Kävin juuri lääkärissä sen pissavaivan takia

  • Viestiketjun aloittaja 18v typy
  • Ensimmäinen viesti
18v typy
Lääkärikin epäili että mulla ois joku virtsatulehdus tai sitten se saattaa olla myös emätintulehdus esimerkiksi, paineli myös vatsan päältä ja virtsarakon päältä, eikä rakko ainakaan tuntunut kamalan aralta, ehkä ihan hieman..

Kysyin myös, että voisko mulla olla inkontinenssiä tai yliaktiivinen rakko? Et eikö ne oo yleensä vanhempien ihmisten tauteja ja naisten jotka on esim. synnyttäny

Niin lääkäri vaan nauro siihen ja sano että mä oon vielä niin nuori, että tuskin mulla mitään tuollasta on. Et se ois tosi harvinaista jos minun ikänen sairastais jotain tuollasta. Eikä se noin nopeesti tuu, jos mulla on alkanu sunnuntai aamuna tuntumaan et en pysty pidättää virtsaa ja sit maanantai päivä ollu kokonaan sellasta et käy vähän väliä pissillä, eikä sitä virtsaa tuu kauheesti.

Silti pelottaa...

Nyt oon vaan täällä kirjastossa ja koitan tyhjentää alas tuollasta vesipulloo, pidätellä 3-4h ja käydä antamas sen jälkeen labraan näytteen.
 
Mitä kokeita
Ilmeisesti olet menossa siis virtsakokeeseen? Sinulta pitäisi tutkia tulehdus sekä ainakin klamydia pissasta. Myös hiivatesti kannattaa ottaa (emättimestä), sillä hiivatulehdus voi oireilla myös pissaoireina. Näistä kokeista näkee jo paljon ongelman syytä.
 
sisar ei niin hento valkoinen
Vaivasi kuulostaa IHAN klassiselta VTI:lta (vitsatietulehdus). Kova hädän tunne koko ajan ja pissaa ei silti tule kuin vähän ja virtsatessa voi tuntua kirvelyä, välillä voi tulla jopa verta virtsan mukana, ei aina. Käyt antamassa näytteen, juot ja juot ja juot; happamia juomia suositellaan esim.lisäät veteen sitruunan mehua, sokeroimaton karpalo-tai puolukkamehukin ovat ok. Tärkeintä on "huuhdella" virtsaerityselimiä hyvin" eli siis juoda paljon. Todennäköisesti sinulle määrätään antibioottikuuri.
Tiedän mistä puhun, sama vaiva ollut itselläkin ikäisenäsi, seksin aloittaminen lisää tulehdusriskiä virtsateissä. Lisäksi olen sairaanhoitaja ja ikäisesi tytön äiti. Joten ei hätää, paranet kyllä!!
 
18v typy
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä kokeita;28250734:
Ilmeisesti olet menossa siis virtsakokeeseen? Sinulta pitäisi tutkia tulehdus sekä ainakin klamydia pissasta. Myös hiivatesti kannattaa ottaa (emättimestä), sillä hiivatulehdus voi oireilla myös pissaoireina. Näistä kokeista näkee jo paljon ongelman syytä.
1881 U-KemSeul U-Kemiallinen seulonta

1155 U-BaktVi U-bakteeri, viljely
 
18v typy
Vaivasi kuulostaa IHAN klassiselta VTI:lta (vitsatietulehdus). Kova hädän tunne koko ajan ja pissaa ei silti tule kuin vähän ja virtsatessa voi tuntua kirvelyä, välillä voi tulla jopa verta virtsan mukana, ei aina. Käyt antamassa näytteen, juot ja juot ja juot; happamia juomia suositellaan esim.lisäät veteen sitruunan mehua, sokeroimaton karpalo-tai puolukkamehukin ovat ok. Tärkeintä on "huuhdella" virtsaerityselimiä hyvin" eli siis juoda paljon. Todennäköisesti sinulle määrätään antibioottikuuri.
Tiedän mistä puhun, sama vaiva ollut itselläkin ikäisenäsi, seksin aloittaminen lisää tulehdusriskiä virtsateissä. Lisäksi olen sairaanhoitaja ja ikäisesi tytön äiti. Joten ei hätää, paranet kyllä!!
Ostin kaupasta tuollasen BonaQua matalahiilihappoinen kivennäisvesi, käy varmaan ihan hyvin?

Kun vettä se lääkäri suositteli juomaan ja mitään niitä maustevesiä en viittiny ottaa, aattelin et se pitää olla mahdollisimman neutraalia jota pitää kiskoo.
 
"noh"
Kyllä voi olla nuorellakin pissa vaivoja. Voihan sinulla olla surkastunut virtsarakko, se ainakin on erittäin yleinen vaiva jonka alkuperästä ei ole mitään varmaa tietoa. Sairaaloissa hoidetaan ihan lapsesta vaariin ja mummoon. Normaalisti tuo puhkeaa kyllä 30 vuotiaana.
 
sisar ei niin hento valkoinen
[QUOTE="noh";28250807]Kyllä voi olla nuorellakin pissa vaivoja. Voihan sinulla olla surkastunut virtsarakko, se ainakin on erittäin yleinen vaiva jonka alkuperästä ei ole mitään varmaa tietoa. Sairaaloissa hoidetaan ihan lapsesta vaariin ja mummoon. Normaalisti tuo puhkeaa kyllä 30 vuotiaana.[/QUOTE]

Älä viitsi pelotella, sanoisin nyt sinullekin äidillisesti että höpö höpö. Voisin panna pääni pantiksi että kyseessa on virtsatieinfektio, joka hoituu veden juonnilla ja antibioottikuurilla. Lääkäri määrännyt asianmukaiset näytteet ja sillä sipuli. Ja kyllä ap, ostamasi juoma sopii oikein hyvin!
 
18v typy
[QUOTE="noh";28250807]Kyllä voi olla nuorellakin pissa vaivoja. Voihan sinulla olla surkastunut virtsarakko, se ainakin on erittäin yleinen vaiva jonka alkuperästä ei ole mitään varmaa tietoa. Sairaaloissa hoidetaan ihan lapsesta vaariin ja mummoon. Normaalisti tuo puhkeaa kyllä 30 vuotiaana.[/QUOTE]

Niin minä ajattelinkin.

Miks tai miten mulla ois muka surkastunut virtsarakko?

Jos ei oo aiemmin huomattu mitään poikkeavuutta siinä ja voiko se tosiaan alkaa JO 18v iässä surkastumaan??

Vaipoistakin mie oon päässy hirmu nopeesti jo pienenä eroon, ollu siis nopeasti kehittyny, sama isällä noiden vaippojen kanssa ja äiti on synnyttäny joo, kerran, minut, ei silläkään mitään inkontinenssi vaivaa kait oo, ainakaan tenoja löydy hyllystä... joutuu se kyl joskus juoksee nopeesti kotona vessaan kun ei pysty pidättää pissaa pidempään, mut mä veikkaan et johtuu siitä äidin iästä kun se on jo 46v kuitenki ja sit toisekseen, kerran synnyttäny ja ollu raskaana ja empä usko et on pahemmin lantiopohjalihaksia treenaillu sillonkaan tai ainakaan nyt...

Isä joutuu lenkillä myös useasti käymään esimerkiks monta kertaa kusella kesken kaiken, mut isänkin ikä hipoo jo viidessäkymmenissä. Et rupeisko vähitellen jotain eturauhasvaivaa olemaan...

Toisesta mummosta en tiiä miten sillä on ollu kun se synnytti 4 lasta ja kuoli jo kun oli 8, et kärsikö 80v iässä sit virtsankarkailusta ja tuo mummo mikä on vielä elossa, niin ei siltä KAIT tenoja hyllystä löydy. En tiedä... en oo käyny pitkään aikaan siel

Mut nyt on kiskottu kokonainen vesipullo ja ei ainakaan tunnu yhtään pahalta. Normaalilta niinku sillon ennen, AH <3

Mut oisko tuo lääkäri voinu sit kusettaa minua? Ainakin se vaikutti tosi mukavalta naiselta ja ymmärtäväiseltä ja empaattiselta.. hyvältä lääkäriltä :) Yleistieteen erikoislääkärikö hänen virallinen nimikkeensä oli. Mietin vaan et jos ei sanonu siks niinku ois pitäny et nuorillakin voi olla inkontinenssiä ja yliaktiivista rakkoa koska ei halunnut huolestuttaa minua enempää sillä olin ihan hermona ja jännittyny ja se ehkä näky...
 
Mitä kokeita
1881 U-KemSeul U-Kemiallinen seulonta

1155 U-BaktVi U-bakteeri, viljely
Älä stressaa liikaa, todennäköisesti on tuo tulehdus. Jos ei se, niin sitten varmaan katsovat sen hiivan ja klamydian jotka ovat seuraavat ehdokkaat. Hiilihappo ei tee hampaille hyvää, joten jatkossa suosi ihan puhdasta vettä. Jos/kun kyseessä oli vti, niin jatkossa ennakkotoimet auttavat: seksin jälkeen aina pisulle, juo yleensäkin paljon vettä ja käytä vaikka karpalomehua/-tabletteja ennaltaehkäisyyn.
 
18v typy
Älä viitsi pelotella, sanoisin nyt sinullekin äidillisesti että höpö höpö. Voisin panna pääni pantiksi että kyseessa on virtsatieinfektio, joka hoituu veden juonnilla ja antibioottikuurilla. Lääkäri määrännyt asianmukaiset näytteet ja sillä sipuli. Ja kyllä ap, ostamasi juoma sopii oikein hyvin!
Oon mä siis joskus lukenut jostain et ihan pikkulapsillakin voi olla inkontinenssiä tai esim. ainakin joillakin on tosi usein sitä yökastelua. mut niidenhän suvussa on myös paljon ollu sillon tällästä vaivaa ja empä minä tiiä et meidän suvussa ois. Tai ainakaan mun vanhemmilla molemmilla ollu tai äidin isovanhemmilla.
 
18v typy
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä kokeita;28250858:
Älä stressaa liikaa, todennäköisesti on tuo tulehdus. Jos ei se, niin sitten varmaan katsovat sen hiivan ja klamydian jotka ovat seuraavat ehdokkaat. Hiilihappo ei tee hampaille hyvää, joten jatkossa suosi ihan puhdasta vettä. Jos/kun kyseessä oli vti, niin jatkossa ennakkotoimet auttavat: seksin jälkeen aina pisulle, juo yleensäkin paljon vettä ja käytä vaikka karpalomehua/-tabletteja ennaltaehkäisyyn.
En kyl oo harrastanu viel seksii ollenkaan, joten voiko sillon klamydiaa millään tavalla tulla?

Hiivast en oo varma. Joskus minun alapäätä kyllä kutittaa, mut oon aatellu sen johtuvan karvoista, tai kun oon joskus ajanu posliiniks ja sit jos en jaksakkaan taas ajella, vaan kasvattelen karvotusta nii se ajelu on saattanu ärsyttää sitä karvatuppii ja sit kun se rupee kasvaa se karva sielt takasin nii välillä ärsyttävästi voi kutista...

Joskus vedin paljon kyl makeeta, mut nyt oon koittanu muuttaa mun ruokavalion terveellisemmäks. :) Et kai se ois tullu niinä aikoina sit tuo hiivatulehduskin kun vetäny vitusti sitä makeeta...
 
"joops"
Siis jos on labrakokeeseen menossa, ei sitä vettä tarvitse kiskoa. Sen jälkeen vasta.

Niin ja virtsasairauksia tulee nuorillekin. Itselläni on interstitiaalinen kystiitti. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00727 on ollut jostain 5 vuotiaasta asti varmaan oireita.
 
"nana"
Mulla oireilee välillä jos on VTI myös niin,että ei pysty pidättään. Onneksi tosi harvoin mutta kuitenkin. Siis silloin jos on tulehdus siinä kohtaa mikä säätelee rakon hallintaa niin saattaa vaan valua pieniä määriä (esim muutama tippa) valskahtaa ennen kun tajuaa et nyt oli oikeesti hätä eikä vaan sitä VTI pistelyä. :) Tää oli ihan lääkärissä tutkittu juttu.
 
okkonen
Mulla on joskus ollut päiviä, että pitää koko ajan ravata vessassa eikä kuitenkaan tule kuin muutama tippa. Pari kertaa olen käynyt antamassa virtsanäytteet mutta mitään ei ole ollut. Kannattaa muuten tehdä sitten huolellisesti se pesu ennen näytteen antoa, koska joskus mulla ollut siinä bakteeriviljelyssä ihan vähän kasvua ja se on luultavasti johtunut ihan vaan siitä, että on ollut jotain epäpuhtautta näytettä annettaessa. Mutta mulla ei siis koskaan ole ollut virtsatietulehdusta, vaikka olen sitä epäillyt.

Sullakin varmaan vaan joko ihan perus tulehdus tai sitten ei yhtään mitään. Mun 3-vuotiaalla pojallakin on ollut joskus (esim. eilen) päivä, että käy koko ajan pissalla ilman että valittaisi kipua. Kerran otettiin näytekin ja se oli ihan puhdas. On mennyt aina ohi ne oireet nopeasti. Tiedä sitten, mistä johtuu.

Uskon, ettei sulla mitään ihmeellistä ole. Älä murehdi!
 
18v typy
Mulla on joskus ollut päiviä, että pitää koko ajan ravata vessassa eikä kuitenkaan tule kuin muutama tippa. Pari kertaa olen käynyt antamassa virtsanäytteet mutta mitään ei ole ollut. Kannattaa muuten tehdä sitten huolellisesti se pesu ennen näytteen antoa, koska joskus mulla ollut siinä bakteeriviljelyssä ihan vähän kasvua ja se on luultavasti johtunut ihan vaan siitä, että on ollut jotain epäpuhtautta näytettä annettaessa. Mutta mulla ei siis koskaan ole ollut virtsatietulehdusta, vaikka olen sitä epäillyt.

Sullakin varmaan vaan joko ihan perus tulehdus tai sitten ei yhtään mitään. Mun 3-vuotiaalla pojallakin on ollut joskus (esim. eilen) päivä, että käy koko ajan pissalla ilman että valittaisi kipua. Kerran otettiin näytekin ja se oli ihan puhdas. On mennyt aina ohi ne oireet nopeasti. Tiedä sitten, mistä johtuu.

Uskon, ettei sulla mitään ihmeellistä ole. Älä murehdi!
Et sillä tavalla puhdas pitäis olla.
 
18v typy
[QUOTE="nana";28251019]Mulla oireilee välillä jos on VTI myös niin,että ei pysty pidättään. Onneksi tosi harvoin mutta kuitenkin. Siis silloin jos on tulehdus siinä kohtaa mikä säätelee rakon hallintaa niin saattaa vaan valua pieniä määriä (esim muutama tippa) valskahtaa ennen kun tajuaa et nyt oli oikeesti hätä eikä vaan sitä VTI pistelyä. :) Tää oli ihan lääkärissä tutkittu juttu.[/QUOTE]

Mulla ei virtsa kyl karannu, silleen vaan oli et koko ajan pissitti. Nythän tuo olo rupee olee aika normaali, liekkö ohi menossa tulehdus?
 
18v typy
[QUOTE="joops";28250991]Siis jos on labrakokeeseen menossa, ei sitä vettä tarvitse kiskoa. Sen jälkeen vasta.

Niin ja virtsasairauksia tulee nuorillekin. Itselläni on interstitiaalinen kystiitti. Interstitiaalinen virtsarakon tulehdus :: Terveyskirjasto on ollut jostain 5 vuotiaasta asti varmaan oireita.[/QUOTE]

No onneks mulla ei oo ollu mitään tuollaista.

Tähän asti saanu noiden kusijuttujen kanssa olla ihan terve onneks, pienestä pitäen. Mitä nyt 2 kertaa ehkä elämässäni sairastanu virtsatulehduksen ja joskus ihan kauan aikaa sitten!!

Ja jos katsotaan henkiseltä puolelta sairauksien puhkeamista, kun yleensähän voi olla monesti niin että sillon kun ihminen voi huonosti ja on epätasapainonen, sillon se myös yleensä sairastuu. Eihän mulla tuo henkinenkään puoli vielä ihan kondiksessa oo tai terveys muutenkaan, välillä tulee oirehdittua henkisesti vaikka millä tavalla, niin mut silti.. paremmin mie voin mitä ennen.

En siis ymmärtäisi miksi nyt mikään puhkeaisi, periaatteessa.
 

Yhteistyössä