Julkinen imetys ahdistaa

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Imetättekö julkisesti? Itse koen sen ahdistavaksi, en siis imetä. Menen myös toiseen huoneeseen imettämään, jos meillä on vieraita, ihan läheisiäkin tuttavia/ perheenjäseniä. En koe tissieni näyttämistä millään tavalla luonnolliseksi, vaikka kuinka olisi luonnollinen asia ja vauvan ravintoa.

Täysimetän vauvaani, kuitenkin jos olemme kauan pois kotoa niin etten voi esimerkiksi autossa imettää, vauva saa pullosta vastiketta.

En voi kuvitellakaan, että jossain ostoskeskuksessa, ravintolassa, tms. alkaisin vauvaa imettämään. Onko muita?

En ymmärrä, miten jotkut äidit kokee sen ihan luonnollisena, kun on siihen asti elämää pääsääntöisesti peittänyt rinnat (ja itse koen ne hyvinkin seksuaalisena ruumiinosana).
Kyllähän se itsellenikin hyvin luonnollista on imettää vauvaa, mutta.. ei vaan pysty julkiseen rintojen paljasteluun (joo, ei niistä paljoa näy imetysliivien tms. kanssa mutta SILTI, eikä itselläni edes ole sellaisia) :D Haluaisin kyllä osata suhtautua niin, että imetys onnistuisi julkisenakin.
 
jalmir harmaana
Julkinen imetys on ok asia silloin,kun se tehdään huomaamattomasti ja muita ihmisiä ajatellen.Kaikki eivät halua nähdä äitiä imettämässä kauppakeskuksen penkillä tai ruokaravintolassa.

Joskus alle parikymppisenä olin kaverini kanssa kylässä yhden hänen tuttunsa luona,
joka imetti ruokapöydän ääressä tissi täysin esillä,kun me joimme kahvia saman pöydän ääressä.
Ei ollut mikään ihana kokemus!
 
Peyote
No mua ahdisti että ois pitänyt mennä johonkin piiloon, tai että kesken kenkäostelun pitäis mennäkin imettämään, ties kuinka kauaksi aikaa. Ei, mä pystyin imettää vauvaa vaikka kävellessä, eikä sitä ihmiset edes huomannut, koska mä pidin semmosta vauvariepua yleensä kaulan ympärillä. Mulla oli paitoja joissa oli niin iso päänreikä että sai helposti sen laskettua siittä toisen rinnan kohdalta alas.
Mul on kyllä kätevän kokoiset tissit ollut aina, ehkä senkin takia se oli helppoa. Sillon varsinkin kun imetti, ne oli semmoset kovat, että ei ne mennyt mitenkään valtoimenaan.
 
Vieras (ap)
Yliseksualisoi? Siitäkö tässä nyt on kyse, jos en yhtäkkiä osaakaan muuttaa itseäni siihen moodiin, että rinnat ovat vain vauvan ruokkimisen väline ja synnytyksen jälkeen onkin normaalia hengailla tissi paljaana julkisissa paikoissa?
Ja ahdistuminen/nolostuminen tuskin on päätettävissä oleva asia. Ei se kiusallisuus päättämällä katoa.

Voisin hankkia imetysliivit, mutta mitäs minä niillä teen, jos en kykene imettämään julkisella paikalla..
 
"vieras"
Sä voit käyttää liinaa apuna. Mä oon luennoilla yliopistolla, kahviloissa ym imettänyt liinan avulla. Sillä en vilauttele ja kenellekään ei tule kiusallinen olo (tai jos tulee ihan oma ongelma).
 
Vieras (ap)
Imetys ei muutenkaan ole minulla aivan oppikirjojen mukaan sujunut, joten siinä on yksi syy, meillä se ei mene niin, että laitan vauvan tissille ja vauva alkaa imemään reippaasti ja imee niin kauan että on kylläinen. Kyllä se on melkoista säätämistä ollut koko alku..
 
Peyote
Imetys ei muutenkaan ole minulla aivan oppikirjojen mukaan sujunut, joten siinä on yksi syy, meillä se ei mene niin, että laitan vauvan tissille ja vauva alkaa imemään reippaasti ja imee niin kauan että on kylläinen. Kyllä se on melkoista säätämistä ollut koko alku..
Ei se kaikilla heti suju. Ei siitä kannata tuntea mitään sen kummempia fiiliksiä. Ja jos sua ahdistaa imettää julkisesti, niin ei sun oo pakko, eikä siitäkään tarvi tuntee mitään sen kummempia oloja.
 
Mua ei sinänsä kiinnostanut se, jos joku nyt olisi vilauksen rinnasta nähnyt (osasin kyllä homman hoitaa ilman suurempia vilautuksia), mutta se kyllä jännitti että tullaan esim. ravintolassa heittämään pihalle kuten kuulemma eräässä Jumbon ravintolassa.

Paljastelu ei siis jännittänyt vaan ihmisten tuomitseva asenne.
 
Peyote
Mä en koskaan törmännyt siihen että joku olis sanonut jotain vihaisena tai tuijottanut vihaisena ja imetin kyllä ainakin pikaruokapaikoissa. Yleensä ihmiset katsoi vaan uteliaana. Useimmat ihmiset tykkää katsoa kun vauvaa imetetään, niistä se on söpöä ja ihanaa. Minunkaan mielestä se ei ole kovin vakavaa jos vähän rintaa näkyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;28514165:
Mua ei sinänsä kiinnostanut se, jos joku nyt olisi vilauksen rinnasta nähnyt (osasin kyllä homman hoitaa ilman suurempia vilautuksia), mutta se kyllä jännitti että tullaan esim. ravintolassa heittämään pihalle kuten kuulemma eräässä Jumbon ravintolassa.

Paljastelu ei siis jännittänyt vaan ihmisten tuomitseva asenne.
Onko noin jollekulle käynyt :O
 
"vieras"
Toivottavasti löydät vielä muita äitejä, jotka voivat jakaa tuntemuksesi.

Mulla ei ole vielä lapsia, mutta voisin kuvitella että en missään nimessä halua imettää julkisesti. Olen muutenkin ollut aina häveliäs alastomuuden yms. suhteen, eikä tunnetta muuta se, että rinnat ovatkin yhtäkkiä vauvanruokintaväline. Imetys tuntuu muutenkin aika intiimiltä tilanteelta. Hassua kuvitella, että vaikka kassajonossa ottaisin tissin esiin.

Ei siinä mitään, sitten kun se aika tulee, niin menen johonkin eri huoneeseen imettämään, pois muiden silmistä. Ihan hyvin voi niinkin tehdä, eikä siitä minusta tarvitse mitään syyllisyyttä kantaa. Jos joku siitä repii imetysliivinsä, niin siitä vaan. :D
 
Mä laitoin aina harson siihen suojaksi niin ettei kukaan nähnyt vilaustakaan mun tissistä.
Vaikka tiedän kyllä tunteen, en itekään tykännyt imettää muiden nähden. Kotona ei ongelmaa mutta jos oli vieraita tai oltiin julkisella paikalla niin kyllä se oli kiusallista mulle. Varmaan sen takia, kun tiesin että osa kokee olonsa epämukavaksi jos joku imettää/paheksuu sitä julki-imettämistä. Mutta mä imetin silti, kun ei voinut alkaa korvikkeiden kanssa leikkimään. Se harso tosiaan pelasti tilanteen ja yleensä koetin mennä syrjäisimpään nurkkaan jo valmiiksi istumaan.
 
Mun imetystäni tuskin on moni edes huomannut, kiitos hyvien imetyspaitojen ja -liivien sekä kantoliinan :) Milloin missäkin on tullut imeteltyä enkä ole huomannut ihmisten juuri kiinnittävän huomiota. Lapset joskus katsovat ihmeissään :D
 
"vieras"
Itselläni oli ap:n ajatuksia ekan vauvan kohdalla. Kävin sitten imettämässä kaupungilla jossain hyväksi tietämässäni vessassa vauvan (ei suostunut syömään pullosta). Nyt toisen kohdalla en paljoa välitä missä imetän.. Huivi vaan siististi näkösuojaksi ja vauva syömään.. Nyt tosin pitää alkaa etsimään jo rauhaisampia paikkoja kun vauvaa kiinnostaa niin hirveästi kaikki ympärillä tapahtuva, ettei malta imeä. Vessoihinkin mennään harvemmin kun moni vessa on ahdas tuplarattaiden kanssa.

Kukin tyylillään siis :)
 
"mami"
Mulla jännittää julki-imetys lähinnä siksi, että vauva saattaa yhtäkkiä lopettaa syömisen ja alkaa katsella ympärilleen tai repii suojaharson irti: siinä ollaan sitten tissi paljaana. Harvoin kyllä enää imetän ku vauva syö jo kiinteitäkin. Mutta älä ota stressiä imetyksestä! Suurin osa ihmisistä suhtautuu positiivisesti imetykseen ja jos se tehdään ilman kamalaa tissiperformanssia, ei kenelläkään pitäisi olla asiaan nokan koputtamista.
 
imettää
Itse imetän missä vaan milloin vaan, myös kylässä kahvipöydässä mutta ei kyllä tissi vilahda lainkaan, äytän imetysliiveä ja oobin imetyspaitoja, ei vilahda tissi. Ei ole juolahtanut mieleenään etten voisi jossain imettää. Oltiin myös reissulla 10 eri maassa ja joka paikassa imetin surutta eikä kukaan katsout pahasti (tai eivät edes huomanneet imetystä). Tietty jos ei osaa imettää muuten kuin tissin paljastamalla niin ehkä sitten voi harkita. Mutta toisaalta kaupungillakin tulee kuumina päivinä vastaan tyttösiä bikiniyläosat päällä joissa pieni lappu peittää pelkän nännin...
 
Fgh
Mulla meni eka kuukausi totutellessa, mutta sen jälkeen oon imettänyt missä vaan. En käytä mitään liinoja enkä imetyspaitoja vaan ihan tavallisia t-paitoja. Eipä oo kukaan koskaan tullut valittamaan tai jäänyt tuijottamaan.
 
imettää
Alkuperäinen kirjoittaja imettää;28514287:
Itse imetän missä vaan milloin vaan, myös kylässä kahvipöydässä mutta ei kyllä tissi vilahda lainkaan, äytän imetysliiveä ja oobin imetyspaitoja, ei vilahda tissi. Ei ole juolahtanut mieleenään etten voisi jossain imettää. Oltiin myös reissulla 10 eri maassa ja joka paikassa imetin surutta eikä kukaan katsout pahasti (tai eivät edes huomanneet imetystä). Tietty jos ei osaa imettää muuten kuin tissin paljastamalla niin ehkä sitten voi harkita. Mutta toisaalta kaupungillakin tulee kuumina päivinä vastaan tyttösiä bikiniyläosat päällä joissa pieni lappu peittää pelkän nännin...
että imetän aina missään vaan milloin vaan, ihan siis kaupan käytävillä kävellen, kirpparillakin katsoin tavaroita ja imetin samaan aikaan jne. sitten kun lapsi isompi niin voi olla et joutuu istumaan imetyksen ajaksi.
 
"vieras"
Mä en ole kovin usein julki-imettänyt. Varsinkin esikoisen kanssa se tuntui kiusalliselta. Toisen kanssa osasin tehdä sen aika huomaamattomasti, mutta en silti hakeutunut tilanteisiin, jossa olisi ollut pakko. Kauppakeskuksissa on aina lastenhoitohuone ja usein myös imetystila. Autossa imetin usein. Pari kertaa olen imettänyt ravintolan vessassa. Myös ystäväni häissä kävin vessassa imettämässä. Ei toki kaikkein mukavin paikka, mutta sujuu se sielläkin. Mihinkään en ole jäänyt menemättä tämän takia. Kylässä pyysin päästä johonkin muuhun huoneeseen imetyksen ajaksi. Ei kukaan ainakaan mulle ihmetellyt, että miksi siirryin muualle. Jotkut kaverit imettivät kahvilassa, mutta mä siirryin lastenhoitohuoneeseen. Oma valinta ja molemmat tavat mun mielestä ok. Ja paikan etsimistä auttaa lapsen kasvaminen, kun ei enää tarvitse saada ruokaa ekasta älähdyksestä :D
 
Ei hätää
Harson avulla ja imetyspaidalla ja imetysliiveillä huomaamatonta. Ei muuten ole täysimetystä, jos välillä antaa korvikettakin. Minusta oli aiemmin ahdistavaa imettää julkisilla paikoilla, mutta nyt toisen lapsen kanssa eri asia ja ekan kanssa oli rintakumi, mikä hankaloitti asiaa huomattavasti.
 
zazi
Minä imetin lapsiani siellä missä niillä oli nälkä, prismassa (tosin menin jonnekin hiustenkuivaajaosastolle enkä partahöylä :D), ravintolassa, puistossa, jne. Jos oli erikseen olemassa imetysnurkka niin käytin sitä, mut jos ei niin sitten siinä missä olin.

Ei imetyksestä julkisella paikalla tarvii tehdä numeroa. Jos ihan hissun kissun ottaa vauvan syliin ja alkaa imettää, niin sitä ei välttämättä vieressä istuvat edes huomaa. Jos taas tekee siitä hirveän numeron, niin pitäähän lähimmäisten ihmisten kiinnittää sitten tapahtumaan huomiota.

Ja joo, imettää ei tarvii niin että koko tissi höllyy vapaana. Imetysliivit ja paidat käyttöön, sieltä näkyy vaan se rinnanpää joka menee vauvan suuhun :) Jos jotakuta häiritsee se ajatus, että äidin tissi on vauvan suussa niin sitte häiritsee :D
 

Yhteistyössä