Käynnistys pelkojen vuoksi?

Hei,

ajattelin kysyä teidän kokemuksia, mietteitä ja ajatuksia seuraavaan asiaan.

Odotan esikoistani, RV 34+0, koko raskaus on ollut enemmän ja vähemmän stressaavaa.. Olen normaalistikin helposti stressaantuva ja murehtivaa sorttia, raskausajasta puhumattakaan. Alkuun pelotti kohdunulkoinen, sen jälkeen pelotti keskenmeno, nyt kohtukuolema.. välillä olen aivan varma että jotain ikävää tapahtuu ja toisinaan päivinä joina vauva liikkuu enemmän, en murehdi niin paljon.

Nyt kuitenkin mitä pidemmälle raskaus etenee, sitä voimakkaammaksi nämä menettämisen pelot tulevat. Mietinkin onko teillä kokemuksia tai tietoa synnytyksen käynnistyksestä ennen LA:ta tällaisilla perusteilla vai täytyykö käynnistys aina olla ns. fysiologisten syiden vuoksi? Tiedän että käynnistyksiä tehdään muistakin syistä, mutta kuinka helppoa sellaiseen on lääkärin "suostumus" saada?
 
Hei!

Minulla on käynnistetty kolme synnytystä 2 viikkoa etuajassa. Käynnistyksen syy on aikaisemman raskauden fetus mortus. Eli pelkojen ja ahdistuksenkin vuoksi synnytys voidaan käynnistää. Minulla tosin taustalla on siis kohtukuolema. Minulla tuo stressi ilmeni mm. sikiön liian korkeina sykkeinä.

Suosittelen, että puhut peloistasi ja toiveistasi neuvolassa, ja kysyt mahdollisuutta päästä ä-polille juttelemaann lääkärin kanssa. Synnytyssairaala on se paikka, jossa käynnistyksestä päätetään.
Pelkojen lieventämiseen voidaan järjestää esim. ylimääräisiä lääkärikäyntejä ja ultria.

Toivotan sinulle rauhaisaa loppuraskautta, kaikki menee varmasti hyvin. Yritä nauttia vauvan potkuista, se on merkki siitä, että asiat on kunnossa kun vauva liikkuu. Elä päivä kerrallaan, sillä ei ne stressinaiheet vauvan syntymään lopu.
 

Yhteistyössä