Jouluntähdet 2005

Heippa piiiiiitkästä aikaa! :wave:

Tulin kurkkaamaan teitä ja tältä sivulta luin, että ainakin Danjuska ja Peppi odottavat vauvoja- onnea hurjasti odotuksiinne!

Meille syntyi pieni poika 2.1.2012 ja Topista tuli siis isoveikka:heart:
Topi siis ei jäänytkään viimeiseksi iltatähdeksemme vaan nyt perheeseemme kuuluu ihanan pullea kohta 4kk minimies. Koko perhe olemme isoja sisaruksia myöten lääpällämme vauvaan ja hoitajiakin löytyy:)

Eskari T:lla menee ihan kivasti, vaikka luokkansa toiseksi nuorin (ja pienin) on. Kyllä noista eskarilaisista huomaa koosta ja muutenkin, kuka on syntynyt alku- ja loppuvuodesta.. Hyvillä mielin kuitenkin odotellaan syksyllä alkavaa eka luokkaa.

Nyt en ehdi muuta vaan siirryn tissi- istuntoa pitämään pikkuisen kanssa..
Teille kaikille hyvää kevättä ja lämmintä tulevaa kesää!:attn:
 
MM:lle oikein paljon onnea!

Meillä olis kouluun tutustuminen 10 päivä, sitä odotetaan kuin kuuta nousevaa.
A lähtee tänään yöks majalle, ukko on koulussa, huomenna tulee kavereita laittaa auttoo, ma töitä (ties kui pitkä päivä) ti vapaa, sit on hammaslääkäriä ja ties mitä kaikkee..
 
Heippa hei!

Pitkästä aikaa, tulkaa muutkin kirjoittelemaan! Koivunkäpy, Uneton, Kattinka, Jellona Epeli, MM70, Tansku, Tigru yms.:attn:

Paljon onnea MM70 pojasta, ihanaa!! :heart:

Mitä kesäsuunnitelmia teillä on? Koskas Jellona teillä olikaan se loma? Vai miten se meni, oliks se niin, että teillä on nyt lomia vähän vähemmän...

Me lähdetään kesällä taas viikoksi Pärnuun, muita suunnitelmia ei vielä ole. Samillakin on varmaan ensimmäistä kertaa täydet kesälomat JEE! Mun pitäis jaksaa olla kesätöissä heinäkuun vikaan viikkoon asti... Vähän jännittää, että miten ison mahan + mahdollisen helteen kanssa jaksan :O Kotihoitoon oon siis menossa... No, sen näkee sit. Ensi viikolla työt jo alkaa.

Nyt oon voinut ihan hyvin, huomenna tulee rv 23 täyteen. Hb oli matala, 115. Raudan aloitin ja se toivottavasti tehoaa. Ja tällä kertaa on aika hyvin vatsallekin sopinut. Oon syönyt sitä nyt 6pvä. Maha on jo aika iso, tai monelle tuntemattomalle/vieraammalle on saanut selitellä, että on jo kolmas lapsi tulossa niin mahakin tullut jo aikaisemmin esille ja on iso siitäkin syystä... Tosin, mun mummun mielestä maha ei ollut nyt niin iso/kasvanut paljoa. Rauhallinen kaveri mahassa, pojat on vetäny kauheeta rallia ja koko ajan liikkuneet, tämä selvästi vähemmän. Saa nähdä, miten liikkuu sitten loppuaikoina, silloin tietenkin tilaakin on vähemmän. Ultrissakin on sanottu, että rauhallinen tyyppi olis :D Semmonenhan me ollaan tilattukin ;) Hehe.

Joonatanin eskarikeskustelu oli keskiviikko ja kauheesti poikaa taas kehuttiin :heart: On oppinut ja osaa jo niin hienosti vaikka mitä! Koulukypsyystestit oli alkuvuodesta ja ne läpäisi hienosti. On siis täysin kypsä ekalle luokalle menemään. J:n eskarihan on koulun yhteydessä. Nyt menee siis 1-2 luokalle, eli siinä on n. puolet ekaluokkalaisia ja puolet tokaluokkalaisia. Tossa koulussa luokat menee noin. Jokainen sitten menee vähän oman oppimisensa tason mukaisesti. Mukavalta vaikutti uusi luokka ja uusi opettaja. Joonatan on varmasti taas luokan nuorin ja pienimmältäkin näytti. Ne tokaluokkalaiset näytti siihen verrattuna ihan jäteiltä... Mutta luottavaisin mielin ollaan, kyllä se siellä varmasti pärjää :heart:

Siinäpä oli meidän kuulumisia, tulkaa muutkin kirjoittelemaan!!
 
morot täältäkin!

on tapahtunut vaikka mitä, vaihdoin työpaikkaa, kesälomat alkoi lapsilla, autonvaihtoa suunnitteilla jnejne.

Meillä eskarikeskustelu meni niin että molemmat oltiin tätin kanssa väsyjä, mut sen verran jäi päähän että kohta lukee, hyvin osaa kirjaimet, laskee hienosti, välillä meinaa virheitä tulla kun "tekee vasemmalla kädellä" siis jos on liian helppoja niin sitten loppuu innostus.

tänään mennään ainakin leffaan, huomenna on virallinen 12v päivä..
 
heippa

Täällä sitten saikkuillaan : / Oon muutamaan otteeseen joutunut näytillä käymään ja ollut 2*5pv:n pätkän kotona.. Nyt sitten läppäsivät sairaslomaa juhannukseen asti. Harmittaa, kun näin levossa ollessa kaikki ok ja tuntuu että miks saikulla oon. Sitten kun töihin menee niin oon 3päivän jälkeen ihan tajuttoman kipeä, supistelee jne.. Muuten vointi ollut koko alkuraskuden niin hyvä, mutta nyt on sitten ollut ihan kaiken näköistä.. tulehdusta toisen perään jne..

Tatulla eskari loppui ja jo nyt ikävöi kavereitaan kovasti. Huomisen ovat vielä hoidossa ja sitten alkaa kesäloma lapsillakin. Olisin pitänyt kotona alkuviikon, mutta hoidosta olivat sitä mieltä, että kun hoitopaikka on varattu niin ehdottomasti lapset hoitoon kun kerta sairaslomalla oon. Käyvät sitten 5h olemassa hoidossa.

Loppu viikosta lähdetään sitten mummoloimaan. Turhauttaa kun kotona näkee miljoona kohtaa joita pitäis siivota ym. mutta ei vielä uskalla kovin hirveisiin projekteihin alkaa.. joitakin viikkoja kun vielä hissukseen malttais mennä. Elokuun lopulla alkaa sitten suursiivous ;)

Peppi kyseli kesäsuunnitelmista.. Joku reissu lasten kanssa tarkoitus heittää.. Luultavasti power parkkiin.. Ja vähän puhuttiin että käytäis jääkarhunpentua miehen porukoiden kanssa kattomassa =)
Turussa oli kans tarkoitus käydä, mutta riippuu niin paljon omasta olosta. Jo 200km:n automatka on yhtä tuskaa jaloille niin ei välttämättä tee mieli sinne asti istua.

Tatu on löytänyt lukemisen ihmeen ja hitaasti lyhyviä lauseita tavailee. Kynän käytössä on vielä rutkasti parantamisen varaa.. Tatu on vasuri ja minusta näyttää kamalan hankalalta kirjottaminen, mutta varmaan parannusta tulee kun kouluun menee ja enemmän kirjotteleevat.

Reipas poika ja välillä on niiiiin huolehtiva ja ISO veli että :D Sitten taas toisena päivänä ei mikään suju..
 
Kuinkas pallomahat voi?

Täällä lotisee vaan vettä, toivottavasti jussina ei la sataisi niin päästäisi käymään notskilla.. eilen tuli vettä hitosti kun oltiin hevosilla liikkeellä, kyllä pojista löytyi liikettä.

Viljamin kesälomaäksy alkaa onneksi asettua pikkuhiljaa.
 
Älä Koivunkäpy luovuta ;). Pitkästä aikaa tulin käymään kaksplussan sivuilla, sain tunnuksetkin toimimaan ja arvasinkin melkein, että tämän ketjun täältä vielä löytää!!! Ihana oli lukea "vanhojen tuttujen" kuulumisia. Aurinkoisia kesäpäiviä kaikille tähdille ja äideille! Ja tietenkin paljon reipasta mieltä syksyn koulun ja eskarin aloituksiin meidän pienille!
T:Epeli
 
Heips! Piti oikein tilata uudet salasanat kun vanhat oli unohtuneet. Pitkä aika takana. Huomasin myös, että oikeastaan meidän ketjun pitäisi olla jo koululaisten puolella, kun suurin osa koululaisia jo onkin.
Koulusta mäkin lähdin kirjoittamaan. Olisi kiva kuulla miten teillä muilla uusi arki on lähtenyt käyntiin. Osalla tietty jo isompia lapsia koulussa aiemmin, eikä arki siksi ehkä kovin muutu, mutta siltikin...
Meillä alkanut ihan hyvin, tosin ei tuosta pienestä koululaisesta kovin paljoa irti saa. Ihan hyvin kuulemma vaan mennyt. Yhtenä päivänä viime viikolla olivat olleet lähimetsässä (siis ihan 400m päässä koululta) retkellä ja tutkineet luontoa, se oli kuulemma Matten mielestä paras päivä ikinä. Läksyjä on tullut vain vähän ja niitä on osittain jo ip-kerhossa tehty (täällä on periaate, että kaikki 1- ja 2-luokkalaiset saa ip-hoitopaikan niin halutessaan), mutta silti on jo ekat riidatkin niistä saatu aikaiseksi. Matte on ihan selkeästi ollut aika väsynyt viime viikkoina, vaikka aikataulu ei ole käytännössä muuttunut mitenkään. Uni on ehkä hiukan tavallista levottomampaa, joten ehkä se johtuu siitä. Matten jalkapalloharkkojakin on ollut pakko jättää välistä, että on saanut rauhallisia iltoja ja aikaa kerätä voimia. Sit toisaalta tarvitsee ihan selkeästi fyysistä aktiviteettia ja kavereita, joten me ollaan nyt sitten yrittetty tasapainoilla arjessa. Muutaman viikon päästä alkaisi myös pojilla käsipallo ja vielä eri iltoina, joten vapaailtoja ei sitten enää kauheasti ole, jotain on pakko rajoittaa.
Kavereiden suhteen ei ole kovin mitään kertonut, 2 kaveria samasta päiväkodista siirtyi samaan kouluun, onneksi samalle luokalle. Toinen näistä on tyttö ja saanut ilmeisesti nopeastikin uusia kavereita. Matte ja toinen poika ovat kai aika paljon keskenään, mutta eiköhän sieltä pikkuhiljaa uusia kavereitakin tule.
Mä odotan innollla ekaa vanhempainiltaa, että saa jotain oikeaa tietoa. Onneksi reissuvihkojärjestelmä on toiminut tosi hyvin. Koulumatkojakaan ei ole tarvinnut miettiä, kun M kulkee 4nä aamuna ja 5 ip:nä miehen kyydissä, kun Miikakin vaihtoi nyt päiväkotia koulun viereen. Ja sekin siirto mennyt aika hyvin, ei ainakaan vielä mitään "oireita".
Mulla alkaa ensi viikolla viimeinen vuosi koulua, joten voi olla rankka vuosi edessä. Ajateltiin, että teen mahdollisimman vähän palkkatöitä, että jaa aikaa perheelle, eikä kukaan stressaantuisi liikaa.
Enpä höpise enää enempää, jään odottelemaan josko joku muukin jaksaisi kirjoitella, olisi niin kiva saada tässäkin elämänvaiheessa kohtalotovereilta tukea. <3
Ihanan tunnellmallista syksyn odotusta kaikille!
 
Heippa!

Piti Kaizan innoittamana jotakin alkaa raapustamaan, pitkästä aikaa!

Kyllä se arki muuttuu, vaikka lapsi/lapsia ennestään koulussa onkin. Tai ainakin meillä muuttui, paljon.
Julius joutuu useana päivänä lähtemään yksin kouluun ja tulemaan sitten iltapäivällä tyhjään kotiin. Hyvin on kuitenkin sujunut, vaikka yksi myöhästyminen takana onkin :) Lastenohjelmia oli jäänyt katselemaan ja puhelin oli jäänyt yläkertaan, joten ei kuullut, kun yritin soitella ja kysellä joko kouluun on lähdössä. Onneksi ei kuitenkaan kauheasti myöhästynyt ja otti siitä varmasti opikseen.

Väsymystä täälläkin on, ilmeisesti se koulun aloittaminen ja uusien asioiden oppiminen on kuitenkin niin voimia vievää. Iltaisin on jo kahdeksalta nukkumassa.

Juliuksellahan ei ollut entuudestaan ketään tuttua koko koulussa, joten uusien kavereiden löytäminen on vielä vähän vaiheessa. Yksi kaveri löytyi jo ekana koulupäivänä, mutta ei kauheasti muista puhu, joten todennäköisesti aikalailla kaksin ovat välituntisin.

Julius joutui kiusaajien uhriksi ja luulen, että syynä oli juuri tuo, että välitunnilla ekoina päivinä oli suurimmaksi osaksi yksin, eli nämä kiusaajat katsoivat hänet sopivaksi uhriksi. Nämä kiusaajat ovat nelosluokkalaisia. Pöyristyttävää, miten kehtaavatkin kiusata ja kiristää mun pientä rakasta :( Opettajaan otin viime viikolla yhteyttä ja opettaja hoitaa nyt asiaa koulun päässä. Tänään ei minkäänlaista kiusaamista ollut ilmaantunut, joten jospa se tästä.
Kiusaaminen ei Juliusta onneksi pelottanut vaan oli reippaasti sanonut pojille, ettei todellakaan aio puhelintaan heille antaa saati rahaa. Ja todella reippaasti on meille aikuisille kertonut kiusaamisesta, näin päästiin heti siihen tarttumaan. Toivottavasti tuo kiusaaminen loppuu ja Julius saa välituntisin olla vapaa, niinkuin hän itse asian ilmaisee.

Werneri aloitti uudessa päiväkodissa mun loman jälkeen. Uusi päiväkoti on meidän kotia lähempänä (kotoa 500 m) ja helpottaa meidän arkea nyt huomattavan paljon. Jäi 20 km päivittäinen ylimääräinen autolenkki pois, säästän aikaa ja rahaa :) Päiväkoti oli Wernerille ennestään tuttu, olivat siellä viikonloppuisin hoidossa aina kun mulla oli viikonloppuvuoro ja pojat ei sattuneet olemaan isällään.

Poikien isä muutti takaisin Hyvinkäälle, huippujuttu! Pääsee näin osallistumaan poikien elämään enemmän!

Aleksi on jo ysiluokkalainen ja hoitaa poikia mielellään sen aikaa, kun käyn lenkillä, kaupassa tms. Olenkin nyt hurahtanut lenkkeilyyn ihan täysin ja joka päivä vedän 5-8 km lenkkejä + salilla käynnit päälle. Ihana, kun saan nyt hieman omaa aikaa! Huomaan itsessäni pirteyttä ja hyväntuulisuutta entistäkin enempi :)

Viimeiset kolme vuotta on ollut kyllä rankka jakso, viimeisin ikävä asia tapahtui tammikuussa, kun rakas äitini kuoli ihan yllättäin. Minun tuki ja turva. Monet itkut olen itkenyt ja joka päivä meinaan äidille soittaa, kunnes tajuan, etten voikaan näin tehdä. Mutta eteenpäin vaan mennään, muuta vaihtoehtoa kun ei ole.

Onneksi minulla on ihana rakas, joka pitää minusta ja meistä huolta. Edelleenkään ei asuta yhdessä, mutta muuten ollaan erittäin tiiviisti yhdessä.

Huh. Tästä tuli melkoisen pitkä avautuminen :) Mutta jospa tää innostaa nyt muitakin kirjoittelemaan :)

-Gerbera-
 
Josko jonkun rivin itsekkin tähän väliin pistäisi :)

Täälläkin tatu aloitti koulutaipaleen :) Ja ihan hyvin on lähtenyt menemään.
Eka vk oli kyllä aikmoista kiukuttelua ja narinaa kotona.. Varmaankin jännitys purkautui. Nyt on mennyt oikein hyvin ja poika taas hyväntuulinen oma itsensä. Läksyjä kohtaan oli kovat ennakkoluulot ja tuumasikin että hermostuttaa kun läksyjä tulee, kun ensimmäistä kertaa niitä sai. Mutta mukisematta joka pv heti koulun jälkeen ne tekee.
Kovasti oli ylpeä kun eilen sai ihan itse tulla koulusta kotiin :D Matkaa vajaa 1,5km ja 1 isompi risteys matkalla. Ihteä jännitti enemmän kuin poikaa ;)

Jääkiekkokausi pyörähti taas käyntiin ja sitä halusi Tatu jatkaa. 2krt/vk on harkat+pelit päälle.

LA on tasan viikon päästä :D Vaikka jossain välissä tosiaan piti saikulle jäädä ettei ennen aikojaan syntyis. On kyllä aivan mahtavaa olla kotona koulukasta vastassa :)

Tatu odottaa edelleen vauvaa ihan innoissaan. Ihan erilailla mitä silloin, kun Jennaa odotin.

Gerbera: Olen pahoillani äitisi poismenon johdosta. Ikään ei voi tietää mitä se elämä eteen päättää heittää :(

Pitänee yrittää ryhdistäytyä ja kirjoitella useammin.. koittakaas muutkin ;)
 
Heippa kaikille!

Olipa mukavaa, kun oli tullut vähän tekstiä tännekin :) Koivunkäpy, älä mihinkään häviä!! Kehtaatkin moisia puhua :kieh:

Ihan ensiksi Gerberalle osanotot :hug: Voi, miten surullista! :(

Joonatanilla on alkanut koulu hyvin. Varsinkin ensimmäisen viikon oli kyllä tosi väsynyt ja heti koulun jälkeen väsymystään valitteli ja oli vähän itkuinenkin, mitä ei normaalisti koskaan ole, mutta varmasti kaikki uusi jännitti ja purkautu sitten niin, että paha mieli tuli tosi herkästi. Ja kyllä ihan oikeasti oli väsynyt, kesti jonkin aikaa saada taas arkirytmi pitkän loman jälkeen. Koulussa samalla luokalla on 3 tuttua poikaa eskarista. Välitunneilla on usein/aina muidenkin tuttujen eskarilaiskavereiden kanssa. Tykkää opettajasta ja koko luokkakin on kuulemma kiva. Läksyjä tulee ma-to joka päivä, suurimmaksi osaksi ne on jotain ihan pieniä juttuja, mutta pari kertaa tullut kyllä tosi paljon, että oon ihan ihmeissäni ollut. Monesta eri kirjasta ja lisämonisteita ollut niiden lisäksi vielä. Reippaasti on kyllä tehnyt, pitänyt välillä hetken huilia, jos käsi on kovin väsynyt :D

Eskarissa viime vuonna oli pari kiusaamisvälikohtausta, jotka selvitettiin kyllä huolellisesti sekä kotona, että koulussa ja tilannetta tarkkailtiin. Kyllä oli sydäntäraastavaa äidille... Joonatan itse suhtautui asiaan tosi hyvin, eikä sillä onneksi jäänyt niistä tilanteista ainakaan pitkäksi aikaa pahaa mieltä. Sen toisen kiusaamisen jälkeen kyllä pyyteli useaan otteeseen, että menisin hakemaan aikaisemmin jne. No, ne onneksi loppuivat, eikä ole koulussa noita tilanteita onneksi nyt ollut! Ja tosiaan, eskarissa otettiin asia tosissaan ja selviteltiin kaikkien kiusaajien kesken ja kerrottiin niihin perheisiinkin tapahtuneesta.

Meillä nyt helpottaa tähän arkeen se, että oon äitiyslomalla, joten pystyn viedä ja hakea ja oon sitten tietenkin koulun jälkeen täällä kotona. Ihanteellinen tilanne! :)

Joonatan aloitti nyt jääkiekon harrastamisen ja tänä viikonloppuna oli ensimmäiset harkat. Harjoituksia on siis 2x/vko ja ne on aina la ja su. Ihan hyvä, että ei arki-iltaisin, silloin tuskin jaksaisi.

Jopas nyt tuli tekstiä!! Mä vähän innostuin. Toivottavasti muutkin tulisi kertomaan omasta arjestaan pikku eskarilaisen, tai koululaisen kanssa :attn:

Mulla on tasan 2 viikkoa laskettuun aikaan :D Johan tässä on lähes koko vuosi odotettukin ;)
 
Moikka.
täältäkin suunnalta. Nyt oli ryhdistäydyttävä, kun niin moni muukin.

Gerberalle, vielä halit uudemman kerran. :hug:, tippa tuli silmään, vaikka äitisi poismenon tiesin niin silti se liikuttaa edelleen. Ihanaa kun olet saanut omaa aikaa ja muutakin tekemistä kuin työ. Tiedän kuitenkin että 3vuorolaisen arjessa ei oikein mitään ehdi. Jaksuja kovasti. =)



peppi ja danjuska vois kirjoitella synnytyskertomuksia kun ehtiivät. Mitenkä on arki lähtenyt etenemään? ja sit olis taas kiva arvuutella nimiä...:D

Kaiza, mukava kuulla teidän arjesta. tsemppiä viimeiseen opiskeluvuoteen. =)

Meidän elämään...Miikka aloitti eskarin samassa pk:ssa missä on ollutkin. Elokuu meni hyvin, mut syyskuussa ei sit juuri muuta ole kuulunut kuin huonoa. :( Noo tehtävät jaksaa tehdä suurimmaksi osaksi ja oikeinkin menee. Kavereita vielä onneksi on, ettei kaikki ala hyljeksiä vilkasta poikaa. Lepohetket meni aluksi hyvin. syyskuussa ekat viikot oli puolipäiväinen, mut nyt loppukuusta on ollut lepohetkillä ja ongelmia on taas ilmaantunut. Ei vaan jaksa olla paikalla ja sit on häirinnyt muitakin. Ollaan käyty kerran nyt syksyllä sosiallityöntekijän luona, missä käytiin kevätkin. Lokakuussa alkaa sellainen vertaistukiryhmä vilkkaiden lasten vanhemmille, yhteensä 10 kertaa, nyt syksyllä ja sit keväällä muutama. Lokakuussa on myös pk:ssa esiopetuskeskustelu, jossa mukana psykologi, erityslastentarhanope, pk:sta henkilö. katsotaan sit mitä tuleman pitää.
Kotona menee suurimmaksi osaksi hyvin. enemmän on vaikeuksia Aksun kanssa, kun on jäänyt vähän pimentoon monen vuoden ajalla, Mikkiksen takia. Mies on tällä hetkellä kotona työttömänä, joten sinällään kiva juttu. Ollaan kovasti alettu harrastaa liikuntaa. Aksun jalkapallo jutuissa menee monet viikonloput ja Mikkis harrastaa myös jalista, hällä harkat onneksi vaan 1krt/vko.
Olen edelleen niin tyytyväinen kun vaihdoin vuoden alussa kotihoidon puolelle. Olen saanut paljon aamuvuoroja ja viikonloppu hommiakaan ei ole niin paljon, kuin aiemmin. Ehtii paljon enemmän harrastamaan sekä olemaan poikien kanssa. Sekä tietysti Edi lössykän kanssa. sen kanssa tulee lenkkeiltyä paljon. ja nyt syksyllä käyty metsässä, jossa edi syö kaikki mustikat suoraan puskasta. Edi on pojille tosi rakas ja käyttivät sitä yhdessä kesällä pienillä kävelyilläkin. Tottelee Aksua hyvin ja varmasti vaistoaa, että pieni kaveri on hihna päässä niin käytttäytyy vielä kiltimmin. :D

Tälläistä meidän elämään. Ihanaa kun kirjoituksia on tullut. lisää odotellessa. =)

-jellonaemo
 
Heippa!

Jellonan pyynnöstä tulin lisäilemään synnytyskertomusta, jonka sain itseasiassa vasta eilen kirjoitettua :) Meillä on fb:ssä syyskuisten ryhmä, sinne sen lisäilin. Mutta, tässä se tulee:

Keskiviikkona rv 39+3 olin viestitellyt työkaverini kanssa, joka kyseli vointia ja kuulumisia ja sitä, onko ollut mitään tuntemuksia, että synnytys olisi lähellä. Vastailin hänelle, että ei niin minkäänlaisia tuntemuksia ja vointi on täysin ennallaan. Supistelujakaan ei ollut tullut, tai ne olivat olleet ihan yksittäisiä, niitä tuli päivittäin. Kuten tänäkin iltapäivänä, muutama kipeä supistus tuli ja meni. Olin äitin luona käymässä ja äiti ehdotti, että ”pomppisin” vähän jumppapallon päällä ja niin tein –vaikken mihinkään poppaskonsteihin uskokaan. Kaveri oli sanonut, että hänen synnytyksensä alkoi jumppapallon päällä hyppimisestä… En kauaa jaksanut siinä pomppia ja pikkuveli, 16v., sanoi, että lopettaisit nyt, kun näytinkin niin tyhmältä :D

Vähän ennen klo 20.00 sanoin miehelle, että haluan katsoa Elämä lapselle –konsertin ja klo 20 otin hyvän asennon sohvalla. Heti alkoi supistuksia tulla. Juttelin samaan aikaan äitin kanssa fb:ssä ja hän oli miehen lisäksi ainoa, jolle noista ensimmäisistä supistuksista edes mainitsin. Koska nehän loppuisivat pian kuitenkin. Supistukset kuitenkin jatkuivat ja väli oli 10min. Parin tunnin ajan ilmoitin äitille joka supistukset ja yhdessä niitä kellotettiin. Äiti alkoi jo kysellä, lähtisikö tulemaan meille lastenvahdiksi. Toppuuttelin sitä vielä. Joka kerta kun kävin kakkoshädällä, tuntui, että supistukset loppuvat ja kerran väli olikin jo 30min! Sen jälkeen väli kuitenkin tiheni 6-7min ja siitä välissä tuli jo muutaman minuutin välein. Siinä vaiheessa sanoin äitille, että tulisi nyt varmuuden vuoksi. Rupesin lukemaan neuvolasta saatua opasta synnyttämään lähtijälle (vai mikä nyt olikaan) ja siinä oli ihmeekseni, että uudelleen synnyttäjän tulisi soittaa sairaalaan, kun supistuksia on tullut TUNNIN ajan 10 minuutin välein ja kun supistus kestää 30-45s. Mulla supistukset oli kestäneet jo 3 tuntia ja tota yhtä 30min väliä lukuun ottamatta tulleet vähintään 10min välein ja nyt väli oli enää vain 5min. Soitin siis sairaalaan joskus 23 jälkeen ja kerroin tilanteen. Kätilö, kenen kanssa puhuin oli ystävällinen, sanoi, että on itsestäni kiinni, koska sairaalaan haluan lähteä, mutta siinä vaiheessa kannattaa tulla, kun tuntuu, että kivunlievitystä jo haluaa. Uudelleen pitäisi soittaa, kun sairaalaan olemme lähteneet. Tässä välissä äiti juuri tuli meille. Kivut olivat kovia. Alle tunnin päästä sairaalaan soitosta päätimme sinne lähteä. Matkalta soitin ja sanoin, että olin alle tunti sitten sinne soittanut ja nyt olisimme tulossa. Nyt kätilö ei ollutkaan yhtä ystävällinen, kysyi kuivalla äänellä, että olenko ottanut panadolia tai käynyt lämpimässä suihkussa. En ollut. Oli sitä mieltä, että olisi pitänyt kääntyä takaisin kotiin ja tehdä nämä! Sanoin, että kotiin ei enää palata, kun ollaan sieltä jo lähdetty ja kivut on jo kovia. ”Tervetuloa sitten vaan”, hyvin kuivalla ja ärtyneellä äänellä. Kiva, kiitos.

Sairaalassa oltiin n. 00.30, ilmoittautumisessa oleva sihteeri kysyi, voitaisiinko odottaa jonkin aikaa, kun siellä oli joku tilanne meneillään. Mentiin sohvalle odottelemaan ja paniikki tuli itselleni. Siitä sairaalan hajusta, synnytyssaleista kuuluvista äänistä, kivuista jne. Huh! Olin ihan kauhuissani, että miten mä olinkaan siellä ”taas”. Se tunne oli kamala! Laitoin kädet korville, kun en pystynyt kuunnella niitä ääniä. Hengitin suun kautta, kun en pystynyt haistamaan sitä sairaalan hajua.

00.45 päästiin tarkkailuhuoneeseen ja käyrälle. Supistuksia tuli tiuhaan. Kätilö haastatteli minua ja kyseli toiveistani. Muuta en sanonut, kuin että haluan ehdottomasti kivunlievitystä ja nimenomaan epiduraalia ja että sitä olen saanut aiemmissakin synnytyksissä ja se on toiminut. Sisätutkimus tehtiin ennen saliin menoa ja olin auki 3,5-4cm. Papereiden mukaan reilu tunnin päästä, 01.55, oltaisiin menty synnytyssaliin.

Epiduraalia toivoin klo 02.20, lääkäri pääsi paikalle klo 02.58. 03.14 se alkoi vaikuttaa. Ah, mikä helpottava tunne! Joskus 3 jälkeen katsottiin alakerran tilanne, olin 7cm auki. Siihen se sitten jumahtikin. Olin 3 tuntia sen 7cm auki. Supistuksia tuli edelleen todella tiuhaan tahtiin, kiitos epiduraalin, en niitä tuntenut. Kalvot puhkaistiin klo 04.10, lapsivesi oli kirkasta. 05.51 sain lisäannoksen epiduraalia, kivut alkoivat siis tulla takaisin. Olin siis edelleen sen 7cm auki. 06.13 aloitettu syntocinon tehostamaan supistuksia. Klo 09.00 sain vielä pienen annoksen epiduraalia, tätä kätilö suositteli, että vaikuttaisi vielä ponnistusvaiheen, enkä tuntisi silloinkaan kipuja. Ennen tuota kivut olivat siis tulleet takaisin, edellisen epiduraalin vaikutus oli loppunut. Jossakin vaiheessa katsottiin, että olin 9cm auki ja kätilö sanoi, että uudelleensynnyttäjällä se tarkoittaa sitä, että saa luvan ponnistaa heti, kun tuntee tarvetta. Paineentunnetta tunsin sängyllä maatessa ja siinä sain itsekseni ponnistella. Ponnistamisentarvetta ei tuntunut, eli pieni annos epiduraalia oli ponnistamisentarpeen vienyt. Tämä harmitti, mutta pääasia, etten kipuja tuntenut.

Klo 09.20 siirryin sängystä jakkaralle. Papereissa lukee ”Paineentunnetta tuntee, muttei vielä ponnistamisen tarvetta. Tarjoutuva osa vielä korkealla, synnyttäjä ponnistaa käyrältä näkyvien supistusten aikana ohjatusti. Synnyttäjä jatkaa sinnikkäästi työntämistä ja vauvan pää seuraa. Muutamalla seuraavalla supistuksella äiti ponnistaa rohkeasti ja vauvan pää kehittyy hallitusti avonaisessa tarjonnassa. Hartiat syntyvät helposti. Syntyy virkeä, hyväkuntoinen tyttö, nostetaan äidin syliin. Apgar 9. Istukka syntyy hetken kuluttua itsestään. Autetaan äiti sängylle ja nostetaan vauva ihokontaktiin”. Vauva tuli siis avosuutarjonnassa, tämän vuoksi synnytys jumahti siihen 7cm ja aukesi siitä hyvin hitaasti sinne 9cm:n. Tyttö syntyi 09.47. Ponnistusvaihe kesti myös vähän kauemmin tuon huonon tarjonnan takia. Tuli kaikille yllätyksenä (tietenkin?), että tyttö oli siinä tarjonnassa ja kun pää oli tullut, oli opiskelijan ja kätilön ilmeet yllättyneet ja opiskelija käski olla ponnistamatta, mutta hartiat sitten tulivatkin kuin itsestään.

Mieletön kokemus! Olisi mennyt varmasti nopeammin, jos tarjonta olisi ollut ns. Normaali. Nyt kesto oli 13h47min. Tyttö syntyi siis torstaina 13.9. raskausviikoilla 39+4 :heart: Kaikki mun lapset on muuten syntyneet torstaipäivänä :D Painoa oli 3865g ja pituutta 51cm :heart:

Vauvan sokerit olivat alhaiset ja niitä tarkkailtiin osastolla tiheään. Sokerit tippuivat 1,9, jonka jälkeen lähdettiin valvontaosastolle. Ennen sitä oltiin vihdoin saatu annettua maitoa pullosta (multa se ei onnistunut, pulloruokinta, eikä kenelläkään ollut siellä aikaa mua ohjata/neuvoa, kun sanoin, että vauva oksentaa maidon, jonka sille pullosta annan, vastaus oli vaan "no, katsotaan sitten mitä ne sokerit ovat, kun imetät :eek: Jäin suu auki katsomaan, kun hoitaja tämän jälkeen lähti, tiesinhän mä, että ei mun rinnoista tule tarpeeksi maitoa, kun se maito ei ollut vielä edes noussut!! No, sokerit tippuikin sinne 1,9 sitten...). Valvontaosastolla saatiin annettua pullosta lisää maitoa (lääkäri neuvoi laittamaan tuttipullon tutin kitalakea kohti, mä olin unohtanut, että niin se pitääkin laittaa ja tämän ohjeen saatua sain maitoa hyvin annettua pullosta!). Sokerit nousi 3,6 ja päästiin tunnin päästä takaisin osastolle. En saanut yhteen päivään imettää ollenkaan, jotta vauvan sokerit korjaatuisi ja niinhän ne korjautuikin ja päästiin kotiin lauantaina!

Kotona on mennyt hyvin, pojat tykkäävät pikkusiskosta, käyvät vähän väliä silittämässä ja suukottamassa ja varsinkin Rasmus haluaa usein pitää sylissä :heart: Kyllä se on poikiin vaikuttanut, kun mä oon aika kiinni tossa tissitakiaisessa, Joonatan on yllättävän itkuherkkä ja Rasmus suuttuu helposta ja keskenään tappelevat vähän väliä... Varsinkin kun vieraita käy niin ovat koko ajan toistensa kimpussa...

Tyttö syö, nukkuu ja syö :D Nyt on jaksanut vähän pitempiä aikoja olla hereilläkin jo. Masua vääntää, toisina päivinä enemmänkin. On kyllä tyytyväinen ja ihana tapaus :heart: Yöllä heräilee kyllä vähän väliä ja varsinkin aamuyöstä olisi kokoajan rinnalla. Mä oonkin nukkunut aamupäivisin sit parin tunnin päiväunia, niiden avulla jaksaa.

Olispa kiva jos nimiä arvuuttelisitte! Lukkoon ei olla kyllä mitään lyöty ja ihan hirveän vaikea on se päätös tehdä!!! 2 ihan lempparia on, niistä en osaa valita. Sami tykkää toisesta enemmän. Samillakin on yksi lemppari ja jos päädytään noissa nimistä siihen, mikä Samille kyllä sopii, mutta tykkää tosiaan siitä toisesta enemmän, niin sitten laitetaan se Samin yksi lemppareista toiseksi nimeksi ja tässä tapauksessa tytölle tulisi 3 nimeä. Jos päädytään siihen, kumpi Samista olisi kivempi niin tytölle tulee 2 nimeä. Olipas sekavasti selitetty :O

Nyt taidan mennä pikku torkuille :wave:

Tulkaa Danjuska ja Metkukin kirjoittamaan synnytyskertomukset tännekin!! :attn:
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille, en olekaan käynyt täällä sitten helmikuun...
Jotenkin vaan joulutähtien eri vaiheet (vain muutama eskarissa ja muut koulussa) on vaikuttanut siihen, ettei osaa enää tulla :whistle:

Onnea todella paljon kaikille vauvan saaneille, aina ihania uutisia :heart: :flower:
Meidän elämään kuuluu koulua * 2 ja Peppi porskuttaa eskarissa, äidin iso, pieni vauva :heart:
Mies porskuttaa töissä ja onneksi hänellä on ollut tasaista ja turvallista sen suhteen.
Itselleni kulunut vuosi on ollut aika raskas, lähinnä työrintamalla.
Olen kuin varjo entisestäni (ikävä kyllä se ei liity painoon) , todella ihmisarka ja vetäytyvä.
Tällä hetkellä olen kurssilla ja täällä on ollut hyvä tavata ihmisiä ja joutua pois omalta mukavuusalueelta.
Työhaastattelu on tänään ja aika hyvältä näyttää.
Peppi on iloinen, leikkimistä rakastava, herkkä luonnonlapsi.
Selkeästi vielä todella pieni ja ei valmis-kouluun, toivottavasti tämän syksyn ja ensi kevään aikana valmiudet kasvaa riittävälle tasolle.
Tällä hetkellä eskari enemmän kuin oikea paikka hänelle :)
Mitä tähän ryhmään tulee, niin eikös se aiemmin sovittu että joulutähdet pysyy leikki-ikäisten kansiossa?
:confused:

Oikein hyvää loppusyksyä kaikille, voikaa hyvin :wave:

Gerberalle voimahali...
 
Käpy, kerro heti lisää :wave:
oon ihan pihal :whistle:

Kaisa; olen isossa moniyrityksessä respana :)

Peppi85 aivan ihana teidän tyttö, ihan supersuloinen :flower: :heart:

Tanskuliini onnittelut uudesta työstä :kiss:

ja mukavaa joulun odotusta kaikille :xmas:
 
Joulu oli ja meni, kaikki sujui meleki ku elokuvissa :-D lahjat kelpas ja niitä oli sopivasti, paitti tääpiöllä joka jumittu jo ekaan lahjaan XD

Pepille kiitos kortista! On ne teitin muksut sulosia.

Rauhaisaa joulun jatkoa kaikille!
 
Löysinhän minä teidät vielä täältä! Kiva että ketju vielä jotenkin edes pyörii, josko tässä itsekin osaisi taas aktivoitua.=)

Maria on reipas koululainen, kaikki sujuu koulussa hyvin mutta kotona meillä sitten onkin ongelmia. Muutaman kerran käytiin perheneuvolassa psykologilla, joka kertoi että Maria haluaa olla pienempi kuin oikeasti on, koska minä olin Marian taaperoaikaan paljon sairaalassa. Tämä ilmeni mm. sylissä könyämisenä ja minussa roikkumisena kaikissa normaalista poikkeavissa tilanteissa. Psykologin luonakin konttasi pitkin tuolinalusia. Tällä hetkellä ongelmana on lähinnä Marian lässyttäminen, eli puhuu kotona kuin pienempi lapsi. SItä on yritetty saada loppumaan ihan keskustelemalla tytön kanssa ja jatkuvalla "puhu kunnolla"- hokemisella, kerta toisensa jälkeen... Koulussa puhuu normaalisti. Omassa sängyssä nukkumisen kanssakin on ajoittain ongelmia. Näiden lisäksi ongelmia on syömisen kanssa (vain kotona) , syöminen on yhtä vääntöä ja Maria on jo alipainoinen. Sitten vielä jatkuva vääntö minun kanssa lähes joka asiassa. Huhheijaa... Mutta ihana tyttö on kuitenkin.

Minä olen (edelleenkin...) kuntoutustuella kaksisuuntaisen takia. Kelalla on hakemus käsittelyssä kuntouttavasta työkokeilusta, tarkoitus olisi lähteä ryhmäkotiin (kehitysvammaisten päiväpuoli/ dementiaosasto/ omissa "asunnoissa" asuvat vanhukset/ vaikeasti dementoituneet ja autettavat) parina päivänä viikossa kokeilemaan jaksamista. Innolla ja jännityksellä ja ahdistuksella ja pelolla odotan.

Kahdella keskimmäisellä lapsella menee koulu hyvin, mutta vanhin on sairastanut vakavan masennuksen, oli lasten psykiatrisella osastollakin useamman kuukauden. Koulussa on jäänyt paljon jälkeen, lisäksi on ollut kiusaamista jonka takia on jäänyt aamulla kotiin. Nyt yritetään saada numeroita vähän nousemaan ja tehdään läksyt pojan kanssa yhdessä, on lähentänyt meidän välejäkin huomattavasti. :heart:

Kaikesta huolimatta oon ihan tyytyväinen meidän elämään. Lemmikkejä löytyy edelleen; kaksi parta- agamaa, viljakäärme, kääpiökynsisammakko, gerbiilitytöt ja vaihteleva lauma hiiriä joista suurin osa menee käärmeelle ruuaksi. Tyhjää olis arki ilman nelijalkaisia ja jalatonta kaveria.

Niin ja me on muutettukin aika tiuhaan, tänne pienelle paikkakunnalle muutettiin toiselta pieneltä (vaikka oikeastihan nämä on yhdistetty yhdeksi isommaksi kunnaksi), pojan kiusaamisen takia. Kiusaaminen jatkui täälläkin, mutta täällä nyt ollaan ja pysytään. Savossa ollaan edelleen.

Näin täällä meillä :) Blogikin on taas toiminnassa, osoite löytyy profiilista.

ex- MammaRiia
 
Hei.

Sainpahan näin hiukka sateisen päivän ratoksi aikaseksi tulla kirjoittelee tänne. En ollut näköjään hetkeen edes täällä käynyt, kun en tuota MammaRiian kirjoitusta nähnyt. Jaksuja kovasti sinulle. Kuulostaa teidän elämään verrattuna meidän elämä jotenkin aivan liian helpolta.

Meillä menee elämä jotenkin samaa rataa. Minä töissä ja Mies työharjoittelussa. Aksu koulussa ja illat harrstuksissa. Mikkis eskarissa. Kouluun lähtö lähenee. Mikkistä haimme pienryhmään, mutta näillä näkymin ei ole sinne pääsemässä. Joten lähi(iso)koulu kutsuu meidän pientä vilkasta poikaa. Eskarissa on kyllä mennyt tietääkseni ihan hyvin. Ja kotona nyt melko suurimmaksi osaksi on aina mennyt hyvin. :) kirjaimet Mikkis osaa, mut lukeminen vielä kaukana. Eipä haittaa onpahan koulussa jotain tekemistä kuhan ei liian vaikeaksi mene. Ei kuitenkaan jaksa keskittyä sellaiseen ei niin mielenkiintoiseen hommaa hirmu pitkään. Matikka taas on ihan herkkua ja helppoa. Haluaa että tehdään kaiken maailman tehtäviä hälle kotonakin. Välillä tulee pieniä raivareita mutta niistä on nykyään selvitty melko helpolla.
talvella kovasti hiihdettiin ja luisteltiin. Kerran käytiin laskettelee ja sekin onnistui vielä hyvin, vaikka ei oltu pariin vuoteen käyty mäessä. :)
Aksu on pikkuvanha isoveli jolle alkaa pikkuhiljaa iskee jonkinasteine murkkuikä..isotteluineen ja muine juttuineen. Välillä taas on niin kiltti poika ja osaava huolehtiva isoveli. Pojat tulevat suurimmaksi osaksi hyvin toimeen keskenään ja touhuavat paljon kahdestaan yhteisiä juttuja. Aksu pelaa jalkapalloa sekä salibandya joten illat menee niiden parissa aika tiuhaan. Koulu sujuu siinä sivussa loistavasti.

Ihanaa kun tää ketju ei ole mihinkään täältä hävinnyt. Kaikille oikein ihanaa kevään alkua. Kirjoitelkaa joskus muutama rivi.

-Jellonaemo
 
Jospa tännekkin kirjottelis jotain!

Täällä arki rullaa ihan kivasti.

Janette alottaa kolmannella luokalla liikuntapainoitteisella luokalla ja oottaa sitä jo ihan innoissaan. :)

Sitten mie oon käynyt ainaki kerran kuussa kattomassa aivan ihanaa pientä poikavauvaa kun hänen äiti on hylännyt pienen kokonaan ja nyt sitte pitää vaan ootella että mihin toinen joutuu. Toivottavasti pääsis johkin hyvään paikkaan.
 

Yhteistyössä