Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *elokuussa*

Mullakin oli tänään kelaneuvola+lääkäri. Hb oli tippunut taas, nyt 119. Paino oli tippunut viimekäynniltä melkeen 2kg. Viimeks olikin omituisen korkea, oisko ollut nesteitä+ töiden aloitus nyt, niin ei oo niin ehtinyt mässäillä. :ROFLMAO: Sf-mitta 23cm, hienosti kasvaa yläkäyrän tuntumassa ja muutoinkin kaikki hyvin. Lääkäri katsoi kohdunsuun, kiinni on ja kiinteä, eli ei harkkasupparit oo tehnyt mitään onneksi. Kela hakemukset tehty, nyt äippäpakkausta odottelemaan. :love:

Mulla ei rinnat eritä vielä mitään nestettä. Ja kertakäyttöisiä liivinsuojia käytän tälläkin kertaa sitten imetysaikana.

Posti toi tänään vauvalle talvipipon (H&M) ja parit mammahousut, kun ei ihan huvita töissä gollareissa kulkea ja eipä muut oikeen mahdu enää... :whistle:
Täälläpä alkaisikin olla sitten aikalailla tarvittavat hankinnat tehty. Vielä pitää tarkistaa, että löytyykö tarpeeksi pientä välipukua haalarin alle ja sit 1 ja 2 koon vaipat. Siinäpä ne aikalailla sit on. Nyt kun sais jossain välissä vaan käytyä läpi nuo vauvan vaatteet ja pestyä valmiiksi lipastoon... No, ehtiihän tässä. :)

Nanna 24+5
 
@-Amanda- Joo pakkaus kieltämättä tuli nopeasti :) Toivottavasti säkin saat sen pian, ellet saanut jo! Mä kerkesin jo pestäkin vaatteet ja viikata lipastoon odottamaan. @Nanna-87, kiva että sait hakemukset laitettua. Ja eiköhän sullekin pakkaus siis pian saavu!

Mulla hb on mitattu vaan ekassa neuvolassa eli rv 8+jotain. Ihmettelelin viimeksi kun ei taaskaan mitattu ja otetaan kuulemma vaan kaks kertaa raskauden aikana. Eli joskus myöhemmin sit. Se oli 117 sillon mitatessa ja ois ollut kiva tietää tilanne.
 
@aprikoosinkukka mulle sanottiin että ei multa tarvi mitata hb:ta kauhean usein, kun pelkään sitä pistämistä ja hb on ollut niin hyvä. (Siis myös edellisessä raskaudessa). Edellisellä kerralla oli sijainen, joka mittasi. Tänään kävin neuvolassa eikä tälläkään kertaa "tarvitse mitata". Aika terkkarikohtaista siis varmaan tuo mittaus.

Mulla oli sf mitta noussut 26:een, eli yläkäyrien yläpuolella edelleen mennään. Toivottavasti tippuu sieltä vähän alemmas. :confused:

Henriette 25+6
 
Mullekkin tuli jo päätös äitiysavustuksesta, viikon päästä maksavat kun eilen naputtelin vasta hakemuksen, eli nopeaa toimintaa (y)

Mä taidan tällä kertaa (kunhan jaksan) pestä vaan 50-56 vaatteet, sitten syntymän jälkeen loput sitä mukaa kun tarvitsee isompaa kokoa :) puhtaitahan nuo on kun n. 1v sitten säilöön laitettu. Aiemmin olen tainnut suunnilleen 68 saakka laittaa jo kaappiin odottamaan ja pitkään on mennyt, ennen kuin on päässyt käyttöön :ROFLMAO:

Mullakin viimeksi hb mitattu rv 13, viimeksi kysyi vaan että onko aiemmin pysynyt hyvänä koko raskauden. Ehkä sitten ensi viikon neuvolassa mittaavat? Aiemmissa raskauksissa on mitattu joka toinen käynti.

@Henriette Hui kun kuulostaa mitta suurelta jo!

Mimmi 25+4
 
Onko muut harrastaneet jotain raskaudelle räätälöityä aktiviteettia? Mä kävin tällä viikolla ekaa kertaa raskausjoogassa, ja se oli kyllä ihanaa.

Mullakin mitattiin hb vaan joskus viikolla 10 ja sitten viimeksi kysyin vk 22 että voitaisko mitata. Oli vähän laskenut, mutta terkka suositteli laittamaan kuntoon ravinnolla eikä rautatabuilla. Ja ei muuten mitattu tuota sf-mittaakaan, vaan kirjoitti neuvolakorttiin vain "2 sormenmittaa navan alla". (y)

Ja ai että, täällä ei oo tehty vielä(kään!) mitään hankintoja. Näin kyllä pari päivää sitten ekan kerran unta synnyttämisestä - ja koska ei oltu vielä hankittu mitään niin käärittiin käärö sanomalehtiin!:p Uni ei kyllä ollut kuitenkaan mitenkään ahdistava, vaan musta tuntui, että oisin saanut tavata tyypin etukäteen. Vaikea selittää, jännä tunne. Muut nähneet unia?

muoks: @mimmi92 niin äippärahoista piti vielä se kirjoittaa, että kun tuolla oli erikseen kohta lyhyitä työsuhteita tekeville, niin se mulle aiheutti hämmennystä. Mutta huomenna näpyttelen hakemuksen ja listailen työsuhteita 6 kk ajalta, katotaan miten käy!

ritsalaari 25+2
 
Höh, mä tein äitiysavustushakemuksen maanantaina heti neuvolan jälkeen, ja mun hakemus on yhä käsittelyssä. Onkohan sen käsittely nopeampaa jos sen ottaa rahana kuin tavarana, vai mitenhän vaikka @mimmi92 sai noin nopsaan päätöksen? Töihin en ole vieläkään kertonut, enkä haluaisi kertoa ollenkaan...

Nyt on ensimmäinen hankinta tehty, eli ostettiin viikonloppuna hoitopöytä. On kyllä näppärä ja nätti, tykkään. Viikonloppuna pitää etsiä jotain raskauspaitoja/-tunikoita, omat paidat alkaa olla vähän lyhyitä kun rinnat on niin turpeat ja kyllä se mahankin sieltä hiljalleen esiin työntyy.

Mulla alkoi tällä viikolla mun iltalukio-opinnot, ai että miten väsyttää. Ensin teen aamusta töitä, sitten on muutama tunti vapaa-aikaa ja sen jälkeen 3 - 5 tuntia koulua. Täytyy ensi viikolla korjailla unirytmiä vähän myöhäisemmäksi, että jaksan keskittyä illalla opetukseen paremmin.
 
Mä en olen koskaan harrastanut erikseen mitään raskaanaoleville suunnattua liikuntaa. Nyt voisin kyllä kotona kokeilla jotain raskausjoogaa tai sitten ihan vaan perus venyttelyä :D
Uniakaan tulevasta lapsesta tai synnytyksestä en muistaakseni ole lähiaikoina nähnyt. Synnytys ja tuleva vauva kyllä pyörinyt usein mielessä juuri ennen nukkumaanmenoa :) edellisissä raskauksissa loppua kohden ainakin tainnut lähes kaikki unet olla jotenkin asiaan liittyviä :D

@Shara kylläpä siellä sitten kestää käsittelyssä? Tosin yllätyin kyllä itsekkin että noin nopeasti sen olivat käsitelleet. Luulisi että ei pitäisi vaikuttaa kumpana ottaa, eri asia sitten onko Jotkut tietyt päivät jolloin pakkauksia/rahoja laittavat tulemaan.
Tsempit opintoihin (y)

Mä myös pohdin sittenkin tuota hoitopöytää yläkertaan! Tajusin että mehän nukutaan yläkerrassa, ja vaipat olin ajatellut vaihtaa alhaalla khh, mutta jos sisaruuksiinsa tulee niin yöllä saa useamman kuukauden vaihdella :poop: vaippoja myös, enkä kyllä aio silloin portaita ravata.. Tässäpä myös lisämotivaatio saada imetys onnistumaan, ettei kerrosten välillä tarvitsisi yöllä hypätä pulloja lämmittämään :whistle:

Mua taas stressaa enemmänkin nuo hankinnat isommille, kun ne pitäisi kuitenkin saada käyttöön ennen vauvan syntymää. Sänky nyt ei niin kiireellinen, mutta turvaistuin.. Vieläkään en tiedä minkä turvaistuimen hommaan ja kummalle tulee uusi tilalle.
Tietääkö kukaan kuinka tarkkaa noissa nuo painorajat on?
Kun ne istuimet joita olin ajatellut on alkaen 9kg (ja esikoisenkin istuin on), mutta tyttö painaa vasta tasan 8kg ja tällä menolla ehkä 2 -vuotiaana vasta se 9kg täynnä. Ja taas 0-18kg istuimet joita olen nähnyt on todella tilaa vieviä, enkä usko että autoon matuisi sellainen kombo. Täytyisi kyllä varmaan lähiaikoina käydä jossain testaamassa mitkä mahtuu..

Mimmi 25+5
 
@mimmi92 Meikäläinen sai stressin aikaan kun meni harmooninen kodin järjestys kun piti laittaa väliaikaisesti kaksi sänkyä samaan huoneeseen :ROFLMAO::ROFLMAO: Vielä ei voi laittaa poikaa yläkertaan nukkumaan (siellä siis hänelle tyhjillään huone kun tulee kouluikään), joten joudutaan tunkemaan pari mukulaa samaan huoneeseen hetkellisesti. Nyt joudun sisustamaan lastenhuoneet uusiksi kun vanhat kalusteet ei enää mahdu tai palvele toivotulla tavalla :confused: Rasittavaa.

Hakemuset Mulla näkyi käsittelyaika 3 viikkoa, eli en odottele päätöksiä vielä hetkeen..

Henriette Mullakin menee sf-mitta yläkäyrän yläpuolella, harmittavasti en voi nyt tarkastaa lukemaa kun oli neuvolakortti kotona viimeksi. Mutta mun kokemuksen mukaan ei se sieltä mihinkään tipu, tätä vauhtia kasvoi myös ekassa raskaudessa kun poikaa odotin silloinkin ja sfmitta oli synnyttämään mennessä sen 39-40. Ja olin hoikempikin entä nyt. :eek::D Nyt odottelen samoja lukemia sillä kyllähän tuo kasvaa, sen muistan että terkka sanoi kun mittaa viimeksi otti että on jo tosi korkeella, ei siitä kuulemma haittaa ole, kuulemma toisilla kohtu kasvaa ylöspäin nopeampaa.
 
@Surusilmät meilläkin molemmat lapset nukkuu samassa huoneessa ja jossain vaiheessa tämä kolmaskin täytyisi sinne tunkea, eli joku pieni kerrossänky varmaan hankintalistalla.. Onneksi muuton jäljiltä ei vielä ole mitenkääna kummemmin sisustettu, niin saa vielä pyöritellä tavaroita oikeille paikoilleen. Lähes tyhjät seinät alkaa kyllä tympimään, joten pitäisi kohta saada tavarat hommattua, niin saisi kaiken paikalleen..
Kouluun mennessä taas saavat kaikki sitten omat huoneet, niin menee jokaisen huoneen järjestys uusiksi, onneksi siihen n.4v vielä aikaa :D
 
@mimmi92 onpa jännä, mä täytin äitiysavustushakemuksen sähköisesti (rahana hain) toissapäivänä eikä ole edes käsittelyssä vielä hakemus. Jännä että sulle tuli päätöskin vuorokaudessa. :D vanhempainrahan kohdalla lukee käsittelyaikana 4 viikkoa.

@Shara tsemppiä opintoihin! Saako udella, miksi et töissä haluaisi raskaudesta kertoa? :) ihan mielenkiinnosta kysyn kun mun mielestä on niin kiva kun työkaverit ja pomokin on niin innoissaan mun raskaudesta.

En ole käynyt varsinaisesti raskaana olevien jumpissa, mutta tutut jumppaohjaajat kivasti kertoneet vaihtoehtoisia liikkeitä jumpassa käydessä. Ja oon vähän toisentyyppisilläkin tunneilla viime viikkoina käynyt kuin aiemmin.

Mä oon nettiselailun perusteella ihastunut Britax go big -vaunuihin. Ei osteta vaunuja ennen kuin veronpalautuksista, mutta sanoin miehelle että voitais käydä jossain liikkeessä testaamassa noita vaunuja, että onko livenä hyvän oloiset.

Meille ei hoitopöytää mahdu, vaan ajattelin pesukoneen päälle hankkia hoitoalustan.

Meillä pieni asunto ja ekan vuoden jälkeen täytyy tulokas ja esikoinen mahduttaa samaan huoneeseen. Voi aiheuttaa esikoiselle harmistusta, kun koululainen joutuu jakamaan entisen oman huoneen "vauvan" kanssa.

Lumi 22+4
 
Hyvä tietää, ettei hb:ta sitten ookaan tarpeen sen useemmin ottaa. Jostain syystä kuvittelin, että se otetaan joka kerta. Sf-mitta otettiin 22+0 ja oli mullakin yläkäyrän yläpuolella, 22,5 cm silloin.

@Lumi87 Noi Britaxin Go Bigit vaikuttaa hyviltä! Harkittiin niitä yhtenä vaihtoehtona ja testasin tuntumaa myös lastentarvikeliikkeessä. Päädyttiin kuitenkin eri vaunuihin (Cybex Priam).

Sain viimein varattua ajan sokerirasitukseen, se on parin viikon päästä.

Raskausjooga kiinnostais, mutta vuorotyön takia en ilmoittautunut täällä järjestettävälle kurssille. Ois kuitenkin jäänyt useampi kerta todennäköisesti väliin.
 
Äitiyspakkaus on saapunut!
Eilen tuli jo ilmoitus, mutta ei ehditty pakkausta hakemaan, kun pyörittiin kaikkialla muualla.
Mutta tänään käytiin se samalla hakemassa, kun tossa kaupassa käytiin. Sitä ei jotenkin ennen kuin sen on saanut tajua, että miten iso se loppujen lopuksi on. Ja miten paljon tavaraa siellä on.
Ihania kuoseja ja värejä.

Vielä ei oo täällä tullu kokeiltua mitään raskaana olevalle räätälöityä harrastusta, mutta ehkä sitä jossain vaiheessa vois katella sellasta. Nyt on mennyt kuitenkin ihan hyvin muiden harrastuksien parissa.
Raskausjooga olis kyllä sellanen kiva kokeilla.
Näissä on vaan se aikataulu ongelma, koska töitä on kuitenkin vaihteleviin aikoihin, niin siinä voi jäädä muutamakin kerta välistä. Mutta jos jossain vaiheessa tässä aikataulut sallii, niin tuo jooga on sellainen mitä tosiaan kiinnostaa kokeilla.

Mulla mitattiin hb viimeks tossa kela-neuvolassa ja silloin se oli sen 128, vähän se on siitä mikä normaalisti on niin laskenut, mutta ei tuo pahemmin oo vielä vaikuttanut tuo lasku, eikä se terkkari siitä muutenkaan mitään sanonut. Joten näillä mennään.

Mä oon nähny muutamankin unen, joista erikoisin oli ehdottomasti sellainen, että olin synnyttämässä siinä ja sieltä tuli ihan vauva, mutta sen jälkeen tuli toinen ja sit kolmas ja tuntu, että niitä vauvoja vaan tuli eikä kukaan tiennyt niistä vauvoista mitään, saati, että ne on ees siellä.

Mut toinen oli ihan suht järkevä uni, eli mentiin synnyttää ja vauva syntyi, mutta hällä oli hyvin pitkät hiukset. Siis hyyyyyyvin pitkät.

@Shara Tsempit opintoihin! :)

Amanda 24+1
 
Mä oon harrastanut pitkään joogaa, mutta en ole kyllä tajunnut että sitä on erikseen raskaana oleville. Mulla on nyt ollut pieni tauko ja oli tarkotus ens kuussa jatkaa, mutta pitäiskö katsoa ensin lähimmät raskausjoogat! Kiitti taas vinkistä!! :)

@mimmi92 suosittelen ainakin ensimmäisille kuukausille jotain hoitopöydän kyhäelmää yläkertaan. Eihän sen tarvitse virallinen hoitopöytä olla, mutta joku paikka, jossa voitte vaikka kosteuspyyhkeiden avulla vaihtaa yövaipat? Mekin ollaan asuttu pitkään kaksikerroksisessa talossa..

Kiva kuulla että @Surusilmät ja @aprikoosinkukka muillakin iso sf-mitta. Hirvittää tämä kun monilla näyttäisi olevan niin pieni masu. Tai enemmän hirvittää että minkä kokoinen vauva sieltä oikein kasvaa! En muista kyllä edellisten mittoja, mutta eivät tainneet ihan näin aikaisin kasvaa.

Löysin vauvalle käytettynä ihanan talvipuvun, joka sopii hyvin sen löytämäni pipon kanssa. Tärkeimmät siis hankittu! (y) Luulen että vaatetta taas kertyy enemmän kuin ehtii käyttää, vaikka olen tosi paljon laittanut niitä esikoiselta kiertoon.

Mulle maksettiin tänään äitiysavustus, eli kuun viiminen päivä. Mutta @mimmi92 llä taisi maksupäivä olla keskellä kuuta. Eli kai maksavat niitä melko tiheästi, kun saavat käsiteltyä.

Meillä lapset ovat aina nukkuneet samassa huoneessa. Eivät uskaltaisi nukkua yksin ja heillähän on aika pieni ikäero. Tulevassa kodissa on kivasti ylimääräistä harrastustilaa, kun todennäköisesti lapset nukkuvat sielläkin alkuun kaikki samassa huoneessa.

Henriette 26+0
 
Noniin tulihan täälläkin nähtyä vauva unta, tosin ei tästä tulevasta vaan 4. ja 5. lapsesta jotka oli kaksospojat :D joo ei ainakaan näillä näkymin ole kyllä suunnitelmissa :ROFLMAO:

@Henriette joo täytyy varmaan yläkerran "aulaan" joku hoitopöytä hommata, wc niin pieni ettei sinne mahdu mitään ylimääräistä.
Mulla maksupäivä 7.9 eli olisikohan torstait maksupäiviä?
Meillä myös lapset on niin tottuneita toisiinsa, etteivät suostu menemään yksin nukkumaan, jos ei toinenkin ole omassa sängyssään. Siellä ne 15 min kikattelevat yhdessä sängyissään joka ilta ennen kuin nukahtavat :love:

Alkaa kyllä kyllästyttäämään nämä univaikeudet. Heräsin joskus 1 aikaan muutaman tunnin unien jälkeen enkä vaan taaskaan saa unta. Nyt luovutin ja hörpin (rauhassa) aamukahvia, ihanaa kyllä tämäkin. Kaipa se kroppa jo valmistautuu yövalvomisiin, olis kyllä mukavampi nukkua edelliset univelat pois kun vihdoin saisi :sleep:

Mimmi 25+6
 

Yhteistyössä