Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *lokakuussa*

Hah ei pitäisi väsyneenä kirjoitella, kun jää sanoja puuttumaan ja muutenkin ihme sönkötystä edellinen viesti.. Nukuttiin sitten 7 jälkeen vielä 2h, joten hiukan piristynyt, toivottavasti ensi yö parempi, että ehtii ajoissa aamulla neuvolaan :sleep:

@Lumi87 ainakin Rennietä saa syödä :) itsellä se toimii hyvin vähän aikaa (n. 5-10min) eli aina saa toivoa, että ehtisi nukahtamaan ennen kuin vaikutus lakkaa. Muita en ole kokeillut, enkä kyllä kysellytkään mitä saa syödä. Välillä myös maitolasillinen hitaasti juotuna auttanut pahimpaan poltteeseen.

Meillä muuten myös esikoinen on ollut todella lämmin aina (isäänsä tullut), ei voi nykyään pitää yövaatteita ja nukkuu viileällä peitolla ja silti ihan hiestä märkä.. Tyttö taas palelee jos ei ole hellettä kuten minäkin, paitsi raskausajat pysyy edes sisällä sormet ja varpaat lämpiminä.

Ja hikoikusta tuli mieleen, että mä olen pari viikkoa hikoillut nyt ihan hirveästi ja se hiki myös haisee omaan nenään ihan kamalalta :sick:

Meillä noita harsoja on tullut hommattua tokmannilta, prismasta ja muutamasta eri lastentarvikeliikkeestä. En muista mikä on mistäkin, mutta jotkut valkoiset on pysynyt pehmeimpinä :)
Itse katselin ööh olisikohan ollut vaunula nimisestä verkkokaupasta harsoja kun näytti edullisilta muihin verrattuna, laadusta en tiedä :ROFLMAO:
 
@mimmi92 täytyy hakea tota Rennietä. Kiitos vinkistä. :)

Mä en oo harsoja vielä hankkinut mutta esikoisen aikaan hurahdinnätteihin harsoihin. :D Ikeasta sai silloin kivoja ja name itissä oli nätin värisiä. Täytyykin googlailla.

Ootteko naiset muistaneet lantionpohjanlihastreenit? Mä vähän vaihdellen, välillä unohtuu...
 
Niin ja @mimmi92 mun tyttö on myös yhä melkoinen kuumakalle, nukkuu ympäri vuoden pelkällä pussilakanalla ilman yökkäriä eikä ikinä ole tarvinnut miettiä, onko talvella sormet tai varpaat lämpimät. Mä oon ihan hukassa jos tää vauva onkin palelija. :)

Ja kuuma on mullakin viime aikoina ollut. Töissä oon vaihtanut pitkähihaisen t-paitaan ja junamatkalla töihin pakko repiä aina ulkovaatteet päältä. Mä oon yleensä ennemmin kylmissäni niin ero on ihan mieletön.
 
Viimeksi muokattu:
@Lumi87 mäkin tykkään paljon kuvioiduista harsoista, niitä kyllä löytyy kaikkia ihania, varsinkin "tyttöjen" väreissä :)

Lantionpohjanlihaksia olen muistanut hyvin harvoin treenailla. Esikoisen syntymän jälkeen muutaman kerran lirahti ekoina viikkoina ja silloin kyllä säikähdin ja aloin ensimmäistä kertaa niitä treenaamaan. Tytön syntymän jälkeen ei mitään ongelmia ollut niin vähän päässyt unohtumaan.. Nyt huomannut kun vauva painaa rakkoa ja jos aivastaa tms. niin saa kyllä olla varuillaan :p
Ajattelin kyllä että synnytyksen jälkeen sitten ahkerammin jumppailla, tuleepahan ainakin (ehkä) helposti ulos kun ei ole ainakaan liian kireässä kunnossa :ROFLMAO: ponnistaminen kun omasta mielestä synnytyksissä ollut se helpoin osuus, vaikka en usko kovin vahvoja lihaksia omistavani
 
Närästykseen auttaa myös pelkkä ruokasooda, pieni määrä vesitilkkaan sekoitettuna. Se on ilmeisesti monissa närästyslääkkeissäkin vaikuttavana aineena. Ei ole niistä lääkkeistä kokemusta, kun ne sisältää alumiinia. Mulla auttaa myös se, että illalla syö tosi hitaasti ja vähän.

Meillä on vauvat nukkuneet yökkärillä ja vauvan peitolla. En ole edes kuullut ettei peittoa saisi käyttää ihan pienellä. :giggle: Joskus olen myös kapaloinut ohuempaan peittoon tai harsoon, jos on kylmä tai vauva on levoton. Olen tykännyt pitää vastasyntyneellä päivisinkin kevyitä vaatteita ja kääriä vielä ohut peitto ympärille, tuntuu jotenkin turvallisemmalta eikä kädet vispaa joka suuntaan. :)

Mä olen koko elämäni ollut kylmäkalle, aivan jäässä vaikka olisi monet villasukat. Ensimmäisen raskauden jälkeen tämä on muuttunut ihan päälaelleen. Nykyään on kuuma aina. Vaikkei olisi raskaanakaan. Kaikki pitkähihaiset on nykyään sellaisia neuletakkeja, jotka saa helposti pois. Tämä on tosi outoa. :ROFLMAO:

Lantionpohjan lihakset meinaa kyllä aina unohtua! :censored: Nyt pitää taas tsempata. Synnytyksen jälkeen on helppo muistaa, kun harjoittelee aina imettäessä. :LOL:
Tästä muuten tulikin mieleeni, että muistakaa varata kaappiin luumumehua ja kuivattuja luumuja / rusinoita. Ne säilyy pitkään, joten niitä olen ostanut etukäteen kaappeihin aika paljon. Ummetus on nimittäin ainakin itellä hirveä synnytyksen jälkeen. :sick:

Harsot täälläkin ostoslistalla. Ilmoitelkaa jos tulee eteen ihania ja edullisia. :) En muista merkkejä, mutta mullakin on kokemusta, että kovin kuvioidut harsot oli pesun jälkeen kovia. :unsure:

Henriette 31+0
 
Täällä on kyllä lantionpohjanlihastreeni jäänyt aivan olemattomiin. :unsure: Vähän sama juttu, kuin @mimmi92 :llä, että aivastaessa yms. saa olla vähän varuillaan. :whistle: Jospa sitten viimeistään synnytyksen jälkeen aktivoituisi niiden suhteen. :X3:

Meillä vauva nukkui unipussissa (pitkähihainen, ohutta fleeceä) ja alla body tai sitten vielä pieneen vilttiin kapaloituna jonkin aikaa. Peittoa pistin alavartalon päälle, mutta eihän se tahtonut päällä pysyä. Hyvin on aina tarennut.

Kuviolliset harsot on kyllä ihania. Niitä on jemmassa ihan hyvä määrä, eli eiköhän niillä pärjätä, jos ei tämä tulokas ole ihan mahdoton pulauttelija. Esikko kun ei juuri pulautellut...

Eilen oli neuvola. Kaikki ok. Hb oli noussut vähän raudan ansiosta. Neukkutäti yritti tunnustella, että miten päin tuolla masussa ollaan ja epäili sitten, että olisi perätilassa, niin päätti sitten ultralla varmistaa. Raivotarjonnassa siellä ollaan, ihan juuri niin, kuin itse hälle sanoinkin liikkeiden perusteella. (y) Oli ihana nähdä vilaukselta pientä. :love: Sf-mitta 28cm.
Tuli jotenkin hirmuisen konkreettiseksi se, että la ja tuleva synnytys on jo lähellä! Vähän meinaa alkaa jännittää, hyvällä ja jännällä tavalla. :love:

Kumpa tosiaan kaikilla pienet pysyisi masuissa täysiaikaisiksi saakka, vaikka ei siihenkään enää montaa viikkoa ensimmäisillä ole! :)

Nanna 30+0 POKS! :love:
 
@Henriette täytyykin muistaa tuota soodaa ostaa ja kokeilla, lääkkeettömät vaihtoehdot kuitenkin aina kiinnostaa (y)

Täälläkin neuvolassa käyty. Kaikki kunnossa. Sf mitta 29cm. Painosta vaan ihmetteli kun joka toinen käynti nousua ei oikeastaan ole ollenkaan ja seuraavalla taas tullut 1kg/vko tahtia, nyt siis yhteensä reilu 15kg tullut.
Liikkeitä täytyy nyt alkaa vähän tarkkailemaan kun vauvan sykkeet oli melko laiskat kun muutamaan kertaan niitä kuunneltiin. Pyöri siis n. 110-130 välillä, vaikka välissä potkujakin tuli kun mahaa tökittiin. Ihan ok kuulemma silti, mutta alle 100 ei saisi mennä. Kyllä taas sellainen mylläys tuntuu, ettei kyllä ainakaan huolestua tarvitse :D
Muok. Niin ja pää alaspäin on vauva, ainakin käsin tunnustelulla :)

Selkä ei tykännyt yhtään yhteensä 3km kävelystä, takaisintulomatka meni kyllä niin hitaasti ja hammasta purren, hyvä ettei itku päässyt. Eli loppuraskauden kävelylenkit taitaa olla kävelty :cry:

Tulevasta lääkärikäynnistä kysyin katsotaanko siellä vauvan kokoa. Normaalisti ei kuulemma, ellei ole esim. radia tai sf mitassa jotain erikoista. Sanoi, että kirjaa kuitenkin ylös, että toivoo koko arviota :)

Mimmi 30+6
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin purraan hammasta kävelyn takia. Liitoskivut on todella kovat välistä, se kuuluisa ihana pyöräilykin sai kivut yltymään eilen kyllä siihen tahtiin että..Kyllä irvisteltiin loppumatkasta, paikat oli ihan puutunu ku kotia päästiin :eek: Nyt lähtään samanmoiselle reissulle lasten kanssa, pakko päästä ulos täältä 4 seinän sisältä, ihan vain vaikka kauppareissulle. Mies on tehny nyt tosi pitkää päivää joten lasten kanssa on tullu pyörittyä itekseen aamusta iltaan, tekemistä siis kiitos! :cool:
 
@Henriette kiitos ruokasoodavinkistä, täytyy kokeilla! Mä olin pitkästä aikaa syönyt sipsejä illalla kun närästi oikein kunnolla ja nyt on ollut mieliteko satsumiin, joita syön paljon, en tiedä närästääkö nekin.

@Surusilmät ja @mimmi92 tosi kurjia nuo kivut kävellessä. :( Kärsivällisyyttä ja jaksamista jäljellä oleviin viikkoihin! Mimmillä ei ainakaan montaa viikkoa enää ole jäljellä, jos tulokas syntyy niin kuin aiemmat lapset.

@Nanna-87 onnea uusista kymmenistä viikoissa! Ihanaa kun pääsit näkee vielä vauvan, mun neuvolassa ei edes ole ultralaitetta.

@mimmi92 mullakin tuntuu paino välillä harppaavan ja sit taas pysyvän samoissa lukemissa. Ihanaa kun liikkeet tuntuu niin voi olla sillä tavalla huoleti. :) pitääkö sun käydä sydänääniä välillä kuuntelemassa vai katotaanko vasta seuraavassa neuvolassa uudelleen vauvan sykkeitä?

Mua on neuvolassa muistutettu joka kerta noista lantionpohjanlihaksista, loppuraskaudessa täytyy kuulemma keskittyä rentouttamaan niitä, en tiedä mistä viikosta alkaen.

Ihanaa kun on vapaa viikonloppu!
 
@Surusilmät Täällä vähän sama homma, että nyt pidempään oltu aamusta iltaan yksin lasten kanssa. Täällä ei oikein ole kuin yksi puisto lyhyen matkan päässä ja siellä ei päivisin oikein muita lapsia ole kuin satunnaisesti.
Keskustassa enemmän kaikkea tekemistä, mutta sinne ja takaisin onkin sitten yhteensä 8km niin en kyllä usko, että pystyn enää sinne kävelemään.

@Lumi87 varattiin seuraava Th neuvola jonnekkin rv 36+, välissä rv 34+ lääkäri. Mietti kyllä, että pitäisikö ennen lääkäriä ottaa ylimääräinen aika, mutta sovittiin, että varaan itse jos vähänkään tuntuu siltä. Myös hyvinkään äitiyspoliklinikan numeroita käytiin läpi, jos siellä haluaa käydä tarkistuttamassa. Näillä viikoilla kun ei lähete kuulemma enää ole pakollinen ja helposti ottavat myös ihan vaan tarkistettavaksi. Mä luulen kyllä että vauva oli vaan pidemmillä unilla, kun yleensä aktiivinen illat ja yöt :LOL:

Mullekkin edellisen asuinpaikan neuvolassa muistuteltiin joka kerta noista lantionpohjanlihaksista, annettiin myös paperiset ohjeet harjoituksiin. Kyllähän niitä välillä muistaa tehdä, mutta ei kyllä tarpeeksi säännöllisesti :whistle: tuosta rentouttamisesta loppuraskaudessa en kyllä ole kuullutkaan
 
Mä sain fysioterapeutilta muistutuksen lantionpohjan lihaksien treeniin, auttaisi kuulemma liitoskipujen kanssa kun muistaa käyttää syviä lihaksia liikkuessa ja esim kylkeä kääntäessä. Tänään tein melkoisen suursiivouksen ja nyt kyllä huomaa :(

Vauvan peitto -asia oli mullekin ihan uutta, täytynee ommella unipussi kun meinaan tehdä vauvanpesänkin :) meillä on koirien vuoksi aika viileää, toki mä oon kans hikoillut koko raskauden vaikka yleensä palelen :LOL: toivottavasti vauva tarkenee.
@mimmi92 säkö siitä hikoilusta valitit, täällä sama ongelma..

Me päätettiin miehen kanssa karata vaunulla viikonloppureissuun viettämään hieman parisuhdeaikaa. Ollaan nyt niin huonolla kuuluvuusalueella että en meinannut saada tätäkään sivua ladattua. Huomenna olisi tarkoitus koittaa käydä päiväretkellä, jos vain pystyn :ROFLMAO:
 
Viikonloppu vapaa!
Mä tulin hetki sitten kotiin töistä ja kohta suunnataan miehen kanssa saunaan, mies oli sen ihanana laittanut päälle jo ennen kuin olin ees kotona.
Ihanat iltapalatkin on odottamassa uuniin pääsyä.
Tuo mies kyllä hemmottelee mut niin piloille.

Huomenna mennään auttamaan siskoa ja hänen miestään muutossa.
Mä autan siskoa täällä päässä ja miehet on sit toisessa päässä pakkaamassa ja kun ajavat tänne päin niin purkamassa.
Lähinnä kevyiden tavaroiden kantaminen ja järjestely sekä ruuan hankkiminen kuuluu mun hommiin.
He sai lapset hoitoon, joten käy vähän nopeammin, kun lapsoset ei oo paikalla.
Nuorin on meijän kanssa hetken ja menee sitten kummitädin luo.

Mä tilasin beben sänkyyn sen reunapehmusteen ja samalla tuli tilattua sellanen lightbox (sellanen valoboksi mihinkä saa kirjoitettua) ja kirjain seinätarroja.. mä vähän innostuin.

Lantionpohjalihaksia oon yrittäny treenailla vaihtelevalla menestyksellä, aina ei vaan muista.

Mä oon hankkinu unipussin vauvalle ja ajattelin, että eiköhän sillä ja pitkähihaisella yökkärillä pärjää.
Mä oon itse todella lämminverinen, en tykkää yhtään nukkua liian kuumassa, joten usein mä potkinkin peiton pois päältäni ja joskus nukun pelkän pussilakanan kanssa. Niin siis silloin kun ylipäänsä saa nukuttua.
Mies on keskilämpöinen, hälle kelpaa mikä tahansa lämpötila nukkumiseen.

Ainiin harsoja olis myös hyvä hankkia.
Mitenköhän paljon niitä mahtaa tarvita.

Mä päätin vaihtaa eilisen kuntopyöräilyn lenkkiin kun oli niin nätti sää.
Tallustelin rapiat 7,5 kilsaa, olo oli varsin hyvä lenkin jälkeen, jalat ei sattunu ja selkäkään ei pahemmin itsestään ilmoitellut. Muutama harjoitussupistus tuli, mutta loppuivat yhtä nopeasti kuin tulivatkin.
Ja sanotaan näin, että n. 5 tunnin yöunien jälkeen tuo lenkki piristi kummasti.

Anoppi tuli myös käymään ja toi mukanaan kahviherkkuja.
Me höpöteltiin varmaan kaks tuntia, kunnes anopin piti lähteä hakemaan miehen pikkusisko koulusta.

Päätin myös ulos laitettavien jouluvalojen paikan ja pohdin myös, että mies saa ne asentaa viimeistään ens viikonloppuna. Kyllä tähän pimeeseen aikaan kaipaa valoa.

Ens viikolla on neuvola ja ajattelin kyllä siellä ottaa puheeksi nukkumisen.
Mä en vaan tiedä, että jaksanko n. 5,5 viikkoa töissä, varsinkin kun tulevat viikot näyttää työntäyteisiltä.. Varsinkin siis jos nää yöunet jatkuu huonoina.

@Hilma85 Hyvää reissua ja ihanaa parisuhdeaikaa. ☺

Mut nyt sinne saunaan ja sitten ihanaa iltapalaa.

Hyvää viikonloppua kaikille! ☺

Amanda 29+2
 
Mä olen viettänyt nyt vähän hiljaiseloa, sain työterveydestä nyt alkuun reilun viikon ajan sairauslomaa selkäkipujen ja väsymyksen vuoksi, niin olen nyt vaan ollut tekemättä mitään ja lepäillyt, laittanut kotia ja pyrkinyt liikkumaan varovaisesti. On kyllä tullut niin tarpeeseen, varsinkin pari ekaa päivää meni ihan vaan ihmetellessä sitä miten väsynyt oikeasti olinkaan. On ollut ihana vaan hengähtää ja keskittyä itseensä.

Oli kyllä ihana ymmärtäväinen lääkäri, ja ensi viikon lopulla menen vielä omalle työterveyslääkärille juttelemaan jatkoista, että pystynkö jatkamaan työntekoa vai en. Ei tää selkä ainakaan tässä kuitenkaan ainakaan parantunut ole, toki on helpompi olla kun voin tarpeen mukaan kävellä/makoilla/istua eri asennoissa nyt kun ei ole töitä tehtävänä, mutta jos erehdyn istumaan vaikka koneella/telkkaa katsomassa liian pitkään, niin tulee kyllä kauheat jumit ja kivut. Ja töitä tehdessä mulla ei kyllä ole mitään mahdollisuutta vaihdella työasentoa/työtehtäviä, vaan olen ihan liimattuna koneen ääreen 6 - 8 tunniksi. Olen lihaskunnon puolesta aika rapakunnossa, niin nyt se sitten varmaan alkaa kostautua kun selkälihakset on olemattomat.

Mun on kauhean vaikea arvioida, minkälaisella varustuksella vauvan pitäisi nukkua. Mulla itselläni on aina kuuma ja haluaisin nukkua talvellakin makuuhuoneen ikkuna auki, kun taas mies palelee enemmän. Täytyy ottaa ainakin aluksi aika varman päälle, ja olla tuulettelematta liikaa.

Maanantaina onkin meidän ylimääräinen ultra istukan sijainnin tarkistamiseksi, kivaa päästä kurkkimaan taas mitä vatsaan kuuluu.
 
@Hilma85 ihanaa parisuhdeviikonloppua! :love:

@Shara hienoa kuulla, että lääkäri oli ymmärtäväinen ja saat nyt kerätä voimia. Toi istuminen on kyllä paha, mä liikun työssäni jatkuvasti ja pysyn siten kivuttomana. Aiemmin syksyllä istuin koulutuspäivillä 8h päivässä ja selkä oli päivien jälkeen tosi kipeä. Ymmärrän siis hyvin että työnteko on vaikeaa, jos on sidottu koneen ääreen eikä ole mahdollisuutta esim. seistä välillä. Ei kai se auta kuin tunnustella oloa ja miettiä mikä tuntuu mahdolliselta työhön paluun kannalta. Ja toivottavasti istukan sijainti nyt sellainen, ettei estä alatiesynnytystä.

@-Amanda- hyvä kävelylenkki siellä. mä olen samanlaisia tehnyt, ihan ok, mutta kärsin kun ei siinä hiki tule ja kaipaan ninenomaan hikoilua ja sellaista oloa, että on tehnyt jotain. Mulla spinningissä alkanut tuntua, että maha on siinä asennossa tiellä, mutta nyt oon innostunut sellaisista crosstrainer-ryhmätunneista. Siellä hiki virtaa eikä mihinkään tunnu pahalta, on ketterä ja liikkuvainen olo, tekee tosi hyvää. :)

@mimmi92 ihan ihmeellistä miettiä, että ollaan niin pitkällä, että äitiyspoliklinikalle jo herkästi pääsee. Niin nää viikot vierii!
 
@Hilma85 hyvää reissua, kuulostaa mukavalta kun vielä ehtii ennen vauvan tuloa :)

@-Amanda- onnea muuttopuuhiin! Kannattaa tosiaan nukkumisesta puhua, ja Voihan sitä (lääkärin todistuksella) hetken hulia töistä ja ennen äitiyslomaa muutaman viikon tehdä jos jaksaa/pystyy :)

Meillä muuten viime neuvola käynti käsiteltiin aika paljon nukkumisia, mutta eipä siihen oikein mitään ratkaisua löytynyt kun kuitenkin satunnaisesti tulee hyvä yö väliin, jolla jaksaa pitkään! Eikä ne päiväunetkaan oikein auta kun ei vaan välttämättä uni tule silloinkaan jos saisikin nukkua.
Jotain kunnan kodin/lastenhoito palvelua mainosti, mutta ei mulla kyllä niiden kanssa jaksamisessa ole ongelmia, joten kuulostaa vähemmän houkuttelevalta, että joku vieras ihminen tulisi kotiin hääräämään muutamaksi tunniksi viikossa :confused:

@Shara hienoa, että lääkärissä parempaa kohtelua ja sairaslomasta apua! Toivottavasti istukka hyvässä paikassa (y)

Ihan hullua tosiaan, että 6vko ja sitten ei enää mahassa asusta keskonen, vaan ihan täysiaikainen vauva! Hankinnat ei oikein etene taloudellisista syistä :mad: yllättäviä ylimääräisiä menoja tullut nyt ihan järkyttävästi viimeaikoina ja alkaa jo vähän stressaamaan saako kaiken valmiiksi ajoissa.
Nyt ajattelin maanantaina ottaa tytön pinnasängystä toisen laidan pois, niin saa ajoissa käytyä edes ränkyrallin läpi, tuskin sitten ensi kuussa tuleva uusi sänky enää uudelleen sitä sitten saa aikaiseksi ainakaan niin pahasti :rolleyes:
Tänään pyöritty autolla ympäriinsä koko päivä, eikä selän kanssa mitään ongelmia (y)

Mimmi 31+0
 
Ahh, mikä ihana olo. Mä nukuin 12 tuntia ja vain yhdellä vessassa käynnillä. Tuntuu, että tuli univelat kuitattua. Ainakin hetkellisesti.
Tosin sillä ainoalla vessassa käynnillä onnistuin lyömään jalkani, kun en jaksanu valoja laittaa.

Sisko perheineen muutettu ainakin osittain. Joitain tavaroita jäi toki vielä, mutta isoimmat vietiin eilen.
Mä hoidin tosiaan ruuan paikalle, joten mulla oli aika iisi homma, tuli taas syötyä pikkasen roskaruokaa, mutta kerrankos sitä.

@mimmi92 Mä oon pohtinu totakin, että jos ois mahdollista olla vaikka muutamakin viikko just sillä lääkärin todistuksella pois ja yrittää huilia ja jaksamisen mukaan mennä sit töihin vielä ennen äitiysloman alkua.
Mutta täytyy katella.

@Lumi87 Mä oon itseasiassa hyvin tyytyväinen tuohon lenkkiin, koska tässä raskausaikana harvemmin pystynyt tekemään tollasia lenkkejä ilman kauheita kipuja (jaloissa, selässä + supistukset.)
Mutta kyllä joo itsekin kaipaa niitä pitkiä lenkkejä jolloin tulee kunnolla hiki ja se ihana olo lenkin jälkeen.
Mutta on hyvä, että pystyt liikkumaan noinkin paljon. Mulla ei tulis kuulonkaan.

@Shara Ihana kuulla, että lääkäri oli ymmärtäväinen.
Ja, että sairaslomasta on apua.
Toivottavasti istukka on hyvässä paikassa. ☺

Amanda 29+4
 
@-Amanda- Oho kylläpäs tuli pitkät unet (y)

Pari päivää ollut ihan :poop: Tullut vaan kiukuteltua ja itkettyä joka asiasta. Syytän kyllä hormoneita tästä, kun ei mitään järkevää syytä omalle käytökselle ole ollut..

Mites muilla vauvat käyttäytyy saunassa?

Tämä jostain syystä aloittaa hirveän potkimisen joka kerta kun heittää löylyä, niin ruvennut mietityttämään onkohan sittenkään hyväksi :unsure: aiemmista en muista, että olisi vastaavaa ollut, mutta silloin tuli kyllä saunottua paljon harvemmin, kun nyt joka viikko..

Mimmi 31+2
 
Viimeksi muokattu:
@mimmi92 Sauna ei meillä kummemmin vauvaan tunnu vaikuttavan. En oo huomannut muutoksia liikkeissä. Noin kerran viikossa oon nyt käynyt. Ihan alkuraskaudessa en uskaltanut saunoa ollenkaan, vaikka kyllähän sen pitäisi ihan turvallista olla koko raskauden ajan (jos ei ole jotakin erityistä syytä välttää). Kunhan ei huono olo tule. Tietysti jos mietityttää, voisi kokeilla olla vähemmän aikaa tai hiukan harventaa väliä. Vettä oon ite yrittänyt muistaa juoda erityisen paljon saunoessa raskauden aikana.

Niin ja toivottavasti fiilikset paranee! Mulla just olikin jossakin raskaussovelluksessa maininta, että näinä aikoina saattaa alkaa tulla tollasia mielialanvaihteluita. Laitetaan hormonien piikkiin :)

Tänään käyty neuvolassa, kaikki kunnossa ja sokerit myös pysyneet hyvänä. Riittää, että pitää muutaman mittauspäivän viikossa. Oon toivonut pääsyä synnytystapa-arvioon, mutta sitä ei voitu luvata. Aikaisemmin lähetteen saamiseksi pituusrajana oli 155 cm, mutta se on laskenut 150 cm:iin ja mä meen just pari senttiä yli. Toivon kuitenkin, että pääsen vielä raskauden lopussa ylimääräiseen ultraan, että saisi ainakin kokoarviota.

30+0 (jee!)
 
@aprikoosinkukka luulisi ultran järjestyvän, jos sokereitakin mittailet! Toivotaan ainakin, että pääset!
Oliko teillä neuvolalääkärissä ultralaite?

Eipä ole muuten tullut nyt seurattu raskausviikkoja mistään vähään aikaan, voisikin vähän lukea, mitä kaikkea vielä kehityksessä yms. tapahtuu :)

Saunoessa oma olo ihan hyvä ja normaalisti siellä ollut, mutta tosiaan tuo potkiminen ruvennut mietityttämään, että tunteeko vauvakin kuumuuden. Eipä ole tätä tarvinnut aiemmissa raskauksissa pohtia, joten kyllä tulee vieläkin uutta mietittävä :D
 
@aprikoosinkukka eikö sulle tehdä ollenkaan sokereiden vuoksi kokoarviota? Mä olen saanut käydä nyt parin viikon välein äitiyspoliklinikalla ja joka kerta ultrattu. Keskiviikkona taas, saa nähdä vieläkö mennään koon puolesta yläkäyrällä.

@Shara hyvä että saikku järjestyi ja saat levätä (y) oliko istukka hyvässä kohtaa?

@mimmi92 tuo huonosti nukkuminen on kyllä kurjaa ja mulla ainakin tuntuu että väsyneenä hormonit tekee sen että tulee kiukuttelua ja itkettyä kaikesta :whistle:

Lauantaina ja tänään on tullut käveltyä viitisen kilometriä/ päivä. Vähän on paikat kyllä kipeät, mutta olihan kivaa päästä reissuun ja metsään viikonloppuna :) harmi vain että eka yö meni taas parin tunnin unilla.. eilinen (ja vähän tänäänkin) menikin sitten suppilovahveroita peratessa, sisko vähän innostui ja keräsi mulle useamman ämpärin :ROFLMAO:

Huomenna onkin sitten joku neuvolan perhevalmennus iltapäivällä, joko te muut olette ehtineet niihin?

Hilma 32+0 :love: (mihin tää aika hupenee??)
 
@Hilma85 Ei valitettavasti oo samaa systeemiä täällä tai ainakaan mun kohdalla (n) Olis kyllä tosi mukava, jos noin tarkasti seurattaisiin!

Mutta onneks uskon pääseväni vielä johonkin ylimääräiseen ultraan. Tai ainakin aijon vaatia sitä myöhemmillä viikoilla, jos ei muuten aikaa irtoa. Kysyin sillon kun radi todettiin, että seurataanko kokoa tarkemmin. Vastaus oli ettei oikeastaan, mutta tilanteen mukaan mennään ja tarvittaessa tarkempi seuranta. Ilmeisesti siis, jos alkaa olla viitteitä isosta vauvasta esim. sf-mitan perusteella? Nyt oli tasaantunut keskikäyrälle, aikaisemmin yläkäyrällä. Tunnustellessa mahaa th mainitsi, että vauva tuntuu melko sirolta.

Meillä on perhevalmennus vasta marraskuussa. Kiva kun sillon on jo äippälomalla.

@mimmi92 Joo neuvolalääkäristä löytyy laitteet! (y)Ne on eri tiloissa kun mun normineuvola, ei kuitenkaan kaukana.
 
@mimmi92 Mä välttelin saunaa alkuraskauden (ja oikeastaan keskiraskaudenkin...), nyt oon saunonut viikottain ja kyllä monesti huomaan että vatsassa alkaa tapahtua mönkimistä saunaan mennessä. En nyt kuitenkaan ole siitä ollut huolissani, kun oon enemmän ajatellut että se johtuu asennonvaihdoksesta - monesti oon ollut saunaa ennen sohvalla köllöllään, ja saunassa sitten yritän ainakin istua vähän ryhdikkäämmin niin vauva varmaan siellä sitten etsii mukavampaa paikkaa itselleen. Eiköhän saunominen ole ihan turvallista kunhan tosiaan itsellä on siellä hyvä olo, muistaa juoda vettä eikä ole siellä missään tuntikausien megalöylyissä (y)

@Hilma85 Ultra tosiaan oli eilen ja istukka oli kiivennyt pois kohdunsuulta, ei siis sen osalta estettä alatiesynnytykselle. Vauvan painoarvio oli nyt noin 1.3 kg, eli vähän mennään taas viikkoja edellä, mutta ei siellä nyt onneksi mitään ihan jättiläisvauvaa kasva. Saan kuitenkin vielä yhden ylimääräisen ultran joskus viikon 35 paikkeilla, kun mulla on kohdussa myös se myooma. Eipä siitä ultranäkymästä kyllä paljon enää selvää saa, kun vauva alkaa olla niin iso mutta kyllä se aina rauhoittaa kun pääsee näkemään masun sisälle.

@-Amanda- :n 12 tunnin unet kuulostaa kadehdittavilta. Suosittelen kuitenkin ottamaan asian puheeksi neuvolassa, oon nyt tämän oman saikkuni aikana huomannut sen miten väsynyt sitä oikeasti olikaan ja miten tarpeeseen lepo ja omaan (ja vauvan) hyvinvointiin keskittyminen tulikaan. Mulle lääkäri sanoi kivasti, että raskaus on niin lyhyt aika elämästä (ja varsinkin meillä jäljellä oleva raskausaika), ettei tässä kohtaa kannata vetää itseään piippuun ja olla työn orjana, sitä ehtii sitten myöhemminkin. Nyt täytyy säästellä voimia vauva-arkea varten, kun vielä voi ja ottaa mieluummin vähän liian löysästi kuin pinnistää itseään ihan äärimmilleen.

Mulla on siis ylihuomenna aika mun omalle työterveyslääkärille saikun jatkon suhteen. Pelottaa miten se suhtautuu, en nimittäin kyllä enää oikein haluaisi/jaksaisi jatkaa töitä. Selkä ei ole yhtään parempi jos joudun istumaan tuntia pidempään, ja yöt menee edelleen niin katkonaisesti että koko ajan väsyttää. Mietinkin, että kun mun ensi vuoden loppukesä ja syksy ovat niin epävarmoja (sekä töiden että mahdollisten opiskelujan suhteen), onkohan äitiysloman alkua mahdollista muuttaa varhennetuksi näin kesken kaiken? Jos siis vaihtoehtona on se että olisin muuten sairauspäivärahalla, äitiysraha olisi taloudellisesti aika paljon kannattavampi mulle ja ei kai sillä työnantajallekaan pitäisi olla merkitystä millä nimikkeellä olen poissa töistä. Toki varhennettu olisi pois ensi syksystä, mutta voi hyvin olla että olen silloin työttömänä, niin eipä silläkään tosiaan ole niin merkitystä.
 
@Hilma85 kuulostaa olleen mukava reissu, kun noin hyvin pystynyt kävelemäänkin :) alkaa kyllä viikot vähiin käymään :barefoot:

@aprikoosinkukka eiköhän siellä sitten edes suostuta kokoa katsomaan, jos ei äpolille pääse, kun kuitenkin sokereiden takia ihan perusteltua!

@Shara Kiva kuulla, että istukka noussut ja vauva voi hyvin :)
Mä olen ymmärtänyt, että jo annettua päätöstä pystyisi muuttamaan uudella hakemuksella, kunhan laskettuun aikaan on se 2kk. Rahakin kun maksetaan vasta jälkikäteen.. Eri asia sitten miten työnantajan kanssa järjestyy kun silloinhan se 2kk ennen vapaan alkua täytyisi heille ilmoittaa. Kannattaa kelassa asioida tai jättää soittopyyntö niin saa vähän varmemmin selville ja jutella työnantajan kanssa miten heille sopisi (luulisi että heille parempi kuin sairaslomalla!)

Itsekkin laskeskellut, että parempi olla vaikka ihan vaan kelan työttömuusetuudella kuin kotihoidontuella äitiysloman jälkeen, joten ei haittaa, että loppupäästä äitiysloma lyhenee. En kyllä tietenkään toivo että työt loppuisi, mutta eipä sitä tällä alalla koskaan tiedä..

Se on muuten eka äitiyslomapäivä täällä, enpä olisi ilman kalenteriin vilkaisua muistanut :LOL:
Niin ja suklaa aiheuttaa mulle näköjään pahimman närästyksen, huomannut nyt muutamana iltana parin palan jälkeen, joten voikin hyvillä mielin jättää sen syömättä :D

Mimmi 31+3
 
@Shara hyvä että istukka noussut! :) Toivottavasti saat työ-/äitiysloma-asiat sumplittua parhainpäin.

En usko että saunomisessa on mitään vaaraa. Ei kehon sisälämpötila kuitenkaan mitenkään ratkaisevasti muutu. Juomisesta toki kannattaa huolehtia jos pidempään saunoo. Mä käyn jumpan jälkeen aina hetken saunassa venyttelemässä ja mullakin vauva silloin usein liikkuu, mutta tuntuu kyllä liikkuvan melkein aina kun pysähdyn. Saunominen tuntuu kyllä ihanalta!

@mimmi92 onpa jännää että joku onko äitiyslomalla! Mulla vielä reilut viisi viikkoa talvilomaan ja äitiyslomaan. Työssä ei itsessään ole vikaa mutta motivaatio on tosi hukassa... No ei ole enää kauaa.

@aprikoosinkukka onpa jännä miten eri käytäntöjä sokeriseurannan suhteen. Oon kanssa ymmärtänyt että usein vauvan kokoa arvioidaan, jos radi. Toivottavasti pääset johonkin arvioon.

@-Amanda- tollaset pitkät hyvät yöunet tekee kyllä hetkeksi ihmeitä!

@Hilma85 mulla oli ajatuksena osallistua synnytystä käsittelevään perhevalmennukseen, kun esikoisesta en päässyt mihinkään valmennukseen ja jotenkin synnytys vähän jännittää. Sattui työvuoro kuitenkin valmennusillalle niin lainasin sitten kirjastosta raskauteen ja synnytykseen liittyvää kirjallisuutta ja ajattelin sitä kautta omaa mieltä rauhoitella ja valmistautua. Mukavan kuuloinen reissu teillä ollut! :)
 
Minäkään en usko, että saunomisesta on mitään haittaa niinkauan, kuin se itsestä tuntuu hyvälle ja muistaa tosiaan juoda. Ja mikäli vauva olisi masussa ahdingossa tms. , niin ei se käyttäisi voimia potkutteluun. Potkut ja liikkeet on aina hyvä merkki. (y) Eka raskaudessa tästä sain todisteen, kun ne vauvan liikkeet lakkasi tyystin ja käyrillä sitten selvisi, että sykkeet tippuu aina välillä jne. Ja sektioonhan siitä sitten lopulta päädyttiin... silloin kuulin paljonkin tästä aiheesta.

@mimmi92 ihanaa äippälomaa, perästä tullaan! Enää neljä päivää töitä jäljellä ennen lomien alkua. :)

@aprikoosinkukka onpa tosiaan jännä, että ei automaattisesti oteta lisäultraan sokereiden takia. (n) Mulla on tulossa ultra vielä muutaman viikon päästä tuon esikoisen sektion takia. Kannattaa tosiaan yrittää puhua terkkarille, oisko mahdollista päästä.

Oon kyllä kateellinen @-Amanda- :n hyvistä yöunista! :p Tekis itsellekin niin hyvää, kun sais nukkua niin pitkään kuin jaksaa. Tuntuu, että väsyttää vähän koko ajan, ei vaan saa nukkua tarpeeksi. Jos ei herätä töihin lähtö, niin sitten esikko. Plaah. :X3:

Minä en osallistu perhevalmennuksiin tai muihin. Jäi esikoisen aikaankin välistä, kun ei sattunut töiden kanssa sopimaan yhteen ja nyt koen, että ei niin tarvetta.

Oletteko muut kirjanneet ylös toivomuksia synnytyksen suhteen? Minä oon vähän jotain pistänyt ylös ja mietin, että lykkäänkö vaan sitten sen listan kätilölle, kun synnärille meen... Meillä saadaan neuvolasta sellainen valmis kaavake, mihin noita toivomuksia voi kirjata, mutta ei sitä viimeksikään kukaan kysellyt...o_O

Viimeisiä työpäiviä tosiaan viedään ennen vuosi-ja äitiyslomaa. Oon kyllä ihan valmis jo jäämään kotiin. :)

Nanna 30+5
 

Yhteistyössä