Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *kesäkuussa*

@-Amanda- on kyllä ihana tapa kertoa kaksi isoa kuulumista!

Minä en kans ymmärrä noista verijutuista mitään. En uskaltanut käydä verikokeessa ennen ultraa. Kävin ainoastaan ultrassa (kuten aiemmissakin raskauksissa) ja sanoivat että kaikki hyvin ja niskaturvotusta tms ei ole käytännössä yhtään.

@mimmi92 mulla taisi olla ultra samana päivänä. (y)

Meillä ei varsinaisesti ole kummiongelmaa, mutta on se tosi iso juttu. Haluaisi että kummit olisi sellaisia, jotka pysyisivät aina läheisinä, mutta tilanteet muuttuu ja itsekään en ole niin läheinen enää "parhaan" kaverin kanssa, joka on esikoisen yksi kolmesta kummista..harmi että tulee harvoin nähtyä, mutta onneksi on useampia kummeja.

Henriette 15+0
 
Oon viettänyt hiljaiseloa palstailun suhteen, mutta jospa nyt taas aktivoituisin. Nyt menossa 11+5, eli kriittisin vaihe alkaa olla kohta takanapäin. Käytiin jo varhaisultrassa muistaakseni 7+3 ja siellä näkyi hyvä syke ja koko vastasi viikkoja, joten siinä mielessä oon ollut ihan levollisin mielin.

Helpolla oon muutenkin päässyt, etovaa oloa on ollut jossain määrin päivittäin mutta pelkkä yökkiminen on riittänyt, en oo oksentanut kertaakaan. Nyt ei oo pariin päivään enää ollut edes juurikaan paha olo. Joitain viikkoja sitten mulla oli toistuvia migreenejä, mutta niitäkään ei oo nyt pariin viikkoon näkynyt. Tietysti huolestuttaa vähän, että onko jokin nyt muuttunut kun vähäisetkin oireet on vähentyneet...

Maanantaina meillä on NT-ultra, labrassa kävin 6.6. Otettiin siis niitä seulontalukemia mitkä kertovat yhdessä ultrasta saatavan niskaturvoslukeman kanssa enemmän, viruskokeet ja veriryhmävasta-aineet. Mulla niitä tuloksia ei ainakaan ole näkynyt OmaKannassa, onkohan se joku Tampereen seudun linjaus, osaako joku sanoa? Oon kyllä luovuttanut verta säännöllisesti eli ei mulla pitäisi mitään hepatiittia olla, mutta silti kiinnostaisi nähdä nuo :rolleyes:

Nyt oon joitain päiviä ollut vähän alakuloinen, ahdistunut ja itkuinen, en oikein tiedä missä määrin se on normaalia raskauteen kuuluvaa vai onko kyseessä "vakavampaa" masennusta. Mulla on seuraava neuvola vasta reilun kuukauden päästä, enkä oikein tiedä pitäisikö mun olla sinne sitä ennen yhteydessä. Pienetkin asiat aiheuttaa itkukohtauksen, joka sitten kestää ja kestää kun mieleen tulee kaikki maailman surulliset asiat. Raskaudesta ja vauvasta oon onnellinen, tää on kaikki tavallaan sen ulkopuolella.

Äitiyspakkauksesta oli ollut puhetta, mä en malta odottaa sen saamista. Mun mielestä siellä on tänä vuonna kaikkea ihanan värikästä ja raikasta ja söpöä, paljon parempi kuin mitä aikaisempien vuosien pakkaukset.
 
@Shara muistaisi jostain lukeneeni että hcg lähtee laskemaan ennen rv 12 ja siksi myös usein pahoinvointi ja muut oireet helpottavat, toivottavasti kaikki ihan kunnossa!
Voisikohan siellä suunnalla olla esim. kesälomien takia kiirettä niin ettei niitä ole vielä kantaan kirjattu tai joku tietty päivä milloin niitä sinne naputellaan. Ihan arvailua siis vaan. Mä pk seudulla ja parissa päivässä on tiedot käynneistä kirjattu sinne, mutta ei kuitenkaan heti jonkun käynnin jälkeen.
Tsemppiä surullisten olojen kanssa. Ainahan sitä voi kokeilla jos puhuminen neuvolassa auttaa, itse kyllä huomannnut että hormoneilla suuri vaikutus itkuherkkyyteen.

Mites muut suhtautuu säilykkeisiin?
Muistaisin että esikoisen odotusajalla niistä oli joku maininta ettei suositella kun niistä metalli purkeista saattaa jotain liueta. Hirveä himo ollut tonnikalaan niin hiukan huonolla omatunnolla niitä purkkeja kuitenkin tässä viikon aikana muutamia syönyt...

Mimmi 14+6
 
@mimmi92 sekoilin näköjään viikoissa edellisessä viestissä, rv 10+2 annoin labrat eli toi papp-a arvo on kyl selkeesti matalampi kuin noi huslabin viitearvot, mut hcg:kin matala ja kiva kuulla noita sun edellisiäkin arvoja ettei oo seulat hälyytelly. Mä googlailin eilen vähän liikaa ja jännitän ens viikon ultraa tosi tosi paljon... Turha se on etukäteen murehtia mutta ahdistaa ihan hirveästi ajatus siitä, että seula hälyyttäisi. Ja säilykkeitä oon syönyt ihan huoleti, en oo kuullut aiheesta varoitusta ja oon just tonnikalaa syönyt salaatissa paljon nyt kesäaikana.

Kummiasiaa ei ole vielä yhtään pohdittu kun ei jotenkin ole uskaltanut ajatella, että vauva tulee. Esikoisen toinen kummi on jäänyt aika etäiseksi mikä harmittaa kovin, ehdokkaita tulokkaalle ei kauheasti ole. Me ei kuuluta kirkkoon eli virallisia kummeja ei ole.

@Shara tonne omakantaan voi tulla tuloksia vähän erilaisilla viiveillä paikasta riippuen ja halutessaanhan ne voidaan viivästääkin niin että vastaukset saa ensin vaikka lääkäriltä. Mä oisin tyytyväinen jos noi seulontalabrat olisi viivästetty kun ei niillä tee mitään ilman nt-ultran vastausta. Täällä pk-seudulla tuli tosi nopeasti kunnalta tulokset kantaan. Ja tuosta alakuloisuudesta, jos se kovasti mieltä painaa ja tuntuu että sellainen ahdistus ja suru ottaa ihan vallan päivistä, niin ehkä voisit neuvolaan vaikka soitella ja kysyä pääseekö sitä kautta juttelemaan ammattilaiselle. Mäkin huomaan olevani vielä tavallistakin itkuherkempi ja sellainen yleinen pelko raskauden kulusta on vaivannut, mutta vähitellen väistymässä.

@Henriette ihanaa että jollakin raskaus helpottaa oireita. :) Ei toi selkä onneksi vielä paljoa vaivaa ja mulla on fyysisesti kevyempi työ nyt kuin esikoista odottaessa niin toivon ettei tilanne pääsekään niin pahaksi.

@-Amanda- ihana että postit löysi perille ja tuli jo puheluita. <3

Mua ei ole etonut myöskään enää tällä viikolla, joskin joitakin ruokia ei tee mieli syödä yhtään ja himoitsen tuoreita hedelmiä ja vichyä jatkuvasti. Ja salmiakkia, vaikka siitäkin varoitellaan. Olen pieniä annoksia huoleti syönyt. Ja nuudelit maistuu taivaalliselta, vaikka en ravintoköyhyyden vuoksi niitä yleensä pelkiltään syö. Mitä mielitekoja teillä muilla on?

Lumi 11+5
 
Viimeksi muokattu:
@Lumi87 mä kävin labrassa 10+3 (ovistestin mukaan 10+1) eli mun tuloksiin verrattuna nuo sun tulokset kuulostaa ainakin hyviltä kun on paljon lähempänä viitearvoja :)

Pikanuudeleita ja muuta hiilaripitoista meni paljon alkuraskaudessa. Auttoi pahoinvointiin paremmin. Kaikkea todella suolaista tekee nyt mieli, eikä yhtään makeaa. Hedelmätkin tökkii, joten päätin lopettaa kokonaan herkkujen (sokerin) syömisen kerran sitä ei edes tee mieli. Jos vaikka vaakakin tykkäsi :D
Mä olen myös syönyt pieniä määriä lakua alkuraskaudessa, vaikka sekin kiellettyjen listalla. Meetvursti maistuu myös hyvältä (norm en voi sietää edes hajua..) ja sekin jakaa mielipiteitä onko raskaana ok vai ei..
 
Kiitos kommenteista @mimmi92 ja @Lumi87 , nyt on jo parempi mieli :) aamulla itkeskelin pitkän aikaa muun muassa sille, kun yleensä mulla on tapana vilkuttaa ikkunasta miehelle sen lähtiessä töihin, niin nyt jotenkin onnistuin katsomaan muualle "kriittisellä hetkellä" ja missasin miehen ohikävelyn, ja siitä tuli tosi paha mieli. Eli eiköhän tämä ihan hormonihöyryilyä lähinnä ole :rolleyes: Voikohan ihminen olla jotenkin poikkeuksellisen estrogeeniherkkä? Mietin kun mulle ei oo sopineet mitkään yhdistelmäehkäisypillerit, vaan oon ollut niiden aikana ihan kauhea hermoheikko itkupilli, mutta sitten hormonikierukka (jossa on vain keltarauhashormonia) sopi mulle tosi hyvin.

Mulle on kanssa alkuraskaudessa maistuneet hiilarit, ja melkeinpä nimenomaan pelkästään hiilarit. Mikään liha ei oo houkuttanut yhtään, ei myöskään se niin kovin tärkeä kala. Oon syönyt ruisleipää ihan kauheasti, kun ennen raskautta en syönyt leipää juuri koskaan. Samoin nuo teidänkin mainitsemat pikanuudelit on olleet turhan usein osana ruokavaliota, se supersuolainen lämmin mössö on vaan niiiin hyvää. Proteiinina oon sitten syönyt raejuustoa ja vähärasvaista juustoa. Meinasin juuri että voisin tänään hakea apteekista sellaisia raskausajan kalaöljykapseleita, kun en varmaan ikinä saa kalaa syötyä riittävän suuria määriä.

Mitään erityisiä mielitekoja ei oo ollut, paitsi yksi päivä rappukäytävässä haisi hernekeitto ja sitten alkoi tehdä ihan älyttömästi mieli hernekeittoa vaikka normaalisti se ei oo tosiaankaan mikään mun lemppariruoka :p ehkä just kaikkea suolaista ja rasvaista ja epäterveellistä tekee enemmän mieli nyt kuin normaalisti, yritän kyllä hillitä niiden ostamista ja syömistä. No, paino mulla on noussut noin 1.5 kiloa mikä on kai ekalle kolmannekselle ihan ok normaalipainoiselle.

Lakua oon myös yrittänyt vältellä, mutta pari päivää sitten söin kyllä sellaisen Fazerin Travel-sarjan valkosuklaa-lakritsi-suklaalevyn. No, siinä on 130 gramman levystä 7% lakritsia, niin en jaksa uskoa että se kauheita tuhoja olisi saanut aikaan.
 
@Shara tuo estrogeeni saattaa kyllä olla syynä. Mä söin ennen esikoisen yritystä 2v yhdistelmä pillereitä (jotka ei sopinut) ja täytyy kyllä ihmetellä ettei mies lähtenyt :D Olin ihan kamala, kiukkuinen, itkuinen, suutuin joka asiasta. En vaan tajunnut että saattaa johtua pillereistä.
Minipillerit ja hormonikierukka sopi itselle paremmin kuin hyvin. Ei siis mitään vaikutusta mielialaan. Tulevaa ehkäisyä jo hieman mietyinyt. Kierukka oli niin helppo, mutta se oli viimeksi vain 4kk ennen kuin kehtasin käydä vauvakuumeen takia poistamassa. Alkoi siis asennus päivänä jo kaduttamaan.. Nyt siis itseni tuntien en ehkä aio mitään pitkäaikaista sitten vielä pariin vuoteen hankkia jos halutaankin vielä yrittää lisää lapsia, mutta pillereiden muistaminenkin hiukan huolettaa.

Mä olen tässä raskaudessa syönyt ihan perus markettien kalaöljykapseleita, apteekin oli kyllä hyviä kun ei röyhtäyttänyt niin paljon (ja pienempiä), mutta hinnaltaan melko paljon kalliimpia :(
 
@mimmi92 kierukka oli kyllä ihana, mulla jäi menkat ja menkkakivut parin kuukauden jälkeen kokonaan pois, oli niin huoleton 3 vuotta minkä ehdin omaani pitää. Muakin mietityttää ehkäisy, en oikein mitään hormoniehkäisyä enää haluaisi, mutta en kyllä myöskään kuparikierukkaa. Oon vähän miettiny sellaista ehkäisytietokonetta (Lady Comp), onhan se iso kertainvestointi mutta tuntuisi paremmalta kuin pelkät varmat päivät (+kondomi). No, täytyy vielä pohtia.

Voi olla että mäkin oon näiden raskauskalaöljykapseleideni kanssa markkinoinnin uhri, muistan vaan että näin niitä apteekin hyllyssä silloin kun plussan jälkeen kävin ostamassa raskausvitamiineja, niin päädyin nyt niihin. En tiedä onko niissä oikeasti mitään muuta eroa noihin markettiversioihin kuin tuplasti isompi hinta :D

Ootteko syöneet nyt raskausaikana maitohappobakteereja? Mulle varhaisultran lääkäri suositteli niitä, on kuulemma olemassa jotain näyttöä että ne suojaisi vauvaa allergioita ja infektioilta ja ylipainolta, joten ostin silloin niitäkin.
 
@Henriette enpä tiedä :D työkalut kohdasta pystyy halutessaan poistamaan, mulle käy usein että lähetän heti perään saman viestin uudestaan kun ei tule näkyviin, että viesti olisi lähtenyt..

@Shara en ole kuullutkaan maitohappobakteerien hyödyistä raskausaikana, täytyykin perehtyä paremmalla ajalla :) muutenkaan en ole kuin kerran kaukomatkalla syönyt, kun vatsa hyvin reissussa yleensä kestänyt :)
 
Mää en oo ees aatellu, että säilykkeet vois olla haitaksi. Aika vähän tosin niitä tulee muutoinkin käytettyä, en usko, että on haittaa.

Mieliteoista, mulle on maistunut paremmin suolaiset kuin makeat tän raskauden aikana. Meetvurstiakin oon syönyt jonkin verran. Osa karkeista ja suklaasta on ihan yök, ei voi ees kattoo tai aatella tiettyjä karkkeja, niin oksu on lähellä. Appelsiinmehua on oltava jääkaapissa kokoajan. Alkuraskaudessa maistui laku ja salmiakki todella ihanalle, niitä kuitenkin yrittänyt nyt vähentää. Ja nyt kun puhuitte, niin kylläpä rupesi tekemään mieli niitä ihanan suolaisia pikanuudeleita. :p

Mites nuo tuorejuustot? Kesällä, kun monissa juhlissa törmää juustokakkuihin ja voileipäkakkuihin, niin uskaltaako niitä syödä ollenkaan?

Minä en oo käyttänyt raskausaikana muita vitskuja tai valmisteita, kuin raskaua ja imetys monivitamiinia.

Mites suhtaudutte hiusten värjäämiseen raskausaikana? Minä kysyin asiaa neuvolasta, kun mieli teki päästä laittamaan hiukset kuntoon. Neuvolantäti sanoi, ettei asiaan ole oikeen selkeää kantaa, mutta hänen nähdäkseen ei pitäisi kovin suuria määriä väriaineiden kemikaaleja elimistöön päätyä, että siitä haittaa olisi. Sanoi kuitenkin, että voi varuiksi välttää ensimmäisen kolmanneksen, kun tärkein kehitysvaihe on ohi. Niinpä kävin sitten tänään laitattaa hyvällä omallatunnolla hiukset kuosiin, ei oo enää kulahtanut kotiäiti-look. :D Muutoinkin värjään todella harvoin, 1-2kertaa vuodessa, niin en usko yhden värjäyskerran raskausaikana olevan vaaraksi.

Mää tunsin eilen ekat liikkeet ihan täysin varmaksi! :love: Pötköttelin sohvalla, niin alamahalla tuntui hetken pienet kuplinnat. Ja toisen kerran illalla sängyssä, kun tunnustelin vatsaa, niin tuntui pientä pyrähtelyä. Ihanaa! :love:

Nanna 14+1
 
@Nanna-87 mähän äitienpäivänä söin ajattelematta ollenkaan juustokakkua ja viime vkl tietoisesti vähän hautajaisissa voileipäkakkua, kun muuta suolaista ei ollut tarjolla ja alkoi tulemaan huono olo.. Valitsin sentään kylmäsavulohi version sijaan kinkun. Muuten pyrkinyt välttämään selkeästi pehmeät juustot. Aurajuustoa oli ihan pakko eräs päivä maistaa "raakana" ennen kuin meni pizzan päälle uuniin.. Ruuanlaitossa kuumennettuna käyttänyt tuorejuustoa ja muita ihan huoletta :)

Hiuksia en esikoisen aikana värjännyt ollenkaan kun oli oman värin kasvatus menossa, toisen kanssa taisin n.1-2kk välein. Nyt olen vaaleita raitoja laittanut (ja laitan jatkossakin) n. 3kk välein, joten ei ehkä päänahkaan niin paljon päädy väriä kuin koko päätä värjätessä. Shampoot, dödöt yms. hygienia tuotteet pysyneet "samoina" kuin ennenkin, eli en ole pahemmin katsonut mitä myrkkyjä sisältää, vaikka olisihan niitä luonnonmukaisempiakin versioita tarjolla..

Ja onnittelut liikkeiden tuntemisesta :) Täällä vielä odotellaan, jos muuttuisi vähän selkeämmäksi nuo kuplinnat, kun ei tuosta kyllä tällä kertaa erota vielä kumpaa on :D
 
Nyt mä oikeesti jälleen sen muistin, että vihaan tätä pakkaamisrumbaa.
Ja tää laatikoiden määrä on nyt jo järjetön, vaikka niitä yrittää saada piilon, mutta kaikki ei mahdu.
Onneks on sentään laatikoista huolimatta perussiistiä, koska tänään kävivät tutkimassa tän asunnon. Tulivat vielä just silleen, että mun piti lähteä töihin ihan viiden minuutin sisällä. No, ehdittiin käymään muutama huone läpi ja sit mun oli pakko lähteä töihin, joten tänne he sit jäivät laatikoiden keskelle tutkailemaan.
Mutta myöhemmin kyllä sit vielä infos, että saivat katsottua kaiken tarpeellisen.

Mä just tsekkasin ton äitiyspakkauksen tarkemmin ja kyllä siinä on niin ihania vaatteita ja kaikkia, joten veikkaan kyllä, että kaikkia tulee käytettyä.
Kaikki värit ja kuosit on niin ihanat.

Mieliteot, jääpalat on kyllä yks sellanen, mitä pitää olla koko ajan saatavilla. Nehän ei siis maistu miltään, mutta jotenkin ne on niin hyviä. Kurkku on yks kans mitä tulis syötyä niin paljon ja no suklaa on kans yks.

Vitamiineista otan niitä perus raskausvitamiineja.
Tarvii varmaan tutkailla niitä maitohappobakteereita.

Säilykkeistä en oo kyllä itsekään mitään kuullut, tai siis haitoista. Harvemmin niitä tulee syötyä, joskus harvoin ananasta jos ei jaksa alkaa tuoretta pilkkomaan. Tosin harvemmin tulee muutenkaan ananasta syötyä.

Hiusten värjäys, tätä mä oon itsekin miettinyt. Ja tullut siihen tulokseen, että eiköhän raskauden aikana uskalla sen kerran värjätä.
Itse kyllä kävin sattumalta juur ennen raskautta parturissa, joten todennäköisesti en tässä raskauden aikana värjää.
Jos sitte ennen ristiäisiä värjäyttäis.

Mun on pakko sanoa, että raskauden jälkeistä ehkäisyä ei oo tullut vielä mietittyä.
Jatketaan varmaankin kondomilla. Mä en haluais aloittaa hormonaalista ehkäisyä. Ja kierukkaa en halua, koska meillä on toiveissa sisarus pienellä ikäerolla. Joten tätä asiaa on pohdittava varmaankin vielä.

Sen mä nyt tiedän, että kaikille on mennyt nuo kirjeet/kuoret/ilmoitukset perille.

Pystyin juomaan jopa mukillisen kahvia töissä tänään! Jee!
Ajattelin testata miten käy ja ei nyrpistyny nenä eikä etonut ollenkaan.

Mutta nyt voi suunnata nukkumaan. Töihin huomenna.

Amanda 13+2
 
@Nanna-87 ihanaa että joku tuntee jo liikkeitä! Itse en kyllä vielä ole tuntenut mitään.

Mä oon vähän "ituhippi", ja tosi tarkka kemikaalien kanssa ja ottanut selvää kaikista mahdollisista sisällysluetteloista. Miehen kanssa ollaan vähän samanlaisia.. En värjäisi raskausaikana, mutta multa ei varmaan kannata kysyäkään. :ROFLMAO: Enemmän olen kyllä huolissani monista muista kemikaaleista, joille pieni vauva altistuu (kuten palonestoaineet..) Kyllä me joskus säilykkeitäkin syödään, lähinnä tonnaria. Ja syön niitä joskus nytkin.

Mulla on kans tehnyt mieli hiilareita. Outoa, kun joka aterialla täytyy syödä ainakin yksi leipä. Ja nuudelit! En ole vielä syönyt, mutta taidanpa käydä ostamassa. Alkuraskaudessa en pystynyt lainkaan syömään makeaa, mutta ikävä kyllä se vaihe on jo vähän mennyt ohi.. :(

Me ei olla kyllä yhtään mietitty tulevaisuutta.. todennäköisesti itsellä tulee jossain vaiheessa vielä tosi vauvakuume! En kyllä haluaisi kans hormonaalisia ehkäisyjä. Kai sitäkin pitää alkaa kohta tosissaan miettimään.

Henriette 15+2
 
Viimeksi muokattu:
@-Amanda- meillä käytiin 15. päivä ja tietenkin niin että oltiin juuri lähdetty kauppaan. Roskat unohtui samalla viedä ja takasin tullessa kämppä haisi tonnikalalta ja kakkavaipoilta:sick: Kyllä hävetti, mutta muuten oli kyllä onneksi ihan siistiä :D
Mekään ei esikoisen jälkeen käytetty mitään ehkäisyä kun ajateltiin että mielummin riski että saadaan toinen todella pienellä ikäerolla (menkat alkoi 5vko synnytyksestä), kuin että taas yritetään pari vuotta. Noh meni kuitenkin se 1,5v mikä näin jälkikäteen ihan hyvä, vaikka ei se todellakaan silloin siltä tuntunut :)

Nyt toisenkin synnytyksen jälkeen kierto palautui heti ja kolmas tosiaan tärppäsikin jo muutaman yrityskierron jälkeen kierukan poistosta, niin enää en kyllä uskalla luottaa edes "varmoihin päiviin", kun varmaa ei ole onko lisää toiveissa. Hormonien käyttäminenkään seuraavat 25v ei kyllä houkuttele. Mutta eipä tässä onneksi mitään tarvitse vielä päättää :) sen tiedän että lapset haluaisin kaikki "tehdä" suunnilleen samaan syssyyn ja sitten myöhemmin keskitytään ihan muihin asioihin ja odotellaan lapsenlapsia. Itsellä ikäeroa äitini iltatähteen 23v niin en kyllä itselleni halua samaa :ROFLMAO:

Joo ja unettomuus taas vaivaa..
 
Toinen neuvola (terkkari) suoritettu eilen. Sydänäänet kuului hyvin, painoa +1kg. Hb 110 (samassa kuin rv 12+3). Sokerirasitukseen joudun joskus myöhemmin, itseä hirvittää se jotenkin ja mietin jo millä luistaa siitä :whistle: Neuvolälääkäri on rv 18+2, ja rakenneuä rv 21, eli 24.7. Jotenkin nää muutamat viikot on mennyt yli nopeasti.

@Surusilmät
Ootko koittanut maltoferia? Se on kuulemma parhaiten siedetty rautavalmiste, itse vaihdoin juuri obsidanin (ummetus) ja ferrodanin (ripuli) siihen..

@shara
Mulla heittää mielialat ja tuntuu että oon joko vihainen tai surullinen. Tai yliyli onnellinen. Oon varmaan itkenyt viimeisen kolmen kuukauden aikana enemmän kuin viimeisen kymmenen vuoden..

Säilykkeiden kanssa ongelma liittyy ilmeisesti siihen metalliseen purkkiin joka saattaa reagoida hapen kanssa (siksi säilykkeet käsketään avattuina säilömään muussa kuin säilykepurkissa). Purkkitonnikalan ongelma saattaa olla elohopea. On kyllä tullut syötyä sitä turhan paljon..
Alkuraskaudessa teki mieli vain kaikkea raikasta ja hiilaria, liha ja paistettu ruoka oksetti mutta esim. pitsaa tai muuta roskaruokaa pystyin syödä. Nyt alkaa ruokavalio normalisoitua, onneksi.

Vitskuja syön muutenkin sitä-ja-tätä ja nyt lisäsin kalaöljyn ja kalkin vielä listaan, kun molempien saanti jää vähäiseksi.
Hiusten värjäyksessä saman suuntaiset mielipiteet kuin Henriettellä, ituhippi kai minäkin :ROFLMAO:

Huoh, viides yö töissä valvoen ja päivisin nukun hätinä kuutta tuntia :sleep:
Mulla on loma elokuussa niin sen jälkeen ajattelin jättää yöt pääsääntöisesti muille..
Outoa kun te jo mietitte kummeja ja äitiyspakkauksia ja mä vieläkin mietin että oonko oikeasti raskaana (n) Lapsettomuuden syvät arvet, mutta kai se tästä konkretisoituu kun vatsa jatkaa kasvamista ja alkaa liikeet tuntua :)

Hilma 15+5
 
Hiusten värjäyksestä, mulle neuvolan täti sanoi ettei oo mitään selkeää näyttöä että se ois haitallista, mutta hiukset voi reagoida raskausaikana eri tavalla väriaineisiin jolloin lopputulos voi olla erilainen kuin mitä odottaa. Mä itse lopetin hiusten värjäyksen jo 1.5 vuotta sitten kun kasvatan omaa blondia takaisin, niin en oo onneks joutunut pohtimaan tätä dilemmaa :LOL: ehkä raitoja olisin voinut laittaa niin ettei ne oo kosketuksissa päänahkaan, mutta ainakaan mitään kauheita blondauskäsittelyjä en ois välttämättä tehnyt.

En oo meikannutkaan raskauden aikana juurikaan, käyttänyt välillä mineraalimeikkivoidetta kun iho on nyt raskauden aikana vähän oireillut finneillä, ja that's it. Ainakin huulipunat/kiillot voi vissiin kulkeutua suun kautta aika helposti elimistöön ja vauvaan, niin oon sit jättänyt kaiken pois kun mulle ei oo ongelma kulkea meikittä. Mutta tää nyt on ehkä vähän hätävarjelun liioittelua :rolleyes: ja deodorantin oon vaihtanut alumiinittomaan luonnonkosmetiikkaversioon.
 
@Hilma85 minäkin lähinnä mietin, oonko oikeasti raskaana ja ennen kaikkea sitä, voiko kaikki mennä hyvin loppuun asti. Ti vasta npultra, ehkä sen jälkeen mieli vähän rauhoittuu... Mä tein esikoista odottaessa kolmivuorotyötä ja yövuorot oli tosi vaikeita kun väsytti niin paljon. Puolen välin jälkeen en enää öitä tehnyt. Nyt onneksi vaan kaksivuorotyö.

@Nanna-87 Onnea liikkeiden tuntemisesta! <3

Hiuksia värjäsin rv 6 ja kesän lopulla meen seuraavan kerran kampaajalle. En ole tuosta stressannut. Meikkaan tosi vähän ja käytän paljon luonnonkosmetiikkaa ja muutenkin elintavat terveelliset.

Ehkäisyä en pahemmin ole miettinyt. Minipillerit ei sovi (tulen kuivaksi kuin aavikko) mutta yhdistelmäpillereitä olen käyttänyt. Lapsettomuuden kanssa painiessa päätin, etten enää ikinä aloita pillereitä jos vaikka kolmas joskus vielä haluttaisiin ja se meille suotaisiin, mutta suoraan sanottuna yrittäminen, epäonnistuminen ja raskauden alku on ollut henkisesti niin stressaavaa aikaa, että jos tämä vauva maailmaan saadaan, en ehkä uskalla enää ikinä tähän lähteä. Mieli voi toki muuttua mutta nyt tuntuu tältä, josta syystä joku pidempiaikainen ehkäisy olisi hyvä. Tuntuu kyllä älyttömältä ajatus ehkäisystä kun ei omin avuin edes onnistunut.

Kahvi ei ole maistunut viikkoihin, mutta parina päivänä olen ostanut kylmän kahvijuoman ja se on ollut herkkua. Ja ihanaa että muidenkin tekee mieli hiilaria enkä ole ainoa joka vetää pikanuudelia. :D
 
@Hilma85 eiköhän se siitä pian tule todellisemman tuntuiseksi, kun sulla viikkoja alkaa olemaan jo hyvin niin pian varmaan liikkeet tuntuu :)

Täällä myös naama kukki alkuraskaudessa, mutta nyt onneksi rauhoittunut, en myöskään kovin usein meikkaa, joten kotiäitinä ollut mukavaa, kun asiallisia menoja joihin "pakko" meikata hyvin harvoin :)

Mitäs mieltä "ituhipit" olette kasviväreistä (Henna?), itse niillä joskus muinoin värjäsin hiuksia, mutta ovat jostain syystä unohtuneet kokonaan.

Ja @Henriette valaise mua vähän missä esim. noita palonestoaineta in kun itse en ole perehtynyt yhtään, mutta kiinnostaa kuitenkin?

Ja se on mun mielestä hyvä, että osa on tietoisempia kaikista kemikaaleista yms. pistää vähän itseäkin miettimään asioita :)

Mimmi 15+0
 
@mimmi92 Pikaisesti vastaan, että toki kasvivärit on erikseen ja ihan varmaan turvallisia. Kai niitäkin on "henna"-värejä ja oikeita hennavärejä.

Tarkoitan kaikkia myrkkyjä, joihin ei itse pysty vaikuttamaan..esim. palonestoaineita on kaikissa huonekaluissa yms. Me vietiin sängyn petari takaisin kauppaan ties kuinka monesti, kunnes saatiin joku parempi, hajuton versio. Olin viimeisilläni raskaana ja hirvitti vauvan puolesta se vahva kemikaalien haju.

Ei tämä hirveästi aiheeseen liity, mutta kuiteskin. :D

Henriette 15+2
 
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
@Henriette kiitos infonsta :) olenkin välillä ihmetellyt uusien tuotteiden hajua, luullut että tarttunut muovista ympärillä, ulkona tuuletellut sitten pahimmat hajut pois..

Ja kyllä se selkä alkaa sittenkin täällä myös jo nyt kipuilemaan. Koko viikonloppu pyritty ympäriinsä ja kävelyä tullut todella paljon. Ei ole ehtinyt lepäämään ollenkaan, eikä oikein ehdi nytkään, kun kaikki pitäisi saada ennen juhannusta pakattua. Lähdetään juhannuksena mökille ja sitten maanantaina aletaan siirtämään tavaroita toiselle paikkakunnalle..

Mimmi 15+2
 
NT-ultra takana ja kaikki edelleen hyvin. Pituutta pienellä oli vajaa 7 cm ja painoa noin 60 grammaa. Niskaturvotusta oli kaikissa mittauksissa alle 2 mm, useimmissa 1.8 mm. Kromosomiriskit jäivät tosi pieniksi, en saanut niitä millään lapulla mukaan mutta muistaakseni Downin riski oli 1:4700 (ikäriski on 1:1000 ja seula hälyttää alle 1:250), niiden kahden muun trisomian riski oli 1:100 000 eli käytännössä olematon.

hCG- ja PAPPA-arvot oli myös tulleet vihdoin näkyviin Kantaan,
S -PAPPA oli 1868 ja S -hCG-B-V oli 95 rv 10+2. Mom-versioita tuolla Kannassa ei mun nähdäkseni ole, siinä lapussa ne kyllä näkyi minkä terkkari meille tänään näytti.
 
  • Tykkää
Reactions: likka90
Mukava kuulla taas hyviä ultrakuulumisia @Shara :)

Hiustenvärjäämisestä oli ollut puhetta, itse värjäilen/raidotan pari kertaa vuodessa, raskausaikana jää kuitenkin väliin.

Mielitekoja ei ole koskaan oikein ollut, eikä ole nytkään. Kaikki makea ehkä vähän ällöttää ja tulee syötyä vähemmän, kaikki raikas maistuu.
 
Onnittelut @Shara hyvistä ultrakuulumisista! :) Sulla ainakin näyttää olevan hyvät nuo riskiluvut ja verikoe arvot (y)

Olikos tällä viikolla loppukuun odottajilla ultrat, vai menikö jollakin vielä juhannuksen jälkeiselle viikolle? :)

Rupesi kyllä jännittämään tuleva rakenne ultra enemmän kuin aiemmin. Sukulainen sai juuri sieltä huonoja uutisia ja pistää miettimään voiko itse saada terveen lapsen kolmannen kerran putkeen..

Muok. Niin ja kyllä tämä hajamielisyys alkaa jo ärsyttämään. Onnistuin unohtamaan oman hääpäivän ja olin menoa sopinut tälle iltaa kunnes mies alkoi kyselemään, että eikö meillä ole mitään yhteisiä suunnitelmia tälle päivää :D

Mimmi 15+3
 
Viimeksi muokattu:
Ultrassa käyty. Niskaturvotus 1,8mm ja kaikki näytti siltä miltä piti, vastasi rv 12+4 eli pari päivää isompi kuin ekan ultran mukaan, mutta tismalleen sama kuin ylimääräisessä ultrassa. Eiköhän me joulukuun vauva saada. :)

Viikko pitää odotella vielä riskilukuja ja lopullisia seulavastauksia, että ihan lopullisesti en vielä hengähdä, mutta aikalailla kuitenkin.

On tää vaan ihan hullua ja ihanaa! En malta odottaa että uskalletaan esikoiselle kertoa, neiti 7v:stä tulee maailman onnellisin, on niin kauan toivonut sisarusta <3

Onnea myös @Shara ! Hassua että jossain saa ultrakäynnillä riskiluvut ja täällä vielä odotellaan.

Voi ei @mimmi92 noi on kauheita tilanteita. Meidän lähipiirille varmistui rakenneultran jälkeen turnervauva ja päätyivät keskeytykseen. Oli ihan hirveää seurata sivusta. Eihän sitä ikinä tiedä mitä omalle kohdalke osuu ja niin kauan ei täyttä varmuutta mistään ole ennen kuin on vauva sylissä. Mutta hulluksi tulee jo näitä liikaa ajattelee, koitetaan olla luottavaisia.

Lumi 12+2
 
@Lumi87 onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Meinaatteko heti kertoa esikoiselle, vai myöhemmin?
Mä en viitsinyt tarkemmin udella mikä on vialla, mutta useita leikkauksia tulee sukulaisen vauvalla olemaan heti syntymän jälkeen.

Ja nyt muuten tunnistin ensimmäiset varmat liikkeet kun jaksoi hetken makoilla :) voi kun nyt jo alkaisi päivittäin tuntumaan! Eilen en saanut dopplerilla sykkeitä kuulumaan, mutta kuului ihan hirveästi liikkumisen ääniä, joten siksi varmaan ei kuulunut, enkä kovin kauaa sitten jaksanut etsiä :)
 

Yhteistyössä