Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *lokakuussa*

Limatulppa En oo havainnu tätä juurikaan kummassakaan aikaisemmassa synnytyksessä, viimeksi taisin miettiä kun tuli jotain limaista että tuossako sitä nyt tulee, en muista missä välissä irtosi :D

Vauvakirjat On molemmilla lapsilla kyllä, harmillista en ole juurikaan jaksanut täyttää, eli puolityhjillään kaapissa. :rolleyes::(
Ne on tosin hyvin minimalistiset muutenkin, eli pääetapit löytyy, jotain muisteltavaa sentäs löytyy dokumentoituna :ROFLMAO:

Nyt on pakko hehkuttaa tännekkin. Meillä on ollut tosi vanha sänky pitkään, ja patjatkin tuntuneet aikansa eläneiltä, eli niihin upposi ja vajosi :LOL: Noh, ostettiin uusi sängynrunko, patjat jäi vielä budjetin pienuuden vuoksi hankkimatta, mutta eipä haitannut! Koko sänky muuttui ihan täysin kun sen rämän rungon uusi, patjatkin tuntuu ihan kovilta kun ei runko anna enää periksi notkolle! On ollut ihana nukkua :love:

Unettomuus On jälleen vaivannut parina yönä, eli uni tullut vasta joskus kahden kieppeillä..tänään nukuin päikkärit, joten saa sentään sitä univelkaa hieman takaisin!
 
Huoh, eipä ne unet nyt niin paljoa oo parantunut.
Oon kyllä tossa 7h nukkunut, muutamalla vessassa käynnillä. 5h yhdellä käynnillä ja viime yönä nukuin hurjat 3h..
Mä heräsin miehen herätyskelloon ja sen jälkeen en unta saanut..

Mun selkä sanoi sopimuksensa irti eilen, ainakin melkein.
Olin sohvapöydältä nostamassa puhelinta, ja kun nousin ylös ja kävelin keittiöön päin, oli jalat mennä alta. Niin karmea selkäkipu!
Maatessa se ei pahemmin tunnu, joten nyt oon vaan ottanu rennosti ja makoillu. Istuminen on välillä yhtä tuskaa, ainakin tietyssä asennossa.

Se on kyllä ennenkin tehnyt tätä, eli huoliasani en ole.
Kestää päivästä kahteen ja sit on taas parempi ku hyvä. Alkaa pikkuhiljaa kyllä jo helpottamaan.

Tässä on oikeesti aika hurjaa ajatella, että parisen kuukautta enää laskettuun aikaan ja muutama hassu viikko siihen, että bebe on täysiaikainen.

Täällä pyöritään masussa ainakin vielä, koska potkuja tulee vähän sinne sun tänne. Enempi kuitenkin taidetaan viihtyä pää alaspäin, ainakin potkujen kohdasta jos jotain päättelee.

@Hilma85 täällä sama. Tekis mieli vaan ajaa ihminen ulos, kun joku sanoo, että kannattaa nukkua varastoon.

Mitä tässä kokoajan yritetään? Valvoa?
Kun ei se vaan käy niin, että meet nukkumaan kymmeneltä ja nukut heräämättä kahdeksaan..

Toinen mikä saa räjähtämään on se, kun ihmiset kysyy, että koskas hänen pitäis syntyä tmv...
Seuraavalle joka kysyy, aion sanoa, että syntyy kun haluaa syntyä.
(Joo, nää huonot yöunet saa nyt huonolle tuulelle...)
Saa nää huonot yöunet senkin, että itken kaikelle, tänään itkin sitä, että ulkona on niin kaunista ja on ihanat värit ja syksy on ihana ja kynttilät on ihania ja joulu on ihana.. Sellasta...

Onneks hyvä ruoka saa aina hyvälle mielelle.
Mies toi töistä tullessaan yllätyksenä herkullista ruokaa, joten sain lepuuttaa selkää.
Kohta mies lähtee lenkille ja mä jään makoilee vielä.
Muuten voisin mennä mukaan lenkille, mutta kun se on sit sitä kävelyä.
Ja tiedän, että mies haluaa kunnon juoksulenkille (itselläkin ikävä niitä kyllä) joten ajattelin, että mies voi itekseen mennä niin pääsee juoksemaan.

Huomenna meen käymään siellä työterveydessä ja katellaan, että miten tästä eteenpäin.

Täytyy myös muistaa käydä hautausmaalla, viemässä isän haudalle kynttilä, syntymäpäivän kunniaksi.

@Surusilmät Mä en voi sietää sellasta pehmeätä sänkyä, jotenkin huono nukkua sellaisessa, kun siihen tosiaan vajoaa ja on epämukava.
Mä rakastan tota meijän sänkyä, kun se ei ole todellakaan liian pehmeä, mutta ei myöskään liian kova.
Hyvä nukkua, silloin kun unta vaan saa.

Amanda 31+0
 
@-Amanda- Tsemppiä olotilaan, toivottavasti unet paranee edes hiukan. Nythän se kroppa alkaa valmistautumaan yöherätyksiin, ihanat hormoonit. Eli ei todellakaan nukuta mihinkään varastoon mitään, terveisiä niille meuhkaajille:ROFLMAO: Kohta on niin tukala olo vatsan kanssa kun viimeisillään ollaan ettei sen kanssa oikeasti nukuta yhtään. Itku tulee pelkästä ajatuksesta kun miettii tätä viimeistä kuukautta. Raskasta kirjaimellisesti.
Selkälihakset on itelläkin ollut kovilla, kehon painopiste kun muuttuu niin hoksaa että ryhti menee ihan täysin ja kävellään kiemurassa, kyllä on töitä salilla kuhan raskaus on ohi :eek: Kannattaa nyt lepäillä ja kevyesti liikkua (n)

Pehmeä sänky tämä teki meikäläiselle selkeästi selkävaivoja sillä ne on nyt helpottanu, hitsi kun ois aikaisemmin raskinu ostaa tuon sängynrugon :( Liian kova ei tietysti saa olla mutta jämäkkä sänky on jees. Jospa tässä saisi nukkua hiukan paremmin nyt..
 
Loppukuun odottaja tulee poksumaan 30+0. :love:

Tosi hyvä vointi ollut ja ihan seesteinen olo. Muutama hassu työviikko enää jäljellä, luulen että pärjäilen loppuun asti töissä. Ihanaa myös kun sateet vihdoin loppui ja tuli kauniit, kuulaat syyspäivät.

Mulla ne suonenvedot loppui kun aloin päivisin käyttää kompressiosukkia. Ei ole jalat myöskään olleet iltaisin yhtään väsyneet, suosittelen muillekin joilla jakat turpoaa/väsyy/suonikohjut vaivaa.

Odotan veronpalautuksia, että pääsee vihdoin ostamaan vaunut. Reilu kuukausi siis vielä odotettavaa. :)

Meillä sänky joitakin vuosia vanha ja huomaan, että petari alkaa olla painunut. Välillä vähän huono nukkua, täytyy jossain vaiheessa ostaa uusi. Nyt ei viitti jos vauva nukkuu aluksi vieressä ja tulee pissavahinkoja jos vaippa falskaa...

Selkä meinaa edelleen vaivata jos joutuu paljon istua, liikunta ja liikkeelläolo tekee hyvää ja pitää kivuttomana. Hölkkälenkit on nyt jätetty ja siirrytty reippaaseen kävelyyn.

Limatulppaa en muistaakseni esikoisesta havainnut.

Tsemppiä unettomuudesta kärsiville! On kyllä joskus ihmisten kommentit ajattelemattomia...
 
Täällä myös petauspatja kaipaisi jo uusimista kun on mennyt nopeasti huonoksi. On vaipat ja maidot vuotanut, sekä muutamat lasten oksut siihen tullut, joten saa nyt kuitenkin vuoden odottaa, että ainakin pahimmat vahingot uudenkin tulokkaan osalta ohi :D

Väsymys vaivaa, eipä tälle oikein voi mitään. Uni on hyvin kevyttä, ja havahdun hereille vähän väliä. Toivottavasti joku pieni hyvien unien pätkä tulisi vielä ennen synnytystä :sleep:

Suonenvedot muuten väheni kun tuplasin magnesium annoksen. Ei ainakaan mitään vatsa oireita ole tullut, joten taisi olla vaan liian vähän mitä tuli aiemmin otettua.

Miehellä oli syysloma, joten koti saatiin suursiivottua ja pihaa laitettua talvikuntoon. Nyt onkin mukava kun riittää pelkkä pikasiivous kun tavarat paikoillaan ja ikkunatkin pesty :LOL: Hankinnat odottaa myöskin ekojen äitiyspv rahojen maksua, eli pari viikkoa vielä. Ei tässä mitään kovin tärkeää puutu, enemmänkin noille isommille pitäisi kaiken näköistä hommata. Sen verran väsynyt olen ollut, että tytön sänkyralli odottaa edelleen pinnasängyn laidan pois ottamista tai uuden sängyn tilausta :whistle: voi olla että tulee vähän kiire..

Muok. Ainiin oma toppatakki mahtui vielä eilen päälle :eek: täytyy kyllä ihmetellä mihin tuo melkein 20kg on tullut, kun ei siinä viime talvena nyt niin paljoa ylimääräistä tilaa ollut, ehkä sitten sen verran tasaisesti kaikkialla :ROFLMAO: kyllä muuten odotan, että pääsee taas liikkumaan normaalisti, alkaa pää tarvita yksin tehtyjä kävelylenkkejä, vaikka lapset ihania onkin :LOL:

Mimmi 33+2
 
Viimeksi muokattu:
Tänään 34+0 ja sf-mitta saman verran :eek: painonnousu raskauden aikana 12kg, liitoskivut kamalat ja flunssaa ilmassa.. Lauantaina alkaisi sitten virallisesti äitiysloma.

Mäkin valitan sängystä :LOL: meidän pitäisi saada uudet patjat kokonaan, jenkkisänky alkaa olla melkoisen kulahtanut ja inhoan tuota yhtenäistä patjaa kun joka kääntyminen tuntuu. Haluaisin mummovainaan vanhan metallisen sängyn meille ja uudet patjat, petauspatja on onneksi vielä hyvä :)

Pesänrakennusvietti, joten maalasin eteisen seinää torstaina ja kädet ei toimi oikein vieläkään (rannekanavaoireyhtymä), liitoskivuilta ei saa nukuttua eikä tehtyä muutakaan. En käsitä kuinka olisi vielä ollut tämän viikon töissä o_O

Viime viikolla näytin miehelle 33+5 syntyneen keskosen kuvaa, ja sain sen säikähtämään kuinka nopeaa se vauva saattaa olla täällä. Keskiviikkona ollaan vähän viisaampia, mutta koska kasvu on yläkäyrällä niin mulle luultavasti tehdään lapsivesipunktio viimeistään rv 36 jolla tutkitaan jos keuhkot on kypsät ja sitten tiedetään kuinka pian vauva syntyy.. musta tuntuu siltä että en ole yhtään valmis, niinkuin raskausaika loppuisi kesken :unsure:

Vauva jumppaa aivan mahdottoman paljon aiempaan verrattuna, kääntyilee ja vääntyilee, vasemmalla kyljellä maatessa potkii patjaa ja työntää päätä johonkin (hermoon?), niin että alavatsaa vihloo ja tuntuu että pissat tulee housuun :ROFLMAO::D:LOL:

Vauvakirja pitää kyllä hakea. Alkaako muilla olla hankinnat kasassa? Meiltä puuttuu amme, harsoja, unipussi ja jotain pienempää tavaraa, mutta aika hyvällä mallilla. Tällä viikolla ajattelin aloittaa vaatteiden pesun :love:
 
@Hilma85 Hui kun siellä käy viikot vähiin! Kohta voikin jo alkaa jännittämään, milloin tulee ekoja vauvauutisia tähänkin ketjuun!

Tämä vauva myös potkii jos makaa oikealla kyljellä (ainut asento jossa uni tulee), vasemmalla kyljellä antaa olla mun rauhassa :LOL:

Meillä puuttuu kaikenlaista pientä tavaraa, onneksi puuttuvat löytyy joka kaupasta niin saa tarvittaessa nopeasti haettua.

Tänään tuli postissa kortti liberolaukkua varten. Vielä kun saisi senkin sitten joku päivä haettua :LOL:
 
Työterveydessä torstaina tosiaan kävin ja sieltä kotiuduttiin kera saikkulapun. Ja sitä saikkuahan tuli äippäloman alkuun asti.
Tai no, meen kahdeksi viimeiseksi päiväksi töihin (omasta tahdostani) ja siitä mammalomalle.
Eli siis saikulla vajaa 3 viikkoa, 2 päivää töitä ja siitä äitiyslomalle.
22 päivää äitiysloman alkuun. ☺

Lääkäri oli sitä mieltä, että mun ei missään tapauksessa kannata mennä polttamaan itseäni loppuun.
Ja mä siis tosiaan itse halusin olla nuo kaks viimeistä päivää töissä.
Mulla tulee jotenkin niin ikävä tuota työtä ja kaikkia ihania asiakkaita sekä toki ihania työkavereita(/vapaa-ajan ystäviä.)
Ja vaikka työpaikka mua odotteleekin, niin menee tossa kuitenkin hetki, ennenkuin työpaikalle töihin palaan. Kyllä siellä käytyä kuitenkin tulee, joten tulee kyllä nähtyä kaikkia.

Laitettiin kuitenkin nyt jo ulos jouluvalot, oli äheltämistä ja säheltämistä niiden laitto, mutta siellä ne nyt on ja tuo valoa tähän pimeään aikaan.
Sisälle laitetaan kans kohta puoliin. ☺

Unet ei nyt kyllä oo parantuneet, edelleen mennään niillä ihan max. 5 tunnin yöunilla. Välillä saan nukuttua max. 30min päikkärit..

Mutta mitäs tässä muuta, arkihan nyt siis jatkuu saikulla, eli vapaa-aikaa riittää.
Ja se vapaa-aika on mennyt siihen, että oon hankkinut kaikki puuttuvat tavarat vauvalle.
Just hetki sitten laitoin tilaukseen haalarit, töppösiä, pipon ja muuta pientä.

@Hilma85 Hui, siellä on enää aika vähän viikkoja jäljellä. ☺

Meillä on sen verran uusi sänky, että ei siitä en voi valittaa. Älyttömän mukava ja hyvä nukkua, vaikkakin tällä hetkellä ne unet on vähän siinä ja siinä.

Ja hui, mä totesin eilen aamulla, että on muuten vilposta ulkona.
Oli pakko jo nyt etsiä talvikamppeet esille. Raahasin samalla miehen kamppeet esiin ja varastin itselleni hänen ihanan (ja paksun) fleecetakin omaan käyttöön.

Tänään on tullu taas itkettyä enemmän kaikelle ihan järjettömälle asialle.
mm. Paristolle, joka tippui lattialle
Ihanan näköiselle auringonpaisteelle, ohjelmalle.. Ja vaikka mille muulle.

Ahh, välillä mä kaipaan pitkiä juoksulenkkejä.
Mä rakastan raskautta, mutta mua nimenomaan vähän "ärsyttää" se, että ei voi vaan laittaa juoksukenkiä jalkaan ja musiikkia soimaan ja lähteä vaan juoksemaan ja juosta niin paljon kuin vaan suinkin jaksaa.
Nyt kun ne lenkit on kävelylenkkejä, ja rutkasti lyhyempiä kuin ennen.
Joten odotan kyllä sitä, että pääsee juoksemaan kunnolla.

Tänään takana 7km lenkki miehen kanssa ja kohta mennään saunaan.
Jaloissa vähän tuntuu ja muutama supistus tuli mutta muuten aika hyvä olo.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille! ☺

Amanda 31+5
 
Täälläkin katkonaisten yöunien kerhoon liitytty - valitettavasti! Aiemmin nukahdin yöllisen vessareissun jälkeen samantien, nyt uni antaa odottaa. Toivon @mimmi92 n tavoin että tulee vielä hyvän unen kausi. Vielä kahdeksan aamua täytyy jaksaa herätä aikaisin töihin.

@Vihersmoothie on kyllä ihan mahtavaa, että Suomessa on tällainen neuvolasysteemi kaikkinensa, ja että oot päässyt sitä kautta myös purkamaan ajatuksia!

@Lumi87 ihana kuulla että jollain meistä on vielä seesteinen olo. :) Tuntuu että kaikki kipuilut on ottanut valtaansa jengiä yhä enempi. Mulla ei karmeampia kipuja. Paitsi tänään on supistellut kyllä tosi paljon, vaikken oo tehnyt mitään fyysistä.

@-Amanda- onnea kaason pestistä! Onko täällä muuten kaikki naimisissa? Oliko joskus puhetta, että kuinka kauan ootte olleet puolisonne kanssa kimpassa? Entä miten ootte tavanneet? Me tavattiin yhteisten ystävien kautta ja törmäiltiin aina silloin tällöin. Yhdessä ollaan oltu toukokuusta 2014 ja syyskuussa jaettiin jo vuokranmaksu. Ja ei siis olla naimisissa. Tavallaan hassua, että vielä 2010-luvulla tosi moni ystävä on kysynyt, että karkaatteko naimisiin vielä ennen lapsen syntymää.

Mä en ollut pariin viikkoon muistanut seurata, että missä vaiheessa raskautta mennään tai siis mitä vauvan kehityksessä nyt tapahtuu. Siis se voi painaa viikolla 34 jo kaks kiloa! Täällä tänään siis 33+0. Ilmankos mulla ei enää talvitakki oikein mee enää kiinni.

Meiltä vielä puuttuu varmastikin kaikenlaisia vaatteita, harsoja, amme, perushygieniajuttuja, hoitoalustaa ja sen semmoista, eli aika paljon kaikkea. Ollaan kovasti yritetty metsästää vaatekaappia, että sitten kun ois joku hylly mihin kaikkia saatuja vaatteita vois laittaa niin tulis inventoitua että mitähän kaikkea sitä vielä tarvii..Miten te ootte ratkaissut talvivaate/haalariasiaa? Paljon vilttejä vaunuihin? Äitiyspakkauksen haalari taitaa jäädä käyttämättä kun on niin superiso.

Nukuttaa. Saako jo käydä yöunille?
ritsalaari 33+0
 
Me ollaan tavattu miehen kanssa reilut 11 vuotta sitten yhteisten kavereiden kautta. Alettiin melkein heti ensitapaamisen jälkeen seurustella ja sillä tiellä ollaan. Naimisissa ollaan oltu reilut 6 vuotta, eli esikoisen syntymän aikaan ei oltu naimisissa. Silloin isyyttä ei voinut neuvolassa tunnustaa vaan käytiin lastenvalvojalla vauvan synnyttyä.

@ritsalaari kiva että sielläkin suht hyvä vointi yhä. Mä ostin toppahaalarin vauvalle, kaukaloon ajattelin ostaa toppapussin jossa aukot turvavöille, vaunuihin ajattelin laittaa tarvittaessa lisäksi äitiyspakkauksen makuupussin, jonka sain tutulta.

@-Amanda- hyvä että saat keräillä voimia sairaslomalla ja mukavaa, että pääset töihin vielä hyvästelemään työkaverit. :) Mullakin on vähän haikea olo lähteä töistä, viihdyn työssäni tosi hyvin ja meillä on ihan huippu porukka siellä. Työpaikka on kuitenkin aika lähellä kotia niin voi välillä käydä moikkaamassa työkavereita. Ja toisaalta on jalka jo oven välissä ja tekee lähtöä, ehdin niin kauan haaveilla äitiyslomasta, että on ihanaa saada jättäätyöelämä joksikin aikaa taakse.

@Hilma85 onpa siellä mahdollisesti tosi vähän raskautta jäljellä! Mustakin tuntuu, etten olisi vielä valmis jättämään tätä raskaanaoloa, mutta omalla kohdalla uskon olevan vielä 10 viikkoa edessä.

Mulla oli tänään neuvola ja terkkari tunnusteli, että vauva on pää alaspäin ja selkäranka oikealla kyljessä. Mulla on vasen puoli mahasta jatkuvasti "tyhjä" ja oikea puoli välillä pinteessä kun vauva on sulloutuneena sille puolelle. Sf-mitta oli nyt kasvanut vähän reippaammin ja luotan mittaukseen kun jokakerta ollut sama mittaaja. Kaikki käynnillä siis ok. Painoa ekasta neuvolasta tullut 9kg ja ehkä 10kg lähtötilanteeseen. Painossa menen pari kiloa edellä esikoisen raskauteen verrattuna. Silloin mulla kyllä lähti tosi nopeasti tulleet kilot.

@mimmi92 hyvä että magnesium auttaa! Mulla ongelma oli selkeästi huono laskimoverenkierto eikä magnesiumin puute. Mullakin meni talvitakki kiinni, se onkin nyt ainoa sopiva takki. Kasvuvaraa ei kyllä ole eli kirppikseltä pitäisi löytää vielä vähän reilumpi.

Nyt selkeästi maha ottanut jonkun spurtin ja alkaa kyykkimiset tuntua ikävältä. Kengännauhojen sidonta esim. tosi kurjaa, jos ei jalkaa saa mihinkään ylemmäs nostettua. Alkaa olla vähän raskaana oleva olo. :D
 
@-Amanda- hienoa, että saikku järjestyi (y)

@Lumi87 mullakaan ei kyllä takissa ole yhtään kasvunvaraa :D miehen takkia ajattelin viimeiset viikot tarvittaessa lainata kun ei tässä kovin kauas omalta pihalta tule enää selän takia liikuttua..

@ritsalaari mä luulen, että vauvaa tulee alkuun liikuteltua ulkona kantorepussa oman (miehen) takin sisällä, jos sisaruuksiinsa tulee niin ei viihdy vaunuissa ollenkaan kuin vasta keväällä. Tästä syystä jätän myös tuplat sittenkin hommaamatta ja ostan tarvittaessa sitten myöhemmin. On siis kyllä myös nyt toppavaatteet koko talvi kaudelle valmiiksi ja rattaisiin lämpöpussi. Vaunuja ei siis tule, mutta puolikova kantokassi rattaisiin löytyy, jos vauvaa haluaakin niissä kuljettaa.
Meille on jostain syystä kertynyt pakkauksien? makuupusseja useampi ja yhteen ajattelin leikata aukot kaukalon vöille. Rattaisiinkin tehnyt saman homman yhdelle pussille ja ja pikaisesti ommellut leikatut reunat, ettei täytteet katoa pesussa :D

Yhteisten kavereiden kautta lapsina tavattu. Naimisissa oltu reilu 4v, yhdessä kohta 9v. Lasta alettiin yrittämään 2v seurustelun jälkeen samalla kun mies kosi ja mentiin kihloihin. Hääpäivä päätettiin kuitenkin vasta ekan raskauden (km) päätyttä kun ajateltiin, että jos naimisiin aiotaan, helpompi hoitaa pois alta ennen lapsia kun ei sitten kuitenkaan saa sitä joko ajan/rahan puutteen takia myöhemmmin aikaseksi :D viikko vihkimisestä niin testi näytti esikoisesta plussaa :)

Äh puhelin jumittaa niin teksti tulee pahasti myöhässä näkyviin :mad:
 
Hiljaiseloa olen taas viettänyt, jotenkin tässä sairauslomalla päivät vaan sulautuu toisiinsa ja aika häviää johonkin :LOL: olo on aika outo ja hyödytön, kun oon tottunut tekemään töitä ja olemaan hyödyksi yhteiskunnalle :rolleyes:

Mulla on ihan sama kuin @mimmi92 :lla, eli ainoa mahdollinen nukkuma-asento on vasen kylki. Oikealla kyljellä ollessa tulee niin napakkaa potkua kylkeen ettei siinä kyllä pysty rentoutumaan minä enkä vauva (eikä mieskään kun säpsähtelen aina potkun tullessa). Oon aina aiemmin ollut kova pyörimään öisin ja vaihtelemaan asentoa, niin sekin tekee nyt öistä hankalia kun pitää nukkua niin paikallaan.

Tänään oli neuvola, otettiin miehen kanssa molemmat influenssarokotteet kun ne nyt samalla käynnillä sai. Muuten ei ollut mitään ihmeitä, SF-mitta oli tullut yläkäyrältä keskikäyrälle ja painokin noussut aika maltillisesti.

Me ollaan miehen kanssa seurusteltu reilu 6 vuotta, naimisissa oltu kolmisen vuotta.

Hankinnat on aika lailla tehty, vaunut ja turvakaukalokin tuli tuossa jonkin aikaa sitten, en muista kirjoitinko siitä tänne. Amme puuttuu, samoin jotain liivinsuojia tms. pientä, mutta kaikki ehdottoman tärkeä löytyy jo. Täytyy myöntää, että raskaana oleminen ei kyllä ole mun juttu, haluaisin vaan jo vauvan tänne ja palata kropan suhteen normaalitilanteeseen. Vatsa ei ole vieläkään kauhean iso suhteessa viikkoihin, mutta tuntuu jättimäiseltä verrattuna siihen mitä se ennen raskautta oli, ja kyllä tämä 10+ kg lisää elopainoakin tekee kaikesta rankempaa. Untuvatakki menee onneksi vielä kiinni, mutta voi olla ettei sekään riitä kun onhan tässä (toivottavasti) vielä parisen kuukautta odottelua edessä.
 
Me ollaan kaikki oltu flunssassa jo pari viikkoa. Luulin ettei se minuun tartu, mutta niin se vain iski ja millään ei meinaa lähteä. :mad:

Me löydettiin isompi asunto viereiseltä kadulta!! :love: Täälläkin olen ressannut näitä pieniä neliöitä ja mihin mahtuu kehto, vauvanvaatteet puhumattakaan rattaista tai vaipanvaihtopaikasta! Muutto on sitten marraskuun loppupuolella, reilu 2 vkoa laskettuun aikaan. Saa nähdä syntyykö vauva siinä rytäkässä?!

Me ollaan miehen kanssa oltu yhdessä kohta 8 vuotta ja naimisissa reilu 5. :love: Juuri tuossa mietin, että pitäisi rakkauskirje hänelle kirjoittaa ennen vauvan tuloa, kun nyt ehditään niin vähän nähdä. Yhteisen ajan toinen vetää päikkäreitä.

Mäkään en tiedä olenko valmis vielä vauvan tuloon. Toisaalta toistuvasti tulee haikeita tunteita, kunpa saisin hänet nopeasti syliin. Toisaalta hirvittää ja jännittää, miten me selvitään.. onneksi raskausaika on ihmisellä aika pitkä..

Yöt on edelleen huonoja. Nukun koiran unta ja tuntuu että olen koko yön tietoisessa tilassa ja valmiiksi hereillä ennen pienintäkään rasahdusta. Kylkeä pitää kääntää koko ajan, muuten paikat kipeytyvät.
Päivät ovat hyviä ja lähes kivuttomia. Toki väsyttää ihan liikaa. :cry:
 
Rv 34+2, äitiyspoliklinikalla käyty. Edelleen vauvan kasvu yläkäyrällä mutta tasainen, painoarvio huimat 3kg o_O:oops::p tätä se 34cm sf-mittakin ennakoi. Kovin vauvalla nousi pulssi selinmakuulla ultratessa ja jäinkin sitten käyrille odottelemaan että se rauhoittuisi. Oli vain niin kova jumppa menossa että kesti yllättävän kauan :love: muutoin kaikki hyvin ja villi tapaus lääkärin mielestä kun vatkasi koko ajan (hyvä merkki) :LOL: vauva oli kääntynyt, pää edelleen alas mutta jalat kohti oikeaa kylkeä, pylly vasemmalla..
Mulle tulee synnytystavaksi sektio, ja se tullaan tekemään joko rv 37-38, päivä päätetään ensi kerralla. Mä siis itse vaadin sektion, spontaani synnytys ei ole lääkäreille vaihtoehto eikä käynnistäminen mulle.

@Henriette täällä myös flunssaa liikkeellä, äitiyspoliklinikalta sain luvan käyttää avaavaa nenäsuihkeita vaikka apteekit ei niitä halua raskaana oleville myydä.. Onnea asunnon löytämisestä ja tsemppiä muuttoon (y)
 
Me ostettiin viime vuoden lopussa uusi sänky, joka tuntui alkuun ihan järkyttävän kovalta vanhan pehmeän sängyn jälkeen. Mutta nopeasti siihen tottui ja se on ollut kyllä tosi hyvä nukkua! (y) Tosin nyt unet kärsii vessassa ravaamisen, asennon vaihtojen, hormoonien jne. vuoksi, mutta kuuluu asiaan. Väsymys siis vaivaa täälläkin.:sleep:

Hienoa, että sairaslomaa on järjestynyt sitä tarvitseville. Nyt ei todellakaan kannata ajaa itseään liian tiukille. Tsemppiä lopuille viimeisiin työviikkoihin, nopeasti tämä aika menee. (y)

@Hilma85 onpas siellä huima painoarvio tosiaan! Onko sektioon syynä nimenomaan vauvan koko, että lääkärit ei uskalla spontaanisti antaa syntyä vai mikä? En muista yhtään ootko puhunut, raskausaivot... (n)

@Henriette onnea isomman asunnon löytymisestä! Helpottaa kummasti, kun ei tarvi sumplia mihin kaiken saa järkevästi mahtumaan. :)

Viikot tosiaan tuntuu hupenevan hurjaa vauhtia. Toisaalta ei malttais odottaa, että saisi vauvan syliin, mutta toisaalta tuleva jännittääkin hurjasti. Ja niin tiedän, että tuun ikävöimään taas tätä masua ja potkuja. :love:

Me on miehen kanssa oltu yhdessä reilu kuusi vuotta, joista naimisissa reilut kaksi. Me oltiinkin nyt viettämässä kaksistaan hotelliviikonloppua. Minä kävin muutamissa kauneushoidoissa rentoutumassa. Käytiin ravintolassa syömässä hyvin ja shoppailemassa (joululahjoja lähinnä). Vietettiin yhdessä aikaa ja nautittiin. Oli ihanaa. :love:

Monilla tuntuu olevan lähes kaikki hankinnat tehtynä ja pesänrakennus alkanut. Minäkin oon nyt lomalla ollessa touhuillut kotona. Vaihdoin talvisempia verhoja, oon leiponut pakkaseen ja käynyt vauvan vaatteita läpi. Useampi koneellinen lakanoita, harsoja, pyyhkeitä ja pikkuriikkisiä vaatteita on tullut jo pestyäkin. :) Ihanaa, kun on aikaa touhuta rauhassa!

Lähes kaikki joululahjatkin on jo hankittu, kaksi pitäisi vielä ostaa. Uskomatonta, että oon saanut nyt ne näin aikaisin hankittua! :LOL:

Nanna 32+6
 
@Shara hienoa että neuvolassa kaikki hyvin!

Mulle ei vielä viimeksi ainakaan puhuttu mitään rokotteesta, mutta aion sen kyllä ottaa sitten kun tarjotaan. Seuraavaksi ensi viikolla onkin tytön 1,5v neuvola niin siellä sitten varmaan piikkejä tulossa kaikille :D lääkärineuvola kun itsellä seuraava niin sen tiedän, että siellä ei ainakaan rokoteta.

@Henriette onnea uudesta asunnosta. Mutta huh huh tulevalle muutolle! Itse en kyllä mitenkään enää jaksaisi tässä kunnossa kun on niin rasittavaa muutenkin muuttaa! Onneksi ei pitkä matka ole :)
Ja samoja fiiliksiä vauvan tulosta! Jotenkin koko ajan ajatellut, onhan siihen vielä aikaa yms yms. mutta nyt kun ajattelee niin reilu 3vko, eikä enää ole keskonen :eek: alkaa pieni kauhu nousemaan, vaikka toisaalta haluaisi jo pikkuisen syliin. Myös tuleva arki 3 lapsen kanssa jännittää..

@Hilma85 Hui kun on jo kokoa! Onko kielto spontaanille synnytykselle juuri tuo koko vai joku muu? Ei kyllä ole sulla enää pitkä odotus :)

Muok @Nanna-87 sähän olet ollut tehokas (y) mä en ole vielä jaksanut miettiä ollenkaan joululahjoja.. Pitäisi kyllä kun ei huvita sitten vauvan kanssa heti lähteä kauppoihin pyörimään..

Mimmi 33+4
 
@Nanna-87 @mimmi92 vauvan koon vuoksi synnytyksen käynnistymistä ja alakautta synnytystä ei voi odottaa yli rv 38 (epäilevät että kasvaisi niin isoksi). Silloin siis käynnistettäisiin viimeistään. Mä taas en suostu käynnistykseen, se on ollut mulle ehdoton nou-nou viime keskenmenosta lähtien (muitakin niihin liittyviä traumoja on käsitelty tämän raskauden ajan), alakautta synnytystä harkitsin jos se käynnistyy itsekseen, mutta koska mulla ei ole sitä vaihtoehtoa (meidän suvussa ei tulla etuajassa) niin sitten se on pelkosektio. Ja en oo tästä juurikaan puhunut aiemmin, kun alunperin oli ajatuksena tehdä lapsivesipunktio rv 36 ja mennä sen mukaan, mutta koska kasvu on pysynyt samalla käyrällä niin näillä näkymin voidaan odottaa sinne 38+0. Mä oon ihan hyvillä mielin asian kanssa, riskit on minimaaliset suunnitelluissa sektioissa kun sali on täynnä osaavaa henkilökuntaa. Eikä tarvitse miettiä käynnistyksen toimimattomuutta, vauvan virhetarjontaa, tai synnytyskanavaan juuttumista kun tyyppi on iso.

Eihän tää vauva nuku enää ollenkaan, välillä se on tunnin rauhassa ja jumppaa toisen :p
 
@ritsalaari kiitos! :) Mua vähän jännittää nää kaason hommat, vaikka ensimmäistä kertaa en ookkaan pappia kyydissä.
Mutta innolla odotan kaason tehtäviä.

Me tavattiin vuoden 2007 helmikuussa, kun oltiin samassa paikassa laskettelemassa.
Siitä muutama kuukaus myöhemmin alettiin seurustelemaan, joten nyt ollaan viihdytty yhdessä 10,5 vuotta.
Ja naimisissa oltu reilu vuosi (tarkalleen 1v 4kk.)
Mun elämäni rakkaus! ❤

Mä halusin mennä kahdeksi viimeiseksi päiväksi töihin, että saan "hyvästeltyä" työkaverit ja olla ne kaksi päivää töissä nauttien, koska mä ihan oikeesti rakastan olla töissä tuolla.
Ja tullaan kyllä siis varmasti käymään tuolla, siitä ei oo epäilystäkään.

Hurjaa ajatella, että täällä on kohta niin pitkällä raskaudessaan olevia, että pian voi alkaa kuulumaan ensimmäisiä vauvauutisia, joskin toivotaan, että pikkuiset malttais hetken aikaa pysyä vielä kylmältä maailmalta suojassa.

Unetunetunet... Musta tuntuu, että viimeisen kuukauden aikana en oo mistään muusta puhunutkaan kuin nukkumisesta.
Mutta siis unesta jälleen asiaa.
Muutamana viime yönä unta palloon 3-4 tuntia.. mä ymmärrän, että jos kroppa haluaa totuttaa yöheräämisiin, mutta vois se tehdä sen vaikka vähän myöhemmin.

@Hilma85 on siellä vauvalla jo kokoa.
Aa, no nyt ymmärrän sektion, parempi se suunniteltu sektio on, kuin hätäsektio.
Ja käynnistyksestä oon itse kuullut huonoa (siskolla kaks lasta käynnistetty ja kolmas lähti itse tulemaan ja oli kuulemma kolmas helpoin) toki (vielä) synnyttämättömänä on vaikea sanoa mitään.

@Nanna-87 siellä oltu tehokkaina.
Voi kun itsekin jaksais olla noin tehokas.

Kävin tänään pyörimässä kaupungilla, koska oon nyt saikulla ollessa siivonnut talon varmaan kymmenen kertaa, ikkunat on pesty, verhot laitettu, leivottu, jouluvalot laitettu (ulos), pyyhitty pölyt.. Ei vaan ollu kotona mitään puuhaa enää. Pitäiskö sit vaan laittaa sisällekin jouluvalot.
Mutta tosiaan pyörisin kaupoissa ja löysin muutamia joululahjoja, itselle edulliset talvikengät ja kävin vaihdattamassa talvirenkaat (ajan olin varannut jo aikaisemmin) joten nyt on nekin alla.
Törmäsin ystävään ja käytiin siinä sitten kahvilla.
Muutaman tunnin pyöriskelyn ja hetken kahvittelun jälkeen lähdin tavaroineni kotia kohti.
Ja aloin tekemään ruokaa.

@Henriette Onnea uudesta asunnosta!
Hui, en tiedä jaksaisinko tuossa vaiheessa kyllä enää muuttaa. Muuttaminen on tosin omasta mielestäni muutenkin niin sieltä itsestään.

@Shara hienoa, että neuvolassa kaikki hyvin. ☺

Tarttis kohta puoliin mennä haravoimaan. Mies on jo aloitellut.

Amanda 32+0
 
@Hilma85 hyvähän se vaihtoehto on jos sopii itselle (ja vauvalle) parhaiten! :) itse vaan pelkään sektioon joutumista ihan hirveästi. Miten muuten edetään, jos nyt lähtisikin itsestään ennen sektio aikaa syntymään?

@-Amanda- sinäkin ahkera ollut.

Mites muille maistuu ruoka?
Mulle tulee välillä yhtäkkiä ähky, vaikkei paljoa olisikaan syönyt ja joutuu jättämään ruuan kesken. Hetken päästä saattaa sitten nälkä yllättää ja välillä taas tuntuu ettei nälkä tule koko päivänä. Närästys kyllä muistuttaa syömään kun pahenee jos vatsa ihan tyhjä.
 
@-Amanda- juu, mun siskoilla helpot synnytykset on olleet ne joita ei ole käynnistetty. Ja on kokeiltu ballongia ja cytotecia.. Just juttelin siskon kanssa asiasta ja se sanoi että jos olisi tiennyt niin ei olisi suostunut käynnistykseen kun paikat ei ole olleet millään valmiit..
Reipas olet, musta tuntuu ettei saa mitään väsyneenä aikaiseksi :D

@mimmi92 mun ymmärtääkseni kun päätös on tehty, niin se sitoo lääkäreitä mutta ei mua, eli voisin yrittää alateitse jos haluan eikä sille olisi siis mitään lääketieteellistä estettä.
Mä yritän syödä kolmen-neljän tunnin välein, paastosokerit pysyy sillä parempana. Mutta samaa vikaa syömisessä, vaihtelee ihan päivän mukaan, välillä on koko ajan nälkä..

Itkuhälytin suosituksia otetaan vastaan, yhtäkkiä tajusin että sehän on hankkimatta :D
 
Piti jo aikaisemmin käydä kommentoimassa, mutta niin se vaan taas jäi. Puhelimella näpyttely ei aina innosta ja tietokoneella taas tulee istuttua harvemmin.
Tänne sais olla joku näppärämpi mobiilisovellus :p

Mutta @Lumi87 vielä noihin lapsettomuus-asioihin liittyen: Ymmärrän, varmasti lapsettomuus on aina suuri suru, oli sitten kyse ensimmäisen lapsen yrittämisestä tai sekundäärisestä lapsettomuudesta. Ihanaa, että ollaan nyt tässä vaiheessa, vaikkei nuo kokemukset unohdu. Eikä niiden tietysti tarvitsekaan. Mä koen, että raskauden ns. negatiivisiin puoliin on kokemusten jälkeen helpompi suhtautua ja osaa arvostaa raskautta enemmän. En silti missään nimessä ajattele tai tarkoita, ettei raskautta osaisi arvostaa, vaikka vauva olisi saanut alkunsa myös helpolla.

Tätä asiaa on kyllä muutenkin tullut pohdittua. Uskaltaako valittaa kivuista ja vaivoista, kuulostaako jotenkin epäkiitolliselta? Samaa pohdittiin muutama viikko sitten toisenlaiset äidit -jaksossa, jossa pari sai lapsen hoitojen avulla. Oon aidosti sitä mieltä, että saa myös valittaa, vaikka olisikin kuinka kiitollinen. Negatiivisiakin tunteita väkisin tulee, mutta joskus niistä tuntee huonoa omaatuntoa (ja silti tietää, että se on turhaa).

Mä olen pystynyt olemaan vielä töissä, vaikka vaivat onkin tässä viime viikkojen aikana selvästi lisääntyneet. Ajoittain ollut myös unettomuutta eli herään keskellä yötä ja en saa enää unta. Onneksi nyt ollut parempi jakso nukkumisen suhteen. Hyvä @-Amanda- että sait saikkua, koska lyhyillä yöunilla sitä tuntee itsensä ihan zombieksi. Tsemppiä myös muille huonounisille.

@mimmi92 täällä ruoka maistuu hyvin, mutta ähky tuntuu tulevan aijempaa hempommin. Painoa tullut nyt +15 kg ja varmasti tulee vielä lisää. Tuntuu hurjalta määrältä, mutta neuvolassa oltu vaan tyytyväisiä ja sanottu, että reilusti saa tulla. Välillä silti aika pullaolo, mutta ei ahdista.

Me ollaan seurusteltu vuodesta 2012 ja naimisiin mentiin 2016.
 
@Hilma85 itkuhälyttimiä en osaa suositella, esikoiselle ei hommattua ollenkaan, toiselle ostin radiopuhelimet itkuhälytin toiminnolla ajatellen että on myöhemminkin sitten käyttöä edes lasten leikeissä, joo eipä ole tullut kertaakaan käytettyä :D on ne tallessa, jos tuntuu että tämän kanssa tarvitsisi :) sen verran kova ääni noista on lähtenyt, että on ulkoa kuulunut hyvin sisälle (ja toisin päin) ilmankin ja jos ikkunaa vähän jättänyt raolleen, niin hyvin kuulunut.

@aprikoosinkukka kyllä mun mielestä vaivoista saa valittaa oli raskautta sitten toivonut miten pitkään tahansa. Ei se kiitollisuus kuitenkaan sitä tosiasiaa poista että välillä sattuu joka paikkaan, ja kyllä sen mun mielestä saa ääneen sanoa :)
Ja muistan kyllä itse pieniä katumuksen tunteita esikoista odottaessa, oltiin siis reilu 2v raskautta yritetty ja puoliväliin kestänyt oksentelu teki kyllä olon niin kamalaksi, että rupesi miettimään, että tätäkö mä ihan tosissani halusin. Ja kyllä nytkin vähän pelottaa tuleva, kun lasten kanssa alkaa juuri vähän helpottamaan ja kohta tulee taas vauva "sotkemaan" hyvin toimivan arjen, vaikka tuo perushoito tuttua niin mietityttää miten jaksaa jos tuleva lapsi ei olekkaan terve. Alkaa siis näköjään pieni loppuraskauden "Olenko vielä valmis" paniikki iskeä :D

Tekisi mieli lähteä kävelemään kauppaan hommaamaan puuttuvia tavaroita, mutta pelkään, etten pääse enää takaisin omin jaloin.. Ihana lumisade, vaikka en kovin paljoa talvesta (kylmästä) pidäkkään :)

Mimmi 33+5
 
Mulle viimeksi neuvolassa mainitsi tuosta influenssarokotteesta. Käski miettiä haluanko ottaa ja sanoi myös, että sitten melkeen pitäisi koko perhe rokottaa, että olisi hyötyäkin... en vielä tiedä haluanko ottaa ollenkaan... (n)

@Hilma85 varmasti kuitenkin tuo suunniteltu sektio sitten parempi vaihtoehto, niin pystyy valmistautumaan ja asennoitumaan siihen valmiiksi. Mulla kun viimeksi päädyttiin kiireelliseen sektioon, niin se tuntui todella pelottavalta ja jotenkin siltä, että oli hirveä hätä, vaikka varmasti hyvissä käsissä olinkin...

@-Amanda- oothan sääkin ollut tehokas! Siivonnut ja vaikka mitä! (y)

Ruoka maistuu ihan hyvin. Pienehköjä annoksia noin kolmen tunnin välein. Liikaa ei pysty syömään kerralla, muuten olo on todella pinkeä. :LOL:

Meillä on ollut käytössä Philipsin itkuhälytin. Hyvin on hommansa hoitanut. (y)

@aprikoosinkukka samaa oon pohtinut kuin sinäkin. Että jollain tapaa raskaudesta varmasti osaa olla kiitollisempi, kun sitä on joutunut pitkään odottamaan. En väitä etteikö nopeasti raskautuneetkin olisi, mutta kuitenkin. Ja niin, se valittaminen. Itsestä tuntuu, että moni helposti raskautunut valittaa jokaista pientä vaivaa. Itse valitan miehelle ja joillekin lähimmille mainitsen vaivoista, mutta muutoin yritän olla kauheasti valittamatta raskaus vaivoistani. Jotenkin ei tee edes mieli kauheasti avautua näistä ulkopuolisille, toisen raskaana olevan kanssa helpommin tulee näistä juteltua. Mutta mielestäni saa myös valittaa!
Negatiivisetkin tunteet, pelot ja "pärjätäänkö me"- tunteet kuuluu raskauteen ja varsinkin tähän loppuodotukseen, myös meillä, jotka ovat joutuneet raskautta odottamaan pidempään. Onhan raskaus ja lapsi aina suuri muutos. :)

Tänään poksutaan taas!
Nanna 33+0 ,enää neljä viikkoa, niin ollaan jo täysiaikaisia. :love:
 
@Henriette onnea uuden kodin löytymisestä! Me muutettiin esikoista odottaessa aika lähellä laskettua aikaa. En mä osallistunut juurikaan tavaroiden kantamiseen mutta siivoilin uutta ja vanhaa kotia. Ja ihanaa kun teillä muuttomatka lyhyt. Pikaista paranemista flunssasta!

@aprikoosinkukka samanlaisia ajatuksia olen itsekin pyöritellyt. Meillähän esikoisen raskaus alkoi helposti ja tätä raskautta sitten yllättäen saatiin odottaa ja ottaa apujakin vastaan. Kiitollisuutta olen molemmissa raskauksissa kokenut, mutta vaikka ekan raskauden aikaan olin hyvin nuori ja kaikki uutta, on tämä nykyinen raskaus ollut paljon enemmän tunteiden vuoristorataa. Raskautta on sävyttäneet erilaiset pelot, joiden kanssa on välillä ollut aika raskasta. Esikoisen odotus oli ihanan huoletonta, sitä osasi olla vaan onnellinen pelkäämättä mitään. Tosin ekassa raskaudessa mulla oli selän kanssa ongelmia ja jouduin olla sairaslomalla ym., nyt on ihanaa kun vaivat loistaa poissaolollaan ja olo on yhä hyvinvoiva ja vetreäkin.

@Hilma85 kuulostaa ihan järkevältä toi suunniteltu sektio. Onpa vauvalla tosiaan jo melko suuri kokoarvio. Todella lähellä sinulla vauvan syntymä! :love:

@Nanna-87 vau, joululahjat! Mä en ole ajatustakaan uhrannut kun ajattelin jättää äitiyslomalle ja veronpalautuksista ostettaviksi kuten vaunutkin. Mä muutenkin elän varmana siitä, että vauva syntyy vasta vuodenvaihteessa niin ihmeissään ollaan, jos tulee yhtään etukäteen.

Itkuhälyttimistä ei ole kokemusta.

Ruoka maistuu hyvin ja usein. Tosin niin isot annokset ei enää uppoa kuin ennen kun tuntuu sisäelimet ja vatsalaukku olevan ahtaalla. Jos en syö muutaman tunnin välein niin tulee kylmä hiki, alkaa kädet täristä ja tulee huono olo - taitaa verensokeri laskea. Makeaa ja hedelmiä tekee aivan hirveästi mieli, olen syönyt satsumia viime viikkoina älyttömät määrät.

Mä pystyn nukkua vielä oikeastaan kaikissa asennoissa. Mahalleen olin yhtenä yönä kierähtänyt ja heräsin kun vauva potki kovasti. Kerran yössä käyn pissalla, mutta saan nopeasti uudelleen unta ja nukun sikeästi.

Mulla alkoi pitkä viikonloppu. Reilut pari viikkoa ja 10 työvuoroa töitä. Kohta saa jäädä kotiin. :love:

Lumi 30+4
 

Yhteistyössä