***JOULUTONTUT -08, MAALISKUUSSA 2009 !***

Meilläkään ei nukuta päikkäreitä juurikaan, tosin ei missään vaiheessa olla nukuttukaan enempää kuin max. tunti..

Minä en ainakaan ajattele toisten menoista mitenkään "negatiivisesti", itse varmaan kesällä käyn jossain iltaa viettämässä. Raskausaikana mietin että yhden kerran käyn keväällä jossakin, mutta itseni tuntien tuntisin sitten ties kuinka pitkään jotain "huono äiti"-tunnetta, mikä siis on ehkä muualta istutettu minuun (olen lukenut netistä tähän asiaan liittyviä ketjuja ehkä liikaakin..). Olen ainoastaan kerran ollut erossa vauvasta kampaajakäynnin ajan ja silloinkin huomasin selitteleväni eräälle tutulle mitä teen kaupungilla vaikka mulla on vauva, mikä menee jo ehkä hieman yli :LOL: .
 
Unirytmistä kerron sitten minäkin. poika ollut alusta asti huono nukkumaan sisällä päiväunia. Nukahtaa kyllä sisälle, mut nukkuu korkeintaan 40 min. kerralla. Niinpä sitten aina kun vaunuilla tai kantokopan kanssa lähti liikenteeseen, niin saattoi nukkua 3,5 h:kin. Yöunet kuitenkin nukkunut aina suht hyvin.

Nyt alkanut nukkumaan pikkusen paremmin sisälläkin. Parhaiten silloin jos äiti nukkuu vieressä kanssa :p Päivän pisimpien unien määrä tipahtanut nyt aika vakioon eli 2-2,5 h (kun ennen oli se 3,5 h). Tuntuu, et just nyt on muutenkin vähän muuttumassa tämä rytmi... Meillä mennään siis jotakuinkin näin tällä hetkellä: klo 6.30-7.00 herääminen, n. klo 8.00 takas unia jatkamaan n. 1h-2h (tänään nukuttiin kumpikin viel kymmeneen), sit lyhyet n. 30 min päikkärit joskus klo 11.-12.00 (riippuen miten pitkään edelliset on nukuttu), n. klo 13.-14.00 sitten vaunulenkin yhteydessä nukahtaa niille n. 2 h unille. Sitten viel illalla ottaa n. 30-40 min unet n. klo 18.-19.00. Nukkumaan meillä mennään pääsääntöisesti 20.-21.00 välillä. Joskus jää yöunille jo tuolloin seitsemän maissa, jos on nukkunut päikkäreitä huonommin.. Koko yön aikana poika sit herää syömään kolme kertaa.

Aamuyö on meil usein tosi levotonta, kun pojalla nyt puoltoista viikkoa vatsan pitänyt toimia tuolloin klo 3.00-6.00 välillä :kieh: Siinä menee sit aikaa kun saan taas vaipan vaihdon jälkeen rauhottumaan nukkumista varten, kun silloin tekisi sitten mieli alkaa äidin kanssa jutustelee :p Mut kyl se sit ihan hyvin onnistuu, äidin mielestä vaan vähän rasittavaa. Jättää vaan katsekontakstin ottamatta, ei osallistu jutteluun ja silittelee niin äidin viereen nukahtaa. Joosia nukkuu omassa sängyssänsä meidän huoneessa, mut usein aamuyöstä otan hänet viereeni (juuri edellämainituista syistä). Tarkotus oli kyl viime aamuyönä vaan nukuttaa vieressä ja sit siirtää omaan sänkyyn, mut tuli uni äidillekin ja siin sitä sit mentiin aamuun asti B) Toivon vaan ettei hirveästi opi tuohon äidin vieressö nukkumiseen... Tarkoitus olisi mahdollisesti siirtää poika nukkumaan omaan huoneeseen joskus puolen vuoden jälkeen...
 
Kamomillalle vaan nopeesti, että sehän on vaan ihanaa jos äiti pääsee halutessaan välillä tuulettumaan, auttaa pitämään pääkopan kuosissa ja vetristää omaa jaksamista! Ite en ole tullut käyneeksi missään osittain senkin takia kun on näitä mielialaongelmia ollut, en siis suinkaan mainostanut baarissa käymättömyyttäni minään mikkosmaisena ;) tavoitetilana =)! (Juu ja se oli sit vitsi, eli jos joku esim. periaatteellisista syistä ei käy baarissa tms. niin sehän on aivan yhtä ok sekin!) Kyllä mäkin vielä joskus taas lähden ihmisten ilmoille! :wave:

Jälkitarkastus oli tänään ja kaikki ok. Eipä kuulu muuta kummempaa. Jaksuja kaikille, joilla yöllä tai päivällä nukkumisen kanssa ongelmia! :hug:
 
Menohaluja ei täällä ole, tosin vähän enemmän kaipaisin pieniä hetkiä itsekseen vaikka shoppaamassa tms - mutta tarpeeksi noita minikokoisiakin sellaisia reissuja ollut. Kaikkein helpoin napata vaavi mukaan ja mennä kahdestaan, ei tarvitse kiirehtiä kotiin syöttämään.

Täysimetys jatkuu siis edelleen, ja katherinelle pakko sanoa että täällä kyllä kilot jymähti kokonaan paikalleen lupaavan alun jälkeen :ashamed: . Johtunee vain ja ainoastaan siitä että odotusaikana tuli syötyä turhan paljon kokoajan ja myös herkkuja, ne nyt sitten ei meinaa lähteä liikenteeseen :whistle: . Koitan kyllä kokoajan tsempata ja innostuttaa itseäni kuntoiluun ja herkkujen vähennykseen, ehkä se tästä.

Mulla kävi kyllä kuopuksenkin kanssa niin että vasta kun imetys loppui kokonaan alkoi kilot karista kuin itsekseen - oisko sitten ruokahalu pienentynyt? No, en nyt haluaisi stressata liikakiloista koska imetys on mulle äärimmäisen tärkeä juttu - stressaa se silti kun kaappi täynnä kivoja vaatteita mihin haluais mahtua :ashamed: .

Lisäruoalle ei siis ole täällä kiire siirtyä, olettaen että seuraavassakin neuvolassa painoa tullut tarpeeksi. Nyt ei kerrankaan ole itsellä tunne että haluaisi jo muuta antaa pienelle, näin pääsee niin helpolla :saint: . Toki aloitan sitten hyvissäajoin maisteluttamisen, että menisi sitten aikanaan kunnon määriä kun sen aika tulee. Meillä edelliset olleet ihan eri maata keskenään syömisen suhteen - isompi ei meinannut tissiaikanakaan rauhoittua syömään ja kiinteitäkin meni tosi mitättömiä määriä - seuraava sitten oli sekä tissitakiainen että pisteli soseitakin valtavia annoksia. Samanlaisia ovat syömään nykyäänkin :D . Saa nähdä millainen pojasta tulee.

Nukkuminen on täällä nykyään aika vaihtelevaa. Yöt on edelleen periaatteessa rauhalliset, mutta nyt muutama yö taas mennyt parilla syötöllä kun välillä jo selvittiin yhdellä. Yöunille käy yleensä noin klo 23, mutta vaihtelua on klo 21-00 välillä. Aamut alkaa siinä 7-8 aikoihin. Omassa sängyssä nukkuu, paitsi jos joltain syötöltä unohtuu hetkeksi viereen jos satun nukahtamaan.

Masuvaivoja ei ole enää minkäänlaisia, ja pulauttelukin ehkä hitusen vähentynyt. Ainoa mikä joskus saa kiukun aikaiseksi on jos on jääneet päivänukkumiset vähemmälle.

Aina ei tämäkään malta päivällä nukkua, toki meidän päivärytmitkin on vähän vaihtelevia kun tytöillä kaksi kertaa viikkoon kerho ja muutoinkaan ei ihan kellontarkkaan touhuta. Näin kun kerrostalossa asutaan niin väkisin herää pieni aina kun siirrytään ulkoa sisälle - kuitenkin lähes poikkeuksetta aina vaunuillessa nukahtaa.

Eilen kannoinkin repussa kerhoreissun mutta nukahti siihenkin :whistle: . Paljoa ei ole nyt reppuiltu mutta varmasti enemmän kevättä ja kesää kohden mennessä.

Seuraava neuvola kuun lopussa, sitten tietää vähän mittoja. 68-koko on nyt käytössä, aika sopivat mutta hirveästi riippuu vaatteesta miten istuu. Vaipoista on Pampersin 4 menossa, malli Baby Dry mutta välillä vaihdellaan.

Ohivuotoja ei muuten enää tule kuin äärimmäisen harvoin, onneksi ne loppui!

Eipä kai täältä muuta, ihanan iloinen hymypoika meillä :heart:

- Terhikki ja Otto 2,5kk -

ps. tytöillä molemmilla yskää ja nuhaa, toivottavasti Otto ei niitä saa :/ . Ens neuvolassa meilläkin rokotus edessä, saapi nähdä sitten miten käy kun todennäköisesti ekan kuumeen saa.
 
Tuli muuten tuosta Jiven viestistä vielä mieleeni, että kyllä mua on muutamat kattoneet aika hitaasti jossain leikkipuistossa kun on tullut puhetta että kotona on parin kuukauden ikäinen vauva. En ole nimittäin ottanut häntä mukaan silloin kun anoppi on päässyt vahtimaan, vaan olen lähtenyt sit vaan ihan yhden hengen rattailla liikkeelle. Tyttö kyllä nukkuu parvekkeella sen ajan, olen halunnut opettaa nukkumaan esikoisen puistoilun ajan, tulipa mukaan tai ei. Eikä me myöskään olla puistossa kovin kauan, matkoineen reilu tunti. Mutta joidenkin mielestä on ilmeisesti ihan käsittämätöntä että joku jättää hetkeksikään vauvaa isoäidin huomaan :x :x . Eli pointti siis, että huomaan itsekin selitteleväni vähän väliä, näköjään myös täällä :D
 
Meillä oli viime viikolla 3 kk neuvola, ja tämmösiä mittoja:

Pituus 60.2 cm (52cm)
Paino 5130g (3965g)

Paino menee siellä alakäyrillä, mutta tällä kertaa ei sanonut että syöntiä pitää lisätä. Mainitsi kuitenkin että 4 kk voisi alkaa jo kokeilla kiinteitä kun ei korvikemäärääkään voi loputtomiin kasvattaa. Oma maitotuotantoni ei ole neidille riittänyt alusta astikaan. Pitkään meni hyväksyä sekin asia ettei oma maito riitä. Rokotuksia saadessaan huutoa löytyi, mutta luulenpa että suurin syy löytyi siitä kun neiti oli ylitukevassa otteessa ettei vaan pääse heilumaan. Illalla jalka turposi, mutta laski ennen yöunille menoa.

Ja meilläkin hieman iho-ongelmaa havaittavissa. Kasvoissa on kuivaa, hieman punakkaa kohtaa, hieman levinnyt jo kaulaankin ja päässä tulehdusarka paikka. kasvoihin on käytetty ceralan-rasvaa ja neuvolasta antoi päätä varten jotain rasvaa, en muista nimeä, reseptirasva kuitenkin. Neiti kun oli saanu päänsä verille yks ilta . Mutta nyt onneksi tilanne sielläkin rauhoittanut. Tumput ovat parina yönä olleet likalla käsissä ettei pääse unissaan raapimaan.

Mullekin on neuvolan täti sanonut että kannattaisi mennä äiti/imetys-sun muihin ryhmiin, että pysyisi mieli virkeänä kun tapaa samassa tilanteessa olevia. Matkan varrella ollut hieman masennuksen poikasta mutta eteenpäin on päästy. Luonteeltani olen myöskin kauhean huono lähtemään mihinkään tuommoisiin ryhmiin. Mutta saap nähdä nyt jos joskus innostuis. :)

Meillä on kans unihommat menneet jotenkin huonompaan suuntaan. Herää nykyään öisin parin tunnin välein syömään, iltapäikkärit on jääneet melkein kokonaan pois ja sitten yöunille mennessä onkin jo yliväsynyt että saa rauhotella ennen kun uni tulee. Eilenkin illalla likka oli vissiin unessa mutta säpsähteli kauheasti ja yöllä heräsi huutamaan puoli neljän aikaa ilman näkyvää syytä. Ei huudoltaan pystynyt edes syömään. Kaippa näki pahaa unta (näkeeköhän vauvat mitenkä unta :) Rauhottu sitten kun hetken aikaa käveltiin pimeessä olkkarissa. En muista koska olisi viimeksi kuultu itkua yöllä. Se voi tosiaan olla että kun pikkusten maailma laajenee, niin he sitten kertaavat niitä nukkuessaan.

Miehen kanssa ei olla oltu vielä oikeen missään kaksin. Kovasti on kyllä mietitty että pitäis. Mietityttää vaan tuo imetys homma. Kun pumppaus ei mulla onnistu. Jos meinaa mennä vaikka syömään ja haluaisi ottaa parit :D lasilliset eikä voi siis moneen tuntiin imettää. Neiti joutuisi olemaan korvikkeella useamman syötön peräkkäin niin alkaako hylkimään rintaa enemmän ja kuinkahan kipeeksi minä tulisin, kun maito ei pääse ulos :| Noh, tapanani on joskus miettiä asioita liiakseen ja tehdä niistä turhankin vaikeita :| Että tämmösiä tänne.

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille
 
Moikka moi ja heippa hei!

Lumet tulee taas rytinällä katolta.. ei oikein unta saa pidettyä hengissä, joten olen sitten hereillä.

Jahas.. tervetuloa vaan uusille! Ja kuulkaas.. luin tuossa AC:n kohdalta, että tuntee itsensä välillä/toisinaan ulkopuoliseksi.. Hmm.. Tiedättekö.. niin minäkin tunnen itseni usein ulkopuoliseksi, mutta mitä siitä?! Tännehän mahtuu ja on tervetulleita kaikki!!! Tai no.. ehkä sellasia ei välttis kaivata, jotka tulee paukuttamaan omia erinomaisia ideoitaan ainoina oikeina vaihtoehtoina.. mutta ei niitä ainakaan vielä ole vastaan täällä tullu. =)

Voi kääks.. jäin sit lukemaan ja aloin vastata niin meinas p***ele palaa piirakka uuniin... on se hieman tummahko, mutta tottapahan siihen vielä hammas pystyy ja ellei pysty ni käyn nakkaamassa metsän eläimille koko käntyn. Katsellaan ja pidetään peukkuja.

Ja joo.. :wave: Täällä minäkin ilmoittaudun siihen joukkoon joka ei lasiin sylkäise. :LOL: En kyllä kovin ole kallistellut viimeaikoina.. johtunee ensin suuresta mahasta, sitten pienestä tytöstä ja nytten siitä, ettei oikein enää jaksa! Mutta vkonloppuna olis tiedossa kaverin synttärit, joten ehkäpä siellä voisi korkata siiderin tai pari.. Eihän tämmöinen minimamma kummasia tartte, kun on jo kotiin-lähtö-kunnossa... :LOL: Mutta vastaavasti, en tuomitse enkä kohottele kulmia heille, jotka eivät käytä alkoholia tms. sehän on hyvä valinta ja hyvä systeemi, joten mikäs siinä. Ja kun mulle ei yleensäkään kuulu muitten asiat, vaikka vetäis jatkuvasti tai sit ei vetäis niin jokainen tekee itse mitä tykkää ja katsoo parhaaksi. No mutta se siitä.

Jaa nuista kiloista.. ANTAKEE TÄNNE NIITÄ KILOJA!!! Mulla on pää helisemässä, kun taas romahti paino. Viimeksi kuukausi sitten vaaka näytti 45,1kg ja alaspäin menee edelleen. Olo on sen takia vähän kurja, kun ei meinaa pää pysyä mukana tässä hoikkumisessa. Sit ärsyttää kun neuvolantäti vaan sanoo: "oot kyllä ihme äiti, kun oot nuin pirtsakka ja hoikka" No haloo!!!! Pirtsakan ilmeen saa meikillä ja siisteillä vaatteilla, ei siihen ihmettä tarvita.. ulkonäkö pettää useinkin.. ja sit kun valitan, että on vähän heikko olo, kun verenpaineetkin putoo taas niin eipä sillä mitään neuvoja ole. Kiva kiva.. ja sitten ne minipillerit antoi.. Kiva olla teini-iho-ongelmainen.. Pimpula siellä ja pimpula täällä.. järkyttävää!!! Jospa se kohta tasottuis.

Mutta mitäs sitten.. meille ei kurjuutta kummempaa kuulu. Kuten Babysevenkin kirjoitti, että arki soljuu tasaisesti omaa tahtiaan.. Mulle on joku yrittänyt aukoo päätään siitä, että oon käyny kurssilla, koulutuksessa ja kaupassa iltaisin ihan yksin.. kurssilla ja koulutuksessa olin koko päivän ja illan + yön kotona.. Oon kuulemma huono äiti kun en huomioi lapsiani tarpeeksi.. :eek: Kuulemma äidin pitäisi ajatella, että isänkin on saatava levätä, kun se kuitenkin tekee raskasta työtä.. äidin kuuluu olla kotona. :headwall: :headwall: :headwall: :LOL: :kieh: Minäpä en vaan viiti semmoista kitinää kuunnella. Minun äitiyttä ei vähennä se, että koulutan itseäni tulevaan ammattiini eikä se, että käyn kaupassa "tuulettumassa" ja hoidan samalla ruokaostokset. Yhelle akalla tuumasin vaan: "Pidäppä huoli omista asioistas ennenku tuut muita arvostelemaan ja mietippä varsin mitä ite oot aikanaa tehny..." ja lähin kävelemään siitä. Se täti ei oo oikein siinä asemassa, että kärsis muita arvostella.. ymmärtänette mitä tarkoitan. Joillekin oon letkauttanut vaan lennosta, että "tää on kuulkaas 2000-luku eikä 1800 tai 1900 -luku" Nooh.. meitä on moneen junaan ja asemalle jäi useempikin oottamaan.. Eipä nuista viiti herneitä vetää nenään.. siitähän ne vaan innostuu enemmän.

Jees.. mut nyt meen tekemään varakäntyn ja kattelen, että josko neiti rupeis heräilee..

Juu, mut nuista rytmeistä piti vielä sanoa: meillä neiti nukahtaa 21.00 omaan sänkyyn ite ja sit koppaan sen viereen 04.30 (tai jotain) kun sillä on ruoka-aika. Sit vaan seiskalta ylös. Aamupäivällä ottaa 10-15min. torkkuja ja sit 12.00 alkaa pitkät päikkärit 2-4 tuntia, joko sisällä tai ulkona. Ja illalla taas 10-15 min torkkuja tarvittaessa. Matolla viihtyy lelukaaren kanssa ja isommat leikittää sitä jos kaari ei kiinnosta. Vellit meinasin nyt ottaa kehiin, kun ne luksusyöt katosi.. en kyllä valita, kun herää vain kerran syömään.. mutta mieluumminhan sitä nukkuisi koko yön.

Mutta nyt väsään sen käntyn.. nelonen heräsi just ja on aika kiukkuinen.. :whistle:

Terkkuja täältä kaikille teille!

Härkis
 
SIIS KUKA VÄITTÄÄ ETTÄ ÄIDEILLÄ EI SAISI OLLA OMAA AIKAA???? :headwall: :headwall: :headwall: Ei juma... Nina Mikkonen varmaan langettais mulle jonku kirouksen, kun käyn kerran viikossa koulussa ja poika on äidillä yökylässä n. kerran kuussa... Tänään juuri ystävän kanssa keskustelin tästä, miten minua ja minun tekemisiä tiirataan täällä suurennuslasilla, tosi huono omatunto on jos käy jossain sen kerran kuussa. Mutta miksei niitä arvostella jotka ryyppää viikottain? Niin, niillä on ne armaan miehet kotona... Jumalauta... :x
 
Addikti täällä taas :ashamed: :ashamed: :ashamed: Pitäis aina laittaa kone kiinni kun on katellut päivän kuulumiset, muuten tulee kurkittua ihan koko ajan.

Kiva kun Annukkakin ehti tänne, mulle tulikin uusin 2+ näytenumerona ja siitä luin kuulumisianne =) . Juu en mä tiedä onko Nina Mikkonen sanonut ettei äidillä sais olla omaa aikaa, se vaan kuulosti just sellaiselta minkä nämä Mikkoset olis voineet hyvin sanoa :p ja siksi sanoin baarikommenttiani mikkosmaiseksi :D . Ikävä jos teillä siellä tuolla lailla kytätään ja arvostellaan ihmisiä :(

Mä en edes huomannut tuota AC:n ulkopuolisuuskommenttia aikaisemmin... :ashamed: Ei mun mielestä kyllä tarvitse tuntea itseään ulkopuoliseksi vaikkei koko ajan kaikille kommentoisikaan =) . Ne omat kuulumiset ovat kuitenkin tärkeimmät ja minä ainakin tykkään niitä lukea! Kieltämättä täällä on niin paljon kirjoittajia ja kirjoituksia, että jutuista on vaikea pysyä kärryillä jos ei päivittäin käy, eikä kaikki ehkä ole (vielä!) tulleet niin tutuiksikaan keskenään, mikä voi tehdä ulkopuolisuuden tunnetta. Mutta en mä ainakaan ajattele (ja tuskin kukaan muukaan), että täällä jotkut olisi inside-jäseniä ja toiset rivijäseniä vaan kaikkien juttuja luen ja odotan yhtä kiinnostuneena, eli kaikki vaan rohkeasti edelleen mukaan!

Saitkos Mussupussu lippuja varattua? Mekin käymme melko usein Tallinnassa, kun mun mies on sieltä kotoisin. Me tosin mennään nyt lasten tulon myötä aina auton kanssa, eikä risteilyille vaan reittimatkoina, se vähän rajaa tuota valikoimaa millä matkustaa. Tän vuoden hinnoista en tiedä, mutta viime kesänä ja syksynä menimme sillä Tallink Starilla, se oli silloin auton kanssa halvin.

Tepalle vielä jaksuja alakuloon ja tsemppiä liikkeellelähtöön, sitten pois, tällä kertaa oikeasti :whistle:
 
Heipat täältäkin!

Harvenee vaan näköjään nää kirjoittelut, mutta kun on ne kotisivut ja Facebook ja ja ... Tuntuu välillä, että on niin monta paikkaa mihin kirjoittelee, että on koko ajan koneella :(
Meillä neiti kasvaa ja voi ihan hyvin. Iltaiset kiukuttelut ja vaunuissa hyssyttelyt on (toivottavasti) ohi sen jälkeen, kun reilu viikko sitten aloin antamaan velliä illalla. Sai pikkuinen masun nopeasti täpötäyteen ja nyt nukkuu kuin tukki ja vielä omassa sängyssä. Toivottavasti ei ole ohimenevä herkku :)
Täällä oli puhetta ulkonakäynnistä. Minä olin reilu viikko sitten ulkona. Oli ihan kivaa, mutta koko ajan kiire kotiin, joten ei nyt vähään aikaan tee kyllä mieli ulos, vaikka aikaisemmin viidyin hyvin kavereiden kanssa siiderillä ja tanssimassa. Sitä tuo pikkureinsessa saa aikaan, että ei malta lähteä.
Meillä ensi viikolla 3 kk neuvola ja se ensimmäinen rokotus. Toivottavasti menee hyvin.
Meillä on semmopinen "mammakerho", joka viikko nähdään meillä neljä äitiä vauvoineen. Saadaan syödä herkkuja ja juoruta ja vauvoista on toisilleen seuraa. Vauvat ovat 10 - 3 kuukauden ikäisiä. Kun ei oikein vielä puistoonkaan voi mennä, niin on hyvä, kun saa välillä aikuista seuraa. Poikani kyllä sanoi, että ollaan Martta-kerho, kun kaikki ollaan jo 4-kymppisiä. Nuoria tyttöjähän me vielä :LOL:
Uusille tervetuloa ja vanhoille sekä uusille mukavia aamuja, päiviä, iltoja ja ennen kaikkea öitä!

Tintta ja Nia ensi viikolla 3 kk
 
:wave:

Ehkä se mun ulkopuolisuuden tunne vaan johtuu siitä etten saa aikaseksi kirjotella sen kummemmin :ashamed: Eikä mulla hirveemmin seuraakaan täällä ole, en ole nyt tässä huoltajuuskiistahärdellin aikana jaksanukaan olla hirveen aktiivinen :ashamed:

Hampaista: Meillä T pukkaa ylös kulmahampaita :eek: |O :headwall: Hirveet paukamat kulmien kohdalla ja kitinäkätinä kyllä on hirmuista ollu tässä. Tosin meillä oli vkonloppureissu tuossa takana (tuli oltua autossa toistakymmentä tuntia) ja maanantaina T sai sitten sen pneumokokkikonjugaattirokotuksen, samoin rotavirusrokotuksen. Että pienellä on ollu kestettävää. Tänään sitten tosiaan huomattiin, että kulmat ylhäällä pullottaa ihan kunnolla.

Nukkuminen: T onkin nyt nukkunu 2 viimestä yötä täysin heräämättä. Aamulla heräilly siinä 08 maissa syömään ja jatkanu unia. Joskus siinä sitte 10 maissa heräilly uudelleen ja ollu pitemmän pätkän hereillä. Puolen pvän jälkeen nukkumista satunnaisesti. Iltaunille mennään siinä 21-22.30 välillä. Saas nyt nähdä sitten jatkuuko nuo yöt heräämättä.

Muuten meillä on iloinen ja seurusteleva poitsu. Hän on löytäny oman äänensä ja tykkää hirveesti nykyään siitä :D Helppo muksu, ei muuta voi sanoa :heart:

AC + T 3kk2vk
 
Nopeeta vaan.........

Annukka ja muut joilla on perskärpäsiä. :hug: Mikään muu ei saa mua enempää raivoon kuin kyttärit & arvostelijat. |O |O |O Se on just sellaista. :headwall: :headwall: :headwall: Just sellaista menoo et puristetaan kaikki ilma keuhkoista jos vaan "on erilainen". Kukas muuten sellaisii "tällainen on täydellinen perheen emäntä" on laatinut????????? Joo-o. :$
 
Grynna: Joo eikös se Mikkonen paasannu miten päivähoito on fasismia ja äidin paikka kotona... En ees voinu kuunnella loppuun niitä juttuja, kun kiukutti niin paljo. On niin ajankohtainen aihe, ettei onnistu se,että huumorilla ottais. Minä haluan ainakin taata lapselleni rahallisesti turvallisen elämän, ja ihan siksi opiskelen koko ajan, jotta sitten töihinkin pääsisin. Haluan kuitenkin joskus ihan oman talon ja ei niitä lainoja paljon kelan korvauksilla maksella.

Nojoo, mulla on tuparit lauantaina :) 4 kk asunu tässä, mutta en halunnu raskaana ollessa pitää niitä. Ja sisustustakin oon yrittäny tehä, asia joka ei meinaa onnistua multa millään... Tarjoamisia oon kovasti miettiny, taidan vaan leipoa patongit ja niille levitteet + sit jotain dippailtavaa. Ilta kääntyy kuitenkin sinne nestemäisten nauttimiseen jossain vaiheessa :LOL:
 
Heipat!
Oottepas taas paljon kirjoitelleet! Oon ehtiny vaan vähän päivittää tuota syntyneet -listaa ja lueskella juttujanne. Meillä myös päikkäriajat pienentyneet, niin saa koko ajan olla tyttöä viihdyttämässä. Ollaan siirrytty vaunuista rattaisiin, koska Lumppari haluaa koko ajan lenkillä tarkkailla ympäristöään. On sellaisessa semi-istuma-asennossa, siis melkein makuullaan. Toi topattu jalkapeite on kyllä hyvä!

Sain sen Tallinnan matkan varattua parin viikon päähän. Grynna meillä ihan sama homma! Käytiin ennen vauvaa miehen kanssa usein Tallinnassa. Mun äiti asui siellä pari vuotta, kun oli töissä Suomen suurlähetystössä ja oli kiva mennä äitiä moikkaamaan ja ehkä ihan vähän shoppailemaankin... Ei olla koskaan mitään dokausreissuja sinne tehty, kuten suomalaiset yleensä (ainakin muutama vuosi sitten?) tekevät. Ei sitä jaksa enää illalla juhlia, kun on koko päivän shopannu! Mutta kukin tyylillään. Anyway, reittimatkoja mekin ollaan aina buukattu, mutta nyt oli tämä hyvä risteilytarjous Viikkarilla, jossa peräti 11 tuntia maissaoloaikaa! Tiedät varmaankin Grynna, että esim. se 4 tuntia ei riitä mihinkään! Vaikka olisi autolla. Mä inhoon sellasta minuuttiaikataulua lomaillessa! Tää onkin meidän perheen ensimmäinen yhteinen miniloma. :heart:

Mä en edes viitsi kommentoida tuota juomis-asiaa, kun se on kaikkien aikuisten ihmisten henk. koht. asia. Toivottavasti tänne ei ala mitään kuppikuntia muodostua.

Tosi outo olo ollu tänään. Pitää varmaan yrittää nukkua. Huomenna synttärit, jee, eiku, TOU!

Aino & Lumi-Emilie kohta 4 kk
 
Ehtoota!

Mä tossa aikasemmin viime viikolla kirjotin, että alettiin maisteleen perunaa, niin nyt otin sit porkkananki joukkoon, maidon juonti ei oikeestaan oo muuttunu miksikää kiinteiden alotuksen jälkeen, eli hyvinki samoilla määrillä mennään. Ja ihan selkeesti neiti tuntuu jo tarviivanki kiinteetä sapuskaa mahaansa. Aamulla ku annan maidon, niin samantien saa laittaa perunat kiehuun, jotta kerkiää kypsyyn ennen ku neiti alkaa huutaan seuraavaa sapuskaa, kiinteen jälkeen ollaan sit jo paljo paremmalla tuulella.

Semmosenki tossa huomasin, että yöunen pätkät alko taas lyheneen, ku parhaimmillaan vedettiin jo 9 tuntia putkeen, normi noin 7, nyt on ollu 4-5 tuntia. Keittelin tossa iltasella viä yhden perunan neidille ja tein peruna-porkkanavelliä, kattotaan nyt sitte onko sillä jotain vaikutusta yöuneen. Siskoki tossa kyllä just tänään sano, ku puhuin tosta vellistä, että se oli antanu "heebollensa" puuroo ja sielläki oli taas alettu nukkuun paremmin.

Likka muuten punnittiin tänään mummulassa isänsä sylissä ja saatiin painoksi suuntaa-antava 6kg, no, maanantaina sen sitte näkee paljoko se tosta heittää.

Ei, mutta nyt täytyy suunnitella pehkuihin painumista, eilisiltasen kurssin ja vastoinkäymisten jälkeen jäi yöuni vähä vähälle, menin tyhmänä nukkuun vasta puoli 2 :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mussupussu:
Mä en edes viitsi kommentoida tuota juomis-asiaa, kun se on kaikkien aikuisten ihmisten henk. koht. asia. Toivottavasti tänne ei ala mitään kuppikuntia muodostua.
Niinhän se on, pointti oli mulla ainakin vaan se, että jotkut tuppaavat arvostelemaan muita jos käyttää, vaikka vaan harvoin (en nyt tarkoita palstalaisia). Monihan täällä on sanonut miten meinannut tulla huono omatunto kun on lähtenyt jonnekin, niin minullakin on joka ikinen hetki, vaikka vaan kaupassa kävisin ilman lasta. Mutta miksi meistä tuntuu tältä, kun järkikin sanoo, että on vaan hyvä käydä jossain välillä yksin/miehen/kavereiden kanssa?

Nojoo, luin tuossa mitä olin aiemmin kirjoittanut töihin menosta, jne. Tarkoitin sillä sitä, että minulla ei ole mahdollisuutta yh:a jäädä kotiäidiksi,vaikka mukavaahan se olisi. Tuo kommentti ei siis ollut mikään kotiäitien arvostelukirjoitus, toivottavasti kukaan ei ottanut sitä niin :)

 
Tuosta viihteellä käymisestä ja siihen liittyvästä. Mä olen viimeksi käyny baarissa mieheni kanssa kohta 2 v sitten. Ei siis turhan usein. Siiderin, parin voin ottaa kotosalla sen jälkeen, ku muksut nukkuu. Samoin voi tehdä mieheni. Tarvetta ei ole muulle :) Omaa aikaa saadaan muullakin tavalla järjestettyä ;)
Kukin tavallaan.
 
Mussupussu: meidätkin voi lisätä sinne listalle!
24.12 tyttö, painoa 3010 ja pituutta 48. Laskettu aika oli 28.12

Kiitos Mussupussu!

Meillä levoton yö takana. Moni on kirjoittanut täällä, että yöunet on jostain syystä nyt katkeilleet useammin kuin ennen. Onkohan vauvoilla jokin 3 kuukauden kriisi , kun meilläkin meni jo monet yöt niillä 4 tunnin väleillä, nyt kahden tunnin välein neiti haluaa tissille.

Tintta ja Nia kohta 3 kk :LOL:
 
Meidän poika taas söi viime yönä kaksi kertaa normaalin kolmen sijasta =) Aamuyöllä ei siis tarvinnut viime yönä syöttää niinku normaalisti. Saa nähdä kuinka pitkäksi iloksi jää :p Muuten kyllä silmät kiinni heittelehti puolet yöstä painottuen aamuyöhön.... Se häiritsi taas minun unta (poikaa ei näyttänyt haittaavan).

Mä oon käynyt Tallinnassa vaan kerran kuusivuotiaana ja mieheni ei kertaakaan. Monesti ollaan sinne lähdöstä puhuttu, mutta jotenkin se vaan aina jää kaiken muun jalkoihin (vai ollaankohan vaan niin saamattomia...?). Mutta hyvää matkaa teille mussupussu, sitku lähdette sinne! Varmasti mukava matka =)

Härkänainen Sulla on hauska tapa kirjoittaa :D Oli hymy herkässä viestiäsi lukiessa. Ja niistä kiloista.. Mieluusti niitä luovuttaisin, jos se olis mitenkään mahdollista.. :( Miten kävi piirakan? ;)

Kysymys kaikille harrastuksista? Mitä ootte harrastanut ennen raskautumista ja lasten syntymää ja kuinkas nyt? Entä harrastatteko jotain lapsen/lasten kanssa? Itse oon tanssinut lattareita (solona) ennen pojan syntymää ja käynyt jumpassa ja vesijumpassa. Nyt pojan kanssa käydään kansalaisopiston perheliikunnassa 2-6 kk ryhmässä tällein keskiviikkosin + epäsäännöllisen säännöllisesti iltasella käyn anopin kanssa siel vesijumpassa ja poika jää isin hoitoon siksi aikaa. Ystäviä ja heidän pienokaisiaan nähdään myös usein tällein päiväsaikaan ku pidetään äiti-lapsilounaita

Mut nyt mennään takas nukkumaan viel vähäks aikaa ;)
 
Huomenta!

Eipä siitä vellistä ollu oikeestaan mitää hyötyä, samalla lailla nukku vellin kans, ku pelkän maidonki. Nyt täytyy sit vaan ootella, että saadaan jotain hedelmiä ruokavalioon, niin sit saadaan siitä iltapalaa, no, toki mä sitä vellilinjaa aion tästä kuitenki jatkaa. Tuli vaan mieleeni, että eikös vauvoilla oo joskus 3 kk:n iässä tiheenimun kausi, josko se sit vaikuttais tohon syömisrytmiinki. Ku kyllä mä oon ainaki aikasemmista lapsista huomannu noi kaudet, vaikka ovat pullollaki ollu, ekasta varsinki, joka oli ihan parin viikon ikäsestä pullolla.

Jees, mutta nyt mennään laittaan päivää käyntiin oikeen kunnolla, jos vaikka sais ittekki pyjaman pois päältä :D
 
Mussupussu
Unohdin laittaa et meil la oli 15.12 :eek:)

No niin eilen oli 3kk neuvola ja saatiin Rota ja rokotukset. Onneksi ilta meni hyvin!!!! Lämpöä neidillä oli 38 astetta ja oli nuutunu (meni nukkuu jo 19.30) ja lisäksi oksensi 2 kertaa. Toivottavasti vaan se ROTA oli ehtiny imeytyä (luulen et joo ku satsin annosta oli kulunu 4h)... Yö meni normaalisti. HÖPSÖ olin ku alustavasti niin jännitin et miten menee ja ku äkäinen tuo neiti illalla on :whistle:

Paino 6530g
pituus 62cm

Meillä ei ole ollut itkuhälytintä ja sellaista olisin kaivannu muutamaan otteeseen, eilen sitte päädyttiin sellaiseen ratkaisuun et tilattiin nuo COBRA radiopuhelimet (saa sitte neiti ja isi leikkiä niillä joskus myöhemmin) joissa itkuhälytintoiminto...

Harrastuksista, mä olen ollu "puoliammattilainen" ratsastaja/ope ja nyt tuo homma on kyl tauolla, ei ole autoa kulkea tallille ja myin hevosni pois, niin ja aikaakin sais olla vuorokaudessa enempi. Nyt keskitytään muskariin, loru- ja leikkituokioihin neidin kanssa
ja pitkiin jokapäiväisiin kävelyihin =)

Kat
 
Täällä taitaa juu olla tiheänimun kausi - johan se eka kesti elämänsä ekat 1,5kk kunnes tasoittui :whistle:

Lähinnä siis öissä huomaa, viime yönä taas heräili useamman kerran muka älyttömän nälkäisenä - eikä eilen päivälläkään oikein saanut nukuttua :/

No muutoin perustyytyväinen tapaus kunhan ruoka ei mene kauas.

Täällä on alkanut hirmuinen näpertely ja tarttuminen käsillä, mitä vaan näkee niin koittaa napata kiinni - välillä menee vähän huitomiseksi :D .

Kääntyilee kyljeltä toiselle selällään, mutta ei sen kummemmin vielä. Yhtenä yönä oli masulleen päässyt sängyssään, en tiedä kuinka sen teki :whistle:

- Terhikki ja Otto 2,5kk -
 
Tervehdys kaikille mammoille! :wave: Tässä pojan 2 kk mitat: 60,5 cm ja 6790g.Hurjaa vauhtia kasvetaan! Yöt sujuu välillä tosi levottomasti,kun poika touhottaa niin kovasti.

Juomisasiasta: Yli vuoteen ei oo tullut juotua mitään enkä kauheasti oo kaipaillukkaan.Häihin ollaan menossa miehen kanssa kaksistaan tuossa kolmen viikon päästä.Hääparilla oli toivomus et ei lapsia häihin.Jätetään sit poika vähäksi aikaa mun vanhemmille hoitoon.Jännittää miten tuon pojan syöminen onnistuu,kun on täysin rintamaidolla eikä osaa tuttipullosta juoda.
 
Juuri kun eilen pääsin kirjottamasta kun neiti herää yöllä kahden tunnin välein, niin viime yö menikin aikas hyvin. Puol kymppi nukkuun, yhdeltä söi ja seuraavan kerran vasta hieman ennen kuutta. Ylös nousi seiskan aikaan. Nyt nukkunut ulkona päikkäreitä tunnin verran ja jos vanhat merkit paikkansa pitää niin kolme ois vielä jäljellä.

Harrastuksista täällä kyseltiin. Ennen kävin ratsastamassa ja koiran kanssa lenkkeily kuului myös asiaan (ja kuuluu edelleen :) ). Nyt olis kova kipinä alottaa taas ratsastus (melkein vuoden tauko :( ) mutta pelottaa miten paikat kestää, kun synnytyksen jälkeen oli kursimista aikas lailla. Mutta käynti-tunnillahan taidan sen muutenkin alottaa, tunnustella asiaa =)

Tämä päivä on jotenkin "en saa aikaiseksi mitään päivä", enkä taida siitä sen kummempaa ressiä ottaa. Aurinkokin niin taas paistelee B)
 
moikka!

terhikki kyllä ne kilot lähtee, mulle kans kaikista tärkeintä on imetys ja viis muusta. Vaikka on farkkuja oottamassa ottajaansa, niin saavat nuo täälläkin vielä ootella, ei todellakaan istu vielä päällä. ( siis sen lisäks että menis edes nappi kiinni...)
Mustakin kyllä vähän tuntuu että paino junnaa nyt paikallaan..ja tosiaan ruoka (ja herkku) halu on valtaisa! en voi vastustaa, joka päivä tulee myös hieman herkuteltua ja vloppuna meni suklaalevy poikineen. ( ne pojat oli muutama suklainen joulukoriste! ) että nam nam... :p

meillä anopin kommentit välillä pahoittaa mielen, mutta en halua häntä hirveesti ruotia, kun hyvääkin löytyy toki ja itsessäkin koloja on, mutta esim. nyt imetystä ihmetteli vähän, että eikös jo 2kk-iässä lisäruokaa anneta jne..sanoin että ei anneta ja niinkauan kun tissimaidolla hyvin kasvaa niin ei tarttekaan.. ja tyhmähän olen jos tosta mieleni pahoitan, mutta sillä on niin monta mun mielestä ( ja vähän toistenkin ) manipuloivaa tapaa louskuttaa leukojaan..kuten viimeks kun käytiin siellä , oltiin reilu tunti ( yleensä ollaan pidempään, mutta miehellä töitä oli nyt ) niin sitä kauhisteli että samantien lähdetään ja miksei me käydä useammin ja saa täälläkin käydä ja olla jne. voi aarhgggh!!!!! Käydään joka viikko ja sen päälle soitellaan, eikö ole jo liikaa odottaa että pitäs monta kertaa viikossa siellä juosta, hitto, on tässä omakin elämä! ja sanon vielä tänkin, että jos siellä kohdeltaisiin hyvin ja kunnioittavasti niin voispa sitä enempi ollakin yhteydessä, mutta ei tee paljon mieli kun tuntuu arvostelua tulevan jatkuvasti jollain tavalla esiin joka kohdistuu minuun, tottakai.
no, joo..tämä nyt laittakaa (osittain) huonosti nukutun yön piikkiin ja jättäkää omaan arvoonsa..niin ku sanottua, vastuu on aina kuulijallakin.

jeps, enpä viittikään levittää tätä huonoa tuultani sit enempää...
vointeja kaikille tärkeässä ja etuoikeutetussa tehtävässä eli being a mom :saint: :hug:

kathe ja kiukkusuoni otsassa ja on se vauvakin täällä
 

Yhteistyössä