Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *MEIDÄN KUU!*

@Lumi87 On sinullakin kyllä hurjan siro vatsa :love:
Udellaampa nyt kun ollaan vatsankoosta puhuttu niin paljon sulla oli viimeksi sfmitta? :ROFLMAO:

Korkokengät Siis voi luoja, nostan kyllä hattua joka niillä raskaana tepastelee, itse ei tule kyllä käytettyä enää kuin juhlissa. :rolleyes:
Ennen olin vannoutunut korkkarifriikki, löytyi pareja kaapista enemmän entä laki sallii ja niillä mentiin, käveltiin ja juostiin. Säässä kuin säässä.
Lapsia kun tuli niin kyllähän ne kengät vaihtui jokasäänkenkiin ja kuomiin, eipä kyllä ole ollut ikävä :ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Apua taas sivu vaihtui niin ei näe edellisiä kommentteja, eli yritetään muista mitä piti kirjoittaa ja kenelle :whistle:

Ainakin @Shara Sulla todella siron näköinen maha! Ihana tuollainen olisi :love:
Ja harmi että vauvan yöheräilyt tulee jäämään pelkästään sulle. Mäkin tytön jouduin kokonaan hoitamaan kun ei pulloa huolinut ja nyt toivoisin, että tälle kelpaisiiä niin saisi vaikka edes kerran kuussa nukuttua kunnolla..
Ja onneksi tuota lapsilukua ei vielä tarvitse lyödä lukkoon :)

Mun maha ihan jäätävän kokoinen ja uusia arpia ympäriinsä. Mieskin yksi ilta ihmetteli, että missä välissä tuo noin pahasti ratkesi. Mahan kokoa ei miehen lisäksi ole muut kommentoinut (paitsi silloin puolivälin tienoilla kun ei pahemmin kasvanut). Äitikin kommentoi arpia kun pääsi maha vilahtamaan pukiessa että aika pahan näköiset. Saas nähdä millainen pussi jää tilalle kunhan ylimääräiset kilot lähtee :confused:

@Lumi87 sielläkin ihanan siro maha :love:

Korkkareita mäkin tykkäsin keräillä ja käyttää ennen lapsia, mutta esikoisen odotuksen aikaan pistin kaikki varastoon ja sinnehän sitten tuli vesivahinko. Vakuutus tietysti korvasi, mutta eipä niillä rahoilla tullut uusia kenkiä kovin paljoa tilalle hommattua. Ja huomattavasti matalammilla koroilla tulee tarvittaessa liikuttua muutenkin (hyvin harvoin). Jalka ei onneksi ole raskauksien takia kasvanut, kuten kuullut joillekkin käyneen.

@Henriette ikävän kuuloisia nuo kivut! Mulla nännihaava umpeutui tytön ollessa n. 2kk ja sitten kipu vasta helpotti! Ja sama ongelma ollut, ote oikea, mutta ei vaan vauvan suuhun mahdu ennen kuin vähän kasvaa tarpeeksi, joten menee iho rikki :cry:
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin tulee jokojoko kysymyksiä, tosin onneks vaan miehen isovanhemmilta, joten ne kestän. Sama asia kuin se, että aina kun mennään käymään tuolla miehen isovanhemmilla on isomummi hiplailemassa masua. Mutta ei mua se haittaa, ihanaa vaan, että on noin innoissaan tulevasta isoisovanhemman roolistaan.

Mutta ymmärrän kyllä erittäin hyvin niitä, jotka noita kyselyitä ei voi sietää ja, että ne ärsyttää.

Me just miehen kanssa kans pohdittiin, että olis niin hienoa ja ihanaa saada vauva huomenna syliin.
Mutta kuitenkin annetaan beben tulla ulos sitten kun hän haluaa. ☺

@Lumi87 Joo kieltämättä nuo lapset (nimenomaan lapset) osaa pitää ääntä. Mutta kyllähän ääntä maailmaan mahtuu ja lapsi on terve kun se leikkii.
Mä rakastan istahtaa sohvan nurkkaan ja ottaa kirjan tai puikot käteen.
Sain vauvan villatumput valmiiksi.

Täällä mies joi ihan viimeiset alkoholinsa (ainakin nyt hetkeen) silloin pikkujouluissa.
Täältä taksi maksaisi varmaan lähemmäs satasen synnärille, joten niin.

@Surusilmät kurjia noi kivut. ☹
Voimia niihin, onneksi ei ole paljoa jäljellä enää. ☺

Täällä nukutaan vaihtelevasti, mutta kyllä on myös päivällä vaihtelevasti uni tarvetta. Ainoa vaan on se, että jos päivällä nukun kauemmin kuin puolituntia niin Heihei yöunet kokonaan.

Ei oo kyllä siivoukset täällä saanut ees supistuksia aikaiseksi. Mä siivosin melkein koko huushollin mutta ei mitään. Ei sillä, että yrittäisin mutta niin..

Mä käytän vielä korkkareita, kun ei pahemmilta ainakaan vielä tunnu. Tai siis nilkkureissa (korollisissa) lähinnä. Mutta löytyy myös ihan peruskenkiä.
Tosin nautin olla kotona miehen lökäreissä, paidassa ja villasukissa (sukat on sentäs omat.)

Mulle on sanottu neuvolassa, että yliaikaiskontrolli on 41+4-42+0. Mutta mielummin ennen kuin 42+0 tulee täyteen.
Toivottavasti ei tosin tarvitse sinne yliaikaiskontrolliin mennä.

Masukommentit eivät nekään pahemmin ärsytä ainakaan vielä.
Viimeksi anoppi tais sanoa, että on se masu kasvanut sitte viime näkemän reippaasti, mutta niinhän tuo on.
Appi vain kehui miten söpö masu on ja oli haltioissaan siitä, että siellä kasvaa hänen tuleva lapsenlapsensa.

Mä oon yllättynyt siitä, että vielä ei ole raskausarpia ilmestynyt. Muutama pieni viiru on tisseissä mutta muuten ei.

@Shara onpas sulla siro vatsa.
Harmi, että vauva yöheräilyt tulee jäämään pelkästään sulle.

@Lumi87 sielläkin kyllä siro masu.

@Henriette ikäviä nuo tuollaiset vaivat, toivottavasti on helpottamaan päin.

Huomenna mennään itsenäisyyspäivän päivälliselle anoppilaan, josta tullaan kotiin ja käperrytään sohvalle katsomaan Linnan juhlia. ☺

Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille! ☺

Amanda 37+6
 
Hei mä selvisin! 4h korkokengät jalassa ja pääasiassa seisoskelua. Jouduin kyllä miestä yhdessä vaiheessa pyytää vilkaisemaan, kuinka turvonneilta mun nilkat näyttää. :ROFLMAO:

@Surusilmät kiitos, hyvä jos kuvissa näyttää kompaktilta kun tuntuu, että maha on jatkuvasti tiellä. :ROFLMAO: Niin ylhäällä ainakin, ettei eteenpäin juuri voi kurotella istuessa. Sf-mitta oli 33cm rv 34+5 eli keskikäyrän yläpuolella. Esikoista lähdin synnyttämään laskettunapäivänä kun sf oli aamulla ollut 33cm. Siksi vähän epäilyttää hätäisen lääkärin pikainen käsikopelo mahan päältä ja annettu arvio, että vauva olisi aikalailla saman kokoinen kuin mitä esikoinen oli.

@Henriette kurjia noi mahakivut, voiko olla vielä jälkisupistuksia? Ja hyvä jos kaalista apua rintoihin, ne kipeät rikkinäiset nännit on kyllä aivan kamalat. Ja peukut pystyssä että teille (ja aikanaan myös meille) tulisikin tällä kertaa vähemmän itkuinen vauva. Mutta onneksi se tosiaan on kuitenkin vaan väliaikaista.

@Shara harmi, että suunnitelmat siellä nyt muuttuivat, mutta ihana kun mies kuitenkin alkuvuodesta kotona. Ja tollanen ravintolaillallinen on kyllä varmasti kivempi kun ei ole raskaana eikä ole ruokarajoituksia, puhumattakaan sitten hyvästä viinistä kyytipoikana. :D

@mimmi92 mäkin aattelin, että sulle on tullut lähtö kun olit keskellä yötä kirjoitellut. Voi kun saisit todellisen Suomi100-vauvan ja presidenttiparin muistamisen. :love: Mulla unta tuntuisi riittävän päivin ja öin, päivittäin torkun päivällä ja yöllä maistuisi unta vähintään 8h, mutta ollut viime aikoina vaikeuksia nukahtaa vessareissun jälkeen uudelleen.

@Nanna-87 unohtui aiemmin kommentoida että tosi kurjaa, että noin ikävästi joku kommentoinut. :(

Raskausarpia ei ole mahaan ikinä tullut, ei nytkään. Epäilen kyllä että kudostyyppi tms määrittelee asiaa eniten, en oo mahaa oikein rasvaillutkaan millään. Rintoihin tuli ekassa raskaudessa muutama viiru jotka vaalenneet, eikä uusia ole näkynyt.

Lepposaa itsenäisyyspäivää huomiselle! Mekin ajateltiin syödä hyvin ja katsoa linnanjuhlia illalla. :)
 
Jokos täällä joku on ponnistamassa sitä Suomi 100 vauvaa maailmaan? :geek::ROFLMAO: Itellä oli viimeyönä senverta kovia jomotteluja, kun vessaan aamuyöllä heräsin, että mietin että noinkohan... mutta eikä mitä, laantui niin, että sai nukuttua aamuun asti. :sneaky:

@Shara on kyllä ihanan siro vatsa. :)

Täällä ei kyllä masukommentteja oo oikeestaan tullut. Muutenkin tuntuu, että tän raskauden kanssa saanut olla enemmän rauhassa kaikilta kyselyiltä, kuin ensimmäisen. Ei oo kukaan perhepiiristä udellut edes sukupuolta suoraan, niin ei oo sitten kerrotukaan. :rolleyes:

Maanantain neuvolassa tätsy sanoi, että täällä yliaikaiskontrolli 41+5 (radi äideillä 41+3) ja silloin eivät lähetä enää takasi kotiin tämmösen matkan takaa, vaan alkavat käynnistellä. Eli viimestään tapaninpäivänä täällä sitten alkaa tapahtua. :ninja: Toivon todella, että syntyis kuitenkin ennen sitä ja ennen joulua, että sais joulun olla koko perheenä kotona.

Täällä mies lähti käymään tänään töissä, niin on sitten pe vapaalla. Illalla syödään koko perhe kotona vähän "juhlavammin" itsenäisyyspäivän kunniaksi, saunotaan ja seurataan linnan juhlia. :)

Nanna 38+6
 
Ei vissiin oo kellekkään lähtöä tullut synnyttämään(?).

Me tultiin hetki sitten anoppilasta ja oli kyllä juhlalliset päivälliset.
Anoppi oli pistänyt parastaan ja ruoka oli herkullista.
Miehen isovanhemmatkin olivat paikalla ja toki myös veli vaimonsa kanssa. Sekä pikkusiskot.
Vauva oli selvästi mukana juhlahumussa, koska potkiskeli aika reippaasti päivän aikana.

Mutta tosiaan hetki sitten tultiin kotiin ja laitoin kynttilät valmiiksi odottamaan sytyttämistä.
Ja mies kävi ulos viemässä ulkotulet ja lyhtyyn kynttilät.

Nyt katellaan itsenäisyyspäivän paraatia ja odotellaan linnan juhlien alkua.

Ja raskaus herkistää entisestään, mä oon vähän väliä tänään itkenyt, noiden itsenäisyyspäivän asioiden takia. Oli sitten kyseessä Suomen lippu tai tällä hetkellä tuo paraati.
Meillä on hyvää maa asua ja elää. :)

Amanda 38+0
(Uskomatonta ajatella, että 2 viikkoa laskettuun aikaan!)
 
Täälläkään ei tule Suomi100 vauvaa :) Mut koko päivän harkkasupistellu ahkerasti ja menkkakipujakin löytyy. Vihdoin tuntuu et jotain muutosta normaaliin on vaikka vauva viihtyy vielä aika ylhäällä ja en usko että on kiinnittynyt. Eli en usko että tällä viikolla mitään tapahtuu. Yks selvä oire on että finnejä on alkanu tulemaan taas kun alkuraskauden jälkeen on ollu ihanan hyvä iho. Eli hormoonit alkaneet hyrrämään..

Huomenna neuvola, verenpaineet vähän nousussa ja päätä särkenyt koko päivän niin hyvä päästä tsekkauttaa ettei ole mitään myrkytyksiä kehittelemässä. Varmaan johtuu vaan herkuttelusta :)

@-Amanda- Mulla ihan sama herkistelyn kanssa, jos olisin Jenni Haukio, olisin kokoajan vaan pillittänyt linnanjuhlissa raskaushormoonipäissäni!

@mimmi92 juu poitsulupauksen voi mulle päivittää, sen verran monta kertaa ollaan vehkeet nähty et pitäis olla paikkaansapitävä :sneaky:

Vihersmoothie 38+2
 
Täälläkin tukevasti yhdessä kasassa edelleen vailla mitään synnytykseen viittaavia oireita..
Nyt on ainakin lasten hoitokuviot saatu sovittua kunhan jotain vain alkaisi tapahtumaan.
Käytiin appivanhemmilla syömässä ja huomenna taas neuvolaan.

Mimmi 39+4
 
Täällä myös yhdessä koossa! Eilen oli mukava päivä, yhteinen vapaa piiiiiiiitkästä aikaa. Syötiin hyvin, käytiin kävelyllä ja nukuin jopa päiväunet ihan vahingossa! :ROFLMAO:

Raskausarvista oli ollut puhetta. Mulle ei aluksi tullut yhtään, vähän olin yllättynytkin kunnes sitten ehkä viikko tai kaksi sitten vasen puoli ratkesi aikamoisesti. Miehen kans yhdessä päiviteltiin että näyttää kyllä tosi hurjalta, kun niitä kattoo niin mieleen tulee kipu, vaikkei niitä mitenkään oo missään vaiheessa sattunut. Pidemmän päälle en oo huolissani, eiköhän ne siitä myös vaalene ajan myötä. Ja hienon kartan muodostavat leikkausarvista jääneiden rastien kanssa.:LOL:

Suurhatunnosto kyllä korkkareita vielä käyttäville!(y) Tosin meikä ei muutenkaan kovin korkkaritkattoonihmisiä oo, enempi tennarilinjalla.. Omistan kahdet korkokengät: mustat ja valkoiset. :ROFLMAO: Yleensä jommat kummat sopii tilaisuuteen kuin tilaisuuteen

Toivottavasti @Vihersmoothie neuvolassa ei mitään myrkytyshommia ilmentynyt! Mitäs @mimmi92 n neuvolassa?

Täällä seuraavan neuvola vasta 41+0.

Synnytystuntemuksista: parina päivänä nivusissa tuntunut uudenlaista paineen ja jomotuksen sekoitusta. Ja sukkapuikkokipuja. Eipä muuta. Mieli on aika seesteinen.

ritsalaari 39+3
 
Pikapäivitys neuvolasta, kaikki hyvin! Sf mitta tullu pari senttiä alas ja pääkin melkeen kiinnittyny, tulipa hyvä fiilis kun tietää et asiat etenee Pää kuitenkaan ei täysin vielä heilumaton joten jos nyt tulis vedet, pitäis mennä vaakatasossa ambulanssilla synnärille. Tuntuu kyllä et useimmiten alkaa supistuksilla ja vedet menee vasta myöhemmin et en tuosta panikoi
 
@ritsalaari Mulla ainakin n. puolessa vuodessa arvet vaalentunut ihan kohtuullisen näköisiksi. Ja kaikissa raskauksissa on juuri näiden viimeisten viikkojen aikana ilmestynyt..

@Vihersmoothie hyvä että neuvolassa kaikki hyvin ja alaspäin tultu (y)

Täälläkin varattiin taas uusi aika ensi viikolle (40+6), toivottavasti sinne ei sentään tarvitsisi enää mennä.
Painoa tullut "vain" 500g nyt kun edellisellä kerralla yli 2kg/vko nousu :ROFLMAO:
Hb noussut viikossa hyvin (103->136:eek:) ja sf mitta 34cm.

Mimmi 39+5
 
Joo ei tullu täälläkään itsenäisyyspäivän vauvaa. Supistuksia ei ollu yhtään, siis ne on laantunu ihan täysin! :ROFLMAO: Oisko tyyntä myrskyn edellä :whistle:

@Vihersmoothie Itsekin kysyin tuosta viimeksi neuvolassa käydessäni, kun mullahan ei oo koskaan olleet kiinnittyneet kun on synnyttämään lähdetty ja vedet on menny, niin ekalla kerralla käskettiin tulla ambulanssilla sairaalaan, tokalla kerralla sanottiin että ajelkaa vaan omalla autolla. Nyt kysyin miten asia on, ja ihan voi huoletta ajella omalla kyydillä sairaalaan. Perätilassa olevan vauvan tilanne on eri, silloin on tultava ambulanssilla mutta jos on tulossa pääedellä niin kuulemma napanuoran ulosluiskahtamisen mahdollisuus on äärimmäisen pieni. Tosin minä kuulun aina niihin 1% ihmisiin joille sattuu kaikki :ROFLMAO::ROFLMAO:
Mutta ajattelin kyllä silti huristella omalla kyydillä, vaikka ne vedet sattuiskin jälleen menemään..

Vesienmenosta puheenollen Onko muilla joilla synnytys on käynnistynyt näin niin tulleet ihan spontaanisti ilman mitään ennakkotuntemuksia? Mulla ei nimittäin ole ollut koskaan hajuakaan synnytyksen käynnistymisestä kun ne vedet on vaan yhtäkkiä lorahtanu.
Ekalla kerralla katsottiin miehen kanssa jotain sarjaa ja kävin vessassa ja käsiä pestessä valahti vedet. Minä ensikertalaisena otin kylmän viileesti että eihän ne nyt tuossa voinu mennä ja ajettelin että sehän oli vaan virtsankarkailua :ROFLMAO::ROFLMAO: Eikun 45min takaisin katsomaan jakso loppuun ja sen jälkeen ruettiin miehen kanssa pohtimaan että ei hitto, pitäisköhän lähtä sairaalaan :ROFLMAO: Noh, lähtöhän siinä tuli..
Toisella kerralla tyttöä odottaessa nousin yöllä verrytelemään jalkoja ja vedet meni kans ihan yllättäen. Ei mitään ennakkotuntemuksia. Vahingosta viisastuneena tajusin sentään että mitä tapahtu :LOL:
Nyt jotenkin jännäilen koko ajan että millon! Yölläkin kun nousen ylös niin on sellainen odottava tunne päällä että joko :barefoot:
Kuitenkaan tällä kertaa ei edes käynnisty vesienmenolla vaan niillä pirun suppareilla ;)

Minä lähden häätäämään vauvaa ulos, tänään ois keittiönkaappien pienimuotoinen siivous:rolleyes:

rv 39+1
 
@Surusilmät Mulla ei vesienmenosta kokemuksia kun esikoisesta puhkaistiin kalvot synnärillä vauhdittamaan hitaasti etenevää synnytystä, tytöstä taas poksahti itsestään synnärillä pari minuuttia ennen ponnistamista.
Nyt kyllä juuri öisin vessaan noustessa jää jotenkin odottamaan että menisikö vedet, päivällä ei käy edes mielessä. Uskoisin kyllä tämänkin synnytyksen sitten joskus alkavan supistuksilla, mutta mistäs sitä koskaan tietää :barefoot:
 
Eikö me tosiaan saatu yhtään Suomi 100 vauvaa tähän ketjuun? :LOL: No jokainen vauva päättää itse koska on hyvä syntyä ja eikös jokainen tänä vuonna syntynyt ole Suomi 100 vauva, kun juhlavuotta kuitenkin vietetään. Tietääkseni jokaiselle tänä vuonna syntyneelle lahjoitetaan sinivalkoiset villasukatkin sairaalassa. :) Vai miten oli @Hilma85 ja @Henriette ?

Mulle ei oo ilmaantunut uusia raskausarpia tässä raskaudessa...

@Surusilmät sulla kun on synnytykset käynnistyneet vesien menolla, niin onko sitä tullut kerralla kuinka paljon? Ajattelin, jos sen oikeasti vois virtsankarkailuun sekottaa, että mistä sen sitten tajuaa. :ninja: Alkoiko sulla supistukset kuin pian vesien menon jälkeen?

Täällä kyllä liitoskivut, tuikkimiset, jomotukset, harkkasupparit ja milloin mitkäkin vihlonnat lisääntyneet ja voimistuneet sitä mukaa, kun päivät vierii loppua kohti. Vois jo pian alkaa tapahtua, kun koko ajan on niin kärsimätön, levoton ja odottava fiilis. :oops: Nyt kun miehelläkin alkaa kolmen päivän vapaa, niin ois kyllä ihan hyvä hetki...:whistle:

Nanna 39+0
(enää viikko laskettuun, en ois ikinä uskonu olevani näin pitkällä! :eek:)
 
@Surusilmät hyvä tietää et riski on tosiaan noin pieni jos on raivotarjonnassa, luulisi että tuosta varotettais enemmän valmennuksissa yms jos olisi suurempi riski. :) Tuntuu et ohjeistus vaihtelee eri pakoissa, Helsingin neuvolan sivulla sanotaan että jos ei ole kiinnittynyt pitää mennä vaakatasoon mutta HUSin sivulla tästä ei mainita.. Mut tietääpä ainakin mennä makuulle jos vedet tulisi ja soitella sit synnärille ja kysellä tarkemmat ohjeet :) Meillä ei ole autoa joten jollain tilatulla kyydillä mennään anyways

Onko kenelläkään muuten irronnut limatulppa? Ah näitä raskauden ihanuuksia ;)

Vihersmoothie 38+4
 
@Henriette onko sulla rintakumit? Mä rasvasin aluksi nännit varmaan sentin kerroksella lanoliinia ja annoin ilmakylpyjä, nyt ne ei enää oo kipeytynyt..

@Nanna-87 me saatiin pipo ja villasukat synnärillä, ja neuvolan kautta vielä toiset sukat :)

Mä kyllä koko ajan odottelin että joku ilmoittelisi eilen vauvauutisia :) hop, hop, synnyttäkää jo :LOL::ROFLMAO:

Meillä kävi lastenneuvola tänään. Vauvan paino noussut 270g viime viikon perjantaista ja 130g syntymäpainosta, että maito ainakin piisaa (y) Pätkä sai myös kehuja hyvästä ihosta ja on kuulemma reipas kun sai kunnon huutoraivarit kun piti olla ilman vaatteita hoitopöydällä :p varmaan isältä peritty :whistle:
Viime yö oli tosi huono, pieni ähelsi ja kitisi tunnin välein koko yön :cry: oli vatsa kipeä raukalla, ja tajusin vasta kun aamuyöllä alkoi piereskely ja oli vaippa täynnä :poop:.. Me tehtiin edellisiltana riisipuuroa miehen kanssa enkä muuten käytä maitoa joten johtui varmaan siitä :( kaikki vatsavaivaisten vauvojen vanhemmat saa kyllä mun myötätunnon!
 
@Hilma85 voi pientä! Ne on niin raukkoja mahakivuissaan, kun ei kauheasti voi auttaa. :cry:
Ei mulla oo rintakumeja. Tytöllä yritin niitä käyttää, kun oli sama ongelma, mutta en ikinä tottunut niihin. Edelleen on kipeät, mutta pikkuhiljaa alkaa helpottaa!

Me saatiin kans Suomi100 -pipo ja -villasukat synnäriltä. Villikset saatiin jopa itse valita.

Mulla meni vedet esikoiselta ihan yllättäen, kun makoilin miehen kanssa sohvalla. Tunsin vain napsahduksen ja kierähdin saman tien lattialle ja siihen ne lorahti. Mulla sitä tuli ihan kunnolla. Lapsivettä saattaa kai tulla ihan vähän tai kaikki kerralla. Tietääkseni joillakin tiputtelee pitkän aikaa ennen synnytystä.

@Lumi87 niimpä! Oman jaksamisen lisäksi vauvan olotila surettaa niin paljon, kun näkee että toinen huutaa kivusta. :cry: Toivotaan että ei tulisi itkuisia vauvoja!
Ei ne mahakivut ollut jälkisuppareita. Niitä supistuksia kesti ehkä 4 päivää, jonka aikana alavatsa kutistui ja ylävatsa jäi tosi pömpölle. Vasta sen jälkeen alkoi järkyttävät ylävatsakivut, mutta nyt nekin helpottaa ja ylävatsakin alkaa litistyä.:)

Vauva vahvistuu päivä päivältä ja on enemmän hereillä. Meillä oli neuvola alle viikon ikäisenä ja silloin vauva oli ylittänyt syntymäpainon 150 grammalla. Eli ei tarvita heti toista neuvolakäyntiä. :)

Henriette ja tuhisija
 
@Nanna-87 Siis joo, kyllähän sitä valui mulla ihan kunnolla, ekalla kerralla sitä oli vaan jotenkin niin uuno että ei vaan tajunnu. :LOL: Tai tajusihan sen mutta ajatus ei sitten lähtenyt käyntiin ihan vaaditussa ajassa. Toisilla saattaa tihuuttaa ihan pieniä määriä, että voi sen kyllä sekoittaa ihan virtsankarkailuunkin, varsinkin jos jonnekkin kalvon yläosaan tulee reikä josta vettä tihkuttaa niin eihän sitä valtavia määriä tule. Ekassa raskaudessa synnytys kesti 26h joten suppareita odoteltiin kaaaauan ennenkuin alkoi edes tapahtumaan mitään. Oli pitkä ja kivulias tie. Toisesta rupesi tulemaan kyllä ihan melkeen heti vesienmenon jälkeen ja tiheni ja kipeytyi hyvin, kuusi tuntia kesti synnytys.
Nyt ollaankin valmiudessa että tuleeko vieläkin nopeampaa, eli vauhdilla mennään sairaalaan.

Limatulppa Tää on mulle ihan arvoitus, en oo koskaan oikeen huomannu kyseistä tapahtumaa, jotain sen tapaista saatto tulla toisessa raskaudessa mutta hädintuskin huomasin..

Kivut synnytyksen jälkeen Hitto en muistanutkaan nuita vatsakipuja yms juttuja! Nehän on ihan mutkalla ja kun palautuu niin mulla on ollut ainakin tosi kovat kivut vatsanseudulla..Kaiken sitä unohtaa.
 
@Vihersmoothie no älä! Mä olisin kans varmaan koko ajan parkunu, jos Jennin tilalla oisin. En ymmärrä, miten Jenni pystyi olemaan niin älyttömän tyynenä siinä.
Mä miehelle linnan juhlia katsoessa, varsinkin siinä vaiheessa sanoin kun se kuoro lauloi Finlandian ja Maamme laulun, että mä todennäköisesti siinä vaiheessa parkuisin oikeen kunnolla.
Ja no, onneks kotona sain itkeä rauhassa niiden laulujen aikana. Kaikki on niin hirveen ihanaa ja herkkää näin raskaana.

Tänne ei oikeestaan kuulu jälleen mitään erikoisempia. Bebe potkii, masu kasvaa ja olo on kutakuinkin hyvä. Joitain vihlomisia on kyllä ilmaantunut, mutta myönnettäkööt, että ainakin vielä me on kestettävissä.
Kävelylenkit on kylläkin lyhentyneet entisestään ja ennen kaikkea hidastuneet.

Unet on nyt yllättävää kyllä pysyneet suht hyvinä, nyt on unta tullut palloon viime öinä vähintään 7h (- vessakäynnit ja sen jälkeinen pyöriminen.)
Ja on kyllä tietyllä tapaa jotenkin pirteämpi olokin.

Flunssaa se meinaa vielä pukata päälle.
Kun sais sen häädettyä pois ennen kuin alkaakaan. Tai ainakin täytyy toivoa, että ei tuu lähtöä synnyttämään just silloin kun on flunssa päällä.

@mimmi92 hyvin sulla on hb kyllä viikossa noussut.

Täällä mies on kyllä jo niin levoton ja odottavainen. Ja yhä herää yöllä melkein joka kerta kun käännyn/ähisen/meen vessaan. Ei siis vissiin malta hänkään enää odottaa. Pitkät on viikot edessä, jos bebe päättääkin syntyä tyylikkäästi myöhässä, parhaimmillaan on siis edessä vielä melkein kuukaus, toki molemmat täällä toivotaan, tulis jo sit ennen.

Amanda 38+2
 
Mulla aiemmista limatulppaa alkanut irtoilemaan 3 ja 4 päivää ennen synnytyksiä, nyt ei ole vielä näkynyt..

Mulla ei muistaakseni ole jälkisupistusten jälkeen mitään kivuliaita maha tuntemuksia tullut (paitsi n. 5vko synnytyksestä alkaneet menkat), joskus 4kk? Kohdalla alkanut tuntumaan ihme muljahtelua vatsassa, täytynyt ihan doppleri kaivaa esille kun tuntunut ihan potkuilta, ettei mitään ylläriä siellä asusta, mutta ilmeisesti suolisto vain hakenut oikeaa paikkaa :D

Hyvin nousee @Hilma85 ja @Henriette pikkuisilla paino! (y)

Huomenna LA, eipä taida hetkeen olla ulos tulossa. Nyt varmaan jokainen tuttu ottanut yhteyttä, että eikö vieläkään ole syntynyt. Itse alan jo huumorilla ottamaan koko kysymykset kun tietää jo etukäteen mitä asiaa kenelläkin on :LOL: eilen illalla oli kova paineen tunne alapäässä ja jo hetken ajattelin, että voisi jotain alkaa tapahtumaan, mutta ei niin ei..

Mimmi 39+6
 
40+0 ja sen kunniaksi tullut kipeitä supistuksia hyvin epäsäännöllisesti muutama tunti, ei näillä vielä synnytetä, mutta jos nyt parin päivän sisään :barefoot: samalla alkoi tulemaan vaaleanpunaista vuotoa, että kai jotain kypsymistä tapahtuu. Uni vaan ei tietenkään tule..
 
40+0 ja sen kunniaksi tullut kipeitä supistuksia hyvin epäsäännöllisesti muutama tunti, ei näillä vielä synnytetä, mutta jos nyt parin päivän sisään :barefoot: samalla alkoi tulemaan vaaleanpunaista vuotoa, että kai jotain kypsymistä tapahtuu. Uni vaan ei tietenkään tule..
Voi miten jännää! Toivottavasti alkaa tulemaan säännöllisemmin ja pääset nopsaa tositoimiin, lupaavalta vaikuttaa :)
 
Hyvältä kuulostaa @mimmi92 ! Onko tilanne jatkunut läpi yön vai saitko nukuttuakin?

Apua, kauheaa (ja toisaalta hyvä) että täältä oppii noista synnytyksen jälkeisistäkin mahdollisista kivuista. Mutta kiva kuulla, että @Hilma85 ja @Henriette :n pikkuiset kasvavat hyvin :love:

Tänne ei kuulu mitään ihmeitä, eilen saatiin vihdoin pinnasänky, ja kylläpä makuuhuone näyttää nyt oudolta! Miehelle ihmettelin koko illan sitä että kohta siinä oikeasti nukkuukin joku. Nyt sitten on oikeasti kaikki tarvikkeet hankittuna, eilen vielä tilasin netistä kaikkia puuttuvia pikkutavaroita (liivinsuojia, rasvoja, tutteja...), ja saatiin myös amme. Samoin päädyttiin miehen kanssa tilaamaan sellainen unituki, jolla vauvan saa tuettua nukkumaan kylkiasentoon. Onko muut harkinneet/käyttäneet sellaisia? Parikymppiä oli mun mielestä aika pieni hinta siitä, ettei tarvitse murehtia että vauva onnistuu jotenkin itse kääntymään vatsalleen tai tehdä mitään lakanavirityksiä vauvan tukemiseksi.

Iltaisin mulla on välillä vähän menkkamaisia alavatsatuntemuksia, mutta ne saattaa olla myös ihan vaan suolistoperäisiä. Maanantaina on neuvola, ja sen jälkeen seuraava onkin sitten vasta tosi lähellä laskettua aikaa, eli 29.12. Hitaasti menee päivät, huomenna 37+0, ja saatan hyvin olla vielä yli kuukauden yhdessä kasassa :cautious:
 
Tilanne pysynyt oikeastaan samana, vuoto tosin muuttunut ruskeaksi, ei kyllä vieläkään mun mielestä limatulppaa ole, vaan värjäytynyttä valkovuotoa, vatsakin ihan kuralla :D klo 4-6 välillä tuli supistuksia jo 3-5min välein ja alettiin miettimään pitäisikö lapset viedä hoitoon. Noh torkahdellut olen siitä eteenpäin ja herännyt aina n. 15-30 min päästä supistukseen. Nyt tulee sen verran harvakseltaan, että ihan turha edes katsoa aikaa. Jatkuu kuitenkin koko ajan kivuliaampina. Näyttäisi etenevän tasan samalla tavalla kuin aiemmatkin synnytykset, eli tätä jatkuu vielä pitkään ja tuskin osaan taaskaan oikeaan aikaan sairaalaan mennä.
Kohta lähdetään appivanhemmille niin saa lapset sinne jättää jos nämä tästä jo vaikka iltaan mennessä tihenisivät uudelleen..

Muok. @Shara ei ole kokemusta noista unituista, pyyherullan olen sängyssä syöttäessä pistänyt selän taakse kun eivät ole oikein alkuun kyljellään pysyneet, muuten nukkuneet pääasiassa selällään.
 
Viimeksi muokattu:
Ei oo limatulppaa täälläkään näkynyt, mutta vatsa on kans täällä sekaisin, neljästi saanut käydä aamulla jo vessassa..toivottavasti ei nyt mitään vatsatautia oo.

@mimmi92 lle tsemppiä, alko itekin jännittää että kohtahan sitä voi olla täälläkin jo oikea äksön lähellä. :) Ehkä siellä teillä majailee hyvin säntillinen ja aikatauluissa pysyvä kaveri!:love: Kaikkea hyvää tuleviin päiviin!

@Shara unituista en oo kuullutkaan! Mä sain eilen pedattua pinnasängyn ja kehdon...viimein! Samoin pakattiin sairaalakassi loppuun.

@-Amanda- joo täälläkin mies alkaa olla malttamaton. Eilen illalla yhdessä vaan oltiin ja ihmeteltiin että nää alkaa olla viimesiä iltoja vaan näin. :D Tuntuu että pitää keksiä jotain tekemistä kun ei voi vaan odottaa. :D

Taidanpa käppäillä naapuruston joulumyyjäisiin ajankuluksi..

ritsalaari 39+5
 

Yhteistyössä