Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *marraskuussa*

Täällä tuli täyteen rv 38+0 ja yöllä sen kunniaksi herättiin puoli neljä menkkakipuihin ja siitä pari tuntia niin alkoi tulla kipeitä supistuksia. Menkkakivut jatkuu edelleen ja suppareita tulee tosi harvakseltaan, tosin ne on hyvin napakoita/kipeähköjä. Tyhjennys toisesta päästä alkoi myös nyt aamusta, vessassa on saanut juosta. Saas nähdä mihin tämä kehittyy, nämähän voi vissiin kuitenkin laantua vielä.
Eihän tämä voi vielä syntyä :eek::eek:

*ja nyt ovat kivut hävinneet, ihanaa kiitos! Oisin kyllä mieluummin nukkunut entä herännyt puoli neljä..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Vihersmoothie
@Surusilmät Hui kun menee jännäksi, ihan hyvinhän voi tulla aiemmin kuin edelliset :barefoot:

Neuvolassa käyty, painoa yhteensä nyt reilu 25kg tullut, eikä kyllä enempää tarvitsisi tulla.. Hb tippunut 150->103 joten rautaa pitäisi alkaa pikaisesti tankkaamaan. Paineet yms. kunnossa.
Käsin arvioi vauvan melko siroksi tai sitten kuulemma piilottaa kokonsa hyvin :ROFLMAO:
 
Joo ei tainnu tapahtua mitään, ihan turhaa hälyyttelyä koko homma :cry:
Aivan raivostuttavaa tämmöinen jos nyt joutuu suppareitten takia öisin valvoskelemaan ihan turhaan :D Kuusi tuntia kuitenkin kipuili, joten toivoa on josko se jotain saisi aikaan tai enteilisi hiukan aikaisempaa syntymää:ROFLMAO:
 
Oho @Surusilmät ! Ehkäpä toi kuitenkin jo vähän aikaisempaa syntymää enteilee..kuusituntia kuulostaa näin ensikertalaiselle kuitenkin jo "pitkältä" siinä mielessä, että vois jo kuvitella että jotain muutosta ois tapahtunut. :)

Ehkä mä sympatiasta oon kans valvonu viime yönä :ROFLMAO:. Seuraa valitusosio..:poop::LOL:En tiiä johtuuko jotenkin tyypin asennosta vai mistä, mutta ihan holtiton käsien puutuminen alkoi heti kun meni pitkälleen, ja sama vähän "huippaava" olo tulee myös päähän..Tai jos vois pää puutua vain vähän niin sellanen olo. Ihan sama kummalla kyljellä on. Eikä mulla oo ees turvotusta, hyvin minimaalisesti ehkä jos oikein kaivamalla kaivaa. :mad: Siihen päälle vielä sieraimet tukkoon niin ihana on yö. Lopulta sain tehtyä käsittämättömän tyynypesän sohvalle ja siihen nukahdin pariksi tunniksi. Kuhan nyt sais tän flunssan veke!(y) valitusosio päättyy.

@mimmi92 oho myös mikä raudan pudotus! Joo tankkaus on varmasti hyvä idis! Mä oon syöny jotain sesonkisalaattisekoitusta, siinä on tosi tummia sesonkikauden salaattilehtiä (en muista mitä..rucolaa ja muita:) ) ja pinaattia. En tiiä onko sillä oikeesti ollu vaikutusta mutta ainakin arvot oli noussu huimasti enkä oo lihaa syönyt kuin hyvinhyvin satunnaisesti. Tokihan noihin vaikuttaa muukin ruoka kuin liha ja tummanvihreet. :geek:

Ja hei just tajusin että @mimmi92hän taitaa olla lasketuissa ajoissa "seuraavana listalla"!

Surusilmän yöllisistä tuntemuksista tuli mieleen että eihän sitä tiiä, vaikka kaikki vielä päästäis nauttimaan joulupöydän herkuista..! Ihanaa, että rajoituksia ei tiettävästi oo - kiitos konkareille tiedosta! Mä pakkasin sairaalakassiinkin askin salmiakkia..Muutoin kassi ei kyl oo vielä valmis, jos vaikka tänään sais sen loppuun. Ja toivelistan synnytykseen liittyen kans. Ja sit vois leipoo pipariloita..ja samalla tuntuu että pitäis vaan maata sohvalla ja levätä ja levätä ja nuuskia kuumaa juomaa ja hengitellä höyryä että tää flunssa kaikkoais:mad::D. Mä aattelin vaan ruveta larppaamaan tervettä. ;)

Ja @Vihersmoothie toivottavasti siellä flunssa on taintunut jo heti alkuunsa!

mitenhän Henriettellä sujuu? Onks kaikki muut jo pakannut sairaalakassit?

ritsalaari 38+2
 
@ritsalaari Hyvä huomio, taidampa laittaa sairaalakassin valmiiksi. :LOL:
Oli kyllä harvinaisen rasittava tuo olotila, mullakun ei edes oo aikaisemmin ollu tommosia! Aina oon vaan ollu ilman minkäänlaisia tuntemuksia ja hups, vedet lorahtanu lattialle. Nyt toivonkin että synnytys tosiaan käynnistyisi niillä vesienmenolla, sillä tilannehan on sillä selvä, kun saa ainakin meilläpäin heti lähteä sairaalaan, ei tartte arpoa että joko nyt ja kellottaa niitä pirun supistuksia.
Samaistun kyllä tuohon @ritsalaarin olotilaan, puutumiset ja nenä tukossa, ei tule uni ei! Meillä on tyttö kipeänä tällä hetkellä, itsellä ollut kans pari päivää nenä tukossa :mad: Tähän syssyyn sairastelut ei kyllä kiinnosta yhtään.

@mimmi92 Ompa iso tiputus raudassa! Onneksi on vielä aikaa niin ehdit varmasti saada pikkuisen ylöspäin. o_O

Joulupöytä Mulla ei onneksi oo rajoituksia, sillä syön melkeimpä pelkästään kasvispainotteista jouluruokaa. Rakastan laatikoita, laatikoita, ja vielä kerran laatikoita :love::love::love:
 
Hui kun täällä on tapahtunut paljon parissa päivässä!

Ihanaa @Hilma85 että pääsitte kotiin! Kaikkea hyvää vauva-arkeenne! :love:

Mäkin mietin mitä kuuluu @Henriette ? :whistle:

Ihan hirveää lukea noista ikävistä hoitajista. Työskentelen itse hoitoalalla ja näen asiakkaan kohtaamisen valtavan tärkeänä asiana, eikä siihen pidä koskaan turtua tai oma huono päivä saa heijastua potilaaseen, muuten on aika vaihtaa työpaikkaa/alaa. Ja vieläpä synnyttämässä oleva nainen - harvassa muussa tilanteessa on yhtä herkillä ja toisten armoilla, joten empaattisuutta pitäisi löytyä vielä normaaliakin enemmän. Ei se jalat auki vieraiden edessä oleminen kauhean hohdokasta ole.

@Surusilmät mulla oli esikoista odottaessa 1,5 viikkoa ennen synnytystä yö, jolloin valvoin tunteja kipeiden suppareiden kanssa, mutta sitten ne lakkasi ja seuraavan kerran supisteli sitten kun oli tosi kyseessä. Toivottavasti siis sulla ei ole yhtä ankeeta "yritystä", vaan ennakoisi nyt pikaista synnytyksen alkua. :whistle: Ihan jännittää tulla tänne aina lukemaan, että onko vauvoja syntynyt!

@ritsalaari harmi noin puutumiset ja huono yö ja flunssa. Toivottavasti helpottaa pian!

@mimmi92 onpa hurjasti laskenut hb! :eek: Mulle neuvolassa sanottiin ettei hb näin loppuvaiheessa enää juuri laske, ei taida aina päteä... Sullakin alkaa väistämättä käydä päivät vähiin!

@Shara mäkin oon kattonut Toisenlaisia äitejä viime viikkoina. Tosi mielenkiintoisia tarinoita ja jännittää aina miten synnytykset menee kun oma niin lähellä! Ja mäkin oon alkanut miettiä ja huolehtia vauvan vointia ja kaikkia kauheita uhkakuvia, että mitä jos vauvalle käykin vielä jotain. :unsure:

@Nanna-87 ihan lupaavan kuuloisia oireita siellä ja kun esikoinenkin syntyi ajoissa!

Sairaalakassia aloin eilen vähän pakkaamaan vaikka tuntuukin kovin aikaiselta. En oikein osannut tehdä muutakaan. Lähinnä laitoin itselle vähän mukavaa vastetta, luettavaa, naposteltavaa, vihkon ja kynän, vauvan kotiutumisvaatteet ym. Kirjoitin päälle lapun jossa lukee puuttuvat tavarat. Hankala pakata, jos sinne potilashotelliin pääsisi, en tiedä pitääkö siellä itsellä ja vauvalla olla omat vaatteet? No toisaalta mies voi sitten ajella kotiin hakemaan tarvittavat.

Joulupöytä masentaa kun en voi syödä suosikkejani graavikaloja ja mätiä. Ja mitä on jouluyö ilman homejuustoa. No onneksi on kuitenkin kypsiäkin kaloja, kalapöytä on nimittäin jouluna mun suosikkini. Jos ennen uuttavuotta sattuisi syntymään niin sitten meillä herkutellaan silloin mätileivillä ja juustoilla, jos ei silloinkaan ole syntynyt niin heti kun mahdollista. Ja sushikuljetusra toivon mieheltä sairaalaan, sitä olen himoinnut kuukausia. :D Salmiakin ja lakun kanssa oon ollut tosi lepsu, tehnyt mieli niitä jatkuvasti ja olen useita kertoja viikossa syönyt. Esikoista odottaessa salmiakkia oikein suositeltiin matalaan verenpaineeseen ja hieno tyttö on kasvanut eikä yhtään ylivilkas (sitä muistaakseni noiden on epäilty aiheuttavan?).

Lumi 35+3
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen ruvennut hissukseen pakkaamaan sairaalakassia, paremman tekemisen puutteessa. Ei sieltä vielä oikein muuta löydy kuin pari potentiaalista kotiutumisvaatetta vauvalle, pussillinen kuivattuja luumuja, rulla omaa vessapaperia (en muista missä sellaisenkin mukaan ottamista suositeltiin, mutta mä ainakin haluan pehmoista paperia :D) ja jotain hygieniatarvikkeita. Vielä pitäisi ainakin ostaa pussi tai pari Halvan Suklaalakukuulia, joista oon haaveillut raskauden alkamisesta saakka ja muuta evästä, omat vaatteet, vauvakirja...

Tänään tuli postissa rintapumppu, vähän pelottavan oloinen vehje! Hirvittää ajatus että se pitäisi tökätä tissiin kiinni :rolleyes: Sitten puuttuukin enää oikeastaan amme.

Huomenna ultraan, kivaa!
 
@mimmi92 onpa hurjasti pudonnut hb. Raudan tankkaus on varmasti hyvä asia.

@Surusilmät oi, ehkäpä tuo enteilee vähän aikaisempaa synnytystä.

Nyt on täällä kyllä jännät ajat menossa. Saas nähdä keneltä seuraavaa vauvailmoitus tulee.

Mitenköhän @Henriette llä menee?

Täällä ei oo mitään tuntemuksia. Vauva liikkuu paljon ja olokin on kaikkiaan vallan mainio.
Oon käyny jopa lenkillä, mutta ei oo tullut muutamaa harjoitussupistusta kummempaa.

Jouluruokaa en malta odottaa. Vaikka sitä olis raskaana jouluna, niin se ei vaikuta mun syömiseen, kun en muutenkaan graavikalaa tai aurajuustoa syö.
Muuten joulu on varmasti hyvin jännä, mikäli sitä on vielä yhdessä koossa.
Kieltämättä tässä vaiheessa jännittää itseä ihan älyttömän paljon se, että ollaanko sitä jouluna jo jakauduttu, synnärillä vai yhdessä koossa viettämässä joulua.

Sairaalakassi on pieniä "eväitä" lukuunottamatta jo pakattu. Ja odottelee lipaston päällä.
Vauvan kassi on odottamassa turvakaukalossa.

@Vihersmoothie toivottavasti siellä flunssa on lähtenyt mäkeen heti alkuunsa.

Et oo @mimmi92 ainoa jolla menee päivät sekaisin. Mä muistin, että mulla on huomenna neuvola, mutta sepä olikin tänään. Onneks tajusin sen hyvissä ajoin kumminkin, että ehtisin.

Tosiaan neuvolassa jälleen käyty.
Ja eipä siellä muutoksia, hb pysynyt samassa, verenpaine myös ok.
Paino alusta noussut 8kg.
Sf-mitta menee keskikäyrillä.
Vauvan syke 145.
Raivotarjonnassa viihtyy.
Mutta eipä siellä varsinaisesti uutta esille tullut.

Ihanaa, että @Hilma85 on ilmeisesti päässyt vauvan kanssa kotiin.

Nyt oon nukkunut jälleen vähän paremmin. Ja oon supertyytyväinen.

Eipä tässä muuta, joululahjoja oon paketoinut. Siivonnut, nähnyt siskoa ja käynyt kävelemässä. Siinäpä se mun arki viime päiviltä.

Amanda 37+0
 
Terkut taas sairaalasta! Meille syntyi eilen niiiiin suloinen poika, että oon ihan onnesta sekaisin.

Eilen oli siis viides käynnistyspäivä. Neljä päivää tuli säännöllisesti voimakkaita ja vähemmän voimakkaita supistuksia. Kuitenkin niin tiheästi (aika usein käyrällä parin min välein), että en saanut kypsyttävää lääkettä ihan niin paljoa kun oli suunnitelmissa. Lopulta viidentenä päivänä olin 4 cm auki niin pääsi kalvot puhkaisemaan. Siitä lähti saman tien kunnon supistukset, jotka joka kerta voimistuivat. Vauvan sydänäänet laski joka supistuksella, joten en päässyt ammeeseen, suihkuun enkä pallon päälle, vaan täytyi olla enimmäkseen makuuasennossa. Makuullaan olo oli aika kivuliasta. Noin kolmen tunnin päästä kalvojen puhkaisusta pyysin kohdunkaulan puudutuksen. Sitä ennen menin lämpöpusseilla ja miehen hieronnalla. Puudutus auttoi tosi paljon kipuun, mutta ei vienyt tuntemuksia pois. Siitä sitten tunnin päästä aloin ponnistamaan. Vauva jäi jumiin, kuten esikoinenkin niin kätilö ei sitä kauan katsonut vaan vauva autettiin heti imukupilla ulos. Siinä lääkäri tietysti laittoi jotain puudutteita lisää. Synnytys oli tosi nopea, noin 4 tuntia (aiemmat synnytykset 24 ja 12 tuntia). Mutta kyllä huomasi että supistukset oli nyt voimakkaampia.

Synnytys meni lopulta tosi hyvin, ei leikattu, ei repeämiä eikä selkärankapuudutteita. Minulla on aiemmin kestänyt niistä tosi kauan toipua. Nyt olo on tosi hyvä, pussillinen lakua vielä niin olo on vielä parempi. :D:D Toki jälkisupistukset kolmannen synnytyksen jälkeen on aika karmeita.

Tänään päästäisiin jo kotiin, mutta en tiedä vielä jäänkö toiseksi yöksi. Saisin ihan yksin rauhassa nukkua. :)

Minulla on synnytyksissä ollut yhteensä yli kymmenen kätilöä ja kätilöopiskelijaa. Kaikki on ollut tosi erilaisia persoonia, mutta useimmiten he ovat juuri aika vaativia; nyt hiljaa ja työnnät! Kyllä kai siinä tilanteessa tarvitaan vähän auktoriteettia. :LOL: Ei niistä ole ainakaan huono fiilis jäänyt, monesti he tuntuvat sitten synnytyksen jälkeen ihan eri ihmisiltä.

Täällä on kyllä ollut aktiivinen keskustelu muutaman päivän, mutta jatkan myöhemmin. Lämpimiä ajatuksia kaikille kipuihin ja loppujännitykseen.

Henriette ja poika (syntyi 38+5)
 
@Surusilmät höh ettei vielä alkanutkaan tapahtumaan. Ehkä siellä kuitenkin jotain edistystä tapahtuu :rolleyes:

@ritsalaari enpä muuten itse huomannut, että seuraavana olisi minun vuoro synnyttää kun on vielä niin pitkä aika laskettuun :ROFLMAO: eipä taida vaan kaikki vauvat vuoronumeroa noudattaa, joten seuraava voi olla kuka tahansa :geek:
Oletan että @Henriette jo vauva kainalossa, eikä malta tänne vielä päivitellä :barefoot:

@Lumi87 mäkin luulin, että hb ei enää lopussa laskisi, kun ei sitä aiemmissa raskauksissa ole näillä viikoilla edes enää mittailtu kun pysynyt itsestään korkealla, tuli vähän yllätyksenä, vaikka väsynyt olenkin ollut :eek:

@-Amanda- kiva kuulla, etten ole ainut, joka sekoilee päivien kanssa
 
@Henriette Ihana kuulla, että synnytys meni hyvin ja suuret onnittelut! :love:

@Surusilmät Jännittävää! Eiköhän h-hetki ole joka tapauksessa pian käsillä :)

@Lumi87 Mä en hirveästi jouluruoasta välitä, mutta mädit ja graavikalat on kyllä ihan parhaita! Ja homejuustot. Ja oon myös sushin suurin ystävä, oon kanssa maininnut miehelle jo ihan raskauden alussa, että pliis tuo sit jo sairaalaan sushia kiitos :D Ja @Shara n mainitsemat Halvan suklaalakupallerot on myös suosikkeja. Täytyypä ostaa myös itse niitä sairaalakassiin. Muuten kassi alkaakin olla pakattuna, vielä ennen synnytystä pitää pakata mukaan neuvolakortti ja sokerimittari.

Vähän alkanut päivät käydä pitkäksi, eilen jopa ehkä vähän kaipasin takaisin töihin :ROFLMAO: Toisaalta ihana ottaa rennosti. Pitää yrittää vielä keksiä päiviin sopivasti täytettä, huomenna olis neuvola. Täällä käydään kahden viikon välein loppuraskaudessa.
 
Kiitos onnitteluista! :love:

Noista vauvan sairaalavaatteista oli aiemmin puhetta, niin tuun niistä vielä kirjoittamaan ennen nukkumaanmenoa.
Minäkin pakkasin varalta kotona vauvalle sairaalavaatetta. Vauva on ollut täällä äidin ja isän ihokontaktissa syntymästä asti ja kääräisty vain peittoon aina tarvittaessa. Iho ihoa vasten tuntuu ihanalta toisin kuin ne kovat froteiset sairaala-asut - eikä ainakaan saumat hankaa. Tuolla kaapissa olisi näköjään vauvalle sairaalavaatteita, mutta niitä ei ole tarjottu eikä kaivattu. :)

Nykyään ei vauvaa näköjään edes pestä syntymän jälkeen, vaan hänelle tehdään vain pakolliset tarkastukset ja muuten saa olla äidin paidan alla.
Tämäkin tuntuu tosi oikealta. Vauvalla on puhdas ja pehmeä iho. Hiukset pesin lavuaarissa ja siitä hän kovin nautti. :love:
 
@Henriette onnea pojasta :) täälläkin oltiin ihokontaktissa melkein kaikki aika, en edes osannut kaivata vaatetta vauvalle. Täälläkään ei pesty ennen kuin seuraavana päivänä vasta, pipo päähän vaan ja leikkurissa jo paidan alle. Luonnollista ja auttaa imetystä alkuun.. Mitkä mitat teillä?

Sairaalakassissa mulla oli omat hygieniatarvikkeet, villasukat, tossut ja imetysliivit, pumppu ja maidonkerääjät jotka tuli käyttöön. Lisäksi jotain pientä kuten nappikuulokkeet, vesipullo, laturi tietysti ja powerbank (oli kätevä!). Muuten olin sairaalan vaatteilla, niillä oli helppo imettää ja kiva heittää maitotahrainen paita pyykkiin joka päivä. Kotiinlöhtökassi oli erikseen autossa odottamassa, siellä oli vaatteet molemmille. Turhaa olisi ollut pakata yhtään enempää tavaraa.

Täällä on imetys lähtenyt hyvin käyntiin, maitoa tulee niin että kotona ei ole lisämaitoa tarvittu lainkaan (y) vauvalla on ollut koko ajan hyvä imuote, ja hirveä tarve syödä. Nyt se on tasaantumaan päin, paitsi illalla tankkasi varmaan kolme tuntia - kolme kertaa per rinta ja sillä nukuttiin tähän saakka. Vatsa toimii ja pissaa tulee, niin luotetaan siihen. Nopeasti sitä oppii tekemään kaikkea mahdollista vauva sylissä, eilen kävin muunmuuassa pissalla pieni sylissä kun huuto alkoi heti jos laskin alas..
Koirat on ottaneet tulokkaan ihanasti vastaan, ulkoa kun hain ne sisälle niin toinen paineli suoraan tarkistamaan että vauva on tallessa pinnasängyssä ja toinen reagoi vauvan ääniin.. Meillä näkee kylpyhuoneesta makuuhuoneen ovelle ja kävinkin suihkussa ovi auki, koira jäi itkuhälyttimeksi kun näin sen koko ajan :)

Mies ihanasti totesi että eihän joululta voi enää odottaa mitään, kun paras lahja on jo täällä :love: mä odotan kyllä ruokaa, graavilohta ja.. Oikeastaan kaikkea :D

Mä täällä jännitän koska kolmas vauva tulee, jos ei kenellekään oo tullut yllätyslähtöä niin näyttää menevän joulukuulle kyllä (y)
 
@aprikoosinkukka mäkin odotan, että pääsee syömään sushia :D pari kertaa kasvisversiona tullut syötyä, mutta ei niitäkään kai sen levän takia tulisi raskanaana ollessa syödä..

@Henriette oi kun en edes muista kuinka pehmeä se vastasyntyneen iho on :love:esikoisesta muistan, että oli niin yllättävää kun en vastasyntyneiden kanssa missään tekemisissä ollut ollut.
Ja mäkin olen utelias kuulemaan mittoja, toki tänne saa jokainen kertoa vain mitä tietoja julkisesti haluaa jakaa :geek:

@Hilma85 ihana kuulla, että imetys lähtenyt sujumaan ja koiratkin suhtautuvat uuteen perheenjäseneen hyvin (y)

Ja täällä myös alkaa aika käymään pitkäksi, ja kuten arvelin niin nyt kun tytön syntymäviikot ohitettu, niin itsellä alkaa olemaan "tämä ei synny ikinä" olo, vaikka edes laskettu aika lähelläkään.. No eipä onneksi ole kuin n. 3vko niin silloinhan ne kai alkaa jo häätämään :rolleyes:

Ja myös punaviiniä haluan lasillisen jouluna juoda kun täysin tipattomalla ollut kohta 2,5v putkeen :D (mikäli vauva nyt ei ihan vastasyntynyt/vatsassa vielä silloin ole)
Graavilohi myös herkkua ja maksalaatikkoakin tekisi jo mieli, vaikka normaalisti en sitä yleensä edes syö.
Lakuja myös täytyy muistaa pussillinen sairaalakassiin jossain vaiheessa ostaa, niitäkin satunnaisesti vähän syönyt, mutta tuntuu että se vähän ei riitä :ROFLMAO:

Mulla onkin jo ensiviikolla taas neuvola, th kysyi varataanko jo sinne ja ennen kuin ehdin vasta niin mies vastasi mun puolesta, itse olin ajatellut, ettei tarvitse, mutta kai se hb on ihan hyvä katsoa, lähteekö nestemäisellä raudalla nousemaan. Toki vähän toivon, että vauva olisi jo silloin ulkona, mutta näillä näkymin taitaa viihtyä yksiössään pisimpään :cautious:

Pakko lopettaa romaani tähän kun puhelin jumittaa..

Mimmi 38+5
 
@Surusilmät Niinpä! Tosi kiva kun on pieni aktiivinen joukko täällä juhlistamassa meidän kuun alkua :)

@Henriette Onnea! Kiva kuulla positiivisia synnytystarinoita.

Flunssa on jo vähän voiton puolella vaikka yöt vielä hankalia. Ei pahemmin ole supistellut ja tuntuu että vauva on vielä aika ylhäällä, höh! Toivottavasti ensi viikon neuvolassa olisi kiinnittynyt. Haluan nyt jotain merkkiä siitä että lähestytään h-hetkeä :sneaky:

Kärsimätön Vihersmoothie 37+3 :)
 
Onnea @Henriette ja koko perhe! Olipa kiva kuulla että pitkä käynnistelyn jälkeen synnytys oli noinkin vauhdikas. :):love:

Ja vähän tuli kyynel silmään @Hilma85 n kotikokemuksista vauvan kanssa. Ihanaa että imetys sujuu ja koiratkin suhtautuu hyvin. :love: Samalla jotenkin tuli taas lähemmäksi että ihan kohta meilläkin on täällä pikkuinen..

Ja super, että @Vihersmoothie n flunssa alkaa olla kans karkotettu. Täälläkin eka ei-tukkoinen yö takana ja elämä tuntuu aika paljon valoisammalta vaikkei koko tauti nyt ookaan selätetty..

Toi ihokontakti kuulostaa kyl kans ihan loistohommalta. Mua mietityttää sairaalakassin pakkaamisessa, että jos perhehotelliin pääsee, niin siellä kai pitäis olla omat vaatteet..ei mitään hajua riittääkö yks tai kaks paitaa. Toisaalta eikai keskimäärin siellä olla kuin pari yötä. :) Mä oon normaalisti hyvin minimaalinen pakkaaja reissuun lähtiessä, että ottaisin tällaseen matkaan vaan hammasharjan, alushousut ja sukat mukaan..:LOL:

@mimmi92 toivottavasti hb lähtee nousuun!

Tänä vuonna joulukalenterin luukkujen avaamisesta tulee vähän erilaista!
ritsalaari 38+3
 
@Henriette valtavasti onnea sinulle ja koko perheelle! <3 Hienoa, että varsinainen synnytys sujui noin hyvin vaikka käynnistely kestikin.

@Hilma85 ihanalta kuulostaa kotielämä! Ja hienoa, että imetyskin lähtenyt sujumaan hyvin.

@mimmi92 toivottavasti ensi viikon neuvolaan ei enää tarvitsisikaan mennä! Mutta jos tarvitsee, niin toivottavasti hb ehtisi edes vähän nousta. Tässä on kyllä se jännitys kun ei yhtään voi tietää milloin kenelläkin tulee lähtö sairaalaan. :love: Ja vaikken alkoholia juuri juo niin lasi valkoviiniä maistuisi taivaalliselta!

Toi ihokontakti on kyllä hyvä juttu ja hienoa, että sitä monin paikoin toteutetaan. Jännä, kun 7 vuotta sitten esikoisen synnyttyä olin kyllä jo tietoinen ihokontaktin merkityksestä, mutta siihen ei sairaalassa mitenkään kannustettu vaan vauva puettiin juuri niihin froteisiin asuihin ja käärittiin vielä peittoon. Kukaan ei sanallakaan maininnut ihokontaktista 3vrk sairaalassaolon aikana.

Täällä on kyllä hyvä porukka keskustelemassa ja kiva kun ketju pysynyt aktiivisena. :love: Toivottavasti jaksatte päivystää täällä siihen asti, että me ihan loppukuunkin odottajat saadaan vauvat syliin.
 
Paljon onnea @Henriette pienokaisesta!

Ultrassa kaikki edelleen hyvin, eipä kai näillä viikoilla voi kauheasti enää yllätyksiä tullakaan. Sisätutkimuksessa kohdunsuu oli kiinni (höh) mutta pehmeä, kun viimeksi se oli vielä kiinteä. Vauvan tämän hetken painoarvio oli noin 2800 - 2900 grammaa, ja laskettuna aikana painoa olisi arviolta 3.6 - 3.8 kg jos jatkaa tasaista kasvuaan. Mähän olin itse syntyessäni melkein 4.7 kiloinen mötkäle, joten ihan positiivista ettei vauva ihan niin isoksi varmaan ehdi kasvaa :D Lantio on kuulemma normaalia tilavampi, eli hyvin pitäisi mahtua vauvan syntymään. Vauvalla oli koko ultrauksen ajan sormi suussa, ei ollut kuvissa kovin edustavan näköinen :love:

Nyt aamun jälkeen mulla on tullut vessassa käydessä vähän rusehtavaa vuotoa pyyhkiessä, mutta olettaisin että se johtuu tehdystä sisätutkimuksesta, lääkäri murjaisi kohdunsuuta aika voimakkaasti yhdessä kohtaa.

Oon parina viime päivänä kiinnittänyt huomiota, että meidän tyttökissa hakeutuu nykyään paljon enemmän mun syliin kuin aiemmin (yleensä aiemmin on nukkunut mieluummin miehen sylissä), ja samoin kisu nukkuu yöt mun tietokonetuolilla eikä "normaaleissa" nukkumapaikoissaan. Toiveikkaana ajattelen että ehkä kroppa tuottaa nyt jotain synnytystä ennakoivia loppuraskaushormoneja, jotka kissakin aistii :D
 
Heh mäkin käyn vähän väliä kurkkaamassa onko tänne tullut uusia viestejä :ROFLMAO:
Minusta on myös kasassa mukava pieni aktiivinen porukka :)

@ritsalaari ja @Vihersmoothie hienoa, että flunssa alkaa helpottaa (y)

@Lumi87 meilläkään ei esikoisen kanssa ollut synnärillä mitään puhetta ihokontaktista ja vaatteet puettiin muistaakseni heti vauvalle sillä välin kun olin suihkussa. Neuvolassa myöhemmin sitten imetysongelmiin liittyen oli siitä jotain puhetta.

@Shara ompas Sulla ollut syntyessä kokoa :eek: Kiva kuitenkin tietää että tilaa on isommallekkin, vaikka normaalikokoinen vaikuttaisi olevan tulossa :rolleyes: ehkä tuo kovakouraisempi ronkkiminen saa jotain aikaiseksi.

Mulla muuten molemmista lapsista on tullut n. viikko ennen synnytystä huuliherpes.. Ei ole aikuisiällä muuten vaivannut kuin ennen niitä. Tiedä sitten onko vaan ollut liian kova stressi vai jotain tuohon tapahtumaan liittyvää. Nyt ei ole näkynyt, enkä kyllä toivo nytkään tulevan, mutta tosiaan ei niin mitään merkkejä ole näkynyt lähestyvästä synnytyksestä


Mun sairaalakassiin tulee ainakin kunhan sen sitten joskus pakkaan, nopean kotiutumisen oletuksella;

-dödö, hius ja hammasharja + tahna
-puhelimen laturi, mukaan tulee tietysti myös puhelin ja NLA kortti
-imetysliivit + liivinsuojat, sukat, alushousut joihin mahtuu jättiside kun ne sairaalan verkkoalushousut on mun mielestä ihan kamalat :LOL:
-vauvalle tumput
-vähän evästä (ainakin vesipullo, LAKUJA ja miehelle battery)

Olenkohan unohtanut jotain tärkeää?

Mies saa sitten tuoda vauvalle ja itselle kotiutumisvaatteet, jotka laitan jossain vaiheessa valmiiksi kaukaloon.. Pitäisi se telakkakin jaksaa ensin kiinnittää autoon..

Lasten yökyläilykassi on viikon verran kulkenut autossa mukana, sinne ei oikeastaan tarvitse h hetkellä lisätä kuin unikaverit ja hammasharjat :)

Tässä vähän itselle muistilistaa mitä pitää sitten pakata kunhan jotakin alkaa tapahtumaan..

Muok. Kohta 4km kävelylenkille lähikauppaan ostamaan lapsille joulukalenterit kun päivällä kauppareissulla unohtui!?, jos vaikka vähän edes harjoitus supistuksia saisi aikaiseksi :D
 
Viimeksi muokattu:
@mimmi92 Kasvissushia minäkin olen muutaman kerran syönyt. Ei kai pitäis olla kovin vaarallista, vaikkei levää suositella suurissa määrin. Toivottavasti pian pääsee herkuttelemaan kalalla!

@Lumi87 Kyllä varmasti tulee pyörittyä täällä niin kauan, että kaikki on saaneet vauvansa ja mielellään juttelee vielä sitten vauva-aikanakin.

Neuvolassa käyty, kaikki ok. Sf-mitta oli pysynyt samana parin viikon takaiseen, koska vauva oli laskeutunut alemmas.

Vauva ollut edelleen hiljaisempi ja tänään sain lietsottua itseni ennen neuvolaa ihan paniikin valtaan. Itkin miehelle, että oon ihan varma, että nyt se kuoli. Vähän ylireagointia.. Nää viimeiset viikot tuntuu jotenkin haastavemmilta henkisesti ja on vaikea uskoa, että sen kauan kaivatun vauvan pitäis syntyä ihan kohta. Kuuntelin sitten sydänäänet dopplerilla ja vähän rauhoituin. Neuvolassa kun kaikki oli kunnossa ja liikkeitäkin oli taas enemmän tuli parempi mieli. Olisin saanut uuden neuvola-ajan jo ensi viikolle mieltä rauhoittamaan, mutta otin vasta kahden viikon päähän. Silloin alkaa olla laskettu aika jo ihan lähellä.
 
Valtavasti onnea pikkuisesta @Henriette ja hienoa, että synnytys sujui hyvin. :)

Ihanaa, että @Hilma85 lla ja vauvalla on alkanut kotielämä hyvin ja imetys onnistuu. Samaa toivon itsellekin, esikon kanssa kun oli imetyksen kanssa ongelmia....

@Lumi87 minäkin aion kyllä seurata tän meidän pikkuporukan taivalta niin pitkään, että kaikilla on nyytit sylissä. Ja mielellään kirjoittelen vielä vauva ajastakin. :)

On kyllä jännä jokakerta tulla tänne nyt, kun aina jännää, että onko joku jo tositoimissa tai synnyttänyt. Huomenna jo tosiaan meidän kuu.

Mulla oli eilen illalla ja tänäänkin ollut muutama vähän napakampi harjoitussuppari. Lisäksi sitä jomottelua ollut nyt enemmän... jospa nuo jo jotakin sais aikaan tuolla alhaalla... Huomaa kyllä, kun nyt esikoisen syntymäpäivä ohitettu jo usealla päivällä, niin olo alkaa olla kärsimätön... :ROFLMAO:

Sitä kun sais tähdättyä synnytyksen tuonne itsenäisyyspäivälle, niin ois kunnon Suomi 100 vauva. Ja presidenttiparihan on aikonut muistaa kaikkia itsenäisyyspäivänä syntyneitä vauvapaketilla. :LOL:

Toivottavasti kaikki pysyisi nyt loppusuoralla terveenä/tervehtyisi ja sais levättyäkin ja kerättyä voimia tulevaan. Helpommin sanottu kuin tehty, mua on ainakin viimepäivinä väsyttänyt ihan armottomasti. Tänäänkin otin pikku päikkärit, kun mies touhusi esikoisen kanssa. :whistle:

Nanna 38+0
 
Kiitos kaikille onnitteluista! :love: Vauvan mitat oli 51 cm ja 3750 g. Eli ihan normaalikokoinen pienokainen. Hän on aivan uskomattoman tyytyväinen ja tarkkaavainen. Ei ole juuri vielä itkenyt. Toivottavasti ei tulekaan mitään mahakipuja tai muita murheita. :rolleyes:
Tänään kotiuduttiin ja maito on jo noussut. Rinnat ihan järkyttävän kokoiset ja kovat. Täytyisi sitä kaalia kai ostaa.. siinä huomaa kun lapset haluaisivat kovin tulla halailemaan. Sisarukset niin tykkäävät vauvasta! Kokoajan käyvät katsomassa ja silittelemässä nukkuvaa ja välillä sanoo "iskä, mee sä nyt vauvan viereen, kun se tarvii jonkun seuraksi."

@Hilma85 osaan niin tuntea siellä saman onnen tunteen. On ihan huikeeta kun pieni on kotona ja kaikki on hyvin! Kiva että koiratkin tykkäävät!

Mulla oli sairaalakassissa omat rennot vaatteet potilashotellia varten, liivinsuojat, imetysliivit, hygieniatarvikkeet, pillimehuja (nämä oli hyödyllisiä synnytyksen jälkeen, kun oli kokoajan jano ja ei tarvinnut päätä nostaa), kamera, kännykän laturi, palkinnoksi tuplat mulle ja miehelle. Ainakin nyt noi.

Itse tykkäsin kans potilashotelliin huoneessa käyttää sairaalan vaatteita ja verkkopikkareita, kun kuitenkin ne oli vähän välein veressä ja maidossa ja lanolinissa. Ei tarvinnut likapyykkiä tuoda kotiin.

@Vihersmoothie Ei käynnistystä voi ihan verrata, mutta mulla vauva laskeutui vasta siinä synnytyksen aikana. Kun kalvot puhkaistiin, vauva oli vielä kaukana eikä kiinnittynyt. Kai se voi normaalistikin tapahtua aika viime hetkillä. Tsemppiä ja malttia! :)

Henriette
 
  • Tykkää
Reactions: mimmi92

Yhteistyössä