin ilman mitään oletuksia kaikki tuo jotain ja juomaa on sekä järjestäjän että vieraiden puolesta.

Jos on illanistujaiset muulla porukalla niin yleensä kysyn voiko tuoda jotain tai ainakin sen viinipullon vien. Joskus vien kysymättä esim. vastaleivottuja säpylöitä ja jotain juustoa ja sanon isännälle että voi laittaa vaikka sämpylät pakkaseen jos ei mahdu pöytään tms. Mulle siitä ei ole vaivaa ja niin usein noita kekkereitä ei ole ettäkö se lompakon päälle kävisi.
 
"vieras"
Itse en ole vielä sellaisissa tupareissa ollut, minne olisi mitään omia eväitä pitänyt viedä. Tosin olen ekaa kertaa tupareissa ollut vasta lähempänä kolmeakymppiä, nuorempien piireissä on varmaan enemmän nyyttäreitä jne.
 
No jo itse pidetaan juhlat niin ei odoteta kenenkaan tuovan mitaan. Ja jos vaikka kaverit kutsuu tupareihin, ei tulisi valttamatta vietya paitsi joku pieni lahja. Mutta me asutaankin maassa jossa isantavaki aina tarjoaa. Mutta Suomessa jos juhliin menen, vien kylla jotain pienta purtavaa tai ainakin kysyn voisinko tuoda.
 
vierailija
No, jos itse olisin menossa tupareihin, niin varmaan miettisin vähän sen mukaan, mikä on isäntäväen ikä. Sanotaanko 18-30 v. ei kannata odottaa, että on varsinaista ruokaa, jotain sipsi/popcorni/linjaa tai pientä lämmintä snäksiä. Vieraiden on hyvä syödä kotona, jotta saa jotain muutakin sinne masuun kuin viinaa.

Sitten kun ollaan siinä 30 paremmalla puolella - 40 v. niin aika usein on jotain sapuskaa, tyyliin suolaista piirakkaa ja salaatteja. Kahvit ja konjakit tietysti. Ja jälkiruokaa.

45 v. -- ylöspäin, aivan varmasti on syötävää, enemmän kuin vieraat jaksaa syödä.
Ei pie yleistää.. Itse oon kolmekymppiä lähestyvä ja aina on tarjolla suolaista isompaa syötävää ollut. Kukaa ei jää nälkäiseksi. Kyllä sitä voi 40 vetää nykyää kunnon viina övereitä.. Joten turhaa yleistää.
 

Yhteistyössä