Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017

@Nanna-87 mites neuvola?

@mimmi92 joko flunssa helpottaa?

Meillä on 4kk neuvola ensi torstaina, oikein lääkärineuvola. Kovasti tuntuu jätkä kasvavan kun kaikki 62 ja pienimmät 68 vaatteet on jo pakattu pois. Lidlin bodyista saa olla jo 74/80 käytössä eikä edes ole isoja :D
Täällä on päikkärit muuttuneet rikkonaisiksi (tunnin ja alle unia vaan), mutta eilen jätkä nukahti yöunille puoli ysiltä ja heräsi syömään vasta neljän hujakoilla :eek: lisää tämmöisiä öitä!
Muuten meillä höpötellään ja nauretaan kauhiasti päivisin, vielä ei käännytä paitsi sängyssä kyljelle ja siellä muutenkin pyöritään niin että vauva löytyy poikittain pinnasängystä, pää meidän sängyn puolella :LOL: mitä te leikitte/ touhaatte päivisin?
Täällä myös kuolataan koko käsi suussa välillä mutta en oo huomannut että ikenet olisivat vielä turvoksissa.

Hilma ja Pätkä (huomenna 4kk!!)
 
Mua kiinnostaa myös @Nannn-87 neuvolakuulumiset!
Tsemppiä uhman kanssa, täällä myös samoista asioista väännetään keskimmäisen kanssa päivästä toiseen, ja kyllä välillä hermot menee itselläkin..

@Hilma85 sieltä tulee kyllä varmasti hyvät mitat taas pojalle:barefoot: Kuulostaa mukavilta unilta! :)
Mites muuten onko sulla itsellä painon putoaminen jatkunut yhä, kun muistelin että jälkitarkastukseen mennessä oli jo aika paljon lähtenyt?

Flunssa jatkuu, mutta aika lievä kaikilla, alkaa jo vauvakin olemaan niin tottunut tukkoisuuteen ja rään valumiseen, ettei valita.
Hampaat alkanut nyt selkeästi kunnolla kutista kun nyrkillä ikeniä hankaa ja pitää meteliä samalla. Purulelunkin hommasin, mutta eipä tämäkään vauva siitä tunnu välittävän. Leluihin on jossain välissä oppinut tarttumaan ja viemään suuhun.
Vielä ei selältä vatsalleen kääntyminen onnistu. Alakroppa kyllä kääntyy kokonaan, mutta ei vielä saa loppuvartaloa seuraamaan mukana, joten jää epämukavan näköiselle kierteelle. Mittarimatona saattaa metrinkin eteenpäin "ryömiä". Käyttää siihen siis pelkkiä jalkoja ja naama kyntää lattiaa vasten..

Meillä yleensä aamulla lähdetään kotoa rattailla jonnekkin (kauppaan, kerhoon, avoimeen päiväkotiin, kavereita tapaamaan), iltapäivä meneekin kotitöissä ja samalla isompien lasten kanssa touhutessa. Vauva viihtyy pitkiä aikoja itsekseen leikkimatolla leluja tai sisarustensa touhuja katsellessa. Isommat taas rakastavat vauvan viihdyttämistä. Ja onhan se tosi söpöä kun sisarukset leikittävät ja vauva vaan kikattaa :love:
Arki rullaa niin kuin ennen vauvaakin ja vauva siinä mukana. Toki hommat keskeytyvät silloin kun vauva kaipaa ruokaa tai syliin, mutta on kyllä niin helppo tapaus, että jaksaa kyllä vuoroaan odotella pitkäänkin ja yleensä pystyy vähän ennakoimaan, milloin kannattaa esim.ruuan laitto aloittaa :LOL:
Iltaisin taas teen yleensä hetken yksin jotain ja mies on lasten kanssa.
Vieläkään en kyllä uskalla yksin kovin kauas kotoa lähteä. Ja soseiden maistelun olenkin nyt päättänyt parin viikon päästä aloittaa kun tulee 4kk täyteen, joten ehkäpä sitten jonkun ajan päästä uskaltaa hyvillä mielin vauvan isänsä kanssa pariksi tunniksi jättää :)

Mimmi & poitsu 3,5kk
 
Täällä on ollut viimeiset pari päivää niin ihana ja aurinkoinen (ja yllättävän) lämmin sää, joten ollaan tehty ihan kunnon vaunulenkkejä tuolla ihanassa säässä.
Tää sää on kyllä yhtä vaihteleva kuin... Joku asia mitä en saa nyt mieleeni.

Meillä aamuisin sen jälkeen kun Olivia on syönyt ja hänet on puettu, niin menee leikkimatolle leikkimään ja samalla mä laitan itseäni hieman ihmisen näköiseksi.
Ja sen jälkeen leikitään lattialla ja Olivia viihtyy hyvin itsekseenkin.
Sit lähdetään visiteeraamaan ystävillä, tai pyörimään kirppiksille, kauppaan tai mihin milloinkin.
(Tosin välttämättä joka päivä ei mennä, tykätään olla kotonakin. Olivia tykkää masun päristelystä.)
Ja sieltä kun palaillaan niin mennään sit vaunulenkille, joko kaksistaan tai odotetaan miestä kotiin.
Mutta arki pyörii hyvin, emmä ymmärrä sitä, että miksi aina moni "pelottelee" vauvan hankkimista sillä, että vauvan syntymän jälkeen ei oo omaa aikaa, et pääse minnekkään jne.
Mulla on tarpeeksi omaa aikaa ja kyllä me aika hyvin ollaan päästy kulkemaan.

On muuten jännä huomata miten erikokoisia samankokoiset vaatteet voi olla. Tai erikokoiset vaatteet.
Jopa siis ihan 62 vaate voi olla liian pieni tai liian iso. Sama 68 koossa, sekin koko voi olla pieni vaikka koskaan ei olis päällä ollutkaan, tarkoittaen siis sitä, että koossa 68 vaate on mahdollisesti valmiiksi jo pieni.
En sitten tiedä minkä mitan mukaan jotkut noita vaatteita tekee.
Onhan vauvoilla eri ruumiinrakenteet (pitkä selkä, jalat.. jne.) Mutta kuitenkin.

@Nanna-87 Tsemppiä uhman kanssa.

Olivialla on pääsiäisen jälkeen 3kk neuvola.
Jännä nähdä miten Olivia on kasvanut ja rokotteetkin vähän jänskättää äitiä.

Amanda & Olivia 2kk 24pvä
 
Heips!

En ole kadonnut minnekään vaikka täällä käyminen vähän jäänyt. :) Arki vie mennessään ja vähän niin kuin @mimmi92 sanoi, elämä jatkaa kulkuaan ja vauva roikkuu mukana. :D

Täällä tulee pojalle ensi viikolla 3kk ikää ja vajan parin viikon kuluttua on neuvola. Poika kääntyilee satunnaisesti mahalta selälleen, kerran on pyörähtänyt selältä mahalle mutta pääasiassa täälläkin jäädään "mutkalle", kun alavartalo on mahallaan mutta yläkroppa ei ihan pääse perille asti. Kovasti poika pyörii napansa ympäri ja ties miten ja saattaa löytyä ihan muualta kuin minne on jätetty.

Meillä on poika löytänyt kätensä ja alkanut tarttua leluihin ja samalla keksinyt, että laittaa nälissään peukalon suuhun! Vähän huono juttu kun vauva saa välillä odotella vuoroaan ja rauhallisena poikana tyytyy kohtaloonsa ja löytyy peukaloaan imemästä... Ei siis imeskele käsiään kuin nälkäisenä enkä tuttia aio antaa, mutta ihan uusi juttu tämä.

Mä ajattelin kiinteitä aloitella ehkä 5kk iässä jos imetys siihen asti sujuu näin hyvin. Poika juo tarvittaessa pullosta niin olen päässyt jo kuntosalille, kampaajalle, lenkille ym. helposti itsekseni. Ja liikunta ja satunnainen oma aika on tehnyt mielettömän hyvää, vaikka nautinkin symbioosista vauvan kanssa. :)

Aamuisin heräillään 6-7 aikaan ja noin tunnin hereilläolon jälkeen poika nukkuu lyhyet 30-45min. unet. Niiden jälkeen seurustellaan ja tehdään lähtöä ~10 asti, jolloin vauva nukkuu vaunuissa ja itse käyn vaunulenkillä/kaupassa/kirpparilla/kahvilassa. Vauva nukkuu useimmiten pari tuntia, joskus enemmän ja välillä vähemmän. Joskus jatkaa unia parvekkeella kotiin tulon jälkeen, välillä herää rappukäytävässä mutta nukahtaa uudelleen kun laskee sänkyyn. Heräämisen jälkeen on 2-3h oikein pirteenä hereillä ja sen jälkeen ottaa hyvin vaihtelevat unet. Yöunille vauva käy 20-21 aikaan ja herää syömään klo 2-4 ja toisen kerran aamuyöllä välillä. Hyvä rytmi ja helppo vauva, väsyneenä voi viedä hereillä omaan sänkyynsä ja sinne nukahtaa aikansa pyörittyään. Muutenkin äärettömän helppo ja iloinen poika, joka hymyilee jatkuvasti eikä juuri itke.

Ilmojen lämpiäminen ja aurinko tekee ihmeitä ja oma olo on ollut tosi energinen. Kesää kovasti odottelen ja mietin, mitä kaikkea kesällä tekisi. Esikoinen kaipaa kovasti kaikkea puuhaa, jonne vauva sitten raahataan mukaan. :D

Lumi ja poju pian 3kk
 
@mimmi92 on mulla melkein 15kg lähtenyt, ekasta neuvolakäynnistä eli raskaaksi tullessa. Mukava huomata vaatteissa kun housut pyörii jalassa ja paidat on väljiä (y) toki toinen samanmoinen saa vielä lähteä mutta tämä on jo hyvä alku :) mies nauroikin että hän saa ne mun kilot vauvan kanssa :ROFLMAO:

Mä tässä yhtenä päivänä pakkasin nukkuvan vauvan vaunuihin ja lähdin lenkille molempien koirien kanssa, niin eiköhän pikkumies herännyt melko pian ja sain taiteilla matkalla liinaan ja takas kotia. Päästiin kyllä, mutta vauva kannossa, kaksi yli 60kg koiraa käsissä ja vaunut, niin oli melkoinen suoriutuminen :whistle:
Eilen sain sitten lumipyryssä metsälenkillä kaivaa rinnan suuhun kun vauva oli kantotakin alla liinassa ja nälkäinen, onneksi mies oli mukana niin ei tarvinnut koiria pitää samalla. Samalla reissulla tuli vaihdettua kakkavaippa pakettiauton etupenkillä :D mutta kivaa oli, grillattiin makkarat ja syötiin eväät ja vietettiin laatuaikaa. Pääsiäisen pyhiksi suunniteltiin jo retkeilyä ettei tarvitse kotona istua :)
 
Nyt ehtii itsekin pitkästä aikaa kirjoitella meidän kuulumisia. Pakko ensin päivitellä taas ajan kulumista. Meillekin tuli viime viikolla 3 kk täyteen. Ja ensimmäiset joulukuiset 2018 on jo plussanneet, hui. Tässä parin päivän päästä tulee myös tasan vuosi meidän alkionsiirrosta.

Kiva lukea teidän kuulumisia, tutulta kuulosti. Kädet meilläkin suussa jatkuvasti. Pari kertaa on jo puolivahingossa tartuttu esineisiin ja niitä heilutellaan hetki kädessä, kunnes ote irtoaa ja lelut lentelee. Vatsallaan olo on kivaa, selälleen osataan kääntyä takaisin ja selältään myös kyljelleen.

Meilläkin nyt vihdoin tuntuu löytyneen jonkinlainen rytmi. Aamulla ollaan pari tuntia hereillä, jonka jälkeen lähdetään tavallisesti vaunulenkille tai muualle asioille. Bussillakin ollaan nyt opeteltu kulkemaan ja se on mennyt ihan hyvin. Kotona ollessa usein hengaillaan lattialla tai välillä tyttö on sitterissä ja katselee siitä kun teen kotihommia. Onko teillä vauvat kiinnostuneet telkkarista? Meillä pää kääntyy aina sinne ja tyttö jaksaisikin sitä mielellään katsella, mutta olen yrittänyt välttää tätä.

3kk neuvolassa käytiin tänään. Mitat oli 6175g ja 59,9 cm eli painoa kyllä tulee edelleen hyvin ja kiinteiden aloitusta ei vielä suunnitella. Rokotukset vähän itketti, mutta onneksi niistä selvittiin aika hyvin kuitenkin. Nyt vaan jännätään tuleeko oireita niistä muuten, toivottavasti päästäisiin vähällä.

Ihana tyttö meillä kyllä on ja alkanut nyt enemmän ääntelemäänkin. Ja viime viikolla tuli ensimmäinen nauru ääneen :)

Tuo on kyllä niin totta, että vaatteissa mitoitus vaihtelee ihan hirveästi. Kirppareita pitäisikin kai kohta lähteä kiertelemään ja katselemaan uutta päälle pantavaa.

aprikoosinkukka & tyttö 3kk
 
@Lumi87, meillä myös sormia imeskellään, lähinnä etusormea ja tähän olenkin vieläkin yrittänyt tuttia antaa (ja sisarukset myös :D), mutta ei tuo tajua mitä sillä pitäisi tehdä. Työntää ulos suusta tai sitten puraisee sitä pari kertaa.

@-Amanda- mäkin olen huomannut saman noissa vauvan vaatteissa. Tytöltä jäi n. 62cm kokoisena zaran 74cm bodyt pieniksi ennen kuin ehti edes ekassa pesussa käymään, noh nyt on tällä ollut jonkin aikaa käytössä kun sopi värien/kuvioiden puolesta :)

@Hilma85 Hui kun paljon pudonnut! Taitaa maitoon mennä hyvin rasvat :) olikos se neuvola jo?
Meillä myös farkun takakontti saanut usein toimia hoitopöytänä reissussa :D yleisissä vessoissakin saanut välillä käyttää luovuutta, jos ei mitään mihin vauvaa voisi laskea.

@aprikoosinkukka hienosti siellä kasvetaan!

Mä huomasin yksi päivä myös miehen kanssa touhutessa, että tasan vuosi sitten poitsu sai alkunsa :) ja teoreettisesti mahdollista myös että tulisi tasan 1v ikäero, kun en vieläkään ole pillereitä jaksanut hakea :whistle: vauva kamoja kuitenkin pistänyt nyt heti pieneksi jäädessä eteenpäin, saahan niitä sitten hommattua jos "vahinko" käy :rolleyes:
 
4kk neuvola takana. Saatiin paljon kehuja vahvasta niskasta ja jätkä yrittää nousta tosi kovaa käsien varaan. Paino 8835 g (+715), pituus 65,1 cm (+3cm), eli hyvin kasvaa täysimetyksellä :D

Mä oon vaan pakannut säilytykseen pieniä vaatteita, sieltä saa sitten seuraavalle :whistle: toinen tehdään kuitenkin perään heti kun vain mahdollista :)
Pian pitäisi etsiä turvaistuinta. Tekee hankalaksi kun sen pitäisi sopia sekä pakun keskipenkille että mun farkkuun mielellään isofixillä ja vielä selkä menosuuntaan. Ne varmaan heittää meidät pihalle lastentarvikkeesta kun mennään kyselemään :ROFLMAO:
 
@Hilma85 komeat mitat pojalla! :)
Meillä myös tuottaa päänvaivaa, mikä istuin sitten mahtuisi kaukalon tilalle. Tila-autoon kun ei aiota vaihtaa (ellei lapsiluku kasva), ja esikoinen on vielä sen verran pienikokoinen, että ainakin turvavyöistuimen tarvitsee. Noh toivottavasti mahtuu nykyiseen kaukaloon vielä vuoden verran :D

Paljon tapahtunut lähiaikoina, vatsatauti oli perheessä, vauva onneksi säästyi siltä! Kääntymään oppi myös nyt sujuvasti molempiin suuntiin, sekä ensimmäinen hammas puhkesi ja ihan kohta viereen tulee toinen :) yöt on kyllä yhtä hulinaa, kun kääntyilee sängyssään ja mönkii pinnoihin kiinni..

Viikon päästä 4kk (ja samalla 4v) neuvolalääkäri :)
 
Hyvää huhtikuuta! ☺

Olivian 3kk neuvolassa käytiin eilen ja hyvin on neiti kasvanut.
6,2kg (+900g) ja 63cm (+ 3cm) on mitat nyt.
Rokotuksiakin saatiin ja nyt jännätään, että ilmeneekö niistä jotain, ainakaan vielä ei oo mitään tullut.
Ja täällä on yllättäen pysytty terveinä. Yllättäen siksi, että pahin flunssa-aika. Yksikään meistä ei oo ollu kipeänä sen jälkeen kun mä olin kipeä tammikuussa.

Tehtiin eilen vaunulenkki neuvolaan ja rapiat 8km + kaupassa kierretty matka. Ja pakko sanoa, että tuli kyllä nyt jo vähän lämmin kävellessä. Nätti sää siis oli.

Tänään kävin vaunulenkin lisäksi testailemassa juoksua ja hyvin se luonnistuu ja tuntuu hyvälle.

Me mennään laivalle viikonloppuna ja vähän jännittää. Olivia tulee siis mukaan toki.
Ja reissusta sovittiin siis appivanhempien kanssa yhdessä, joten he on lupautuneet katsomaan Oliviaa.
Tarkoitus ei siis ole juoda tai rellestää sen kummemmin, mutta ehkä yhdet kuohuvat otetaan 11. Vuosipäivän ja syntymäpäivän kunniaksi.

Täällä on ollut tänään aika sateinen päivä, aamupäivästä kun käytiin vaunuilemassa oli vielä ihan hyvä ja lämmin sää, vaikka aurinko ei paistanutkaan mutta kesken Olivian päikkäreiden, jotka nukkui vaunuissa ulkona, rupesi satamaan ja piti vauhdilla hakea neiti vaunuineen sisälle, koska en ollut laittanut vaunuihin sadesuojaa.
Mutta siis muuten kyllä ihan hyvä sää ja lumikin on melkein lähtenyt, kai se kevät ja kesä sieltä todella tulee.

@Hilma85 Komeat on mitat siellä pojalla.
Meillä on tuo istuimen valinta sen verran kauakana vielä, etten osaa sanoa mitään. En oo itse edes tutkaillut meille kotiutuvaa.
Tuo pakun keskipenkille sopiva istuin on varmasti vielä vaikeampi löytää. Mut kannattaa mennä kyselemään, se kuuluu niiden töihin auttaa, joten sinne vaan.

@aprikoosinkukka hienosti siellä kasvetaan. ☺

@mimmi92 Mä en siis ymmärrä miten ne noita vaatteita tekee. Meillä jäänyt kaks bodya käyttämättä, koska ne on ollu siis pieniä, sit taas toisessa vaatteessa sama koko voi olla sopiva tai iso (näinkin on meillä käynyt.)

Amanda & Olivia 3kk 3pvä
 
@-Amanda- Meille ei noista 3kk rokotuksista tullut oikein mitään oireita, vaikka niitä pelkäsin. Toivottavasti ei tule Oliviallekaan! (y) Kivalta kuulostaa teidän reissusuunnitelmat ja onnittelut vuosipäivästä.

Istuimista itseä kiinnostaa Cybexin Sirona, mutta aika hintava se on. Perehdyn tarkemmin sitten myöhemmin. Keskipenkille sopivia malleja tietääkseni löytyy, mutta en silti niissä osaa tarkemmin neuvoa. Varmasti saa apua kaupassa :)

Mä olen nyt kylmästi myynyt pois jo pienimpiä vauvanvaatteita. Ajatukset itsellä alkaa silti vahvasti kääntyä siihen suuntaan, että toinen saisi joskus vielä tulla. Miehellä vaan taitaa olla aika eri kanta asiaan ja epäilen, että sitä voi olla hankala muuttaa. Siksi yritän vähän jo valmistella itseä ajatukseen yhdestä lapsesta. Aika hankala paikka tulee olemaan, jos päätetään ettei enää yritetä ikinä. Mutta tämä ei vielä ole kovin ajankohtainen aihe. Lähinnä en vaan halua alkaa säilyttää vaatteita yms. pitkään kaapeissa turhaan. Helpompi luopua nyt heti ja hankkia myöhemmin sitten tarvittaessa uusia. Toki taloudellisesti olisi varmaan järkevämpää säästää niitä vielä..

aprikoosinkukka & tyttö 3kk ja joitakin päiviä (ei enää pysy niin laskuissa :ROFLMAO:)
 
@-Amanda- hienosti on tyttö kasvanut! :) onnea vuosipäivän johdosta!

@aprikoosinkukka mua myös kyseinen istuin kiinnostaa, mutta tosiaan on aika hintava, tai oli ainakin 3v sitten kun esikoiselle sitä harkittiin, nyt varmaan hinnat vähän edes tippunut :rolleyes:

Lapset taas flunssassa, joten vähillä unilla mennään. Vauva sentään nukkuu ja taas vähän paremmin unipussin ansiosta, kun ei niin paljoa pääse mönkimään unissaan :LOL:
 
Meillä on myös jäänyt vaatteita käyttämättä kun ovat heti jo pieniä. Mun äiti teki mulle bodyihin jatkopaloja niin niissä vähän kasvaa käyttöikä, varsinkin kun osakestoillaan niin saa olla vähän väljempiä. Aika paljon vain säästää vaipoissa kun kestoilee. Ja juuri vaihdettiin vitosen vaippoihin kun neloset oli niin matalia.

Mä olen hurahtanut kantoliinailuun :love: meidän pikkumies on ollut vähän semmoisella päällä ettei missään viihdyttäisi mutta nauru tulee kun kaivan liinan esiin, saa tankata läheisyyttä :love: koiria ollaan lenkitetty liinaillen ja aina pikkumies nukahtaa matkalla :) jotenkin aivan ihanaa kantaa ja ostin muutaman kunnon liinan itselle kun aloiteltiin lainaliinalla. Ja opettelen koko ajan sidontoja lisää. Mies ei ehkä ihan ymmärrä, mutta ei tarvitsekaan :D

Mulla oli kovia vatsakipuja viikon verran jotka paljastui ovulaatioksi, mutta hetken verran luulin että meillä on ehkäisy pettänyt. Onko muilla kuinka lähtenyt hormonitoiminta käyntiin? Onko vauvat reagoineet imetykseen erilailla menkkojen aikaan?
 
@Hilma85 mä olen huomannut myös ison säästön kun käyttänyt tällä kertaa pääasiassa kestoliivinsuojia, 2 kertakäyttö pakettia vasta ostanut ja silloin kun kaikki pesussa niin niihin turvautunut :)

Mä en ole tämän vauvan kanssa huomannut menkkojen aikaan mitään outoa imetyksessä, mutta esikoiselle ei silloin kun ekat menkat alkoi kelvannut rintamaito edes pullosta, suostui juomaan vain korviketta. Tiedä sitten oliko vain sattumaa vai muuttuiko maku sitten niin radikaalisti. Korviketta kun oli saanut lisänä päivittäin syntymästä saakka.

Täällä elämäni pisin kierto meneillään, jos aikaa kierukan kanssa ei lasketa (nyt kp 39), raskaustestiä en ole uskaltanut vielä tehdä, koska edellinenkin kierto taisi olla melkein näin pitkä, ehkä ensiviikolla sitten, jos ei siihen mennessä menkat ala :whistle:

Mimmi & poitsu (huomenna) 4kk
 
@Hilma85 Ihanalta kuulostaa teidän liinailut :) Mä en ole vielä uskaltanut ulos tuon kantorepun kanssa, mutta lähdetään kunhan vielä ilmat lämpenee ja ei tarvitse pukea niin paljoa. Kiva kun saa ulkoiluun vaihtelua vaunulenkkien sijaan.

Mulla ei oo vielä synnytyksen jälkeen menkat alkaneet ollenkaan. Tänään kyllä just mietin et oisko voinut vähän ovisoireita olla. Mut enpä tiedä, toisaalta ihan kiva jos ei ihan vielä tarvis alkaa menkoista "kärsiä" (ei oo ollut mulle mitenkään pahat kyllä, joten ei voi kärsimiseksi oikeasti sanoa).

Voi kun itelläkin ois ollut hermoja kestoilla, tulis säästöä. Kertisvaipoilla mennään ja siitä tulikin mieleen, että meillä on ollut nyt kunnon ongelmana noi niskakakat. Siis joka päivä tulee ja välillä kaks tai jopa kolmekin kertaa. Maha tytöllä on siis koko ajan toiminut muutenkin tosi hyvin ja :poop: on riittänyt. Sentään yöllä ei enää onneksi tule kuin pissat.

Pitäisi varmaan vielä kokeilla jotain toista vaippamerkkiä (nyt Liberon kolmoset käytössä), vaikka kyllä ne Pampersitkin on vuotaneet joskus. Vai pitäisikö muka jo vaihtaa isompaan kokoon.. Nää nykyiset on 9 kg asti ja nyt ollaan varmaan siinä 6,5 kg paikkeilla. Voishan sitä tietenkin kokeilla ja saa ne isomman koon vaipat myöhemmin käytettyä, jos ei ookaan vielä hyviä.

@mimmi92 Mistä oot hankkinut kestoliivinsuojia? Kyllähän noita näyttää olevan tarjolla vaikka missä, mutta mietin jos on suosituksia :) Vai ootko ite tehnyt? Noita kertiksiä kun itellä kuluu niin paljon, että jos ees tässä parantais tapoja :)

aprikoosinkukka & tyttö 3,5kk
 
@aprikoosinkukka meillä myös selkään vuotavat kakkavaipat ongelmana. Ja parhaaksi silti koettu juurikin liberon 3 koko, 4 kokeiltu, kun tytöllä ne käytössä, mutta sama juttu silti ja on vielä liian isoja muutenkin. Pampersit meillä vuotaa eniten, kun selässä ei sitä joustavaa rypytystä.
Ei edes aina kovin paljoa tavaraa ole tullut, mutta ilmeisesti tulee sen verran kovalla paineella, että nousee selkään..

Kestoliivinsuojista, olisikohan ollut medela tai ainu? ostin prismasta ja käyttämättömät parit imsevimse ja maijat merkkisiä saanut kaverilta. En kyllä voi väittää, että olisi parempia kuin kertikset, mutta nyt kun ei enää ihan koko ajan läpikastu, niin riittää hyvin kotikäytössä :) eniten olen tykännyt noista imsevimseistä, kun isompia ja sisäpintamateriaali verkkomaista niin ei jää märän tuntuiseksi tai tartu ihoon kiinni. Karsean näköisiksi vaan kaikki mennyt kun pesen niitä myös tumman pyykin seassa :D

Ja enhän mä malttanutkaan olla tekemättä raskaustestiä. Negaahan se näytti, että kierto ei kyllä täällä kertaa kovin säännöllinen ainakaan ole.
Huomenna neuvola, ja ehkä sen jälkeen voisin jotain sosetta koittaa tehdä. Olen sisaruksille lähes kaikki soseet tehnyt itse ja tarkoitus olisi tällekkin. Toki myös kaupan purkkiruokia käytetty satunnaisesti :)

Mimmi & poitsu 4kk
 
Mä tein kestoliivinsuojia itse, ne on ollut tosi hyviä. Nyt pitäisi surauttaa muutamat lisää. Mulla on kosteussulku niissä niin ei tuu läpi.
Meillä on muumivaipat kestojen lisäksi käytössä, pampersit on niin kuin pahvia, siis kovia ja jäykkiä. Muumit kun on kotimaisiakin niin on edes vähän vihreämpää :D

Millä oot @mimmi92 aloittanut kiinteät? Me ei pidetä kiirettä, annetaan pikkumiehen suoliston kehittyä kunnolla kun on herkkä tapaus. Jos vaikka pääsisi sormiruokailemaan suoraan :)

Nyt alkaa olla niin ihanasti kevättä ilmassa (koirat tiputtaa karvaa ja tuovat kuraa sisälle) että tekisi taas mieli vain olla pihalla. Minkähän ikäisenä rattaissa saa alkaa nostamaan päätyä ylös?

Hilma ja pikkumies 4,5kk
 
@Hilma85 esikoiselle aloitettiin muistaakseni perunalla ja tytölle suoraa perunaporkkanalla. Tälle olisi tarkoitus antaa ekana bataattia, kunhan jaksan käydä kaupassa :D haarukalla olen pienemmät annokset muussannut rintamaidon kanssa, isoimmat satsit soseuttanut sauvasekottimella ja ylimääräiset laittanut jääpalamuoteissa pakastimeen ja sieltä sulatellut tarpeen mukaan :)
Ja mä muistaisin että 6kk saa laittaa istumaan rattaissa/syöttötuolissa, mutta kyllä me ollaan jo joskus 4-5kk alettu vähän päätä nostamaan ylemmäs hereillä ollessa. Onhan turvakaukalo ja sitterikin vähän pystymmässä asennossa :)

4kk Neuvolassa käyty ja kehoitus tuli lääkäriltä aloittaa kiinteät. Kasvu melko tasaista, mutta -käyrillä mennään. Pituus 62cm, paino 6070g. Kaikki siis kunnossa :) lääkäri ihmetteli, että näinkin hyvin mennyt täysimetys useamman lapsen hoidon ohella. Mulle itselle kyllä imetys paljon helpompaa kuin pullojen lämmittäminen/pesu :eek:
Saas nähdä mitä vauva/vauvan maha tykkää soseista, vatsa ei kyllä tällä vauvalla reagoinut, edes antibiottikuuriin mitenkään :)

Muok. Annoinkin jo äsken vähän perunaa ja ensimmäisen irvistyksen jälkeen alkoi maistumaan ja tajusi miten mössön saa nielaistua :)
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Meillä oli viime perjantaina 3kk neuvola ja pojan mitat oli 6,5kg ja 62cm. Hyvin kasvanut ja kaikki muutenkin kunnossa. Rokotteet teki vuorokaudeksi vähän itkuisen ja kiukkuisen vauvan, mutta kuumetta ei nostanut.

Kiinteiden aloituksesta terkkari kysyi, tällä hetkellä ajatuksena aloitella joskus 5kk-6kk välillä. Tytöllä aloittelin bataatilla ja porkkanalla kun pelkäsin perunan kovettavan vatsan. @mimmi92 n tavoin tein lähes kaikki soseet itse (hedelmäsoseita annoin kaupan) ja niin aion nyt pojallekin tehdä. Tekisi mieli viivytellä mahd. pian kiinteitä, kun tää on meidän vika vauva enkä jotenkin yhtään haluaisi, että vauva kasvaa "isoksi".

Meilläkin niska:poop: ongelmana. Poika vielä kakkaa tosi usein aamuyöllä tai aamuvarhaisella ja lähes poikkeuksetta kakat on pitkin sänkyä. Kaikki paikat on vuorattu kosteussuojilla ja harsoilla. Pampersin ja Liberon 3:t vuoroin käytössä, ostan sitä mitä halvemmalla sattuu saamaan. Kaikki vaipat menee samalla tavalla yli.

Kestoilua ei mekään olla harrastettu. Siitä kannan vähän huonoa omatuntoa kun muuten tulee kierrätettyä ja elettyä melko ekologisesti. Kestoliivinsuojia en ole hankkinut, niitä voisi kyllä kokeilla.

Mä olen tutustunut muutamaan vauvan äitiin lähialueilta ja tullut viikkoihin lisää ohjelmaa kun on lenkkitreffejä ym. Nautin tosi paljon kotona olosta, vauvan kanssa on ihanaa, eikä ole aika käynyt pitkäksi. <3

Muutama raskauskilo jäljellä yhä, eikä ne tällä herkuttelulla lähde mihinkään. Oikein ärsyttää kun ei ole yhtään selkärankaa herkkulakkoon. Olisi kiva kun menisi kohta taas farkut kiinni...

Ihanaa kun on ollut niin lämpimät kevätkelit! :)

Lumi ja poju 3kk
 
@Lumi87 siellä siis nyt poika kasvanut meistä ohi :D

Mä ajattelin tällä kertaa alkuun vaan totuttaa eri makuihin ja sitten jos ensi kuussa alettaisiin vasta lisäämään määrää. Sitten pääsen minäkin vähän pidemmäksi aikaa yksin poistumaan ilman vauvaa :LOL: hu
Ja enpä taas muistanut kuinka sotkevaa puuhaa soseet on kun pitää sormet uittaa suussa syödessä ja hieroa soseiset kädet ympäriinsä. Tänään kokeiltiin porkkanaa ja hyvin maistui sekin ja harmistus tuli kun ei lisää maistiaisia enää tullutkaa :)

Tippuuko muilla hiuksia?

Mulla nyt alkanut lähtemään ihan järkyttävät määrät, niitä löytyy koko ajan joka paikasta :mad:
 
Meillä on myös tuollainen sirppana vauva, kuin @mimmi92 llä.:) Hassua, kun monilla yli kilonkin isompi. Meillä esikoinenkin on aina ollut pitkähkö ja hoikka ja niin näyttäisi olevan myös tämä pienempi neiti. Tasaisesti kuitenkin kasvaa omalla käyrällään. :) Ja hyvähomma, että kaikkien vauvat tuntuu kuitenkin kasvavan hyvin. :)

Meillä ei tullut mitään oireita 3kk rokotuksista. Onneksi.

Mulla tarkoituksena aloittaa soseiden maistelut myös 4kk ikäisenä, eli tuossa loppukuusta. Minä tein esikoiselle kasvissoseet itse ja niin ois tarkoitus tällekin. Hedelmäsoseet ostan kyllä kaupasta. Ekana peruna, porkkana, kukkakaali, parsakaali ja bataatti... Totutellaan makuihin ja sitten lisäillään annosta vauvan mukaan. :)

@mimmi92 mulla on lähtenyt hirvittävät määrät hiuksia jo kuukauden ajan. Pahin on suihkun jälkeen, kun harjaa. Lähtee ihan valtavasti. Sama oli esikoisen aikana, samoihin ikiin. En yhtään muista kauanko sitä kesti, mutta pikkuhiljaa se sit loppui. Onneksi mulla luonnostaan niin paksu tukka, että on varaa vähän ohentuakin. :ROFLMAO::ninja:

Täällä vauva edelleen tyytyväinen. Valveillaoloaika päivisin vähän lisääntynyt, mutta aamuisin vastaavasti nukkuu noin tunnin pidempään, kuin aikaisemmin. Eli meillä nukutaan yöt n. klo 22-8, yöllä syödään 1-2kertaa. Pääsiäisen aikoihin oli kolme yötä putkeen, kun vauva ei herännyt kertaakaan yöllä syömään. Pisimmillään taisi nukkua 21.40-8.30. (y) Oli ihan hämmentävää, kun ei yöllä herännytkään, mutta oli ihana nukkua yö läpi, vaikka normaalistikin meillä nukutaan tosi hyvin.

Alaetuhampaat tekee edelleen tuloaan. Nyrkkiä jyystetään alvariinsa. Näyttäis, että puhkeavat koska tahansa. Kyljelle käännytään, mutta ei vielä ympäri pyörähdetä.

Ihanaa, kun aurinko paistaa ja lämmittää jo, vaikka lunta vielä riittääkin. Sieltä se kesä tulee. :cool::love:

Nanna ja typy noin 3,5kk
 
Sattui olemaan Medelan kestoliivinsuojat puoleen hintaan kaupassa. Nää on muuten hyviä, mutta oon tykännyt käyttää Natusanin kertiksiä niiden vähän kuppimaisen muodon vuoksi. Nämä kestot ei oo samalla tavalla muotoiltu ja tuntuu vähän törröttävän eri tavalla liiveissä. Jos on tosi ihonmyötäinen paita niin vähän häiritsevästi näkyvät kun ei ihan yhtä hyvin istu paikoilleen.

Kokeiltiin myös nyt isompaa vaippakokoa sekä toista merkkiä ja samalla tavalla on :poop: levinnyt selkään harva se päivä. No se on vaan jaksettava pyykätä.

Tyttö on nyt innostunut "puhumaan". Aikaisemminkin välillä tuli jokeltelua, mutta nyt on eri tavalla aloittanut ja tykkää myös päristellä suulla. Onko muilla huomattu tälläistä yht'äkkistä jutustelun lisääntymistä? :)

Yöt ollut vähän levottomia ja päivisinkin rinnalla vauvan huomio kiinnittyy joskus muihin asioihin. Eli alkaisko olla niitä hulinoita nyt sitten, ensi viikolla onkin 4kk neuvola.

@mimmi92 Hiustenlähtö ei oo vielä mennyt hirveän pahaksi, mutta tuntuu lähtevän nyt selvästi enemmän kuin aikaisemmin silti. Toivottavasti ei tästä kauheasti pahene, ei oo niin hirveen paksut hiukset ennestäänkään :cautious:

Nopeasti on vauvat kasvanut, kun osa jo kiinteitä maistelee ja pian edessä muillakin. Ajattelin itse todennäköisesti odottaa 5kk ikään ja sitten testata soseita ja sormiruokailuunkin oon yrittänyt perehtyä nyt etukäteen.

@Lumi87 Mä olen kanssa tosi paljon nauttinut kotona olosta ja päivät menee nopsaan. Kunpa saisi olla vielä pitkään kotona, mutta äitiysloman jälkeen en ainakaan kovin pitkälle hoitovapaalle voi todennäköisesti jäädä taloudellisen tilanteen vuoksi.

aprikoosinkukka & tyttö viikon päästä jo 4kk
 
Meillähän siis mennään imetyksen ja yleensä ruokailun osalta nykyään aika 50-50.
Eli siis Olivia saa sekä pulloa, että rintaa. Ja hyvin on näillä kasvanut ja tälleen nyt jatketaan.
Yöllä yleensä rintaa ja päivisin sit molempia.

Meillä ei neuvolassa sanottu mitään alkamisaikaa kiinteille. Kyllä se kyseli, että ollaanko asiaa ajateltu ja kun sitten totesin, että ollaan ja ollaan kiinteiden aloitusta pohdittu 4-4,5kk iän jälkeen. Sano vaan, että kuulostaa hyvältä.

Ja kiinteet, mä tiedän, että kaikki maailman itse vauvan ruuat tekevät äidit ampuu mut, mutta ihan rehellisesti sanoen ajattelin, että osan ruuista teen itse ja osa on sitten ihan rehellisesti kaupan ruokia.
Toki kotioloissa saa enemmän sitten niitä itse tekemiä ruokia. Mutta reissuilla ja tolleen niin kaupan.

Ja me lähdetään kesäkuussa kotimaan reissulle.
Sisko lähtee miehensä kanssa matkalle ja me mennään heidän kissavahdiksi/asuntovahdiksi silloseks.
Vähän jännittää se, että ollaan viikon verran siellä ja ei oo niitä tuttuja tavaroita siellä. Mutta eiköhän me pärjätä.

Meillä on "puhuminen" lisääntynyt hurjasti. Koko ajan tulee jotain juttua, joka tosin on lähinnä yksipuolista, kun äiti ei ihan sitä vielä ymmärrä.

Täällä on hiustenlähtöä, ennestäänkin on paksuutta kyllä hiuksissa, että kyllähän ne voikin ohentua. Mutta kunhan ei nyt hurjan paljoa lähde.

Vauvan kanssa on Ihanaa olla kotona.
Ja oon pohtinut kyllä töihin paluuta. Siis siltä kantilta, että palaisin töihin vuoden päästä.
Tosin, jos sattuisi käymään niin, että toinen lapsi ilmoittaisi tulostaan vielä tämän vuoden puolella, niin asiaa ajatellaan uusiksi.
Mutta koska mistään ei voi olla varma, niin mennään nyt sen mukaan, että vuoden päästä töihin.
Mutta ajatellaan sitä lähempänä lisää.

Mitä te meinaatte antaa ensimmäitteeksi sormiruokailuun?

Täällä pyöritään tällä hetkellä nätisti ympyrää. Mennään lattialla selältä mahalleen ja takaisin. Ja se jos mikä on hauskaa.

Ja naurua tulee hyvin usein. Ihana pientä kikatusta, jota on niin ihana kuunnella.

En tiedä onko meillä käynyt tuuri vaippojen kanssa, mutta meillä on Pampersit pitänyt todella hyvin. Kerran on tainnut tulla vaipasta, mutta muuten on tavarat pysyneet siellä missä pitääkin.

Ihanasti on päivät lämmenneet ja kaikki lumikin jo lähtenyt.
Ollaan tehty Olivian kanssa pitkiä lenkkejä.

Uskomatonta, että kahden viikon päästä tulee jo 4kk täyteen.

Amanda & Olivia 3,5kk.
 
"Kiva" kuulla, etten ole ainut jolta hiuksia lähtee.
Mulla ei kyllä olisi varaa menettää yhtään enempää kun jo valmiiksi niin ohuet ja edellisessä imetyksen jäljiltä ei vielä uudet hiukset kunnolla pituutta kasvanut :confused:

@aprikoosinkukka vauva pitää nykyään yleensä koko ajan jotain ääntä, päristelee, "juttelee", kiljahtelee ja nauraa.

@-Amanda- mun mielestä jokainen ruokkii vauvansa, niin kuin parhaaksi näkee, eikä siinä mitään väärää, että käyttää kaupan purkkiruokia :)
Mä vaan joskus laskeskelin, että itse tekemällä tulee huomattavasti halvemmaksi ainakin kasvis ja lihasoseet :) ja toki tietää itse tarkasti mitä kaikkea ruuassa on :)

Ja viimeksi juuri reissussa vauva maistoi kaupan mangososetta, kun yksittäisistä maku vaihtoehdoista siinä kaupassa oli toisena vain luumu, niin totesin, ettei tarvitse vatsan yhtään paremmin toimia, että luumu saa jäädä vielä vähäksi aikaa :whistle:toki reissussa olisi voinut esim. banaania helposti mössätä, mutta aina ei jaksa :ROFLMAO:
Me ollaan mökkireissuilla isommilla käytetty jopa valmispuuroja kun ei ole sähköä/juoksevaa vettä niin paljon helpompi ostaa valmis tetroissa :LOL:

Sormiruuista meillä tainnut sisaruksilla ekoja olla banaani, ylikypsä makaroni, avokado yms. pehmeä. Herneiden poimimista myös ollut hauska seurata :LOL: pienet leipäpalat myös maistunut hyvin.
Nopeasti ollaan soseista isompien kanssa siirrytty syömään samaa ruokaa muun perheen kanssa (suolattomana)

Nyt siis maisteltu, peruna, porkkana ja mango. Jotain uutta kasvista pitäisi tänään taas testata. Yöt ollut tosi huonoja, tunnin välein heräilyä, mutta alkoi jo ennen kiinteitä, joten en usko johtuvan niistä. Tyttö myös alkanut tulemaan viereen nukkumaan melkein joka yö ja esikoinen herättää siinä 6 aikaan :sleep:
Varpaat on myös löytyneet, eli joko sukat revitään käsillä jalasta tai sitten ne on kuolasta märät..

Mimmi & poitsu 4kk1vko
 
Tulenkin tänne avautumaan, kun rattaat hajosi kesken kauppareissun! :mad: jarruvaijeri katkesi junassa ja yksi renkaista nyt joko lukossa tai nyt pikaratkaisulla vaijeri solmittuna, niin ettei saa lukkoon renkaita. Eipä taida rahallisesti enää kannattaa viedä korjattavaksi, joten täytyy pikaisesti lähteä ostamaan uudet tilalle, kun viime viikolla ehdin turhana tilaa viemässsä olleet emmaljungat myymään..

Tavallaan ihan kiva päästä taas uudet (käytetyt) hommaamaan nyt kun hyvä syykin :rolleyes: Jotkut tuplat pakko olla, mutta millaiset en vielä tiedä, vaunukoppaa kun turha enää harkita tälle joulukuiselle :ROFLMAO:
Huomenna sitten manducan kanssa esikoista kerhoon viemään, täytyykin muistaa vähän enemmän varata matkaan aikaa
 

Yhteistyössä