Kaksosten potta-opettelu ja itsenäinen syöminen

Vinkkejä kaipaisin kaksosten potalle opettamiseen. Olen yksin poikien kanssa ja tarvisin hyviä vinkkejä, miten opettaa potalle. Yhdessä vai erikseen?
Ja milloin teidän kaksoset on alkaneet itse syömään? Meillä 11kk tenavat lähinnä huitoo lusikoilla, yrittää kyllä välillä lautaselta kauhoa, mutta ei se suuhun mene. Nokkamukista kyllä juodaan itse. Oon lähinnä ajatellut, että eiköhän ne aikanaan ala itse syömään, ei kai sillä kiire...
 
moi, samoja mietitään täälläkin. meillä nappulat 1v1kk (korjattua ikää hieman alle 1v) ja varsin hitaasti on näitä juttuja opittu/opeteltu. toisinaan juovat nokkamukista, mutta pääasiassa leikkiivät niillä. Lusikalla ei mee todellakaan mitään suuhun. Kai ne joskus oppii.... en tiijä olisko pitäny aiemmin alkaa harjotella?

Pottailu meillä on hoidettu niin, että molemmat yhtäaikaa aina ruuan jälkeen potalle. Siinä aika hyvin viihtyyvät ja tällä hetkellä noin puolet kakoista tulee pottaan =) pissitkin joskus!

jaa, nyt pitää mennä.... jatketaan aiheesta

soja
 
Teillähän menee pottailu hienosti! Luin just eilen jostain lastenkehityksestä kertovalta palstalta, et monet aloittaa pottailut vasta lähempänä kahta vuotta. Mä joudun pyörittämään arjen yksin vielä puolisen vuotta enkä aio asialla stressata. Oon tyytyväinen, että osaa juoda jo mukista ja nokkiksesta, toinen varsinkin juo ihan mistä vaan sille tarjoaa. Kai se pottahomma tulee aikanaan kun alkaa pikkuhiljaa sitä opettelemaan.
Onko teillä vielä tutit? Vai onko olleetkaan. Miten pääsit niistä eroon?
 
joo, ei sillä pottailulla oo mikään kiire tosiaankaan, mut me nyt on sitä ihan hupina harjoiteltu, ja kun kestiksiä paljon käytetään, niin siksikin. Syömishomman harjottelu ois varmaan fiksumpaa, mutta jotenkin se vähän jääny. Tutit on edelleen käytössä, päivisin on koitettu vähentää antamista, kun ihan vaan huvikseen sitä luputtaavat. Yöksi annetaan ihan suosiolla tutit vielä
 
No, voin lohduttaa että meidän kaksikkoa ei kiinnosta pottailu pätkän vertaa ja ikää sentään jo 2v7kk. Nyt kesällä yritän pitää ilman vaippaa pihassa, mutta eilenkin poika pissi kolmet pöksyt vartin sisään.... kyllä ne aikanaan oppii. Toivottavasti.
 
Kai tässäkin pätee sen vanha viisaus, että lapset on yksilöitä ja kaikki aikanaan :) Varsinkin kahden kanssa ei jaksa stressata kun varsinkaan yksin ollessa ei ole niin helposti tehty tuo kahden vilkkaan riiviön potalle opettaminen. Mutta kai ne kouluun mennessä syömään ja potalle oppii :D
 
Meillä pojat ovat nyt pari kuukautta aktiivisemmin pottailleet, täyttivät 2v viime kuussa. Satunnaisesti yritin aiemminkin, mutta totesin ihan turhaksi touhuksi kun eivät itse olleet kiinnostuneita. Nyt sitten toinen osaakin olla jo ilman vaippaa hyvin pienin vahingoin, toisella vaipat jatkuvasti edelleen kun ei ole vielä kovin kiinnostunut pottahommista. Jokainen tavallaan mutta täällä ainakin oli onnistunut valinta odottaa että pojilla itsellään on edes vähän kiinnostusta ja ymmärrystä pottailuun. Nyt kesällä ovat saaneet omalla pihalla pissiä nurmikolle ja se tuntuu olevan tosi lystiä :D

Itsenäisen ruokailun opettelu meillä alkoi kai siinä 9kk:n ikäisenä sillä että aloin antaa ruokajuomat tavallisesta lasista. Vuoden vanhana joivat jo itse suht hyvin lasista, nokkamukeja ei käytetty oikeastaan ensinkään. Lusikat saivat käteen heti kun ne käsissä kestivät, varmaan siinä 1vee synttäreiden jälkeen alkoivat edes jotain saada kestämään lusikassa suuhun asti :D Käsinpähän nuo söivät alkuun ja sotkua riitti mutta siitähän se alkoi luonnistua ajallaan. Lusikkaharjoittelu sujui parhaiten silloin alkuun kun annoin omille lautasille helppoa lusikoitavaa, kuten perunamuusia ja ite syötin sitten kolmannelta ruokalautaselta. Nyt ovat ainakin puoli vuotta syöneet ihan itse :) Ei tässä nyt mitään sen kummempia ohjeita ole antaa, muuta kun että kärsivällisyyttä vaati meillä ainakin sekä pottailu että ruokailu. Onneksi myös näissä asioissa on pätenyt sama kuin muissakin, kun toinen oppii jotain uutta, ottaa toinen mallia ja osaa kohta jo itsekin :) Tsemppiä!
 
hk
EKA HÄVIS, JOTEN UUSIKS

Eli meillä on 3,5 vuotiaat kaksoset. Omatoimisesti pojat oppi syömään 1,5 vuotiaana, mutta syötän heitä vieläkin, jos tarve vaatii.

Pottailu ja vaipan poisto, ensimmäisen kerran yritin poistaa vaippoja tuossa 2,5 vuotiaana eli viime kesänä, mutta muutaman maton ja lattian pesemisen jälkeen päätin, että oppivat sitten kun on sen aika. Nyt keväällä sitten oppivat sen kerralla ja ihan omasta tahdostaan ja siis siitä selvittiin tosi helposti. Minä en näin oman kokemuksen jälkeen suosittelen odottamaan sitä aikaa, kun ovat omasta mielestään isoja ja halu tuohon oppimiseen riittää. Meillä on kaksosten lisäksi yksikkö ja sanoisin että se minkä voit helposti tehdä yhden kanssa ei taatusti onnistu kaksosten kanssa.
 

Yhteistyössä