Kantasi alkoholin käyttöön lasten aikaan, saako kotona rentoutua?

  • Viestiketjun aloittaja käsi sydämelle
  • Ensimmäinen viesti
käsi sydämelle
Onko se raja se kaksi siideriä tai kaksi lasia viiniä? Miten lomalla?
Särkyykö se lapsi jos vanhemmat rentoutuu lomalla tissuttelemalla siten ettei lapsia laiminlyödä tai pelota?
 
etola
Kyllä meillä juodaa olutta ja viiniä. Miksi se olisi pahasta? Meillä ei tapella ei aleta puhumaan lapselle omituisia asioita ei käyttäydytä pelottavasti ei kikateta jne. jne. Ihan normaalia alkoholin käyttöä.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Joopss
Itsekin ihmettelen tuota että rentoutuminen tarkoittaa lähes aina tuota alkoholin nauttimista. Kummallista kyllä...

Itse otan alkoholia joskus 1-2 siideriä lasten läsnäollessakin kyllä.
 
"vieras."
Mä en ymmärrä mihin sitä alkoholia tarvitaan jos tahtoo rentoutua, enkä myöskään ymmärrä miten joku voi sanoa, ettei tissuttelu aiheuta lapselle pelkoa ja laiminlyöntiä?
 
"vvieras"
En ymmärrä, miksi ihmeessä pitäisi juoda lasten seurassa enemmän kuin se yksi siideri tai lasi viiniä. Sanopa se syy. Vai koetko, että alkoholi on ainoa asia elämässäsi, joka tuo rentoutusta?

En kyllä paheksuisi, jos joisit sen pari siideriä kun lapset menneet nukkumaan.

Riippuu kyllä ihan ihmisestä kuinka helposti tulee humalaan. Itse olen jo tuosta kahdesta kun olen pienikokoinen ja viimeksi käytin alkoholia pari vuotta sitten...eikun join puolikkaan saunasiiderin ja heitin roskiin, kun en saanut alas.
 
Humalan puolelle jos juo niin silloin on suotavaa ettei lapset joudu sellaista näkemään.

Voimme ottaa muutaman saunajuoman viikonloppuna tai juoda ystäväperheen kanssa pari pulloa viiniä juhannuksena.

Omassa lapsuudessani näin aikuisia humalassa esim. mökillä. Sitä tapahtui harvoin mutta muistan sen. Jos oli vaikka vieraita tms. Aina oli kuitenkin paikalla myös selvä aikuinen ja toisekseen en kyllä koskaan kokenut päihtyneitäkään mitenkään pelottavana tai häiritsevänä. Aikuisilla oli mukavaa.

Me kyllä voidaan rentoutua kohtuullisella alkon käytöllä, mutta eihän se tarkoita etteikö olisi muitakin keinoja. Kyllä me käydään retkillä, pidetään peli-iltaa tai leffailtaa.
Mutta en näe siinä mitään pahaa että aikuiset nauttivat kohtuudella alkoholia.

Ja ennen kuin joku huutelee jotain liiallisesta käytöstä niin tänä vuonna olemme kahdenkeskisellä lomalla ottaneet, muuten oltu vesilinjalla. Huomiselle kyllä on saunakaljat ja siiderit ostettuna mutta silloin lapset ovatkin reissussa.
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
"gekko"
Karkasi kesken.... Riippuu lapsen iästä, vanhemman käytöksestä ja siitä kuinka usein juo.
Jos riitelee tai on hankala juotuaan ja ärsyttää muita -> ei voi juoda lasten läsnäollessa lainkaan. Ja mielipide ei tietenkään ole sen juojan oma vaan puolison toiveen mukaan.

jos lapset kokevat olonsa pelokkaiksi, ei juoda vuoteen-kahteen uudelleen.

ruuan kanssa voi juoda kohtuudella ja samoin palata kotiin humalassa jos lapsia ei pelota. Selvä hoitaja pitää olla kunnes vanhemmat ovat itse ajokunnossa tai ainakin lähes. Eli osaavat toimia jos tulee hätä.

viimeksi itse tulin kotiin illanvietosta neljän oluen jälkeen ja leikin hetken lapsen kanssa ennen hänen nukkumaanmenoa. Lapsella oli hauskaa. Minusta tuo oli ok. Jos lapsi olisi arastellut olemustani, olisin mennyt pois.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="gekko";29620510]Riippuu lapsen iästä, vanhemman käytöksestä ja siitä kuinka usein juo.
Jos riitelee tai on hankala juotuaan ja ärs[/QUOTE]

Hyvin usein oletetaan että se lomalla tissuttelu esimerkiksi tarkoittaa jotain humalassa koikkelehtimista, lasten laiminlyöntiä tms. Olimme taannoin Lapissa ja siellä lasten kanssa rinteessä ollessa otimme päiväkaljat, illallisella ravintolassa oluet, illalla saunassa esim. kaksi siideriä. Sitten laitoimme lapsille iltapalaa ja katottiin lastenohjelmia ja lapset menivät nukkumaan. Sen jälkeen otettiin vielä pari lautapelejä pelatessa miehen kanssa.
En usko että kertaakaan tuollakaan reissulla olisi paukkuneet promillet yli ajoon sallitun määrän.
 
Viimeksi muokattu:
En tarvitse alkoholia rentoutumiseen, ja kannattaa teidän muidenkin opetella sama. Meillä juodaan ruoan kanssa joskus viiniä, tai joskus lasilliset kun lapset on menneet nukkumaan. Saunajuomia ei harrasteta, mutta ei yksi olut tai siideri mitään merkitse. Ja nyt todellakin sitten puhun YHDESTÄ lasillisesta tai oluesta.

Humalassa en ole koskaan, en tarvitse sellaistakaan "nollausta" ikinä. Ja elämä on helppoa :) ;)
 
Mä en sylje lasiin lasten aikanakaan, mutta tolkku pitää säilyä. Meillä ovat tosin jo teinejä. Oli kiva, kun esikoinen täytti 18v, niin mä kävin ostamassa kuohuviiniä ja yhdessä juhlistettiin sillä hänen täysi-ikäisyyttään.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"vierailija"
Hyvin usein oletetaan että se lomalla tissuttelu esimerkiksi tarkoittaa jotain humalassa koikkelehtimista, lasten laiminlyöntiä tms. Olimme taannoin Lapissa ja siellä lasten kanssa rinteessä ollessa otimme päiväkaljat, illallisella ravintolassa oluet, illalla saunassa esim. kaksi siideriä. Sitten laitoimme lapsille iltapalaa ja katottiin lastenohjelmia ja lapset menivät nukkumaan. Sen jälkeen otettiin vielä pari lautapelejä pelatessa miehen kanssa.
En usko että kertaakaan tuollakaan reissulla olisi paukkuneet promillet yli ajoon sallitun määrän.

Miksi haluatte lomalla tissutella kaljaa?
 
"ttttt"
[QUOTE="vierailija";29620653]Miksi haluatte lomalla tissutella kaljaa?[/QUOTE]

Miksi ei voisi/saisi? Vetäähän joku jouluna kilotolkulla suklaata. Miksi? Silloin jos ja kun tissuttelu on tissuttelua eli viisari hädin tuskin ylittää 0, 5...."Paheensa" kullakin, lomalla ne usein esiintyy.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"Iina"
Tottakai kotona saa rentoutua, niin teen joka päivä, mutta en tarvitse siihen alkoholia. Joskus otan yhden saunasiiderin lasten ollessa kotona. Mies ottaa kuppia enemmänkin toisinaan.
 
"viieras"
Mulla alkoholinkäyttö on jäänyt lähes kokonaan. Raskaana ollessa kun ei voinut juoda eikä oikein imettäessäkään, niin siihen tottui. Mies juo lapsia paikalla tai ei, itse en oikeastaan koskaan.

Mä en itse nauti pätkääkään siitä hiprakasta, jos joudun olemaan vastuussa lapsesta ja juttelemaan ”järkeviä” sen kanssa. Mulle alkoholissa se nousuhumala hyvässä seurassa, rauhassa ilman velvollisuuksia on se juttu juomisessa, joten kaikin puolin parempi ratkaisu kun ei juo ollenkaan.

Alkoholia käytän sitten lapsen ollessa hoidossa joko mieheni seurassa tai kavereiden. Jos olen lähdössä ulos kavereiden kanssa, vien lapsen mieluummin mummolle yöksi kuin pidän kotona miehen kanssa, ettei herää mun kolisteluun yöllä eikä herätä krapulaista äitiä aamulla ;)
 
"Hanna"
Mä en käytä alkoholia enää ollenkaan, eikä mieskään juo kotona.
Rentoutumiseen alkoholia ei ole koskaan tarvittu. Siihen riittää lämmin sauna, hyvä ruoka ja vaikkapa hieronta =)

Mutta jos ollaan vaikka kylässä jossakin, missä isäntäväki ottaa parit oluet/lasilliset viiniä, niin ei haittaa meitä eikä meidän lapsia. Tosin siinä vaiheessa jos joku alkaa jurrissa olemaan, poistumme paikalta. Ei huvita katsella sitä hortoilua.
 
"Mariska*"
Kyllä juodaan viiniä tms myös lasten läsnäollessa. Itsellä se tarkoittaa esim. lasi viiniä ruoalla ja tölkki siideriä illalla saunassa.

Jos jotain juhlitaan, niin sitten voin ottaa parikin, mutta periaatteessa kun huolehdin lapsesta niin otan vain sen verran, että voisin vielä ajaa autoa. Eli muutama tunti sitten taukoa, jos tekee mieli ottaa vielä toinen annos.

Alkoholia nautin, koska tykkään sen mausta. Nyt tietenkään en kun olen raskaana, mutta kylläkin taas kun vauva on syntynyt.
En juo esim. limuja enkä olutta, koska en niistä tykkää, enkä käytännössä koskaan juo väkeviä. Viinistä ja siideristä (tietyistä) tykkään paljon.
 

Yhteistyössä