Karmea tilanne tuplien 2,5kk kanssa!!!

Meillä on 2,5kk ikäiset kaksoset, jotka syntyivät rv 34+ etisen istukan ja lapsiveden tihkumisen vuoksi. Kyseessä ovat ainokaisemme, kauan kaivatut ja odotetut lapset, jotka saaneet alkunsa IVF -hoidolla ja 4 keskenmenon jälkeen. Koko kaksosraskaus ja siihen liittyvät kysymykset ovat olleet itselleni vaikeita ja tästä löytyy aloittamani ketju tältä palstalta otsikolla ”Kaksosraskaus ahdistaa”. Käykääpä vilkaisemassa, jos haluatte ymmärtää tarkemmin tätä ”jatko-osaa”. En todellakaan osannut iloita aluksi kaksosraskaudesta, mutta vähitellen sopeuduin ajatukseen. Raskaus oli kuitenkin kamala: 24/7 pahoinvointia kesti rv 15 saakka ja siitä vielä enemmän tai vähemmän pahoinvointi jatkui rv 20 saakka. Rv 16 alkoivat kivuttomat harjoitussupistukset ja rv 20 todettiin a-vauvan etinen istukka. Ns. ”keskiraskauden hehkua ja onnea” kesti muutaman viikon, kun jouduin rv 23+ rajun ja yllättävän verenvuodon takia sairaalahoitoon. Kyseessä etisen istukan vuoto. Hieman myöhemmin todettiin myös, että lapsivettä tihkuu. Kevät kului vuoroin sairaalassa ja vuoroin kotona tiukassa vuodelevossa, labroissa ja kontrollikäynneillä. Mitään en saanut tehdä, mihinkään en saanut mennä - vain kotona piti maata ja pelätä, syntyvätkö vauvat nyt, kohta vai vasta huomenna. Kieltämättä tunnelmat vaihteli pelosta katkeruuteen - niin, että ei sitten edes tämäkään voinut mennä ”oppikirjojen” mukaan ja mistään raskaudesta nauttimisesta ei voinut puhuakaan. Hankinnat tein netissä käsin sairaalasängyssä - vasta kun viikkoja oli yli 30, kun en ennen tiennyt, ostanko vaunut vai arkut. No, lopulta päästiin rv 34+ saakka ja vauvat syntyivät hyvävointisina. Sairaalassa vauvat olivat vajaa 2vko ennen kotiutumista.


Alku kotona sujui alkuun mallikkaasti. Vauvat olivat oppineet sairaalassa kätevästi samaan rytmiin ja yksin kotona oleminenkaan ei pelottanut ja päivät sujuivat kivasti. Ruuat on aina tehty etukäteen valmiiksi, mies hoitaa kotityöt, osallistuu aktiivisesti vauvojen hoitoon (myös yöllä, jolloin 2 syöttöä) jne. Jonkin ajan kuluttua alkoivat kuitenkin molemmilla vatsavaivat. Kaikki kotikonstit on kokeiltu mitä on mahdollista - lukuun ottamatta korvikkeen vaihtamista täysin maidottomaan. Mielestäni vatsavaivat olivat kuitenkin aluksi melko ”harmittomia”, itkuja oli aika vähän ja vauvat rauhoittuivat hieronnalla, cuplatonilla ja maitohappobakteereilla. Sitten poika aloitti iltaitkut - luultiin aluksi koliikiksi, koska alkoi klo 18 ja loppui kuin seinään klo 24. Sitten itkut muuttuivat aivan karmeaksi kiljumiseksi, tuskan vääntelyksi ja alkoivat aamulla jo klo 8 pian heräämisen jälkeen ja jatkuivat klo 24 saakka. Poika ei enää suostunut olemaan muuta kuin pystyasennossa (kantoliina, rintareppu, sylissä olkapäätä vasten), nukkuminen ei onnistunut sängyssä (vaikka pääty kohotettu) vaan heräsi selvään kipuitkuun yleensä 15min kuluttua nukahtamisesta ja hänen rytminsä hajosi totaalisesti. Syöminenkin tuntui sattuvan (söi itkien ja huutaen), oli nieleskelyä, hikottelua jne. Käytännössä poikaa on saanut useamman viikon nyt kantaa aamusta iltaan rintarepussa ja siltikin itkee usein kovaa ja kirkuu kipuja. Käytettiin terkkarissa - ei korvatulehdusta vaan todettiin, et ”vauvat vaan itkee, voi voi”. Samaa totesi Lastenklinikan päivystävä lääkäri ja käski antaa relatippoja. Pojan oireet viittasivat kuitenkin aivan selvästi refluksitautiin ja siitä oli merkintä hänen papereissaan toisen lääkärin havaintona ja hänen kantansa oli, että tarvittaessa aloitetaan lääkitys. Lastenklinikalla kuitenkin oltiin päivystyksessä sitä mieltä, että ”ei viitti näin pienelle lääkkeitä antaa”. Voi että sieppasi! Ja sanojana oli itse kaksosten äiti! Menin ihan epätoivoiseksi. Arki kahden vauvan kanssa ei muutenkaan ole aina niin helppoa ja sitten kun siitä pitäisi suoriutua arkisin yksin ja vielä tilanteessa, jossa toinen huutaa kipuisena miltei koko ajan ja toisellakin on satunnaista vatsavaivaa. En kestänyt tätä typeryyttä lastenlääkärin taholta vaan marssin yksityislääkärin luo. Poika sai välittömästi diagnoosiksi refluksitaudin ja lääkityksen.

Olen ihan väsynyt ja keinoton tilanteessa. Pojan refluksioireet ovat jonkin verran helpottaneet, mutta tarvitsee edelleen paljon kantelua (pystyasento), jotta kipukohtauksia ei tule (vatsahapot ei pääse seilaamaan ees taas, mikä hyvin kivuliasta). On edelleen aika itkuinen. Lisäksi tytöllä ilmennyt myös refluksioireita, mutta lievempinä ja hänelläkin aloitettiin lääkitys. Pahimmillaan arkeni on 2 kirkuvan vauvan kantelua, hyssyttelyä ja epätoivoista selviytymisyritystä ja sen kyttäämistä, milloin kello on 17 ja mies tulee kotiin apuun. Kipujen vuoksi rytmit on menneet sekaisin, molemmat hermostuvat todella nopeasti toisen itkuun ja kiihtyvät 0-100 huippunopeaan ja siten, että lopulta kakovat ja kuulostaa, kuin tukehtuisivat, jos en välittömästi pääse ja pysty oloa helpottamaan. En tiedä, miten ihmeessä rauhoitella kahta oikeasti kivusta kirkuvaa vauvaa. Tai jos toisella onkin parempi päivä, niin pidänkö hänet ylä- vai alakerrassa kun pahimmillaan saan juosta eri kerrosten väliä rauhoittelemassa vuoron perään kiljuvia vauvoja. Edes vaunulenkeille ei voi lähteä, kun nekin ovat nykyisin yhtä hysteeristä kirkumista pojan taholta, koska ei saa oltua riittävän pystyasennossa. Eli olen kotona neljän seinän sisällä ja kateellisena katson ikkunasta, kun muut äidit työntelee kadulla vauvojaan vaunuissa. Korvissa soi sairaalan kätilön lohduttelut talvella, että ”sitten pääset ulos kun vauvat syntyy ja pääset liikkumaan” ja se miten neuvolassakin koko ajan hoetaan, et ”sitten niitä monen tunnin vaunulenkkejä vaan”. Ihanko totta pitäisi kivusta kirkuvaa lasta makuuttaa vielä vaunuissa ja siten se taas kiihdyttää sen toisen rauhallisemman huutoon? Tilannetta pahentaa se, että vaikka refluksioireet helpottaneet niin nyt kirkuvat kivusta, kun lääke aiheuttanut ummetusta ja odottelen josko levolac alkaisi vaikuttaa.

Onko kenelläkään kokemusta vatsavaivoin oireilevista tuplista ja miten ihmeessä pärjätä kahden kipuisen vauvan kanssa yksin? Mitään tukiverkkoja ei täällä meillä ole - siskoani lukuun ottamatta ja hän auttaa silloin kun töiltään pystyy. Sukulaiset asuvat satojen kilometrien päässä ja kaikki ovat työelämässä. Miehellä ei ole kesälomaa, koska vaihtoi työpaikkaa saadakseen työn, jossa ei tarvitse matkustaa ulkomailla viikkokausia jatkuvasti. Ihan yksin siis olen. Olen niin väsynyt jatkuvan itkuun ja huutoon ja kun mitään ei voi oikein tehdä, että en enää tiedä, mitä tehdä. Uutta lääkäriaikaa tämän alan spesialistille yksityispuolella odottelemme (jonoa hänelle paljon), sillä tuo refluksiin määrätty lääke ei ole riittävä vaan tarvitaan vahvempi lääke. Neuvolasta ei ole mitään apua - siellä lääkäri ei edes tiennyt, että vauvalla voi olla refluksitauti! Ainoastaan on säälitelty, kun eivät saa rintamaitoa. Niin, siis mistään imettämisistä ja maitojen pumppaamisista ei enää tule mitään, kun yhtään hetkeä en saa olla rauhassa. Vauvat huutavat joko yhtä aikaa tai kun toinen lopettaa, toinen aloittaa ja sitten toinenkin hermostuu, jos on jotenkin juuri nukahtanut. Syödä tai juoda en juuri ehdi, vaikka mies laittaa ruuat valmiiksi tai ostamme eineksiä. Nytkin heräsin yöllä sohvalta siihen, että oksetti. Sitten muistin, että en ollut syönyt mitään sitten iltapäivän voileivän. En aina enää edes tiedä tai ole varma, mitä itkevät: kipua, nälkää, väsymystä, läheisyyttä, ”viihdytystä”, vaippaa vai mitä, koska huuto on miltei jatkuvaa. Refluksitauti on tehnyt tästä ihan painajaista ja haittaa selvästi myös tyttöä, vaikka hänellä oireet hyvin lievät. Tuntuu siltä, että hän hermostuu jo siitä, että veli on niin kipeä ja siksikin ovat molemmat itkuisia, vaikka toinen ei kipeä olisikaan.

Olen myös hyvin ahdistunut siitä, miten en pysty vastamaan vauvojeni tarpeisiin vaan yritän vain selviytyä ja välttää kaikkia huutoja ja turvata tytölle päiväunirauhan. Kaikki hoitotoimenpiteet teen äkkiä ennen kuin joku taas kilahtaa, karjuu tms ja kipuitkut tunnista toiseen on ihan karmeaa kuultavaa. Itken usein itsekin vauvojen kanssa, kun en tiedä, kumpaa kannella ja hyssytellä. Kaikki lehdet ja muut on täynnä varhaista vuorovaikutusta jne. ja se ahdistaa. En jaksa aina edes ”puhua” vauvoille, selittää, että ”äiti tässä”, ”voi pientä” jne. vaan hiljaa ja mekaanisesti hoidan syötöt, vaipat ja kantelen kirkuvia vauvoja. Pelko on siis persuuksissa, että traumatisoin omat lapseni, kun en jaksa olla koko ajan läsnä 2 kirkuvalle nyytille ja onko tuloksena kaksi hyvin turvatonta pientä ihmislasta. Lapsiani rakastan yli kaiken, mutta tilanne tuntuu tosi kohtuuttomalta. Menee harakoille tämä vauva-aikakin - aivan kuin lapsettomuudessa, hoidoissa, keskenmenoissa ja vaikeassa raskaudessa ei olisi ollut riittämiin. Milloin saan nauttia äitiydestä ja vauvoistani? Kokemuksia hyvistäkin päivistä on - ennen tuota karmeaa refluksitautia - ja siksi tiedän, että selviydyn kyllä tavallisesta kaksosarjesta ja nautin elämästä vauvojen kanssa, mutta kun tämän helvetin kestosta ei ole mitään tietoa....


Kiitos, jos joku jaksoi tämänkin lukea loppuun. Kaikki hyvät neuvot otetaan vastaan. Ja jos joku nyt miettii, että miten ehdin tämän sepustuksen kirjoittaa niin siten, että olin huono äiti ja laitoin lapset syömään itse harsoilla tuetusti eli sekin "vuorovaikutushetki" meni nyt harakoille....
 
  • Tykkää
Reactions: Riinali
En osaa sanoa mitään, mikä auttaisi sinua. Etkä varmasti halua kuulla mitään kliseitä. Tekstisi kirvoitti vedet silmiin. Itsekkin olen käynyt läpi hoidot ja odotan nyt kaksosia. Minulla ei ole mitään ruusuisia kuvitelmia ihanasta vauva arjesta, mutta sinun tarinasi oli jo niin sieltä toisesta ääripäästä, etten osaa sellaista edes kuvitella.
Voi kun jotenkin nyt voisin sinua konkreettisesti auttaa, niin sen tekisin. Mutta nyt voin vain toivoa rutkasti voimia teidän perheelle. Jonain päivänä vielä helpottaa. Siihen voi mennä aikaa, mutta sekin päivä vielä varmasti nousee.
 
Moikka.

Itselläni on 3 vuotias ja 2 vuotias ja nyt odotellaan kaksosia syntyväksi rv 34+4 menossa.
Tiedän ahdistuksesi pelosta raskausaikana, olen myös itse maannut sairaalassa miettien kaikkia kauheuksia. Ja aina sielläkin sanoivat, että kun vauvat syntyy niin pääset ulos kävelemään ja liikkumaan. Ei mikään ole niin varmaan kuin epävarmuus tässä elämässä.

Neuvolasta pitäisi saada kotiapua kun on kaksoisista kysymys.

Meidän kunnasta oltaisiin lähetetty lastenhoitaja kotiin isän tueksi kun joudun vuodelepoon sairaalaan, mutta mies kieltäytyi siitä.

Kun nämä vauvat syntyvät olen saanut käsityksen että kunnalta/kaupungilta saa tukea ja apua!

Siksi ihmettelen miksi ei neuvolasi ole tarjonnut tätä kyseistä mahdollisuutta. Ei kukaan voi olettaa että pärjää kahden pienen vauvan kanssa vaikka olisi ihan terveitä ja hyväntuulisia.

En tiedä missä asut, mutta kannattaa sitä nyt kysyä saako sillaista kotiapua teidän kunnalta/kaupungilta.

Kauhulla odotan heinäkuuta meillä on silloin molemmat kotona 3v ja 2v ja sitten vielä opettelu tähän kaksosvauva arkeen.

Muista että sinä olet vauvoille kaikkista tärkein ja rakkain ihminen. He eivät ikinä tuomitse sinua jos pyydät ulkopuolista apua.

Kun äiti voi hyvin vauvatkin voi hyvin. :hug:
 
Ensinnäkin :hug:
Voin vain kuvitella mitä koet, itselläni ei ole kaksosia, mutta viides lapsi oli refluksi vauva. Elämämme oli vuorokauden ympäri vain huutoa, lääkitys autto jonkin verran, mutta otettiin sitten fiksun lääkärin neuvosta kiinteät mukaan ruokavalioon jo 6 viikkosena ja sen jälkeen vasta alkoi kunnolla helpottamaan.
Nyt meillä kuudes lapsi joka iältään 5 viikkoinen ja selvä refluksi vauva myös, odotan vielä hetken ja alan hänellekin antaa vellejä ym.
Voimia sinulle :hug:
 
Hei!

Älä yritä selviytyä yksin arjesta, vaan pyydä ehdottomasti apua neuvolasta. Vaarana on oma romahdus tai sairastuminen ja mites sitten pärjää... Jos et kuitenkaan saa julkiselta puolelta apua, ostakaa apua esim. MLL lastenhoitoavusta (pistä töissä käyvä miehesi maksamaan). Suorastaan ihme, kun olet jaksanut kaksosarkea näinkin pitkään yksin. Olet todella ansainnut apua. Aikanaan olin yksin vain yhden tempperamenttisen itkuherkän vauvan kanssa ja silti tuntui joskus kamalalta. Entä isovanhemmat, voisivatko he tulla vaikka viikoksi teille apuun? PALJON VOIMIA JA TSEMPPIÄ!!!!
 
vadelmaunelma sinä tarvitset nyt apua! ota heti neuvolaan tai kotikuntasi sosiaalitoimistoon yhteyttä, saatte varmasti apua! Uskomattoman raskas alku ollut teillä, voin vaan kuvitella kuinka puhki olet, itsellä oli ihan helppojenkin kaksosten kanssa välillä tiukkoja hetkiä. Meillä tytöllä oli myös alkuun vähän masuongelmia ja tiedän jotain mitä se voi olla.... siinä kyllä itki äiti ja tyttö välillä lattialla oksennuksen seassa, kun kaikki tuskalla syöty tuli takaisin. Meillä kuitenkin ongelmat oli ohimeneviä, ja liittyivät pääasiassa ruokailuhetkiin, joten ei voi verrata sinun tilanteeseen.

mutta hanki apua ja muista, että lapsesi rakastavat sinua enemmän kuin mitään muuta! ja kaikki äidit ja isät kokee riittämättömyyden tunteita, mut niistä selviää. Mutta ensisijaisesti SINÄ ja perheesi tarviitte nyt ihan apukäsiä!!!!

jaksamista:hug:

ps. meidän lapset syntyi 32+3 vaikka miekin makailin sairaalassa kotvan. ´keskosuuskin tekee asioista niin paljon vaikeempaa
 
Viimeksi muokattu:
anteeksi kun änkään kommentoimaan, vaikkei kaksosia olekaan. Pisti vaan silmään tää sun otsikkosi..

Meillä on kans vuosien ja vuosien hoitojen jälkeen saatu tyttönen. Kaikki oli ok ja ihan perus vauva-aikaa sen ekat 1-2 viikkoa. Imetyskin sujui jollain tapaa. Kuin taikaiskusta jokin muuttui tosi nopeasti. Ensin likka tosiaan itki "vain illat" kunnes aika nopeasti meni siihen, että tyttö alkoi itkeä kaiken hereilläolonsa. Mullakaan ei ollu tukiverkkoa ja mies paljon töissä. Välillä en "päässyt" edes suihkuun kun lapsi huusi selkä kaarella. No, joku sanoisi, et senku annat huutaa, muttakun huuto ei ollut mitään hentoa vikinää.
Olin todella loppu ja todella väsynyt. Lekurit tosiaan sanoi, että "koliikkia".. "sellasia vauvat on". Lapsi ei kuitenkaan oksennellut koskaan, ei ole pulautellut koko ikänään muutenkaan kuin 1-2 kertaa. Kuulema tiukka mahanportti tai rakenteellinen ominaisuus. Mutta se huuto, ja ne rintaraivot. LApsi huusi kun syötävä kun aloin edes laittaa rinnalle. Huusi, imi, huusi ja imi. En tietenkään varmaan paniikissa osannut tehdä kaikkea mahdollista, niimpä soitin neuvolaan jossa käskivät antaa korviketta, huutaa nälkäänsä :headwall: Jälkeenpäin vaan kommenttina, lapsi kasvoi plussakäyrillä tissimaidollakin.. No, mutta. Korvike tuntui vaan pahentavan kunnes lopulta korviketta meni yhä enemmän ja enemmän ja lapsi itki kahta kauheammin. Vuorovaikutuksesta ei todellakaan voitu puhua, en voinut seurustella lapsen kanssa kuten normaalisti tehdään, en leikkiä tai hassutella, lapsi karjui kaiken hereilläolon.

Sitte tuli stoppi. Vein lapsen paikalliselle allergologille ja sanoin että nyt ..pakko..jotain apua. Hän katsoi lasta ja totesi ettei kaikki ole ok. Maitoallergiakokeet ei näyttäneet mitään (kuten ei suurella osaa näin pienistä) mutta erityiskorvike tuntui helpottavan tilannetta vauhdilla. Viimein, n. kk käytön jälkeen itkuista ei ollut tietoakaan. Lapsesta tuli iloinen, hymyilevä, päästiin alkamaan oikea vauva-arki. Lääkäri totesi, ettei kaikilla allergia todellakaan oireile ihottumilla, ripulilla tms. vaan todella salakavalasti. Ja hän sanoikin, että on aivan sama onko allergiaa vai ei jos vaan erik.korvike auttaa, se on pääasia. Ja olen samaa mieltä.

Jälkeenpäin olen törmännyt pariinkin lähituttavaan jolla täysin samoja kokemuksia. Ei mitään muuta kuin pahenevaa itkuisuutta.

Nyt lapsi on 1.5v enkä edelleenkään ole maitoja antanut. Oireili voimakkaasti hyvin pienistäkin määristä aina kun kokeiltiin. Mun tissimaito aiheutti kipuja sun muuta ja korvike pahensi tilannetta. Siitä varmasti ne pahentuneet tissiraivarit.

Mä en osaa neuvoa muuta kuin et jos menet vielä lääkäriin, mene kunnon allergologille. He kyllä mielellään neuvovat korvikkeen kanssa koska kokeilusta ei ainakaan haittaa ole.

Lisäksi sun tarvii levätä. Typerä neuvo, etenkin kun tukiverkkoa ei ole. Tiedän tunteen ja olen ollut siinä tilanteessa. Mut pyydät vaikka edes 1-2 yötä miehes hoitamaan kaikki syötöt ja isket itselle tulpat korviin. Ja otat aina kun vaan voit vaikka pari tuntia omaa aikaa. Kyllä mies pärjää, sinäkin pärjäät yksin pitkät päivät. Sekin auttaa todella kummasti.

Mutta, haluan vielä sanoa, että olen ollut tuossa tuskaisessa ahdistuksessa 100%:sti, vaikkei ollut kuin 1 lapsi. Mä itkin paljon sitä, etten voinut nauttia vauva-ajasta. Epäonnistuin imetyksessä, vaikka halusin imettää, todella pitkään. Mä syytin pitkään sitä, mitä traumoja aiheutin sillä kun olin väsyny, en voinut (tai edes jaksanut) höpötellä ja leikkiä tai hassutella vauvani kanssa joka vaan itki 24/7. Syytin niitä iltoja kun itkusilmässä teki mieli heittää lapsi pihalle. Itkin niitä hetkiä kun ajattelin,ettei lapsi opi varmaan ikinä puhumaan kun ei sen kanssa voi jokellella tai lorutella. Mut en tiiä, lapsi on iloinen, sosiaalinen, hymyilevä ja aurinkoinen taapero, vaikkakin voimakas tempperamentti edelleen. Olen lakannut murehtimasta ja syyttämästä, paljon on kuitenkin aikaa ja ne kuukaudet vauva-ajasta on kuitenkin pieni pisara kokonaisuudessa, vaikkakin tottakai tärkeä osa. Ja kyse ei kuitenkaan ole mistään heitteillejätöstä, sä teet ihan kaiken minkä ikinä voit. Kyse ei ole alkoholisti/huumeäidin laiminlyönneistä. Ne jättää traumoja, ei vauvan itkuisuus. Sillehän ei mitään voi. ja on luonnollista että äiti väsyy, etenkin sun tilanteessasi.

Anteeksi hillitön sepustus, mutta toivon lujaa että löydätte apua!
 
jsl
Meidän esikoinen, nyt 2,5vuotias, itki ja oksensi elämänsä ensi kuukaudet. Huusi suoraa huutoa 22/7 ja unensakin nukkui 5-10 minuutin pätkissä. Sylissä pystyasennossa oli pidettävä koko ajan. Oksennusta tuli jopa nukkuessa ja monta tuntia syömisen jälkeen. Neuvolassa ja lääkärissä minua pidettiin hysteerisenä esikoisen äitinä, kun lapsen painokin kulki yläkäyrillä (näin refluksilapsilla tuppaa olemaan kun syövät eli imevät lohdutukseksi). Meillä oli lisäksi ongelmana ummetus ja liuta muita ikäviä oireita. Vyöhyketerapiastakin haettiin apua, mutta turhaan. Kun jätin ruokavaliostani (imetin siis) lähes kaiken pois -söin vuoropäivin perunaa ja maustamatonta possua ja riisiä ja kanaa ja join mustikka-vadelmamehua sekä päärynöitä - katosivat kaikki oireet. Neuvolassa suututtiin kun omin päin tällaisia kokeiluja lähden tekemään. Puolen vuoden iässä saimme viimein lähetteen maitoaltistukseen jossa todettiin maitoallergia + myöhemmin paljon muita allergioita. Nykyisellään ruoka-aineallergiat ovat jo helpottaneet, mutta edelleen jokin kielletty aine esim. kaura aiheuttaa sen että lapsi itkee ja huutaa koko yön kun vatsa on kipeä.
Meillä kans tilanne -edelleen- että ollaan työn perässä muutettu satojen kilometrien päähän työikäisistä isovanhemmista ym suvusta.
Nyt odotan tuplia rv 12+3 ja pelkään että sama toistuu.
Voimia ap!
 
Kiitos kaikille vastanneille. Kirjoitan silläkin uhalla, että toinen vauvoista karjuu edessäni kurkku suorana vatsaansa. Olen nyt tullut sellaiseen päätelmään, että refluksilääke Gaviscon periaatteessa auttaa - saimme siis yksityiseltä lastenlääkäriltä tämän lääkkeen, mutta se aiheuttaa ummetusta molemmille ja nyt huutavat sitä. Emme ilmeisesti osaa annostella oikein Gavisconin ja Levolacin määriä ja miten suhteuttaa niihin vielä Cuplaton ja Rela D-tipat, koska ne selvästi helpottaneet ilmavaivoja. Olemme jonossa Suomen huippuasiantuntija Tiina Tuomelalle ja hän yrittää ottaa meidät "ohi jonojensa" - kuulemma ne ulottuu syyskuulle saakka...Hän siis allergioiden, refluksin ja vauva-ajan masuvaivojen asiantuntija. Suositti jo s-positse antamissa ohjeissa maidottomaan korvikkeeseen siirtymistä. Sen teemme tänään.

En halua enää periaatteessa maksaa mistään lastenhoito/kotiavusta jollekin MLL:lle, koska olemme kantaneet jo kivan kasan lapsettomuushoidoissa yksityispuolelle ja nyt refluksin hoidossa. Samoin raskausaikana käytin yksityislääkäriä, kun neukkulassa lääkärikin pelkäsi tuplien odottajaa - ei edes kerran erottanut istukan kuminaa sikiöiden sykkkeestä. Kotiapua emme saa kunnalta - ei saaneet meidän tuttavatkaan, joille syntyi kolmoset. Akateemiset vanhemmat kuulemma selviää. Että tiedoksi vaan kaikille. Käly saadaan nyt viikoksi tänne kun vaihdetaan tuo korvike.... Ihme kylllä, meidän yöt on rauhallisia. Nukkuvat hyvin eli univelkaa ei tule, mutta ahdistavaa silti kuunnella koko hereillä olo aikaa itkua ja kun ei aina tiedä, mistä siinä enää on edes kyse.
 
no, hyvä että saat edes viikoksi jotain apua, pääsisit hetkeksi eroon jatkuvasta itkusta tai edes siitä tunteesta ettet pysty hätään vastaamaan. Meillä tytöllä levolac helpotti, mutta vaati kaikkiaan parin kuukauden käytön, että vatsa alkoi itsekseen toimia normaalisti. Tosin hetikin kyllä auttoi, mutta kun lopetettiin, ongelmat palasi. Mutta kunnon pitkäaikainen kuuri siis lopulta auttoi.

Toi on älytöntä ettette saa apua. Ja etenkin siksi että olette kunnollisia asianne hoitavia ihmisiä. Kyllä välillä tuntuu että kaikkia "hulluja ja humalaisia" hyysätään.... no, ehkä vähän kärjistän, mutta kuitenkin.

Jaksamista teille! ja jos se yhtään helpottaa, kirjota tänne, saat purkaa edes hetken pahaa oloa!

Soja
 
Hei,

aika rankka vauva-arjen aloitus teillä on ollut. Hyvä, että saat apuja edes vähäksi aikaa - viikossakin saattaa asiat jo hyvinkin mennä parempaan suuntaan. Pääasia on, että saat apua, ja lisä-käsiparin arkeen edes vähäksi aikaa nyt. Tuo riittämättömyyden tunne ja ajan jakaminen kahden vaativan vauvan kanssa on haastavaa. Koita saada muu arki rullaamaan mahdollisimman vähällä vaivalla: siivota ei nyt tartte, ja ruokahuolto suosiolla helpoksi pakasteiden sulattamiseksi. Mies voi ladata pakastimen täyteen ruoka-annoksia sinulle, jotka sun on jossain vaiheessa päivää vaan ehditävä syödä - sinun jaksamisesi on nyt yhtä tärkeä kuin vauvojenkin!

Onko teillä sitteri? Meillä olivat kovassa käytössä - jos toinen on syliä vailla, voi toista kiikutella sitterissä vieressä.

Meillä nyt 1 v 9 kk kaksoset, ja toisella vauvoista oli juuri tuossa iässä paljon, hyvin paljon mahavaivoja, jonka lääkäri vasta 6 kk iässä diagnosoi refluksiksi. Pitkä tarina lyhyesti: iltahuutoa, rintaraivareita, kaaripukluja. Ei auttanut kanniskelu eikä hyssyttely, ja tottakai oli riittämätön olo sen toisen, perustyytyväisen ja rauhallisen vauvan takia, ja huono omatunto siitä, että kaikki huomio menee toisen vauvan tyynnyttämiseen. Vauvalla oli selvästi kipuja, ja ne kivut hän jo ihan pienenä vauvana yhdisti syömiseen.
Listaan tähän, mikä meille toi apuja:
- Vyöhyketerapiassa kävimme 3 krt, auttoi, ja vauva nautti selvästi.
- Korvikkeen vaihto herkkävatsaisille tarkoitettuun (imetin 7 kk, mutta koko ajan molemmat saivat korvikettakin). Tämä korvike oli rakenteeltaan "paksumpaa", eikä ihan kaaressa heti lentänyt ulos.
- korvikkeen vaihtaminen nestemäisestä jauheeseen
- neuvolalääkärin kautta aloitimme Gavisconin, joka jonkin verran auttoi.
- Eniten helpotti ja äidin huolta poisti kiinteiden aloittaminen heti kun mahdollista, eli n. 4 kk iässä. Tytön ruokahalu nousi selvästi, ja äiti oli iki-onnellinen, kun vauva SÖI! Edelleen tuo maidon juonti oli vastenmielistä, mutta vauva selkeästi tykkäsi kiinteistä, ja vatsakin siitä rauhoittui! Mitään allergioita ei ollut eikä ole, mitä ilmeisemmin oli ihan rakenteellinen juttu.

Ihan lopullisesti oireet hävisivät tuolloin 6 kk iässä, kun kiikutin tytön lääkäriin nopeasti käheytyneen äänen ja vähentyneen jokeltelun takia. Nielu jo punoitti, mutta onneksi ei sen isompaa ruokatorven tms. tulehdusta vielä ollut. Saatiin vähän järeempi lääke, joka hoiti syytä, ei oiretta, kuten Gaviscon tekee. 2 viikon kuurin jälkeen jälkeen tilanne rauhoittui, eikä ole sen jälkeen vaivannut.

Nyt tämä vaativa vauva on virkeä ja iloinen taapero, joka tosin vieläkään ei perusta syömisestä, pienikokoinen, mutta sitäkin pippurisempi tapaus! Maidolla tosin eläisi vain, toisin kuin vauvana, jolloin sen juominen oli vauvalle kuin... no - tervan juontia! Ja se toinen vauva, joka mielestäni jäi ihan hunnigolle ja ilman huomiota, on yhtä iloinen ja reipas taaperoinen kuin siskonsakin :) Eli luota vain itseesi, kuten Kauniskuu tuossa edellä jo sanoikin, kyse ei ole heitteillejätöstä tai traumojen tekemisestä, teet varmasti parhaasi vauvojen puolesta, ja se on juuri riittävästi.

Vaikka tämä ei ehkä juuri nyt tässä tilanteessa sinua lohduta: pitkään tuo rankka kausi ei enää kestä, arki helpottuu koko ajan mitä isommiksi vauvat tulevat. Ehkä poikasi on kuten minun aktiivinen tyttöseni: hän ei selvästikään halunnut olla pikkuvauva! Kun aloitettiin kiinteät, ja vatsavaivat hieman helpottivat, pääsi ryömimään ja katselemaan ympäristöä tarkemmin, arki oli ihan eritoista. Toki mahdolliset sairaudet ja kivut pitää poissulkea, toivottavasti pääsette pian tuon mainitsemasi spesialistin luo.

Mä tiedän, että tuossa hetkessä aika vaativan vauvan kanssa tuntuu pitkälle ja loputtomalle, mutta kliseisesti silti totean, että se on kuitenkin lyhyt jakso, etenkin kun sitä täältä "kaksosarjen tulevaisuudesta" katsoo.

Tsemppiä ja jaksamista!

Ja Kauniskuu: :wave:

Raitanen
 
olin myös tulossa vinkkaamaan mahdollisen maito-allergian puolesta.
en ole tuplien äiti mutta esikoiseni oli paha maito-allergikko, kuopukseni taas koliikki ja refluksilapsi, diagnoosi GER.

Maidoton apteekin korvike on kallista mutta diagnoosin jälkeen kelalta saa korvattavuuden. Toi meille avun.

Kuopuksen kohdalla Levolac ei auttanut, annoin mallasuutetta maitoon sotkettuna sekä luumua että helpotti.
Cuplatonia anna se koliikkivauvan annostus 4 tippaa per ruokailu että siitä on apua.

Voimia, ei voi muuta sanoa. Tiedän että aika auttaa on aika klisee, mutta totta.
 
ootteko muuten kokeillu cuplatonin lisäksi sellasta masulääkettä kun disflatyl? tarkotus sama kun cuplatonilla, mutta meillä auttoi paljon paremmin? ei ehkä kokonaistilanteen kannalta teillä iso apu, mut pienikin vois olla hyvä
 
Kommentoin täältä sivusta, mulla 7kk-ikäinen poika, joka huusi ensimmäiset pari kuukautta päivisin tosi paljon, eikä päikkyjä tuolloin tietty ottanut. Gefilus-D-tipat löytyi sitten syyksi, eli vaihdoin ne Jekovitiin ja huuto loppui kuin seinään. Kannattaa kokeilla D-vitamiinivalmisteen vaihtoa myös. Tsemppiä! :)
 
Mä komppailen kanssa sitä maitoallergiaa/ muita allergioita. Suurin osa reflukseistahan pienillä on allergista refluksia johon pelkkä lääke ei auta. Mullakaan ei ole tuplia mutta todella pahasti allerginen lapsi. Meillä huudettiin ensimmäinen vuosi kuin hyeena. Vasta 8kk löytyi sopiva maito ja se helpotti vähän mutta jatkuvat ruokakokeilut huudatti lasta kuin päätä oltais viety. 2 vuotiaaksi V eli neljällä kiinteällä ja apteekin maidolla.

Meilläkään ei ensin otettu tosissaan mitään ja tuttu lause "vauvojen kuuluu itekä" tuli kuultua useampaan kertaan. Me saatiin onneksi sosiaaliapu. jos ette sitä itse saa niin pyytäkää jonkun tuttunne tekemään sosiaali-ilmoitus toimistoon. Se ei tarkoita että lapsia viedään pois vaan sieltä tullaan konkreettisesti katsomaan tilannetta. Me saatiin kerran viikkoon hoitoapua tuota kautta ja varmasti näytin kamalalta useamman vuorokauden valvomisen jälkeen. Kannattaa kuitenkin hakea apua ennen kuin iskee totaalimasennus. Itse pahimpaan aikaan kun eli sumussa väsymyksestä pystyin ääneen sanomaan vihaavani mm. lastani ja pelkäsin koko ajan että teen jotain ajattelematonta. Eli hae oikeasti apua kun vielä pääkoppa toimii :)

Paljon jaksamisia teille. Ja hatunnostot tuplahoidosta. Te kaikki tuplien äidit olette sen kyllä ansainneet!
 
Öhöm, sori vaan kun uskalsin tulla jakamaan kokemukseni, mutta meillä vain oli D-tipat syynä siihen, että poika ei nukkunut päikkäreitä ensimmäiseen 2,5 kuukauteen. Että Jannaliinille sellaisia terveisiä vaan, että voi ottaa palkokasvit pois nenästä, vaikka tällaisia turhia kommentteja heittelisinkin, kunhan yritin vaan auttaa eikä aloitaja puhunut D-tippojen vaihtoyrityksestä mitään. Kaikkeahan kannattaa kuitenkin kokeilla, ei siinä mitään menetä. Aloittajalle edelleenkin kovasti jaksamisia ja voimia! :)
 
No eihän sitä koskaan varmasti voi sanoa, mikä vauvaa itkettää, jos ei tutkita. Ainoa minkä tiedän meillä toimineen oli tuo tippojen vaihto, kun se täsmäsi päivälleen siihen itkemisen loppumiseen. En vienyt poikaa edes lekurille, kun yöt kuitenkin nukkui (tietty kun ei päivällä yhtään), mutta kaikkea kokeiltiin vyöhyketerapiasta lähtien. Eli vaikka kyseessä olisi ollut joku muu noiden tippojen lisäksi, niin nuo tipat oli se viimeinen poikaa ärsyttävä asia ja sen tiedän ihan faktana sanoa. Ja tiedän kyllä neuvolan vähättelyt itsekin, meillekin vain todettiin, että vauvat voivat ensimmäisten kuukausien aikaan hieman itkeä... :mad: Minä en kuitenkaan täällä ole sellaista sanonut enkä yhtään vähätellyt tai syyttänyt AINOASTAAN D-tippoja, vaan kehotin sitäkin kokeilemaan. Ainakin itse sain ystäviltä ja siskoltani (vieläpä lääkäri) hyviä keinoja, mitä voi kokeilla ja sekin antoi toivoa kun voi tehdä jotain konkreettista itse, muutakin kuin hyssytellä itkevää vauvaa.

Mutta hyvä kun aloittajalla on jo aika sinne lekuriin, uskon ja toivon että sieltä avun löytävät.

I rest my case ;)
 
No niin...Lienee paikallaan päivitellä kuulumisia. Ja ensinnäkin Jannaliini muistan sinut kyllä aiemmista hoitolaisista....Ja täytyy varmaan tulla tuonne vaativien vauvojen "osastolle".
Todettakoon nyt sitten seuraavaa:

1) Vauvallamme on lääkärin diagnoosi refluksitaudista eli sitä ei tarvitse arvailla, onko vai eikö
2) Kaikenmaailman d-vitamiinit on lopetettu, vaihdettu ja vaikka mitä. Lapsemme ovat ns. isoja keskosia, mutta silti heille määrittiin ns. keskosrauta ja senkin olemme lopettaneet. Millään näillä eri valmisteiden lopettamisilla tai aloittamisilla ei ole ollut merkitystä tilanteessa. Itku on vaan pahentunut ja lisääntynyt. Ainoastaan Cuplaton on tehnyt sen, että vauvat pierevät vähemmin ja uloste on muuttunut vihreästä keltaiseksi
3) On epäselvää, onko kyse allergiasta vai rakenteellisesta ongelmasta ja sitä nyt selvitellään. Kiinteät aion aloittaa heti, kun 3kk tulee täyteen. Tosin meillä siis rv 34+ syntyneet keskoset, joten korjattua ikää on vasta reilu 1kk, joten vaikka kyse olisi rakenteellisesta pulmasta niin joudumme varmaan tässäkin odottelemaan pidemmään aikaa.
4) Tällä viikolla neuvola/terveysasema KIELTÄYTYI hoitamasta vauvaamme, koska eivät kuulemma osaa, uskalla ja tiedä. Tekevät lähetteen Lastenklinikalle, mutta kertokaa mulle KUKA JAKSAA JA PYSTYY kiduttamaan omaa vauvaansa kovalla kivulla ja jää odottelemaan jotain aikaa joskus saapuvaksi jostain?!? Vauvan tilanne on tällä viikolla pahenutunut entisestään ja soitin siksi neuvolaankin. Sain todellakin sellaisen viestin, että ei ole muuta mahdollisuutta kuin kantaa itkevää - tai pikemminkin kirkuvaa - vauvaa ympäri vuorokauden rintarepussa ja yrittää pärjätä siinä samalla myös toisen vauvan kanssa. Kimpaannuin tästä todella ja päätin hakea akuuttia apua jälleen yksityislääkäriltä.
5) Saimme pikaisen ajan uudelle lääkärille Pikkujättiin ja nyt kokeilussa Zantac ja maidoton korvike. Ja mikä on tulos: vauva nukkui miltei vuorokauden putkeen kirkumatta kivusta ja heräsi vain syömään!!!!!!!!!!

Tänään vauva on jo ollut hereillä ja itkeskellyt jonkin verran. En tiedä, miten pian ja miten paljon Zantacista on tai ei ole apua ja mikä osuus on maidon vaihtamisella. Tilanne on siis jonkin verran jo rauhoittunut, vaikka kivuton vauva ei vielä olekaan. Esimerkiksi limaisuus on edelleen jotain aivan hirveää, vauva hikottelee ja nieleskelee edelleen myös. Kannella saa myös edelleen paljon. Jäämme siis odottelemaan, millaisesta muutoksesta on kyse. Lisäksi myös Tuomela sai meille vastaanottoajan ensi viikolle. Ehkä siis saamme apua näin?


Olen niin pettynyt siihen, että julkinen terveydenhuolto on jättänyt meidät totaalisesti oman onnen nojaan ja tilannettamme pallotellaan terkkarin/neuvolan ja Lastenklinikan välillä. Vauvan vointi ei tunnu kiinnostavan ketään. Lisäksi on ikävä kyllä todettava, että myös toinen vauva on tällä viikolla oireillut enemmän eikä Gaviscon tunnu auttavan niin hyvin kuin pitäisi - tai kun tuo ummetus on niin olennainen lisävaiva nyt. Lisäksi oma selkä, hartiat ja niska ovat todella koetuksella 2 vauvan kantelusta ja kun raskausaikana kärsin muutenkin selkävavoista jne. joita en ole päässyt hoitamaan sen jälkeen. Pelkään kuitenkin, että joudumme vielä vaihtamaan lääkkeitä ja kokeilemaan erilaisia korvikkeita ennen kuin apu ja helpotus löytyvät. Sitä en vaan käsitä, että miten jaksan sitä ja tällaista arkea - puhumattakaan siitä, että ahdistaa jo nyt, miten kauan vauvaa mahdollisesti täytyy huudattaa näillä kokeiluilla.
 
toi on kyllä tuttua, neuvola ei halua puuttua keskoskaksosten asioihin.... Meillä täällä pohjois-karjalassa saatiin sairaalasta perhetyöntekijä (sairaanhoitaja) joka kävi alkuun kotona mittaa vauvat kun kasvua seurattiin ja hänen puoleensa sai aina kääntyä kun ongelmia oli. Onneksi meillä ei mitään kovin suurta ollut, mutta sekin vähä mitä neuvolasta kyseltiin, niin oli vaan olan kohauttelua.

Toivottavasti teillä vadelmaunelma lähiaikoina helpottaisi, on tossa nyt liikaa jaksamista sulle ja vauvoille!!!! noi kiinteet voi olla apu pikkuhiljaa, mutta meillä (alotettiin 3kk/1kk) just masuvaivasella oli tosi hankalaa alkuun se nieleskely ja oksentelut lisääntyi... (sekä ummetus), mutta noin 6kk iässä helpotti.

Jaksamista teille!:hug:
 
Kuulostaa aika tutulta, vaikka omien kaksosteni vauva-ajasta onkin jo viisi vuotta.

Hanki itsellesi/perheellesi apua! Me saimme kunnalta perhetyöntekijän avuksi vauva-aikana.
Meilläkin suku ja turvaverkko on kaukana, eikä heistä ollut/eikä vieläkään ole apua.

Meidän tuplat oli vauvoina hyvin itkuisia, oli maitoallergiaa, sitten infektioastmaa ja tähän päivään asti tautia taudin perään. Usein sairaalassa tämän vuoksi hoidettukin.

Näin jälkikäteen ihan vauva-aika on tuntunut helpoimmalta ajalta, tosin silloin sitä ei olisi voinut kuvitellakaan, että näin olisi. Nyt tuntuu omien lasten tilanne käyvän seesteisemmäksi vaikkakin edelleen lapset paljon/liki kokoajan ovat sairaana.

Tsemppiä. Älkää jääkö yksin, hakekaa apua ja ottakaa myös sitä omaa/yhteistä aikaa tavalla tai toisella.
 

Yhteistyössä