kaitsiminen

heli-77
Monesti olen ajatellut tätä samaa, et mitens muilla?
Me joudutaan kanssa aina itse kysymään lapsenvahdiks tai et katsoiskos mummu ja pappa lastamme hetken :/ !!!
Siks ei tule vuodessa montaa kertaa kysyttyä, kun "tuntuu" sillonkin kinuamiselta.
Olis kiva et joskus,edes KERRAN sieltäpäin tulisi aloite :attn:
 
Näin
No ei oo kummankaan puolelta kysyneet.
Joskus kysyttiin voisko vahtia lapsia mutta parin kerran jälkeen(kerta/vuosi) tuntu olevan tosi hankalaa joten ollaan oltu ilman lapsenvahteja.
 
näin mummuna olen sanonut lapsilleni, että tänne saa lapset tulla hoitoon aina kun vaan hoitopaikkaa tarvitsevat. En tiedä, että pitääkö vielä erikseen lasta pyytää? Aina ei oman työn ja menojen takia tietenkään voi ottaa, mutta, jos ei mummolla mitään tärkeää menoa ole, niin tottakai lastenlapset voi tulla. Pojan poika saattaa olla joskus viikonkin kerrallaan, mutta tytöntyttö on vielä niin pieni(vasta4kk.) että on vaan ollut pikkuaikoja. Mutta kun hän kasvaa, niin toki saa olla niin kauan kuin haluavat.
 
meillä on tällänen tilanne:mun oma äiti asuu 350km päässä ja miehen vanhemmat 1.5km päässä.välimatkasta johtuen äitini näkee ainoita lapsenlapsiaan vain muutamia kertoja vuodessa,mutta se onkin sitten yleensä viikon mittainen vierailu.mutta sitten nämä appivanhempani kiukuttavat välillä oikein urakalla..no appiukolle ei uskalla jättää kuin 6v ja 4v pojat pariksi tunniksi ja anoppi on työnarkomaani plus kaiket vapaat hän on itte menossa jossain (on nuori vielä,44v)kyllä hän välillä ottaa omasta pyynnöstään toisen pojista jopa viikoksikin mutta sitä tapahtuu n.1-2krt vuodessa.eniten kiukuttaa se kun hän on mein ainut luotettava hoitaja ja itte aina menossa..koskahan ollaan miehen kanssa yhdessä viimeksi päästy käymään jossain saati oltu kokonainen yö kahden..edes hääpäivinä ei olla päästy esim kahden ulos syömään tms.blaah,tämän kirjoittaminen aiheutti lievähkön kiukkupuuskan :/
 
Hämmästynyt äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2005 klo 15:57 Niina kirjoitti:
Kysyykö teillä lapsenne isovanhemmat koskaan että saammeko ottaa pojan/tytön hoitoon vähäksi aikaa tai vaikka yökyläänkin!?
Vai joudutteko aina itse kinuamaan heitä
lapsenvahdiksi?
Olipas omituinen kysymys!
Emme kinua isovanhemmilta yhtään mitään.
Mitä meidän pitäisi muuten heiltä kinutakaan?
Isovanhempien ei tarvitse olla lastenhoitajia tai kotiapulaisia.
Eikä lastenlasten hoito isovanhemmille edes kuulu.

Hoidamme itse lapsemme, kun olemme ne itse hommanneetkin=).
Otamme lapset mukaan sinne mihin voi.
Jos on menoja, mihin lapsia ei voi ottaa mukaan, niin järjestelemme omat menomme puolison kanssa vuorotellen. Toinen vanhemmista on lasten kanssa. Tai jos tarvitsemme harvoin lastenvahtia, niin sellainen kysytään kotiin muualta.

Tosiaankaan, emme kinua isovanhempia lapsenvahdiksi.
Käymme heillä kylässä, ja pidämme yhteyttä. Ja isovanhemmat kyläilevät meillä. Mutta eivät toimi lastenvahteina.


 
Kummatkaan isovanhemmat eivät ole kertaakaan kysyneet lastamme yksin kyläilylle, saatikka yökylään. Kerran vuodessa pyydämme vanhempiani vahtimaan yön yli lasta ja aina ovat suostuneet. Vanhempani ovat vielä työelämässä mukana, joten en edes viitsi kysyä useammin. Muutaman tunnin kaitsimiseen on sitten käytetty lapsen tätejä ja serkkuja.
 
Hannele
OLISPA meijän neidillä edes niitä isovanhempia jossa edes käydä kylässä. mieheni äiti asuu niin kaukana. minun äitini ei ole nähnyt edes meidän 5.5kk vanhaa tyttöä eikä saa koskaan nähäkkään... sellasen tempun mulle teki vuoden vaihteessa. olkaa onnellisia et olette vanhempienne kans väleissä. KAIKILLA EI OLE asiat yhtä hyvin. Mut me hoidetaa lapsemme itse kun on kerran heidät tänne tehtykkin. :'( =)
 
mummu minäkin
Hei, itse olen sanonut että ilmoitelkaa jos tarvitsette hoitoapua ja autan jos suinkin voin. Aina ei sovi kun työtkin on ja joskus muitakin menoja. Eiköhän sopimalla ja keskustelemalla löydy jokaiselle paras käytäntö omaan tarpeeseen. B)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.08.2005 klo 15:19 vieras kirjoitti:
tämä mummo ei hoida lapsenlapsia rahasta vaan rakkaudesta :heart:
Ihanaa, että joku vielä tajuaa tämänkin arvon :flower:
Välillä ottaa päähän nämä "itse pitää hoitaa kun on hankkinut" ihmiset, joiden päähän ei mahdu se, että ehkä isovanhemmat HALUAVAT viettää aikaansa lapsenlasten kanssa omasta halustaan...
 
chrisssien
kyllä he tarjoutuvat vahtimaan jos halutaan mennä jonnekkin ja tulevat ilomielin jos pyydetään.. enimmäkseen kuitenkin ite pyydetään et harvemmin tarjoutuvat mutta joskus kuitenkin=)
 
Marjuska
Vielä tähän omakin näkökantani aiheeseen "pitää itse hoitaa kun on hankkinut". Mites te, jotka ette halua isovanhempia vaivata lastenhoidolla. Ovatko vanhempanne hoitaneet teitä lapsina aina itse vai onko teitä kiikutettu useasti isovanhempien hoiviin? Itse olen jo alle kouluikäisenä viettänyt useita viikkoja kesällä äitini vanhempien luona maaseudulla ja lisäksi talviaikaan ainakin kerran kuussa viikonloppuyön isäni vanhempien luona. Lisäksi 70-luvulla oli ns. kesäsiirtoloita, joissa oltiin 3 viikkoa kerrallaan ja vain viikonlopuiks tuotiin kotiin. Nyt nämä vanhempani, jotka työnsivät minua lapsena isovanhempien tai muiden hoiviin, ovat niin itsekkäitä (edelleen), että suostuvat lapsiemme hoitamiseen vain tosi harvoin = yökylään n. 2 krt vuodessa. Jos äidilläni on työpäivä takana, mutta sen jälkeen viikon vapaa edessä (hän on osa-aikaelälleellä, siis viikon töissä ja viikon vapaalla), niin silloinkaan ei voi lapsia ottaa, koska on töistä väsynyt. Yritän ymmärtää, että 6-kymppistä jo työelämä rasittaa niin, ettei siitä palaudu kovin helposti. Lisäksi äitiä rasittaa tietenkin se, ettei isäni osallistu lasten hoitoon mitenkään. Katsoo vain apaattisena telkkaria tai tekee ristikoita. Hän ei ole sydänvaivojensa takia ollut työelämässä enää kymmeneen vuoteen. Sisaruksia minulla ei ole, joten muilla kuin näillä kahdella lapsellamme (1 v ja 6 v) heitä ei rasiteta. Mieheni vanhemmilla, jotka ovat jo yli 7-kymppisiä, on 11 lastenlasta ja heillä riittää aina aikaa ja rakkautta lapsenlapsilleen. Heilläkin lapsemme ovat joskus olleet, mutta kun niitä lapsenlapsia riittää ja ikääkin on jo noin paljon, emme heitä halua kovin usein rasittaa.
 
Hämmästynyt äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2005 klo 10:19 Marjuska kirjoitti:
Vielä tähän omakin näkökantani aiheeseen "pitää itse hoitaa kun on hankkinut". Mites te, jotka ette halua isovanhempia vaivata lastenhoidolla. Ovatko vanhempanne hoitaneet teitä lapsina aina itse vai onko teitä kiikutettu useasti isovanhempien hoiviin? Itse olen jo alle kouluikäisenä viettänyt useita viikkoja kesällä äitini vanhempien luona maaseudulla ja lisäksi talviaikaan ainakin kerran kuussa viikonloppuyön isäni vanhempien luona. Lisäksi 70-luvulla oli ns. kesäsiirtoloita, joissa oltiin 3 viikkoa kerrallaan ja vain viikonlopuiks tuotiin kotiin. Nyt nämä vanhempani, jotka työnsivät minua lapsena isovanhempien tai muiden hoiviin, ovat niin itsekkäitä (edelleen), että suostuvat lapsiemme hoitamiseen vain tosi harvoin = yökylään n. 2 krt vuodessa. Jos äidilläni on työpäivä takana, mutta sen jälkeen viikon vapaa edessä (hän on osa-aikaelälleellä, siis viikon töissä ja viikon vapaalla), niin silloinkaan ei voi lapsia ottaa, koska on töistä väsynyt. Yritän ymmärtää, että 6-kymppistä jo työelämä rasittaa niin, ettei siitä palaudu kovin helposti. Lisäksi äitiä rasittaa tietenkin se, ettei isäni osallistu lasten hoitoon mitenkään. Katsoo vain apaattisena telkkaria tai tekee ristikoita. Hän ei ole sydänvaivojensa takia ollut työelämässä enää kymmeneen vuoteen. Sisaruksia minulla ei ole, joten muilla kuin näillä kahdella lapsellamme (1 v ja 6 v) heitä ei rasiteta. Mieheni vanhemmilla, jotka ovat jo yli 7-kymppisiä, on 11 lastenlasta ja heillä riittää aina aikaa ja rakkautta lapsenlapsilleen. Heilläkin lapsemme ovat joskus olleet, mutta kun niitä lapsenlapsia riittää ja ikääkin on jo noin paljon, emme heitä halua kovin usein rasittaa.
Lastenhoito ei kuulu isovanhemmille.
Minut on hoidettu lapsena aina kotona, ja ei ole kiikutettu isovanhempien hoidettavaksi. Mummoloissa on käyty kyläilemässä, mutta omat vanhemmat ovat aina hoitaneet. Ja en olisi edes halunnut jäädä mummolaan yksinään, olen aina viihtynyt hyvin kotona. En ole ollut kesäsiirtolassa, enkä olisi semmoiseen halunnut mennäkään.

Alle kouluikäisenä useita viikkoja isovanhempien hoidossa ja 3 viikkoa kesäsiirtolassa, no huh, huh!

Tuttua on, että näistä 1960- ja 70-luvun itsekkäistä, isovanhempia ilmaisina lastenhoitajina pitäneistä vanhemmista, on tullut äärimmäisen itsekkäitä isovanhempia. Nämä isovanhemmat haluavat jyrätä äidin ja isän alleen. Nykyajan trendi on, että isovanhemmat pitävät lapsenlapsia jonkunlaisina "näyttelyesineinä".

Mieheni on ollut lapsena paljon isovanhempiensa hoidettavana. Hän on ollut lapsena mummolassa kuukaudenkin yhteen menoon! Kerran ihmettelinkin anopille, että mitäs Te lapsen vanhemmat sitten teitte, kun olitte itse kesälomalla yms. Miksi ette itse hoitaneet lapsia, vaan lapset piti kuitenkin työntää mummolaan hoitoon? Anoppi ei vastannut tähän mitään.

Mieheni vanhemmat ovat käyttäneet härskisti omia isovanhempiaan ilmaisina lastenhoitajina ja mummoloita lasten varalaskupaikkoina. He ovat nyt mukavuudenhaluisia isovanhempia. He haluavat kuoria omista lapsenlapsistaan vain kermat päältä, vanhemmille kuuluu "arjen työ".

En ymmärrä vanhempia, jotka työntävät lapsiaan mummolaan hoitoon pitkiksi ajoiksi kerrallaan. En laita omia lapsia mummolaan yökylään pienenä. Alle kouluikäisiä lapsia en laita ollenkaan yökylään. Kouluikäisenä lapset ovat olleet yksinään yökylässä, ja pisin aika on ollut muutama päivä. Lastenhoito ei isovanhemmille kuulu B).
 
Marjuska

[/quote]

Lastenhoito ei kuulu isovanhemmille.
Minut on hoidettu lapsena aina kotona, ja ei ole kiikutettu isovanhempien hoidettavaksi. Mummoloissa on käyty kyläilemässä, mutta omat vanhemmat ovat aina hoitaneet. Ja en olisi edes halunnut jäädä mummolaan yksinään, olen aina viihtynyt hyvin kotona. En ole ollut kesäsiirtolassa, enkä olisi semmoiseen halunnut mennäkään.

Alle kouluikäisenä useita viikkoja isovanhempien hoidossa ja 3 viikkoa kesäsiirtolassa, no huh, huh!

Tuttua on, että näistä 1960- ja 70-luvun itsekkäistä, isovanhempia ilmaisina lastenhoitajina pitäneistä vanhemmista, on tullut äärimmäisen itsekkäitä isovanhempia. Nämä isovanhemmat haluavat jyrätä äidin ja isän alleen. Nykyajan trendi on, että isovanhemmat pitävät lapsenlapsia jonkunlaisina "näyttelyesineinä".

Mieheni on ollut lapsena paljon isovanhempiensa hoidettavana. Hän on ollut lapsena mummolassa kuukaudenkin yhteen menoon! Kerran ihmettelinkin anopille, että mitäs Te lapsen vanhemmat sitten teitte, kun olitte itse kesälomalla yms. Miksi ette itse hoitaneet lapsia, vaan lapset piti kuitenkin työntää mummolaan hoitoon? Anoppi ei vastannut tähän mitään.

Mieheni vanhemmat ovat käyttäneet härskisti omia isovanhempiaan ilmaisina lastenhoitajina ja mummoloita lasten varalaskupaikkoina. He ovat nyt mukavuudenhaluisia isovanhempia. He haluavat kuoria omista lapsenlapsistaan vain kermat päältä, vanhemmille kuuluu "arjen työ".

En ymmärrä vanhempia, jotka työntävät lapsiaan mummolaan hoitoon pitkiksi ajoiksi kerrallaan. En laita omia lapsia mummolaan yökylään pienenä. Alle kouluikäisiä lapsia en laita ollenkaan yökylään. Kouluikäisenä lapset ovat olleet yksinään yökylässä, ja pisin aika on ollut muutama päivä. Lastenhoito ei isovanhemmille kuulu B).
[/quote]

Miehesi vanhempien käytös vaikuttaa kummallisen tutulta... Ehkäpä miehesikin on syntynyt 60- ja 70-lukujen taitteessa. Olisi tosi mukava kuulla 6-kymppisten mummujen mielipiteitä kyseiseen aiheeseen.
 

Yhteistyössä