Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *elokuussa*

Lukeeko tätä joku fb-ryhmässä olija? Laitoin pari päivää sitten viestiä @MomToBeM :lle mutta katsoin että hän ei ole yli viikkoon ollut täällä paikalla. Mahtuisiko ryhmään ja voisiko facebookissa mainita, että täällä olisi halukas sinne. :)
 
Onnea tyttölupauksesta @-Amanda- !

Tääläkin sai neuvolasta eka käynnillä mukaan paperin, jossa on lueteltu neuvolat, lääkäri ja ultrat millä viikoilla aina on. Nyt siis ollut neljän viikon välein ja loppua kohden tihentyy kahden viikon ja viikon välein...

Oottekos muut saaneet infoa niistä sairauksien testaamisista mitä nykyään testataan vastasyntyneiltä 2-5vrk ikäisiltä. En nyt muista tarkkaa termiä mitä niistä käytettiin... mutta siis aiotteko osallistua, nämähän oli vapaaehtoisia? Esikon aikaan tätä ei vielä ollut.
 
Onnittelut tyttölupauksesta @-Amanda- :love:

@Nanna-87 meillä tytöltä otettiin kantapäästä joku verinäyte 2pv iässä. En kyllä yhtään muista mitä ne siitä tutki, mutta joku tutkimus se oli :ROFLMAO: jouduttiin menemään takaisin synnärille 2pv iässä lääkärin tarkastukseen, niin samassa rakennuksessa labrassa ottivat. Nyt en ole kyllä miettinyt asiaa ollenkaan, mutta eiköhän taas osallistuta, jos tulee puheeksi.
 
Hankinnoista..
Mähän tajusin että nyt kun tulee talvivauva niin eihän nuo samat toppavaatteet ole varmaankaan oikean kokoisia mitä muilla ollut käytössä. Esikoisen vanha valkoinen 56cm toppahaalari löytyy, mutta siitä on tumput ja töppöset kadonnut, eli tilalle täytyy jotkut metsästää. Esikoisen äitiyspakkauksen haalari (68cm-74cm) taas on ihan liian iso ja meillä mennyt käytössä todella ohueksi. Eli ehkä hommaan jonkun 62cm toppavaatteen vielä lisäksi :)
tämän vuoden pakkauksessa taisi olla kätevän oloinen toppahaalari/pussi, joten jokun vastaavanlaisen voisin koittaa etsiä, niin ei ole niin tarkkaa koon suhteen.

Kirppikseltä sattui löytymään 4 valkoista kääntöhihallista bodya 50snt/kpl, joten oli ihan pakko ostaa, olisihan siellä ollut kaikkea muutakin ihanaa, mutta koitan ostaa vaan tarpeellista :D

Mimmi 21+6
 
@Lumi87 mulla siis korkea hb, mutta kun se hieman laskee normaalista korkeasta niin kuulemma sekin huimaa matalan paineen lisäksi.
En tiedä oisko sillä merkitystä, että ollaan esikoispojan kanssa jääty ihan koukkuun tuoreeseen persiljaan. Syödään sitä hullut määrät ja siinä kai on paljon rautaa.

Ainiin toppavaatteethan on tärkeitä heti alkuun! Itsellä kaksi kesävauvaa.. No pääseepähän luvan kanssa jotain ihanaa ostelemaan! Mä olen niin huono kirppiksillä, kun ostelen sieltä hirveästi kaikkea söpöä vaatetta enkä muista, olisiko niille oikeasti tarvetta..

Kiitos kaikille onnitteluista ja samoin teille! Nyt näyttäisi olevan enemmän tulossa tyttöjä.

Mä olen kyllä niin onnellinen, kun tietää sukupuolen! :love: Tulee niin paljon todellisemmaksi taas, kun voi katsella vaatteita ja miettiä nimeä. Mies ei edes heti tyrmännyt kaikkia mun ensimmäisiä nimiehdotuksia! :D

Henriette 22+1
 
@Henriette Sama juttu, jotenkin tosi ihana tietää sukupuoli. Mä oon kans nyt jotenkin yrittänyt järkevöittää kirppariostoksia ja miettiä mitä oikeesti tarvii. Mut helposti sitä tulee uutta hommattua kun edullisesti saa.

Löysin huutonetistä joku aikaa sitten halvalla 50 cm toppapuvun. Onpahan joku ihan alkuun, vaikka ei toi koko todellakaan mee pitkään. Olin kuitenkin ite 49 cm syntyessäni, vaikka menikin lasketun ajan yli. Oletan siis, että tuo 50 cm mahtuis meijän tytölle sit päälle. En kyllä tiedä tarviiko sitä ees sairaalasta kotiutuessa toppapukua, jos on muuten lämpimästi päällä ja kaukalossa lämpöpussi. Onpahan nyt kumminkin :)

Tänään tuntunut tosi paljon liikkeitä ja erottaa myös mahan päältä osan.
 
Heippa kaikille!
Oon seuraillut tätä taustalla jo heti huhtikuun alusta, mutta vasta nyt rohkenin liittyä. Fb-ryhmä kiinnostaisi myös ja @MomToBeM ´lle laitettu kanssa viestiä!

Ois niin paljon kommentoitavaa kun viimein uskaltauduin mukaan. :D
LA on 11.12., esikoinen, joka viikko sitten ultrassa paljasti fyysiltä ominaisuuksiltaan olevansa poika. Kyseessä ei kuitenkaan eka raskaus, vaan koettu on sekä varhainen keskenmeno (rv 8+) sekä kohdunulkoinen, jonka johdosta toinen tuuba jouduttiin leikkaamaan veks. Tää innokas tyyppi tuli matkaan heti tuon epäonnisen sattuman jälkeen.

Ehkäpä tässä pikku hiljaa opin keskustelupalstailemaan..
ritsalaari 21+4
 
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
Tervetuloa mukaan @ritsalaari! :)

Jotenkin kyllä tuo rakenneultra + jokapäiväiset liikkeet tekee odotuksen paljon konkreettisemmaksi. Nyt uskaltaa jo alkaa ajatella asioita kun vauva tulee, eikä jos kaikki menee hyvin..

Vaikea tosiaan ajatella näin etukäteen, että mikähän koko olisi hyvä mihinkin vuoden aikaan ja kauanko se menee. Lisäksi ainakin viime jouluna oli ihan vesikeli etelässä. Koko merkinnöissäkin olen huomannut todella suurta vaihtelua.
Meillä lapset syntyessään 47cm/48cm, mutta yhtä hyvin sieltä voi tulla pitempi tyyppi ja 3-4vko myöhemmin kuin edelliset. Onneksi on sitten heti joulun jälkeen alennusmyynnit, joista saa ainakin sitten oikeaa kokoa tarvittaessa :ROFLMAO:
 
Tervetuloa mukaan!

Noi koot on todellakin niin hankalia! Esikoinen oli syntyessään 56 cm ja mulla oli synnärillä mukana 56 cm kietaisubody. Ei ois tullut mieleenkään, että se ois ollut pieni.. mutta hihat puristi ja oli lyhyet. Siihen kertaan jäi sen ihanan vaatteen käyttö. Hän on muutenkin ollut tosi roteva ja vaatekokoa sai vaihtaa vähän välein. Tytär taas on aina ollut pieni ja sirppana. Edelleen 2-vuotiaana käyttää useampiakin 74/80 vaatteita. Eli ei ole kyllä mitään tietoa, millaista kokoa kannattaisi varata esim. talvivaatteita.. (n)
saa niitä toki sitten lisää netistä, kaupasta ja kirpparilta.

Henriette
 
Kiitos kaikille onnitteluista. :)

Uskomatonta ajatella, että meille tulee pieni tyttö. ❤
Tulee jotenkin super konkreettiseksi asia, kun tietää sukupuolen ja tuntee liikkeet.
Alkuun sitä ei uskonut, että tuolla masussa kasvaa pieni ihminen, mutta nyt uskoo.
Meillä on molemmille nimi/nimet valmiina.

Olipas outoa palata töihin loman jälkeen.
Tottunu lomailuun, niin sit ku palaa töihin, tulee sellainen öhääääh fiilis, et olis tehny mieli jatkaa lomailua.
Mutta töissä on kyllä kivaa, on ihanat työkaverit ja hyvä työilmapiiri. Ja useimmiten kyllä mukavat asiakkaat.

Ja masu sai osakseen kyllä huomiota.
Yks asiakas jopa kysyi, että joko on pian äitiysloma edessä... Totesin, että vasta siinä marraskuussa.. Hmm, pitäskö tästä päätellä se, että näytän olevani pidemmällä raskaana mitä olenkaan.

Työvaatteethan oli aivan liian pienet, mut onneks kaapin ulkopuolella odotti isommat työvaatteet.

Seuraava neuvola on inan vajaa 2 viikon päästä.

Ostin eilen aamulla kirpparilta (facesta) kasan äitiysvaatteita. Tais olla kolmet farkut, muutama toppi ja mekko.
On ainakin vaatetta.

Puhuttiin tossa miehen kanssa, että voitais tossa muutaman viikon päästä mennä katselemaan ja ostelemaan vauvan tavaroita. Ettei tarvitse sitten viimeisillään mennä pyörimään kaupoille ja ostaa kaikkea kerralla.

Mulla ei oo mitään hajua, minkä kokoiset vaatteet olis järkevintä ottaa synnärille mukaan kotiutumisvaatteiksi.
Saati kuinka paljon, meillä on tulossa ( matkan päällä) lämpöpussi, joten en tiedä yhtään paljonko sellaisen alle vauvalle kannattaa laittaa. Saati kun ei yhtään tiedä millainen sää on.
Täytyy varmaan kotio laittaa muutama vaatekerta valmiiksi ja katsella sit synnytyksen jälkeen ja laittaa mies tuomaan kotoa sitten se sopivin.

Mies on ollut nyt joka päivä sen jälkeen kun ne ensimmäiset potkut tunsi, niin masun kimpussa.
Kädet on koko ajan tunnustelemassa potkuja ja sit hän laulaa vauvalle.
Ja usein myös puhuu bebelle.

Ja nyt oon alkanut suunnittelemaan isyyspakkausta ja sitä, että mitä siihen tulee laitettua (salaa mieheltä tietty.)

@ritsalaari tervetuloa mukaan ja onnea. :)

Amanda 20+3
 
@-Amanda- eiköhän yleensä se 56 cm ole sopiva vastasyntyneelle, jos täysiaikaisena syntyy. En ollut itse koskaan kuullut että vauva voi olla syntyessään 56 cm.

Meillä on kans sellainen lämpöpussi vauvalle (eisbärchen-merkkinen). Ainakin siinä meidän pussissa vauva oli lähes aina hikinen - tarkoitettu varmaan yli 25 asteen pakkaseen. Siis mahdollisimman ohuet vaatteet sen alle ja tietysti pipo ja tumput. Kai niitä on tietysti ohuempiakin pusseja..

Millaisen isyyspakkauksen ajattelit tehdä?

Henriette
 
Mä olen varannut molemmille synnärille muistaakseni 50 ja 56 bodyt. Housut ollut 50cm. Joo ja kaikki 50cm vaatteet ollut pari ekaa viikkoa liian isoja. Nyt varmaan pakkaan suoraa kokoa 50, mutta jos näyttää että menee yli lasketun ajan tai tehdään koko arviota jossa näyttäisi isolta, niin sitten voisi taas ottaa isompaakin kokoa mukaan :)
Ollaan miehen kanssa keskipituisia, niin en jotenkin usko että kovin pitkää tulisi aiempien perusteella, mutta mistäs sitä koskaan tietää :D

Meillä myös rattaissa ollut tuo eisbärchen lämpöpussi ja on kyllä välillä ollut liiankin lämmin, jos toppavaatteet ollut lisäksi päällä, niinkuin puistoissa yms on ollut :D kaukalossa ollaan käytetty ihan vaan pientä fleece vilttiä.

Mimmi 22+0
 
Tervetuloa mukaan @ritsalaari :)

@Nanna-87 mä en ollut aiemmin kuullutkaan tuollaisista vastasyntyneeltä seulottavista sairauksista ja niiden testaamisesta, mutta mitä asiasta nyt luin niin osallistutaan kyllä. Järkeilen niin, että jos jotain löytyisikin niin on sitten tiedossa ja seurannassa.

Vastasyntyneen vaatteista. Mun esikoinen oli 47cm pitkä syntyessään, synnärillä oli mukana 56cm vaatteet (ei oltu ostettu ainoatakaan 50cm kokoista), ja olihan ne tosi isot ja hankalat kippuraiselle vastasyntyneelle. Huvittavinta oli kuitenkin meidän ennaltaostama toppahaalari kokoa 62cm. :ROFLMAO: Se ei ollut pelkästään hankala vaan aivan mahdoton, kun ei raajoja meinannut ollenkaan saada hihoihin ja lahkeisiin. Käytettiin pukua kotimatka jonka jälkeen ostettiin pienempi. Näytti silloin kaupassa se 62cm niin pieneltä että ajateltiin sen sopivan. Nyt siis vahingosta viisastuneena hankin pari 50cm vaatetta ja vähän pienemmän toppahaalarin... :D

@-Amanda- mä tein esikoisen raskausaikana miehelle myös isyyspakkauksen. En oikein vaan enää muista mitä sinne hankin, jotain vaatetta ja kirjaa vauvalle, miehelle herkkuja yms. Mies tykkäsi kyllä kovasti silloin. :)

Mä löysin myös kirppikseltä äitiysfarkut. Nyt saa syksy tulla kun on housut jotka mahtuu jalkaan, kesä on mennyt kätevästi hameilla ja mekoilla. En raaski äitiysvaatteisiin kauheasti rahaa laittaa niin kiva kun löytyi edullisesti käytettynä. Vauvallekin ostin nettikirpparilta pari vaatekappaletta. :love:

Me ollaan nimiä mietitty sen jälkeen kun selvisi, että tulokas on poika. Tosi vaikeeta tulee olemaan, mulle sopii tasan yksi nimi josta mies ei ihan varauksetta pidä, mies taas ei osaa ehdottaa mitään ja nimikirjoista, kalenterista ym. ei ole löytynyt meille ainuttakaan mieleistä pojan nimeä. Ei tää esikoiselle näin vaikeeta ollut, oli monta sopivaa nimeä joista lopulta valittiin parhaiten tytölle sopiva.

Odotus on tosiaan nyt hirveän konkreettista, kun liikkeet tuntuu päivittäin, maha kasvaa ja tietää sukupuolenkin. Mä etukäteen vähän emmin että haluanko edes sukupuolta tietää, mutta tuntuu esikoisellekin olevan nyt eri tavalla konkreettista mietittävää kun tietää, että pikkuveli tulossa. Ei kyllä muuten kerrota sukupuolta ystäville/sukulaisille. Esikoinen on pari kertaa tuntenut liikkeet mahan läpi, mutta miestä vauva ehtii joka kerta karkuun.

Lumi 18+6
 
@Henriette Joo siis pohtisinkin sitä, että ei oo sit liian pieniä vaatteita.
Mut jos laittaa mukaan 50cm ja 56cm vaatteen, niin pitäs vissiin kai pärjätä aika hyvin.

Mä ajattelinkin, että ei lämpöpussin alle varmaan paljoa kannata laittaa vaatetta. Ettei sitte vauva hikoile liikaa.
Voi vitsit kun vois ennustaa, että millainen sää on silloin kun bebe syntyy.
Jos on enempi sellanen vetinen sää (ja plussan puolella asteet), niin ei taida olla järkeä käyttää lämpöpussia.

Ihan sellasen perinteisen, eli muokkaan ja askartelen sekä koristelen laatikon, johon sitte ostan vauvan vaatteita, tutteja, tuttipullon, korviketta, miehen lempikarkkia, energiajuomaa, yhden oluen, korvatulpat ja paljon muutakin. Vähän vielä mietin, että mitä kaikkea sinne laitan.
Mutta myönnettäkööt, että oon netistä katellu vähän mitä muut on laitellu ja siitä sitte ottanu ns. idean ja kirjoittanut ylös.
Eihän mulla on vielä siis hankittuna ku muutama beben vaate ja korvatulpat.
Ajattelin kumminkin antaa tuon isänpäiväksi vasta (tai aikaisemmin, miten nyt maltankaan odottaa sitten kun se on valmis.)

Toisaalta jos on sellanen nollakeli, niin käyttöön varmaan menee mahdollisesti myös miehen isovanhempien neulomat villavaatteet.

@Lumi87 meillä mies on netistä ihastellu isyyspakkauksia, samalla kun äitiyspakkausta. Joten mahdollisuudet on hyvät, että tykkää pakkauksesta.

Me kerrotaan sukupuoli jos/kun joku kysyy.
Itseasiassa yks tulevista kummeista tietää.

Nyt katsotaan hetki noita kisoja ja sit mä ainakin meen untenmaille. Huomenna töihin, onneks vasta aamupäivään.

Amanda 20+3
 
Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista! Tää on elämäni toinen viesti ikinä millekään keskustelupalstalle vaikka oon jo 31! :D

Samaa mieltä monen kanssa, että muuttui tosi paljon konkreettisemmaksi odotus, kun nyt parisen viikkoa on jo selkeästi päivittäin tuntunut ihan kunnon mojautuksia. Välillä näkyy vatsan päällekin.

Sukupuolesta ollaan kerrottu kaikille kysyjille. Mua on huvittanut vuolaat onnittelut sen jälkeen - ihan kuin elettäisiin Kiinassa (poika siis tulossa)! Vaikka tajuan kyllä, että mitäpä siihen muutakaan toteamaan sukupuolesta riippumatta. :)

Me yritettiin bongailla perjantaina nimiehdotuksia mm-kisojen urheilijoilta, kun tyyppi vaikuttaa aika vilkkaalta tapaukselta. Suomalaisten sukunimien kanssa toimii hyvin, hyvät naurut, suosittelen! Luulen kyllä, että oikea nimi löytyy vasta kun tavataan tulokkaan kanssa kasvokkain.

Mä en oo vielä päässyt ajatuksen tasollakaan synnäriltä kotiutumiseen asti. Tuntuu hurjalta, että ehkä silloin sataa lunta! Idyllinen puhdas lumipeite leijailemassa...Pelkkä synnytyspaikan miettiminen tuntuu kaukaiselta. Helsingissä kun asutaan, ja ihan Kättärin vieressä, niin tuntui kyllä hassulta kun ultraaja suositteli ajelemaan syksyllä Hyvinkäälle sekä Lohjalle "testaamaan reitin", ettei sitten h-hetkellä turhaan mee sekoiluksi. Jotenkin kyllä on sellainen tunne, että mahdutaan Naistenklinikalle.

@Lumi87 ja @-Amanda- , isyyspakkaus vois täällä osua myös maaliin. Meillä on aika paljon keskusteltu, miten isää huomioidaan neuvolassa ja ultrissa. Osa ei suurin piirtein katso edes silmiin, toiset kohdistaa kysymyksiä isällekin. Ymmärrän kyllä, että pääasiassa on äidin ja vauvan vointi, mut aattelen että tällä matkalla ollaan tosi vahvasti yhdessä. Millasia kokemuksia muilla tästä?

Tultiin eilen yötä vasten mökille työkeikan jälkeen ja tavoitteena ois tänään saada viinimarjat poimittua mehumaijaa kohti. Viikko lomaa ja sitten n. 12 viikoksi töihin!

ritsalaari 21+6
 
@ritsalaari en yhtään tiedä kuinka paljon isompi nkl on, kuin kättäri, mutta reilu vuosi sitten olin itse viimeinen, joka kättärille otettiin ennen sulkua, jorvikin oli silloin täynnä, nkl rempassa, joten Porvoo? olisi silloin ollut lähin. Olisi kyllä autoon syntynyt, jos sinne olisi pitänyt lähteä seikkailemaan, kun ei mitään tietoa missä se sairaala on.
Tosin voisi olettaa ettei joulukuu olisi kaikista ruuhkaisin aika synnyttää. Itse kuitenkin ajattelin kartasta vilkaista missä joku toinen lähin vaihtoehto sijaitsee, vaikka en usko että Hyvinkää kovin täynnä olisi?

Me ollaan kaikille, jotka raskaudesta tietää kerrottu sukupuolikin kun ovat sitä kyselleet. Nimi (jota ei olla vielä kunnolla mietitty) paljastetaan sitten vasta ristiäisissä.
Hassua kun ollaan kuitenkin jo ristiäispäivää suunniteltu tamminkuun ekalle viikonlopulle. Samalla juhlittaisiin miehen ja omat synttärit. Koska nuo vanhemmat saatu kastettua vasta n. 10vko iässä, niin siksi jo yritetty päättää päivä ettei jäisi taas roikkumaan kun ei vaan saa asiaa hoidettua :D riippuu toki myös siitä milloin syntyy, mutta aattona viimeistään kai pitäisi olla ulkona :D

Mies on huomioitu aiemmissa raskauksissa todella hyvin ultrissa ja neuvoloissa. On tuo kyllä sen verran puhelias, että kyselee heti jos jotain siellä mieleen tulee. Nyt ei vaan ole päässyt tällä kertaa osallistumaan vielä yhteenkään ultraan/neuvolaan. Toivottavasti nyt sitten edes synnytykseen pääsisi mukaan, ellei sitten joudu olemaan sen aikaa lasten kanssa..

Mimmi 22+1
 
Täällä on nuo neuvolatädit ja ultraajat ollu aina ihania miestä kohtaan.
Rakenneultrassakin se ultraaja vielä sen jälkeen kun oli jo kerran näyttänyt asian X, niin kysyi mieheltä, että haluaako nähdä uudelleen jne. Ihanasti ottavat kyllä miehen huomioon meillä täällä.
Ja kyselleet, että onko miehellä jotain kysyttävää, tähän mennessä ei oo pahemmin kyllä miehellä ollut kysyttävää.

Mutta haluan silti tehdä miehelle tuon isyyspakkauksen, että hälle tulis konkreettisemmaks se, että vauva on todella tulossa. Vaikka mies tuntee liikkeet ja tietää sukupuolen, niin konkreettiseksi vauva tulee hälle vasta kun bebe syntyy ja saa beben syliin.
Kyllähän mies siis on tajunnut, että ihan oikea vauva masussa kasvaa ja potkii.
Mutta mä tunnen liikkeet ja kannan vauvaa masussani synnytykseen asti. Mies ei.

Kävin lenkillä, myönnettäköön osa lenkistä meni nyt kyllä ihan kävellen (suurinosa.)
Ei vaan pystyny juoksemaan tän masun kanssa pitkiä matkoja enää. Mutta kahdeksan kilometriä, josta n. 2km juosten/hölkäten ja loput kävellen.
No kunhan pystyis lenkkejä kävelemään pitkälle, niin ois hyvä.

Mekin ollaan päätetty ristiäispäivä.
Ristiäiset halutaan saada pian järjestettyä, jo senkin takia, ettei kummien tarvitse joka viikonloppu ajella tänne ja takaisin yhteensä 600 kilometriä. Joten ristiäiset järjestetään jo siinä tammikuun loppupuolella.
Hölmöä varmaan pohtia nyt jo ristiäisiä mutta minkäs teet.
Vaikka beben syntymä voi tapahtua vasta seuraavan vuoden puolella (jos vanhempiinsa tulee.) Joten saas nähdä.

Tarvittis itsekin hankkia marjoja mehustukseen ja pakastukseen (oon kyllä tilannut ne jo.)
En oo saanu vielä aikaiseks tehdä kumpaakaan.
Ei sen puoleen, mä en itse kyllä ikinä enää mehusta, meni kerran niin pieleen ja sitä oli joka paikassa, että päätin silloin, etten koskaan enää tee mehua.
Joten ostan marjat (nyt en itse jaksa mennä kyykkimään metsään) ja vien miehen isovanhemmille.
Miehen mummi on meille toitottanut, että tuokaa hälle mehustukseen. Ja koska miehen mummi tekee ihanaa mehua (parempaa ku mä) niin mielellään ja näkee siinä samalla heitäkin.
Täytyy kyllä käydä siellä useammin.
(Pakastuksen hoidan itse.)

Amanda 20+4
 
Meillä on isää huomioitu hyvin neuvoloissa, ultrissa ja etenkin synnytyssairaaloissa! Ekaa kun mentiin synnyttää, häneltä kyseltiin välipalatoivomuksia ja tarvitseeko mitään ja onko kaikki hyvin. Nyt mies ei ole kans ollut mukana tässä raskaudessa.

Mä en kyllä suostuis mennä yksin synnyttää. Meillä on onneksi paljon paikkoja, joihin voitaisiin lapset viedä synnytyksen ajaksi. En tiedä mitä tekisin, jos miehelle sattuisi jotain ettei pääse..

Tuo isyyspakkaus on ihana idea. Olen joskus kuullut, mutten ole nähnyt tai tarkemmin miettinyt asiaa. Kiinnostaisi ehkä kokeilla (pienemmässä mittakaavassa), etenkin kun nyt pääsee vähemmän osallistumaan.

Me ollaan aiemmin aina kerrottu sukupuoli, mutta nyt on jotenkin sellainen olo, että tekisi mieli pitää salaisuutena. Varmasti kerron kuitenkin lähimmille ihmisille. Yleensä ihmiset alkaa kysellä sukupuolta heti kun maha vähänkään näkyy.. o_O

Oletteko muuten kokeillut belly binder tai muita vastaavia tukivöitä synnytyksen jälkeen? Minä en, mutta haluaisin nyt kokeilla ja kuulla niistä kokemuksia. Edellisestä raskaudesta jäi aika paljon löysää mahaan ja luulen että nyt vielä enemmän. Mulla on aiemmin ollut tiimalasivyötärö, mutta nyt keskivartalo on tasapaksu, vaikkei ylimääräistä hirveästi ole.

@ritsalaari itsellä oli samanlaiset tuntemukset silloin. Outoa oli myös lähteä sairaalaan turvaistuin ja pienet vaatteet mukana. Päällimmäisenä ajatuksena vain, että takaisin tullaan kolmisteen.. ihanaa aikaa! :)

Henriette 22+3
 
Meillä oli torstaina rakenneultra ja siellä kaikki hyvin. Sukupuolta ei haluta selvittää kumpikaan. Kovasti oli kippurassa pikkuinen ja peitteli kasvojaan, joten tällä kertaa jäi kasvot näkemättä. Viime ultrassa saatiin parempia kuvia, mutta pääasia et kaikki on hyvin.
Liikkeet tuntuu päivä päivältä selkeämmin ja makuakin on kehuttu ihanaksi. :love:
Hankinnoista: vauvan sänky saatiin isoveljen perheeltä ja kaukalo+telakka saadaan miehen parhaan kaverin perheeltä. Yhdistelmävaunut, hoitopöytä, kaukalopussi sekä synnärille vaatetta vauvalle täytyy vielä hankkia.

Itsekin haluaisin tehdä isyyspakkauksen ylläriksi ja antaa just isänpäivänä. Mun mielestä se on yli hauska ja ihana idea. :)

Likka 21+5
 
@likka90 onnea hyvistä ultrakuulumisista! :love: ihanaa kun joku malttaa jättää sukupuolen yllätykseksi! :) saa sitten sitäkin jännätä loppuun saakka :barefoot:

@-Amanda- toivottavasti jonkun näköinen lenkkeily sujuu loppuun saakka :) itsellä ei ainakaan ekassa raskaudessa ollut pahemmin mitään suurempia vaivoja, paitsi vasta ihan viimeisillä viikoilla, joten silloin autottomana pystyi/joutui pitkiäkin kävelylenkkejä tekemään :)
Mulla ei kyllä minkään näköistä kokemusta mehustuksesta, eikä varmaan lähivuosina tulekkaan :ROFLMAO:

@Henriette joo mäkin siis mieluiten miehen synnärille mukaan otan, mutta lapsenvahdit (jotka kaikki myös töissä ja suurin osa autottomia) asuu n. tunnin ajomatkan päässä, joten miehen tehtävänä on kuskata lapset jonnekkin (vielä ei suunnitelmaa minne :ROFLMAO:) ja yrittää ehtiä mukaan. Jotenkin uskoisin/toivoisin että kyllä tälläkin kertaa alkaisi supistelemaan säännöllisesti pari päivää ennen h-hetkeä, niin saisi vähän varoitusta etukäteen :rolleyes:

Mä edellisen raskauden aikana lueskelin kovin paljon noista synnytyksen jälkeisistä tukivöistä. En vaan saanut aikaiseksi hankittua sellaista, vaikka piti. Toisesta synnytyksestä vatsa palautuikin sitten paljon nopeampaa littanaksi kuin ekasta. Siis se synnytyksen jälkeinen pallo katosi jo 2pv ja kohtu oli norm. kokoinen viikko synnytyksesta ja jälkivuotokin ohi. Uskon kyllä että tehokkailla (kivuliailla) jälkisupistuksilla oli asian kanssa tekemistä.
Jotain ongelmaa kyllä oli suorien vatsalihasten kanssa kun niiden tekeminen tuntui vielä juuri ennen tämän raskauden alkamista jotenin oudolla tapaa inhottavalta, eikä pelkästään lihasheikkoudelta, vaikka mun mielestä mitään erkaumaa ei enää silloin ollut. En niitä sitten ehtinyt oikein kunnolla alkaa treenaamaankaan kun tuli tarpeeksi kipeäksi salilla muissa liikkeissä. Joten uskoisin että tämän jälkeen hyvinkin heikossa kunnossa ovat ja vatsa pömpöttää pitkään, eli tukivyö voisi olla kokeilemisen arvoinen :)

Mimmi 22+2
 
Meilläkin rakenneultra takana ja vaikka sukupuoli haluttiinkin tietää niin ei olisi epäselväksi jäänyt, sillä kylläpä tuon itsekin sieltä melko selvästi näki, myös mies, poika köllöitteli masussa :love: Kaikki oli muutenkin ok!
Meillä on joka kerta ollut vauva liian otollisessa asennossa, kaikki näkyy ja selvästi! Huonompi laite oli kyllä kuin edellisellä kerralla, kuvat oli aavistuksen verran epäselvempiä, mutta sillä ei nyt ole väliä. :)

La olisivat aikaistaneet muutamalla päivällä, mutta koska eroa ei ollut paria viikkoa eivät lähteneet muuttamaan. Vauva oli edelleen 4-5päivää isompi, joten käskivät olla varuillaan että voi lähteä syntymään aikaisemmin entä tuo 13.12 mukaan laskettu.
 
Vauvan vaatteista. Meillä on ennestään 62cm toppahaalari ja ensin meinasin, että mennään sillä, koska se on niin pientä kokoa, mutta sitten löytyikin kirpparilta halvalla 50cm puku, eli toppapukuja nyt löytyy kyllä. Pipoa pitäisi vielä katsoa onko tarpeeksi pientä.... Katsoin myös, että tuossa äippäpakkauksessa tulee kolme niitä kääntöhihabodyja ja ennestään on pari, että eiköhän noilla alkuun pääse. Meille esikko oli 47cm syntyessään ja 50cm vaatteet (oli tosi reiluja alkuun) mahtui kyllä melko pitkään. Pitäisi pikkuhiljaa alkaa lajittelemaan ja pesemään noita pieniä valmiiksi lipastoon. :)

Tervetuloa @ritsalaari !

Mekin on nyt mietittyä jo vähän nimiä. Kolme suosikkia on tällähetkellä ensimmäiseksi nimeksi ja joitain ehdotuksia toisiksi nimiksi. Lopullinen päätös tehdään vasta, kun nähdään vauva, että nimi sopii pienelle. :)

Meillä ei mies oo ollut mukana neuvolassa, mutta ultrissa kyllä ja synnärille lähtee ehdottomasti mukaan tälläkin kertaa! :)

@likka90 onnea hyvistä ultrakuulumisista, hauska jättää myös vähän jännäilyä sukupuolesta sinne synnytykseen. :)

@Surusilmät onnea poikalupauksesta ja hyvistä ultrakuulumisista!

Mulla oli tänään käynti fysioterapeutin luona. Ei siellä nyt sinällään mitään uutta tietoa tullut, mutta mukava käynti oli. Liikunnasta, lantiopohjan lihaksista, tukivöistä, raskausajan vaivoista ja imetyksesta puhuttiin. Sain lainaan sellaisen kapean tukivyön noihin liitoskipuihin, joita on nyt lievästi jo ollut. Saas nähdä onko siitä apua. Saan lainaan myös leveämmän tukivyön mikäli selkä alkaa reistaamaan, onneksi ei vielä oo vaivannut. :)

Pieni potkii kovasti päivittäin. Näkyy jo päällepäinkin, kun maha nykii. :giggle:

Nanna 21+4
 
Hienoja ultrakuulumisia @Surusilmät ja @likka90 !

Ja tervetulotoivotuksista kiitos @Nanna-87! Täälläkin ajoittain näkyy päällepäin nykimiset. On se ihmeellisen näköistä :love:. Mulla tuli yllätyksenä alussa jo si-nivel-kipuja, ja silloin soitin fyssarille ja suositteli tukivyötä. Se auttoi silloin samantien valtavasti! Toivottavasti sulle myös jeesii.

@Henriette , ihanaa kun tunnistit tunteen. Välillä musta tuntuu että kaikki ensikertalaisetkin tässä ketjussa on ihan pro, kun keskustelussa olevat erilaiset vaatekoot ja vaunumerkit vaan vilisee omissa silmissä. :ROFLMAO:

Ja hahaa, just kun kysyin isien kohtelusta, niin meillä oli tänään neuvola ja terkkari otti meidät molemmat ihanasti tasavertaisesti huomioon. :) Hb oli vähän alentunut (111), suositteli ensisijaisesti korjaamaan ruokavaliolla. Painoa oli tullut +3 kg lähtöpainoon. Niin ja raskaustodistus plakkarissa, nyt vaan seikkailemaan byrokratiaviiidakkoon!

ritsalaari 22+0!

ps. Eka erä mehustettu! Ekaks kerraksi onnistui mainiosti. Katotaan jääkö viimeiseksi eräksi ikinä... :LOL:
 
@mimmi92 voi tosin johtua siitäkin, että juokseminen alkaa tällä masulla tuntua vähän epämukavalta.
Joo, mä oon kerran ennen mehustanu anopin kanssa ja sit kerran yksin yrittäny ja ton toisen kerran jälkeen en enää oo yrittäny.
Ja miehen mummi tekee oikeasti aivan mahtavaa mehua marjoista ja varsinkin omenoista. En malta odottaa, että saa hänen omenamehua, vesi oikein valuu kielelle.

Itselläkin on koko ajan mielessä se, että sit kun sinne sairaalaan synnyttämään mennään, niin takaisin ei tullakaan kaksin vaan kolmisin.
Jotenkin sitä ajattelee jo ihan älyttömän paljon.

@ritsalaari tää ensikertalainen on niiiiiiiiin ulkona vieläkin.
Vaunut ja kaukalot on hallinnassa (ainakin jotenkuten) mutta aikalailla vieläkin kaikki on ihan hepreaa.
Onneks on tää keskustelu ja kaks siskoa joilla on molemmilla lapsia, niin voi kysellä tyhmiä kysymyksiä.

Mä haluan kyllä kans ehdottomasti miehen mukaan synnytykseen. Ja mies haluaa mukaan synnytykseen.
En mä jotenkin kestäis yhtään sitä, jos mies ei sinne pääsis mukaan, hän on ollu niin ihanana tukena jo nyt raskauden aikana.
Tosin meillä se on nyt helppoa, kun ensimmäinen lapsi tulossa.

Täällä potkiskellaan päivittäin, nyt muutamana päivänä alkanu danssailemaan iltasin enempi.

@likka90 onnea hyvistä ultrakuulumisista! :)
Ja teillä onkin jännättävää synnytyksessä. :)

@Surusilmät onnea poikalupauksesta ja hyvistä ultrakuulumisista! :)

Ja marjoista kun oli tossa puhe, niin käytiin viimein ostamassa mansikoita ja saatiin ne pakastimeenkin jo. Oli urakka, mutta onneks se on nyt tehty.

Amanda 20+5
 

Yhteistyössä