Jumanketa, että teitittely on hämmentävää.

"vieras"
Olen 47v ja mut on pienenä opetettu teitittelemään. Mulle särähtää monessa tilanteessa tosi pahasti korvaan sinuttelu. Kaikkein pahin esimerkki on puhelinmyyjät.

Näitä CallCentereitä on nyt perustettu pitkin poikin ja usein syvälle savoon. Ja huom. murteet ovat ihania ja suuri rikkaus kielessämme, mutta puhelinmyynnissä sinutteluun yhdistettynä ne eivät sovi ollenkaan.

Mun ei tulisi ikinä mieleenikään ostaa puhelinmyyjältä mitään jos hän ei osaa teititellä vaan puhelu alkaa nykytyyliin: No mittee Pirkolle tänään kuuluupi?
 
"vieras"
Mä olen 39 v ja myöskin oppinut teitittelemään. Nykynuoriso ei ilmeisesti osaa teititellä, ainakin myyjät ja hoitajat useimmiten sinuttelevat vanhojakin ihmisiä. Musta se kuulostaa kauhealle! Jotain käytöstapoja pitäisi sentään olla.
 
"vieras"
Kela on alkanut uudistaa asiakaskirjeidensä tekstejä. Tarkoitus on parantaa niiden luettavuutta ja ymmärrettävyyttä. Merkittävimpiä muutoksia on se, että kirjeissä aletaan käyttää sinä-muotoa teitittelyn sijaan.

Kelan viime kevään asiakaspalautekyselyyn vastanneista joka kolmas ilmoitti, että ei ollut ymmärtänyt päätöksessä kerrottuja perusteluja.

Kieli-uudistuksesta kerrottiin Kelan Elämässä-lehden syysnumerossa.

Kelan päätösten kieliasun vaikeaselkoisuus on herättänyt huomiota myös laitoksen johdossa.

Heinäkuussa Kansaneläkelaitoksen eli Kelan pääjohtaja Liisa Hyssälä myönsi Aamulehdessä, että hänen johtamansa laitos kirjoittaa asiakkailleen niin sekavia kirjeitä, ettei edes korkeakoulutuksen saanut entinen ministeri ymmärrä niistä mitään. :LOL:

Aamulehti
 
  • Tykkää
Reactions: MolliMelooni
Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;24833946:
Jösses, mä oon "vasta" 26 ja teitittelen vieraampia ihmisiä - myös nuoria enkä ees oo palveluammatissa. En ikinä oo kokenu teitittelyä hämmentävänä vaan ihan perusasiana joka on hyvien tapojen mukasta
Sama juttu, eikä teitittelyn poistaminen riitä selkiyttämään Kelan kieltä.
 
Loogista olisi että aikuiset ihmiset menisivät töihin eivätkä hakisi kaiken maailman tukia Kelalta.
Oletko kuinka hyvin selvillä, mitä kaikkia avustuksia ja muita asioita kela hallinnoi&hoitaa? Pitäisikö esimerkiksi kuntoutusta tarvitsevien vammaisten tai varusmiesten mennä vaan töihin? Tai eläkeläisten, opiskelijoiden tai sairuslomalle joutuneiden?
 
vrs
Itse kyllä teitittelen vieraita ihmisiä, varsinkin vanhempia, aina. Mummoni kasvatti minut ja hänelle oli kunnia-asia, että lapset osaavat käyttäytyä kohteliaasti.

7v sitten tapasin mieheni mummon ja hän on aivan ihanan sydämmellinen ihminen, eikä mistään kielikoukeroista ymmärrä, mutta edelleen minun tekee mieli vajota maan alle, kun muistelen vahingossa sinutelleeni häntä ensitapaamisellamme. Tajusin mokani jo silloin ja se lipsahtikin suusta vain kerran... Olin kai niin hermostunut, mutta hävettää silti. Kukaan muu ei edes huomannut. :D
 
[QUOTE="niisku";24833952]Mä olen 29v ja teitittelen vanhempia ihmisiä, kuulostaa todella kamalalta, jos vanhalta mummelilta kysytään: Terve, Mitäs sulle laitetaan?[/QUOTE]

Minä täytän 29 ja teitittelen myös itseäni vanhempia ihmisiä. Ja inhoan sitä, että puhelinmyyjä sanoo "meillä on sinulle Phoebsi". Tuntuisi oudolta saada Kelalta sinuttelukirje. "Olemme antaneet sinulle taas oman mokamme takia liikaa rahaa, maksa ne heti takaisin or else".
 
Oletko kuinka hyvin selvillä, mitä kaikkia avustuksia ja muita asioita kela hallinnoi&hoitaa? Pitäisikö esimerkiksi kuntoutusta tarvitsevien vammaisten tai varusmiesten mennä vaan töihin? Tai eläkeläisten, opiskelijoiden tai sairuslomalle joutuneiden?
Tai täytyykö työssäkäyvän luopua 100% kelakorvauksesta lääkkeeseensä, että on ns. hyvä ihminen?
 
JONSERED Karhunkantaja
Oletko kuinka hyvin selvillä, mitä kaikkia avustuksia ja muita asioita kela hallinnoi&hoitaa? Pitäisikö esimerkiksi kuntoutusta tarvitsevien vammaisten tai varusmiesten mennä vaan töihin? Tai eläkeläisten, opiskelijoiden tai sairuslomalle joutuneiden?
Nonnih... nyt kirjoitit itse outoa kieltä. ;) "Kuinka hyvin olet selvillä jne" olisi ollut suomea, tuo ei ollut edes kelaa. :saint:
 
  • Tykkää
Reactions: MolliMelooni
Minusta oli outoa, että minua silmämääräisesti pari kolme vuotta nuorempi mies teititteli minua kassalla.

Kelan kirjeissä taas vois tuntua oudommalta, jos sinuteltaisiin. Ainakin mulle tulleet kirjeet on olleet ihan ymmärrettäviä, mutta taitavat olla helpoimmasta päästä. En ymmärrä miten sinuttelu tekee kelakielestä ymmärrettävämpää. :rolleyes:
 
minä,
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24833957:
Sama juttu, eikä teitittelyn poistaminen riitä selkiyttämään Kelan kieltä.
Kyllä sinuttelu minulle sopii.
Monesti se selventää asioita. Jos sinulta esim. kysyy paljonko teillä on tulot kuukaudessa,senkin voi käsittää että tarkoittaa kaikkia perheenjäseniä.
Selvempi kysyä paljonko sinun tulot on kuukaudessa:)
 

Yhteistyössä