Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017

Höh, olikohan noi nyt menkat mulla kuitenkaan?! Kolmena päivänä minimaalista tiputtelua/tuhrua siteeseen ja muutaman kerran verta pyyhittäessä vessareissulla. (n) Mutta mitä muutakaan se nyt, viikkoja jälkivuodon loppumisesta, ois ollu. :confused: Tulipahan tehtyä nega raskaustestikin kaiken varalta. :D Mutta onpa kuitenkin ne pillerit alotettu ja toistaiseksi ne ei sitten ookaan aiheuttanu vuotoa, kuten viimeksi aloittaessa! (y) Ja @mimmi92 sehän oiskin, jos noi menkat kivuista tunnistais, mutta mulla on ollut menkat täysin kivuttomat (ja niukemmat, joskaan ei aivan noin olemattoman vähäiset) esikoisen syntymästä lähtien ja kiitollinen siitä. :) Ennen eka raskautta menkat alko aina kipujen kera ja ekat pari päivää piti buranaakin ottaa, että sai nukuttua.... Niin ja pillereiden muistamisesta, minä laitoin puhelimeen päivittäisen muistutuksen. :ROFLMAO:

Minusta se terkka selitti, että niitä kapseleita on kahdenlaisia, toisessa laitetaan yksi ja toisessa kaksi kapselia ja se missä kaksi oisi 5v voimassa. Mutta täytyypä perehtyä vielä noihin, kunhan tässä sinneasti päästään. :p

@Shara kiva, että siellä positiivinen kierukkakokemus. (y)

@Lumi87 hienoa, että yö mennyt hyvin, toivottavasti jatkuu. :)

Just tulin vaunulenkiltä ja vauva nukkuu. Hetki omaa aikaa, kun esikoinen touhuaa isänsä kanssa ulkona. :love:

Nanna ja typy 10vko
 
Meillä oli vähän turhaa ja kurjaa draamaa, kun keskiviikkoiltana tyttö alkoi yhtäkkiä oksentaa kaiken syömänsä rintamaidon samantien, ja vaikutti lopulta tosi väsyneeltä ja veltolta. Lähdettiin taksilla päivystykseen, jossa vauva todettiin jo vähän kuivuneeksi, minkä seurauksena tyttö otettiin lastenosastolle tiputukseen ja mä myös jäin yöksi sinne. Lääkäri piti pylorusstenoosia mahdollisena, minkä vuoksi en saanut imettää yön aikana, vaan tytön piti olla ravinnotta aamuun asti että päästään vatsan ultraääneen katsomaan mikä tilanne siellä on ja mahdollisesti sen jälkeen leikkaukseen.

Oli ihan järkyttävä kokemus, kun toinen huusi yöllä nälissään ja hädissään (kanyyli piti laittaa yhdessä kohtaa uudelleen paikalleen, mikä ei ollut ihan helppo homma ja tyttöä jouduttiin pistämään varmaan kymmenkunta kertaa), enkä saanut lohduttaa tissillä. Aamun ultraääni sitten oli kuitenkin normaali, minkä jälkeen sain imetysluvan ja maito pysyi sitten onneksi sisällä. Päästiin kotiin torstai-iltapäivänä, ja sen jälkeen kaikki on ollut hyvin. En tiedä mikä sen oksentelun aiheutti, mutta kylläpä taas säikäytti. Vieläkin itkettää kun mietin sitä yötä ja avuttomuuden tunnetta, kun sylissä pitäminenkään ei riittänyt.

Kyllä on tyttö saanut sen jälkeen sekä multa että mieheltä ihan ekstrapaljon läheisyyttä ja rintaakin oon tarjonnut hyvin anteliaasti, ettei pieni vaan joudu enää ikinä kokemaan nälkää :cry::love:
 
@Nanna-87 mä pohdin ihan samaa ja samanlaista oli munkin vuoto, että olikohan nuo edelliset sittenkään menkat, nimittäin nyt ainakin sata varmasti on, vaikka edellistä vuodosta max 3vko (en kirjoittanut mihinkään ylös).
Ja mäkin viimeksi testasin negan, kun olisihan tuo voinut mennä jostain kiinnittymis/alkuraskauden vuodosta.

Pillereitä en nyt ehtinyt aloittaa, mutta eipä se kyllä haittaa kesken kierronkaan aloittaa kunhan apteekkiin ehdin.
Mä viimeksi säilytin pillereitä kahvipurkin päällä, kun itse aina aamuisin kahvit keitän, eikä kahvi jää koskaan väliin, niin pakosti tulee liuska huomattua :D

Mitähän mun piti kommentoida kun ei taas näe edellisiä viestejä..

Kiirettä pitänyt, isommat sisarukset olivat yhden yön hoidossa. Saatiin ekan kerran miehen kanssa viettää aikaa pelkästään vauvan kanssa ja olihan hiljaista! :D vauva selkeästi nautti jakamattomasta huomiosta, mutta oli kyllä innoissaan kun mölyapinat palasivat kotiin :)
Esikoisen synttäritkin saatiin tänään juhlittua.

Vauva alkanut nyt nukkumaan "huonosti". 2-3h välein heräilee taas yöllä, itsestä tuntuu väsyneeltä kun ehti hetkeksi tottumaan hyviin yöuniin..

Keskiviikkona 3kk neuvola, aina kyllä jännittää miten paljon/vähän on kasvanut :)

Onkos kukaan vielä miettinyt kiinteiden aloituksen ajankohtaa?

Me varmaankin aloitetaan tällekkin siinä 4kk kohdalla, ehkä jos hyvin kasvanut, niin lähempänä 5kk :)
 
Mä en malttais yhtään odottaa juoksemaan pääsyä, mutta ajattelin silti odottaa nyt siihen, että ilmat vähän lauhtuis.
Mitään puolimaratoneja (tai edes maratoneja) ei oo tarkotus lähteä vetämään (ainakaan vielä.)
Hölkkäilly kyllä oon varovaisesti hiljalleen. Ja tuntuu kyllä ihan hyvältä, mutta sekin on tapahtunut vaunujen kanssa.

@Lumi87 Joo, mä kans huomasin, että tavaraa voi ottaa mukaan liikaa. Aivan liikaa. Meillä oli siis vain yksi laukku mukana, mutta sekin oli vähän turhan iso.

@Hilma85 Just se siinä onkin kun ei tiedä, että paljonko niitä vaatteita menee vaikka päivässä vaihtoon.
Mutta kuitenkin, osa vaatteista oli ihan turhia.
Kerran vaatteet vaihtoon kesken päivän ja se oli ihan mun oma vika.
Reissu meni muuten kyllä hyvin.
Olivia nukkui koko menomatkan ja myöskin tulomatkan, joten hän viihtyy autossa vallan mainiosti.

Olivia oli myös ensimmäistä kertaa hoidossa muutaman tunnin ajan, kun käytiin miehen kanssa ihan kahdestaan syömässä hänen syntymäpäivän kunniaksi.
Sisko ja hänen avomiehensä olivat pärjänneet hyvin. Olivia nukkui melkein koko ajan, oli viimeisen vartin hereillä ennen kuin me saavuttiin takaisin.

Meille tuli myös vähän pidempi vaunulenkki Olivian kanssa.
(Olin tosiaan järjestänyt miehelle lahjayllätyksen, ja hän meni sinne siskon avomiehen kanssa.)
Me vietettiin tyttöjen kesken hauska shoppailureissu.
Mutta mentiin kävellen, (en tiedä mitä kaupoissa käveltiin), mutta matkoista tuli yhteensä 12km. Ja oli kyllä ihan mahtava olo ton jälkeen, vaikka oli kävelyä.

@Shara Kuulostaa todella kurjalta tuo. Onneks ei sitten kuitenkaan ollut mitään pahempaa ja, että nyt menee jo paremmin.

Kiinteät aloitellaan varmaan siinä 4-5kk tienoilla.

Mä muuten laitoin(/heitin) pillerit kaapin perälle..
Päätin etten aloita niitä. Me ollaan tähän asti hyvin pärjätty tuolla ehkäisyllä mikä meillä on käytössä ja jatketaan sillä. Ehkä joskus sitten kun lapsiluku on täynnä, voisin harkita kierukkaa tai muuta pitkäaikaisempaa ehkäisyä, en kuitenkaan vielä.
+ pillereiden ottamatta jättämis päätöstä tuki myös se, etten halua sekoittaa noilla enää kroppaani. Sain tarpeekseni edellisistä pillereistä, jotka laittoi kaiken sekaisin.

Amanda & Olivia 2kk 3pvä
 
@-Amanda- Mä myös ajattelin aloittaa juoksun uudelleen, kunhan sää muuttuu vähän keväisemmäksi. Kiva, että teillä meni reissu hyvin.

Mekin päästiin nyt käymään reissu appivanhemmilla. Miehen flunssa tarttui muhun, mutta meni onneksi aika nopeasti ohi ja vauva säästyi taudilta. Aivastellut on kyllä normaalia enemmän, mutta ei muuten vaikuta kipeältä. Matkan tyttö nukkui ja kolmen tunnin aikana pysähdyttiin kerran mennessä ja kerran tullessa. Alkumatkasta oli vähän kitinää, mutta liike auton liike rauhoitti nopeasti.

@Shara Voi pientä :( Onneksi kaikki nyt paremmin.

@mimmi92 Kiinteiden aloitusta ei vielä olla hirveästi mietitty. Ehkä siinä 5 kk paikkeilla voisi tosiaan olla hyvä aika alkaa kokeilemaan, mutta näkee sitten. Riippuu varmasti siitäkin, miten vauva kasvaa.

Eilen käytiin neuvolassa ja pituutta oli nyt 10 viikon iässä vähän vajaa 58 cm ja painoa 5,4 kg. Maito riittää hyvin ja kakka on ollut tosi vaahtomaista (ja sitä on tullut viime päivinä hirveitä määriä). Taitaa mennä ilmaa mahaan hotkiessa, mistä tuo vaahtomaisuuus ja ajoittain myös vihreä väri. Hirveästi tyttö ei ole kyllä onneksi mahaa valittanut, mutta välillä huomaa epämukavan olon.

En muista onko joku jo kertonut, mutta oliko teidän vauvoilla hiuksia syntyessään? Meillä tytöllä oli tummat hiukset ja ne on pysyneet päässä hyvin ja kasvaneetkin aika paljon. Huomasin kuitenkin nyt kaljun läntin takaraivossa.

Mietin tässä myös yksi päivä (nyt kun vauvaelämästä on jo vähän kertynyt kokemusta), että mitkä hankinnat loppujen lopuksi oli hyödyllisiä. Meillä 50 cm vaatteita käytettiin pari ekaa kuukautta eli niille tuli kyllä hyvin käyttöä. Tietysti ihan kaikki pienimmät vaatteet ei näin pitkään mennyt, mutta vasta nyt laitoin joitakin bodyja yms. pois, joissa riitti mitoitus tänne asti. Mutta yleisesti ottaen vaatteita tuli hommattua näköjään liikaa, aika moni jäänyt käyttämättä kokonaankin. Nyt osaa jo paremmin katsoa, minkä tyylisiä tykkää käyttää. Samoin sähköinen rintapumppu oli meille tosi tärkeä, vaikka etukäteen ei yhtään osannut arvioida tarvitseeko sitä ja riittääkö manuaalinen vai ei. Onneksi hommattiin sähköinen, hermo olisi mennyt manuaaliseen. Nyt ei kyllä enää ole tullut pumppailtua kuin ihan satunnaisesti.

Hirveästi mitään täysin turhaa ei tainnut tulla hankittua. No varakorvikkeet kaapissa on jäänyt käyttämättä, mutta ne ei ollut iso sijoitus. Vaunut ja kaukalo olleet paljon käytössä, mutta varsinkin nyt tulojen tiputtua on vähän hirvittänyt paljonko niihin laittoi rahaa. Ehkä olisi jollakin vähän edullisemmallakin kokoonpanolla pärjännyt :)

Mites teidän hankinnat, oletteko olleet tyytyväisiä?

aprikoosinkukka & tyttö n. 2,5kk
 
@-Amanda- Kiva kuulla, että reissu meni hyvin :)

@aprikoosinkukka hienoa sielläkin kasvu! :)

Tuo vaahtoava kakka oli tytön kanssa tuttua.

Meillä tällä kolmannella oli syntyessä eniten lapsista hiuksia päässä! Vaaleat parin cm pituiset hiukset joka puolella. Taakse on myöskin alkanut tuulemaan melkein kalju läntti, muuten on hiukset pysynyt päässä ja kasvanut.

Me tehtiin tällä kertaa hyvin vähän hankintoja, mutta tällä kertaa 50cm vaatteet jäi nopeammin pieneksi kuin edellisten kanssa (ylläri jos pituutta 4cm enemmän :D) ja vaikka otettiin vain neutraalin väriset käyttöön, niin silti pieniä vaatteita oli liikaa. Nyt 62/68 käytössä ja niitä melko sopivasti kun nykyään riittää yleensä 1 vaatekerta päivässä.

Tärkeimpänä tarvikkeena ollut tuplarattaat (jotka jo ennestään oli) ja tällä hetkellä leikkimatto ja turhimpana pullot,tutit korvike yms. pikkusälä.
Ei onneksi tullut edes sitä hoitopöytää yläkertaan hommattua, kun ei sitä olisi muutamaa viikkoa pidempään tarvinnut. Sitteriäkään en ole vielä kaapista esiin ottanut, mutta ehkä sitten kuukauden päästä, jos soseet aloitetaan, niin pääsee käyttöön :)

Meillä on muuten vauva alkanut kääntymään vatsalta selälleen. En tiedä onko vahinkoja ja kovasta maasta niin järkyttynyt kun pää vähän kolahtaa, mutta monta kertaa nyt kuitenkin viikon sisään kääntynyt. Ei kuitenkaan tee sitä heti uudestaan, jos kääntää takaisin vatsalleen.

Huomenna sitten saa mittoja :barefoot: on varmaan flunssat vähän verottanut kasvua, kun aika huonosti ruoka vauvalle maistunut.

Kuinka usein teillä vauvat syö?

Meillä rintaa tarjoan aina herätessä ja 1,5- 2h päästä nukkumaan laitteessa. Tällä toisella kerralla ei aina suostu syömään :eek: imetys kestää edelleen n. 5-10min.
Muutamat raivarit on myös tullut, jos väärään aikaan yrittänyt aikataulutettujen menojen takia syöttää, ihan vaan jo liivien napsahdus saa välillä itkun aikaiseksi, jos ei ole nälkä ja vauva aavistaa mitä yritän :ROFLMAO:
 
Onpas siella @Shara ollut kurja tilanne. :unsure: Onneksi kaikki nyt hyvin.

Minä oon ajatellut aloittaa kiinteät n. 4kk ikäisenä.

@aprikoosinkukka meillä on molemmilla vauvoilla ollut syntyessään kunnon paksut ja pitkät hiukset. Tällä kakkosella vielä vähän pidemmät ja kasvaneet entisestään. Vielä ei ainakaan kaljua kohtaa näy tuon tuuheuden keskeltä. :)

Täällä on nyt nukuttu taas pari yötä 7-8 tuntia putkeen, syöty nopsaan ja jatkettu vielä pari tuntia unia. Välissä oli pari yötä, kun heräsi kahdesti 2-3 tunnin välein, niin kyllä itseäkin heti väsytti, kun sitä ennen oli jo pidempi jakso, kun nukkui 5-6 tuntia yhteen menoon. Kyllä nauttii, kun saa itekin kunnolla nukuttua. :giggle:

@mimmi92 meillä syödään unien jälkeen ja samaten n. 2h siitä, kun käydään uudelleen unille. Toisinaan maistuu enemmän, toisinaan vähemmän. :)

Meillä ei oikeestaan ns. turhia hankintoja oo tullu. Tälle kakkoselle kun ei juurikaan tullut osteltua mitään, kun esikon jäljiltä kaikki jo oli. Joitain vaatteita oli, mitä ei kerinnyt käyttää ollenkaan, mutta vaatteita olikin aika paljon. Tutit on jääny kummaltakin käyttämättä. Huippuostoksia on ollu lämpöpussi turvakaukaloon ja kunnon imetystyyny. (y)
 
Moikka kaikki :love: mä olin teidän kaa jännäämässä,mut kadotin ketjun enkä osannut käyttää kaksplussaa tarpeeks hyvin (n)

Onnea kaikille hirmuisesti <3
@mimmi92 varsinkin olit mielessäni,menikö synnytys hyvin? En millään saa luettua kaikkee mitä ootte jutellut :(

Meillä oli LA 1.1. Mut pooika syntyi 20.12 rv 38+1 painaen 3674g ja oli 51cm pitkä. Ponnistus kesti 2min ja oli muutenkin haipakkaa menoa. Mun radin takia kesken synnytyksen tehtiin kokoarvio, joka antoi painoksi 4250g,mut poika oli paljon pienempi :) meillä mennyt kaikki hyvin, vauva ei itkeskele oikeestaan ollenkaan, tosi rauhallinen kaveri. Yöt nukkuu 21.30-8 about heräämättä, tissittelee unissaan pari kertaa. Aivan ihana hymypoika. Viimeksi 2kk neuvolassa painoi 6380g ja oli 61,5cm pitkä. Painoa tullut hirmuisesti tissimaidolla ja maitoa riittäny hyvin pituuskasvuun :D

Eli 2 kuukaudessa painoa tuli synnäriltä.lähtiessä paino 3480g > 6380= 2900g :)
Pituus 51> 61,5= 10,5cm
 
@Nanna-87 hienoa, että siellä taas nukutaan hyvin! (y)

@Nems Kiva kuulla teistäkin :) onnittelut pojasta! :love: lisäilen tiedot listalle :)
Meilläkin synnytys eteni nopeasti, mutta hallitusti. Todella positiivinen kokemus oli :) Rakenneultran tyttöveikkaus vaihtuikin pojaksi. Tyytyväinen vauva on ollut :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Nems
Noniin 3kk rokotteet saatu (ei tykännyt yhtään) ja mitat 5520g ja 59,6cm. Ei mikään jättiläinen, mutta riittävästi terkkarin mukaan kasvanut. Itsestä kuulostaa jotenkin vähältä 390g/kk, mutta flunssien piikkiin meni.

Ja flunssa taas esikoiselle tulossa, eiköhän taas kaikkiin tartu kun räkää lentää ympäriinsä aivastellessa. Alkaa kyllä jo hermo mennä tähän kierteeseen. Ei montaa tervettä päivää ole tänä vuonna ollut.

Muok. Nyt on vauvalla 39 kainalosta lämpöä ja kiukkuinen, terkkari kyllä varoitteli, että voi rokotteista jotain oireita tulla :(
 
Viimeksi muokattu:
@Nems kiva kuulla teidän kuulumisia! Mietinkin jossain vaiheessa että "hävisit" keskusteluista. :) Kiva että vauva noin tyytyväinen ja kasvaa hienosti!

@mimmi92 me ollaan myös oltu yksi yö kolmisin miehen ja vauvan kanssa kun esikoinen oli kaverillaan yökylässä. Oli omituisen hiljaista ja vauva vaikutti onnelliselta kun tyttö palasi kotiin. Muutenkin vauva on ihan haltioissaan esikoisesta, hymyilee suunnilleen kun tyttö tulee näköpiiriin ja tuijottelee jatkuvasti. :love: Mä en ole kauheasti kiinteiden aloitusta miettinyt, mutta nyt tuntuis siltä että jos vaikka 5kk sais imetettyä ennen kiinteitä. Jos vauva kasvaa hyvin eikä ole mitään erityistä syytä aloittaa aiemmin. Kurja että vauvalla noin kova kuume. :unsure: Noi rokotukset on kyllä tosi ikäviä jos tulee oireita. Ja harmi että lapsilla taas flunssaakin.

@Shara hui kauhea, voin kuvitella että on ollut järkyttävä kokemus. Vauvan lohduton itku on jotain niin sydäntäsärkevää ja siihen päälle vielä epätietoisuus. Toivottavasti kaikki ollut nyt hyvin. <3

Ootteko te käyneet missään perhekerhoissa tai vastaavissa? Me käytiin viime viikolla sellaisessa vauvaryhmässä ja oli tosi kiva tavata muita äitejä. Tuolla on aina joku aihe josta keskustellaan niin on helppo mennä vaikka ei ketään tunnekaan. Nyt pohdin uskaltaisiko perjantaina mennä ihan tavalliseen perhekerhoon. Kiva olisi kyllä saada äiti-kavereita lähialueilta.

Mä oon kolmesti löytänyt vatsalleen jätetyn vauvan selältään ja kerran nähnytkin kierähtämisen. On vissiin niin jäntevä vauva että pääsee kierähtämään. :D On meinaa todella jäntevä vauva ollut syntymästään asti, niskaa ei ole oikein ikinä tarvinnut varoa ja vatsamakuulla on koko rintakehä ylhäällä. Ja jalkoja koukistelee mahan alle vatsalla ollessaan.

@aprikoosinkukka meidän vauvalla oli tumma tuuhea tukka syntyessään. Hiukset on päässä yhä ja kovasti kasvaneetkin. Turhia hankintoja on ollet ehkä pari söpöä collegehaalaria kun oon kokenut bodyn ja housut niin käteviksi että on jääneet haalarit käyttämättä. Sitteriä ollaan käytetty aika paljon viime viikkoina ja vaunut (vaikka kalliit oli) on olleet super hyvät ja joka euron arvoiset. Puuhamatosta on ihan viikossa tullut hitti, poika jokeltelee pitkiäkin aikoja leluille. Ja kaukalon lämpöpussi on ollut tosi kätevä.

Vauva syö ehkä 2-3h välein päivisin. Iltaisin välillä syö tiheään. Helpottanut aamuja ja monia muitakin hetkiä, että vauva ei enää tarvitse tissiä ihan heti herätessä vaan voi laittaa vaikka tytölle ensin aamupalaa yms. Tai saa "huijattua" hetken odottamaan jos on riittävästi katseltavaa. Selvästi poika on myös alkanut välillä tylsistymään ja itku loppuu kun lähtee kävelemään ja maisema vaihtuu.

Kävin tänään toista kertaa kevyesti hölkkäämässä puolen tunnin ajan. Ajattelin ihan näin kevyesti aloittaa ja kasvattaa matkaa ajan kanssa, ettei tulisi ongelmia myöhemmin. Jumppaankin ikävä mutta sitä täytyy vielä pari viikkoa odotella.

Lumi ja poju 8,5 viikkoa
 
Mä oon varmaan hullu, mutta mä nautin siivouksesta.
Mies kun tuli tänään töistä, niin lähetin hänet Olivian kanssa kyläilemään anoppilaan (olin toki soittanut anopille ensin, että onko kotona ja voiko mies Olivian kanssa mennä kyläilee.)

Ja itse nappasin joka ikisen maton pois lattialta ja vein ne ulos tuulettumaan ja tampattavaksi.
Imuroin, moppasin ja kannoin matot takaisin sisälle.
Pesin kaiken pyykin ja pyöräytin ne kuivausrummussa, sekä viikkasin ne kaappiin.
Käytin astianpesukoneen ja tyhjensin sen sekä pyyhin pölyt ja putsasin pöydät.
Vaihdoin lakanat, pussilakanat ja tyynyliinat.
Ja sitten istuin sohvalle ja huokaisin erittäin tyytyväisenä.
Mä rakastan siistiä kotia, mutta tiedostan kyllä sen, että lapsen kasvaessa (Ja lapsimäärän mahdollisesti kasvaessa sotkua varmasti tulee.)
Ja 3,5h tuntia koko urakkaan meni.
Ja sitten sai mies jälleen palata tytön kanssa kotiin.
(Mun mielestä on ihanaa laittaa musiikkia soimaan ja siivota.)

En mä koe varsinaisesti, että mitään olis turhaan hankittu. Tai, että mua harmittais, että se on hankittu.
Vaunut ja turvakaukalo + adapteri on ollut käytössä paljon. Samoin sitteri.
Hoitopöytä on jokapäiväisessä käytössä.
Vaatteitakin on tullut käytettyä.
Pulloja, tutteja ja korviketta on myös käytetty. Ja aikalailla kaikkea muutakin mitä on hankittu.

Meillä Olivialla oli syntyessään yllättävänkin tuuhea tukka, vaaleahko väriltään. Ja onhan hällä vieläkin.

@aprikoosinkukka Mä en malta odottaa, että pääsee jälleen juoksemaan mutta samalla mua kyllä vähän jännittää. En tiedä yhtään miksi.

Me ollaan ihmeen terveinä pysytty, vaikka kyllä me päivisin pyöritään kaupoissa ja muualla.

Ei oo tultu käytyä vielä missään kerhoissa. Lähinnä äitiystävien/siskon kanssa käyty kahvittelemassa.

Mä löysin tänä aamuna masulleen jätetyn vauvan selältään leikkimaton päältä. Ja mies taas yllättyi tässä illalla, kun Olivia olikin yhtäkkiä selällään, vaikka masulleen hänet jätti.
Muutenkin tuntuu tytsy kasvaneen hurjasti, jotenkin tänään mä järkytyin siitä, että eihän tuo pieni rakkaus ole kohta enää mikään pieni vauva ja, että miten nopeasti hän oikeasti kasvaa.

Päivisin vauva syö 2-3h välein ja öisin sitte harvemmin. Nykyään kun monesti nukkuu sieltä ysistä jopa seitsemään.

@Nems Kiva kuulla teidän kuulumisia. :)

Amanda & Olivia 2kk 6pvä
 
  • Tykkää
Reactions: Nems
@Lumi87 olikos teillä lähiaikoina 2kk neuvola tulossa? :)
Mulla se juoksemisen aloitus jäi muutamaan kertaan, nyt ei ole taas pitkään aikaan tullut kokeiltua. Omaa aikaa kyllä saisin iltaisin niin paljon kuin imetyksen kannalta voi, mutta ei vaan ole jotenkin yhtään fiilistä.

Me ei olla vauvan kanssa käyty missään perhekerhoissa tms.
Avoimeen päiväkotiin olisi tarkoitus suunnata taas ensi viikolla kun säät lämpenee, niin uskaltaa pidemmälle kävellä :) siellä oli ainakin syksyllä vielä jotain vauvoillekkin suunnattua ohjelmaa (äiti-vauvajumppaa, sosemaalausta..)
Tänään juuri kyllä esikoisen kerhossa yksi äiti mainosti helluntaiseurakunnan järjestämää perhekerhoa ja pieni uteliaisuus heräsi, kun en vieläkään tunne täältäpäin ketään kunnolla.

@-Amanda- sähän olet ollut tehokas! :D
Mä myös nautin jos saan siivota kunnolla rauhassa :D onneksi mies silloin ihan mielellään lähtee lasten kanssa muualle :whistle:Pienillä arjen rutiineilla koti kyllä pysyy nykyäänkin perussiistinä, mutta heti jos niistä poikkeaa kämppä räjähtää.
Rasittavinta ehkä kun melkein 2v tyttö tyhjentää vieläkin päivittäin keittiön kaapit, ja ne samat tavarat saa useamman kerran päivässä kerätä takaisin. Lapsilukot olisi ratkaisu, mutta en mä itse niitä varmaan kestäisi :LOL:

Vauvalla oli aamulla vielä lämpö koholla, mutta nyt selkeästi parempaan suuntaan menossa. Eilen Illalla annoin panadolia ja sen avulla vauva muuttui taas melkein normaaliksi.
Muok. Perutaas sittenkin, kuume taas noussut 39.

Tuota kääntymistä vatsalta selälleen tapahtuu nyt monta kertaa päivässä, mutta silti ne ainakin näyttää vahingoilta :LOL: selällään maaten saa itsensä kunnolla kyljelleen ja suu näyttää siltä, että lähellä olevat lelut pitäisi sinne saada, joten luulisin, että saattaa pian mahalleen kääntyä :p

Neuvolassa oli muuten puhetta päivähoitoon hakemisesta ja th oli sitä mieltä, että kannattaisi jo kiireellä laittaa hakemusta jos kaikki 3 lasta samaan paikkaan halutaan. Lokakuussa olisi päiväkoti tarkoitus aloittaa (mulla elokuun lopulla töihin paluu jo:censored:) Kaipa se täytyy sitten nyt jo alkaa vähän katsomaan mitä niihin pitää täytellä, tämä kun nyt itselle ihan uusi juttu.

Mimmi & poitsu (melkein) 3kk
 
Viimeksi muokattu:
@mimmi92 täällä ei ole 2kk neuvolaa ollenkaan. :eek: 6vko lääkärikäynnin jälkeen seuraava käynti vasta 3kk neuvola. Olisi kiva tietää mittoja aiemmin, mutta täytyy malttaa odottaa. Se 2kk neuvola on vaan jos on jotain huolenaiheita. Avoin päiväkoti kuulostaa mukavalta. Ihan kiva kun on paikkoja missä tavata itse muita ihmisiä ja tietty sulla vanhemmalle lapselle myös kavereita ja puuhaa. Mä en sinne perhekerhoon nyt jotenkin jaksnut/uskaltanut, mutta ensi viikolla on taas vauvaryhmä niin sinne menen.

@-Amanda- mä rakastan siistiä kotia ja oon koittanut pitää kodin siistina vauvankin kanssa. On se vähän hankalaa jos vauvaa pitää samalla viihdyttää mutta välillä oon vauva kantoliinassa pessyt lattiat ja imuroinut, jos on vieraita ollut tulossa. Ja oon vähän sellanen että heilun joka päivä rätti kädessä ja imuroin eteisen ja keittiön. Ihan noin perusteellista siivousta en ole saanut aikaiseksi, mutta kohtahan se odottaa jo ikkunoiden pesukin. :D

Täällä poika kääntyi eilen kolme kertaa tosi lyhyessä ajassa vatsalta selälleen, molempien kylkien kautta. Näyttää vahingoilta. Selältä pyörii molemmille kyljille ja välillä näyttää että melkein kierähtää mahalleen.

Mulla on vihdoin alkanut tippua ne loput neljä kiloa painoa. Vaikka ihan samalla tavalla syön ja suht saman verran liikun niin jostain syystä nyt paino on alkanut tippua. En ole noista kiloista stressannut, mutta ollut jotenkin vähän epämukava olo kun ei ole "omassa" painossa eikä kaikki omat vaatteet ole menneet päälle.

Imetyksestä piti vielä sanoa, että ai että mä pidän siitä. Niistä ihanista vauvan äänistä mitä tissillä kuuluu ja siitä katseesta. :love: Ja rinnalle nukahtavasta vauvasta ja välillä ihosta ihoa vasten. Sen lisäksi että se on helppoa liikenteessä niin onhan se nyt vallan ihanaakin.

Ja jonkinlainen rytmi meillekin tullut. Vauva herää vähän ennen seitsemää aamuisin (esikoinen heräilee myös niihin aikoihin oli arki tai viikonloppu), sitten valvoo noin tunnin - 1,5h ja jos ei olla ehditty ulos nukkuu sisällä 30-60min. Niiden jälkeen ollaan hetki seurusteltu ja lähdetty kävelylle/kauppaan ja vauva nukkunut sen reissun ja parvekkeella jatkanut vielä unia niin että yleensä nukkuu 2-3h. Tuon jälkeen ottaa yhdet tai kahdet lyhyemmät (30-60min) unet ja käy yöunille noin klo 21. Öisin herää ekan keran kahden aikaan ja toisen kerran aamuyöllä. Näillä menty hetki ja rytmi sopii tosi hyvin meidän elämään. :) sitä odotellessa koska yöhulinat alkaa, muistini mukaan liikkumaan oppiminen valvottaa jossain vaiheessa... Ja hampaat... ja ja ja. :D

Meille muuten tuli eka hammas! :eek: Poika kuolasi hulluna ja oli pari iltaa outoa itkukonserttia ja pari päivää sitten löytyi hammas.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: -Amanda- ja Nems
@Lumi87 Niinhän sä taisitkin jo aiemmin kirjoittaa, ettei ole 2kk käyntiä, laho pää :sleep:
Ja nyt jo eka hammas! Tosi aikaisin tuli :eek:

Mä toivon, että tälle tulisi myöhemmin kuin sisaruksilleen, kuolaa tulee, mutta ei näytä olevan turvoksissa ikenet :rolleyes: pureminen ja tissin riuhtominen ikennillä kun jatkuu edelleen :confused:

Täällä myös oli positiivinen yllätys vaa'alla käydessä, kun ei ole nyt tullut liikuttua ja herkulakkokin unohtunut.
Nyt samassa painossa kuin ekassa neuvolassa, joten ihan turhaan taas raskausaikana stressasin kiloja.. Vielä 5kg 25 jäljellä, mutta eiköhän nekin tässä kevään aikana pikkuhiljaa itsestään sula :cool:

Me myös ollaan alettu nyt laittamaan vauva klo 20 jälkeen nukkumaan, mies ollut arki-iltoina niin väsynyt, että ei muuten jäisi yhtään kahden keskeistä aikaa. Aamut alkaakin sitten kaikilla 6 jälkeen. 1-2 yösyöttöä keskimäärin nyt hetken tääs ollut(y)

Meillä nuo yöhulinat tainnut alkaa isommilla unissaan kääntymisestä, sitä kun pitää silloinkin harjoitella ja itku tullut kun ei haluakkaan olla niinpäin:ROFLMAO:

Imetys on tällä kertaa ihan jees, tytön kanssa sen koko vuoden jollain tapaa vaan odotin milloin sen "saa" lopettaa.
Vauva tykkää imettäessä katsella koko ajan silmiin, yleensä kyllä alkaa jossain vaiheessa nauramaan ja maidot tietysti valuu..
 
@mimmi92 eikä :D vähän ihanaa,onnea pojasta :love:eikö teillä ollut tyttöjä aiemmin ? Ja hyvä,että synnytys sujui hyvin(y)

@-Amanda- ihanan tehokas oot ollut, mäkin haluisin koko kodin itelleni , et saisin tehtyy kunnon suursiivouksen:)

@Lumi87 hui eka hammas,minkä ikäinen sun vauva onkaan? :) ja joo mä kadotin ketjun enkä osannut etsiä uutta :D

Joku kyseli hiuksista,niin meillä on paksu musta tukka ollut syntymästä asti ja kasvaa ja tuuhenee vaan :love:

Meillä ollut synnäriltä asti yörytmi sama. Nukkumaan mennään 21.30-22 ja aamulla herätään 8-9 aikaan :) päivisin ei vielä oikein ole rytmiä. Oon nyt alkanut käymään pitkillä vaunulenkeillä,että vauva nukkuisi ulkona kunnon päikkärit ja pakko saada ulkoilua ja esikoinen myös vaunuihin nukkumaan samaan aikaan:D

Miten teillä joilla on ennestään lapsia.. onko ollut mustasukkaisuutta? Meidän 2vuotiaan uhma alkaa olee sitä luokkaa vauvan syntymän jälkeen,et välillä miettii mihin lataamoon tässä itse kohta joutuu:ROFLMAO:
 
@Lumi87 Joo siis kyllähän sitä itsekin tulee päivittäin siivoiltua. Mutta nyt tein siis ihan kokonaisvaltaisen siivouksen ja se onnistuu parhaiten jos Olivia on isänsä kanssa sen aikaa. Meillä kun Olivia ei viihdy yhtään kantoliinassa tai repussa, niin siitä ei tuu mitään.
Mä teen välillä tollasia oikeen perusteellisia siivouksia, että vaihdan, pesen, imuroin jne. Ja useimmiten kyllä siivoon ihan silleen "perinteisesti."
Ja joo, kohta on taas ikkunoiden pesu edessä, mutta mä jollain tapaa tykkään siitäkin hommasta.

Ja hui @Lumi87 kun siellä onkin tullut aikaisin hammas.

@mimmi92 Kerrankin. En mä noita perusteellisia siivouksia ihan joka päivä tee. Yleensä just sillä perus imuroinnilla ja moppauksella talo pysyy siistinä. Ainakin vielä kun lapsi ei liiku.
Noi lapsilukot on vaikeita. Meillä ei niitä siis oo, mutta siskolla oli yhdessä vaiheessa ja oli mm. roskakaapin ovessa sellainen ja enhän mä sellasta osannu avata, meni hermot ja sisko avas sen.
Kyllä mä varmaan nyt sellaisen osaisin avata, mutta hermot ei noin muuten niitä kestäis.
2-vuotiaat on just siinä iässä, että kaikki tavarat on kiva vetää kaapeista pois muutamankin kerran päivässä, se on hauskaa. Mut siihen ei kai oo oikeen muuta apua, kuin ne lapsilukot. Ja tuudittautuminen siihen, että sen on pakko mennä ohi.

@Nems kun jaksais olla yhtä tehokas vähän useammin. Onneks perussiivouksellakin pötkii pitkälle.
Mutta jollain tavalla toi on kyllä ihanaa vaan touhuta.

Ihanaa kun ilmat on jo vähän lämmenneet. Ollaan lähdössä hetken päästä Olivian kanssa vaunulenkille siskon luo. Sinne ja takaisin tulee yhteensä 6km.

Amanda & Olivia 2kk 1vko
 
  • Tykkää
Reactions: Nems
@Nems esikoinen ja vauva on poikia ja keskimmäinen tyttö :)

Meillä ei kumma kyllä ole mustasukkaisuutta ollut :eek: sitä kyllä kauhulla odotin tytön osalta. Tyttö on kyllä esikoiselle todella mustasukkainen, mutta ei vauvalle. Ei siis ilman raivareita voi esikoista edes syliin ottaa, kun tulee itkien repimään paikkaa vapaaksi.. Tyttö nyt siis reilu 1v10kk. Uhmasta en tiedä voiko enää pahemmaksi mennä, päikkäritkin kun nykyään jää usein välistä.
Nyt 4v pojalla pahin uhma oli siinä tasan 2v kieppeillä ja ehti onneksi vähän laantumaan ennen kuin tyttö syntyi, eikä mustasukkaisuutta juurikaan ollut hänelläkään, muuten kuin isän huomion osalta. Hänellä taas ei nyt vauvaa kohtaan ole myöskään mitään mustasukkaisuutta ilmennyt.

@-Amanda- vuoden verran tämä laatikoiden tyhjennys jo kestänyt, esikoisen kanssa tämä vaihe meni huomattavasti nopeammin ohi :D mä en ole koskaan edes kokeillut lapsilukkoja, mutta pitkää kenkälusikkaa joskus pitänyt vetolaatikoiden kahvoissa ja siihenkin jo hermo mennyt kun niin usein sieltä itse jotain (aterimia, lastoja yms..) tarvitsee.
 
@Nems eilen tuli 9 viikkoa ikää pojalle. :eek: Toi hammas on vieläpä ikään kuin väärä ekaksi hampaaksi, ei ole etuhammas. Hyvä rytmi teillä öisin! Ja tsemppiä uhmaikäisen kanssa, se on kyllä raastava vaihe.

@-Amanda- sanos muuta, ihanaa kun ilmat on lämmenneet ainakin hetkeksi ja ei tarvitse vauvalle niin paljoa pukea päälle! Odotan niin kovasti kevättä ja kesää. Vaunulenkit tekee kyllä hyvää kun saa liikuntaa ja raitista ilmaa.

@mimmi92 olinkin melkein unohtanut tuon vaiheen kun kaikki tavarat vedetään ulos kaapeista. Meillä oli Ikeasta ostettuja lapsilukkoja jotka asennettiin laatikoihin, joissa oli teräviä veitsiä. Mites teillä lapset ja vauva voi, onko kuume väistynyt?

Mustasukkaisuutta ei juuri ole ollut parin ensimmäisen viikon jälkeen, mutta meillähän isompi on jo koululainen niin en kauheaa mustasukkaisuutta odottanutkaan. Noi pari ekaa viikkoa oli varmaan koko meidän perheellä sellaista sopeutumista uuteen tilanteeseen ja perhedynamiikan muutokseen. Tyttö on ennemmin aivan liikuttavan onnessaan ja innoissaan pikkuveljestä ja mulle on kyllä helppoa kun tyttö viihdyttää poikaa puuhamatolla pitkiä aikoja ja on muutenkin mielellään avuksi.
 
@Lumi87 tuo hammashan on sitten hyvässä paikassa, niin ei pääse ainakaan vielä puremaan :D

Vauvalla nyt eka ilta kun ei rokotteen jälkeen ole kuumetta. Tai en kyllä ole vielä mitannut, mutta ei tunnu kuumalta, kuten edellisinä ja on taas enemmän oma itsensä. Molemmat pojat räkäisiä ja yskäisiä, mutta ei tullutkaan mitään pahempaa flunssaa ja toistaiseksi loppuperhe pysynyt terveenä (y)
 
Helou, onpas täällä hiljaista. :)

Tänne ei siis arkea kummempaa kuulu.
Nautittiin niistä muutamasta lämpimämmästä päivästä ja tehtiin kunnon vaunulenkki, jonka jälkeen Olivia jäi vielä vaunuissa nukkumaan ulos.
No nyt on taas ne kymmenen asteen pakkaset, joten..
Josko se kevät sieltä jossain vaiheessa yllättäis ja tulis.

@mimmi92 joko siellä on parannuttu?
Ja voi ei, ehkä se tyhjennys loppuu siinä vaiheessa kun se ei enää kiinnosta. Olis kiva päästä lapsen pään sisälle ja kiinni siihen, että mikä siinä kaapin tyhjentämisessä on niin superkivaa muuten kuin sotkeminen. Toinen on kattiloilla rummuttaminen, why?
Voin kuvitella, miten vaikea tuo kenkälusikka laatikoissa on. Varsinkin kun siellä olevia asioita tarvitsee suhteellisen usein kuitenkin.

@Lumi87 Joo siis noi lämpimät ilmat oli ihania.
Ja täällä kans toivotaan, että pian lämpeis, ettei tarvis pukea kymmentä (hieman liioiteltu) kerrosta vauvalle. Ja pääsis itsekin paremmille (ja pidemmille) lenkeille.

Käytiin tänään koko perhe pitkällä vaunulenkillä. Mä rakastan viikonloppuja, kun mies on koko päivän kotona ja voidaan mennä yhdessä vaunulenkille ja puuhailla muutenkin yhdessä koko perhe.
Ehditäänhän me arkenakin, mutta viikonloppuna ollaan ihan aamupala pöydästä asti yhdessä koko perhe.

Amanda & Olivia 2,5kk
 
on kyllä ollut hiljaista :)
Meillä on valvottu vatsavaivojen kanssa, mutta nyt on onneksi parempaan päin. Joka päivä on yritetty käydä edes pieni vaunulenkki ja hyvin on tarjennut vaikka onkin ollut kova viima. Mulla on rattaissa (jätkä ei mahdu enää vaunukoppaan) lampaantalja pohjalla, äp makuupussissa vauva ja vielä villahuopa päällä. Vauvalla pakkasista riippuen villahaalari ja haalari tai vain haalari.. aina on löytynyt lämmin poika :D päiväunille meneminen on vain välillä työn ja tuskan takana kun tutti ei kelpaa ja hän haluaisi nukkua tissi suussa :ROFLMAO: mutta saisi kyllä lämmetä ja sulaa lumet pois!
Meillä ollaan viikon kuluttua 4kk :eek:
 
Täällä vähän ikäviä asioita lähipiirissä meneillään, niin unohtunut kokonaan täällä käydä.

Joo kyllähän välissä parannuttiin ja jo uudessa taudissa TAAS! Ehkäpä sitten syksyllä kun päivähoito alkaa niin ei sitten enää sairastella, esikoisen kerho kun on samoissa tiloissa :rolleyes:
Lääkärissäkin kaikki korvakontrollissa tänään käyty ja ainoastaan esikoisella enää jotain märkää korvassa.
Päivittäin on nyt tullut n. 8km kävelylenkki tehtyä :)
Vauvalle puettu päälle pakkasilla sisävaatteet+villahaalari,-tumput ja -sukat. Pipo ja toppahaalari ja koko paketti vaunuihin äp makuupussiin. 0 keleillä on jätetty ainoastaan villahaalari pois. Lämpimänä (välillä hikisenä) on ainakin pysynyt :ROFLMAO:
Hampaita odotellaan kovasti, kuolaa tulee ja sormet suussa kokoajan. Alaetuhampaat kuultaa läpi ja ikenet turvoksissa. Ei kuitenkaan tunnu vaivaavan sen kummemmin, mutta eiköhän parin viikon sisään nuo tuolta läpi kasva (ainakin sisaruksilla meni niin) :)
 
Onpas täällä tosiaan ollut hiljaista, taitaa kaikilla vauva arki sujua kutakuinkin hyvin. :)

Täälläkin eletään normaalia arkea, päiviin on muodostunut oma selkeä rytminsä. Vauva on tyytyväinen ja iloinen. Meillä myös @mimmi92 sama tilanne, kun siellä. Kuolataan, sormet jatkuvasti suussa ja kaksi alaetuhammasta kuultaa ikenen läpi. Onneksi nuo ei meilläkään näytä vaivaavan. :)

Esikoisella on välistä melko rasittavia uhmakohtauksia. Ah, ihana uhmaikä. :sneaky: Ja tuntuu, ettei ite jaksa aina olla kärsivällinen, vaan tulee ärähdettyä ja sitten jälkeenpäin harmittaa. :notworthy: Mutta kun ne vaan käy niin hermoille, kun samoista asioista (ruoka ja pukeminen) päivästä toiseen saa vääntää.

Onneksi kuitenkin kevät tekee kovasti jo tuloaan. Aurinko lämmittää jo ihan kivasti ja lumetkin alkaa pikkuhiljaa sulaa. Ja valonmäärä on jo lisääntynyt huimasti. Ihanaa, ootan niin kovasti kesää, niin on sitten vauvan kanssakin mukavampi kulkea, kun ei tarvii niin kovasti pukea päälle. :)

Meilläkin tullaan sunnuntaina jo 3kk ikään. :love: Nyt tuntuu, että aika on mennyt nopeasti. Kohtahan tuo pieni jo osaa istua ja lähtee liikkeelle. Onneksi saa kuitenkin vielä rauhassa olla ihan pieni. :love: Torstaina neuvola. Jänskättää kuulla typyn nykymitat/kasvaminen. Ja tietty rokotteet, nostattaako kuumetta tai muuta.

Nanna ja typy kohta 3kk
 

Yhteistyössä