Julkinen terveydenhuolto, LUGESTERON tms lääkkeet ja VUOSI yrittämistä?

Eli, kun normaalisti toitotetaan että julkinen terveydenhuolto "ottaa vastaan" kun on vuosi yrittämistä takana, niin koskeeko se koko asiaa vai onko mitään järkeä varata gynelle aikaa ja pyytää lugesteronia tms (mulla liian lyhyt luteaalivaihe 8-9pv) vaikka yrittämistä on takana vasta 4kk?

Kierto siis 21pv, luteaali 8-9pv, eikö luulisi että antaisivat jo näin lyhyen yrityksen jälkeen kun tiedossa mikä mättää?!
 
Minusta jos kierto on noinkin lyhyt voisit ottaa yhteyttä omalle terveysasemalle, pyytää aikaa lääkärille. Jossain oli että jos kierto alle 21vrk niin olisi keltatauhasen vajausta. Eiköhän sulla tuo ehto täyty. Soittoa vaan ja vaadit aikaa!
 
Minulla koko sen päälle kolme vuotta, mitä raskautta 'tehtiin', niin ihan aina luomukierroissa menkat alkoi tuhruvuodolla (välillä ihan normaalivuodollakin) viikko oviksesta. Keltarauhasarvo oli mitattaessa normaali. Lääkärit ei tuohon sitten mitenkään puuttuneet.
Kuulostaa katkeran huutelulta, mutta ootteleppas vielä rauhassa, raskaaksitulemista et voi nopeuttaa. Nämä oikeasti tarpeeseen tarvittavat lääkkeet ei ole mitään poppakonsteja.
Mutta koskaanhan gynekäynnit ei ole turhia, onhan se hyvä välillä varmistaa, että paikat on kunnossa mahdollista odotusaikaa ajatellen. Että jos huolettaa, gynekäynti kannattaa.

Mutta mainitsempa siitäkin, että kun minä aikoinani kävin polilääkärillä, kun raskautta ei kuulunut, niin lääkäri nauroi minut pihalle (keskenmenosta melkein vuosi ja kainalossa vajaat 2v muru). Kysyi suoraa päin naamaa, että mitä sinä täällä teet. Ja käski miehen kanssa sänkyyn. Että varaudu kaikkeen jos gynelle päätät.
 
Mut naurettiin myös pihalle 7kk yrityksen jälkeen, vaikka itsellä oli vahva tunne ettei kaikki ole kunnossa.. sanottiin vaan ettei välivuodot vaikuta/estä raskaaksitulemista! En tiedä mitä ne vuodot oli (ei ollut progesteronivajettakaan), mutta endometrioosi multa myöhemmin löytyi, ja turhaa yritystä takana nyt yli 4 vuotta eikä ivf-hoidotkaan näytä tehoovan..
 
Mun mielestä se kyllä menisi tarpeeseen, koska mitä ihmettä mä odottelen vielä jos kerran luteaalivaiheen ollessa alle 9 päivää, ei raskaus ole mahdollinen? Eikö ole vähän turhaa odotella olematonta?

"Yksi merkki ongelmista voi olla nk. luteaalivaihe eli aika ovulaatiosta kuukautisten alkuun. Normaalisti tämä on 12-16 vuorokautta. Liian lyhyt luteaalivaihe aiheuttaa sen, että kohdun limakalvo rapistuu liian nopeasti ja kun alkion siihen pitaisi kiinnittyä ei se onnistukaan. Alle 9 vuorokauden luteaalivaihe on liian lyhyt raskauden onnistumiselle. Alhainen keltarauhashormonin määrä ei myöskään pysty ylläpitämään kehittyvää raskautta vaikka kiinnittyminen onnistuisinkin. Keltarauhashormoni myös rentouttaa kohdun lihaksia. Alkuraskauden kohdun supistelu saattaa olla merkkinä alhaisesta keltarauhashormonin tasosta."
 
Ehottomasti varaa aikaa tk:hon. Käsittääkseni ne kirjottaa lähetteen julkiselle naistentautienpolille vasta vuojen yrityksen jälkeen, mutta kyllähän ne määrää lääkkeitä vaivaan jos sitä vaadit. Ja kannattaa ottaa ite asioista selvää ja vaatia tutkimuksia ja hoitoja! ite ravasin tk:ssa 1,5 v ihan turhaan valittamassa ku menkat tuli 2-6 kk välein, sanoivat vaan että "ootko varma ettet oo jo raskaana" tai "kyllähän se riittää vaikka menkat on vaan kerran vuojessa, voihan siiitäkin raskaaksi tulla ku yrittää joka toinen päivä koko ajan". että sellanen on suomessa terveyskeskuslekureittan taso :kieh: Nyt sitte vihdoin 2,5 v jälkeen selvis että tuubat täysin tukossa eikä mitään muuta mahollisuutta ku koeputkihedelmöitys, että turhaa ollu kaikki hoijot ja lääkkeet ym mitä on tehty tämä aika.
 
Kiitos neuvoista :)

sain nyt tk:n omalääkärille ajan kesäkuun alkuun, jos saan sillon heti jotain reseptiä niin mahd ehtisi seuraavaan ovikseen. Ärsyttää jos se lääkäri rupee vähättelemään jotain |O
Kuitenkin kaikinpuolin lasta toivotaan ja olemme molemmat nuoria (22+28), terveitä ja työssäkäyviä - eli veroa maksavia. Inhottaa jos kohtelu olisi hormonienkin antamisen osalta sitä "yritä-vuosi-ja-tule-vasta-sitten"....
 
Yksi vaihtoehto on myös mennä yksityiselle gynelle. Siellä osaavat hommansa ainakin. Meille tehtiin tutkimuksetkin yksityisellä ja siirryttiin sieltä sitten julkiselle vuoden yrityksen jälkeen. Sitten päästiinkin suoraan hoitoihin kun tutkimukset oli jo tehty joten aikaa säästyi. No, tulosta ei kyllä ole vielä tullut.... :(
 
Kiitos Tinttara :) Mä ajattelin nyt hyödyntää ton terkkarin omalääkäriajan, mut jos siltä ei heru niin marssin yks. gynelle.

Eihän tuo 21pv kierto ihan tavanomainen ole, vaikkei edes yritettäis lisääntyä. Toi on ollu mulla aina noin lyhyt, joten ei ole mikään "vaihe" kyseessä, eli ei ole pitenemässä.
Lisäks kun lasta toivottais niin ainakin itse järjellä ajattelen että pitäishän siihen lääkettä saada, jo pelkästään kierron normalisoitumiseks :eek:
 

Yhteistyössä