Kamalaa tämä unettomuus

  • Viestiketjun aloittaja Silmäpussit
  • Ensimmäinen viesti
Silmäpussit
Kamalaa tämä unettomuus. Nukun max 2 tuntia per yö. En enää tiedä millä jaksan päivästä toiseen. Raskausviikkoja 28, unilääkkeitä en siis voi käyttää tähän ongelmaan. Herään joka yö näihin aikoihin. Viiden jälkeen soi kello ja lähdettävä töihin. Viime viikolla nukuin paremmin kun olin lomalla, nyt taas työstressi ilmeisesti vaikuttaa. Millä te muut unettomat olette saaneet unta? Lääkkeettömiä vaihtoehtoja kaivataan kiitos :) olin ajatellut olla töissä äitiysloman alkuun asti mutta alkaa näyttää siltä että on jäätävä lepäämään. Harmittaa!
 
vierailija
Mulla on tällä hetkellä sama ongelma unettomuuden kanssa. Oon oppinut et välillä on hyvä nousta sängystä ja vaikka lukee tai liikkua ihan vähän siihen asti että väsyttää
 
vierailija
Tuo on kyllä sen laatuinen ongelma, että kannattaa ottaa asia puheeksi neuvolassa. Jos itse tunnistat, että johtuu stressistä niin parasta olisi varmaan hoitaa sitä. Onko unettomuutta ollut ennen raskautta?
 
vierailija
Jos on työstressistä johtuvasta unettomuudesta raskauden aikana kyse, lääkäri kyllä herkästi määrää saikkua. Voisithan kokeilla pitää pienen sairasloman, esim viikon tai kaksi. Lepoa tarvitsee jokainen, varsinkin raskauden aikana.
 
Itsellä oli ensimmäiset 30 raskausviikkoa samaa ongelmaa ja olin aivan riekaleina, onneksi töissä ei tarvinnut käydä, niin pystyin nukkumaan päivällä.Kokeile mennä nukkumaan silloin kun olet jo oikeasti todella väsynyt. Itse jos menin nukkumaan ennen kuin olin kuoleman väsynyt, niin jäin ajattelemaan asioita ja sinne se uni sitten jäi. Varsinkin raskaus ja vauva juttuja jäi miettimään. Neuvolassa ei tule kun itsestäänselvyyksiä ja mussun mussun. Mutta tsemppiä, itselläni helpotti sen rv 30 jälkeen ja oon loppuraskauden nukkunut paremmin kuin koko raskausaikana.
 
vierailija
Jos on työstressistä johtuvasta unettomuudesta raskauden aikana kyse, lääkäri kyllä herkästi määrää saikkua. Voisithan kokeilla pitää pienen sairasloman, esim viikon tai kaksi. Lepoa tarvitsee jokainen, varsinkin raskauden aikana.
No aivan noin ei asia kuitenkaan mene, että itse päättää pitää viikon tai kaksi sairaslomaa väsymykseen. Lääkäri määrää yleensä voimakkaaseen väsymykseen/unettomuuteen päivän tai max. 2 sairaslomaa. Ja se yleensä myös riittää. Pidempiaikainen unettomuus on sitten jo sairaus. Mutta eri kiva ajatus, että kun on taustalla pari huonosti nukuttua yötä niin voisi käydä pyytämässä yhden "pariviikkoisen thaimaanloman verran lonkanvetoa" :D
 
silmäpussit
Kiitos viesteistä! Unettomuus alkanut jo ennen raskautta vuosia sitten ja minulla oli siihen lääkitys joka auttoi. Lääkitys piti lopettaa kun tulin raskaaksi. Olen sinnitellyt työssä max 2 tunnin yöunilla, välillä olen valvonut koko yönkin nukkumatta lainkaan ja sitten mennyt töihin. Nyt alkaa väsymys painamaan ja tuntuu kuin olisin zombie. En oikein enää muista työpäivistä mitään. En ole herkästi saieauslomalle jäävää sorttia joten kynnys pyytää sairauslomaa on todella korkealla. Toivoisin vain että saisin nukuttua ja voisin jatkaa töissä vielä äitiyslomaani asti. Päivisin en pysty nukkumaan kun olen töissä ja kotiin tullessa sitten isompien lasten harrastukset ja koirat vievät aikaa niin ettei levolle oikein jää aikaa.
 
vierailija
Mitenhän tämän viestin aloittajalle nyt menee? Jos näet viestin, olisi kiva kuulla saitko nukuttua jne? Vai pitikö jäädä sairaslomalle ennen äitiyslomaa?
Tuolle yhdelle vastaajalle tekis mieli sanoo, että parissa päivässä tollanen univaje ei vielä hellitä, vaikka saisi nukuttua ja toisekseen pahempi unettomuus ei ole sairaus, ihan turha medikalisoida tällaista elämän (varsinkin kriisitilanteisiin) kuuluvaa suhteellisen normaalia ilmiötä. Kaikki ei ole sairautta, mikä pakottaa ihmisen pysähtymään itsensä äärelle. Siitähän tässäkin loppujen lopuksi on todennäköisesti kyse: liikaa vauhtia, liian vähän aikaa itselle, itseki jo vähän hukassa itseltään, elämä kulkenut liian lujaa ettei itse pysy mukana. Tämän vuoksi tulee stressi, burn out, univaje, katkennut akillesjänne... mitä kelläkin! Elämä pakottaa sinut pysähtymään jo et itse tajua! Kun pysähtyy ja antaa itselleen myös luvan olla väsynyt alkaa vähitellen nähdä väsymyksen takana olevia asioita, kuten pelkoa, yksinäisyyttä, liian vähän aikaa itselle.. mitä kelläkin.
Toivottavasti jäit pariksi viikoksi sairaslomalle ja annoit itsellesi aikaa! Näin jaksat paremmin myös raskauden ja toisaalta pystyt nauttimaan vauvasta kun se tulee!!
 
vierailija
Voimia väsymyksen kanssa taiteiluun.
Äitini tapasi sanoa, jotta kyllä se uni joskus tulee, sitten kun tarpeeksi väsyttää.
Mikä on se syy, se ensimmäinen joka pitää sinua hereillä?
Unettomuuteenkin on aina olemassa jokin perimmäinen syy, joka vaatii toimenpiteitä?
Yleensä, iltaisin kun keho ja mieli rauhoittuvat päivän touhuista, on sitten juuri oman itsen vuoro eli mieli ja keho yrittävät saada äänensä kuuluviin, Mitä ne yrittävät kertoa sinulle? Kuuntele itseäsi ja yritä saada tolkkua siitä, mitä sinulle yrittävät kertoa ja ota ne asiat myös päiväsaikaan käsittelyyn?
Pidät vihkoa ja kynää vieressäsi ja kirjoitat ylös mieleen tulevat asiat ja sitten työstät niitä päivällä?
Keho ja mieli eivät jätä sinua rauhaan, ennenkuin huomiot ne jotenkin ja lupaat, että yrität ratkaista pulmat jotenkin...
 

Yhteistyössä