Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *toukokuu*

@Nems voi kauhea, toivottavasti kaikki menee hyvin ja palovammat saadaan hoidettua.

@noora.l me kerrottiin vasta nt-ultran jälkeen vanhemmille ja sisaruksille mutta töissä aion kertoa vasta myöhemmin, ehkä juhannuksen jälkeen. Sijainen joudutaan kyllä mullekin metsästämään eikä se tule olemaan helppoa.. Meillä ei olla esimiehen kanssa jatkuvasti kasvokkain, niin piilottelu onnistuu vielä jonkun aikaa. Jos vaan mahdun työhousuihin :D mutta tuo raskauden vuoksi irtisanominen riski on pieni kun liitot on tapelleet asiasta kerran jos toisenkin.

Löysin dopplerin käytettynä, ja tänään sainkin sykkeen kuulumaan :love: mulla on vissiin taakse kallistunut kohtu ja vilkas kaveri niin sai aika kauan hakea että löytyi, mutta löytyi kuitenkin. Kyllä helpotti.

@Surusilmät tää doppleri minkä löysin on juurikin tuommoinen yli 100€ malli.
 
  • Tykkää
Reactions: Nems
@-Amanda- toivottavasti saatte unelmienne talon :)
meillä tuleva asunto oli jo viides, josta tarjottiin kuukauden sisään ja nyt tehtiin sellainen tarjous mihin myyjät suostuivat heti. Ajatus kolmen alle 4v:n kanssa muuttamisesta ei houkuttele ollenkaan, joten nyt vielä "helppoa" kahden kanssa kun tuskin kuukauden päästä mahakaan vielä kovin tiellä :D

@Hilma85 kylläpä säikäyttelee vuodot! Onneksi pikkuisella kaikki hyvin! :)

@Lumi87 onnea hyvistä ulrakuulumisista ja dopplerin sykkeistä :)

@Nems Hui kamala! Voin vaan kuvitella kipua kun jo pienetkin palovammat tuskaisia..

Mulla myös joku 2013 ostettu raskauskeijun sykenäytöllinen doppler, se oli kyllä n. 50€ aikanaan.

Itse ilmoitan töihin 2kk ennen äitiysloman alkua, jonka aloitan taas varhennettuna, eli pari kk aikaa :) hoitovapaalla tällä hetkellä.

Siitä tulikin mieleen, että kukaan koskaan hyödyntänyt oikeutta tehdä lyhennettyä työaikaa? Itsellä olisi tarkoitus lähteä tekemään 6h päiviä (norm.8h) heti äitiysloman jälkeen, mutta hoitaa myös lapset kotona miehen kanssa vuorotellen (hänellä tulevaisuudessa pelkkää iltavuoroa, itsellä aamu).

Mimmi 12+0
 
  • Tykkää
Reactions: Nems
Piti vielä kysyä rautalääkkeistä. Oletteko joutuneet syömään nyt / edellisissä raskauksissa ja mitä ja millä annoksella?

Mä olen syönyt jo ennen raskautta rautaa ja koko ajan (huono varastorauta), silti hb laskee vaan. Ekassa neuvolassa rv 8+ se oli 128, nyt ottivat päivystyksessä ja oli enää 109. Syön siis 1x Ferrodan 100mg (+C) ja lisäksi menee foolihappoa ja B12 että niistä ei pitäisi riippua.. Tietääkseni anemiassa on jopa käsketty tuplata tuo rauta, mutta en taas tiedä miten raskauden aikana..
 
@Hilma85 mä söin muistaakseni esikoista odottaessa joskus puolivälin jälkeen kuukauden kuurina 1x retafer 100mg ja silloin oli hb alimmillaan n.110 ja hyvin nousi sillä n. 130. Tosin raskauden aikana taitaa kaikilla tippua muutenkin jossain vaiheessa ja toisessa raskaudessa ainakin itsellä laskun jälkeen nousi itsestään ilman mitään rauta valmisteita lähtötilanteeseen, tosin silloin lukemat olikin huomattavasti korkeammalla.
 
@mimmi92 mä tein esikoisen aikaan lyhennettyä työaikaa jonkin aikaa, kun lapsi aloitti päiväkodissa. Tässä välissä olen tehnyt vuosia täyttä työaikaa, mutta nyt alan taas tehdä lyhennettyä, kun esikoinen aloittaa koulun. Tuntuu kyllä ihanalta, ja jos kaikki tässä raskaudessa menisi hyvin niin syksyllä tuntuu varmasti hyvältä tehdä lyhennettyä työaikaa, mun kohdalla se tarkoittaa 4 päiväistä työviikkoa. Ja saako kysyä mistä syystä jäät varhennetulle äitiyslomalle?

Rautaa söin ekassa raskaudessa mutta en yhtään muista merkkiä tai annosta. Hb tippui jonnekin sadan nurkille silloin ilman rautalisää.
 
@Lumi87 ihan pelkästään sen takia kun muuton jälkeen mun kotihoidotuki on n. 300€ niin ei sillä asuntolaina lyhene :D äitiyspv raha paljon suurempi niin siksi kiire sille päästä + sen jälkeen töihin, johon sitten palkan lisäksi kotihoidontuet kolmesta lapsesta, kun eivät ainakaan toistaiseksi hoidossa aloita.
 
Mulla oli eilen myöhäisempi aamuvuoro ja pääsin vasta siinä kuudelta töistä.
Siinä kun otin puhelimen käteen ja katsoin, oli siinä iloisesti vain välittäjän nimi ja tieto, että kaks kertaa soittanu.
Mä ajattelin pessimistisesti jo tottakai sitä, että välittäjä on soittanu sitä, että myyjät ei hyväksyny tarjousta.

Vaan eipä mitään, kun pääsin kotiin tuli mies jo ovella vastaan ja hymyili eikä sanonu yhtään mitään.
Kun sain kengät ja takin pois ja pääsin sisään, niin sit vast sanoi, että välittäjä soitti hälle ja sanoi, että myyjät hyväksyi meijän tarjouksen. Näinollen siis me saatiin se TALO!

@noora.l älä muuta sano. En todellakaan haluais muutella tavaroita kun on viimeiselläni.

@Nems hyi kauhia! Palovammat on inhottavia jo muutenkin ja nyt vielä raskaana. Toivottavasti kaikki menee parhain päin ja palovammat saadaan hoidettua.

Meillähän tietää molempien pomot jo.
Mun oli pakko omalle pomolle kertoa pahoinvoinnin ja siitä seuraavan oksentelun takia ja pomo oli onneksi todella ihana ja ymmärtäväinen. Sekä iloinen meidän puolesta.
Ja miehen pomolle mies kertoi "tasapuolisuuden" nimissä. Muut ei vielä tiedä.

Dopplerina meillä on tollanen, joka näyttää sykkeet ja toki antaa sit ne äänetkin. Olisko tuo ollu sitä satasen luokkaa.

@mimmi92 mä olin ihan varma, että nuo hylkää sen meidän tekemän tarjouksen, ja olin erittäin yllättänyt, että ne hyväksyi sen ekan tarjouksen.
Veikkaan kyllä kans, että on varmaan vähän "helpompaa" kuitenkin muuttaa kahden kanssa, kuin kolmen ja vielä jos kaikki on alle 4v.
Ja masu nyt tuskin kasvaa sellaisiin mittoihin n. Kuukauden aikana, että ois kauheesti tiellä, tai toivottavasti ainakaan ei.
No sit eiku mies hommiin tekemään sellasia hommia mitä itse ei voi tehdä.

Mä kyllä vihaan muuttamista ylikaiken, että katotaan missä vaiheessa mulla menee hermot.
Ei se purkaminen, mut se pakkaaminen.

@Hilma85 kylläpäs ne vuodot nyt säikäyttelee. Onneksi pienellä kaikki hyvin.

@Lumi87 onnea hyvistä ultrakuulumisista! :)

Mä en oo nyt joutunut rautaa syömään ja olokin on hyvä. Hb oli viimeks siinä 128.

Tultiin tossa joku aika sitten sieltä synttäreiltä ja kaikki meni vallan mainiosti.
Nenä antoi sen verran periksi, että pystyin olemaan samassa huoneessa kahvin kanssa ja pitämään jopa kahvimukia kädessä, jossa oli vielä jopa kahvia. Tosin mies sitten joi sen kahvin vaivihkaa pois.
Mutta kukaan ei ainakaan vielä arvannut raskautta, tai eivät ainakaan meille mitään sanoneet.

Amanda 10+3
 
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
@Hilma85 me kerrotaan myös vanhemmille vasta jonkin verran nt-ultran jälkeen. Asun eri paikkakunnalla ja haluan kertoa ensimmäisestä lapsenlapsesta kasvotusten, niin odotan ultrakuvaa niin on jotain mitä näyttää. Töissä varmaan pakko kertoa pian. Mitä kauemmin oon kertomatta, sitä vaikeempaa siitä taitaa tulla..

@-Amanda- Paljon onnea uudesta kodista! :) tsemppiä muuttoon!

Mä oon tänää ollut ensimmäistä kertaa tän raskauden aikana jossain isossa onnellisuuskuplassa :D vihdoin raskaus tuntuu todelliselta, mitään kipuja ei ole ja nt-ultrakin alkaa oleen tosi lähellä :) mieskin on tyytyväinen kun pahimmat kiukkuilut on loppunut! Ihme tunteiden vuoristorataa ollut tää muutama kuukausi :D
 
Onnittelut @-Amanda- asunnosta! :)
Mä taad vihaan tavaroiden purkamista! Vieläkin pari laatikkoa edellisestä muutosta (4kk sitten) purkamatta.. Meillä on lähipiirissä jo yleinen vitsi jos ollaan jossain vuosi asuttu, että eikö olis jo taas aika muuttaa :D nyt ei toivottavasti tarvitse n. 20 vuoteen sitten muuttaa..

@noora.l juuri Olin kirjoittamassa että ihmeen tasaiset on ollut omat mielialat verrattuna edelliseen raskauteen. Noh tänä aamuna sitten tuli vedettyä jotkut ihan omat kiukut turhasta asiasta ja mieskin ihmetteli miksi oikein yritän haastaa riitaa.. Nyt harmittaa kun toinen joutui töihin huonolla mielellä lähtemään..

Mimmi 12+1
 
Mulla on mielialat jonkin verran heitelleet, mutta lähinnä olen tosi herkillä ja itkeä tirautan jos jonkinlaisista asioista. Liikutun muutenkin helposti mutta nyt mietin miten ihmeessä selviän esikoisen eskarin kevätjuhlasta.

Pahoinvointi iski tänne vähän jälkijunassa. Viikon verran kuvottanut moni ruoka mutta tänä aamuna kun lähdin huonolla aamiaisella kiireellä juoksemaan junalle, oksensin vatsanesteitä tienposkessa. Vieläkin tuntuu ettei mikään maistu ja oksennus tuntuu olevan lähellä. Huvittaa kun Vau:ssa luki että tällä viikolla pahoinvointi helpottaa. :D

@-Amanda- onnea talosta! :)

@mimmi92 ah ymmärrän, äitiyspäiväraha on tosiaan parempi ja raha on valitettavan tärkeää. :)

Lumi rv 9+0
 
Viimeksi muokattu:
@Lumi87 ihan samoja pohdin hetki sitten pahoinvoinnista itsekkin, toivottavasti ihan oikeasti pian helpottaa :)
ja toinen mikä joskus nauratti oli jossain rv 30 kohdalla kun luki, että "nyt puolisokin saattaa tuntea vauvan liikkeet" kun oli itseltä tuntunut jo useampi kuukausi ja näki silmilläkin kun koko maha heilui ihan kunnolla :D

Ja tulikin mieleen onko muilla päänsärkyä?
Täällä eilisestä saakka päätä särkynyt enemmän tai vähemmän, ja siitähän sitten seuraa taas pahoinvointia. Muistan kyllä, että edellisessäkin raskaudessa olisi jonkun aikaa sama vaiva ollut, mutta yhtään en muista millä viikoilla ja kauanko sitä kesti..
 
Viimeksi muokattu:
@Lumi87 ihan samoja pohdin hetki sitten pahoinvoinnista itsekkin, toivottavasti ihan oikeasti pian helpottaa :)
ja toinen mikä joskus nauratti oli jossain rv 30 kohdalla kun luki, että "nyt puolisokin saattaa tuntea vauvan liikkeet" kun oli itseltä tuntunut jo useampi kuukausi ja näki silmilläkin kun koko maha heilui ihan kunnolla :D

Ja tulikin mieleen onko muilla päänsärkyä?
Täällä eilisestä saakka päätä särkynyt enemmän tai vähemmän, ja siitähän sitten seuraa taas pahoinvointia. Muistan kyllä, että edellisessäkin raskaudessa olisi jonkun aikaa sama vaiva ollut, mutta yhtään en muista millä viikoilla ja kauanko sitä kesti..
@mimmi92 Just kävin lääkärissä hakee saikkuu kun nyt toista päivää särkee päätä ihan hulluna, ei meinannu nukkumisesta tulla mitään.. "Kiva" kuulla et en oo ainu :)
 
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
Minäkin ilmoittaudun mukaan. La näillä näkymin 26.12.17. Toinen lapsi on tulossa, ensimmäinen 1,5 -vuotta :) itse olen 29-vuotias. Pahoinvoivana mennään, varsinkin iltapahoinvointi ihan käsittämätön. Ja väsymys. Ei tälläista ollut ekan kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
Tervetuloa @saheanpa ja @noorajohanna

Mulla on pahoinvointi helpottanut. Onneksi. Eka kolmannes meni oksentaessa, pahimmillaan rv 9-12. Pelkkä ajatuskin jauhelihan paistamisesta sai halaamaan pyttyä :sick: koirien kanssa lenkkeily siirtyi kokonaan miehen vastuulle silloin kun oksensin väsyneenä illat ja lenkilläkin :LOL: päänsärkyä ei onneksi ole ollut kun tänään.

Tänään en meinannut saada dopplerilla sydänääniä kuulumaan, mutta olikin vaan iltavilli :D hetken kuului pum-pum-pum ja sitten hävisi ja taas hetken kuului.

Tänään rv 13+0.
 
Tervetuloa @noorajohanna ja @siltsuli :)

@Hilma85 Mulla meni myös toissapäivänä varmaan 30min ennen kuin sain vaimeat äänet hetkeksi kuulumaan. Nyt kun sikiö taitaa liikkua jonkun verran niin paljon vaikeampaa kuin pari viikkoa sitten :)

Yöks käytiin äsken raxissa syömässä samalla kun käytiin nostamassa taas asuntolaina, ja ihan liikaa tuli syötyä :sick: huomenna ultra, ens viikolla neuvola ja yhdet hautajaiset joihin täytyisi käydä isompaa vaatetta hommaamassa kun ei vanhat enää istu kunnolla. Liikaa äksöniä kun tottunut, ettei pahemmin ole menoa mihinkään:ROFLMAO:
Muok. Niin ja molemmilla lapsilla alkoi yöllä flunssakin, joten 15 min välein tuli herättyä kun jompi kumpi alkoi itkemään kurjaa oloaan..

Mimmi 12+3
 
Tervetuloa uusille! :) Kiva jos keskustelu vielä vähän piristyy.

Päänsärkyä mullakin ollut ja Panadol auttaa tosi huonosti. Ja pahoinvointi alkoi todenteolla ja ihan järkky olo ollut muutaman päivän. Pakko vähän väliä syödä jotain ettei tule oksennus, mutta ei tee mieli oikein mitään.

Ollaan lähdössä loppuviikosta ulkomaille ja jännittää lento tässä pahoinvoinnissa. Kävin ostamassa ne seaband-rannekkeet, jos ne yhtään auttaisi.

Eilen oli eka neuvola, siellä ei tapahtunut oikein mitään. Ultra-aika tulee myöhemmin postilla. :)

Lumi rv 9+2
 
Tervetuloa uusille! Kiva et tosiaan täälläkin keskustelu käy, itse taidan jättä fb ryhmän väliin kokonaan :)

Mulla nt ultra 6.6. mutta eilen petti hermo ja käytiin yksityisellä. Kesto muuttui 10+6 => 11+4 eli kunnon spurtin ottanut. Kaikki mainiosti, niskaturvotus 1,2m eli hyvä, nenäluu näkyi, vatsapeitteen kunnossa jne. Saatiin alustava sukupuolilupauskin mikä oli yllätys Tän viikon lopulla pitäis tulla lopulliset riskiluvut mut nyt jo uskallan hengittää. Oli kyl uskomaton näky se nyrkkeilevä, pomppiva pikkukaveri!

Mulla yökötys on loppunut, juhlin sitä etten ollenkaan oksentanut vaikka läheltä piti tilanteita on riittäny! Toivottavasti ei tämä fiilistely kostaannu

Vihersmoothie, 11+5 (hullua et ylihuomenna alkaa toinen kolmannes!)
 
  • Tykkää
Reactions: nellinu
Tänään vihdoin ja viimein np-ultra!
Viime yö meni kyllä ihan harakoille! Joko en saanut unta tai jos sain niin näin painajaisia siitä että vauva on epämuodostunut..
Onneksi aika on ihan aamusta niin ei tarvi kauaa enää kärvistellä.. Toki jännittää nii paljon että vatsa on sekaisin

Nellinu ja kolmonen 13+3
 
Tervetuloa ja onnea uusille! :)

Kiitos kaikille! :)

Jotenkin on sellanen jännä fiilis, ei sitä vieläkään usko, että me ollaan oikeesti ostettu just talo.

Kaikista parasta tässä on se, että ketään ei tiedä vielä, että ollaan ostettu talo, eikä tosin raskaudestakaan.
Muutama ystävä tietää, että ollaan käyty katsomassa mutta ostamisesta ei olla hiiskuttu sanallakaan.

Sisko osti asunnon tossa muutama viikko sitten ja sunnuntaina veivät tavaroita sinne uuteen asuntoon.
Ja pakko sanoa, että onneks mulla oli työvuoro, niin ei tarvinnut keksiä mitään tekosyitä vaan oli ihan oikea syy olla pois.
Mies oli kyllä auttamassa ja saivatkin aika hyvin tavaroita vietyä.
Ja tiedetään ainakin, että tossa muutaman viikon päästä kun me muutetaan (ja porukka jo ylipäätään tietää talosta ja vauvasta) niin saadaan vastavuoroisesti sieltä sitten apua.

Paperit mennään allekirjoittamaan perjantaina ja siitä suurinpiirtein kuukauden päästä melkein sitten jo asutaankin omassa talossa.
Paljonhan tässä on asioita hoidettavana.
Ja isoin asia tulee tottakai olemaan se itse muutto yritetään nyt tässä vähitellen pakkailla jo joitain tavaroita, ettei loppukuusta tarvitse sit kauhealla kiireellä pakkailla.

Bebe voi hyvin, tai ainakin sydämen syke on hyvin vahva.
Tässä vaiheessa ei raskaudessa oo sen kummempia.
Mutta sanottakoon, että erinäisistä asioista huomaa olevansa raskaana.
Pahoinvointia edelleen on, mutta oksentanut en ole!
Itkin eilen sitä, kun tajusin, että me oikeesti muutetaan ja joudutaan jättämään tää niin ihana ja hyvin palvellut asunto taaksemme.
Ja itkin myös sitä, että haistoin miehen tullessa kotiin, että oli syönyt mun lempparisuklaata ja ei tuonut mulle, kunnes kaivoikin taskustaan lempparisuklaan patukan.. Ahh, ihana itkuherkkyys.
Ja hajuaisti on syperhyvä, joku oli tässä talossa tilannut pitsaa ja mä pystyin kertomaan mikä pitsa se oli, vaikka olikin kaksi kerrosta alempana.
Mielialanvaihtelut... Mä en taida ees aloittaa niistä.

Meijän synnärinä toimii muuten SATKS.

12 päivää ja np-ultra!
Missä vaiheessa nää viikot on näin nopeasti menneet. Vastahan se plussa tuli ja nyt ollaan jo viikolla 11+0!

Tänään iltavuoroon, saas nähdä miten sitä jaksaa. Mä voisin vaan nukkuaaaa! Tai haluaisin siis, en voi, mutta haluan.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista @Vihersmoothie
Ja onnea myös @mimmi92 hyvistä ultrakuulumisista!

Ja mä näköjään tykkään höpötellä, pitäisköhän viimein uskoa miestä siinä, kun on monta kertaa sanonut, että mun suusta tulee paljon juttua eikö aina niin kovin tärkeetä.

Nyt valmistautumaan, naama kondikseen ja vaatteet päälle (työvaatteet.)

Amanda 11+0
 
@nellinu miten meni ultra? :)

@Lumi87 hyvää reissua, toivottavasti rannekkeista on apua! :)

@Vihersmoothie onnittelut! :) taitaa olla yksityisellä vähän paremmat laitteet kuin julkisella, jos sukupuolta jo pystyy näkemään :D ainakaan mun mielestä noista 2D kuvista on näillä viikoilla tosi vaikea erottaa tarkasti mitään :)

@-Amanda- teilläkin kohta täysi tohina päällä ja Täällä myös toinen joka voisi höpöttää omiaan ties kuinka paljon, eli mukavaa vaan lukea muidenkin juttuja :D

Toisiaan jos haluaa kertoa, niin voin lisäillä listalle tulevia synnäreitä, niin näkee vähän mistä päin porukkaa on?

Mites muut ovat kertoneet perheen lisäyksestä omille lapsille? Täällä ei siis esikoinen vielä tiedä ja kysymyksiä sateli ultran takia ties kuinka paljon, kun normaalisti olen lasten kanssa 24/7. Tuo vaan on niin lörppö että kertoo varmasti jokaiselle vastaan tulijalle sitten kun tietää ja eiköhän muista myös tästä mun "lääkäri käynnistä" kaikille mainita :D eka neuvola meni vielä kuopuksen neuvolan piikkiin kun oli samalla, eikä siellä mulla mitään ihmeellistä vielä ollut.
 

Yhteistyössä