°º¤¤º° JOULUTONTUT 2008 °º¤¤º°°º¤¤ -kohti uutta joulua

Hei kaikki te ihanat naiset :wave: Eikös me kaikki olla aina yhtä ihania ja murusia, varsinkin aamutuimaan ja hikipäässä??

Onnea kaikille plussautuneille, täällä kateellisena murisen. Hävettää myöntää, mutta en kyllä jaksaisi nyt tällä hetkellä uutta raskautta ja vauva-aikaa vaikka toista lasta toivonkin. Siksi mä olen tyhmä kateellinen teille, jotka jaksatte jo yrittää tai jotka jo odotatte. Ajatukset on joskus aika omituisia, ainakin mulla. Koettakaa kestää, mä olen tavallaan vaan suunnattoman ärsyyntynyt itseeni.

Täältä on ollut kiva lukea iloisen positiivisia kertomuksia, joten kaitpa vähän tämmöset tummemmatkin sitten mahtuu joukkoon :ashamed:

Synttärit juhlittu pienesti. Vielä kait joitain vieraita käy kunhan pääsevät. Ei meillä ole tapana ollut suuresti näitä syntymäpäiviä juhlia, kaverikekkereitä sitten kun on poju isompi ja itse niitä haluaa.

:attn: Mitenkäs kun vuosi vaihtuu ja pitäis olla taaperopuolella? Halutaanko sinne uutta pinoa. Mä olen kyllä ihan joutilas semmoisen tekemään jos ei muita löydy. Mutta laitetaanko sinne enää listaa siitä ketkä kirjoittelee, ja jos laitetaan niin päivitetään sitten sitä sen mukaan kuka sinne tulee mukaan, uudetkin *vink vink*;) Jotta ei tarvitse kenenkään siellä haamuna kulkea sitten meidän listan mukana :D vai tungetaanko me mukaan johonkin jo valmiiseen seurueeseen? Mielipiteitä kiitos!! Oishan se kiva välillä kuulla missä mennään ja mitä on tullut eteen ja kyselläkin, kun on nämä pikkuiset niin samanikäiset.

Jaahas, ois vissin tonttuhommia tälle viikolle. Miksei se joulupukki vois hoidella nää jutut, kun siitä joka tuutissa niin mahottomasti meuhkataan??? Ihan turha pukki, pyh - saa mun puolesta olla olematta.

korpikaisla ja vuoden vanha pikku-mies mietteissänsä, (enemmän siis äiti mietteissään kuin pikku-mies, joka vaan menee eikä meinaa :D )

Ps. Pituus 76cm ja paino n. 9,7kg 1-vee neuvolassa
 
Oli aivan pakko tulla toivottamaan Neitikatille ja Entelle ja Vauviksella paljon onnitteluita myös täältä. :flower: :hug:

Näin se aika hurahtaa ja meidän vauvat ei olekaan enää vauvoja vaan taaperoita.Tosin kyllä toi sälli on aina ja ikuisesti mun pieni vauva. =)
Haikeeta, mun lomat alkaa nyt olee loppusuoralla ja tammikuussa koittaa töihin lähtö, saa nähdä millaista nyt se työn ja pienen muksun yhteensovittaminen onkaan..

Hyvää joulua kaikille ja onnellista uutta vuotta!

Toivotteleepi, Punahattu ja sälli 11kk :heart:
 
Vauvaonnea täältäkin kaikille niille joita onnitella kuuluu! :wave: Korpikaisla tuossa sanoi olevansa kateellinen niille, jotka jaksaa tehdä toisen lapsen heti putkeen. Minä en ole kateellinen (koska en missään nimessä haluaisi vielä toista lasta :D ) mutta nostan hattua niille jotka jaksavat! Yhdenkin kanssa on välillä jaksaminen koetuksella.. :LOL: Mutta onneksi ihmiset ovat erilaisia, erilaisuus on rikkaus! :heart:

Meillä juhlitaan ykkösiä viikonloppuna. Isovanhemmat, sisarukset ja kummit tulossa kylään, illemmalla vielä kaveripariskunta lapsensa kanssa. Ei mitään isoa, koitan selvitä vähällä stressillä :) Mitä tarjoiluja teillä on ollut synttäreillä?

Tänään 1-vuotisneuvolassa ei edes itketty piikkiä, tutkittiin vaan kieli keskellä suuta sellasta parkkitalohässäkkää mikä vielä soi! Kaikki ok, tasaisesti kasvaa ja kehittyy.

Joululahjat (jotka TAAAAS KERRAN jätin viime tippaan, oma vika!! :ashamed: ) aiheuttaa harmaita hiuksia, on niin kamalan vaikea keksiä aikuisille lahjoja..muksuille nyt onkin helppo ostaa. Omalle emme osta kauheasti vielä tänä vuonna mitään, lahjoja tulee muualta ihan tarpeeksi.

Työt odottavat mua 1.2, enää 1,5kk kotona, apuaaaaa!! :| Kiinnostus nolla, varsinkin kun töissä on suoraan sanottuna p*ska ilmapiiri ja veemäinen pomo..no, ajattelin olla muutaman kuukauden töissä ja kesällä pitää pari kuukautta taas hoitovapaata. Onko kukaan muu suunnitellut näin? Poika siis menee perhepäivähoitoon helmikuussa, toivotaan että saadaan sama hoitaja sitten syksyllä.

Eipä muuta tällä haavaa. Ainiin ja mulle on ihan sama missä pinossa ollaan, kunhan jossain vaan ollaan! :wave:

-Pippari ja K ylihuomenna 1-vee!-
 
Hei vaan =) Pitkästä aikaa minäkin.

Meille kuuluu hyvää, aika tavallista. Korvat putkitettiin marraskuun alussa kolmen hankalan otiitin jälkeen. Siitä oli jo järjestynyt purukumimainen erite molempiin välikorviin. Sain olla onnellinen siis että olin itse aktiivinen ja hakeuduttiin privaatin kautta putkitukseen. Operaation jälkeen tyttö selvästi alkoi kuulla paremmin. Jäi oikein mietityttämään, että kuinkahan monella lapsella on sama tilanne - harvemmin kuitenkaan vielä kolmannen tulehduksen jälkeen lähdetään putkittamaan. Varman liimakorvadiagnoosin takaa kuitenkin vain välikorvan imu, joka käytännössä tehdään siis siinä putkituksessa. Putkituksen jälkeen ei korvaongelmia ole ollut. Aino kasvaa kovaa vauhtia; 1v-neuvolassa 12,3kg ja 78cm. Pitkä tyttö siis. Kävelee jo sujuvasti, puhetta ei juuri tule. Tutti, äiti, tsi-tsu (kisu), tsss-tsss (kisitystä kissalle). Mutta ei vielä muuta. Selvästi kyllä ymmärtää jo tosi paljon puhetta. Perhepäivähoitoon ollaan käyty tutustumassa; Aino aloittaa hoitouran kun mä palaan koulun penkille 11.1. Mulla on onneksi vaan 9 viikkoa koulua keväällä, joten aika pehmeä lasku kuitenkin tulee, sekä mulle että Ainolle.

Voi, täällä raskaudutaan... Neitim ja 8-7 mua tuolla jo kiusoittelivat, että miksi kyselen odotuspuolella että "koska raskauspahoinvointi alkaa". No, en voi pahoin sentään, vielä ainakaan :D Vaikka olisihan se ihanaa... Meillä oli esikoisen ka kakkosen väli 1v8kk, ja se oli kyllä aika rankka ikäero. Mutta kummasti aika kultaa muistot. Nyt kun lapset on 12v, pian 11v, pian 8v ja pikku Aino 1v, niin tulee mietittyä että jos Ainolle vielä kaveri. Olis niin kuin ykkös- ja kakkossarja! No, täytyy miettiä ja katsoa - kouluunkin täytyisi vielä keritä. Mulla on vuosi vielä jäljellä.

Onnea raskautuneille siis!! :flower: Kateeksi kyllä tavallaan käy, kun miettii että teillä on luvassa taas se ihana nukkatukka- ja vauvantuoksuaika.. Oi voi. Montakohan lasta mä tarvitsisin etten enää haikailisi lisää? Kun nää jokainen on niin hyviä ja ihania.

Synttäritarjoiluista. Meillä tuli vuosi täyteen jo marraskuun puolella. Meillä oli suklaatäytekakku (kinuski päällä, banaani ja suklaatäyte sisällä, kermarahka kuorrutteena), sellainen ihana "kahden taikinan kahvikakku", korvapuusteja ja keksejä. Eli aika tavanomaiset tarjoilut mun mielestä. Mitään suolaista ei ollut nyt tällä kertaa; toiset vieraat tuli naapurista ja tiedän heidän tulevan "suoraan ruokapäydästä" ja toiset taas olivat pitkän kaavan mukaan ja ensin syötiin ihan perunamuussi, porkkanalaatikko ja possupataa.

Joululahjat alkaa mulla oleen ostettuna. Otin mallia viime vuodesta, kun silloin oli pakko katsoa ne valmiiksi ennen vauvan tuloa. Tiesin siis että sektioon mennään, enkä uskaltanut jättää vauva-aikaan niitä. Se oli kiva systeemi, ja nyt tein sitten melkein samoin, siis hyvissä ajoin. Tänä vuonna tosin pukki on anteliaampi; viime vuonna ei ollut oikein voimia haalia kaikkea, mutta nyt lapset saavat kyllä kukin vähän turhankin paljon lahjoja. Paitsi Aino, kun tiedän ettei hän osaa vielä odottaa tai olla pahoillaan että saa vähemmän kuin muut. Kun eihän kukaan varsinaisesti TARVITSE mitään... Äiti vaan taas vähän innostui laittelemaan :D Ai miten niin, minäkö jouluihminen?! Matot on pesulassa, siivooja on käynyt tekemässä karkean siivouksen, ja seinällä on lista mitä pitää vielä tehdä ja ostaa. Jouluviikolla on tarkoitus sitten ti-ke jo rauhoittaa, silloin saisi asiat olla jo valmiina niin paljon kuin mahdollista. Kuulostaa kivalta, mutta saa nähdä onnistuuko. Ollaan kotona joulua, mun aikuinen siskoni tulee vain vieraaksi. Mukavaa ja rauhallista.

Palataan, ja voikaa hyvin!

T: Aubrieta & Aino
 
Mä täällä kans oon haikeana,kun moni on jo plussannut.Vielä en uutta raskautta siltikään jaksais.On melko rankka ollut tämän eka vuosi.
Poika lähti kävelemään hiukka ennen,kun täytti 11kk.Nyt mennä viipotetaan pitkin kämppää.
Sanoja ei vielä tuu..Niitä odotellessa!
 
Onnea plussanneille!! :heart:

Mäkin vähän haikeana jotenki että oi ku ois ihanaa ku itekki sais plussan, vaikka en kuitenkaan ihan vielä oikeasti ees haluais toista. Sit ku on toiset synttärit juhlittu ni vois jättää ehkäsyn.. ehkä. ( Eli siirtyä keskeytetystä yhdynnästä ihan loppuun asti :D )

Mut ehkä se on vaan se plussauksen "fiilis" mitä haikailee nyt.. Se tunne ku näkee et eikä oikeesti kaks viivaa!!! =)
 
Heipsan! :wave:

Kylläpäs vauvis on useamman testin tehnyt ;) Onnea kaikille raskautuneille ja voimia odotukseen! Haikeana minkäkin täällä vauvakuumeilen... :ashamed: Kaveri sai toisen lapsensa vajaa kaks viikkoa sitten 36+6 viikolla ja hänen esikoisensa on kanssa joulutonttu vm-08. Tuli näille pojille 11 kk ja 13 pv ikäeroa :eek: Vuoden alussa (tammi-hel?ikuussa) on tulossa lisää lapsosia kaveripiiriin, toisille ensimmäinen ja toisille kakkonen. Ehkäpä tässä itsekin jossain vaihessa kevättä sitten yritykset alotellaan ;)

Meidän pojan 1v. mitat oli reilu viikko sitten 10 kg ja 79 cm :heart: Pitkä ja hoikka poika on, vaikka syö kuin hevonen :whistle: Muuten ei meille kummempia, räkätaudissa poitsu taas on (nyt jo onneksi poispäin menossa), korvatulehduksia ja ab-kuureja on ollut puolen vuoden aikana 4. Toivotaan, että nyt ei sellainen pukkaa taas päälle näin räkätaudin päätteeksi :kieh:

Kehityskuulumisia: Poitsu on kävellyt 11 kuisesta ja nyt sitten jo vähän ottaa juoksuaskeliakin, sellaista paikallaan jalkojen tömistelyä ja tipsutusta eteenpäin mentäisessä tekee vähän väliä (mummu vissiin opetti viime viikonloppuna kun oli päivän hoidossa siellä :p ). Muutenkin tuntuu, että oppii joka päivä jotain uutta ja ymmärtää koko ajan enemmän. Laatikoiden tyhjentämistä meillä on, mutta nyt myös tän viikon aikana on poika oppinut myös keräämään tavaroita takaisin laatikkoon. Kirjat on meillä ihan in-juttu, niitä luoteaan mon6ta päivässä, kun poitsu aina kävelee uuden kirjan kanssa luokse ja haluaa syliin sitä lukemaan :heart: Monta sanaa tunnistaa ja kirjasta osottelee niitä ja "kysyy" sormella, että "mikä tää on?". =) "Äi-ti", "kag-ga", "puu", "lamp-pu", "täh-ti", "tut-ti" ja "vaip-pa" on ainakin sanoja joita sanoo jo.

1v.-synttäreillä tarjoiltiin: Kermakakkua, jossa kuningatarsosetta, banaania ja vaniljakiisseliä sisällä ja päällä mustikkaa hyytelösokerin kera, karjalanpiirakoita, juustosarvia, pullaa ja mandariinia.

Mulle on kanssa sama missä jatketaan kirjottelua, kunhan jossain. Vaikka sitten siellä taapero-puolella, koska sinnehän me oikeastaan nyt kuulutaan :) Ja voishan meillä olla ihan oma pino siellä, niin löytää sen sit helposti.

Sydämellistä joulunaikaa kaikille! :heart:

vaimo ja J reilu 1v.
 
Nii.. taaperopuolellehan me jo kuulutaan. :| Haikeeta.

Meillä likka otti eilen ensimmäiset askeleet!! :heart: Vähän tuli vedet silmiin.. :) Oltiin anopilla, ja yhtäkkiä otti yhen askeleen tosta noin vaan. Sitte touhus muuta, konttaili ym. ja sitt nous ja otti 3 askelta! :D Ihanaa.. :heart: Anopillaki tuli vedet silmii.. :D
 
Ja ikää oli siis 1v 2 päivää.. =) Ite oon ottanu ekat askeleeni tasan vuoden ikäsenä, eli synttäripäivänä! B)

Meilläki alkaa olee joululahjat ostettuna. Jos ois enemmän rahaa ni mä vaan ostelisin ja ostelisin ja ostelisin.. se ostaminen ei loppuis ikinä.. Mul on kyl joku ongelma.
 
Ihanaaaaaa mikä ilma, kylmää ja luntaaaa!!! =)

Käytiin neuvolassa "hakemassa sapiskaa" ku neiti oli saanu 2kk aikana vaan 10g lisää painoa?! Eli pituus 77,4cm ja paino 9970g... pituus +1 ja paino 0 käyrällä... hitto ku tuollaiset kommentit neukkulantädiltä laittaa miettii omia kasvatusominaisuuksia... :kieh:

K :wave:
 
NeitiKat Inhottavia tollaset painoasiat.. siis ku musta liikaa takerrutaa vauvojen painoon.. sehän on ihan normia että välillä tulee enempi ja välillä vähempi.. Ja kun ei toi sun muksus mitenkään alipainonen kuitenkaan ole.... Ni mitä turhaa stressaa siitä..? Se on kyl kumma ku ei saa painaa liikaa, höösätää kokoaika ku suomalaiset on niin ylipainosii, ja sit ku ei tuu vähän painoa ni heti pitää suunnillee laittaa lihotuskuurille...!!!


:D :D :D
 
Hei!

Vauvikselle isot plussaonnittelut! :flower:

Punahatulle tsemppiä töiden aloitukseen!

B-7:stä ja Aubrietasta oli kiva myös pitkästä aikaa kuulla! B-7:n neuvolakuulumisia odotellessa siis :xmas: . Harmi Aubrieta että teillä on korvaongelmia ollut, mutta kiva että ne nyt putkituksen myötä ovat helpottaneet!

Höh NeitiKat noita neuvolan kommentteja :eek: . Tokihan se on tärkeää, että lasten kasvua seurataan, mutta vähän ajattelevaisemmin voisi kyllä kommentoida. Kaikilla lapsilla on välillä vaiheita kun tulee enemmän pituutta kuin painoa tms., ja varsinkin liikkeelle lähtö "hoikistaa" vauvoja usein. Pääasia on, että kasvaa, omaa tahtiaan!

Vaimolle plussatuulia! Ja Julille samaten sitten kun sen aika on, toivottavasti teillä elämä vauvavuoden jälkeen alkaa helpottaa.

Pippari kyseli synttäritarjoiluista, ja en ole vielä paljon ehtinyt miettiä. Voi olla, etten jaksa väsätä täytekakkua (meille tulee tosi vähän vieraita), teen tai ostan ehkä jonkun piiraan, ja tietenkin ehdottomasti voileipäkakun, josta tykkään ihan hulluna :)

Korpikaisla, aloita ihmeessä vain taaperopino! Kiva jos jaksat väkertää! :) Sittenhän sen näkee, tuleeko siellä keskustelua vai ei - toivottavasti kuitenkin! Olisiko ideaa aloittaa pino tammikuun alusta, joulukuun mittaanhan kun useimpien joulutonttuset sen vuoden täyttävät? Meitä tammikuussa synnyttäneitä ei monta ole.

Hyvä ajatus tuo listan siivoaminen, eli uudelleen ilmoittautuminen listalle niiltä jotka vielä haluavat kirjoitella. Jos lista halutaan siis, onko muilla mielipiteitä asiasta? Ja mitä tietoja kustakin kirjoittajasta listaan, jos lista pidetään?

Mitäpä meille... Ensimmäisiä sanoja ja ahkeria kiipeilyharrastuksia B) . Isoveli 2,5 v on edelleen aivan suunnattoman mustis ja yhtään ei uskalla häntä ja neitiä jättää kahden. Aika rasittavaa ja elämää rajoittavaa alkaa olla.

Tavallista (tai siis luomu-) maitoa on testailtu puuron seassa, ja vuodenvaihteen jälkeen siihen on tarkoitus siirtyä kokonaan. Päikkärit elävät yksien ja kaksien unien välimaastoa, kaksille unille alkaa olla tosi vaikea saada mutta yksillä unilla ei nuku niin paljon että se ihan iltaan riittäisi. Kahtellaan nyt.

Grynna & typynen 11 kk 2 vko
 
B-7
No ne neuvola kuulumiset B)
Typyn mitat 9050g/72,5cm.Pikkanen neitonen.
Kehittyy ikätasolla,iloinen ja suloinen: kirjoitti täti.
:heart:

Meillä ei kävellä vielä,sylistä syliin ottaa 3-5 askelta muttei oma-aloitteisesti lähde liikkeelle.
Jännä kun aiemmat lähteneet jo 10-11kk iässä.Taitaa olla varovainen nuppu.

Hampaita 2 alhaalla ja nyt just kovalla kivulla ja pitkällisellä odotuksella 1 ylähammas puhjennut,toinen kovasti tuloillaan,eli lisää itkuisia öitä tiedossa.Kovasti kipeästi tulevat....

Imetän edelleen ja tavallista maitoa saa ruokailun yhteydessä mukista.
Imtyskertoja on noin 1-3 vrk:ssa.

Näin meidän kuulumiset :D

Niin ja mietin että joulukuisten-08 kerhonkin voisi joku ahkera perustaa,ehkä suljetulla tulisi enempi kirjoiteltua.Vai onko sellainen jo olemassa? :D
 
Meillä on neidillä 8 hammasta, 4 alhaalla ja 4 ylhäällä, ja nyt on kulmahampaat tehny tuloaan jo piiitkään. Vasemman puoleinen kulmahammas on jo pikkusen tullu läpi, oikea ei vielä, mut kyl noissa kestää.. Varmasti kipeää tekee.. :(
 
Grynna kumpaa luomumaitoa juotte kevyttä vai rasvatonta? Mekin mennään todennäköisesti luomulla.Pojalla on vatsa tuppaa olemaan kova niin lääkäri meille suositteli luomua.Nyt on maistellut luomuviiliä ja jugurttia.
 
Juli: meillä on juomamaitona rasvaton (aikuisille kahvimaitona kevyt-). Rasvatontahan ne neuvolastakin aina kovasti suosittelevat, tosin olen kuullut että joillekin totutteluvaiheessa kevytmaito voi olla parempi kuin rasvaton? Kokeilemalla selvinnee =)

Meidän hurjimuksella on jo 11 hammasta :eek:
 
On kyllä eroja neuvoloiden neuvoilla :D . Meille taas ei rasvalisästä ole horistu mitään, kai ne olettavat että muusta ruuasta kuin maidosta sitä rasvaa sit tulee tarpeeksi? Vaikka sinänsä rasvaton maito + kasviöljylisä kuulostaa terveellisemmältä kuin se että se rasva tulis eläinrasvasta, mene ja tiedä sitten :xmas:
(Henk.koht. olen tosin sitä mieltä, että ei siinä kevytmaidossakaan ole kuin pari prossaa rasvaa, ei voi olla niin vaarallista...)

Mutta nyt maitohanat kiinni :p ja nukkumaan, viimein.
 
Heissan!

Meidän poitsun neuvolakuulumisia :
Pit. 73.6cm ja paino 10kg 80g . Pituus siis menee hieman miinuskäyrillä, mutta josko se siitä tasaantuisi.. kauheesti en siitä jaksa stressiä ottaa!! Meillä oli myös neuvolassa keskustelua tuosta maidosta . 8 kk neuvolassa sanottiin että ehdottomasti pitää antaa rasvatonta maitoa, eikä rasvalisistä puhuttu mitään. Nyt 1 v neuvolassa sitten sanottiin että kevytmaitoa kannattaa antaa, jos ei halua lisärasvaa antaa muuten... joten me teimme työtä käskettyä ja aloimme antaa kevytmaitoa. No, poikahan veti mahan ihan kuralle ja peppu punottaa hurjasti :( Rasvattoman maidon kanssa ei mitään ongelmia ollut. Nyt sitten kokeillaan uudestaan sitä rasvatonta ja lisäillään sitten kasvisöljyä ruokiin ym. Toivottavasti nyt ei mitään maitoallergiaa ole tms....

Meillä kävellään kovasti työntökärryjen kanssa, mutta ilman tukea ei askelia vielä olla otettu. Sana " äiti " tulee, mutta muuten kommunikointi on osoittelua ja epämääräistä mölinää :D

Hampaita on ainakin seitsemän :) Juuri puhkesi alas kolmas hammas ja ylhäällä siis nähty ainakin neljä etummaista.

Onnea kovasti plussanneille!! Itsellänikin hetkittäin kova vauvakuume jo iskee, mutta katsellaan nyt jonkin aikaa vielä... :)

Täälläkin kannatetaan uutta pinoa taapero puolelle, jos vain joku jaksaa sellaisen väsätä!! Mukava olis jatkossakin lukea kuulumisianne ja seurata kehitystä!

Tänään ollut rasittava känkkäränkkä-päivä pojulla... HUOH! Johtuneeko sitten siitä kipeästä pyllystä vai mistä... Sinkkivoidetta ahkerasti lotrattu! Toivottavasti helpottaa pian!

Olin tänään ahkera ja kuurasin saunan ja kylppärin! Nyt tohtii joulusaunaa lämmitellä :) Vielä vois tässä muutaman joulutortun leipoa ja sitten rauhoittua joulun viettoon!

Sapis ja poitsu 1 v 4 pv
 
Pikasesti maitoasiaan :p Me käytetään neuvolan ohjeistuksen mukaan sitä rasvatonta ja lisätään sitten puuron sekaan margariinia. Meillä on muutenkin tottunut koko perhe juomaan rasvatonta. Miksi kaikki horisee joko rasvattomasta tai kevytmaidosta, kun siinä välissähän on vielä ykkösmaitokin?? Itse antaisin kyllä sitä ennemmin kuin kevytmaitoa.. Nimenomaanhan kyse siis on rasvan laadusta näissä maitosuosituksissa, kuten joku jo sanoikin.
 

Yhteistyössä