kaitsiminen

mummu 60v
Mielipiteeni, kun kerran kysytään:
Joskus tulee tilanteita jolloin mummojen apua tarvitaan. Silloin on hyvä jos mummo mielellään auttaa lastenhoidossa. Mummoa ei kuitenkaan saa huvikseen pistää hoitamaan lapsia jatkuvasti. Yli 60v ihminen on jo monta kertaa väsynyt eikä jaksa leikkiä pienten lasten kanssa. Joka viikonloppu ei lapsia pidä viedä mummolaan, jos ei ole erityistä syytä.
Hyviä syitä antaa lapset mummon hoitoon on: oma väsymys, työkeikat, oma sairaus jne

Myös pitää ottaa huomioon että jos mummo käy vielä töissä niin hän tarvitsee lepoa viikonloppuisin.

Jos haluatte tietää todella miten paljon mummo haluaa lapsia hoitaa niin kysykää asiaa niin että mummon on helppo siihen vastata loukkaamatta ketään. Vaikkapa että" mites paljo mummot jaksais yleensä lapsia hoitaa, kerran kuussa päivän vai useamman, vaiko kerran vuodessa muutaman päivän". Kun asiaa kysyy puolileikillään niin voi saada hyvän vastauksen. Kuten minä kun kysyin joulun vietosta ja vieraista niin sain kuulla että minnekään ei mennä eikä ketään toivota käymään. niinpä emme ole tavanneet pariin vuoteen joulun aikaan lainkaan. Joululahjat ostan ja odotan että nuoret käyvät ne hakemassa joko ennen joulua tai joulun jälkeen. Viimeksi hakivat tammikuun puolessa välissä.

Minä kyllä odotan myös miniöiden ja vävyjen auttavan minua vastavuoroisesti jos kerran lapsia hoidan. Ikkunanpesut ja mattojen pesut voisi olla nuorten kontolla. Muutamat yökyläilyt ei ole mielestäni lastenhoitoa vaan mummun nautintoa.
 
mummu58
Minä myös hoidan lapsenlapsiani rakkaudesta - en rahasta. :heart:

Olen työssäkäyvä ja täytyy myöntää että kyllä työviikko jo uuvuttaa tässä iässä.
MUTTA silloin kun sovitaan että piiperot tulevat meille hoitoon/kylään tai me sanomme että mummolaan, niin silloin en tee mitään muita arkihommia,ei pyykinpesua eikä isoja siivouksia.
silloin keskitytään elämään ja olemaan pienten ehdoilla, ulkoillaan ja vaikka ihan malliksi hoidetaan puutarhaa, askarrellaan, piirretään tai vaikka leivotaan pikkupullia.
meillä vaari hoitelee ruuanlaitto puuhat, niin saamme useinkin käydä valmiiksi katettuun pöytään
ja sitten tietysti saunomme, niinpä illalla on sekä pikkuväki että mummu ja vaari valmiita höyhensaarille
no, kuinka usein näin teemme? ehkä kerran kuukaudessa , ei aina, josku useimmin ja joskus harvemmin, ja viikonloppuisin.
jos on akuutti tarve viikolla lastenhoitoon, me menemme lasten kotiin, niin iltarutiinit pysyvät paikoillaan.
nyt on mummulla ja vaarilla vähän kiireitä kun on muutto edessä, mutta sitten taas kuukauden kuluttua on uusi koti kunnossa, on kiva pientenkin tulla uuteen mummolaan =)
 
Koivu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.09.2005 klo 08:54 mummu58 kirjoitti:
Minä myös hoidan lapsenlapsiani rakkaudesta - en rahasta. :heart:

Olen työssäkäyvä ja täytyy myöntää että kyllä työviikko jo uuvuttaa tässä iässä.
MUTTA silloin kun sovitaan että piiperot tulevat meille hoitoon/kylään tai me sanomme että mummolaan, niin silloin en tee mitään muita arkihommia,ei pyykinpesua eikä isoja siivouksia.
silloin keskitytään elämään ja olemaan pienten ehdoilla, ulkoillaan ja vaikka ihan malliksi hoidetaan puutarhaa, askarrellaan, piirretään tai vaikka leivotaan pikkupullia.
meillä vaari hoitelee ruuanlaitto puuhat, niin saamme useinkin käydä valmiiksi katettuun pöytään
ja sitten tietysti saunomme, niinpä illalla on sekä pikkuväki että mummu ja vaari valmiita höyhensaarille
no, kuinka usein näin teemme? ehkä kerran kuukaudessa , ei aina, josku useimmin ja joskus harvemmin, ja viikonloppuisin.
jos on akuutti tarve viikolla lastenhoitoon, me menemme lasten kotiin, niin iltarutiinit pysyvät paikoillaan.
nyt on mummulla ja vaarilla vähän kiireitä kun on muutto edessä, mutta sitten taas kuukauden kuluttua on uusi koti kunnossa, on kiva pientenkin tulla uuteen mummolaan =)
Tästä huokuu oikea välittäminen. Tällaisesta mummolasta varmaan kaikki unelmoivat lapsilleen...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.09.2005 klo 22:55 Koivu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.09.2005 klo 08:54 mummu58 kirjoitti:
Minä myös hoidan lapsenlapsiani rakkaudesta - en rahasta. :heart:

Olen työssäkäyvä ja täytyy myöntää että kyllä työviikko jo uuvuttaa tässä iässä.
MUTTA silloin kun sovitaan että piiperot tulevat meille hoitoon/kylään tai me sanomme että mummolaan, niin silloin en tee mitään muita arkihommia,ei pyykinpesua eikä isoja siivouksia.
silloin keskitytään elämään ja olemaan pienten ehdoilla, ulkoillaan ja vaikka ihan malliksi hoidetaan puutarhaa, askarrellaan, piirretään tai vaikka leivotaan pikkupullia.
meillä vaari hoitelee ruuanlaitto puuhat, niin saamme useinkin käydä valmiiksi katettuun pöytään
ja sitten tietysti saunomme, niinpä illalla on sekä pikkuväki että mummu ja vaari valmiita höyhensaarille
no, kuinka usein näin teemme? ehkä kerran kuukaudessa , ei aina, josku useimmin ja joskus harvemmin, ja viikonloppuisin.
jos on akuutti tarve viikolla lastenhoitoon, me menemme lasten kotiin, niin iltarutiinit pysyvät paikoillaan.
nyt on mummulla ja vaarilla vähän kiireitä kun on muutto edessä, mutta sitten taas kuukauden kuluttua on uusi koti kunnossa, on kiva pientenkin tulla uuteen mummolaan =)
Tästä huokuu oikea välittäminen. Tällaisesta mummolasta varmaan kaikki unelmoivat lapsilleen...
Multakin
:flower: ja :hug:
 
Sarde
Meillä avomieheni vanhemmat ottavat mielellään lapsemme hoitoon(siis meillä vasta yksi lapsi)ja pyytävätkin usein että milloin hän tulisi yökylään tms.Haluaisivat varmaan enemmän hoitaa(kun vielä jaksavat ja eka lapsenlapsi),mutta vauvana hoidimme pääasiassa itse ja n.1v. etteenpäin"raaskimme"jo antaakin hoitoon.Onhan niitä sellaisia menojakin mihin ei lasta voi viedä.Minun äitini on hiukan vanhempi ja sairaseläkkeellä,joten lapsemme on harvoin siellä yökylässä(kylässä kylläkin)ettei äitini väsyisi ja sitäpaitsi hänellä on kolme lastenlasta.Oikein kultaisia isovanhempia meillä kyllä on!
 
Oma äitini kysyy useinkin voisiko lapsemme tulla hänelle hoitoon/yökylään.Asuu vajaan sadan kilsan päässä joten ihan joka kerta en lähde lapsia hänelle viemään,hänellä ei puolestaan ole autoa saati edes ajokorttia että voisi itse hakea lapset.

Anoppi onkin sitten eriasia.Asumme samalla paikkakunnalla mutta oma-aloitteisesti hän ei lapsia hoitoon tahdo.Itse saan soitella ja kysellä josko lapset voisi hänelle viedä esim.hammaslääkärin ajaksi.Mielellään kuitenkin hoitaa lapsiamme ja lapset tykkäävät olla hänen ja appiukon kanssa.
 

Yhteistyössä