Kätilöopisto, NKL remontin vaikutus?

Hei! Aikaisin olen liikenteessä ajatuksineni, kun raskaus on noin puolessa välissä vasta, mutta kysynpä kuitenkin.

Mä näin esikoisen raskausaikana unen jossa synnytin pihalla lasten uima-altaassa yksinäni :)D) ja siitä jäi kaihertamaan mieleen ajatus vesisynnytyksestä. Esikoista odottaessa en kuitenkaan uskaltanut edes ajatella muuta kuin korkeintaan vettä kivunlievityksenä mutta sekin jäi oikeastaan kokematta kun synnytys käynnistettiin ja siinä oli muita huolenaiheita joiden takia en sitten ajatellut edes koko asiaa.

Kun tulin uudelleen raskaaksi aloin heti hakea tietoa vesisynnytyksistä. Tällä kertaa haluaisin ainakin kivunlievitykseen käyttää vettä edes avautumisen aikana, mutta mietityttää tuo Kätilöopiston tilanne. Nythän nkl on rempassa joten onko kättärillä edes mahdollisuutta ylipäätään päästä esimerkiksi ammeeseen? Tiedän että normaalitilanteessakin mahdollisuudet on rajattuja mutta että voiko edes unelmoida :)

Lisäksi kiinnostaa että:
- Onko kättärillä mahdollisuus myös synnyttää sinne veteen?
- Pitääkö esim käyrille tai kalvojen puhkaisua varten nousta kuivalle maalle?
- Onko mahdollista ottaa oma (vuokrattu) allas mukaan
, pitääkö silloinkin päästä johonkin nimenomaiseen (allas)huoneeseen että voi käyttää?

Olen lukenut netistä synnytyskertomuksia muutamien vuosien takaa, joissa on jopa synnytetty veteen Kätilöopistolla, joten tiedän että se joskus on ollut mahdollista mutta erityisesti tämän remontin aiheuttamat muutokset osastojen valmiuksiin nyt kiinnostavat. Saa kyllä muutenkin laitella kokemuksia että miten synnytys on kättärillä mennyt remontin aikaan. Itse olin siellä 02/13 mutta silloin ei vielä ollut tuota remppaa.
 
Kättärillä on synnytyssaleihin mahtuvia puhallettavia altaita, sekä yksi oikea allas, johon on mahdollisuus myös synnyttää :) Mutta sen saanti on sitten ihan tuurista kiinni.
Noihin puhallettaviin altaisiin pitää ostaa oma muovisuojus (25€) joita saa esim. Kampin Bebesistä. Käyriä varten ei tarvitse nousta vedestä, sillä lähettimet ovat langattomat ja vedenkestävät. Kalvojen puhkaisujen jälkeen ei veteen voi enää mennä, kuin ei myöskään, jos otat puudutteita. Ilokaasua voi sen sijaan nauttia myös vedestä käsin.

Suosittelen erittäin lämpimästi allasta kivunlievitykseen avautumisvaiheessa, itse jaksoin pelkästään sen avulla 7-8cm asti :)

Synnytin kättärillä lokakuussa ja silloin remontin vaikutusta ei kyllä mitenkään huomannut. Synnytysosastolla oli hiljaista ja lapsivuodeosastollakin saimme haluamamme perhehuoneen. Mutta tilannehan toki vaihtelee päivittäin.
 
Kiitos vastauksesta!

Eli ymmärsinkö oikein, että siinä oikeassa altaassa saa synnyttääkin ja siinä voisi siis olla myös lapsivesien tulon jälkeen (kunhan lapsivesi on puhdasta)?

Joo jos siellä on noita puhallettaviakin altaita niin taidan hylätä kokonaan ajatuksen altaan vuokrauksesta, ja elää toivossa ettei osuta sinne ruuhka-aikaan :) Täytyy hakea tuollainen muovisuojus sitten kun h-hetki vähän lähestyy, kiitos vinkistä!
 
Mä kävin tässä hiljattain tutustumassa Kättärin synnytyssaliin.

Sieltä löytyy yksi puhallettava amme, johon tarvitaan se erillinen suojus ja sen lisäksi ainakin yhdessä synnytyssalissa on amme.

Elokuussa rakenneultrassa käydessäni kysyin mahdollisuudesta vesisynnytykseen. Vastaus: HUS:n kanta on, että HUS ei suosittele vesisynnytystä siihen liittyvien riskien vuoksi. Nyt tutustumiskäynnillä kun samaa asiaa tiedustelin, ei tämä synnytyssalin kätilö ollut kuullutkaan moisesta HUS:n kannasta ja hänen mukaan heillä kyllä on synnytetty veteen ja tullaan tarpeen mukaan synnyttämään jatkossakin.

Mutta, varauduttava myös siihen, että aina ei välttämättä ole edes mahdollista päästä ylipäätään ammeeseen (riippuen, onko ammetta vapaana, jos lapsivesi on mennyt ja se on vihreä - ei asiaa ammeeseen tai jos vauvan tila muutoin sellainen, että vaatii tarkempaa seurantaa, mitä ammeessa ei voi tehdä). Kätilöhän ei tule mukaan ammeeseen, että jos vauva sinne syntyy, ei kätilö tule vauvaa sinne ammeeseen sisälle avustamaan ja kaikki kätilöt Kätilöopistolla eivät ole saaneet mitään erillistä vesisynnytykseen vaadittavaa koulutusta (tai asiasta ei ole kokemusta).

Itse synnytin kuopukseni viisi vuotta sitten Tammisaaressa veteen ja tämän kokemuksen pohjalta toivon pääseväni tässä kuukauden sisällä ylipäätään Kätilöopistolle synnyttämään (Naistenklinikan rempan vuoksi on olemassa riski, että Kättärillä voi olla ns. sulku päällä, eivätkä välttämättä ota sisälle synnyttämään - siksi sairaalaan soitettava etukäteen ennen lähtöä) ja toivoisin pääseväni edes avautumisvaiheessa ammeeseen, mikäli moiseen ei estettä nähdä.
 
Juu tiedänkin että siinä on paljon mutkia matkassa kun toivoo vesisynnytystä, joten henkisesti olen varautunut että ei välttämättä ole onnistunut (ja miettinyt vaihtoehtoja). Mutta kiva kuulla että siihen on kuitenkin pieni mahdollisuus :)

Mua myös jännittää vähän tuo, että jos onkin sulku päällä ja joutuu lähtemään johonkin pidemmälle. Mutta täytyy sitten lähempänä katsella vähän ajo-ohjeita valmiiksi, toivoisin kyllä että ei tarvitsisi muualle lähteä. Esikoisen synnytin kättärillä ja ei ole juuri mitään pahaa sanottavaa paikasta :)
 
  • Tykkää
Reactions: enkuli
Niin siinä mulla sitten kävi, että synnyttämään lähtiessä oli sitten Kättärillä suihku ja kehoittivat menemään Naistenklinikalle. Sin män se ajatus ammeesta ja vedestä, mutta sainpahan kuitenkin kokea luonnonmukasen synnytyksen.
 

Yhteistyössä