Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *syyskuussa*

@Shara on kyllä siro, sievä maha. :love: Mulla oli ennen esikoista vakaa aikomus kestoilla, mutta se aikomus jäi koliikki-itkujen ym. alkaessa ja saastutettiin luontoa kertiksillä. Nyt ajattelin ottaa kertikset suoraan käyttöön. :unsure: Mulla on moni kaveri onnistuneesti kestoillut ja sekin on vissiin aika koukuttavaa puuhaa kun siihen pääsee sisälle. :) Toihan on hyvä jos tollasia lainaamoita on.

@mimmi92 nätti maha sinullakin. :love: Ja ihanaa leffailtaa huomiselle! Tosta vesirokkorokotteesta. Aiemminhan suositeltiin pienille lapsille vain yhtä rokotetta, joka suojaa vakavilta tautimuodoilta ja taudin luonnollinen kohtaaminen tavallaan tehostaa yhden rokotteen suojaa. Nyt rokotusohjelmassa kaikille lapsille annetaan kaksi rokotetta, ja jos rokotuskattavuus on riittävän korkea, villi vesirokkovirus tulee todennäköisesti jossakin aikataulussa Suomesta häviämään. Tällöin rokottamattomat ei tautia kohtaa paitsi toki sen voi esim. aikuisena matkaillessa kohdata, jolloin tautikin on jo lähtökohtaisesti rajumpi kuin lapsena. Ja toi rokotehan suojaa hyvin myös vyöruusulta. Mutta ymmärrän hyvin pohdinnan aiheesta, ja toisaalta lähivuosina villikin virus varmasti kiertää ja sitä kautta lapsi voi saada luonnollisen tartunnan ja sairastaa taudin. Mun tyttö ehti vesirokon sairastaa niin hänen kohdallaan ei asiaa tarvitse pohtia. :)

Se on jännä kun välillä melkein unohdan olevani raskaana ja sitten eteen tulee vaikka kaupassa peili ja katson, että eihän tota mahaa voi kukaan enää olla huomaamatta. Töissä asiakkaat alkaneet viikon sisällä tosi rohkeasti kyselemaan laskettua aikaa ym., että ilmeisesti on niin selvä vauvamaha ettei voi erehtyä. :) Täytyy joku päivä ottaa taas kuva.
 
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
@Hilma85 apua, tossa pakkauksessa on yllättävän paljonkin tavaraa.
Mutta vaatteita, tutteja, tuttipullo, vaippoja, korviketta, suklaata, olutta jnejne. Siellä on vauvalle ja sit tulevalle isälle tavaroita.
Unohtamatta sitte sellasia hauskoja kortteja, joilla voi välttää yhden kakkavaipan vaihdon, voi kääntää yöllä kylkeä, mennä poikien kanssa ulos, tosin mukaan on muunmuassa ujutettu kortti, millä mä saan päiväunet.

Meille tuli tänään vauva, kisuvauva.
Hän on 12-viikkoinen, oranssi, pitkähkökarvainen. Ihana tapaus.
En oo tainnut tuosta kisuvauvasta mainitakaan täällä.
Nimekseen hän sai Pai. Suloinen pieni.
(Ja mies toimii hiekan vaihtajana.)

Lauantaina ois siskon lapsen syntymäpäivät ja mulla työvuoro.
Joten sovittiin sitte niin, että mies menee edeltä sinne ja mä meen sit suoraan töistä sinne.

@Shara ihana pieni masu.

Influenssarokotus aiotaan ottaa.
Mut vesirokko rokotuksesta on sanottava sen verran, että en tiedä mikä peikko vesirokosta on tullut.
Onhan se joillain erittäin paha, mutta on sitä ennenkin ilman rokotusta siitä selvitty.
Mutta kaipa se rokotus tarpeellinen on, kun sellainen kerta on kehitetty.

Mä oon kanssa noita sykkeitä pohtinut, välillä ne tuppaa kuntopyörän päällä polkiessa nousemaan, mutta aina vain hetkellisesti.
Mutta kauanko niiden sit uskaltaa antaa nousta.

@mimmi92 Suloinen masu sielläkin.
Mä kans ihailin niitä Lidlin vauvojen vaatteita. Ja ajattelin käyä ainakin kattomassa, että millasia ovat.
Ja ihanaa leffailtaa huomiselle! :)

Ihana kuulla ettei mun isyyspakkaushöpötykset oo ihan hermoja vienyt.
Nyt on kuitenkin pakkaus valmis ja mies sen viikonloppuna saa. Vähän kyllä itseä jännittää.

@Lumi87 Mä kerron. Ihana kuulla ettei haittaa, oon siitä kyllä täs hetken aikaa luvattoman paljon höpöttänyt.

Me ollaan hankittu tulpallinen ja jalallinen amme, ihan jo oman selän vuoksi.

@Vihersmoothie mun on kyllä pakko sanoa, että on ihana kun täällä on äitejä joilla on lapsia ja sitä kokemusta, niin voi niitä vähän tyhmempiä kysymyksiä kysyä ilman, että saa tuntea itsensä ihan tyhmäksi.

Voi, että kun vois jäädä jo äitiyslomalle. Nää huonot yöt ja työpäivät ei sovi oikein yhteen. Mutta kyllä mä yritän olla töissä sinne marraskuun alkuun asti.
Töissä vaan on hirveen kivaa, kun väsyneenä tulee oikeesti naurettua paljon tai sit vaihtoehtoisesti itkettyä ihan kaikelle.
Mä itkin tänään sille, että oli niin söpö pieni banaani siinä banaanien joukossa..huoh..

Amanda 27+1
 
Onpas sirot ja sievät masut @Shara ja @mimmi92 ! Pitäisi omastakin masusta ottaa kuvaa, kun muistaisi jossain vaiheessa.

Influenssarokotetta en oo koskaan ottanut ja en oikein tiedä, että kannattaisiko se nyt ottaa vai ei... Vesirokkorokotteestakaan en tiedä, että rokotetaanko esikko vai ei. Täälläpäin se annetaan normaalien neuvolakäyntien yhteydessä, eli meillä sitä tarjotaan tytölle vasta ensi syksynä. Täytyy sitten miettiä, jos ei tässä vuoden aikana sitä ehdi sairastaa.

@-Amanda- oi, kisuvauvat on kyllä niiiin suloisia! :) Ja minustakin on vaan kiva kuulla isyyspakkauksesta, itsekin sitä mietin aikanaan, mutta jäi sitten tekemättä.

@Henriette sullakin ihana masu!

Mulle yrittää flunssaa pukata. Kurkku vähän kipeä ja ääni hieman painoksissa. Toivottavasti ei tästä kovin ylly. Mynthonin ja hunajateen voimalla mennään. :unsure:

Joko muiden mielessä pyörii synnytys? Mulla on muutamina viimepäivinä ollut jo ajatuksissa. Yhden unenkin näin, jossa synnytin. Tästä 9 viikkoa eteenpäin, niin esikoinen oli jo maailmassa. Tuntuu hurjalle, mutta niin vaan se aika on mennyt. Toisaalta odotan synnytystä innolla, mutta samalla vähän jännittynein fiiliksin. Lähinnä jänskättää varmaan miten ja milloin synnytys käynnistyy. Ja nyt tietty mietinnässä myös esikoiselle hoitaja vaihtoehdot, koska mies todellakin tulee mukaan synnytykseen. On mulle niin iso tuki. Onneksi meillä on hoitajia saatavilla. :)

Ihanaa, että viikonloppu alkoi! Tämä päivä on mennyt aivan silmät ristissä, kun väsyttää niin kovin, oli aikainen herätys. Nyt joutaakin jo nukkumaan... :sleep:

Nanna 28+1
 
@Lumi87 kiitos rokoteinfosta! :) täytyy kunnolla miettiä miten tehdään sen kanssa kun oma kanta on tavallaan, että ihan luonnollinen ja melko vaaraton tauti (en siis oikeasti tarkemmin ole ottanut selvää). Itse tosin sairastin vesirokon melko rajuna vasta n. 10vuotiaana ja eilen selvisi, että olen myös sen rokotteenkin pienenä saanut munuaissairauden takia.

@-Amanda- Oi ihanaa kisuvauva :)

@Henriette ihana masu! :love:

@Nanna-87 paranemisia flunssaan! Mua jo kanssa jännittää tuleva synnytys, miten alkaa ja milloin :geek: epäilen kyllä, että samalla tavalla alkaa kuin aiemmatkin, eli supistuksia, mutta olisi tavallaan Kiva, jos menisikin vedet, niin ei tarvitsisi arpoa onko käynnissä vai ei, tosin silloin saattaisi tulla kiire :whistle: Mulla myös samoille viikoille kun tyttö syntyi n. 9vko ja 10 esikoiseen :barefoot: viikot vähenee nopeaa vauhtia

Leffassa ja sen jälkeen syömässä käyty, katsottiin It, oli vähän turhan jännä ja säikähtelin koko ajan, vauva potki kovaa koko leffan ajan :)

Mimmi 29+0
 
Ihania masuja kaikilla :love: @Lumi87 :n vatsaa on hauska seurata, kun mennään ihan samoissa päivissä ja ero on aikamoinen :LOL: toki mä ensikertalaisenakin pääsen koon puolesta ainakin vielä toistaiseksi helpommalla.

Meillä oli vähän säikähdysten yö, kun heräsin kahden aikaan siihen että mulla oli tosi voimakkaita, aaltomaisia kuukautiskipumaisia alavatsa- ja alaselkäkipuja. Kipukohtaus kesti jonkun 30 sekuntia, lähti pois ja tuli 5 - 10 minuutin kuluttua uudelleen. Siinä mietin, että pitääkö siltä istumalta soittaa päivystykseen, mutta noin tunnissa menin kivuttomaksi ja nuo tuntemukset loppuivat. Soitin kuitenkin aamulla synnytyspäivystykseen, josta annettiin lupa jäädä kotiin seuraamaan tilannetta kun olin ollut loppuyön kivuton eikä ollut mitään vuotoja tms. poikkeavaa ja liikkeet tuntui normaalisti.

Mentiin sitten kuitenkin vielä varmuuden vuoksi Mehiläiseen (jossa ei tietenkään ollut naistentautien lääkäriä viikonloppuna paikalla), mutta yleislääkäri teki sitten sisätutkimuksen ja kohdunkaulaa oli hyvin jäljellä ja kohdunsuu oli kiinni, eli kaikki oli kuten näillä viikoilla pitää ja jatkan normaalia elämää. Jotain supistuksia ne kyllä varmasti oli, mutta onneksi eivät kypsyttäneet paikkoja eivätkä ole palanneet. En kyllä yhtään tiedä mikä ne aiheutti.
 
Noniin, mies sai eilen isyyspakkauksensa..

Mä yritin saada sen tehtyä niin, että se kuori ois tullut postissa.
Joten, tultiin eri autoilla sieltä siskon lapsen synttäreiltä (koska mä menin siis suoraan töistä sinne siskolle) ja mä pysähdyin ottamaan laatikosta paikallislehden, joka lauantaisin ilmestyy ja mulla oli se kuori mukana, missä oli siis tieto tosta paketista.
Kun päästiin sisälle ja saatiin kamppeet naulakkoon ja päästiin sohvalle istumaan, niin olin miehelle sit, et hänelle on täällä kuori, et on vissii edellisestä postista sinne jääny (onneks mä otin perjantain postin.)
Mies sit otti sen ja avasi.
Siinähän oli siis just sellanen päätös isyysavustuksesta.. (vähän niinkuin äitiysavustus päätös.)
Ja mies itseasiassa hetken luuli, että se on oikea, ennen kuin luki siitä, että se on haettavissa vaimon vaatehuoneen hyllyltä.
Mies sitte ihmetellen meni hakemaan sen ja tuli takaisin sohvalle sen kanssa.
Ja alkoi avaamaan sitä.

Ja se ilme, jos mulla ois ollu kamera päällä, niin siitä ois voinu saada niin hyvän kuvan.
Se oli sellanen onnellisen iloinen ja ylpeä (ylpeä siis siitä, että hänestä tulee isä.)

Ja hän avasi sen ja alkoi tutkimaan tavaroita.
Jokaisen tavaran kohdalla oli sellanen, wau tää on hieno -reaktio.
Ja ne ilmeet oli ihanat.
Ja niistä korteista mies sanos myös, että eiköhän ne jossain välissä käyttöön tuu.

Ja sain mieheltä kehut siitä, että kuinka ihana vaimo olen, kun olen jaksanut nähdä tollasen vaivan ja tehdä ton paketin.

Joten, mies tykkäsi erittäin paljon ja tossa hän sitä vähän väliä vielä(kin) tutkii.
Ja ihmettelee sitä, että miten ihmeessä oon pystynyt pitämään ton salassa saati hankkimaan noita tavaroita ilman, että hän huomaa. (Mä oon huono pitämään salaisuuksia.)

Meijän Pai-vauva tykkää selvästi masusta.
Mä istuin sohvalla ja hän kiipesi, siis oikeesti kiipesi nukkumaan masun päälle.
Josta kyllä minuutin päästä tippus sohvalle.
Hän on ihana pieni tapaus ja erittäin hauska.

@Henriette ihana masu.
@Lumi87 sielläkin ihana masu.

@Nanna-87 Pikaisia paranemisia sinne päin, toivottavasti ei flunssa iske pahemmin päälle.

Synnytys on mielessä paljon. Lähinnä just se, että osaako sinne synnärille lähteä ajoissa ja kaikki muukin tollanen.
Synnytys ei varsinaisesti jännitä, toivon vaan, että kaikki menee hyvin.

Nyt on pakko myöntää, että täällä alkaa olemaan kyllä kenkien ja sukkien laitossa pieniä ongelmia, mutta kyllä ne vielä itse laittaen menee hyvin jalkaan.
Myöhemmin sit mies voi mahdollisuuksien mukaan toimia noiden laittajana.
Mutta varpaankynsiä en kyllä enää lakkaa itse, sen mies hoitaa ja myönnettäkööt, että hyvin on sen hoitanut (en tiedä kuinka iloinen mies on, jos tietäis, että kerroin ton kynsien lakkaamisjutun. )

Tänään jälleen töissä ja onneks huomenna on vapaa.
Unta viime yönä about kuus tuntia, allekirjoittanut oli jälleen niin silmät ristissä töissä tai ainakin hauskaa oli. Onneks työt sujui väsymyksestä huolimatta.
Huomenna nukun kyllä niin pitkään kun vain suinkin onnistuu.

Tosin kunhan ennen puolta päivää oon ylhäällä, kun lupasin mennä siskon kanssa kirppikselle.
Hän varasi sieltä pöydän ja meen auttelemaan sinne ja todennäköisesti kierrän katsoen, että tuleeko mielestä tavaraa vastaan.

Selkä ilmoittelee itsestään työpäivän jälkeen kiitettävästi.
Ja pitempiä aikoja ei kyllä putkeen pysty seisomaan, mutta onneks vielä sentään helppaa sillä, että istuu alas ja venyttelee.

Ja bebe monottaa hurjan paljon. Pitkin päivää potkii, mutta iltasella tulee kunnon rumba, olin sitte töissä tai kotona.

Ja jollei viestistä tuu liian pitkä, niin taidan jättää tän viestin tähän.
Ja sukellan miehen kainaloon katsomaan telkkaria.

Amanda 27+4
 
@Shara hui, tuollainen kyllä säikäyttää! Hyvä että kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Toivottavasti jää tähän kertaan eikä enää säikyttele näin varhaisessa vaiheessa. Ja heh, joo samoissa mennään. :D Tosi yksilöllistä kyllä vatsankasvu on muutenkin, mutta kyllä mulla on nyt huomattavasti isompi maha kuin esikoista odottaessa samassa vaiheessa. Vaikka se tuntuu hassulta, kun mulla on raskauksien välissä kuitenkin yli 7 vuotta ja jotenkin ajattelisin kropan ehtineen palautua välissä, mutta kai kohtu sitten kuitenkin kasvaa jotenkin eri tavalla.

@mimmi92 jännä toi sun oma kokemus rajusta vesirokosta ja vesirokkorokotteesta, on aika harvinainen yhtälö! Hui mä en uskaltais katsoa tota leffaa, mulla on kauhean vilkas mielikuvitus ja tulee helposti uniin kauhuleffat ym.

@Nanna-87 synnytys mietityttää aina välillä. Lähinnä pelottaa millaiset taisteluarvet jää alapäähän (viimeksi tuli repeämä ja tikkejä ja oli tosi pitkään alapää hellänä) ja toisaalta pelkään kaikkea mikä voi mennä pieleen. En niinkään pelkää kipua vaan sitä, ettei me saataiskaan vauvaa elävänä syliin. Niin kauhea ajatus ettei tuollaista uskalla edes miettiä, mutta epämääräisen synnytysahdistuksen alta paljastui tuollainen pelko, kun asiaa tarkemmin mietin. Ja koska esikoinen syntyi niin nopeasti mietityttää myös, että ehdinkö sairaalaan riittävän ajoissa saamaan mitään kivunlievitystä.

@-Amanda- oi kissanpennut ja kissat yleensäkin on ihania! <3 Ja ihana että mies tykkäsi pakkauksesta!

Esikoinen kun syntyi laskettuna päivänä, niin en osaa yhtään odottaa tätä vauvaa etuajassa. Ihan rauhassa jätän kaikki isoimmat hankinnat joulukuulle. Ja onhan ne kaupat olemassa syntymän jälkeenkin, jos ihme tapahtuisi. Esikoisen aikaan olin ihan varma että syntyy muutamaa viikkoa etuajassa kun suvussa kaikki muut vauvat tulleet vähän etukäteen. Oli tosi pitkät vikat viikot odotella. Nyt asennoidun vuodenvaihteeseen (ja toivon ettei kauheasti mene yli, vaikka oikeastaan toivoisin tammikuun alun vauvaa).

Lumi 26+0 :love:
 
Tänään rv 30+0, 70 päivää jäljellä. http://aijaa.com/iQjBmY Toimisikaan näin..

Ihania masuja :love:

@-Amanda- mä luulen että meillä on myös tosi iloinen yllätys kun mies sitten joskus sen paketin saa :) mutta varpaankynsien lakkaus, mä luulen että siskon eskarilaisen jäljiltä tulisi siistimpää jälkeä kuin miehen :LOL: :ROFLMAO: Meillä on kissoja neljä, ja kyllä mä laatikoita siivoan. toksoplasmoosi oireilee kissalla niin rajuna ettei sitä voi olla huomaamatta. Lisäksi kun vain muistaa pestä kädet tai on tunkematta niitä suuhun.. Välillä kyllä mietin kun koirat tonkii pihalla että mitä lie myyräkuumetta ne tuo multaisina :whistle:

@Shara kamalia tuommoiset kivut ja säikähdykset, onneksi kaikki on hyvin.

Meillä oli eilen siskon kaksosten synttärit. Kovin mun täti ihaili tätä tynnyriä :p serkulla on toki pari pientä (vuosi ja kolme vee). Oli hauskaa jutella jonkun kanssa joka on ollut melkein just raskaana kun mun sisaruksilla nuorin on jo eskarissa. Kantoliinan ja manducan saankin ostaa serkulta ja tänään pitää lähteä katsomaan hoitopöytää.. Niin ja neuvolakin on nyt aamulla :sleep: oon valvonut nyt pian viikon liitoskipujen vuoksi, joka kerta kylkeä kääntäessä herään joten alkaa olla melkoinen väsy jo päällä..

Oletteko te hankkineet vauvapaketteja, liberokerhon tmv?
 
@Lumi87 ihana maha! :love:
Siis en mä tiedä miten raju se vesirokko normaalisti on, mutta itse olin huonommassa kunnossa kuin lähes samaa aikaa sairastunut pikkusisko (ja häntä ei oltu rokotettu). Onkohan sitten yli 20v sitten ollut eri valmiste käytössä tms.

Mä myös kakkosen synnytyksessä pelkäsin ponnistamista (ja sitä kipua) ihan hirveästi. Esikoisesta kun sain epiduraalin ja kun kuulin, ettei mitään enää ehdi saada niin olin ihan kauhuissani. No turhaa pelkäsin, 1min ponnistus ja 1 tikki tuli jonnekkin :D kamalampaa se alun avautumisvaihe mun mielestä on, mihin ei kai yleensä edes mitään kunnollista lääkettä anneta :LOL:
Nyt ei kipu siis enää pelota ollenkaan, ja toivoisin, että pystyisi taas luomusti synnyttämään, mutta jos pitkittyy niin kaikki lääkkeet kyllä kelpaa :whistle:

@Shara Hui kyllä nuo ihan supistuksista kuulostaa! Onneksi ei ole saanut mitään aikaiseksi, toivottavasti ei tulee enää uudelleen, ennen kuin lähempänä laskettua :)

@-Amanda- Kiva, että mies tykkäsi pakkauksesta :)

@Hilma ihana pallo sielläkin :love:
Libero laukkua varten tulee postissa kortti, jolla saa laukun k kaupoista noudettua lähempänä laskettua. Siellä muistaakseni oli ainakin kaikkea tarpeellista (siteitä, vaippoja, sukat, kylpyöljy ja pesuaine..).
Lastentarvikkeen babyboxin tilasin myös muutama viikko sitten, mutta ei ole tullut haettua. Ehkä ensi viikonloppuna kun miehen vanhemmat asuu ko liikkeen lähellä :) tytöstä myös tuon tilasin, en vaan yhtään muista mitä siellä oli muutaman pampers vaipan lisäksi :oops:

Mimmi 29+2
 
Mua mietityttää ja jännittää synnytys! Mietityttää jos vauva on kovin harteikas eikä mahdu tulemaan, kuten esikoinen. Nyt sf-mitta on ollut kokoajan niin iso että mulla on synnytystapa-arviointi tulossa hyvissä ajoin ennen la. Myös käynnistettäisiin ennen la. En vaan tiedä itse haluanko.. ballongin voisin ottaa, mutta sen voi laittaa vain jos paikat on kypsynyt. Mitään hormonilääkkeitä tai oksitosiinitippaa en haluaisi. :cry:
Toiseksi jännittää kans alapää..rajut repeämät ja leikkaukset kestää niin kauan parantua eikä ne kovin entiselleen palaudukaan.. mulla on alapää jo nyt täynnä taisteluarpia.
tietysti myös vauvan vointi pelottaa.
Ilmeisesti mulla on kuitenkin jäänyt vähän traumoja ekasta synnytyksestä, vaikka aina ajattelen että hyvin se meni kun olin hyvissä käsissä yms. :giggle: Asiat palautuu sieltä mieleen, kun on toinen poika ja isokokoinen maha. Tytön synnytystä ennen en kyllä juuri stressannut tällaisia. Täytyis kai jotenkin päästä näistä ajatuksista yli niin pystyisi vähän rennommin odotella. En kuitenkaan pohjimmiltani usko että olisi mitään samanlaista tulossa.

Me oltiin eilen ihanalla ruskaretkellä, poika jaksoi kävellä 6 km lenkin hyvin kaiken juoksentelun lisäksi. Tyttö kulki isänsä selässä liinassa. Ja minä liukastelin pitkospuilla niin, että häpyluu oli hetken tulessa ja tänään ollut kovat liitoskivut. :(

Näin Lidlissä ne vauvanvaatteet ja oli kyllä ylisöpöjä! Ostin tytölle sen pilvineuleen, niin se sopii pojalle sitten vuoden iässä. Harmittaa etten ostanut neulehaalaria vauvalle. Nyt ne on varmaan kaikki jo mennyt. Oli eilenkin tosi vähän niitä jäljellä.

@Lumi87 söpö maha sinullakin!

@-Amanda- kiva että pakkaus oli onnistunut!! :)

Henriette 29+4
 
Moikka taas pitkästä aikaa. On ollut niin paljon touhua etten oo ehtinyt edes lukea viestejä pariin viikkoon. Nyt luin kaikki läpi; ihanaa kun ootte keskustelleet näin paljon. Tuli monia ajatuksia ja uusia juttuja: esim. influenssarokote ei ollut tullut edes mieleen. Ja ihana reaktio isyyspakkaukseen!
Me otettiin kans se pohjolan vauvavakuutus. Ja synnytystä oon miettinyt aina silloin tällöin aika rauhallisin mielin. Ja superkurjan kuuloisia nuo yösupistukset!
Unettaa nytkin jo niin paljon, etten jaksa osallistua keskusteluun tän syvemmin. Tää on enempikin viesti että täällä kyllä vielä ollaan!

ritsalaari 29+0
 
@Henriette onneksi on kuitenkin tuo synnytystapa arvio tulossa! Pystyykö muuten hartioita etukäteen ultralla mittaamaan?
Mulla kun tytöstä kokoa arvioitu mun tietääkseni vain pään ja vatsanympäryksen perusteella.

Mä myös kaupassa "liukastuin" niin että häpyluussa tuntuu tosi ikävältä vieläkin. En siis kaatunut, mutta tuli äkillisesti harpattua liian pitkä askel kun yritin karkuun juoksevaa tyttöä saada kiinni ja jalka lipesi.

Äitiyspv raha päätös oli tullut ja tulot olikin huomioitu nyt verotuksen mukaan, eikä edellisten lasten, ei suurta eroa edellisiin, mutta pari kymppiä kuukaudessa enemmän pitäisi nyt tulla :D

Pientä stressiä alkaa hankintojen suhteen tulla. Ei ole mitään kunnollista pesänrakennnusviettiä ollut (sitä odotellessa..). Kotona ei näy mitenkään, että olisi vauva tulossa. Tänään jahkailin myös ostaisiko 1 koon vaippoja jo kotiin, kun niillä ja puhtailla vaatteilla kuitenkin pari ekaa päivää pärjäisi, jos ei muita hankintoja saa ajoissa tehtyä :D en kuitenkaan ostanut niitäkään. Ehkä teen sitten jonkun tehoiskun kauppoihin listan kanssa ensi kuussa. Toissä yönä nukuin muuten 11h! Ja olo oli aamulla aika outo, kun ei pariin vuoteen ole tullut niin paljon kerralla nukuttua.

Mimmi 29+3
 
@Hilma85 mahtava pallo sulla!! :)

@ritsalaari kiva kuulla sustakin

@mimmi92 niin onneksi on tulossa, pääsee vähän tarkemmin itsekin seurailemaan! Ei kai hartioita voi mitata, en ainakaan ole kuullut sellaisesta. Tai sitten voisi, mutta onkohan ne sen verran joustavat tms ettei mitata..?

Minäkin siis liukastelin niin, että jalka lähti alta mutten kaatunut. Pikkuhiljaa helpottaa, mutta öisin vaikea kääntää kylkeä. :confused:

Nyt on kyllä sellaiset jalkkismatsit mahassa, että kohta sattuu! :eek:

Henriette 29+5
 
Ihania mahakuvia! Hauska, miten eri kokoisia mahoja, vaikka aika samoissa mennään kaikki :) Sainkin nyt lukea pari sivua kuulumisia läpi, kun ei ole muka aikaisemmin ehtinyt. Monilla alkanut raskaus kropassa tuntumaan. Itsellä sama homma, varsinkin jalkoja ja alaselkää särkee helposti. Viikonloppuna käytiin lenkillä ja sen jälkeen piti ottaa rennosti pari tuntia sohvalla.

@mimmi92 ja @Henriette Mä tykästyin myös Lidlin vaatteisiin ja hain sieltä muutaman bodyn ja housut. Vaikka alkaahan noita vaatteita olla jo ennestään tarpeeksi.

Mä toivon myös pääseväni synnytystapa-arvioon, eli synnytys on kyllä alkanut jonkun verran mietityttämään. Täytyy jutella asiasta neuvolassa. Mulla harmittavasti todettiin nyt sokerirasituksen myötä raskausdiabetes ja vähän mietityttää myös, vaikuttaako se vauvan kokoon. Oon ite luonnostaan pienikokoinen ja lyhyt ja siksi erityisesti mietiyttää, mahtuuko vauva pihalle. Vaikka omista ulkomitoista sitä onkin vaikea päätellä.

En oikein tuosta radista osaa sanoa vielä mitään, menen tällä viikolla käymään neuvolassa ja saan seurantaohjeet ja muut. Tuleepahan ainakin tarkemmin katsottua syömisiä, jos jotain positiivista hakee. Muistelisin, että tässä ketjussa saattoi olla joku muukin, jolla radi todettu ainakin aikaisemmassa raskaudessa? Tai sitten sekoitan johonkin toiseen lukemaani ketjuun.

@-Amanda- Ihana kun isyyspakkaus oli mieluisa :) Ja onnea kissasta! Meiltä löytyy myös kaksi ihanaa karvapalloa.
 
@Henriette mä olen muuten ihmetellyt myös noita kipuja, miksi ovat pahimmillaan yöllä, tai hetken lepäämisen jälkeen. Luulisi että rasituksessa tuntuu ikävimmältä, mutta mulla ainakin paikallaan olon jälkeen pahenee vaan :eek:

@aprikoosinkukka harmi että kivut tullut sinnekkin ja tuo radikin. Toivottavasti sokerit pysyy hyvinä kotimittailussa!

Mähän kuulin vasta tokaa odottaessa että radi diagnoosi lukee ekan raskauden tiedoissa kun paastoarvo oli ollut rajalla (5,3). Silloin Th soitti vaan että normaalit tulokset? No ei siis seurattu mitenkään ja alle 3kg terve poika tuli (verensokerit ei kyllä alkuun meinannut vauvalla pysyä tarpeeksi korkealla, mutta en tiedä liittyykö asiaan mitenkään). Epäilen kyllä että olisi vaan ollut yksittäinen poikkeama sokereissa, kun muissa rasituksissa tullut normaalit tulokset.

Ja mä rupesin nyt myös jostain syystä pelkäämään ihan kauheasti isompaa vauvaa. Molemmat ollut siroja ja tullut ulos melko helposti, sekä vain 2 ja 1 tikillä alapää selvinnyt, mutta nyt jotenkin potkujen voimistuessa alkaa väkisin miettimään, mitä jos tämä onkin isompi ja viihtyykin vatsassa kasvamassa 3-4vko pidempään kuin edelliset! Sitä koko eroahan voi silloin tulla reilusti yli kilo edellisiin :confused:
Täytyy ensi viikon neuvolassa kysyä katsooko lääkäri täällä päin sitten vauvan kokoa :rolleyes:

Iso muljahdus tuntui pari päivää sitten ja siitä lähtien potkut tuntunut pelkästään ylävatsalla, eli olisikohan jo kääntynyt pää alaspäin, aiemmat muistaakseni suunnilleen rakenneultrasta saakka ollut rt joka tarkistuksella ainakin, tiedä sitten paljonko pyörivät muun aikaa :ROFLMAO:

Mimmi 29+4
 
@Hilma85 Eiköhän se pakkaus oo mieleinen yllätys sielläkin. ☺
Siis mies oikeesti yllättävän hyvä lakkaamaan, ei niistä ihan ammattilaisen tekemiä saa, mutta kyllä niitä kehtaa näyttää.
Kyllä mä sitä hiekkaa varmaan vaihtaisin, mutta mies sen verran tiukkana sanos, että hän vaihtaa hiekan, enkä saa mennä lähellekkään hiekkaa, joten tässä asiassa taitaa olla parasta "totella" miehen tahtoa. Hän on vissiin vähän liikaa lukenut raskausajasta (ja niistä, että mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä.)

Nää huonot yöunet saa vähän hermot menemään.. lähinnä siis ärsyttää se, että vielä kun sais nukkua yöt, niin niitä ei saa nukuttua.
Välillä tulee ne hyvät unet, mut nyt on jo hetki menty huonoilla unilla.
Joilla siis tarkoitan sitä, että vaikka nukkuu sen 6 tuntia, niin siitä käy vähintään sen kaks kertaa vessassa (joista toinen on yleensä turha) ja sen jälkeen saa etsiä hyvää asentoa hetken aikaa ennen kuin saa taas unta.
Ja kun tähän lisätään vielä se, että bebe tykkää näköjään potkia just iltasin tai öisin.
Mutta kaikesta huolimatta tää kaikki on tän arvoista, sieltä tulee ihana palkinto.

Sain sitte pienen flunssankin tähän, nokka vuotaa ja kurkussa asuu kaktus. Toivon ettei tää tästä pahene.
No onneks tänään on vapaapäivä.

Maanantaina käytiin tosiaan siskon kanssa siellä kirppiksellä, saatiin laitettua hänen tavarat myyntiin ja kierrettiin kirppis läpi.
Ja myönnettäkööt, että löytyi sieltä muutamia vaatteita ja ihanat pienen pienet kengät.

Ja kävin myös sieltä Lidlistä ostamassa muutaman vaatteen ja kyllä ne ihan hyviltä vaikuttaa.

Sain su-ma välisenä yönä nukuttua rapiat 8h, mutta sen jälkeen on menty 5-6 tunnin unilla.
Mulla on ennen raskautta auttanut huonoon unen saamiseen kunnon juoksulenkki, mutta nyt ne ei enää onnistu..

@aprikoosinkukka Kiitos.☺ Hän on meidän ensimmäinen karvapallero ja on kyllä osoittautunut niin meidän palleroksi. Hän tykkää tulla nukkumaan jommankumman peiton alle. :D

Harmi, että sinne on tullut nyt kivut ja sit vielä radikin.

Ihania masuja kyllä kaikilla. Ja hauska on kyllä vertailla, kun suhteellisen samoissa täällä kuitenkin mennään.

@mimmi92 oi kun sais itsekin noin pitkät unet. Ois ihan eri fiilis varmaan, kuin näillä lyhyillä unilla.

Synnytyksestä vielä sen verran, että olisin erittäin onnellinen jos bebe lähtisi itse tulemaan, ettei käynnistykseen jouduttais.
Ja kivunlievityksiä otan mielellään.

Mut mies saapu juur pihaan ja ruokakin on just eikä melkeen valmista, joten syömään (se tuntuu olevan lempiasioita tällä hetkellä, syöminen siis. )

Amanda 28+0 (kolmekymppiä lähestyy)
 
@mimmi92 voi kauhea, älä ala stressaa isoa vauvaa! Epätodennäköistä se on jos edellisetkin ollut pieniä! Sori tuo aiempi vuodatus ison vauvan pelosta. (n) Mutta meillä kuitenkin suvussa kaikki yli 4 kg vauvoja, itsellä ainoastaan vähän alle. Turha sitä on itsekään stressata, pitäisi alkaa vaikka joogaamaan. :LOL:

Tänään kävin neuvolassa ja hb oli tippunut sieltä alun 145 109:ään (muistaakseni). Se on varmaan yksi mikä lisää väsymystä. Täytyy hetken syödä rautatabletteja ja ostaa persiljaa. Katsotaan helpottaako.

Yöunet ja lepokivut ja muut on kyllä inhottavia raskausvaivoja, mutta onneksi suurin osa helpottaa synnytyksen jälkeen. Ja ainakin itse nukun sitten kyllä päivälläkin hyvällä omallatunnolla, kun mies on kotona. :)

Henriette 29+6
 
@mimmi92 Sulla on kyllä ollu mahottoman sirot vaavit, luultavasti turhaan stressaat, oot ajoissakin päässyt synnyttelemään, luultavasti menee samaa kaavaa nytkin :rolleyes:

Synnytys Molemmat synnytykset on mulla käynnistyneet vesien menolla joten arpomaan ei oo koskaan pitänyt rupea että milloin lähteä sairaalaan. Toivon että lorahtavat tälläki kertaa jotta lähtö on kerralla selvä.
Mulla on olleet molemmat vauvat himpun verran yli 4kg kun ovat suvainneet ulos tulla. Ekassa kätilö leikkasi epparin kun ei venynyt tarpeeksi ja selvisin muutamalla tikillä.
Toisessa kätilö katsoi että paikat olisi venyneet tarpeeksi, eikä leikannut vaikka pyysin, ja toisenasteen repeämät tuli tuonne perälle asti. Kursittiin kasaan ja paraneminen oli paljon hitaampaa, onneksi ei mitään pysyviä vaurioita jäänyt. Itseä nyt pelottaa oikeastaan tuo repeäminen pahemmin, en halua samaa kokea kuin viimeksi. Muutoin ei synnytys pelota tai jännitä kummemmin. Ihan hemmetistihän se sattuu mutta on siitä selvittyy jo kahteen otteeseen, kolmas pitäisi sujua jo kuulemma ihan joutuisasti. Ekaa synnyttelin muistaakseni 26h ja tokaa 6h, ero oli ihana. Nyt odotan josko pääsisi vielä nopeammin :ROFLMAO:

Hemoglobiini Viime mittauksessa se oli sen 95, rupesin nyt syömään rautaa, sillä ekaa kertaa olo huononi. Hengästyn eikä henki meinaa kulkea. Toivottavasti saadaan nousemaan edes hiukan..

Lidlin vauvanvaatteet Nää taitaa olla niitä Lupilumerkkisiä? Meillä olleet ihan ok-laatuisia, välistä olen ostanut. Kovalla kulutuksella sukkahousut ainakin menee huonokuntoisiksi melko äkkiä, mutta bodyt on pysyny siistinä käytön ajan. Nyt puhutaan siis vauhdikkaan +80cm liikkuvaisen lapsen vaatteista. Itselläkin on jemmassa vauvalle näitä kun äiti osti vahingossa tytölle liian pieniä ja jäivät käyttämättä, uskoisin että vauvalla nuo pysyy kuosissaan melkomoisen hyvin. :rolleyes:
 
Mä kävin niiden viikonloppuisten supistusten vuoksi vielä neuvolassa terkkarilla ja neuvolalääkärillä. Uudessa(kin) sisätutkimuksessa kaikki oli ok, vein vielä labraan pissanäytteen VTI:n poissulkumielessä, siitä nyt odottelen vastauksia.

Muuten vointi on ollut varsinkin pari päivää aika huono, on aikamoinen stressiviikko kun on koulussa koeviikko, ja sen vuoksi töitä on jäänyt hirveät määrät viikonlopulle. Muutenkin olo on uupunut, kun yöt menee vessassa juostessa, painajaisia nähdessä ja pyöriessä. Perisuomalaiseen tapaan kuitenkin jostain syystä lääkärin/terkan voinnista kysyessä suusta tulee automaattisesti että "ihan hyvin menee", eli automaattisesti jotenkin vähättelen omia oireita ja esitän että jaksan paremmin kuin jaksankaan. Kotona sitten hajoilen tekemisen määrään ja odotan vaan äitiysloman alkua (johon on yhä melkein kaksi kuukautta, brrh). Tuntuu että voimat on ihan loppu ja mies on ihan hukassa kun vähän väliä itkeskelen sitä miten paljon väsyttää, enkä oikein osaa keskittyä työhön enkä kouluun vaan kaikki menee puoliteholla. Harjoitussupistuksiakin tuntuu tulevan vähän väliä, mikä saa myös aikaan tukalan olon.

Hemoglobiini mulla on ihme kyllä pysynyt koko raskauden ajan hyvänä. Olikohan se ihan raskauden alussa 130 ja nyt viimeksi oli 125. Välillä mulla on ennen raskauttakin keikkunut se tuossa 125:n tuntumassa, niin että oon juuri ja juuri saanut luovuttaa verta, joten vähän ihmetyttää miten se nyt on pysynyt noinkin korkeana (kun en ole myöskään syönyt mitenkään supermonipuolisesti...).

Olipas nyt valivali-viesti, mutta fiilikset ja motivaatio mihinkään muuhun kuin sängyssä makaamiseen on tällä hetkellä aika nollissa :rolleyes:
 
@-Amanda- paranemisia flunssaan! Toivottavasti yöunet paranevat vielä, ettei hirveästi univelkaa kertyisi ennen synnytystä!

Täällä myös pojalla alkoi flunssa, eli eiköhän kohta itselläkin, kun yleensä kiertää koko perheen läpi :cautious:

@Henriette kyllähän sitä saa stressata etukäteen varsinkin kun on aiemmin jäänyt jumiin, niin ehkä ihan aiheellistakin etukäteen vähän miettiä, ettei toistuisi.

@Surusilmät pystyykö tuota epparia tällä kertaa sopimaan etukäteen, jos näyttäisi tarpeelliselta?

Ja tyhmäähän tämä on itsellä etukäteen kokoa pelätä kun mitään viitteitä ei siihen vielä ole. Ehkä koitan unohtaa nämä ajatukset ainakin siihen laskettuun aikaan saakka!
Miehen puolelta lapset taitaa olla kokonsa perinyt, sieltä taitaa kaikki olla ollut melko pienikokoisia, oman suvun vauvat myös +4kg ja nyt aikuisenakin olen oman sukuni lyhyin (167cm). Eli toivottavasti tämäkin tulee sitten mielummin isäänsä :D

@Shara voi tuota väsymystä :( Oliskohan mahdollista jäädä sairaslomalle ennen äitiyslomaa? Ainakin mun työkaverille kirjoitettiin pari viikkoa suoraa lomaa ennen (varhennetun) äitiysloman alkua neuvola lääkärissä väsymyksen takia.

Meillä on myös ollut muutamia Lidlin vaatteita aiemmin. Pojalla ollut jotain t-paitoja ja hyvin on kestänyt kulutusta. Tytön muutamat kuvioidut bodyt oli niin ahkerassa käytössä, että ne kyllä kului roskis kuntoon, mutta siitä voi kyllä ehkä syyttää vain itseään, kun pesen 60 ja ne pyöri pesussa pari kertaa viikossa n. 6kk ajan :D
Meillä muuten kaikki sukkahousut ja osa housuistakin kului tytöllä polvista puhki kun "käveli" polvillaan 7kk-11kk iässä konttaamisen sijaan :D

Mimmi 29+5
 
@mimmi92 Itse ajattelin kysyä tuosta epparista että sovitaan etukäteen siitä, jos vain mahdollista. :(

@Shara Väsymyksen vuoksi pääsee kyllä aikaistetulle lomalle, mullekkin tarjottiin tuota mahdollisuutta viime raskaudessa, sinnillä vedin loppuun asti sillä en viitsinyt jättää työnantajaa pulaan, sijaista ruuhka-aikaan ei olisi enää mahdollista ollut saada :( Omaa jaksamista kannattaa kyllä tarkkailla! Loppuvaiheessa ainakin, itse en tunnetusti nuku enää viimeisen kk aikana kuin muutaman tunnin pätkiä, kauhulla odotan miten sitä jaksaa..onneksi tyttö nukkuu kuitenkin vielä päiväunet niin saa levätä sillä aikaa.

Rautalääke saatoimpa vihdoin löytää yhden joka meikäläiselle passaa. Kokeilin tätä jo kerran mutta silloin näytti ettei tule kesää. Ferrodan niminen valmiste on nyt kokeilussa uudestaan ja vatsaoireita ei kyllä ole vielä tullut pahoja! :) Ehkä tätä pystyy käyttämään loppuraskauden..
 
toivotaan tosiaan että kaikilla menisi synnytys hyvin! Ei liian isoja vauvoja ja äkkisynnytyksiä, kiitos! :rolleyes:
Itsellä kun on kokemusta myös siitä täydellisestä synnytyksestä, niin tääkin vois mennä yhtä hyvin.

@Shara tsemppiä vointiisi! Kannattaa sanoa neuvolassa ja pitää omia puolia jaksamisesta! Sairaslomaa saat varmasti halutessasi. Itsellä ollut vähän samat fiilikset. Mä vain hermoilen lapsille ja hoidan pakollisimmat. Nyt aina niin kiltti ja rauhallinen poika alkaa tiuskia takaisin ja itsellä huono fiilis huonon fiiliksen levittämisestä. Lisäksi nukun päikkäreitä pitkin päivää lasten leikkiessä keskenään ja huolettaaa, että jotain sattuu. Vähän helpotti kun sain miehelle itkettyä ja juteltua. Mutta tää väsymys on jotain ihan hirveetä! :cry:

@Surusilmät en tiedä pitääkö paikkaansa, mutta olen kuullut huhuja, että öljyämällä välilihaa oliivi- tai kookosöljyllä pitkin päivää ennen synnytystä ja synnytyksen aikana, pitäisi välttyä repeämiltä. Ja lisäksi siihen kuului, että lämmittää sitä esim lämpimällä rätillä synnytyksen aikana. En ole testannut. Revennyt molemmilla kerroilla. :D

Mä aloin kans popsia ferrodania eikä vielä ainakaan ole vatsaoireita.

***Tänään 30+0!!*** :cool:
Henriette
 
@Henriette Jaa a, pitääpä kokeilla :ROFLMAO::ROFLMAO:

Apua onko itselläkin jo rv29+?? Ensi viikolla päästään uudelle kymmenluvulle. Ihan vatsanpohjasta otti kun ajatteli että noin kymmenen viikkoa enää synnytykseen. Hitto, kohta vauva tulee..Pitäsköhän kohta rueta hiukan ostelemaan niitä puuttuvia tarvikkeita..:eek:
 

Yhteistyössä