Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *marraskuussa*

Onpa tänne ehditty kirjoitella paljon..

Mulla oli ihan turhan paljon hommaa viikonlopussa ja koko viikko onkin sitten kärsitty liitoskivuista ja selkäkivuista :confused: mies saa kyllä kuunnella valitusta, muille mainitsen asiasta jos kysyvät, mä en ajattele etten olisi kiitollinen raskaudesta vaikka valitan vaivoista.. Alkaa turhauttaa kun ei mitään meinaa pystyä tehdä :cautious: pari yötä on närästys valvottanut myös..

Vauvan liikkeet on muuttuneet paljon isommiksi ja laajemmiksi, yksittäisiä potkuja ei meinaa erottaa mutta maha on välillä aivan toispuoleinen kun veivaa niin kovin :LOL: ja saa kyllä mut ähkimään :LOL:

Mä aloitin vauvan petivaatteiden pesun ja sitten vaatteet perässä.. Vielä ennen vauvan tuloa pitäisi rempata komero, että saadaan säilytystilaa lisää. Kiire tulee, mutta ei voi mitään.

Ihomuutoksista oli aiemmin jotain puhetta.. Mulla on kaulan seutu täynnä pieniä luomia. Suonikohjuilta olen onneksi välttynyt, raskausarpia on vatsassa muutama..

Me lähdetään masukuviin hetken päästä :love:
 
@Hilma85 Kävittekö siis ihan ammattikuvaajalla ottamassa masukuvia? :) Mä haluaisin hirveästi varata vauvakuvauksen, joka olis muutaman viikon iässä. Mutta mies ei lämmennyt ajatukselle, kun oli melkoisen hintava. Se ois aivan ihana muisto, samoin kun noi raskausajan kuvaukset.

Täällä viimeinen työviikko vielä sinniteltävä. Jotenkin tullut ihan malttamaton olo, kun laskettu aika lähestyy ja kieltämättä olo koko ajan tukalampi. Erityisesti selkä ja jalat kovilla. Perjantaina tuli käytyä uimassa, mutta muuten liikunta jäänyt tosi vähälle. Lyhyitä kävelylenkkejä yritän vielä jaksaa, mutta jalat ei aina ole samaa mieltä :LOL:
 
@Hilma85 toivottavasti tuli onnistuneita masukuvia! :) milloin muuten saat tietää sektiopäivän? :barefoot:

@aprikoosinkukka oi uinti olisi niin mukavaa liikkumista mahan kanssa, harmi kun ei enää itsellä ole uimahallia lähellä.
Mä myös haluan vauvasta ottaa jotkut kuvat joulukortteja varten! Lapset aiotaan tänäkin vuonna pukea joihinkin ylisöpöihin jouluisiin asuihin ja kuvauttaa kortteja varten :love: kunhan vaan uusi tulokas saapuisi ajoissa, että ehtisi mukaan :ROFLMAO: mitään ei olla vielä varattu, joten jos ei saa enää aikoja, niin sitten mies saa järkkärillään ottaa itse kuvat, kun harrastatus mielessä välillä kuvia ottaa.

Mimmi 35+1
 
@aprikoosinkukka mun työkaverin mies kuvaa, niillä on siis ihan studio kotona. Tuli ihania kuvia ja kun oli tuttu kameran takana niin osasi olla rennosti :p vauvasta otetaan kuvat alle kahden viikon iässä, me saatiin niihin näiltä lahjakortti. Saadaan niistä joulukortit myös :rolleyes:

@mimmi92 tiistaina menen äitiyspolille ja sitten pitäisi saada päivä.. Vähän kyllä jännittää, mun ymmärtääkseni täällä on varattu yksi viikonpäivä sektioille, eli se tulee olemaan joko 37+4 tai 38+4 :love:

Huomenna alkaa jo 36 raskausviikko :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
Joku täällä kirjoitteli korkeasta sykkeestä aikanaan?
Mulla oli neuvolassa viimeksi syke 100 paikkeilla, mikä oli tosi korkea, verenpaine oli myös vähän noussut, mikä kuului asiaan tietysti.
Verenpaine on mulla ihan hurjan matala niin tuokin normaali lukema tuntui korkealta. Enemmän huoletti tuo syke, se on nimittäin ruennut vaivaamaan, koko ajan tuntuu että hengästyttää eikä pysty liikkumaan, happi ei kulje kunnolla :confused: Luin että on normaalia kuitenkin tässä vaiheessa, vauva painaa jotain laskimoita yms ja painoa kun kertyy niin sekin rasittaa entisestään. Hitsi kun silti huolettaa, 1,5vk olisi vielä lääkärineuvolaan, jospa maltan odottaa sinne asti enkä panikoi turhaan asian kanssa :eek:
 
Ihanat masut @Lumi87 ja @mimmi92 ! :) Itsekin nyt muistanut aina välillä napata masukuvia muistoksi. :love:

Ja onpa tosiaan ihanaa, että @Hilma85 on päässyt ihan "oikeisiin" masukuviin. Kuulostaa niin ihanalta muistota! :) Ja onpas sulla synnytys tosiaan lähellä jo, kun kohta tietää jo sektiopäivänkin. :love:

@mimmi92 minä en tiiä muita sairaaloita, kun tuo k-sks jyväskylässä missä ei ilokaasua ois tarjolla. Itekin yllätyin esikoista oottaessani, että sitä ei tuolta saa, kun olin kuvitellut sitä käyttäväni. o_O Silloin luin jonkun jutun, että se on lopetettu siellä, kun henkilökunta altistuu niille kaasuille samalla tai jotain vastaavaa... outo juttu kyllä, että kaikkialla muualla on kuitenkin tarjolla. :rolleyes:

@Surusilmät mulla ei ole kokemusta tuommoisista korkeista sykkeistä, niin en oikeen osaa auttaa. Toivottavasti on ihan harmitonta ja asiaan kuuluvaa tässä vaiheessa. (n)

Täällä kasattiin vauvan sänky valmiiksi paikoilleen viikonloppuna. Tuli taas askeleen lähemmäksi, että kohta meillä on nyytti kainalossa. :love: Mulla on nyt ollut jonkin aikaa jo tunne, että vauva syntyy tuossa marras-joulukuun taitteessa olevalla viikolla. Saas nähdä meneekö ihan metsään... :whistle: Muutenkin synnytys on ollu tosi paljon mielessä viimeaikoina. Onneks kaikki alkaa olla suurinpiirtein valmista, leipomista ja siivoilua lähinnä. Ja sairaalakassin pakkaaminen. :D

Mites muuten, ootteko harrastaneet ihan normaalisti seksiä loppumetreille saakka? Onko tullut supistuksia tai muuta? :ninja: Meillä kyllä peuhataan ihan normaalisti, välillä saattanut harjoitussuppari tulla lopuksi. Miettinyt vaan, että eikai siitä pitäis mitään haittaa olla, jos ei enemmälti ala supistella tai paikat auenneet hyvissä ajoin...? :D

Nanna 34+4
 
Mulla ei näy nuo masukuvat, en pääse ikinä ihastelemaan :rolleyes:

@Nanna-87 Juu, siis ihan normaalia se on että sykkeetkin nousee, terkan mukaan on harmitonta ja asiaan kuuluvaa. Meikäläinen kuitenkin panikoi asian kanssa sillä se saa olon tosi epämukavaksi! :/ Mitään sille ei voi kuitenkaan tehdä joten täytyy odotella että lisäasukas pullahtaa pihalle :D:ROFLMAO:

Unet Nyt on muuttunut parina yönä unet tosi katkonaisiksi ja nukkkuu selkeästi huonosti. Vessaan pitää nousta monta kertaa yössä ja krampit jatkuu, en tajua mihin tuo maha tuosta enää muka niin venyy. Kyljen kääntäminen on varsinainen murhayritys öisin.:devil: Jaksaminen alkaa venyä kyllä äärirajoille, olo on tosi tukala, ei hyvä ollenkaan..onneksi ei enää pitkään jatku tämä..

Seksi Niin mikä? Meillähän tämä tyssää plussatestiin, niin on käynyt joka ikinen kerta kun raskaana olen ollut. Mulla tulee joku henkinen lukko kaikkien km vuoksi, hematoomat on jättäneet sen verran syvät pelkotilat mielensopukoihin etten kestä nähdä veritippakaan joten jätetään suosiolla mielenterveyden vuoksi harrastelematta :ROFLMAO: Limakalvot on mulla jostatin syystä läpi raskauden kuin hiekkapaperia, lisäksi ihan järjettömän arat, joten kauhean mukavalta hommat ei senkään puolesta tunnu. Kolmas juttu on se että ei vaan tee mieli. Halut kyllä katoaa ihan täysin, mies onneksi ymmärtää :eek: Ei oo suhde vielä kolmen lapsen jälkeen kaatunut läheisyydenpuutteeseen, ehtiihän sitä onneksi vielä synnytyksen jälkeen :ROFLMAO:
 
@Hilma Hui kun on jokatapauksessa hyvin vähän enää odotusta jäljellä! :)

@Surusilmät Mä en osaa yhtään noista sykkeistä mitään sanoa, itsellä levossa pysyy kai ihan normaalina, mutta rasituksessa huomaa että hengästyttää tosi helposti ja nousee korkeammalle kuin yleensä nopeasti.

@Nanna-87 mä myös itsellä veikkailin syntyväksi joskus marras-joulukuun vaihteessa :rolleyes: katsotaan kuinka pahasti menee pieleen :ROFLMAO:

Seksiä ollut tässä raskaudessa alusta saakka ihan normaalisti, muutama viikko takaperin oli kausi kun itseä ei olisi voinut vähempää kiinnostaa.
Aiemmista alkuun muutaman viikon/kuukauden oltu puuhailematta juurikin km pelon vuoksi + mennyt jonkun aikaa ennen kuin on halut palannut "pakkojyystämisen" sijaan :oops: synnytyksiin saakka kuitenkin molemmilla kerroilla puuhailut lopulta jatkunut ja niin varmaan nytkin, vaikka onhan tuo maha vähän tiellä :LOL: supistuksia ei ole aiheuttanut, muuten kuin juuri lopuksi :whistle: limakalvojenkuivuus kyllä vaivaa täälläkin, vaikka valkovuotoa tuleekin ärsyttävän paljon :confused:

Sairaalakassia en varmaan pakkaa ollenkaan valmiiksi, jonkun listan teen jossain vaiheessa ja sitten kun lähtö tulee niin heittelen tavarat kassiin, tuntuu että kaikkea tarpeellista tarvitsee vielä :LOL: lapsille pakkasin eilen kassiin tavaroita, ettei sitten tarvitse alkaa miettimään onko vaihtovaatteita puhtaana, tosin sinnekkin tarvitsee täydennystä kuitenkin lähtiessä tehdä

Mies alkanut nukkumaan taas myös levottomasti kuten ennen aiempiakin synnytyksiä. Jotenkin ärsyttävää kun herää joka vessa/kyljenkääntö/suonenveto ähinään ja kysyy nytkö se syntyy..

Mimmi 35+2
 
Me ollaan menossa masukuvaukseen kuun lopulla, meillä on tuttu kuvaaja, joka kuvaa puoleen hintaan. Ja on kiva saada ammattikuvaajan kuvat masusta.
Ja sama kuvaaja kuvaa myös vauvan sitten syntymän jälkeen siinä n. Parin viikon iässä.

Mä oon tyytyväinen siihen, että oon pystynyt (ainakin vielä) kävelemään jonkinlaisia lenkkejä. Onhan ne lyhyempiä kuin ennen raskautta (keskimäärin varmaan sen 5km) ja tosiaan kävelypainotteista, mutta tyytyväinen oon.
Selkähän välillä itsestään ilmoittelee, mutta menee päivässä-kahdessa ohi.

Me ollaan peuhattu aika normaalisti vielä.
Tuntuu hyvältä, eikä aiheuta pahemmin harjoitussupistuksia tai muutakaan.
En usko, että siitä mitään haittaa olis, jollei tosiaan ole paikat auenneet.

Ja niiden kehuttujen hyvien unien jälkeen on taas ollut vähän vähemmän hyviä unia ja lisäksi todella katkonaista. Jos sen 5 tuntia saa nukuttua, niin vähintään kaksi kertaa tulee herättyä, joko muuten vaan tai vessaan.

Ihanat masut @Lumi87 ja @mimmi92

@Hilma85 Siellä kyllä niin vähän odotusta enää jäljellä. ☺
Ja ihanaa, että pääsitte oikeisiin masukuviin.

Me ollaan menossa huomenna synnytysvalmennukseen, saa nähdä miten se 2,5 tuntia siellä menee.

Kohta lähden moikkaamaan yhtä ystävää kaupungille ja yritän muistaa käydä myös postissa ennen kuin kotiin tulen.

Amanda 33+5
 
Tuli muuten mieleen, kun tammikuisten ketjua selailin vauvan sairaalavaatteista!

Onko nykyään kaikkissa sairaaloissa käytäntönä, ettei sairaalassa anneta vaatteita vauvalle ihokontaktin takia?

Esikoinen syntyi 14 jorvissa ja siellä sai vaatteet, nyt ei enää ilmeisesti? Kättärillä ei myöskään 16 saanut vauvalle vaatteita ja naamansa (ja mun rintakehän) oli vauva saanut ihan verisille naarmuille raavittua sen 12h aikana mitä siellä yhteensä oltiin :confused: eli nyt täytyy kyllä varmuuden vuoksi ottaa heti ainakin tumput mukaan vauvalle!

@-Amanda- höh noille huonoille unille
 
Aika moni menossa ottamaan masukuvia ja vauvakuvia, onpa kiva! Ehkä täytyy vielä itsekin katsella noita kuvaajia vauvakuvausta ajatellen. Mikäli ei ihan ammattikuvaajalle mennä, niin ainakin itse tulee varmasti räpsittyä. Mutta oikeasti osaavan kuvat ois kyllä ihanat.

Mä synnytän myös Jyväskylässä, eli ilokaasua ei ole tarjolla tännekään.

@-Amanda- Toivottavasti on hyvä synnytysvalmennus! Meillä muutaman viikon päästä perhevalmennus ja samalla viikolla myös erikseen imetysvalmennus.

34+0 poks
 
Mä oon pessyt vauvan vaatteita ja voi jösses mikä määrä niitä on :eek: osa tuli siskolta ja osa serkulta käytettyinä, mutta ei yksi ikean pussi sanonut mitään :whistle: onneksi en oo ostanut juuri mitään.. Paljonko yöpukuja tarvii? Onko teillä ollut unipussit käytössä, lyhyt/ pitkähihainen, mitä alla?

@Surusilmät meillä oli pari viikkoa sitten vauvalla korkeat sykkeet ultratessa, mutta epäiltiin että mun asennosta johtuvaa. Mulle tulee puoli-istuvassa asennossa tosi nopeasti huono olo, ja sykkeet nousee, olen ajatellut että kohtu vain painaa johonkin silloin..

meillä on seksi vähentynyt reilusti raskauden aikana, aluksi keskenmeno-pelon vuoksi, ja myöhemmin oli vain niin vähän yhteistä aikaa ja omat halut kadoksissa.. Supistuksia tai muuta vaivaa mulle ei ole tullut, itseasiassa en tiedä että olisin edes kertaakaan kärsinyt harjoitussupistuksista.

Närästys herättää mut useimpina öinä, onneksi on näitä ihania poikkeuksia kuten viime yö kun heräsin vain kääntämään kylkeä kerran.

Viikko ja meidän vauva on täysiaikainen :love:

Hilma 36+1
 
@Hilma85 ihanaa, enää viikko täysiaikaisuuteen siellä! hei ja tunnistan tuon saatujen vaatteiden pesu/määrähämmästelyn: me ei olla ostettu vielä yhtään vaatetta ite..Oon pessyt saatuja vaatteita, ja mulla ei oo mitään käryä että kuinka paljon mitäkin ja minkäkin kokoisia pitäisi olla. :LOL: Samoin tää vuodenaika vähän hämmentää, mitenkä paljon sitä nyt sitten pitää pakata päälle sitten kun viimein pääsee ulos? Kun äippäpaketin haalari ainakin on jättimäinen.

Vaatepohdinnan lisäksi oon pyöritellyt vaippa-asiaa: halutaan alkuvaiheen jälkeen ainakin kokeilla kestoja. Onko joku asiantuntija? Minkälaisella setillä kannattaa aloittaa kokeilu?

Tosi kivoilta muistoilta kuulostaa kyllä vauvakuvaukset. Mä en ollu niitä ollenkaan miettinyt. Toisaalta ei ihme ku en oo ite käyny edes ylioppilaskuvassa. :D Ehkä me lavastetaan joku kotistudio...

@likka90 kerrohan toki lääkärineuvolakuulumiset! Täälläkin itse asiassa tänään sama ohjelmassa. :)

@-Amanda- kiinnostavaa kuulla myös millainen siellä oli synnytysvalmennus!

Seksi on vähentynyt reilusti. Ei kuitenkaan kokonaan kadonnut. Ja joo, seksin lopuksi kyllä supistaa. Toiselta katosi enempi halut, ja meillä oli tästä äärimmäisen hyvä keskustelu jonka jälkeen läheisyyttä on ollut entistä enemmän.:love:

Pari kaveria on nyt ollut tuolla Naikkarin potilashotellissa ja kehuneet kovasti. Luulin ettei ensisynnyttäjiä ohjata sinne, mutta näköjään ohjataankin! (y)

Olo on ollut vielä oikein hyvä. Häpyluussa liitoskipuja, mut miedompia kuin aiemmin, vähän huimaa ja kädet puutuu - mutta muutoin oikein hyvä olo!:ROFLMAO:

ritsalaari 35+1
 
Tänään olikin monella lääkäriä :barefoot:

Mullekkin nyt talvivauvan pukeminen tulee ihan uutena ja myöskin se, että rattailla liikkuessa tuskin koko matkaa siellä suostuu olemaan, joten varmaan välillä joutuu myös repussa/sylissä kantamaan kuten edellisiäkin, joten pukeminen tuottaa vähän haastetta, kun ei voi pelkästään rattaiden lämpöpussiin luottaa, eli toppavaatteiden allekkin täytyisi tarpeeksi laittaa :unsure:

Me ollaan myös noita ekan vuoden vaatteita hommattua itse ihan hirveän vähän. Jostakin syystä niitä tuntuu kavereilta/sukulaisilta/naapureilta yms. kertyvän. Itsekkin kyllä niin laiska mitään myymään, joten jos jollakin tutulla tulossa tämän jälkeen perheen lisäystä, niin lähtee kyllä heti vaatteet/tarvikkeet kiertoon!

Laskin että yöpukuja kertynyt 50-56 koossa 12. Joo eipä kyllä ihan niin paljoa tarvitsisi. Tarvittavia määriä vaikea arvioida kun riippuu niin vauvasta ja kuinka usein pesukone pyörii. Meillä ei myöskään ole kuivausrumpua, joten kuivumiseenkin joutuu sen päivän varaamaan.
Mä olen vähän mennyt ajatuksella 3 vaatekertaa/pv. Hyvä vaan jos ei tarvitse vaihtaa turhia, mutta meillä on usein puklailtu vaatteet märiksi ja selästä vaipat vuotanut. Myöskään ihan pieni ei kuitenkaan välitä, onko yöllä päällä body+housut vai yöpuku, joten jos muutama yöpuku löytyy, niin ne varmaan itselle riittäisi :LOL:

Unipussin alle tulee kyllä tälle yöpuku, siinä meidän pussissa ei ole hihoja ja on mennyt pesuissa melko ohueksi.

Kestovaippoja ei ole koskaan tullut edes kokeiltua ja jää nytkin väliin. Olisi kyllä hyvä ollut jo esikoiselle hommata, niin olisi varmaan aikamoinen säästö tullut..

Tänne ei mitään jännää, huono yö kun tyttö tuli taas kipeäksi. Joku oksutauti taas vaihteeksi, joten odotellaan tarttuuko muille:sick:

Mimmi 35+3
 
Heippa täältäkin!

Jännää miten teillä alkukuun odottajilla alkaa olla jo h-hetki lähellä :)

Talvivauvahankinnoista, itse hankin untuvapussin kaukaloon/vaunuihin kun kaikki ovat sitä mulle kehuneet mutta tosiaan pitää toivoa että vauva viihtyy vaunuissa :sneaky: Vaunut pitäisi saapua tällä viikolla ja kuivausrumpu hommataan tällä viikolla. Sitten alkaa olla jo varustelu kunnossa, ainoastaan käyttäjä puuttuu! Ei tämä lapsenhankkiminen halpaa ole ollut..

Fiilikset on menny täällä taas vuoristorataa, pari viime viikkoo oli jo tosi hyviä mut nyt tultu taas takapakkia ihan kunnolla. Väsymys ja itkuisuus pahentunut ja yritän nyt neuvolasta saada jotain lisäapua että selviäisi loppuraskauden täysjärkisenä. On tämä kyllä sellasta aikaa et välillä miettii jääkö tämä lapsi ainoaksi.. Odotan niin kovasti et saisi oman itsensä takaisin!

Mutta onneksi aurinko paistaa tänää ja toivotaan että on parempi päivä :)

Vihersmoothie 34+1
 
Yöpukuja taitaa olla 4kpl hankittuna ja ajattelin koittaa niillä alkuun pärjätä. Esikoiselle oli aivan liikaa tavaraa hankittuna, hän kun ei oikeastaan puklannut niin yksi vaatekerta ja yöpuku riitti pääasiassa aina vuorokautta kohden. Oon hankkinut nyt vaatetta sen mukaan mitä kirppiksiltä löytynyt ja ajatuksella, ettei kauheasti tarvii vaatteita vaihdella. Jos tulokas on kova puklaamaan niin täytyy sitten ostaa lisää.

Syke käyttäytyy päivästä riippuen vähän eri tavalla. Leposyke on ok, mutta tismalleen samanlaisessa jumpassa joinakin päivinä syke pysyy ok matalalla ja toisina päivinä meinaa nousta korkealle jo tosi pienestä. En ole oikein keksinyt mistä johtuu.

Mäkin löysin käytettynä kaukalolämpöpussin. Meillä esikoinenkin oli talvivauva ja koin tosi hyväksi tuon pussin, kun kaupassa/autossa sai pussin helposti auki ja vauvalle viileämmän olon. Ja noitahan suositellaan turvallisuudenkin vuoksi, että vauvan saa paremmin vöihin kiinni.

@ritsalaari kestoja ei kokeiltu, vaikka aikomus oli, eikä nyt ole ajatuksena edes hankkia. Esikoiselle niitä ostinkin mutta koliikkivauvan kanssa valvoessa ei kiinnostanut niihin paneutua. Ne on kyllä monet tosi kauniita ja muuten suht ekologisena ihmisenä koen vähän ahdistusta vaippavuoresta. Potilashotelliin mäkin toivon pääseväni jos nkl:lle mahdun synnyttämään. Tai eniten haluaisin nopeasti kotiin mutta jos täytyy jäädä. :D mun kaveri on nkl:llä töissä ja sanoi että hyvävointiset ensisynnyttäjätkin sinne tosiaan ohjataan.

@-Amanda- ihanaa kun pystyt kävellä. :) mäkin nautin kun pystyy liikkua, vaikka määrät onkin vähentyneet kovasti siitä mitä oli ennen raskautta. Ja voi harmi noita unia. Oliko se ensi viikolla kun käyt ne pari päivää töissä?

@Vihersmoothie voimia ja jaksamista. Toivottavasti saat neuvolasta apua. Sen verran haluan lohduttaa, että raskausajatkin voi olla ihan erilaisia.

Seksi kiinnostaa itseäni vaihdellen. Limakalvot on täälläkin tosi kuivat mikä on ärsyttävää, ja halut vaihtelee. Sinänsä vauvan olemassaolo ei vaikuta minuun tai mieheen eikä seksi ole aiheuttanut supistuksia. Mutta aika normaalisti hommailut jatkuneet.

Hui kun alkukuun odottajilla alkaa olla jännät paikat, täysiaikaisuus lähestyy. :love: Ei varmaan kauaa odotella ekoja vauvauutisia. Käykää sitten täällä lukemassa kunnes me loppupään odottajatkin joskus vauvat pullautetaan. :D Tuntuu vielä aika kaukaiselta.

Lumi 32+2
 
Lääkärillä käyty ja sektioaika saatu reilun parin viikon päähän :p mun vanhemmille me kerrottiin jo koska, mutta muille ilmoitetaan sitten kun.. Marraskuuta kuitenkin jo :LOL:vauvan painoarvio nyt 3,3 kg. Mä varmasti jään tänne vielä roikkumaan ja kertoilemaan sitten vauvantuoksuisesta arjesta :oops:

Hain vauvanpesään kankaat tänään, nyt pitäisi kaivaa ompelukone jemmasta :whistle: kestovaippailu kiinnostaisi muakin alun jälkeen, pitää yrittää vähän tutkia sitä..

@Vihersmoothie onko sulla raudat mimmoiset?
 
@Vihersmoothie toivottavasti saat neuvolasta apua! Ja kuten @Lumi87 sanoi, ei se välttämättä seuraavalla kerralla (jos siis lisää lapsia toiveissa) ole välttämättä samanlaista!

@Hilma85 eipä tätä kuutakaan paljoa enää ole jäljellä!

Ja hei jos halukkaita kirjoittelijoita löytyy niin voin tehdä sitten vaikka tammikuussa kun kaikilla nyytit sylissä tuonne syntyneiden/vauvat 0-12kk puolelle ketjun niin voi jatkaa vauva-arjesta höpinöitä :)
 
Pakko nyt kirjoitella, vaikka olen tässä jo jonkin aikaa lueskellut vain enkä jaksa kirjoittaa. Siis apua! @Hilma85 lla kohta vauva sylissä!! Ihanaa :love:

Ei se minullakaan kovin kauaa ole kun vauva todennäköisesti käynnistetään ennen laskettua aikaa, mutta on siihenkin vielä kuukausi.

Seksi halut on meillä vaihdellut ja raskaudet olleet senkin suhteen erilaisia. Tässä raskaudessa ollut aika vähissä riippuen ihan muista elämäntilanteen vaikeuksista. Aiemmissa on kuitenkin ollut normaalisti loppuun asti. Mä tunnen jotenkin oloni tosi rumaksi ja kömpelöksi mahan kanssa, joten sekin vaikuttaa aika paljon..

Vaatteita on aina liikaa vaikka alkuun tuntuisi ettei niitä paljoa olisi. Meillä ollut aika kausittaista puklailu ja niskakakkailu, ja silloin on tullut käyttöön ne rumimmatkin vaatteet. Eli vähiten käytetyt on ollut ehkä 1-2 kertaa päällä.

Sykettä en ole mittaillut ja neuvolassa aina ihan normaali. Mulla tulee kuitenkin tosi usein vaikka sohvalla istuessa kohtauksia, kun sydän hakkaa satasta, hengästyttää ja henki ei meinaa kulkea. En tiedä mistä johtuu.. o_O

Nyt äkkiä syömään..
Henriette
 
Mää en tiennytkään, että vauvalle ei nykyään sais sairaalassa päälle vaatteita ollenkaan! :confused: Tietty hyvä ihokontaktin takia, (jota mulle ei esikoisen aikaan mainittu ollenkaan o_O), mutta voishan sitä jotain päälle välillä laittaa, varsinkin, jos pitää pidempään osastolla olla. Täytyypä varuiksi katsoa pienelle jotain kevyttä päälle+ ne tumput! Kiitti vinkistä @mimmi92 !(y)

@Hilma85 hui, kun sulla on aika lähellä jo. Ihanaa! :love:

Meilläkin on hirveästi vauvan vaatetta! Esikon jäljiltä tooooosi paljon, silloin saatiin paljon käytettynä. Nyt ihan vaan pari bodya ostanut, että sai fiilistellä! :ROFLMAO:

Kestovaipoista ei oo mulla kokemusta, kerttiksillä menty aina ja niin nytkin. Koen kestoilun liian työläänä, kun hommaa on muutenkin... Iso peukku niille, jotka hommaan ryhtyy! :)

Meillä on pitkähihainen ohut fleecekankainen unipussi. Tykkäsin esikon aikaan käyttää sitä ja alla lisäksi oli pitkähihainen body. Silloin yöpuvut jäi ihan kokonaan käyttämättä, niitäkin varmaan 4-5 jemmassa. Nyt käytetään varmaan vaihdellen molempia tai katsotaan nyt... :rolleyes:

Pakkain just vauvalle kotiutumisvaatteet valmiiksi: pitkähihainen kääntöhiha body, potkuhousut, sukat, tumput, villasukat, ohut välipuku, kypärämyssy, pipo ja toppahaalari. Pärjäisköhän noilla... :giggle: Täytyy omaan sairaalakassiin kattoo vauvalle varuiks ne vaatteet sairaalassaoloaikaa varten... :) Ja esikolle pitäis kanssa jossain vaiheessa pakata kassi valmiiksi.

Ensiviikon lopulla mulla se synnytystapa arvio/ylimääräinen ultra. :)

Muoks. @mimmi92 musta ois ainakin kiva kuulla muiden kuulumisia, ainakin ensimmäiset vauvakuukaudet, jos vain muita innokkaita löytyy! :)

Nanna 34+5
 
@aprikoosinkukka Synnytysvalmennus oli yllättävän mukava.
Aika paljon käsiteltiin asioita joista on jo ennen valmennusta lukenut, mutta oli se kuva kuulla asioista ammattitaitoisilta ihmisiltä.
Tuolla vaan käsiteltiin 2,5 tunnin aikana niin paljon asioita, joten näistä raskausaivoista on puolet jo poistunut.
Mutta ne kätilöt siellä oli todella mukavia ja vastasi hyvin esitettyihin kysymyksiin.

Kun valmennus loppui, mentiin miehen kanssa syömään ja kierrettiin muutamassa kaupassa kun kerran naapurikaupungissa oltiin.
Tietyllä tapaa tuntui vähän jopa hölmöltä (tai tyhmältä) ajaa yli 50km (yht. 100km) pelkästään synnytysvalmennuksen takia...
No tuli ainakin käytyä. Ja mikä tärkeintä tuli syötyä sen jälkeen hyvin.

@ritsalaari valmennus oli tosiaan hyvin mukava, ainoa vaan, että siellä kun sen 2,5 tunnin aikana käytiin kaikki mahdollinen läpi, niin osa mitä ne kätilöt siellä puhui on mennyt jo menojaan.
Mutta kätilöt olivat mukavia ja vastasivat hyvin kysymyksiin.

Tutustuttiin myös toiseen täältä päin olevaan pariskuntaan, joilla on laskettu aika muutama päivä ennen meitä.
Vaihdettiin itseasiassa numeroitakin. ☺

@Hilma85 Hui, siellä ei tosiaan ole kuin muutama hassu viikko ja vauva on sylissä!

@Lumi87 se, että kävely ees onnistuu on niin ihanaa. Tai siis ees tollanen vähän pidempi matka. Saas nähdä miten onnistuu tuolla loppupuolella.
Joo, tai sunnuntaina ja maanantaina meen töihin ja sit tiistaina äitiyslomalle.

Ja mähän olin siis unohtanut koko työvuoron isänpäivästä sopiessa (nää raskausaivot on kyllä niin ihanat....)
Joten mies visiteeraa isovanhemmillaan itsekseen ja treffataan sitten anoppilassa sen jälkeen, kun oon töistä pääsyt ja käynyt isän haudalla viemässä kynttilät.
(Mennään ens viikolla joka tapauksessa käymään miehen mummilla, hänellä kun on syntymäpäivä.)

Sykettä en oo sen enempää seuraillut, mutta ei se tossa sohvalla ollessa kauheen villiksi yllä. Tai kävellessä.
Ja normaali on ollut neuvoloissa.

Huomasin tossa kun laitoin noita vauvan vaatteita vaatekaappiin, että yllättäen niitä on kerääntynyt aika reilusti. Hups.

Musta ei kestovaippailuun oo, arvostan kyllä niitä, jotka siihen ryhtyy mutta meillä mennään kertiksien kanssa.

Mä oon kanssa yrittäny katsella vauvalle kotiutumisvaatteita.
Ja muutenkin katsella sitä sairaalakassia valmiiksi. Täytyy muistaa laittaa sairaalassa olo vaatteet vauvalle mukaan, ihan varmuuden vuoksi.

@mimmi92 täälläkin kiinnostusta kuulla vauva-arjesta ja muutenkin kuulumisista vauvojen syntymien jälkeen.

Meillä on unipusseja ja ihan perus yökkäreitä. Varmaan vaihdellen niiden kanssa menee yöt.

Mutta on kaukalolämpöpussi, vaunuihin on myös oma lämpöpussinsa, joten kyllä vauva lämpimänä pysyy.
On myös siunaantunut muutamat talvihaalarit (heh, olivat hyvässä tarjouksessa.)

Nyt saunaan. ☺

Amanda 33+6
 
@Nanna-87 sitä noista vaatteista juuri pohdin, että onkohan ihan vaan sairaalakohtaista vai onko nyt tullut joku uusi käytäntö kaikkialle? Itselläkin kun taas todennäköisesti eri synnytyssairaala kuin aiemmista niin en tiedä käytännöistä mitään :D

Kotiutumisvaatteet.. Ei vielä yhtään tietoa mitä puen. Mies saa kyllä sitten ajaa lämmitetyn auton sairaalan oven eteen, joten varsinaisesti ei kyllä paljoa tule ulkona oltua. Jos 0 keli niin varmaan sisävaatteet + toppapuku, jos kylmempää niin joku välikerros vielä. Pakkaan sitten lähempänä, tai osaa tuo mieskin sitten sään ja ohjeiden mukaan tuoda mitä haluan, jos ei ehdi/muista ajoissa pakata :D myös itselle voisi jotain kotiutumisvaatetta miettiä.

Ostoslistalla on vieläkin pieni pipo + kaikkea muuta, mutta ensi viikolla suuntaan johonkin isompaan kauppakeskukseen ja ostan kaikki puuttuvat sitten kerralla. Pitää muutenkin lähteä synttärilahjoja ostamaan kun muutamat juhlat tulossa tämän kuun lopulla. Niin ja ne joululahjat ei ole edennyt edes ajatuksen tasolla.. Ei kiva alkaa stressaamaan lahjoja jo nyt, mutta mielummin nyt kuin sitten jonkun viikon ikäisen pikkuisen kanssa.

Tuli mieleen aikooko muut varautua automatkaan jotenkin vesienmenon varalta? Mä en aiemmista ole edes ajatellut asiaa ja ne onkin vasta sairaalassa mennyt, mutta nyt kun reilu 30 min ainakin ajoa niin voisi jonkun pyyhkeen varalta mukaan autoon ottaa :)

Huomaa taas kun uni ei valvotusta yöstä huolimatta tule, alkaa tuleva synnytys pyöriä mielessä aina vaan enemmän :)
 
En ole kyllä kans koskaan kuullut että sairaalassa vauva ei saisi vaatteita. Luulen että se on ihan sairaalakohtaista. Olisin kuullut, jos täällä ei olisi enää sairaalan vauvanvaatteita. Voisi sitä kuitenkin ottaa jonkun bodyn tai yökkärin varalta mukaan. Kotiutumisvaatteita en ole vielä miettinyt. Täytyy kai varautua monenlaiseen säähän ja ottaa varalta mukaan välikerrastoa yms. Joskus joulukuullekin sattuu kunnon pakkaset vaikka todennäköisempää on se nollakeli. :unsure:

Täällä on kans potilashotelli. Olin siellä viimeksi ja se oli ihana! Niinkuin olisi pienen loman saanut samalla. Esikoinen oli hoidossa ja mies oli siellä yötä minun ja vauvan kanssa. Jos kaikki menee taas hyvin, toivottavasti päästään taas sinne! :)

En ole aiemmin varautunut vesien menoon mutta meillä on aina talvisaikaan autoviltti kaiken varalta, jos vaikka auto jättää välille ja meinaa jäätyä. Eli sellainen on autossa valmiina jos tarvitaan vaikka penkin suojaksi.

Minustakaan ei ole siihen kestovaipparumbaan, vaikka esikoisesta sitä vähän haaveilin. :( Silloin ei ollut tarpeeksi tietoa mistä ja millaisia hankkia enkä jaksanut ottaa selvää. Mutta kuten aiemmin puhuin, olen kuullut että vaippavuokraamoja on monella paikkakunnalla. Sieltä voi testata omalle vauvalle sopivimmat ennen ostopäätöstä. Jotkut vuokraamot myös lähettävät niitä postitse.

Henriette 35+6
 
Täällä alkoi äitiysloma virallisesti eilen ("kesäloma"siis vaihtui äitiyslomaksi). :) Taas yhden etapin lähempänä. :love::ninja:

En oo ajatellut tuota auton penkin suojausta vesien menon varalta. Sänkyyn mun ois tarkoitus laittaa sellainen kertakäyttöinen patjansuojus lakanan alle. Hirvittää, että jos vedet menee nukkuessa ja koko sänky "pilalla". :ROFLMAO: Niin voisihan sitä sellaisen samanlaisen autoonkin ottaa, niitä kun on kuitenkin tossa paketissa useampi.

Mua jännittää, että missä vaiheessa sitä tajuaa lähtee sitten sinne sairaalaan, meiltä kun on oikeestikin pitkä ajomatka n. 2 tuntia...:notworthy: Lähen varmaan heti eka supistuksesta tai samantien, jos vedet menee. :ninja:

Oispa ihana, jos täälläkin ois potilashotelli, mutta ihan on osastolla oloon tyydyttävä. Toivon kuitenkin, että pääsisin yhden tai kahden henkilön huoneeseen, muutoin en nuku osastolla ollenkaan (herkkäuninen oon, pienikin ääni valvottaa...). Eka yöksi ehkä perhehuone, riippuen siitä mihin vuorokaudenaikaan pieni syntyy. Ettei miehen tarvi yötä vasten ajaa ainakaan kotiin... Ja tietysti toivon, että päästäisiin mahdollisimman nopeasti kotiin. Esikon kanssa vietettiin osastolla 5 vuorokautta. :unsure:

Mullakin on tiedossa tässä loppukuusta vielä parit synttärit, mutta lahjat jo onneksi hankittu. Samoin joululahjat aika hyvin jo kasassa. Helpottaa, kun ei tarvi niitä vauvan kanssa sitten yrittää metsästää (oletus, että vauva on jouluna jo kainalossa :LOL:). :)

Tänään poksuu taas.
Nanna 35+0 :love:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä