Joulukuun tonttuset 2013

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hiisi -78
Eikös tänne ole kukaan vielä kirjotellut?! Noh, minä olen ensimmäinen sitten. Vauvan kanssa sujuu ohan hyvin. Olen vaan totaalikypsä sisällä oloon. Onneksi huomenna pääsee neuvolaan ekalle käynnille ja pääsen vähän liikeelle täältä. Poitsu on selkeästi kerämnyt painoa jo tämän muutaman kotipäivän aikana. Täysimetyksellä mennään. Pikkuinen on tosi valmis paketti; pitää pieniä hetkiä päätä ylhäällä kun on vatsallaan ja kääntää ääniä kohti katseen. Jalat ovat pitkät ja epäilenkin ettei tuo ole voinut olla 52 cm syntyessään... Veikkaan että pituutta on ollut 54 tai 55. Ai niin pään ympärys oli 34 kun syntyi. Vaikka painoa oli 4,2 kiloa ei poika ollut yhtään pullea.
Päivät täytyy imetyksestä ja vaipanvaihdosta sekä pyykinpesusta. Ollaan käytetty kestovaippoja nyt, paitsi tänään kun kuoria oli liian vähän ja kaikki likaantuivat eilen. ...No niin nyt pitää mennä. :)
 
Meillä oli tänään 1 kk neuvola. Mitat 50 cm ja 3270g. Hienosti on siis kasvua kuukaudessa imetyksellä tullut. Erehdyin syömään tuoretta ruisleipää viime viikolla ja siitä tulikin melkoiset masuvaivat.Kakkakin muuttui ihan vihreäksi, onneksi nyt jo helpottaa :)

Tämä kolmas tuntuu ainakin tähän mennessä myös kaikista "helpoimmalta" vauvalta. Ei paljon turhia rutise.

syyselo ja tyttö 1kk
 
Tänään eka neuvola, jei! Viime yö meni imettäessä, poika teki jatkotilauksen maidolle. :) Iskä on onneksi kotona ja otti pojan alas sohvalle viereensä nukkumaan, jotta mä saan levätä vähän. Tunti vielä lepoa ja sit alkaa valmistautuminen tokaan automatkaan. :) Poropaisti uunissa ja tuoretta rieskaa, mikäs tässä ollessa.

Koirat ovat ottaneet tulokkaan hyvin vastaan, ainakin siihen asti kun jätkä lähtee liikkeelle. ;) Sit katsotaan uudelleen mikä tuo on.

Ai niin onko teillä jo turvotukset lähteneet? Mullahan ne tuli tosi myöhään vasta vko 37, mut jalat ovat edelleen kuin ilmatyynyt. :/

Vanamo & poika 6 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Mukavaa että pikku hiljaa porukka löytää tänne puolellekin :) Lueskelin että viime päivinä meidän odotuspinoon oli putkahdellut vauvoja oikein urakalla...

Meidän neiti on nyt reilut 3 viikkoa. Meillä mennään rintamaidon ja korvikkeen yhdistelmällä sillä pelkkä rintamaito ei millään tytölle riitä. Koen pientä ahdistusta asiasta mutta minkäs teet kun maitoa ei tule kun se 50 milliä aina kerralla niin eihän se neidille riitä. Ukko kovasti yrittää lohduttaa että kyllä korvikkeellakin tulee ihan terveitä lapsia ja saahan hän kuitenkin rintamaitoa josta saa sitten kaikki vasta-aineet yms. mutta jotenkin koen olevani huono kun imetys pelkästään ei riitä.

Meillä kovasti nimiasia mietityttää ja ristiäisikin pitäisi alkaa miettiä. Meillä oli tytölle nimi mutta nyt olen tajunnut että se nimi mitä mietimme on todella yleinen ja se ahdistaa. Olen yrittänyt kovasti netistä "etsiä" uutta nimeä mutta mikään en tunnu sopivalta. Ahdistaa! Onko teillä jo nimi valmiina? Missä aiotte pitää ristiäiset ja ketä aiotte kutsua?

Muutenkin olen huomannut että mua ahdistaa ja itkettää ihan kaikki. Hormoonit todella jyllää täysillä. Ahdistaa että en mahdu vieläkään mihinkään vaatteisiin, vaikka painoa on lähtenyt jo 19 kiloa, jäljellä siis ehkä 6 mutta se on kaikki turvotuksena tuossa vatsassa. Leikkausarpi on vieläkin tosi arka ja tavallaisia housuja ei voi senkään takia pistää päälle. Ahdistaa myös että en pääse täältä kotoa mihinkään. Tämä ehkä ahdistaa kaikista eniten. Vauvan kanssa on jotenkin hankala lähteä ja vaikeaksi asian tekee myös se että en saa nostaa mitää vauvaa painavampaa (esim. vauvaa turvaistuimessa tai rattaita).

Anteeksi ahdistunut sepustus, ehkä huomenna olisi parempi päivä.

Maikkis
ps. VanamoBr - turvotusta on kyllä hieman vielä muuallakin kun tuossa vatsassa sillä esim. vihkisormukset eivät vieläkään oikein mahdu ja sormet ovat edelleen tunnottomat....neuvolan mukaan tunnottomuus joka siis alkoi synnytyksestä johtuu turvotuksessa ja häviää itsestään.
 
Viimeksi muokattu:
Olihan täällä jo muitakin :) Kirjoitin hiukan meidän sairaalareissusta yms. tuonne odotuspuolelle vielä... jospa nyt jatkaisi kirjoittelua täällä :)

Meillä osittain imetetään, eli ongelmana se, että pieni mies nukahtaa rinnalle miltei heti. Yritän hieroa vauvaa kyljestä / jalkapohjasta, että pysyisi hereillä. Mutta ei - max.15min per rinta jaksaa imuutella ja sitten kuukahtaa, jonka jälkeen olen antanut pullosta nannia. Vinkkejä? Niin saataisiin tuota maitotilausta myös tehtyä... Synnärillä imi 3h yhteen menoon, mutta nyt kun bilirubiiniarvot välillä nousivat ja oltiin sinivalolampun alla ei vauva ole jaksanut syödä samalla tavalla-> eli vauva vain nukkui ja muuttui ns.laiskaksi. Nyt kun tuosta vähän virkoaisi ja pysyisi hereillä. Kahta aikaisempaa lastani en ole imettänyt kuin ensimmäisinä päivinä, joten nyt olen jo onnessani tästä saavutuksesta. Kunhan vain saadaan tuo yksi ongelma pois...

Maikkis:) ~ Täällä imetys+korvike myös käytössä. Sekin on jo saavutus, ainakin minulla joka ei ole onnistunut imettämään aikaisempia lapsia. Joten näillä mennään ja toivotaan, että sitä maitoa tulisi tisuihin vähän lisää, että ei tarvitsisi korviketta niin paljon antaa. Sairaalassa tehtiin syöttöpunnituksia ja vauva sai rinnoista n.50ml jonka jälkeen joi vielä 50-60ml nannia. Nyt ei ole juonut nannia kuin 40ml, niin ehkä tämä tästä voi vielä päälaellensa kääntyä ja oma maito joskus riittää... Olisi kiva kun kotonakin olisi puntari millä syöttöpunnita, niin tietäisi suuntaa paljonko niistä rinnoista nyt tulee. Ensi viikolla tulee neuvolantäti toiselle kotikäynnille niin nähdään nouseeko pojun paino toivotulla tavalla :) Tuo hormoonimyrsky on kyllä tuttua - lapset nauroivatkin, että taas äiti itkee illalla :D Kaikki iloiset ja surulliset asiat itkettää. Välillä on epätoivo mihin sitä on taas ryhtynyt, mutta välillä on onnensa kukkuloilla. Vuoristorataa, mutta nyt alkaa itselläni pikkuhiljaa hellittää nuo hormonit. Itse olen nostellut vauvan kaukalossa autoon / matkarattaisiin - eilen oli pakko kun meidän piti vauvan kanssa verikokeissa käydä. Sektioarpi ei onneksi oiri mitenkään, mutta yritän nyt kuitenkin olla kantamatta painavampia asioita kuin vauva. Luksusta oli käydä toissapäivänä kaupassa, nostin ostokset kärryyn ja kärrystä autoon, josta mies sai ne kotona nostaa sisälle... On tuo vauvan kanssa lähteminen kyllä aikamoinen operaatio. Eilen opin senkin, että nyt on hoitolaukku AINA matkassa mukana jossa kaikki tarpeellinen. Toivottavasti sinulla on tänään parempi päivä :hug:

Ristiäisistä ~ En tiedä mistä raskauden aikana tuli vauvan nimi - mutta olemme häntä kutsuneet tällä nimellä jo silloin. Onneksi vauva oli juuri tämän nimen oloinen / näköinen, että sitä emme vaihda. Miehen työkaverin lapsi on myös tämän niminen ja hän oli kauan aikaa tätä nimeä "vastaan", mutta eipä ole parempaakaan keksinyt, joten näillä mennään :whistle: Ristiäiset olisi tarkoitus pitää tammikuussa, kummit ovatkin jo suostuneet tehtäväänsä :) Eli lapsi saa kaksi kummia, siskoni ja hänen miehensä. Ristiäisiin kutsumme lähimpien sukulaisien lisäksi toisen poikani kummit, jotka ovat meidän kanssa läheisiä.

Mulla jäi kilot synnärille ja nyt olen laihempi kuin naismuistiin. Lähtöpaino raskauden alussa 60,7kg, raskauden lopussa 67,2kg. Nyt kun kävin eilen puntarilla 57,5kg. Ja kyllä syön terveellisemmin kuin ennen. Nyt en vain uskalla syödä suklaata tai sipsejä (jotka mun pahimmat himot!!!) ettei vauvalle tule vatsavaivoja. Jospa tässä saisi tehtyä ruokaremontin samalla ja nauttia terveellistä ruokaa. Mies on toki innoissaan tästä pienemmästä minästä - pituutta siis 154cm, eli onhan tuota ylipainoa ollut tuossa monta vuotta...

Nyt on sellainen ähinä ja puhina, että täytyy mennä :)

Judie + poju 10vrk
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Judie, hieman tänään helpompi päivä. Johtunee siitä että illalla on ohjelmaa tiedossa kun on firman pikkujoulut joissa aion käydä autolla piipahtamassa. Piristävää kun pitää laittaa siistimmät päälle ja oikein meikatakin...nyt kun on mostly kotona päivät menee verkkareissa ja lähikauppaan en jaksa meikata :)

Ehkä olen myös ottanut tuon ei-nostoja-kiellon hieman liian kirjallisesti. Täytynee kokeilla että miltä tuntuu jos koittaa nostaa vauvaa istuimessa. Helpottaisi paljon elämää....

Sain myös tänään ristiäiset järjestettyä. Meille tulee nyt tosi pienet ristiäiset. Kutsutaan meidän sisarukset sekä omat vanhemmat. Kirkon sain varattua ja mennään sitten syömään porukalla tilaisuuden jälkeen. Sain kabinetin varattua tuosta kirkon vierestä. Jotenkin en vaan nyt jaksa järjestää kotona. Tulee niin kamala stressi siivoomisesta. Helpompi mennä jonnekin pois kotoa. Meiltä puuttuu vielä toinen kummi. No, toivotaan että ukko saa asian hoidettua tänään tai lähiaikoina. Niin ja se nimiasia on vielä päättämättä......

Maikkis ja tytsy
 
Maikkis ~ Mun mielestä on kans ihanaa kun käy vieraita ja on muutakin kuin nämä neljä seinää tässä ympärillä. Isäni kävi tänään ja katkaisee jotenkin mukavasti päivän kun saa vähän muuta ajateltavaa ja seuraa. Kiva varmasti vähän laittautua välillä ja toivottavasti oli mukavat pikkujoulut. Itse myös ihan naturellina olen täällä kotiympyröissä ja lähikaupoissa. Sitä ehtii taas myöhemmin panostamaan itseensä ja nätittäytyä ;)

Meillä oli eilen tosiaankin se vauvan verikokeen otto ja kun paikalliseen labraan päästiin niin siellä oli sijainen, joka ei osannut ottaa vauvan kantapäästä verikoetta. Ajettiin sitten naapurikuntaan verikokeisiin. Olen tuolla naapurikunnassa myös töissä ja käytiin näyttäytymässä työpaikalla. Kyllä olivat myytyjä työkaverit pienestä hurmurista :heart: Eipä tullut mieleen, että pipo päässä ilman meikin meikkiä tuolla kävin - eipä ole työkaveritkaan nähneet minua koskaan ilman meikkiä :) Mutta näin ne asiat menevät tärkeysjärjestykseen...

Ihanaa viikon jatkoa teille kaikille ja tulkaahan muutkin vauvautuneet tänne kertomaan kuulumisia :)

Judie + Poju 10vrk
 
Moikka,

Tulisin uutena mukaan keskusteluun. Odotusaikana lueskelin Joulukuun tonttusia ahkerasti, mutta en saanut aikaiseksi kirjoitella. Meillä laskettu aika oli 12.12. ja suunniteltu sektio piti tehdä 9.12., mutta neiti päättikin syntyä jo 25.11., kun vedet menivät. Silloinkin tehtiin sektio, koska vauva perätilassa.

Neiti on ensimmäisemme ja on ollut tosi kiltti vauva. Ongelmia meillä on myös imetyksen käynnistymisessä. Ollaan käyty asiasta imetyspolilla, kun meillä täällä Lohjalla on sellainen tarjolla. On kyllä auttanut, kun kätilö on ihanasti tsempannut ja vakuuttanut, että kyllä se imetys lähtee käyntiin. Tsemppiä Maikkikselle ja Judielle imetyksen kanssa, eiköhän se kaikilla lähde sujumaan vaikka ottaakin vähän aikaa.

Nyt kylvettämään neitiä.

Marel ja neiti 15 vkr
 
Tervetuloa Marel :)

Teki kyllä tosi hyvää päästä hieman ulos talosta keskiviikkona. Ihan erilainen fiilis :) Olen myös tosi tyytyväinen että sain joulukortit tänään aikaiseksi. Meni vähän taas viime tinkaan mutta sainpahan kuitenkin postiin. Tilasin ifiltä kortit tuon tonttutytön kuvalla. Tuleepa samalla kerrottua lopuillekin sukulaisille että meille on tullut vauva :)

Meillä on vaihdettu korvikemerkkiä. Ilmavaivat tuntuvat vaihdoin myötä helpottaneen mutta puklaaminen on kyllä selvästi lisääntynyt. Mielummin kuitenkin puklut joista selviää runsaalla pyykkikoneen pyörityksellä kun se että toisella on huono olla. Tuntee itsensä aina niin kovin avuttomaksi jos ei keksi mikä toisella on huonosti....

Nyt omenapiirakan leivontaan.

Maikkis ja tonttutyttö
 
Tervetuloa Marel :)

Maikkis ~ Kiva kun jaksoit vielä tilailla kuvakortit. Me olemme myös joka vuosi sellaiset ottaneet, mutta tänä vuonna tyhjäsin tuota korttivarastoa ja kirjoitin joulukortit valmiiksi ennen pikkuisen syntymää. Tein myös ristiäiskortit valmiiksi, enää tarvitsee tulostaa viimeinen sivu kutsukorttiin kun tiedämme ajankohdan. Ovat nyt kuorineen ja osoitteineen tuolla valmiina :)

Meillä poju eilen itki ensimmäistä kertaa masuvaivoja - oikein kuuli kun masussa kuplii ja vääntää. Ei ole itkenyt aikaisemmin kuin pyllypesun / pukemisen yhteydessä. Mietin heti olenko syönyt jotakin sopimatonta vai onko se tuo nan joka näin tekee. Disflatyl pitäisi varuiksi apteekista hakea. Mies oli jo ystävältänsä kysellyt apteekin määrätyn korvikkeen nimeä, jos ei oikein muu korvike sovi. Sanoin, että mun pitää siinä tilanteessa tämä osittaisimetys lopettaa jos aletaan vauvalle kalliita korvikkeita syöttämään. Sillä eihän nuo oireet pakosta lopu, jos se johtuu minun maidostani. Tuohon ei nyt vielä lähdetä, tänään ollut paljon parempi päivä kuitenkin :heart: On kyllä kamalaa kun pikkuinen huutaa eikä syytä keksi ~ ihan sydäntä raastaa :( Meillä lapsilla ja miehellä laktoosi-intorelanssi, joten masuvaivat tuttujajuttuja. Toivottavasti Maikkis tuo korvikkeen vaihto helpottaa pikkuisen oloa. Mitä korviketta nyt käytät?

Huomenna olisi tarkoitus käydä viimeiset jouluostokset tekemässä. Eilen pystytettiin myös tuo kuusi tuohon olkkarin nurkkaan :) Ihanaa, pian saa jouluruokaa *NAMS*

Mukavaa viikonloppua!

Judie ja poju 14vrk
 
Voisin myös siirtyä teidän joukkoonne tänne vauvapinoon tuolta odottajien puolelta. Kotiuduttiin vauvan kanssa keskiviikkona eli ollaan vielä totuttelemassa tähän kotona olemiseen. Marel minulla myös ollut ongelmia imetyksen kanssa. En ole kuullutkaan moisesta imetyspolista. Mutta hyvä että sellaisia on. Täällä pääkaupunkiseudulla ei varmaankaan sellaista tarjota. Ongelmana on se että nänninpäät ovat matalat ja vauva ei löydä oikeaa otetta eikä oikein jaksa sitten imeä kauaa ja nukahtaa tissille. Lisäksi imettäminen sattuu. Maitoa tulisi vaikka kuinka ja pumppaankin sitä talteen. Olisi vaan kiva että imetyskin sujuisi ettei tarvitsisi kokea tällaista epäonnistumisen tunnetta. On hirveää katsoa kun vauva turhautuu tissillä. Onko kellään kokemusta rintakumeista? Varmaan pitäs hankkia sellainen kun eikös siitä voi olla apua vauvan imuotteen löytämisessä ja siinä ettei imeminen satu :O

Perjantaina oli ensimmäinen neuvola ja paino oli jo noussut syntymäpainoon ja oli 3500g (syntyessä 3505g) eli onneksi ei tarvitse vauvan ruuan saannista olla huolissaan. Tosin syötän pullosta lisäksi melkein joka imetyskerran jälkeen kun vauva jää tyytymättömäksi. Hyvä puoli on tässä se että isäkin pääsee syöttämään :)

Miips ja pikkumies 5vrk
 
Miips - Kättärillä on ainakin pari vuotta sitten ollut imetystukea, mut en tiedä onko se vain siellä synnyttäneille.

Sä olit varmaan samaan mun kanssa samaan aikaan Naistenklinikalla (olin ma-to). Mulle ei siellä ainakaan mainostettu mitään tukipalvelua imetyksen suhteen.

Pk-seudulla on olemassa kyllä ns. imetyskonsultteja, jotka tekee kotikäyntejä. Mä suunnittelin esikoisen kohdalla tällaista, mut jäi sit kuitenkin. Tokihan ne tietty maksaa, mut jos siitä saa apua, niin on varmasti sen arvoista. Mä en nyt muista sen nimeä, mut voin katsoa jos löydän tiedot vielä jostain.

Mulla on kans ongelmia imetyksen suhteen. Maito nousi vasta to yönä. Eilen ei onnistunut ees pumppaus, tänään sain vähän pinkeyttä pois.

Mulla on ihan sama ongelma eli matalat rinnanpäät. Oon kokeillut rintakumia sekä esikoisella että nyt tuplien kanssa. Nyt ei ainakaan vielä onnistu rintakumillakaan, kun häsläävät sen aina irti :( Täytyy kokeilla vielä uudestaan, kun tissit on vähän pehmenneet. Mut sitä en tiiä miten imetys onnistuu kahden kanssa jos yksi roikkuis tissillä tunninkin. Kahden vauvan liikuttelu yksin on oikeasti aika hankalaa. Kunnon imetysasennon hakeminen on haastavaa yhdenkin kanssa. Esikoinen oli ainakin niin kärsimätön ja sai mielettömiä rintaraivareita.

Mä oon nyt orientoitunut siihen, että imetys ei onnistu. Toki parhaani teen.... Huono äiti -fiilistä ei kannata potea, jos imetys ei onnistu. Pääasia on kuitenkin se, että vauva kasvaa ja on tyytyväinen. Äidin hyvinvointi on myös iso osa koko prosessia, että siihenkin kannattaa panostaa. Mulla lakkas vanne kiristämästä päätä, kun tehtiin viimenään esikoisen kohdalla päätös lopettaa koko päiväinen pumppaus ja siirtyä pelkälle korvikkeelle. Jaksoin siis pumpata 2,5 kk ennen korvikkeelle siirtymistä.

Pohjoistuuli ja tuplat 6 vrk
 
Oli tultava tänne kurkkimaan :)

Onnea vauvoista ja tsemppiä imetykseen. Se ei todellakaan ole helppoa ja aina ei riitä, että tissi on suussa ja sillä selvä. Esikoisen kanssa paneuduin olan takaa imetä,isen saloihin ja sain sen onnistumaan, mutta ekan kuukauden oli kyllä enemmän tai vähemmän luovuttaja fiilis. Täällä musta hyvä artikkeli johon kannattaa tutustua

Imetyksen ensipäivät

Ja maitolaituri niminen paikka kannattaa ja koluta läpi. Joka kaupungissa löytyy varmasti imetystukihenkilöitä neuvolasta kannattaa kysyellä!!

Imuote on maailman tärkein asia ja sen löytyminen vaati multa ainakin ponnisteluja. Ilman sitä maito ei lähde kunnolla nousemaan ja päädy vauvaan asti. Ja toiseks se mitä saatte pumppuun aikaseksi ei ole totutts siitä mitä vauva saa aikaan rinnalla. Mä en ole ikuna herunu pumpulle sellasia määriä mitä lapsi söi - edes isompana. Herkästi vaan tissiä pienille suuhun ja jos nukahtaa rinnalle niin varmasti herää nälkäänsä ja uudestaan vaan rinta suhhun. Se on kovaa työtä vauvalle se maidon nostaminen joten 15min imua on kova urakka jo! Kannattaa mennä imetys kerrallaan ja tsempata itseään, että vielä yritän.

Ymmärrän todella hyvin jos siirtyy korvikkeeseen enkä halua kritisoida ketään valinnoistaan. Enempi vaan tsemppaan koska se on helpompaa kun pullojen pesu ja kuuraus vaikka vie enemmän aikaa.. Ja rintakumia kannattaa käyttää jos nännit matalat niitä saa ihan ruokakaupoista kunhan kattoo ettei osta liian isoa.

Voimia vauvautuneille!!!!

tv mahassamyllää 38+3 tai 4?
 
En mäkään ole siis imetysvastainen, jos aiemmasta viestistä sai sen kuvan. Jos ekan kanssa imetys olisi ollut helpompaa, niin olis paljon itsevarmempi olo. Nyt kun tuli nää kaksoset, niin on kyllä haasteitakin enemmän. Nyt pitäis saada se imetystekniikka kuntoon ja sen lisäksi opetella kaksosimetyksen ihmeellisyydet. Päivässä ei meinaa riittää tunnit, jos kaksosimetys ei onnistu ja molemmat pitää imettää erikseen :)

Mun esikoinen oli tosiaan niin kova saamaan rintaraivareita, että ei paljon rintakumit pysyneet vauhdissa mukana. Riehaantuessaan sai ne aina pois paikaltaan. Mut jos on rauhallisempi vauva, niin varmasti niistä on apua.

Mä en koe tuota pullorumbaa rasitteena - onneksi. Putsaamiseen menee ehkä puoli tuntia päivässä.

Pohjoistuuli
 
Tuota imetyspolia kannattaa kysäistä omalta äitiyspolilta, ajattelisi HUSin muissakin toimipisteissä niitä olevan. Meillekään ei asiaa synnärillä kerrottu, satuin vain huomaamaan synnärin ja äitiyspolin välillä lapun, jossa imetyspolista mainittiin. Mulla on kanssa matalat nännit, ongelmia otteen kanssa, tissille nukahteleva vauva ja maitoa tulee 25-50 ml per syöttö. Meillä on nyt yrityksenä nostaa maitomäärää tosi tiheillä imetyksillä, välillä on kyllä haastavaa kun nännit on aika kipeät. Imuotekin taitaa parantua vain uusilla ja uusilla yrityksillä, hieman ollaan jo saatu parannettua.

Tsemppiä kaikille imetyksen kanssa painiskeleville!
 
Judie - nyt vaihdettiin tuohon babysemppiin kun olen lukenut että se on aika monelle sopinut. Nannissa meille tuli ilmavaivoja ja tuuutista puklattiin ihan järkysti. Katsotaan sopiiko tämä. Viikon verran pitää varmaan odotella että tietää....

Rintakumit - mulla on jotenkin niin että toisesta tissistä vauva saa hyvin otteen ilmankin mutta toisen tissin kanssa rintakumista on kyllä apua. Vauva ei kyllä kauaa rinnalla jaksa olla kun hermostuu oli sitten kumit tai ei....

Kahden päivän päänsärky...mä en kestä. Sain raskausaikana yli 15 vuotta kadoksissa olleen migreenin takaisin ja nyt niitä näyttää taas tulevan. Milläköhän ne saisi taas katoamaan seuraavaksi 15 vuodeksi?

Maikkis
 
Kiitos imetysvinkeistä! Täytyy alkaa perehtymään ihan tosissaan asiaan. Olen yrittänyt nyt imettää enemmän ja olla kärsivällinen ja nyt tuntuu että jotain tulosta on syntynytkin. Vauva tuntuu imevän paremmin ja tarraa rohkeemmin kiinni tissistä. Ainut että rinnan päät ovat nyt aivan hellänä eilisestä imetyksestä ja nyt tekee kipeää. Jostain syystä maitoa ei ole tullut enää niin paljon pumpatessa mitä ihmettelen sillä eikös sen maidontuotannon pitäisi enemmänkin lisääntyä jos vauvakin imee enemmän :O Tuntuu kuitenkin että vauva saa imiessä hyvin maitoa kun sitä valuu ihan poskeakin pitkin välillä. Pelottaa että maito loppuu. Nyt olen sitten joutunut antamaan lisäksi korviketta koska edelleen tuntuu ettei lapsi saa tarpeeksi ruokaa. (tai ehkä saisi jos istuisin 24/7 sohvalla imettämässä ja minusta ei ole siihen,tissit liian kipeetkin)

Pohjoistuuli kuulostaa kyllä haastavalta tuo kaksoisimetys. Huh kun selviäis tästä yhdestäkin.. Onneksi sinulla on kokemusta jo esikoisesta ettei ihan uutena juttuna tule imettäminen :)

Onko muilla mielialat vaihdelleet hirveästi ja jotenkin herkkä olotila? Itselläni on ainakin ihan pää sekasin ja välillä itken ja sitten raivoan ja sitten taas iloisena :D Mietin vaan välillä kun itkettää niin kovasti että eikai se enteile jotain synnytyksen jälkeistä masennusta..

Miips ja pikkumies 8vrk
 
Miips - tietenkin kannattaa kuunnella omia fiiliksiä mutta mä ainakin itkin ensimmäiset kaksi viikkoa kaikkea. Hormoonit sai mielialat menemään ihan vuoristorataa. Olin itsekin todella yllättynyt sillä normisti en ole yhtään sen tyyppinen ja raskausaikanaa ei ollut mitään mielialavaihteluita mutta synnytyksen jälkeen....VAU! ihmeellisintä oli se että tiesin että ne on ne hormoonit ja miehelle saatoin sanoakin itkun seasta että nää on näitä hormoonijuttuja mutta en silti pystynyt lopettamaan itkua tai ajattelemaan itkettävästä asiasta "järkevästi"...onneksi ukko vaan totesi että ne itkut on vaan nyt itkettävä :)
 
Onneksi on tosiaan jo toi esikoinen, kun muuten olis voinut olla rankempi alku näiden kanssa. On onneksi toi perushoito jo hanskassa.. Vaikka kyllä sitä on moni asia unohtunutkin tässä vajaan neljän vuoden aikana.

Miips kannattaa kokeilla kipeytyneisiin rinnan päihin esim. Lansinoh -merkkistä rasvaa. Itselläni se auttoi. Se tahri hyvin kyllä vaatteita, kun on sellasta tahmaa. Itse ostin tällä kertaa kotiin sellaista Aventin rasvaa, mut en ole vielä kokeillut. Se on kans tarkoitettu imetyksen kanssa käytettäväksi. Kyllähän joku perusrasvakin käy, kunhan vaan katsoo, että tarviiko sitä ottaa pois ennen seuraavaa imetystä. Yksi hyvä keino suojata rinnanpäitä on puristaa imetyksen lopuksi maitoa nännien ja levittää se suojaksi. Vinkkinä, että kannattaa nyt talviaikaan pitää huolta, että on tarpeeksi lämmintä suojaa ulkona rintojen suojana. Itse sain aikanani rintatulehduksen, kun pidin liian ohutta takkia suht tuulisella ja kylmällä säällä.

Mulla tuli esikoisen jälkeen ns. Baby Blues - vaihe, johon kuuluu just noita sun mainitsemia vuoristoratoja. Normaali ilmiö, mut mun mielestä siitä ei kaikissa neuvoloissa ees mainita. Mäkin kuulin kaverilta.

Baby blues – Wikipedia

Pohjoistuuli ja tuplat
 
Viimeksi muokattu:
Itkekää ja naurakaa just sillon kun siltä tuntuu! Yrittäkää vähän ulkoilla ja käydä vaik ajelulla-kävelyllä ihan yksin vaikka vaan hetkenkin. Sitä ei usko miten ihmeelliseltä se tuntuu ja antaa lisävoimia.

Oon ihan hurahtanu seuraa vauvautuneiden puolta kun jännittää ja odotuttaa vauvan tulo ja jotenkin kaipaan enemmän teidän kuulumisia ja fiiliksiä kun mistä kivistää tai supistaa tietoja.. Sori et täällää siis kailottelen enempi kun odotusajan puolella...

Imetyksen vielä sen verran, että mä en osannu tarjota vasemmal kädellä rintaa oikein vauvalle kun oon oikee kätinen. En saanu jotenkin puristettua/litistettyä alkuunsa isoa rintaa. Mut kyl se siit alko lutviutuu kun vauvan voimat lisäänty.
 
Ihanan paljon viestejä täällä :) Poju nyt nukahti, jaksoikin olla kolme tuntia hereillä. Pojalla on nuha. Onneksi keittosuolatipat auttavat ja pystyy esim. rinnalla imemään. Olisin kovasti halunnut jo mennä kärryttelemään ja haukkaamaan itsekin happea, mutta en uskalla viedä pikkuista ulos. Etsin tuosta nuhan hoidosta tietoa ja jotkut kirjoittivat, että raikas ulkoilma tekisi sille hyvää, mutta tiedä sitten. Toivotaan, ettei flunssa tuosta pahene.

Imetyksestä ~ Tänään pikkuinen jaksoi olla rinnalla yht.1h, sen 20min-30min sijaan. Ajattelinkin, että jos vain tarjoaisin kokoajan rintaa kun osoittaa nälkäänsä. Jos olisi suht tyytyväinen saisi tilattua näin oikean määrän sitä maitoa. Toki jos tuntuisi lisämaitoa tarvitsevan sitä antaisin herkästikin. Jos näin saisi pikkuhiljaa tilattua rintoihini sitä maitoa??? Nyt kun pienellä on nuha en viitsi tätä imetyksen tilausta tehdä kuin sen verran mitä pieni itse jaksaa rinnalla olla. Annan edelleen joka syötön jälkeen lisämaitoa ja sitten meneekin n.3h ennenkuin nälkä yllättää pienen uudestaan. Torstaina tulee neuvolantäti taas kotikäynnille niin nähdään kuinka paino on tuosta noussut. Pitää myös kysyä tuosta imetyksestä kuinka se kannattaisi tehdä. Muuten imetys sujuu.

Kipeytyneet ja haavautuneet rinnanpäät ~ Itselläni oli myös alussa tosi arat nänninpäät ja toiseen tuli haavakin. Puristin aina imetyksen päätteeksi maitotipan nänninpäähän ja annoin kuivua. Lisäksi laitoin joka imetyksen jälkeen bebanthenia nänneihin ja bebanthenia talouspaperin palaan melko reippaasti ja tämän rasvaisen puolen nänniä kohti ja sitten vasta liivinsuojan. Tämä haava muuten tarttui liivinsuojaan ja avautui aina uudestaan. Näin paranivat melko nopeasti. Käytin myös välillä etenkin tuohon haavaiseen rintaan rintakumia, näin imetys ei sattunut niin kovasti ja nänninpää sai lepoa. Bebanthenia ei tarvinnut pestä pois, riitti että rinnanpään pyyhki paperilla rasvasta ennen imetystä. Ja ilmakylpyjä rinnoille kotona, jos vain mahdollista :)

miips ~ Itselläni on sähkökäyttöinen rintapumppu enkä saa siihen herumaan juuri mitään :( Vauva kuitenkin tuntuu saavan maitoa rinnoista. Täällä myös vauvan suupielistä valuu maito tai jos päästää rinnasta irti, niin maitotippoja tulee... Olisi vain kiva tietää paljonko hän rinnoistani saa. Sairaalassa kun oltiin oli määrä n.50ml syöttöpunnituksissa, joten uskoisin että on vähintäänkin tuota luokkaa. Lisäksi juo n.60ml lisämaitoa. Kyllä tuo vuoristorata ja hormonit helpottaa! Meillä pojatkin nauroivat, että taas äiti itkee illalla. Tuli itkettyä myös missä vain, vaikka itkemisen aihe saattoi olla ihan hölmö. Onneksi se helpottaa suht nopeasti. Jos ei ota helpottaakseen, niin älä arastele puhua asiasta neuvolassa. Helpottaa kun saa edes kuuntelevan korvan. Itselläni oli synnytyksenjälkeinen masennus toisen lapsen jälkeen, joten tiedän mistä puhun. Nyt on oma vointi onneksi hyvä ja uskon sekä syvästi toivon, että tuo masennus ei uusi tämän pikkuisen kanssa.

Pohjoistuuli ~ Ihanan reippaalta kuullostat ja vielä "jaksat" imettääkin vauvoja :) Itsellä tuntuu olevan kädet täynnä tämän yhdenkin kanssa... Onko vauvoilla samanlainen rytmi, siis kun toinen herää syömään herätätkö myös toisen syömään jne? Tai eihän rytmistä voi kyllä vielä puhuakaan...



Maikkis:) ~ Voimia migreenin kanssa! Itselläni on ollut päänsärkyä viikottain ihan teini-iästä lähtien. Nyt raskausaikana ei päänsärkyä ollut kuin ehkä kaksi kertaa, aivan ihanaa jos pysyisivätkin nyt poissa. On se vain inhottava vaiva.

Olen aivan hurmoksissa tästä kaikesta!!! On ihana olla lasten (8v, 7v ja vauvan) kanssa kotona. En muista koska olisin syönyt kahta lämmintä ateriaa päivässä, niinkuin nyt. On aikaa tehdä ruokaa, siivota ja muutenkin touhata kotona. Joulunaika on myös niin ihanaa - rakastan joulumusiikkia, joulupuuhia yms. Ihana paketoida yön hämärässä lahjoja :heart:

Nyt jatkamaan pölyjen pyyhkimistä... Ei ole tuo mies laitoksella ollessani ilmeisesti pölyjä ehtinyt pyyhkimään :LOL:

Toivottavasti saadaan jouluksi lunta.

-Judie ja poju 2vko 1pvä
 
Judie ~ Nyt kun vauvojen painot oli laskeneet hieman sairaalan lähtöpainosta, niin seuraan vähän tarkemmin noita syöntiaikoja. Sanoivat, et syöntiväli pitäis olla 3-4 tuntia. Ei saa mennä yli 5 tuntia. Annan siis välillä ruokaa vaikka vauvat ei oo antaneet vielä merkkiä nälästä. Syötän ne tällä hetkellä peräkkäin. Jos mies on kotona, niin sit tietty samaan aikaan. Mut yritän pitää ne samassa rytmissä, kun se helpottaa kummasti noita yösyöttöjä. Kunhan tuosta vähän jämäköityvät, niin vois syöttää ne päivällä samaan aikaan niin, että toinen (tai molemmat) sitterissä.

Pohjoistuuli ja tuplat
 

Yhteistyössä