Kaksosten odottajia v.2009

Heippa!

Täällä uusi kaksosten odottaja rv.8+1. Olisi kiva kuulla muiden odottajien kuulumisia...????

Itselläni 2 lasta entuudestaa ja nyt siis tuplat tulossa. Sairaslomalla olen rajun pahoinvoinnin vuoksi.

Mitenkäs te muut olette jakselleet?
 
:wave: täällä olisi yksi odottaja :) ajattelin ilmoittautua tähän pinoon, viikkoja olisi nyt 25 tasan. Täällä on mennyt tosi hyvin, ei ole ollut mitään ongelmia vauvoilla vaikka heillä on yhteinen istukka. Itse oksensin viikon joskus neljännen kuun alussa ja nyt on hemoglobiinit aika alhaalla mutta muuten ei ole ollut mitään vaivoja. Olen onneksi opiskelija, joten lepopäiviä saan pidellä aina kun siltä tuntuu. Väsymys oli kyllä alkuvaiheessa aika kova, samaten nyt kun alkaa tuo masu olla jo aika iso. Mutta en valita, helpolla tässä on päästy :)
 
Rv 16+0, epäidenttiset (omat istukat, vesi- ja suonikalvot) ja kaikki mennyt tähän asti oikein hyvin (tammikuun kuvotusta ja iltapahoinvointia ja väsymystä lukuunottamatta)! =) Ultrattu on jo kolme kertaa; varhaisultrassa rv 7+1 huomattiin heti kaksoset, niskapoimu-ultrassa oltiin rv 11+2 (niskaturvotusta ei ollut ja muutenkin Lilliputeilla kaikki hienosti!) ja "muutenvaan-ultrassa" 15+0! Olin ennen raskautta lievästi alipainoinen, raskaaksi tultuani ihan ensimmäisenä kasvoivat maitoautomaatit melkein yhdellä kuppikoolla ja nyt painoa tullut jopa vajaa 2 kiloa. Massu alkaa vihdoin pikkuhiljaa erottua.. B)

Hemoglobiini, verenpaine ym olleet tammi- ja helmikuun neuvolakäynneillä hyvät!

Hyviä vointeja kaikille muillekkin tuplien odottajille! Kirjoitelkaahan kuulumisia!!

 
Viikko 27 meneillään, identtiset pojat tulossa, esikoiset. :)

Suht ookoosti on mennyt, nyt tosin liikkumiskiellossa kun kohdunsuu (vai onko se kohdunkaula..?) oli lyhentynyt sentillä. Oma olo on hyvä ja välillä on vaikeeta muistaa ettei sais kauheesti liikkua. :/

Painoa oli viime neuvolapunnituksessa tullut kymmenen kiloa (varmaan nyt on jo enemmänkin), maha on iso ja niin ovat pojatkin. Olisivat melko isoja yksösiksikin, kuulemma. Hivenen siis hirvittää millaisiin mittoihin tässä tulee venyttyä..!!!
 
Käytiin eilen kurkkailemassa pikkasia ultrassa, hyvin voivat ja kasvavat. Painoeroa oli vajaa 100g, ja parin viikon välein taas joutuu käymään tarkastuksessa. Muuten kaikki hyvin, voidaan kaikki kolme oikein mainiosti :) Kovin raskas olo tosin on, väsyn jo nopeasti enkä jaksa paljon kävellä mutta sehän varmaan kuuluu asiaan.. Viikkoja nyt se 27+1 ja muksut oikein vilkkaita ja touhuavat kovasti :heart:
 
Moi!

Täällä olisi mahdollisesti yksi kaksosten odottaja myös. Nyt meneillään rv 8+0. Kävin viime viikon pe eli rv 7+2 varhaisultrassa. Siellä näkyi kaksoset mutta toisen tilanne ei ihan selvinnyt koska häntä ei saatu oikeen hyvin kuvaan (oli toisen takana). Toisen sydän sykki ja hän oli 9,8mm pitkä. Toinen oli 7,6mm pitkä ja sykettä ei tosiaan todettu.

Lääkäri ei oikeen osannut sanoa varmaksi mitään, ihan positiiviselta hän vaikutti. Hän kehotti käymään uudelleen ultraamassa paremmilla laitteilla muutaman viikon kuluttua.

Onko teillä tietoa tällaisesta tilanteesta? Kannattaakohan mun mennä 4d ultraan vaiko minne? Täytyyhän tää asia selvittää tosiaan. Hurjaa jos on kaksoset tulossa!
 
Hmm.. Mä odottaisin ehkä niskapoimu-ultraan eli n. kuukauden. Siellä luulisi sitten näkyvän jo selvemmin tilanne. Mutta toki voit soittaa neuvolantädille ja kysellä hänen mielipidettään, että kannattaako varata aika jollekkin toiselle lääkärille, jos et ole piakkoin menossa tapaamaan häntä (siis neuvolantätiä). Toivottavasti teillä jatkuu kaksosraskaus onnellisesti!!
 
Täällä kaksosten odottaja 30+1.
Kirjoittelen lähinnä tuolla kevään 2009 tuplissa, mutta Paulahille piti vastata. Olin tk.s varhaisultras ja siellä epäilys kaksosista niin lääkäri käski varata viikon päähän uuden ajan, että asia voidaan tarkistaa. Viikon päästä sydämet näkyi sykkivän.

Omissa pusseissa ja omat istukat on. Painoarviot 29+6 a1300g ja b1600g. B perätilassa. Mulla seuraava käynti n.3vko päästä.

K&S 30+1 :heart:
 
Hei kaikille, voimia ja onnea :)!!!!

Oli se aika shokki... Yksin ja masussa kaksi pientä alkua...
Pahoinvointia ja päänsärkyä 24,7. Vieläkin näin viikolla 13+4...
Suurta ILOA ja pullistuvaa mahaa... myös paljon murhetta siitä, miten masuasukit voivat, miten jaksaa yksin kahden pienen kanssa...

Minua kiinnostaisi kuulla milloin ja miten olette alkaneet tuntea vauvojen liikkeet?
Itse jo 12+3. Nyt kun illalla menen makaamaan alkaa masussa varsinainen kuperkeikkakisa :D... Ensiodottajana luulin liikkeiden olevan pieniä kuplamaisia tunteita... No ei... Aika menoa ja vilskettä riittää...

Miten olette jakselleet?

Paulah... saitko ajan? Kerrothan heti miten kävi?

Aurinkoa ja voimia kaikille!!!
 
Eli kolmas neuvola takana!

-Rv 18+0
-Painon muutos nyt tasan kuukauden ajan ollut per vko +250g, lähtöpaino mulla oli 50kg eli kai se paino tästä nyt sitten pikkuhiljaa alkaa nousta tälläkin tikulla!) =)
-Ei turvotusta
-Rr 118/70 hyvä!
-Virtsa puhdas
-Hb tippunut 125->120
-Kohdun pohjan korkeus 19,5
-Sydänäänet hyvät, n. 146 ja 143 x/min! :heart: :heart:

Rakenneultra tasan viikon päästä!! :D

Olo on ollut oikeinkin hyvä n. rv 13 lähtien, nyt maaliskuussa suorastaan loistava! Tammikuussa oli kuvotusta ja iltapahoinvointia ja sitä kauheaa väsymystä.. :/

Aloin tuntea sitä kuplintaa ja plutinaa joskus tuossa 13. viikolla muistaakseni. Kovin kauaa ei vielä ole tuntunut sen selvempää älämölöä, mutta itseasiassa juuri hetki sitten toinen Lilliputti tuntui tökkivän mua (ilmeisesti sille jäi joku fiilis päälle siitä hetki sitten tapahtuneesta sydänäänien kuuntelusta).. :) Ja sellaista muljahtelua on tuntunut tässä pari viikkoa ehkä..? Ei mitään kovin selkää siis tosiaan vielä, ei kunnon potkuja tai mitään.


Aurinkoista keväänjatkoa (järkyistä yöpakkasista huolimatta) ja onnellista odotusta kaikille!!


 
Meillä tuli ensimmäiset selvät potkut joskus viikolla 17, se oli miun synttäripäivä, toivotti toinen vissiin äitille hyvää synttäriä :D Sitä ennen oli jo useemman viikon tuntunu muljahteluja ja kuplimista, varmaan jostain 13 viikosta alkaen. Meni kyllä aika kauan noista ekoista potkuista että alkoivat potkia päivittäin mutta nythän sitä riemua riittää vaikka kuinka. Nyt ovat alkaneet rauhoittua kun meinaa kai ahtaaksi käydä olo tuolla masussa eikä hirveästi ole tilaa riehua :)

Tänään olisi viikkoja 29+0 ja perjantaina taas ultrassa käynti. Viime viikolla kävin neuvolassa hakemassa sokerimittarin, joudun nyt pari kertaa viikossa kotona seuraamaan sokereita mutta toistaiseks ovat ihan normaaleina pysyneet. Muuten voidaan ihan hyvin, alkaa kyllä olla TOSI raskas olo ja supisteleekin melkein päivittäin. Lisäksi meinaa pieni mökkihöperyys jo iskeä kun olen päivät yksin kotona, kouluun en enää ole jaksanut mennä ja mihinkään ei pääse kun ei jaksa kävellä.. :LOL:

Nanah, mulla oli myös tuo päänsärky riesana noilla viikoilla mutta jos yhtään lohduttaa niin kyllä se menee ohi :) Miulla muutaman viikon tais olla sitä melkein päivittäin mutta sitten ku loppu niin ei oo ollu ensinkään.
 
Laitetaanpas vähän kuulumisia kun eilen oli aika poikkeuksellinen päivä.. Oli normaali ultra äitiyspolilla ja siinä sitten lääkäri mittaili aikansa ja sai painoeroksi 400g ja muuten kaikki ok. No, mentiin käyrille ja siinä sitten makoilin niin tuli ylilääkärijehu ilmottamaan että komento takasin, nyt tuli lähtö Kuopioon. Oli soittanut sinne painoerosta ja sieltä sitten pyysivät tarkkailuun kun epäilivät varastamista. No, ei muutakun hirviä paniikki päällä kotiin pakkaamaan reppua ja Kuopioon. Kuopiossa siinä sitten ultran alkuun lääkäri vielä alkoi puhua kortisoneista ja että joudun osastolle ja lastenlääkäri tulee juttelemaan keskosuudesta ja sektiosta, voidaan joutua aika äkkiä leikkuriin kun vauvat ovat hengenvaarassa. Voin kertoo, kyllä pelotti. Siinä sitten tunti ultrattiin ja kävi muita lääkäreitä ja puhelin kuumana tutkivalla lääkärillä. Loppujen lopuksi täti tuumasi että "no on tää kyllä jännä juttu, vaikka miten mittaan niin en saa painoeroa yhtään". Silmämääräisestikin molemmat olivat ihan samaa kokoluokkaa, reisimitassa nyt oli millin heitto :D Molemmille saatiin sitten loppujen lopuksi painoa hiukka alle 1400g ja me päästiin kotiin kun kaikki oli kunnossa. Pienemmäksi todettu oli vaan tosi huonossa asennossa ja toisen alla, mistä syystä sitten tuli se 400g heitto painoarviossa. Oli ihan kauhee päivä siihen asti kun sai tietää että molemmat ovat kunnossa. Vaikka ovatkin ihan hyvänkokoisia ja viikkoja hyvin niin silti meinas itku päästä kun alkoi sektiosta puhua. Mutta eipähän siinä mitä, tulipahan ajeltua muutama sata kilsaa vähän turhan takia.. Saatiin reissusta kuitenkin muistoksi kuva jommankumman jalkapohjasta, aika iso räpylä on jo :D Ja viisi varvastakin näkyy olevan :heart:
 
Hei,

Liityn myös mukaan.
Saimme perjantaina rakenne ultrassa yllättävän selityksen suhteellisen suurelle vatsalleni. Meille tuleekin kaksoset, vieläpä identtiset, huh, huh, :attn:

Meillä on siis menossa jo rv 20+3 ja saimme tiedon vasta nyt. Emme osanneet epäillä yhtään joten tässä on viikonloppu mennyt asiaa toistellessa ja ihmetellessä :whistle: Perjantaina en pystynyt muuta kuin nauramaan...:LOL:

Sain sattumalta tutulta kaksplus lehden jossa oli juttua kaksosista (3 äitiä 6 lasta) ja siinä mainittiin että täältä löytyy keskustelupalsta monikkoperheille...oli heti tultava tutkimaan.

Odotus on mennyt ilman sen kummempia vaivoja, ummetusta oli yli kuukauden ja flunssa on hiukan vaivannut. Juuri ennen ultraa olin viikon sairaslomalla kun kävellessä vatsa meni kovaksi ja lääkäri totesi että taitaa olla supistuksia. Silloinkin kuunneltiin sydänäänet ja kyselin vatsani koosta mutta kuulemma kaikki ihan normaalia :LOL:

Ultran jälkeen kävimme vielä lääkärissäkin ja kaikki on kuulemma hyvin. A vauva on hiukan B:tä isompi mutta kummatkin ovat normaali käyrien sisällä. Nyt pääsen käymään äityispolilla kahden viikon välein.

Missä päin suomea muuten olette? Itse olen Riihimäellä.
 
tirppa82: Huh, luojan kiitos selvisitte pelkällä säikähdyksellä!! :hug:

Lara80: Onnittelut kaksosuutisesta!! =) Täällä tulossa epäidenttiset esikoistuplat elokuussa, sijaintimme Porin lähellä Noormarkussa! :wave:


Ihanaa odotusaikaa kaikille!!


 
Lilliputit-80 joo onneksi ei sitten ollutkaan mitään, mutta en kyllä enää toista samanlaista lähtöä toivois. Oli kyllä jännä huomata miten miun mieliala vaikuttaa vauvoihin, siinä kun oltiin sillon äitiyspolilla käyrillä, molempien sykkeet oli jotain 120-130 ja tasaset mut heti kun se lääkäri tuli ilmoittamaan että nyt tuli lähtö ja minä säikähdin niin myös vauvojen sykkeet pomppas johonkin 170 ja vähän ylikin. Ja siellä huikeissa lukemissa ne pysy niin pitkään ku ite rauhotuin. Hoitajakin katto että vauvat hermostu uutisista yhtä paljon ku äitikin :D

Tervetuloa ja onnea Lara80! Mekin käydään kahden viikon välein ultrassa, ollaan käyty melkein koko aika. Kyllä siinä oma aikansa menee tuplauutista sulatellessa, mutta on se vaan silti ihana juttu :heart:
 
Hei kaikki!

mahtuuko mukaan vielä yksi kaksosten odottaja?

Esikoiset ovat tulossa, ja raskausviikoilla 12+0 mennään nyt, eli vauvelit syntyy lokakuussa. Alkuraskaus onkin ollut yhtä dramatiikkaa: kävimme varhaisultrassa jo vk 6, jolloin molemmat sykkeet jo näkyivät. :heart: :heart:
Sitten viikolla 8 oli niukkaa rusehtavaa vuotoa, ja piti tilata ylimääräinen "mielenrauha-ultra"... jossa näimme omin silmin, että toista kaveria ei enää näkynyt, yksi siellä vain porskutteli.

Eilen sitten menimme normaaliin np-ultraan, ja mitäpä sieltä löytyikään: kaksi pontevaa sikiötä, jotka pomppivat kohdussa kuin superpallot! Molemmat olivat edelleen oikein hyvissä voimissa, ja hyvän kokoisiakin täysin viikkoja vastaten! Tää oli meille isompi yllätys kuin se varhaisultran kaksosuutinen!! Huh, aikamoista dramatiikkaa koko alkuvuosi! Meillä meni pasmat aivan sekaisin eilen, ja nauratti vaan koko päivän! :D Edelleen on iso mysteeri, missä se toinen kaveri piileskeli edellisellä ultrakerralla!

Selvisi sitten tuo mahan kumma turpoaminen jo näillä viikoilla sekä jatkuvat nipistelyt ja kohtukivut. Muutoin olen voinut koko alkuraskauden ajan tosi hyvin, ainoastaan armoton väsymys vaivaa. Vauvat ovat omissa yksiöissään ja niillä on omat istukat.

Vieläkin ollaan vähän pyörryksissä, mut eiköhän se tästä... :)

Mites teillä jo pidemmälle ehtineillä ovat olleet seurannat? Meillä on normaali rakenneultra toukokuun loppupuolella, sitä ennen vain normaali neuvolakäynti.

Voikaa hyvin!

Raitanen ja kyytiläiset
 
Ilman muuta mahtuu, tervetuloa vaan!! :wave: Mistä päin muuten olet?

Olipas teillä kyllä hurja tuo alkumatka.. :eek: No toivottavasti jatko on sitten vähemmän vuoristorataa!! Onkos teillä siis tiedossa identtiset vai ei? Eli omat istukat, suoni&vesikalvot vai yhteiset?

Meillä on tiedossa epäidenttiset, eli mitään erityistä seurantaa ei vielä tähän mennessä ole ollut. Haluttiin vaan itse yksi ultra tuohon niskapoimu-ultran (rv 11+0) ja huomisen rakenneultran (rv 19+1) puoliväliin! Neuvolassa oon käynyt kerran kuussa. Kaikki veri- ym arvot olleet mulla ainakin tähän asti hyvät ja ultrissa kaikki hienosti Lilliputeilla!! :heart: :heart:


 
:hug: kaikille!!

Huh!! Kylläpä oli aika menoa Tirpalla (onneksi selvisit säikähdyksellä ja onhan Kuopio aina kiva paikka käydä... ;) ) ja Raitanen... ONNEA!! Missä lie kaveri piilotellut, teki jo masussa temppuja äidille. Lienee parasta ostaa valjaat isompana ettei taas pääse piilosille...

Itse piipahdin eilen neuvolassa....
Kaikki arvot olivat hyviä ja pikku-masuasukin sydän paukutti n.165 ja isomman 150... :heart:

Päänsärky vaan jatkuu ja oksentelu... :( Paino oli viime punnituksen jälkeen pudonnut n.puol kiloa... mutta kyllä se siitä vielä kirii. Masu on jo yllättävän iso näin viikolla 14+5.

Kuulun myös 2 kertaa yksiö ja omat boxit-osioon (aivan kuin kirjoittaisi Huoneistokeskuksen sivuille :D )...

Hyvää vointia kaikille ja keväistä auringonpaistetta!!!

Nanah ja masuasukit= "masukit"
 
:wave: Tiedätkö että Porin keskussairaalassa 6.5 Monikko-odottajille luento? Lisätietoja saat ainakin netistä Porin tuplakerhon sivuilta. Ja vuoden jäsenyys maksaa vain 10egeä...
Itse olen jo ilmoittautunut sinne... =)
 
Hei :flower: !!

Joo, Porissa asun.
Kiva kun huomasitte tuon Tuplakerhon, olen huomannut että järjestävät paljon mukavaa ja hyödyllistä ohjelmaa monikko-odottajille. Itse törmäsin heidän sivuilleen aivan vahingossa, kun netissä surffailin.
Oliko monikkoilta hyvä?
Harrastatko jotain mammajumppaa tai joogaa? Kuulin että lauantaisin Porissa olisi mammajooga ja ajattelin kokeilla... se kuulosti kivalta rentoutumismuodolta.

Aurinkoa Noormarkkuun =) !!!
 
Laitan sulle yksityisviestiä pian!

Mutta joo, Porin Seudun Tuplakerho on tosi hyvä juttu, vaikken tiedä tuleeko käytyä niillä kirppareilla ja sen tyylisissä "tapaamisissa" ennen Lilliputtien syntymää.. Monikkoilta oli ihan hyvä, vaikka olinkin lähes kaiken kaksosfaktan lukenut netistä/vauvalehdistä/neuvolan tuplaonni-julkaisusta. Harvempi asia tuli siis ihan uutena siellä. Parasta antia taisi siis olla jäsenvastaavan ja hallituksen puheenjohtajan (molemmilla parivuotiaat kaksoset) omat kokemukset raskausajasta, synnytyksestä, vauva-ajasta jne!

En ole käynyt mammajumpassa/-joogassa. Ennen raskautta harrastin astangajoogaa, mutta jätin sen tauolle jo elokuussa, kun se on tosi kuluttava laji ja olin alipainoinen -> raskaaksi tulo helpottui kilon-parin painonnousulla. Ennen raskautta kävin myös väh. pari kertaa viikossa Porihallilla ja käyn edelleen. Sieltä pidin alkuraskaudesta vain parin viikon tauon vuodenvaihteessa, kun olin sillon ihan kuolemanväsynyt ja kärsin kuvotuksesta. Mulla ei ole ollut minkäänlaisia vaivoja, supistuksia tms, päinvastoin voin loistavasti! B) Eli tarkoitus on jatkaa spinningissä ja body pumpissa, kunnes Lilliputit käskevät lopettaa.. =)

Aurinkoa ei tänään juurikaan ole näkynyt Noormarkussa, toivottavasti muualla sitten!!


 
Lilliputit,
Ei-identtiset on tulossa, eli molemmat omissa yksiöissään ja omat istukat on.
Suoni&vesikalvoista ei mitään tietoa, kai nekin on sit erilliset :ashamed:
(tää koko kaksos-asia on mulle vielä vähän uutta... ei oo vielä ihan kaikki termistöt hallussa :D )
Ja Kuopion alueelta ollaan... olikos täällä joku muukin Savosta? :)

Nanah,
joo valjaat olis tarpeen ainakin toiselle pienelle jo näin ennen syntymääkin :D
Ollaan nyt sovittu (tai mä olen pitänyt heille puhuttelun), et loppuaika mennään sit vähän vähemmällä dramatiikalla, kiitos! :)

Taidatte pystyä liikkumaan aika aktiivisesti hurjasti kasvavasta massusta huolimatta? Mulla tää on vielä niin alussa (12+2) et maha ei juuri haittaa liikkumista, on tosin jo pullahtanut aika hyvin esille jo nyt. Mietin vaan kovasti tuota liikkumista, et mitenkähän pitkään sitä oikeesti pystyy hyvin liikkumaan. Tosin raskaat lajit oon tiputtanu jo pois, ja lähinnä kävely, sali ja BodyBalance on enää ohjelmassa. Ja niitä kyl pystyy tekeen niin pitkään kun vaan voi. Pitkään, toivon minä!
 

Yhteistyössä