JOULU 2019

Toivotaan että toiveesi menee läpi!:)
Mutta että, meinaatko nukkua jouluaaton?:cry:
Ei ku vikan yön jälkeen nukun max. puoleen päivään asti, että pääsee takaasi rytmiin. Jos aattoaamuna lopetan valvomisen, niin nukun muutaman tunnin ja sitte varmaan viiden aikaan syödään meillä porukalla. Laatikot teen kuitenki valmiiksi, perunasalaatis ei mee kauaa ku on vain perunat valmiiksi keitetty. Sitte keittää perunat, tehdä kastike, pilkkoa maustekurkut, kotijuusto. Rosolli kaupasta. Kinkun paistaa mun isä leivinuunis. Ai niin ja lihapullat pitää paistaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
Ei ku vikan yön jälkeen nukun max. puoleen päivään asti, että pääsee takaasi rytmiin. Jos aattoaamuna lopetan valvomisen, niin nukun muutaman tunnin ja sitte varmaan viiden aikaan syödään meillä porukalla. Laatikot teen kuitenki valmiiksi, perunasalaatis ei mee kauaa ku on vain perunat valmiiksi keitetty. Sitte keittää perunat, tehdä kastike, pilkkoa maustekurkut, kotijuusto. Rosolli kaupasta. Kinkun paistaa mun isä leivinuunis. Ai niin ja lihapullat pitää paistaa.
Alkoi kuola valua!:LOL:
 
Alkoi kuola valua!:LOL:
Perunalaatikon teen mun äitin äitin ohjeella. Makeutta pitää olla reippaasti eli siirappia tarvitaan reilusti. :D Ei toki oo kaikkien makuun niin makia, mutta tuntuu, että täällä päin se on monella just tuollaasta. Äitin isä sanoi joskus, että äiti on ainoa joka on saanu siitä samanlaasta ku mummu aikoonaan. No äitin mukaan mäki oon onnistunu siinä. :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja ruuttis
Perunalaatikon teen mun äitin äitin ohjeella. Makeutta pitää olla reippaasti eli siirappia tarvitaan reilusti. :D Ei toki oo kaikkien makuun niin makia, mutta tuntuu, että täällä päin se on monella just tuollaasta. Äitin isä sanoi joskus, että äiti on ainoa joka on saanu siitä samanlaasta ku mummu aikoonaan. No äitin mukaan mäki oon onnistunu siinä. :love:
Perunaloorasta ei oo yhtään mihinkään jos ei siinä oo kunnolla imelyyttä!:coffee:

Ne jotka ei imellä looraansa - ihan sama syyä pottumuussia:D
 
  • Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
Meillä on muuten joinaki vuosina ollu porraspääs kuusi valoineen, mutta nyt haaveilen jos sais aikaaseksi tehdä vanhoista ikkunoista ison lyhdyn. Ne ikkunat on isän isän lapsuudenkodista joka oli rakennettu 1911. Isä ei oo aiva varma onko ne alkuperääset ikkunat. Jostaki syystä ne ikkunat on säästetty ku talo on purettu 80-luvulla. Se talo oli myös isän lapsuudenkoti ja oon mäki siinä asunu muutaman ekan vuoden.

Meillä on siis ulko-ovelle muutama rappunen ja siinä on tasanne mihin mahtuu hyvin kuusi tai lyhty. Ny siinä on maitotonkka räsymaton päällä. Siinä päällä oli kesällä mansikka-amppeli.

Sisällä on ollu jo monta vuotta muovikuusi mun allergian takia. Nykyään on valkoonen kuusi.
 
Meillä on muuten joinaki vuosina ollu porraspääs kuusi valoineen, mutta nyt haaveilen jos sais aikaaseksi tehdä vanhoista ikkunoista ison lyhdyn. Ne ikkunat on isän isän lapsuudenkodista joka oli rakennettu 1911. Isä ei oo aiva varma onko ne alkuperääset ikkunat. Jostaki syystä ne ikkunat on säästetty ku talo on purettu 80-luvulla. Se talo oli myös isän lapsuudenkoti ja oon mäki siinä asunu muutaman ekan vuoden.

Meillä on siis ulko-ovelle muutama rappunen ja siinä on tasanne mihin mahtuu hyvin kuusi tai lyhty. Ny siinä on maitotonkka räsymaton päällä. Siinä päällä oli kesällä mansikka-amppeli.

Sisällä on ollu jo monta vuotta muovikuusi mun allergian takia. Nykyään on valkoonen kuusi.
Juuuuu! Tuo lyhtyjuttu vanhoista ikkunoista - siitä vois tulla tosi hieno!
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Pitää vain saada aikaaseksi tehdä se :LOL: Pakko tuoda ne ikkunat eka kotio isän tyköä koska valmiista lyhdystä tulee niin iso, että hankala kuljettaa. Mietin, että jos tekee siihen tasaasen katon niin saa siihen päälle jotaki.
Taidan varastaa idean!:sneaky: Meillä on myös maalla vanhoja ikkunoita.
Ja kesäisin lyhty toimii pienenä kasvihuoneena!:)

Hirveästi tuli erilaisia vaihtoehtoja kun googletti lyhty vanhoista ikkunoista.:)
 
  • Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
vierailija
Meillä on vanhat ikkunat kyhätty kasvihuoneeksi ja siellä on ollut jo kuukaudenpäivät ledvalot. Ne valot tuplaantuvat moneen kertaan ikkunoissa ja varsinkin jäisessä on satumaisen kaunis, valaisee kauas:love:
Tee kerralla niin suuri kuin pystyt ja tomaatille saisi olla hyvin korkea! Pari tuuletusluukkua muista tehdä sinne kattoon kans - myöhemmin on vaikeaa. Katoksi kennomuovia, turvallisuussyistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Jouluhekumointiin voin liittyä minäkin:love:
Mitä perunalaatikkoon tulee niin mä teen sen nykyään niin hankalasti kuin voi ja tulee ihan mielettömän hyvää, anopin reseptillä mutta kuulemma parempaa kuin anopin tekemä:sneaky: Mä luin joskus niistä imeltymis lämpötiloista ja reaktiolämmöistä ja sen jälkeen oon imellytellyt uunissa ja uunin päällä "turvallisesti" paksuihin pyyhkeisiin käärittynä mittarilla lämpöjä seuraillen:D Vaikka imellytys onnistuu todella hyvin, lisään siltikin pikkusen siirappia koska se nyt vaan sopii siihen:rolleyes:
Ihanaa kun torttuihin on niitä valmismarmelaadeja useampaa, ei pelkästään luumua!
TässäKIN asiassa mä oon vähän jäärä, joulutorttuihin kuuluu luumu, ei mikään muu. Muina aikoina voi sitten tehdä vaikka syystorttuja omenahillolla:D Vähän niinkuin glögikin, jos se on vaaleaa se ei ole glögiä(n)
 
  • Tykkää
Reactions: Kais ja Lispetti
Meillä on vanhat ikkunat kyhätty kasvihuoneeksi ja siellä on ollut jo kuukaudenpäivät ledvalot. Ne valot tuplaantuvat moneen kertaan ikkunoissa ja varsinkin jäisessä on satumaisen kaunis, valaisee kauas:love:
Tee kerralla niin suuri kuin pystyt ja tomaatille saisi olla hyvin korkea! Pari tuuletusluukkua muista tehdä sinne kattoon kans - myöhemmin on vaikeaa. Katoksi kennomuovia, turvallisuussyistä.
Kuulostaa ihanalta lyhdyltä:love:
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä