kannattaako aloittaa neocate ilman lääkäriä??

Siis olen niin täynnä tätä rumbaa, että mietin jo voisinko aloittaa neocaten kokeilun omin päin... Meillä ollut almiron nyt 3 viikkoa ja refluksioireet sen kun pahenee. Ja nyt tyttö teki täyden stopin juomiselle jälleen. Samoin teki kaupan korvikkeille, jolloin maito vaihdettiin almironiksi, mut nyt ei juo enää sitäkään edes. Meillä lääkäri ei edes näe vaihtoehtona, ettei almiron sopisi ja näin ollen ei myöskään suostu sitä aloittamaan.
Tosin olen joutunut lisäämään kiinteitä ruokavalioon nyt reilumpaan tahtiin, kun maitoa ei mene ja näin ollen pakko saada tyttö jolain pysymään nesteissä. Nenämahaletkukin oli jonkun aikaa, ennenku oppi almironiin, nyt ei huoli enää sitäkään. Olen ihan pulassa, ku lääkärit ei näe mitään mahdollisuutta allergioihin. Tiedän et nyt pitäs jättää kaikki kinteät pois ja katsoa pelkäl maidol, mutta kun se ei onnistu kun ei juo maitoa... Voisinko ominpäin vaihtaa nyt maidon neocateen ja kokeilla alkaako auttaa... Tosin purkki on järkyn kallista, eikä millään viitsisi heittää viemäristä alas niinkuin almironia nyt menee... Olen ihan hukassa...
 
Kyllä syö jonkun verran soseita ja sekoitellut olen jauhetta ruokiin, mutta kun en enää tiedä mikä on pahis ruoissa... se maitojauhe vai itse ruuat... Tyttö kyllä hylkii enempi ruokia mihin sotkettu jauhetta, mut tänään alkanut hylkiä kaikkia ruokia. Tuntuu kun kaikista tulis oireita jo. Meillä nyt käytössä päärynä, perunaporkkana (mitä en usko pahaksi) perunanaudanliha (saattas hyvinki olla pahis, mut sit kai almironkin olis?)
Nyt refluksilääke zantac tauolla, kun ph mittaus ens viikol, en vaan jaksa tätä kun tytöllä paha olla selvästi. Enkä tajua millä pyhällä hengellä selviää ens viikon, kun mitään ei syö juuri... Mut kummallista kyl, et unenpöpperössä juo almironia ja ei edes suuremmin itkeskele nyt öisin... juo n. 100-150 kiltisti yöllä ja nukahtaa uudelleen. Mut voiskohan nuo refluksioireet sit vaan viedä tytön ruokahalun. Ettei mitää allergiaa olis... kuvittelenko vaan?
Toisaalta se ph mittaus kertoo vaan sen, onko refluksia vai ei. Ei sitä, mistä se johtuu... Eli rakenteellista tai allergista. Tähystykseen pääsee vasta, jos ph mittaus ei anna tulosta. Kurjaa, kun tyttö nälkäänsä huutaa, mut ei vaan suostu juomaan ja nyt hylkäsi jo päärynän ainakin kiinteistä. Oisko niin viisas, et hylkii niitä ruokia, mitkä tekee pahaa. Tosin ollaan vedetty perunanaudanlihaa aika huolella parina päivänä, kun se on kelvannu hyvin. Posket kyl alkanu nyt punottaa kovin ja kovia mahakipuja ollut...
Refluksioireena ollut tätä silent versiota, ei esim pulauttele eikä kyl ripuloikaan (jos allergiaa ajattelis). Sen takia lääkärit ei usko allergiaan, kun ei pulauttele eikä ripuloi. Iho myös siisti, ainoastaan välillä kummia lehahduksia poskilla. Nyt tullut juomisen aikana kummaa nykimistä ja silmien pyörimistä. Hurjan näköistä, mut en tiedä tekeekö juominen sit kipeää niin kovin...
 
Minkä ikäinen lapsi teillä on? Teillä on sen verran pahaksi huono tilanne, että lapsi kieltäytyy jo juomasta. Monesti lapsi osaa kieltäytyä epäsopivasta korvikkeesta, esim. meillä Almironin juominen oli lopulta lähes pakottamista ja siksi se sitten vaihdettiin pois ja juominen alkoi sujua Neocatella. Neocaten voi aloittaa ilman lääkäriä, ei siitä ole mitään haittaakaan, se kun ei ole mikään lääke vaan korvike ja jokainen voi antaa sitä korviketta, mitä haluaa. Se on kuitenkin tosi kallista ja jo pelkästään siksi olisi hyvä, että olisi edes jonkin näköinen lääkärisuhde maitoaltistuksia yms. varten, jotta saisitte siitä ne Kelan korvaukset. Jos nykyisen lääkärin kanssa hoitosuhde ei toimi, vaihtaisin lääkäriä (itse olen niin tehnyt, enkä ole päätöstäni katunut).

Jos lapsi lopettaa juomisen kokonaan, on vaarassa kuivuminen. Minä melkein ostaisin purkin ja kokeilin suostuuko sitä juomaan ja sitten raportoisin lääkärille kuinka kävi! Voi olla, että juominen alkuun tökkii myös Neocatella, jos ruokatorvi ja kurkku ovat jo "palaneet" refluksin vuoksi. Meillä oli Almironin jäljiltä vielä Neocatella alussa nielemisvaikeuksia, jotka helpottivat aika pian tuhdilla annoksella Losecia!
 
Meillä lapsella on silent refluksi myös ja avun saaminen allergiseen refluksiin oli tosi vaikeaa. Kuulostaa siltä, että teillä refluksi oireet ovat jo aika pahoina. Tuolle nykimiselle juomisen aikana oli joku lääketieteellinen termi, jota en nyt muista, se on joku syndrooma. Se on yleensä sen merkki, että refluksi on jo aika paha.

Moni juo paremmin ollessaan vähän "taju kankaalla" yöllä tai juuri heräämisen jälkeen. Tärppinä muuten vielä, että monelle maitoallergiselle myös naudanliha on pahis!
 
Juu, oireet on tosi pahoina nyt, mut ennen ph mittausta en oikein voi tehdä toisaalta mitään radikaalia, kuten esim. vaihtaa yksityiselle lääkärille... Ajattelin kyllä, et saatais noi ph mittaus ja ehkä tähystys tehtyä nyt lastenpolin kautta, kun täällä Salon seudulla kuiteski mehiläinen laittaa varmaa lähetteen Tyksiin, jossa nyt nämäkin tehdään. Tuntuu niin pahalta katsoa tyttöä, joka selkeesti oireilee nyt päivä päivältä pahemmin ja on kohta menettänyt luottamuksen kaikkeen ruokailuun liittyvään. Kaiken huippuna meitä hoidetaan lähinnä psyykkisenä syömishäiriöisenä tapauksena, vaikka tiedän tasan tarkkaan että tyttö kyllä syö jos se vain pystyisi.
 
Saatko vettä menemään? Mun mielestä paras lääke refluksiin on losec,meillä todettiin parhaaksi ja mitä muiltakin kuullut.
Minä alottasin sen neocaten kyllä ja soseista sen verran että meniskö riisipuuro alas?ja mites kana-perunasose,noi ois ainakin mietoja.
 
Teillä oireet ovat jo niin pahat, että PH-mittauksen tulos on jo arvattavissa. Meillä PH-mittaus tehtiin myös julkisella puolella sairaalassa ja Almiron oli korvikeena silloin. Mittauksessa näkyi paha refluksi ja saimme vaan zantac reseptin käteen ja passituksen kotia! Refluksi siis todettiin, mutta sitä ei osattu hoitaa. Pelkkä Zantac ei tosiaan paljoa pelasta, varsinkaan jos ruokavalio on pielessä. Meillä täällä sairaalassa kukaan ei ollut myös koskaan kuullutkaan allergisesta refluksista...Tässä vaiheessa otimme siis sairaalasta pitkät ja ostin Neocatea apteekista sekä varasin ajan allergologille ja se oli kyllä tämän astisen elämäni yksi parhaimpia päätöksiä.

Meillä tilanteen muutti aivan täysin se, että vaihdettiin korvike Neocateen ja saatiin huomattavasti tehokkaampi refluksilääke eli Losec Mups ja sekin tarpeeksi isolla annoksella. Meillä muuten sairaalassa väittivät, ettei Losecia voi antaa alle 1 vuotiaalle ja allergologi kirjoitti meille sitä heti ja kaksi kertaa isommalla annoksella, kuin sairaala olisi voinut mahdollisesti vuoden ikäiselle määrätä ja lapsi oli silloin 6 kk.

 
Tajusin juuri, että asutte Turun lähellä! Turussa ottaa vastaan lääkäri nimeltä Erkka Valovirta ja hänellä on potilaina refluksista kärsiviä allergisia lapsia. Olen kirjoitellut muutaman refluksilapsen äidin kanssa, jotka ovat käyneet hänen vastaanotollaan ja kuullut hänestä positiivista palautetta! Henk.koht. kokemusta ei ole, sillä me käydään Tuomelalla Helsingissä. Yksityisellä lääkärillä käyminen ei sulje pois sitä, ettette voisi käydä sairaalalla tutkimuksissa, kuten ph-mittauksessa. Meillä ainakin täällä, kun on pienempi paikkakunta yksityiset laittavat myös lähetteitä keskussairaalaan tutkimuksiin jne.

Ps. Kannattaa soittaa ja tiedustella vapaita aikoja mahd. pian. Mä en tiedä kuinka "suosittu" hän on ja millä aikataululla vastaanotolle pääsee. Meidän lääkärille ainakin on jonoa.
 
Tuota losecia olen itse jo 3 viikon ajan ehdottanut lääkärille. Ei kuulemma ole sen kummempi lääke kuin zantac... Joopa joo, itse refluksista kärsineenä tiedän tasan tarkkaan, että losecissa oleva vaikuttava aine (omepratsol?) paljon tehokkaampi kuin zantacin ranitidiini...
Nyt mies toi neocatea apteekista, mietin vaan tulevaa ph mittausta ensi viikolla, jos tämä nyt sekoittaa (neocate siis) sen antamaa tulosta. Jos siis alkaakin auttaa. Ja sitten tyttömme todetaan terveeksi, mitä nyt ei todellakaan ole! No, jätän nyt sen naudanlihaperunan pois ainakin ja varmaan tuo päärynä pitää myös hyllyttää. Riisipuuroa almironilla olen tarjonnut, ei oikein huoli. Ei kyllä oikein itse puurosta perusta muutenkaan... Eli tosi kurjaa... Olen tehnyt myös riisihiutalevelliä almironilla, mut ei vaan saa menemään. Lihasose maistui, mut ehkä nyt parempi poistaa se. Ostin kaupasta muksun rosvopaistia (lammas ja kasvikset) kokeilen nyt sitä, koska jotain tuhdimpaa on pakko tytön saada, kun maitoa ei mene. Pitää varmaan jotain "rotaatiota" miettiä nyt ens viikkoon asti, siis ihan päivän välein vaihtais, jos pysyis oireettomana noista kiinteistä kunnes päästään taas lääkärin juttusille. Aion kyl vahvasti tuoda allergian mahdollisuuden esille. Voih, vettä nyt hörppii kiinteiden lomassa mut määrällisesti ihan jotain 20-30 ml päivässä. Yritin tehdä päärynäsosevettä, mut en tiedä onko päärynä pahis, ei enää huoli sitä missään muodossa.
Niin tyttö nyt 5kk ja oireilut alkoi n. 2kk iässä huonolla maidonjuontihaluilla. Eli jos mietitään rakenteellista refluksia, niin luulis et oireet ois alkanu jo "nuorempana"...
 
Hyvä homma emmasofia, Erkka Valovirralle vaan varaamaan aikaa! Olen tuolta Yahoon refluksilasten palstalta lukenut hänestä paljon hyvää.

Voin kertoa että mekin aikoinaan pyörittiin aikamme julkisella puolella lapsen kanssa ja oli kuten NallePuh82 sanoi, elämäni paras päätös mennä nykyiselle allergologimme yksityiselle puolelle.

 
Teidän tarina on pääpiirteissäin ihan samanlainen kuin meillä! Ei kannata sitä PH-mittauksen tulosta miettiä, tärkeintä on saada lapsi oireettomaksi. Jos oireettomuus löytyy Neocatella ja sopivilla kiinteilä niin hyvä niin. Sitten sitä asiaa lähdetään purkamaan noin virallisesti maitoaltistuksella jne. Mulla meni kans aluksi aikaa ymmärtää se, ettei ne sairaalan lääkärit ole mitään "jumalia". Me ollaan saatu sairaalasta täällä pariinkin otteeseen terveen paperit, vaikka se on aika kaukana totuudesta. Suomessa on onneksi aika paljon lääkäreitä, mistä valita. Meillä alkoi mennä hyvin, kun tajusin voivani valita sen lääkärin eikä mun tarvitse aina mennä sairaalaan todistelemaan, että lapseni on sairas ja itse ehdottelemaan diagnooseja ja hoitoja. Meillä muuten kaikki lähes taputtivat käsiään, kun lopulta sieltä paljastui se refluksi ph-mittauksessa. Joku diagnoosi oli saatu ja tutkimukset loppui kuin seinään. Sairaalasta vaan kotiin Zantacin kanssa ja kontrolli puolen vuoden päähän. Siellä ei tajuttu sitä, että siitähän se selvitys ja hoito työ vasta alkaa. En halua sitä Valovirtaa mitenkään tuputtaa (enkä tosiaan ole itse hänen vastaanotollaan ollut), mutta olen kuullut hänen olevan ihan asiallinen allergologi, joka ymmärtää myös refluksin päälle.

Meillä allergologin (on myös lastenlääkäri ja kirurgi) kanssa sovittiin, että ensin yritetään löytää oireettomuus Neocatella ja jos se ja Losec ei tilannetta ratkaise, niin sitten vasta tehdään tähystys, jossa selviää mahdollinen rakenteellinen vika. Neocatella ja Losecilla saatiin kuitenkin tilanne hallintaan ja tähystystä ei tarvinnut tehdä. Kaikille ei muuten nykyään tehdä edes sitä PH-mittausta, jos oireet ovat selkeät.

Tuo maidon vaihtaminen Neocateen ja ruokavalion tilapäinen karsiminen ovat kuitenkin aika paljon kevyempiä "tutkimuksia" pienelle kuin nukutuksessa tehtävä tähystys jne.

Meillä muksu oli pelkällä Neocatella lähes 7 kk ikäiseksi ja hyvin kasvoi. Älä siis murehdi, jos teillä ruokavaliota joudutaan supistamaan. Jos lapsi on laajasti allerginen, voi olla aika vaikea löytää oireettomuutta, jos ruokavalio on kovin laaja.

Meillä muksu "osaa" muuten aika hyvin hylkiä myös niitä pahimpia pahiksia, kannattaa siis jonkun verran luottaa myös lapsen omiin tuntemuksiin.

Meillä korvike upposi huonoimpina aikoina paremmin viileänä kuin lämmitettynä.

Meillä oireilu alkoi kans vähän myöhemmin, ei ihan pikku vauvana. Ensin oli imetyksellä ripulia ekan kuukauden jälkeen, mutta refluksi alkoi vielä sitäkin myöhemmin. Eiköhän niiden "vauvalöysyyksien" pitäisi kuukausien myötä tiukentua, eikä refluksin päinvastoin pahentua, jos olisi rakenteellinen vika. Meillä muuten ei Almironilla eikä Nannilla lapsella ollut lainkaan ripulia, vaan ainoa oire allergiasta oli refluksi!
 
Hei !

Mä voin oikeasti suositella tosi lämpimästi varaamaan ajan Erkka Valovirralle :) Meillä oli pojalla tosi vaikea tilanne kun oireili refluksioireilla kaikille erityiskorvikkeillekin.

Meidän keskussairaala ei ottanut tilannetta tosissaan enää sen jälkeen kun Nutramigen oli vaihdettu NutriSoijan kautta (kumpikaan ei siis käynyt) Neocateen. Kuulemma ei enää voinut olla oireita. Neocateen siirtyminen paransi hiukan tilannetta muttei tilanne ollut lähellekään normaali. Pojalla oli jatkuvaa älytöntä puklaamista, osa refluksista oli sitä "hiljaista refluksia" eli kuuli/huomasi kuinka suuhun nousi jatkuvasti jotain. Pahimmillaan oireet oli 30min-2h syömisestä. Mutta k-sairaalan mukaan oireita ei enää voinut olla kun maito oli vaihdettu Neocateksi. Ei haitannut vaikka poika huusi joka ilta väh. tunnin putkeen kunnes puklut oli tulleet. Ja sit sama kuvio alkoi taas alusta. Eikä se tuskainen olo yms.ollut mikään oire. Tai päiväunilta heräily kesken kaiken.

No, Erkka oli onneksi jo isoveljen lääkäri joten oli helppo kysyä se kuuluisa "second opinion" tilanteesta häneltä. Sanoi heti puhelimessa ettei tilanne ole lähellekään normaalia. Meidän tk:n oma lääkäri oli jo kehoittanut kokeilemaan Gavisconia, siitä ei ollut apua. Erkka tuplasi heti Gavisconin annostuksen. Siitäkään ei ollut apua joten soitti samantien reseptin apteekkiin LosecMupsiin. Sanoi, että vaikka tilanne vaikuttaa hyvin pitkälle allergiasta johtuvaksi vaatii tilanne lääkityksen. Loppujen lopuksi tilanne jatkui pitkään ongelmallisena... Mukaan otettiin jatkuvaan käyttöön Losecin lisäksi vielä Xyzal antihistamiinitipat. Loppujen lopuksi tilanne alkoi ratketa, kun alettiin kokeilla juoda maitona NutriJunioria(ei saa enää,meillä vielä pieni varasto) ja Neocatea molempia rajoitetusti. Sen jälkeen vielä hienosäädettiin määriä niin kauan, että oireet olivat ensin kurissa ja sitten lopuksi kokonaan poissa. Mulla oli itsellä jo usko loppua siihen, että ratkaisu vielä löytyy, mutta Erkka oli koko ajan se, joka piti tilanteen kasassa. Soitti mulle pahimmassa vaiheessa pari kertaa viikossa ja antoi uusia hoitomääräyksiä ja kyseli kuulumisia. Kertaakaan ei epäillyt sitä, etteikö pojan tilanne olisi todellinen. Muistan, kun kerran sanoin hänelle puhelimessa epäileväni jo koko jutun olevan vain mun korvien välissä. Oli heti eri mieltä asiasta ;) Hänellä on jotenkin erinomainen kyky "lukea asiat rivienvälistä"...Huomasi pahimmassa vaiheessa nimenomaan "rivien välistä" sen kuinka uupunut olin pojan tilanteesta.

Meillä ei muuten ole edes tehty pH-mittausta, koska oirekuva oli selkeä ja Losec+ruokavalio auttoi selkeästi. Kuulemma ei nykyään enää automaattisesti tehdäkään, sitten olisi tehty, jos tilanne ei olisi alannut ratkeamaan.

Tällä hetkellä pojan, nyt1v1kk, tilanne on mahtava alkuperäiseen tilanteeseen verrattuna :D kiitos siitä kuuluu Erkalle. Kokeiltiin olla ilman Losec Mupsia justiinsa mutta samat oireet alkoi tulla takaisin eikä syöminenkään onnistunut. Näin ollen Erkka määräsi aloittamaan lääkityksen uudelleen. Ja kas kummaa parin pvän päästä poika oli taas yhtä iloinen ja oireeton kuin aiemmin lääkityksen kanssa.

Aikoja pitäisi saada aika hyvin Erkalle, sillä pitää vast.ottoa vain Allergiakeskuksessa. Eli ei ole päivisin esim.Tyksissa. Tosin torstaisin on Salon Mehiläisessä. Toki reissaa aika ajoin useinkin ulkomailla luentoja pitämässä vaikka missä (esim.oli ennen joulua Bangkokissa) mutta kun on käynyt vast.otolla yhteyden saa aina. Ja haluaakin, että häneen ollaan yhteyksissä, jos on jotain ongelmia. Hänen tapoihinsa kuuluu pitää yhteyttä paljon sähköpostin ja puhelimen välityksellä, joten ei haittaa vaikka asuu kauempana. Ja oikeasti on kiinnostunut muustakin kuin vain lääketieteellisesti puolesta... Varaa ihmeessä aika pikaisesti Erkalle, niin asiat alkaa selekeytymään ja pääsette osaavaan hoitoon :hug:

Terkkuja NallePuh82, tunnistin sut kuten säkin varmaan tunnistat mut :)
 
Terkut sinnekin :wave: . Just teidän perheen kokemusten perusteella uskalsin suositella Erkkaa! Joskus tosiaan joudutaan säätämään aika paljon korvikkeiden ja lääkitysten kanssa ennen kuin ratkaisu löytyy. Siksi on tärkeää, ettei lääkäriltä lopu usko ja keinot kesken ja jaksaa vielä tsempata äitiäkin. Mä ainakin olen kokenut tuon viimeisen aika tärkeäksi ominaisuudeksi myös...
 
Hyvä keskustelu, meillä myös samaa ongelmaa..Lapsi nyt 11 kk, oireillut alusta asti. Tehty ph-mittaus, lievää refluksia, lääkkeenä gaviscon+zantac. Ei tehoa, gavisvon aiheutti vaan kamalat röyhtäilyt. Meillä refluksi hiljasista, eli parikin tuntia iltapuuron jälkeen voi röyhtäillä, onko normaalia tähän?

Emme ole vielä saaneet lasta oireettomaksi, vaikka nyt vaan neocate, tattaripuuro/hirssipuuro+bataatti ruokavaliossa, joskus päärynä ja luumu. Näillä ollaan kierrätetty tiäs miten päiviä, eli pelkkiä puuropäiviä tai pelkkää maito bataattipäiviä. Ja likka senkun oireilee. Keskussairaalan lääkärit levittää käsiään ja sanoo et tilanne on paha, ei täs nyt mitään voi tehdä..

Lapsi on ärtyinen ja tyytymätön pitkin päivää, ainoastaan aamulla on hyvä iloinen hetki ennen syömisiä. Kun on paha tilanne, istuu kädet rinnan päällä ristis ja inajaa röyhtyjä, tai sit tunkee kädet suuhun..JOtain niin surullista..Meillä ei oo ryömitty eikä kontittu vieläkään, kun vattallaan olo kamalaa. Lääkärit vaan enemmän huolestuneita kehityksen viivästymisestä, kuin ruokavaliosta. Imettäessäni olin välillä tosi tiukallakin dietillä, eikä tulosta..
Ja maidot on kahltattu läpi almiron, profylac, nutrisoija, maidonsakeuttaja....

Nyt lääkityksenä losec, kun sitä itse näiden palstojen myötä älysin pyytää..Annostus 1 tabletti aamuisin, ja likka 11 kk, onko pieni annostus?
Nyt viides päivä menossa, eikä tehoa ole tullut mitään.

Meillä siis ongelma se, et pitkin päivää ruokaa nousee suuhun asti ja iltaisin sit huipentuu, yleensä menee 3 tuntia, että lapsi rauhoittuu ja kaikki röyhdyt on röyhtäilty. Vaikka illalla vaihtelis puuroja, niin sama tulos..Nyt on mietitty jo, onko neocate se epäsopiva, kun millää yhdistelyillä ei saada oireetonta.
Maitoa menee 6-8 dl päiväs. Mut mitäs sitte jos neocate ei käy..
Meillä tuli aikoinaan sairaalas monta muutosta, kun oltiin 8 pv hoidossa. Tuli imetyksen lopetus kokonaan, lääkkeitä, neocate, ja päärynä. JOten pelkkää maitoa ei olla testattu yksinään, kun ikääkin oli silloin jo 8 kk..
Olisiko mahdollista enää olla pelkällä maidolla koko päivää, näkisiköhän siinä vaikutuksen maidosta jo??

Tilanne on kamala, kun lapsi kasvaa koko ajan ja oireeton ei vieläkään..Onko teillä kohtalotoverit neuvoja??

Niistä kiitollinen..
 
Onkos teillä vielä Gaviscon käytössä? Se on aika vaikea lääke allergiselle, kun siinä on niin paljon niitä makeutus yms. aineita ja usealla siitä tulee vaan lisää nuita oireita.

Losecista sen verran, että meillä normaaliannos on kaksi 10 mg tablettia/vrk. Ollut se jo 6 kk ikäisestä saakka ja pahimpina aikoina on käytössä ollut hetkellisesti jopa 4 tablettia/vrk. Pharmacan mukaan annos vuoden ikäiselle on tuo yksi tabletti/vrk, mutta aika usein käytetään isompaa annosta. Se on sitten asia erikenn, uskaltaavatko keskussairaalassa määrätä suuremman annoksen. Meille sanottiin sairaalassa, ettei alle vuoden ikäselle voi antaa ollenkaan, just joo...

Voi olla mahdollista, että oireilee myös Neocatelle tai sitten jollekin kiinteälle. Yksi vaihtoehto on supistaa ruokalistaa entisestään ja olla useampi päivä esim. pelkällä hirssipuurolla ja neocatella. Meillä on isomman lapsen kanssa tehty välillä vastaavanlaisia "nollauksia", kun tilanne on lähtenyt räpylästä. Olen sitten aamulla keitellyt hirssivelliä tuttipulloon ja päivällä puuroa lusikalla syötäväksi ja laittanut sokeria päälle ja illalla taas tehnyt puuroa. Kannattaa muuten ostaa puhtaita tuotteita, esim. Hollen hirssipuuroa tai Hirssiset hirssiä, meillä menee myös Makrobioksen hirssi oireetta.

Teillä tuo Neocaten määrä on vielä aika pieni, joten voisi olla teoriassa mahdollista jättää hetkeksi myös kiinteät pois. Jotkut juovat Neocaten ainoana ravintonaan vielä kaksivuotiainakin. Meillä on välillä epäonnistuneen kokeilun jäljiltä myös ihan pelkkä NC päivä, kun lapsi ei suostu lusikalle suutaan avaamaan.

Sitten sellainen juttu vielä, että onko teillä kokeiltu Losecin lisäksi antihistamiinia, esim. Zyrteciä? Meillä menee jatkuvalla annoksella aamuin illoin allergialääke Zyrtec, jonka "suojassa" yritetään saada kiinteitä ruokia mukaan ja estää mukulaa allergisoitumasta entisille sapuskoille, sitäkin kun tuppaa tapahtumaan :eek: . Osalle lapsista kenelle ei löydy täysin sopivaa korviketta, annetaan Neocatea lääkityksen kanssa. Tuo Zyrtec on aika mieto valmiste ja jotkut juovat Neocatea paljon tukevamman allergialääkityksen kanssa.

Olen sitä mieltä, että teillä on vielä monta keinoa kokeilematta, joten ei kannata vaipua synkkyyteen! Ensiarvoisen tärkeää olisi nyt saada teille pätevä lääkäri, jolla on kokemusta refluksin hoidosta ja jolta ei ne keinot lopu kesken. Monesti keskussairaalassa on vain tavallisia lastenlääkäreitä, joilla ei ole erityisosaamista vaikeiden allergisten tilanteiden ratkomiseen ja tälläisten lasten lääkitsemiseen. Sen vuoksi olisi erittäin tärkeää, että hoitavana lääkärinä olisi asiansa tunteva lasten allergologi.

Me käymme Helsingissä Tiina Tuomelan vastaanotolla, vaikka asumme Keski-Suomessa. Täällä ei sairaalassa meidän lasta osattu hoitaa. Sairaalassa tietävät tilanteen, sillä olemme joskus käyneet siellä muissa merkeissä ja meille eräs lääkäri tulikin myöhemmin sanomaan, ettei heillä olisi tarvittavaa osaamista löytynyt, sillä eivät ole erikoistuneet allergioihin.
 
Gaviscon jätettiin pois pian, kun huomattiin tilanteen vain pahenevan. Sekin tosin piti kokeilla kahteen kertaan, kun eivät sairaalas uskoneet sen allergisoivan..
Itseasiassa kävimme yksityisellä asiansa osaavalla lääkärillä tässä hiljattain, mutta hän ei alkanut tekemään mitään siirtoja, koska olemme sairaalan hoidossa. Ehdotteli vaan, että josko maito olisi pahis ja pian kokeiltaisiin siirtää lapsi vedelle ja kalkki+vitamiinilisille, edellyttäen että on saatu liha ja rasva ruokavalioon..Ja puhui tähystämisestäkin ja sairalaan koostemaidosta..
Nooh, sairaalan lääkäriin kun otimme yhteyttä, niin ei tähystystä tehdä näin pienille ja losecia ei näin pienille jne..Sairaalan lääkäreille pitkä miinus..
No antoi lopulta losecin sitten, mutta tuskin nostaa annostusta..Prepulsidinkin olemme tässä välissä kokeilleet, mutta ei tulosta, pahensi ehkä vaan, siinäkin makuaineena kirsikkaa..

Zyrteciä kysyin yksityislääkäriltä, muttei sitä vielä antanut. Meillä on kokeiltu hirvi ja nyt pitäis poroon siirtyä, mutta ei voida tehdä mitää kokeiluja, kun lapsi ei oireeton..Se sekaa vaan entisestään jos ei peruskuviota saada kohdilleen.
Ehkä nyt olemme pelkällä bataatilla ja neocatella muutaman päivän, bataatti siinä mieles et sitä menee parhaiten. Jos se ei tuota tulosta niin olisko sitten puuro+maitopäiviä.

Olisin kiinnostunut nallepuh, miten teidän lapsi oireilee refluksiaan? Tuleeko ne viiveellä ja onko pitkäkestoista röyhdintää? Meillä esim kesäkurpitsa teki sen, että röyhti sitä yöllä 12 tunnin päästä pari tuntia, + meni vatsa löysälle ja iho-oireita. Mutta ihmetyttää että röyhtiminen alkaa niin paljon viiveellä, siksi tähän meneekin usko aina välillä..

Kerroit, että teillä myös isompi lapsi kärsinyt allergioista, onko hänellä menneet ohi? Tuntuu, että jos elimistö ei meinaa mitään kestää, miten ihmeessä nää voi mennä joskus ohi..

Mitä mieltä olet antioksidanttijutuista, eli syötettäis lapselle puuttuvia hivenaineita? Sitäkin olen jo tuumannut, kun tilanne ei raukea millään..Mutta se on kaksipiippuinen juttu, tarviiko lapsen elimistö kauheita määriä vitamiineja, jos ei oo koskaan niitä saanutkaan..Ja mitä tekee sitten vitamiinit vatsalle, jos ruokakin tekee tiukkaa..Niissä kun on varmasti taas kaikenmaailman makuaineita.. Mulla on vaan pari kokemusta tuttujen kautta, jotka ovat parantaneet lapsen allergiat hivenaineilla tavallaan..Mutta en tiedä..
 
Hei, Tammiäippä ! Mistäpäin olette ? Teidän saamat kommentit kuulostavat niin samanlaisilta kuin meillä... Me asutaan Etelä-Pohjanmaalla.

Olen täysin samaa mieltä NallePuh82 kanssa siitä että ensisijaisen tärkeää olisi nyt löytää lääkäri jolla riittää asiantuntemusta teidän(kin) tilanteen hoitamiseen. Tässä maassa ei valitettavasti taida olla kuin kaksi lastenallergologia (kys.henkilöt ovat myös lastenlääkäreitä) jotka ymmärtävät allergisen refluksin olemassaolon ja osaavat sitä myöskin hoitaa. He ovat tässä samaisessa ketjussa kehutut ja ylistetetyt Erkka Valovirta Turussa ja Tiina Tuomela Helsingin seudulla (ottaa vastaan ymmärtääkseni myös Vantaalla ja Järvenpäässä). Kannattaa lukea tosta ylempää meidän tarinaa (lyhennettynä tottakai). Me käydään siis Erkka Valovirralla jota voisin ylistää maasta taivaaseen ;)

Meillä on tosiaan keskimmäiselläkin lapsella reilusti ruoka-aineallergioita, poika täyttää pikapuolin 3vuotta. Mikään allergia ei ole helpottanut mihinkään suuntaan, päinvastoin tilanne on mennyt huonompaan suuntaan viimeisen kuukauden aikana. Juuri menneellä viikolla käytiin tekemässä ihotestit koko käytössä olevasta ruokavaliosta kun poika oireilee jollekin ruoalleen jatkuvasti. Mikään ei jäänyt testeissä kiinni, joten Valovirran kanssa nyt yhdessä mietitään jatkoja. Ekat askeleet on otettu selvitystyössä; kultaakin kalliimpi on tässäkin tilanteessa asiansa osaava allergologi.
 
Olemme kans Etelä-Pohjanmaalta ja Seinäjoen sairaalan hoidon piirissä..Aluksihan nää kaikki ongelmat oli äidin korvien välis, ja unikoulua ehdottivat sairaalassa kun olimme 8 pv..Kunnes sitte ph-mittaus näytti jotain ja sit alettiin hoitaan, tosin niin lievin annoksin, ettei mistää kotoisin..
 
No, niin ! Hyvin arvasin missä sairaalassa olette käyneet, eikö totta :LOL: Kaikki kuulosti niin tutulta...

Paistaa noista teidän kokemuksista ihan sama läpi kuin meillä (taisitkin jo lukea mun pitkän kirjoituksen). MEillä olis ensimmäisenä pitänyt lopettaa LOsec koska pH-mittausta ei oltu tehty niin ei ollut näyttöä sen syöttämiseen pojalle. Kun taas allergologi sanoi heti ettei sitä tarvitse tehdä kun on ihan selkeä näyttö Losecista. Turhaa lapsen rääkkäämistä olisi hänen mielestään ollut tuo pH-mittaus.

Hehheh. Tekin ootte olleet lastenosastolla siellä... Niin mekin. Meille luvattiin aloittaa koostemaito mutta pyörtivät aika hienosti sen lupauksen. Itse asiassa eivät uskoneet ettei Neocatekaan sovi pojalle vaan uskoivat sopimattomuuden johtuvan siitä että juo sitä liikaa nestemäisenä. Toisin sanoen ongelma korjaantuisi heidän mielestään sillä että osa laitettaisiin jauheena ruokiin. Me sit lähdettiin osastolta kesken kotiin allergologin luvalla. Puhelinlaskuthan muodostui mahtaviksi kun oli parhaimmillaan kolmestikin päivän aikana yhteyksissä allergologiin. Juu ja -20% linjalla monta kuukautta ollut kasvukaan ei ollut vaarallista, se oli vaan pojan tapa kasvaa. SIt kun käyristä näki suoraan kuinka lähti yhtäkkiä alaspäin ja meni yhä alemmas kuukaudesta toiseen. Koska tänne ei ole kohteliasta laittaa lääkäreiden nimiä kun haukkumisesta on kyse niin laitan vaan nimikirjaimet :whistle: Meillä oli hoitavana lääkärinä Seinäjoella T.K. sanooko mitään? Erikoistuva lääkäri. Kuka teillä ? Laita nimikirjaimet...

MEillä meni muuten aluksi Losec 2tbl pvässä varmaan kuukauden päivät ja sit tiputettiin 1tbl/pvä kun tilanne oli saatu hallintaan. Toisinaan epäonnisten ruoka-ainekokeilujen myötä nostetaan annos taas 2tbl/pvä tai joskus on yskän yms. yhteydessä jouduttu sama tekemään. Yleensä normitilanteessa pärjää tuolla 1tbl/pvä annoksella.

Mut me voitaisiin lähetellä yksityisviestejä näistä meidän kokemuksista niin sais kertoa vaikka mitä :whistle:

Kannattaa oikeasti vakaasti harkita lähtevänsä muualle hoidattamaan tätä juttua. Ihan selvästi meillä ainakin näkyi se ettei ammattitaito riittänyt. Ja herne meni nenuun siitä että hoitoa oli lähdetty hakemaan muualta. Mä nään vieläkin punaista allas-osaston kohdalla varsinkin se allergiahoitaja (LN). Onneksi ei tartte sinne enää mennä. Allergiapolilla on nyt keskiviikkona kontrolli T.K:n vast.otolla. Katotaan nyt miten menee. Tosiasiassa se olen minä joka sanoo mitä tehdään eikä hän :LOL: Eli oikeasti tuo käynti on sellainen jatkokäynti osastojaksolle. Aion kyllä antaa palautetta aika rankalla kädellä :kieh: siitä kohtelusta ja hoidosta mitä on siellä saatu.

Laita mulle yv:ta niin jatketaan silleen tarkemmin
 
Kuulumisia meiltäkin.... Annettiin neocatea pe illasta lauantaihin, jolloin totesin, et parempi sinnitellä ilman sitä nyt ph mittaukseen asti, jos vaikka ihmeen kaupalla auttais tytön oireisiin. Sittenhän ph mittaus ei näytä totuutta, kun nyt kuitenkin virallisesti almiron käytössä. Tällä hetkellä juotan maidon tytölle unesssa, niin hirveältä kuin itsestä tuntuukin "rääkätä" tyttöä sillä lailla. Juo nyt unen ja valveen rajamailla n. 50-100 ml kerralla, mutta kummalliset kohtaukset eli maidon syöksyminen ulos, nykiminen,nielemisvaikeus näkyy myös nukkuessa... Pakko kuitenkin antaa nyt jotain nestepitoista ravintoa, kun vettä sokerillakaan ei juo kuin tilkan ja kiinteitä menee n 1 purkki kasvislihaa ja 1/2 hedelmäsosetta. Nälkäänsä kitisee osakseen, mut ei kuitenkaan jaksa/osaa vielä kiinteitä syödä vatsan täydeltä, tai sit nekin tekee jo pahaa nieltäessä.
Niin ja kun juotan maidon unessa, menee n. 15-30 min kun tyttö saa järjettömän kipuitkukohtauksen, jota tyynnytellään sitten puolisen tuntiakin, että ei hyvä! En sitten tiedä enää johtuuko siitä, että röyhy jää kiertämään tai sattuuko maito oikeasti nyt jo noin paljon mahaan, vai nouseeko maito takaisin... Kurjia nämä refluksimahakipuallergiasyömättömyyssotkut!
Vertaistukea ei kyl saa mistään muualta kun näiltä palstoilta, kun meidänkin suvussa tälläinen syömätön/itkuinen lapsi on aivan vieraalta planeetalta, eikä kukaan ikinä maailamassa ole kuullutkaan moisesta kuin refluksi!
minkälaista teillä on allergiset tuo kakka? kun meil ei koskaan ripulia kyl ole ollut vaan päinvastoin paha ummetus, ja nyt almironilla ummetus pahentunut ja mustaa kakkaa...
 
Myös ummetus voi olla allergian oire siinä missä ripulikin. On teidän oma valinta, miten haluatte tuon korvikeasian kanssa tehdä. Minä ehkä juottaisin kaiken uhalla sitä Neocatea ja yrittäisin saada lapsen oireettomaksi. Se PH-mittaus ei ole mikään pakollinen toimenpide, joka on tehtävä kaikille ennen refluksin toteamiseksi, varsinkin kun teillä oireet ovat noinkin selvät. Melkeinpä enemmän siitä mittauksesta saisi irti niin, että juottaisi sitä Neocatea ja sitten mittauksessa näkisi onko refluksia vielä senkin kanssa??? Almironilla sitä on, se nyt on ihan päivän selvää ilman mittaustakin. Näin se PH-mittaus oikeasti saattaisi antaa jotain hyödyttävää informaatiota. Nyt se lähinnä kai palvelee sitä, että yritätte todistaa sairaalalle lapsen kärsivän oikeasti refluksista?

Jos itse saisin palata ajassa taaksepäin, yksityistäisin lapseni hoidon pätevälle lääkärille jo paljon aiemmin, niin meilläkin olisi vältytty monilta kärsimyksiltä.
 
Mä melkein sinuna jo pistäisin Ode75:lle viestiä, että miten sen Erkan saa langan päähän mahdollsimman pian! Hänen kanssaan tilanne varmaan lähtisi selviämään nopeammin ja lapsiystävällisemmin sekä saisitte sen hyvän ja niiiiin kallisarvoisen lääkärisuhteen! On siis sanoinkuvaamattoman tärkeää, että saisitte nyt tuohon tilanteeseen mukaan ammattilaisen, joka tietäsi mitä tehdä.

 
Komppaan täysin NallePuh82:a. Nyt olisi hyvin toimiva hoitosuhde ammattilaisen kanssa todella tarpeen! Tuon Erkka Valovirta kuulostaa todella lupaavalta, vaikka henkilökohtaista kokemusta ei hänestä ole.

Ei se ph-mittaus todellakaan ole olennainen asia varsinkaan silloin kun refluksi on kliinisesti todettavissa ilman mittausta. Meillä allergologi teki diagnoosin refluksista ilman ph-mittausta pelkästään kuuntelemalla meitä, vanhempia, ja sitä mitä kerroimme lapsemme oireista! Olennaista on hoitaa lapsen allergioita, oli ne oireet mitä tahansa.

Mistähän tuo musta kakka oikein tulee..? Onko lapsi syönyt esim. mustikkaa? Vai kertooko se jotain muuta lapsen suoliston tilasta? En ole koskaan kuullut, että musta kakka liittyisi Almironin juontiin.
 

Yhteistyössä