Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *syyskuussa*

Lista joulukuun odottajista

LA / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala / sukupuoli

13.11

Iltatähti17 / 27 / 3 / TAYS

30.11
noora.I / 25 / 1

2.12
MomToBeM / 25 / 2

3.12
nellinu / 29 / 3

4.12
Hilma85 / 31 / 1 / poikalupaus

7.12
Henriette / 30 / 3 / TAYS / poikalupaus

9.12
mimmi92 / 25 / 3 / HYS / tyttölupaus

11.12
ritsalaari / 32 / 1 / poikalupaus

12.12.
Susu90 / 27 / 1 / tyttölupaus

13.12
Surusilmät / 28 / 3 / poikalupaus
likka90 / 26 / 1
Martuulia / 31 / 1

14.12
Nanna-87 / 30 / 2 / K-SKS / tyttölupaus

18.12
aprikoosinkukka / 25 / 1 / tyttölupaus

19.12
vihersmoothie / 34 / 1

20.12
-Amanda- / 23 / 1 / SATKS / tyttölupaus

31.12
Lumi87 / 30 / 2 / poikalupaus
Shara / 27 / 1 / tyttölupaus

1.1
Nems / 21 / 2 / poikalupaus

Edelliset keskustelut;
https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017.2488887/

https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017-toukokuu.2490232/

https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017-kesaekuussa.2491092/

https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017-heinaekuussa.2491906/

https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017-elokuussa.2492739/
 
Viimeksi muokattu:
Näyttääpäs mukavan selkeälle tuo lista!(y)

@mimmi92 ikävää että sulla on jo alkanut yö valvomiset! Täällä vaihtelee unenlaatu paljon, välillä on levottomia öitä ja välillä nukkuu kuin tukki!

Täällä käytiin viime tiistaina sokerirasituksessa ja arvot olivat onneksi kunnossa. Ihan ei mennyt kuin Strömsössä tuo koe, sillä kävin jo viime viikon torstaina siinä ensimmäistä kertaa ja viimeisen näytteen kohdalla ilmoittivatkin, että olivat unohtaneet ensimmäisestä näytteestä tarran eikä sitä voitu analysoida:eek: Eli pääsin sitten tekemään tällä viikolla koko testin uusiksi:sick:

Kauhea stressi meinaa pukata siitä kun tuntuu, että olisi ihan hirveästi kaikkea hankittavaa vielä. Jos hommaisi kaiken uutena niin voisi vaan tilata netistä mutta pakko säästää ja penkoa kaikki nettikirppikset läpi:p

Onko teillä jo paljon harjoitussupistuksia? Iltaisin niitä tuntuu tulevan aika usein ja selvästi jos liian nopealla temmolla liikkuu niin vatsa ilmoittaa siitäkin herkästi.

Ensi viikolla alkaa täälläkin raskausjooga, tekee varmasti selälle hyvää!:LOL:

Susu90 25+3
 
@Susu90 ompas ikävästi käynyt sokerirasituksessa :unsure: Kyllä ärsyttäisi mennä uudestaan! Onneksi arvot kuitenkin kunnossa (y)

Mulla tulee paljon harjoitussupistuksia. Tai en mä tiedä mikä on paljon, mutta päivittäin ja useita :) Selälleen kun menee niin joka kerta supistaa heti. Aiemmissakin raskauksissa tullut omasta mielestä paljon, mutta nyt tuntuisi paljon tukalammilta, tai sitten olen vaan unohtanut. Kiristää ihan kunnolla ja kävellessä pakottaa pysähtymään. Kuitenkin silti ihan erilaisia kuin synnytyssupistukset ja selkeästi tulee rasituksesta tai tietystä asennosta, joten ei huolestuta. Seuraavassa neuvolassa ajattelin asiasta mainita, mutta en kyllä usko että nuo mitään olisi saanut aikaan kohdunsuulla :)
 
@Susu90 Ompa tympeetä kun joutuu kaksi kertaa tuohon hommaa, kyllä itselle kerta riittää, edessä se vielä on itselläkin, vissiin parin viikon sisään.

Harjoitussupistukset näitä on tässä raskaudessa ollut ihan järjettömän vähän, aikaisemmissa raskauksissa alkaneet jo rv15 alkaen ja niitä tuli paljon ja osa oli melko tukaliakin! Mitään ne eivät koskaan tehneet eli sen puolesta ei ole ollut hätää. Nyt en kyllä valita vaikkei niitä tulekkaan, kyllä ehtii supistella vielä. :D

Tänään jos pääsisi huonekaluostoksille niin saisi lastenhuoneita vähän kuosiin! Meille pitäisi ostaa myös uusi sänky ja kaappi jotta saadaan tilaa vauvanvaatteille ja lakanapyykille, nyt on sellainen sekamelska tytönhuoneen vaatekaapissa ettei sinne uskalla katsoa.
Kirpparipöytää pitäisi myös ensi viikolle varailla, jos pääsisi pieneksi menneistä prinsessavaatteista eroon, niitäkun ei enää tarvitse :(
 
@mimmi92 Kiitos uudesta pinosta ja listan siivouksesta. :)
Ikävää, että siellä on alkanut yövalvomiset.

Mulla tuli toissa päivänä ensimmäiset harjoitussupistukset.
En tiedä oliko sulkkiksella osuutta asiaan, mutta päätettiin silti miehen kanssa jättää sulkkikset pelaamatta. Mennään sitte joskus pelailemaan paremmin sitä.

Me ajateltiin ostaa ens viikolla hoitopöytä. Kun kerta mennään pk-seudulle päin ja sisko asuu niiin lähellä Ikeaa, joten samalla reissullahan siellä sit käy ostamassa hoitopöydän.

Mulla on tällä hetkellä isyyspakkaus sen verran hyvällä mallilla, että sieltä ei puutu kuin ruoka- ja juomatuotteet.
Saa nähdä maltanko odottaa sinne isänpäivään asti vai annanko jo tässä ennen sen.
Itseni tuntien on mahdollista, että annan jo ennen, kunhan saan paketin duunattua ja nuo puuttuvat tavarat hankittua sinne.

@Susu90 onpas inhaa, että tekivät tollaisen virheen. Ei se varmaan kahteen kertaan oo hirveen mukavaa tuo sokerirasitus.

Täällä menee vähän vaihdellen yöt, välillä tulee nukuttua todella hyvin ja välillä sit niin, että tulee nukuttua todella huonosti.
Ja noiden huonosti nukuttujen unien jälkeen työpäivät on yhtä hemmettiä.

Meidänkin tarttis ostaa vauvan tulevaan huoneeseen vaatekaappi, se siellä ollut vanha oli niin huonossa kunnossa, niin oli pakko laittaa se pois.
En oo kyllä ees uusia vielä katsonut, kolme sen hankkiminen menee myöhemmäksi.

Huomenna ois vielä työpäivä, mutta onneks lyhyt sellainen.

Mut mies kävi napauttamassa saunan päälle äsken, joten hetken päästä saunaan.

Amanda 24+2
 
Kiitos uudesta pinosta ja listan siivouksesta @mimmi92 ! :)

Mulla on myös ollut paljon niitä harjoitussuppareita, mutta tiistain lääkärineuvolassa tarkistettiin kohdunsuu ja eivät olleet saaneet mitään aikaan. (y)

@Susu90 onpa tympeää, että uudelleen jouduit sokerirasitukseen tollaisen mokan takia!

Täällä heräillään öisin aika usein, mutta saan kuitenkin yleensä vielä kohtuu helposti unenpäästä kiinni. Joskus on niitä vähäunisempiakin öitä.

Tarkistin kelan sivuilta, niin äitiysavustus oli myönnetty ke ja postitettukin jo eilen (tiistai iltana laitoin siis hakemuksen). Nopeaa toimintaa! (y) Nyt vaan odottelemaan milloin pakkaus on noudettavissa. :)

Ihanaa, kun alkoi viikonloppu. Kyllä työviikko vie kaikki mehut, kun niin paljon tulee käveltyä työpäivän aikana. Mutta eipä tässä ois enää kun kuutisen viikkoa, niin pääsen "kesälomalle" muutamaksi viikoksi ja siitä suoraan sit äippälomalle. :love:

Nanna 25+1
 
Viimeksi muokattu:
Aamupäivä vierähtänyt marjoja mehustaessa ja kerätessä, niin ja leipoessa. :D Esikkokin malttoi nukkua aamulla hieman pidempään, niin on itselläkin ollut paremmin virtaa touhuta.

Mulla on tulossa vielä ylimääräinen ultra (synnytystapa arvio) joskus viikolla 36-37 varmaan. Tämä siis edellisen sektion vuoksi, vaikka mitään syytä ei tähänasti ole ilmennyt, miksi alatiesynnytys ei olisi mahdollinen. Mukava, kun pääsee ainakin kuulemaan, että miten siellä masussa tuolloin majaillaan ja jos vaikka kokoarviota saisi. Meillä kun ei viimeksi ainakaan neuvolasta minkäänlaista kokoarviota saanut...

Oikeesti kymmenen viikkoa tästä eteenpäin, niin aletaan olla jo lähellä synnytystä. Joku meistä silloin jo ehkä synnyttänytkin! Hurjaa miten aika onkin mennyt! :)

Nanna 25+3
 
Huh, oltiin viettämässä pitkää viikonloppua ja tultiin vasta kotiin, täytyy käydä taas kaikki viestit ajan kanssa läpi ja kommentoida sitten paremmin! Mulla on muuten laskettu aika oikeasti 31.12., oon varmaan katsonut tuon listassa olevan 29.12. heti alkuraskaudesta jollain laskurilla väärin :D

@Lumi87 , en oikein itsekään tiedä miksei tee mieli kertoa. Ainakin siksi, että kun tosiaan teen pelkästään etätöitä, on raskaus helppo pitää yksityisenä ja on tietyllä tavalla "turvallisempi" olo, kun vain lähiomaiset tietää raskaudesta. Kai mä olen sen verran pessimisti, etten vieläkään osaa luottaa siihen että kaikki menee loppuun asti hyvin. Toisaalta myös vähän inhottaa oma työtilanne, kun mulla on määräaikainen työsopimus tämän vuoden loppuun, niin jos sen jatkon kanssa aletaan sitten nihkeillä jotain. Kaiken järjen mukaan mun sopimusta pitäisi jatkaa ensi vuonna ainakin kesään saakka työtilanteen pohjalta, mutta en jaksaisi alkaa taistella asiasta esimiesten kanssa. Elättelin toiveita, että mun sopimuksen jatkosta olisi ollut jotain puhetta nyt ennen kuin ilmoitan äitiyslomasta (niin että olisin saanut mustaa valkoisella asiasta) mutta se oli kyllä turha toive.
 
@Nanna-87 sulle kyllä nopeasti laitettu pakkaus tulemaan! :)
Ja ihanaa päästä vielä ennen synnytystä kurkkaamaan pikkuista! :)
Pitäisi itsekkin lähteä marjoja poimimaan, ettei jää tänäkin vuonna metsään :whistle:

Mullekkin sanottiin edellisessä raskaudessa ettei neuvola lääkärissä (n. rv 34-36) normaalisti tehdä koko arviota, mutta teki kysymättä kuitenkin kun sf mitan kasvu oli hidastunut yläkäyrältä alakäyrälle. Ja sukupuolenkin silloin varmisti :D
Nyt tämän neuvolan käytännöistä en tiedä muuta kuin että ultralaitteet ainakin löytyy, joten koko arviota voi varmaan ainakin kysyä, vaikka ei tämä ainakaan toistaiseksi vielä isommalta tunnu kuin edelliset :barefoot:

@Shara laskettu aika korjattu :)
Nuo määräaikaiset sopparit on kyllä raskaana ollessa ikäviä kun jatko niin epävarmaa.. eihän raskaus kyllä saisi olla este jatkamiselle, jos muuten jatkettaisiin.

Viikonloppu mennyt remppahommissa, ja ainakin ensi viikonloppu myös.. Huomenna sokerirasitus. Tänään kävelyllä juuri mietin, että tämä raskaus on kyllä ollut kaikista mukavin kun alussa vähemmän pahoinvointia ja väsymystä, eikä nytkään selkä ole enää vaivannut. Ihana näin (todennäköisesti) vikalla kerralla yrittää oikeasti nauttia tästä :love: ehtiihän ne loppuraskauden vaivat vielä tulla, mutta ainakin nyt tuntuu erittäin hyvältä (y)

Mimmi 26+2
 
Apua, mä tajusin tänään töissä, että ei mulla oo ku kymmenisen viikkoa töitä jäljellä ennen äitiysloman alkua!
Mä olin jotenkin ihan varma, että sitä on enemmän.

Perjantaina näkee beben pitkästä aikaa siellä 4D-ultrassa. ❤

Meillä meni viikonloppu ensin töiden parissa, sit käytiin siskolla moikkaamassa kummilapsia (mä oon vanhemman kummi ja miehen kanssa ollaan yhdessä nuorimman kummit) ja sieltä kun tultiin niin vaan oltiin ja rentouduttiin.
Sunnuntaina oli vapaa ja pyörittiin vähän kaupungilla ja sitten käytiin anoppilassa.
Ja kävin ostamassa isyyspakkaukseen (siihen laatikkoon) koristeet ja päällysteet.

Mä itse oletan, että sen alun pahoinvoinnin jälkeen on raskaus ollut aika helppo.
Vaikea verrata, kun ensimmäinen raskaus kyseessä mutta sanoisin, että on ollut helppo.
Onhan tässä ollut näitä selkäkipuja välillä, mutta oon sen verran onnekas, että ne menee hieronnalla ja saunalla aika nopeasti ainakin vielä ohi.
Töissä toki jalat saa kokea paljon seisomista, koska paljon tulee seistyä vuoron aikana, yritän kyllä istua aina kun mahdollista.
Okei, nuo yöt on vaihtelevia mutta menettelee vielä. Kunhan saa ees vähän unta palloon.
Ja harjoitussupistukset tulee aika harvoin, ainakin vielä.

Täytyis vissiin koputtaa puuta nyt, koska tiedän, että mun tuurilla kun menin sanomaan, että on helppo raskaus niin kohta tulee kaikki mahdolliset vaivat mulle.

Mutta sen lisäks, että tänään oli pitkä työpäivä niin saatiin myös beben huone valmiiksi.
Mies sitä aloitteli jo töistä päästyään ja mä autoin niin paljon kuin mahdollista, kun kotio tulin.
Lähinnä siis vain maalattiin yks seinä, ei siellä nyt ollut muuta rempattavaa, en vaan tykännyt siitä edellisestä mustasta seinästä vauvan huoneessa.
Ja sitten laitettiin beben tavarat paikoilleen (tai ne mitä siellä ennestään siis olikin.)

Oon yrittäny etsiä beben huoneeseen vaatekaappia ja kyllä onkin saanu selata kaikki mahdolliset kaupat, että ees yks mieleinen tuli vastaan.
Vaatimuksena kun on liukuovet, eikä sais olla mikään ihan älyttömän iso ja ois kiva, että toisella puolella on hyllyt ja toisella tanko.
Ja ihme kyllä sellainen löytyi, täytyy vaan käydä katsomassa paikan päällä.

@Shara tollaset määräaikaiset sopimukset on kyllä ikäviä tilanteessa kuin tilanteessa, mutta etenkin raskaana ollessa.
Mut ei raskaus sais kyllä olla mikään este siihen, ettei työsopimusta jatkettais, varsinkin jos ennen raskautta/tietoa raskaudesta sitä ois jatkettu.

@Nanna-87 mä mietin joka päivä tota samaa, että ei oo enää kauaa siihen äitiysloman alkuun.
Ja oikeesti, että 10 viikon päästä voi olla oikeesti joku jo synnyttänyt. Hui!

Huomenna aamuvuoroon, joten se ois sit untenmaille pikku hiljaa.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille! :)

Amanda 24+5
 
Mä oon ihan ihmeissäni miten eri tahtia noita pakkauksia/rahoja pistetään eteenpäin. Mä tein hakemuksen raha-avustuksesta viime ti eli samana päivänä kuin @Nanna-87 ja mun hakemus ei ole vielä edes käsittelyssä! Ja @mimmi92 llekin tuli päätös rahasta tosi nopeasti. Ihme juttu, luulisi sähköisen palvelun toimivan valtakunnallisesti.

@Shara äh, tosi harmillinen tuo määräaikainen sopimus. Ymmärrän hyvin tuskasi aiheen kanssa ja ymmärrän kyllä, ettei tee mieli raskaudesta töissä kertoa ennen kuin on pakko. Toivottavasti työasiasi järjestyvät.

@mimmi92 mäkin nautin, kun olo niin hyvä. Pahoinvointia oli tosi vähän ja nyt kaikki vaivat loistaneet poissaolollaan. Tosi ihanaa ja nautittavaa. :) ja tsemppiä sokerirasitukseen!

Mä en tiedä yhtään koska äippäloma alkaa tai pidänkö jotain lomia ensin alta pois. Haluaisin pitää lomat vasta ensi vuoden lopulla mutta katsotaan mitä esimies päättää. Huomaan laskevani viikkoja eikä työmotivaatio ole paras mahdollinen kun tietää, että pian pääsee kotiin. Meillä esikoinen odottaa kauheasti, että olen aina kotona lähettämässä kouluun ja iltapäivällä vastassa.

Olen hölkän rinnalle ottanut viime viikkoina sisäpyöräilyn, tekee tosi hyvää. Muutaman aktiivisen liikuntatunnin saanut pidettyä viikoissa mukana hyötyliikunnan lisäksi. Vielä sujuu hölkkä mutta saapa nähdä milloin täytyy lopettaa. Ihana jos tuota pyöräilyä voi jatkaa pitkälle.

Lumi 23+1
 
Mulla ei ole ollut vielä harjoitussupistuksia, ainakaan niin että olisin niitä tunnistanut :rolleyes: Yöt menee kyllä aika levottomasti, uusimpana vaivana on se että tuntuu että jatkuvasti on kauhea pissahätä, mutta sitten kun vessaan menee, tulee pissaa vain pieni lorahdus. Vauva varmaan on juuri jotenkin hankalasti rakon päällä. @Martuulia :n lonkkien pakotus kuulostaa kurjalta, toivottavasti vaivat ei enää kovasti pahene!

@Lumi87 ja @mimmi92 ja muut äitiysavustusta hakeneet, on kyllä käsittämätöntä miten paljon noi käsittelyajat vaihtelee. Mun hakemus on myös edelleen jossain limbossa, ei siis ratkaistuna. Luulisi että ne nyt olisi nopeita käsiteltäviä, jos vaan on raskaustodistus lähetetty liitteenä niin ei kai siinä ole edes mitään pohdittavaa myönnetäänkö sitä vai ei. Ehkä nyt alkusyksystä opintotuen ym. hakijat ruuhkauttaa tiettyjen kaupunkien toiminnan, en tiedä.

Mä nyt uskaltauduin eilen lähettämään esimiehelle sähköpostia raskaudesta - en oo saanut mitään kuittausta/vastausta, mikä ei yllätä. Yrityskulttuuri on vähän sellainen, että firman kannalta hankalia asioita vältellään ja niiden hoitaminen jätetään viime tippaan. Haen sitä äitiysrahaa äitiyslomaa edeltävän 6 kk tulojen perusteella kun tulot on nousseet niin huimasti vuodesta 2015, ja oon ihan varma ettei palkanmaksusta kukaan edes lähetä Kelaan eteenpäin niitä mun palkkatietoja vaikka jo tämän päivän sähköpostissa siitä sanoin ja aion muistuttaa asiasta vielä sitten äitiysloman alettua.

Samoin siellä on ollut aiemminkin vähän kyseenalaisia ratkaisuja määräaikaisten sopimusten ketjuttamisissa ja irtisanomisissa kun tilalle samaan tehtävään on palkattu uusi ihminen, niin vaikka mun pitäisi olla turvattuna raskauden myötä (ja kun se projekti jossa työskentelen jatkuu kyllä ensi vuodelle), en yhtään tiedä miten tässä lopulta käy. Toki laki on sitten mun puolella jos mun sopimusta ei jatketa mutta jonkun vastaavaa työtä tekevän jatketaan.

Sokerirasitus mulla on ensi viikon maanantaina, nää teidän kertomukset ei tee siitä kyllä yhtään houkuttelevampaa :sick: Täytyy mennä heti sen jälkeen herkkuaamupalalle jonnekin, oon sellainen aamusyöjä että tulee olemaan tuskaa istua siellä ruuatta kaksi tuntia.
 
@Martuulia mä muistaisin esikoisen odotuksesta, että harjoitussupistukset ei tainnut silloin kummemmin tuntua miltään. Välillä vaan huomasi että vatsa (kohtu) on ihan kivikova. Nyt tuntuu epämiellyttävää kiristystä? kun kohtu kovettuu, vaikea selittää tunnetta :D

@Shara tuo on kyllä ärsyttävää, jos ei mitään vastata kuten täälläkin kävi. Omalla alalla (rakennusala) myös määräaikaisilla soppareilla kikkailu työnantajan toimesta tuttua ja perhevapaiden aikaisista lomarahoista saanut olla tarkkana.

Sokerirasitus meni ongelmitta, ei tullut huono olo ollenkaan, omakannasta yritin jo tuloksia kurkkia, mutta ei näkynyt, joten enköhän torstaina neuvolassa ne viimeistään saa tietää :)
kotona sitten nälkä olikin ihan järkyttävä kun en ottanut evästä mukaan ja kylmä hiki valui kokatessa sekä pyörrytti kun tuntui että tarvitsee ruokaa nyt heti. Ruokaa menikin sitten todella iso annos :D Ruuan jälkeen tulikin sitten pitkästä aikaa nukuttua päikkärit.

Muok. @Lumi87 täytyisikin itsekkin kokeilla tuota pyöräilyä, kotona olohuoneen nurkassa kuntopyörä muuton jäljiltä täysin koskematon :D se kuitenkin isonkin mahan kanssa varmaan sujuu? ja jos säät huononee niin ei kävely niin paljoa houkutele :whistle:

Mimmi 26+3
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa taas kirjottelen, teidän juttuja olen kyllä seuraillut, kiva että täälläkin pysynyt porukkaa kun taidan FB:n jättää väliin :) Mulle tämä toinen kolmannes oli todella rankka, sain pahan työ/raskausuupumuksen ja olen ollut pitkällä saikulla, senkään takia ei ole jaksanut olla aktiivisesti mukana. Vauvalla kuitenkin kaikki mainiosti ja se on pääasia Äitiysloman alku alkaa jo häämöttää joten sinne asti kun vain jaksaa, ihanaa! Vauva ollu kaikissa ultrissa n viikon isompi mutta la:ta ei jostain syystä vaihdettu, henkisesti menen kuitenkin viikon edellä.

Sokerirasituksessa kävin viime viikolla ja hyvät uutiset sain vielä samana päivänä, välillä kyllä yllätyn siitä miten nopeaa toimintaa neuvolassa on! Minusta testi ei ollut yhtään niin kauhea mitä palstoilta luin, hyvä kyllä olla eväät mukana että voi heti syödä kun saa!

Äitiyspakkaushakemuksen laitoin 2 viikkoa sitten ja status ei ollut muuttunut mihinkään joten soittelin eilen Kelaan ja ystävällisesti tiedustelin mikä on tilanne. Vetosin ensiodottajan malttamattomuuteen ja hän sanoi laittavansa kiireellisyysleiman mun hakemukseen ;) pari tuntia tästä päätös olikin valmis! Eli suosittelen soittamaan jos olette yhtä malttamattomia. Tämä siis pääkaupunkiseudulla, en tiedä käsitelläänkö näitä paikkakunnittain..

Hankintoja tehty jo jonkinverran, vaunut on valittu (Bugaboon Buffalot) ja tässä kuussa tilataan Vauvanvaatteisiin oon hurahtanu jo täysin, mut onneks suurimmanosan oon shoppaillu käytettynä.

Huomenna 4D ultra, ihana taas nähdä vauvaa

Vihersmoothie 25+1
 
@Vihersmoothie Kiva kuulla sustakin :) ikävää että väsymystä, toivottavasti helpottaa äitiysloman alkaessa! Jännä ettei laskettua aikaa ole muutettu, jos noin paljon alusta saakka ollut heittoa :eek:

Sokerirasituksen tulokset oli viitearvojen sisällä (y) huomenna aamusta neuvolaan, vähän jännittää miten paino tällä kertaa noussut, maha ja muu kroppa tuntuu ainakin kasvaneen reippaasti muutamassa viikossa..

Mimmi 26+4
 
Hyvä, että sokerirasituksessa kaikki kunnossa @mimmi92 ja @Vihersmoothie !

Ja ihana, että @Vihersmoothie ja @-Amanda- ootte menossa 4D ultraan pieniä kurkkimaan! :) Mustakin ois ihana päästä, mutta on lähimmät paikat sen verran kaukana, että jää kyllä väliin...

Onpa tosiaan jännä miten eri tahtiin nuita äitiysavustuspäätöksiä tehdään. :unsure: Mulle tuli kyllä pakkaus tosi nopsaan, kun tänään sain hakea paketin ja viimeviikon tiistaina laitoin hakemuksen. Kyllä oli ihana avata pakkaus ja hypistellä ja ihastella niitä pieniä vaatteita. Taas askeleen lähempänä. :love:

Mulla on alkanut yöllä kyljen kääntäminen tuntumaan ikävältä noiden liitoskipujen takia. Vihloo häpyliitosta ja sit vielä repäisykipujakin samalla. Ja nyt oli toissayönä vielä useita suonenvetoja pohkeissa. Ah, näitä vaivoja, päivääkään en silti vaihtais! Ja nyt on niin ihanaa, kun masu on jo niin iso, että saa ylpeänä esitellä vauvamassua. :)

Nanna 25+6
 
Me päätettiin lähteä ajelemaan siskolle jo huomenna, sen jälkeen kun tuun töistä.
Mun vuoro loppuu seiskalta, joten ajan kotiin siirryn toiseen autoon ja lähdetään. Laitan tavarat kokoon ennen kuin lähden töihin ja mies heittää ne sitten autoon ja käy heittämässä avaimet mun siskolle, että josko hän kävis katsomassa, että talo on paikallaan.

Todettiin, että paljon järkevämpi lähteä jo illalla, kun ollaan perillä siinä kymmenen maissa.
Tai en tiedä onko se nyt paljon järkevämpi, mutta ei ainakaan tarvii herätä vapaapäivänä ennen seiskaa.

@Vihersmoothie kiva kuulla suustakin pitkästä aikaa. Jännä ettei oo lähdetty laskettua aikaa muuttamaan.
Oliko 4D-ultra millainen?

@Nanna-87 Meijän tuo 4d-ultra paikka on 300km päässä, että matkaa sinne tulee. Mutta onneks samalla suunnalla asuu tosiaan sisko avomiehensä kanssa, niin voi mennä sinne heidän luo samalla reissulla. En välttämättä ihan pelkän tuon ultran takia ajais yhteensä 600km (sinne ja takaisin.)
Mutta kerrankos sitä ajaa raskauden ja vauvan tähden tollasen matkan.

Mulla oli kyllä viime yö oikein järisyttävän huono!
Mä menin ihan hyvissä ajoin nukkumaan (siinä kymmeneltä) nukuin 4 tuntia ja sitten heräsin ja olinkin sitte hereillä mukavasti siihen asti, että mies lähti töihin..
Kun ei löytyny mukavaa asentoa, vauva oli vissiin jotenkin rakon päällä kun piti nousta vessaan eikö joka kerralla tullu ees mitään, sit bebe alkoi möyrimään kunnolla ja lopuks olin niin turhautunu, että menin tekemään miehelle kahvin ja aamupalan valmiiksi ja olin seurana siihen asti, että lähti töihin.
No sit ajattelin hetkeksi mennä lukemaan kirjaa sohvalle, mutta jotenkin siinä sit kävikin niin, että olin siihen nukahtanut. Nukuin puol tuntia ja sitten olikin jälleen hyvä hetki herätä.
Mut sit en kyllä ees enää yrittäny nukkua, vaan menin tekemään aamupalaa ja kahvia itsellenikin, kävin suihkussa ja laitoin itseni ihmisen näköiseksi ja lähdin töihin.
Töissä piti taasen ilmoittaa, että tarvitsen vähintään kokoa isommat housut, että ois mukavat oltavat.

Ja ihana kuulla, että sokerirasituksessa kaikki kunnossa @mimmi92 ja @Vihersmoothie !

Meillä meni ton äitiyspakkauksen kanssa se 1,5 viikkoa, jos oikein muistelin. Aika ok aika mun mielestä.
Mutta jännä on kyllä huomata, että miten eri tahtiin noita päätöksiä tehdään, kun toisilla menee kauhean vähän aikaa ja toisilla kauheen pitkä aika.
Mutta tälleen syksyllä on Kelassakin varmaan aika kiireistä, että kai sekin sit vaikuttaa, kun opiskelijat hakee tukia.

Täytyy varmaan itsekin koittaa kuntopyörää. En tiedä kehtaanko myöntää tätä, mutta meillä on täällä kotona kuntopyörä. Ei vaan oo vielä tullut käytettyä sitä.
Vois kyllä ottaa sen tohon kävelyn rinnalle, kun juoksu (eikä oikeestaan hölkkäkään) enää luonnistu.
Mammajoogaa en tähän mennessä vielä täältä löytänyt, joten jatkan asian selvittelyä.

Ja arvatkaa mitä mä löysin pakastimesta, kun tossa joku aika sitten siellä kävin (hain raskaushimoihini jääpaloja...)
Sen kirjan mitä mä aamulla olin lukenut, etsisin sitä jo aamulla, mutta en löytänyt ja siellähän se sit olikin.

Ja töissä rupesin vähän herkistelemään (suom. Itkemään mulle tuttuun tyyliin) kun sinne tuli asiakas jolla oli ihan pieni vauva mukana (oli vissiinkin n. 3viikkoinen.)
Mutta oli se ihana pieni vauva, niin suloinen ja vauvantuoksuinen.

Mut jos nyt koittas kohta puoliin mennä nukkumaan, jos ois huomenna vähän järkevämmällä päällä ja ehkä vähän pirteämpänäkin.

Amanda 25+0
 
@-Amanda- 4D oli tosi kiva! Käytiin Perhe-Artessa eli siinä ei enää rakenteita katota vaan tutustutaan tyyppiin :) oli paljon halvempi mitä se olis ollu muualla, suosittelen. Saatiin kivoja kuvia ja videoo, välillä vähän ujosteli vauva kun yritettiin saada kuvia, äitiinsä tullu :) Hauska juttu tuo pakastinlöytö, kiva tietää et muillakin raskaus sekottaa päätä..

@mimmi92 mullakin maha kasvanu hirveetä vauhtia parin viime viikon aikana. Ensin sitä stressas et paino laski ja nyt kun se vihdoin nousee, alkaa stressaamaan et nousee liikaa. Huoh..

- Vihersmoothie 25+2
 
@-Amanda- ihanaa ei enää pitkä aika ultraan! Harmi että sielläkin valvomista.. Heh meille myös keväällä hommattiin kuntopyörä niin pari kertaa silloin kokeilin ja nyt jäänyt ihan käyttämättä :oops: ajatuksena kun oli ettei ole huonon sään tai ajanpuutteen takia tekosyitä välttää liikuntaa :whistle:

Neuvolassa käyty ja mahassa kaikki hyvin :) hb mitattiin pyynnöstä ja oli laskenut, mutta silti erittäin hyvä 130. Sf mitta 25cm eli 5cm kasvanut kuukaudessa! mutta painoa ei sitten ollutkaan tullut kuin n. 100g/vko. Kokonaisuudessaan kuitenkin 12kg, joten saakin nousu hidastua :D
Hui kun enää yksi th neuvola käynti ennen rv 34+ lääkäriaikaa jotka jo varattiin ja sitten saakin jo melkein alkaa jännäämään tuleeko kerran vai enemmän ilman vauvaa käytyä enää :barefoot:

Mimmi 26+5
 
@mimmi92 hyvä että neuvolassa kaikki ok ja painonnousukin tasaantunut! Voi kun mullakin tasaantuis. :D En kyllä keksi syytä miksi kiloja kertyy, liikun reippaasti muutaman tunnin viikossa plus päivittäiset usean kilometrin kävelyt, syön samoin kuin ennen raskautta jne. Olen vuosia ja vuosia painamut aina saman verran, vain edellisenä raskausaikana paino tietenkin muuttui. No ei parane stressata, nousee tai ei mutta sokerirasitus kutsuu jos vielä nousee. Hyvä että sielläkin oli sulla kaikki normaalisti! Ja hui kun noi neuvolakäynnitkin käy vähiin. :love: Mä oon kyllä ihan varma, että tää vauva syntyy aika tarkalleen laskettuna kuten tyttökin, niin en yhtään osaa asennoitua että ennen vuodenvaihdetta syntyisi.

@Vihersmoothie mahtavaa että pääsitte 4d:hen, on se vauva vaan niin tunnistettavan näköinen jo tuossa vaiheessa. :love: Ja kiva kuulla kuulumisiasi, hyvä että sokerirasituksessa kaikki ok.

@Shara on kyllä tosi tökeröä, ettet saanut vastausta ilmoitukseesi raskaudesta. Mun on vaikea edes kuvitella tuollaista tilannetta, kun omalla alalla äitiyslomat on niin arkipäivää ettei sellasista ilmoittamisesta tarvii jännittää. Toivotaan parasta töiden jatkumisen suhteen! Vaikka raskaana olevalla on hyvä oikeusturva niin onhan se tosi kurjaa jos joutuu asiasta lähteä tappelemaan.

@-Amanda- kurja tuo huono yö. Tsemppiä ultraan, toihan on kätevää että samalla pääsette kyläilemään. :)

@Nanna-87 mullakin ollut tosi kipeitä suonenvetoja öisin. Herään niihin ja ääneen valitan kun sattuu niin kamalasti, ja aamulla pohje tuntuu siltä kuin olis jonkun treenin tehnyt. Ja munäitiysavustushakemus ei edelleenkään ole edes käsittelyssä, tein sen samana päivänä kuin sinä...

Kuntopyörät vaan käyttöön keillä sellaisia on. :D Mä käyn salilla spinningtunneilla. Tänään kävin tunnin hölkällä ja oli ihanaa. Nää viileämmät ilmat sopii raskaana liikkumiseen niin paljon paremmin.

Lumi 23+4
 
Äitiyspakkaus saatiin tänään, hakemuksen tein jo 24.8. Itku tuli kun pääsi vaatteita hypistelemään :love:

Mä sain sitten raskausdiabetes-"tuomion". Nyt mittailen viikon sokereita kuutisen kertaa päivässä ja sitten katsotaan pysyykö ne vai alkaako lääkitys. Vauvan parhaaksi se tietysti on. Painon nousu on pysynyt kohtuullisesti 9kg hujakoilla koko raskauden ajan, vauva on ultran arvion mukaan 1280g, eli yläkäyrällä, kohtu samoin. Ne teki ylimääräisen ultran äitiyspoliklinikalla, mutta ei siinä ehtinyt mitään ylimääräistä :unsure:

4D ultrassa olisi ihan käydä, mä oon vähän kateellinen teille, en tiedä vaan raaskiiko maksaa kun on useamman satkun täällä..

27+3
 
@Hilma85 tsemppiä sokereiden mittailuun. Mä kävin tänään sokerirasituksessa ja mietin että mitenhän vaan muistaisin mittailla kuus kertaa päivässä jos pitäis...mutta puhtaat paperit tuli eli ei mittailuja tällä kertaa. Ja toisaalta: tuo mittailu on ihan hirmu pieni asia suhteessa siihen, miten paljon sillä voi vaikuttaa helpottavasti vauvan ja sunkin oloon pidemmän päälle. Eli siis malttia ja voimaa siihen!

Mulle soitettiin tänään Kelasta. Täytin kans hakemuksen 6 kk:n tulojen perusteella, mutta koska oon valmistunut ja ollut työttömänä ja pätkätöissä määräaikaisena ja kaikkea kivaa sen 6 kk sisällä, niin se täyttäminen ei ollut niin iisiä. Mutta tämä oikeasti ihana virkailija ymmärsi tilanteen ja kyseli lisätietoja ja sanoi että hänkään ei ihan tiedä mikä olisi tässä perusteena äitiysrahan laskemiselle, että täytyypi kysellä muiltakin. :D Ja lopuksi vielä kertoi että hyväksyi juuri äitiysavustushakemuksen, että parin viikon sisällä pitäisi tulla postia.

@Shara, täällä puolestaan outoja käänteitä tullut työpaikalla raskausilmoituksen jälkeen. Vyyhti on niin masentava, ettei sitä jaksa suuremmin avata. Mutta että uskon saavani kiinni siitä mitä tarkoitat yrityskulttuurilla..Jäljellä olevien viikkojen laskeminen innosti meikäläisenkin tsekkaamaan: mullahan on enää 8 viikkoa äitiysvapaan alkuun! Hui!

4d-ultrakokemukset kuulostaa kyl aika siisteiltä. :)

Aika mukavaa kyllä taas, että viikonloppu jo kolkuttelee. En oo aiemmin ollut yhtään "kivaa että on viikonloppu"-ihminen, vaan koko viikko on ollut yhtä "kivaa". Selkeesti kaipaapi enempi lepoa..

ritsalaari 26+3
 

Yhteistyössä