Kannattaako ostaa 30-luvun talo?

  • Viestiketjun aloittaja "annabel"
  • Ensimmäinen viesti
"annabel"
Ollaan etsitty jo pitkään sopivalta paikalta ja sopivan hintaista omakoti- tai paritaloa, ja nyt olisi tullut myyntiin vuonna 1935 rakennettu talo, peruskorjattu 80-luvulla. Mitä kannattaa ottaa huomioon 30-luvun talon ostoa suunniteltaessa? Kellään kokemusta tai tietoa? Onko esimerkiksi homeriski kovinkin suuri?
 
noh.
-30 luvun taloissa harvoin itsessään on mitään vikaa, mutta kysymys kuuluu että onko talo mahdollisesti pilattu myöhemmillä remonteilla: onko remontit tehty hyvin ja huolella ja oikeita materiaaleja käyttäen? Erityisesti kiinnittäisin huomiota märkätiloihin ja putkiin: onko märkätiloissa kunnon kosteuseristykset jne... Yleensä vanha talo on alkujaan hyvin tehty, jos jo lähemmäs 100 vuotta pysynyt pystyssä. Myöhemmät remontit ovat niitä riskitekijöitä.

Jos ei itse tiedä remonteista yms., kannattaa pyytää asiasta tietävä mukaan katsomaan taloa.
 
"Realisti"
Kysymys on niin laaja, että siihen on mahdoton vastata. Googlettele "vanhan talon remontointi", "vanhan talon ostaminen", "tyypilliset rakennusvirheet" jne jne. Tiivistettynä sanoisin että jos et tiedä itse yhtään mitään aiheesta eikä sinulla ole luotettavaa tahoa joka tietäisi, niin älä osta. Loton pelaamista se on onko vanha talo kunnossa vai ei, jos ei itse sitä osaa tutkia.
 

Yhteistyössä