Kaksoset tulossa! Voiko tästä selvitä?

  • Viestiketjun aloittaja "annu"
  • Ensimmäinen viesti
"annu"
Voi apua, eilen selvis np-ultrassa, että meille on tulossa kaksoset! Ei voi olla totta. Nämä on siis meidän ensimmäiset lapset ja oon ihan paniikissa. En osannut villeimmissä unissakaan kuvitella että mun mahassa kasvaa kaksi lasta. Raskaus on ollut tosi helppo ja pientä väsymystä on vain ollut.

Me suunniteltiin miehen kanssa, että meille tulee vain yksi lapsi, maksimissaan kaksi, mutta nekin isolla ikäerolla. Ja nyt niitä tuleekin kaksi kerralla. Kaikki suunnitelmat menee ihan uusiksi nyt. Pitää varmaan vaihtaa asuntoa ja autoa ihan ensimmäiseksi! Mun oli tarkoitus pitää lyhyt äitiysloma, mutta mitenhän senkin nyt käy.

Mulla ei oo mitään kokemusta lasten hoidosta, edes yhden lapsen! Miten ihmeessä selviän kahdesta?

Olen ihan oikeasti aivan paniikissa. Onko mitään vinkkejä, miten kahden vauvan kanssa selviää? Entä jos kummallakin on koliikki? Jääkö mulle enää yhtään vapaa-aikaa? Mies tekee vuorotyötä, eikä voi edes pitää isyyslomaa!
 
ojeo
noo...näin se elämä opettaa että kaikkea ei voi itse niin tarkkaan suunnitella tai päättää. yhden vauvan kanssa elämä on vaikeimmilkaankin aika siedettävää unenpuutteesta jne huolimatta...mutta kahden kanssa se ajaa helposti hulluuden partaalle, jos ei jo etukäteen huolehdi siitä että ympärillä on riittävä turvaverkko (vaikka sitten tarvittaessa palkatun avun muodossa jos sukulaisia ei ole avuksi).

tai no ainakin mitä olen sivusta seurannut läheltä yhden kaksosperheen elämää niin se on järkyttävän rankkaa huonosti nukkuvien kaksosten kanssa...heillä ei valitettavasti apua ole ollut saatavilla (meillä välimatka puoli maapalloa...)

mutta kyllä ihminen selviää kun ei ole muutakaan vaihtoehtoa.
 
"annu"
noo...näin se elämä opettaa että kaikkea ei voi itse niin tarkkaan suunnitella tai päättää. yhden vauvan kanssa elämä on vaikeimmilkaankin aika siedettävää unenpuutteesta jne huolimatta...mutta kahden kanssa se ajaa helposti hulluuden partaalle, jos ei jo etukäteen huolehdi siitä että ympärillä on riittävä turvaverkko (vaikka sitten tarvittaessa palkatun avun muodossa jos sukulaisia ei ole avuksi).

tai no ainakin mitä olen sivusta seurannut läheltä yhden kaksosperheen elämää niin se on järkyttävän rankkaa huonosti nukkuvien kaksosten kanssa...heillä ei valitettavasti apua ole ollut saatavilla (meillä välimatka puoli maapalloa...)

mutta kyllä ihminen selviää kun ei ole muutakaan vaihtoehtoa.
Juuri tuota mä pelkäänkin... Että hulluksi tulee, eikä saa nukuttua IKINÄ. Varmasti sitä jotenkin pärjää, mutta mullakin on taustalla paha työuupumus mikä johti masennukseen ja alan vaihtoon. Lapsista en ole edes haaveillut aikaisemmin, mutta mies sai puhuttua ympäri.

Meidän sukulaiset on vähän ympäri Suomea... Lähellä asuu vain miehen äiti, joka ei oo mitenkään kovin paljon mukana meidän elämässä. Kenellekään ei olla vielä kerrottu koko raskaudesta! Kaikki saa varmasti sydänkohtauksen kun kuulevat. Eivät varmaan ois uskoneet että me ikinä hankittais lapsia.

Miten kahden lapsen kanssa onnistuu reissaaminen tai ylipäätään liikkuminen yhtään missään?
 
t u
Herranen aika! Älä tuota ojeon viestiä lue ainakaan uudelleen. Sinun lapsesi voivat olla maailman helpoimpia vauvoja etkä tule potemaan esim. unen puutetta sen enempää kuin yhden vauvan äitikään. Muista, että ETUKÄTEEN et voi tietää, minkälaista tulee olemaan sitten, kun vauvat ovat syntyneet.
Tunnen muutamat kaksosten vanhemmat (joilla kaikilla on vielä monta lasta ennen kaksosia) ja hyvin ovat selvinneet. Nyt lopetat kaikenlaisten kauhukuvien maalailun!
 
Onnea kaksosista! Elämää ei vaan aina voi suunnitella niin tarkkaan. Siitä vapaa-ajasta että eipä sitä juuri yhdenkään esikoisvauvan kanssa jää, eli sen puoleen ei kannata surra. Mutta jos oikeasti et halua kahta vauvaa niin vauvaa odottavia adoptio perheitä on todella paljon.
 
"vieras"
Toi on mun pahin painajainen sitten, kun lastenteko tulee ajankohtaiseksi meillä. Miehen lähisuvussa on muutamia kaksosia. Mä olen nähnyt jopa monena yönä unia, miten saan neloset tai kolmoset ja sitten olen ihan kauhuissani!

Ymmärrän siis shokin, mutta kyllä sinä ja TE pärjäätte. Tukea saatte varmasti. Rankkaa varmaan tulee olemaan, kun vielä ensimmäiset lapset, mutta asennoidu jo valmiiksi siten, että tästä selvitään! Luulisin, että ekat kuukaudet on hankalimpia, koska totuttelet asiaan ja toimintatapoihin. Luulisi, että lasten kasvaessa se tuntuu ihan samalta kuin kaksi lyhyellä aikavälillä syntynyttä lasta.

Onnea joka tapauksessa, ole sinäkin onnellinen! <3
 
"Tuplamamma"
Et tule selviämään! Et tietenkään, koska tässä maailmassa ei ole muitakaan täysipäisiä kaksoslapsia, saatikka vanhempia. Minäkin olin suunnitellut vaikka mitä, vauvaa en ollut ikinä pitänyt aiemmin edes sylissä ja ainoana lapsena en ollut ihan varma siitä sisarustenkaan tarpeesta...En selvinnyt, minusta tuli ihan sekopää :(. Olen hulluna kaksospoikiini, olen totaalisen sekaisin miehestäni jonka kanssa meistä on lasten kautta muodostunut supertiimi ja viurahtanut tähän helppouteen, kun lapset touhuavat keskenään minkä kerkeävät...
 
kaksin verroin
Rehellisyyden nimissä ois aika hurja ajatus jos tässä olisi itsellä nyt 2kk:n ikäisen vauvan lisäksi toinen samanlainen. Sen verran raskaita kyyneliä olen jo nyt vuodatellut väsymyksestä. MUTTA jos ajattelen, että näitä olisikin siunaantunut kaksi, niin sitten niitä olisi kaksi ja siitä vaan selvittäisiin!

Neuvolasta saat varmasti jeesiä ja ota siellä heti esille, että pelkäät omaa jaksamista ja että sulla on ollut tuo työuupumus+masennus, varmasti vaikuttaa siihen, että hanakammin tarjoavat apua ja mietitte minkälaista apua teille olisi mahdollista järjestää. Tottakai kai ymmärtää, että kaksosten kanssa on kaksinverroin rankempaa ja sitten taas ihanampaa, ainakin jossain vaiheessa.

Ei teidän asuntoa tarvitse heti vaihtaa...johan ne ne menee molemmat pienessä tilassa pitemmän aikaan. Ja liikkumiseen tuplarattaat ja autoon jos on mahdollista kiinnittää kaksi telakkaa ja turvakaukaloa.

Kannattaa tutustua ainakin seuraaviin:

http://www.suomenmonikkoperheet.fi/monikko2008/

https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/50191/Huusari_Minna.pdf?sequence=1

Kyllä te selviätte!! Ja minun mielestä on ihan normaalia tuntea pakokauhua ja itkuakin ja järkytystä ja että saako tän homman vielä perua. Onhan se ihan eri asia saada kaksi kuin yksi vauva, mutta toivotaan että ajatus kahdesta nuppusuusta muuttuu pian iloksi... apua on saatavilla, pyydä sitä, vaadi sitä!!

Tsemppiä ajatuksille, odotukselle ja ONNEA!! <3
 
kaksosten äiti :)
Onnea! Kaksosten kanssa pärjää oikein hyvin :)

Kaksosten kanssa pitää vaan tehdä asioita vähän eri lailla kuin yhden, joten paras vinkki on se, että heti alusta alkaen

- Etsit netistä tai livenä samanikäisiä kaksosvauvaperheitä vertaiskavereiksi.
- Älä ikinä vertaa itseäsi yhden esikoisvauvan äitiin. He ovat usein todella ankaria erilaisissa periaatteellisissa lastenhoitomenetelmissä, joten olet helposti "alakynnessä" tai joudut suorittamaan äitiyttäsi.
- Etsi ratkaisu sen mukaan, mikä teidän tilanne ja ongelma juuri sillä hetkellä on. Älä etukäteen mieti mahdollisia uhkakuvia, koska jokainen perhe ja jaksamiskyky on erilainen.
- Kaksosista on todella paljon iloa teille ja todella pienestä (0,5-2-vuotiaasta) jo seuraa toisilleen!
 
kaksosten äiti :)
Miehesi saa kyllä lain mukaan pitää isyyslomaa, joten sitäkin nyt sitten valmistelemaan! Tämä on todella hyvä syy, jos ei muuten uskalla työpaikalla asiaa ilmoittaa ;) Kaksosten takia saa vielä lisäkuukausiakin, joten kannattaa selvittää nämä asiat hyvin.
 
Kahden kanssa kyllä pystyy hyvin reissaamaan ja kulkemaan. Varsinkin jos olet miehen kanssa reissussa liikkeellä niin molemmille lapsille löytyy "oma aikuinen". Mulla 3 lasta pienillä ikäeroilla, helpommalla olisi varmasti päässyt jos toka raskaus olisikin jatkunut kaksosraskutena (mulla meni silloin toinen alussa kesken tai sitten oli tm, ei varmuutta), ja lapsiluku olisi silloin tullut täyteen.

Jos itse nyt tulisin raskaaksi ja kaksoset olisivat tulossa (eli lapset nro 4 ja 5 meidän perheessä), niin se olisi jo katastrofi. Mies varmasti sairastuisi entistä enemmän, asuntoon ei enää mahduttaisi ja autot pitäisi vaihtaa. Onneksi ei tarvitse miettiä sellaisia, meidän lapsiluku on todellakin täynnä nyt.
 
"annu"
Alkuperäinen kirjoittaja kaksosten äiti :);28520952:
Onnea! Kaksosten kanssa pärjää oikein hyvin :)

Kaksosten kanssa pitää vaan tehdä asioita vähän eri lailla kuin yhden, joten paras vinkki on se, että heti alusta alkaen

- Etsit netistä tai livenä samanikäisiä kaksosvauvaperheitä vertaiskavereiksi.
- Älä ikinä vertaa itseäsi yhden esikoisvauvan äitiin. He ovat usein todella ankaria erilaisissa periaatteellisissa lastenhoitomenetelmissä, joten olet helposti "alakynnessä" tai joudut suorittamaan äitiyttäsi.
- Etsi ratkaisu sen mukaan, mikä teidän tilanne ja ongelma juuri sillä hetkellä on. Älä etukäteen mieti mahdollisia uhkakuvia, koska jokainen perhe ja jaksamiskyky on erilainen.
- Kaksosista on todella paljon iloa teille ja todella pienestä (0,5-2-vuotiaasta) jo seuraa toisilleen!
Kiitos! Muiden kaksosäitien kommentteja on kiva kuulla. Mun parhaalla ystävällä on vauva, jolla on ollut tosi paha koliikki sekä maitoallergia. Äiti on aivan väsynyt. Siksi pelottaa, että mitä jos meillekin tulee kummallekin kaikkia vastaavia ongelmia.

Pitäisi asennoitua varmasti vähän paremmin, mutta tämä uutinen tuli kyllä niin puskista. En ois ikinä uskonut että näin voisi käydä.

Mies on aivan onnessaan ja suunnittelee jo kaikkea. Itse en oo vielä tässä jutussa yhtään mukana. Pää käy ylikierroksilla ja pelottaa.

Meillä on tosi pieni kaksio (hissittömän talon kolmannessa kerroksessa), pieni auto ja mulla ei ole itsellä edes ajokorttia. Asutaan ihan keskustassa, eikä tää oo kovin lapsiystävällinen asuinalue. Kaikki menee ihan uusiksi.

Mutta kyllä tää tästä. Pitää saada nyt vain omat ajatukset kasattua, niin ehkä tästä uutisesta voi jossain vaiheessa iloitakin.
 
kaksosten mami
Sitten kun ne syntyy, et kumpaakaan antaisi enää pois. Kyllä siihen sopeutuu. Jos jotain vinkkejä voisin antaa, niin kaikkea pitää ostaa aina 2. Ja kun kaksoset on useimmiten samankokoisia niin samankokoisia vaatteita. Bodyja tarvii paljon siinä vaiheessa kun alkaa pulauttelu ja kuolaaminen. Ja siltikin saa aina olla pesemässä vaatteita. Vauvoille sama rytmi, herätät toisen heti perään syömään. Tuttipulloja tarvii n. 20 kpl. (ellet sitten onnistu hyvin imettämisessä). Pullot kannattaa pestä ja keittää 2 kertaa päivässä isommassa erässä. Yön maidot kannattaa laittaa valmiiksi pulloihin ja jääkaappiin, mahdollisesti myös enemmän. Esim. seuraavan päivän maidot voi laitella aamulla valmiiksi jääkaappiin. Vauvat lattialle peiton päälle köllimään jo aika aikaisin, ei kannata totuttaa siihen, että aina on sylissä. Nuku aina kun vauvat nukkuvat, yritä nukkua myös päivällä. Ennakoi ja priorisoi välttämättömät hommat mielummin etukäteen. Koliikkivauvan kanssa ei kannata hermostua, rauhallinen syli auttaa. Sohvalle vaan kattoon telkkaria, ja itkevä vauva menee siinä sylissä, välillä kannattaa vaihtaa asentoa, esim. vatsalleen jalkojen päälle, ja vähän taputtaa peppua, niin ilmatkin voi tulla paremmin pihalle. Onnea ja tsemppiä!!!!! :)
 
"mona"
Ei oo kaksosia, mut oikeesti, kyllä sä selviät. Vauvan kanssa voi olla helppoa tai vaikeaa, on niitä sitten yksi tai kaksi. Sulla on kuitenkin mies siinä apuna eikä teillä ole muita lapsia. Aika menee tosi nopeasti ja puolen vuoden päästä, ne ei enää oo vauvoja, kun alkavat liikkua eteenpäin ja niistä on toisilleen seuraa. Tottakai kahden kanssa pääsee liikkumaan. Liikkuuhan äidit kolmenkin lapsen kanssa. Meillä kolme lasta pienillä ikäeroilla eikä liikkuminen aina helppoa ole, mutta siihen saakin varautua lasten kanssa että tylsää ei ole.
 
"mamaA"
Tulette selviämään ihanvarmasti. kun ensijärkytyksestä selviät ja vaihdat asenteen. niin varmasti. helppoa se ei tule olemssn, mutta helppoa se ei ole sen yhdenkään kans jos asenne on tuo. ihania pieniä ohmeitä teille tulossa.
 
"hmm"
Kyllä sä selviät. Mutta kannattaa noudattaa tarkkaa rytmiä mahdollisimman alussa joka päivä niin helpottuu (mun mielestä helpottaa jo yhdenkin vauvan kanssa, itse loin rytmin n. 2kk iässä). Siis että heräätte joka päivä suunnilleen samaan aikaan ja päikkäreille samaan aikaan. En sitten tiedä miten kahden vauvan samanaikainen syöttö onnistuu :D Mulla tosin tuli maitoa niin paljon et välillä toivoi et olis ollu 2 vauvaa...
 
Kaksoset voi olla myös todella samanlaiset ja samantahtiset. Itse hoidin yhdet vastasyntyneistä lähes 2v saakka ja tuntuu että oma ainoani oli paljon rankempi tapaus kun ne kaksi. Nukkuivat hyvin ja yhtäaikaa,toinen oli oikea aurinko ja toinen kärsi vatsavaivoista. Helposti pystyi toista kanniskelemaan ympäri huushollia toisen köllöttäessä tyytyväisenä viltillä. Heitä ruokittiin pulloilla, vuorotellen toinen söi sängyssä ja toinen sylissä. Mössöjä syötin niin että laitoin vierekkäin vauvat ja molemmilla käsillä syötin. Se nälkä kun tuli yhtäaikaa aina. Sitä ap oppii löytämään keinoja ja selviämään. Nuo lapset eivät omiani olleet mutta käytännösä olin heille äiti ne ekat vuodet.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28524055]kaikki muutkin kaksosten vanhemmat ja yksinhuoltajatkin on selvinneet.[/QUOTE]

Selvinnyt ja selvinnyt... Me maksetaan vieläkin yli 10 vuoden jälkeen velkoja jotka syntyi suurista kuluista ja uupumuksesta, kun emme jaksaneet selviä kaikkia maksuja... meillä oli siis ainakin yhtä helvettiä, enkä nauttinut pätkän vertaa kahdesta vauvasta !
 
Nou hätä!
Täällä myös kaksosten äiti! Minulla on pelkästään hyvää sanottavaa :) Raskausaika oli helppo samoin kuin synnytyskin. Imetys ei onnistunut, mutta lypsin muutaman kuukauden ja sitten siirryttiin korvikkeeseen kun maidon tulo tyrehtyi. Pojat olivat hyvin helppoja vauvoja. Terveitä, hyväntuulisia, eivät itkeneet kuin ehkä nälkää ja ekoista viikoista asti ovat nukkuneet yöt. Ei ole siis tarvinnut heidän takia valvoa, tai kärvistellä itkuisuutta. Oppivat toisiltaan kaikenlaista (hyvää ja myöhemmin pahaakin) nopeasti ja viihtyivät jo kolmikuisina keskenään -matolla vieretysten ei ollut niin ikävää olla kuin yksin- ja myöhemmin hieman alle vuoden ikäisinä jo leikkivät. Vauva aika oli todella iisiä :) Yksösten äidit jaksoivat ihmetellä miten me selvitään. Helposti: Vaatiihan se kaksosten kanssa olo suunnittelua, mutta tosiaan suoraan sanottuna "siinähän nuo sivussa" menivät. En tarkoita, etteikö heitä olisi huomioitu, mutta syötöt, pesut ja vaipan vaihdot hoidettiin sarjatyönä ja muuten he vain sujahtivat elämäämme, kuin olisivat siihen aina kuuluneet.

Sitten kommentoisin vähän noita yllä tulleita vinkkejä:
- Sama rytmi ihan a ja o: Sapuskat suuhun samaan aikaan, pesulle, lapset nukkumaan ja vaipat vaihtoon, jos toisellekin vaihtaa. Niitä vaihtoja ei nimittäin tunnin päästä enää oikeasti muista.
- Ei kannata uupua vauvojen takia! Kunnalta saa perhehoitajan avuksi ja halvalla verrattuna esim. MLL.
- Isompaan autoon ei kannata vaihtaa, jos entiseen vain mahtuu kaksi istuinta taakse.
- Sama koskee taloa. Ehkä sitten kun alkavat vaatia omia huoneita.
- Tuttipulloja väh. 20, mutta keitä vain kerran päivässä! Ja pese tiskikoneessa älä käsin. Säästyy aikaa ja käsien iho...
- Kannattaa tehdä kerralla vuorokauden korvikkeet/ maitosekoitukset valmiiksi eli noin 16 pulloa. Korvikepullossa lukee ettei saisi, mutta sairaalan ravitsemusneuvojan siunauksella tein pullot valmiiksi. HUSissakin tehdään.
- Älä tosiaan vertaa itseäsi yhden lapsen äiteihin. Useimmat ovat hirmu tarkkoja kaikesta! Kaksosten kanssa joudut pakostakin välillä vähän kiertämään yleisiä ohjeita (jos vaikka kiikutat vauvat neuvolaan: toinen jää autoon YKSIN odottamaan kun viet toisen neuvolaan ja jätät hänet vuorostaan YKSIN sinne aulaan -ja toivot, ettei neuvolan täti tee siitä hyvästä ilmoitusta sosiaalihuoltoon-) tästähän yksösten äidit järkyttyvät pahan kerran :D Tai vaikka siitä tiedosta, että tutit kiertää suusta suuhun.
- Älä osta kaikkea kahta. Miksi ostaisit? Siis sitterit, syöttötuolit ja sängyt joo, mutta turha ostaa kahta samanlaista vaatetta tai lelua. Kyllä kaksosetkin pitää opettaa jakamaan. Kannattaa käydä lasten kirppiksillä ja monikkoperheiden nettikirppiksellä. Niistä saa edullisesti hyvä kuntoista tavaraa.
- Omaksu sellainen semi huoleton asenne, kyllä te pärjäätte ja varmasti erinomaisen hyvin :) Mikään ei ole ihanampaa kuin kaksi suloista vauvelia, molemmille oma -ei tarvitse väitellä kumpi saa hoitaa tällä kertaa, kun kumpikin joutuu hoitamaan aina :D Auttajia löytyy aivan eri lailla, kuin yhden vauvan kanssa ja missä ikinä kuljettekin ihmiset tulevat ihastelemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: semivegetaristi

Yhteistyössä