Karppaajia - löytyykö täältä..?

Alkajaisiks..

Haluaisin muutaman kilon (~5-10kg) pudottaa, ja ikinä en oo onnistunut siinä. Pääsyy haluun pudottaa painoa on oma itsetunto! Perhe kärsii, kun en ole tyytyväinen itseeni.. Läheisiäni karppaa, hyvin tuloksin..miksen siis itsekin kokeilisi, jos tulokset todentotta alkaisi näkyä?
Yhden päivän oon nyt yrittänyt, tuloksena aika huono olo. OK OK, ehk normia ehk ei, mut olisin jo valmis viskaamaan lusikat nurkkaan!
Kaupasta ostelin tuotteita, joissa hiilareita se 4g tai alle. Paljon sellaisia, mitä muuten ei tulisi osteltua/syötyä, minulle ns herkkuja, joihin ei köyhäs perhees oo aina vara!

Tarttisinkin vinkkejä, millä jaksaisin jatkaa tätä dieettiä/elämäntapaa/mikä-tämä-nyt-onkaan. Mitä söisin, että mielenkiinto tähän hommaan säilyy?
Tänään oon syöny keitettyjä kananmunia, metukkaa, nakkeja, j.lihaa, tomaattia, juustoa, kahvia (maitotilkalla), mehua, vettä, tummaa suklaata...
Siis normisti nuo ovat mulle Herkkuja, mut nyt ei tee sitten ei pätkän vertaa mieli syödä noita! Kurkusta tullee jo ulos..kaipaan leipää<3!!

Ja..miksi jostain luin et tumma suklaa on karppaajille OK, mut just katoin, et siinä on 51g hiilareita per 100g??
 
Täällä kans yks vauvakuumeileva karppaaja. Olen karpannut jo pidempään, tavoitteenani sitten joskus normaalipaino ja tietenkin laihtumisen myötä varmempi raskautuminen.

maitsu87: kuulostaa niin tutulta. Alku aina hankalaa. Karppaus on aika työläs tapa laihtua. Periaatteessa kaikki kaupassa on ostokiellossa paitsi ne puhtaat elintarvikeet kuten liha, kala, kana, kanamuna, kasvikset, maitotuotteet johon lasken kuuluvaksi juustot ynnä muut. Karpatessa pitää todenteolla opetella tekemään itselle ruokaa. Valmiina ei oikein mitään saa. Ajankanssa siihen oppii ja oppii myös ilman pakettien tutkiskelua tietämään, mitä voi ostaa, mitä ei. Saitkin jo neuvon tuosta suklaasta. Alkutaipaleella jättäisin kyllä senkin pois ja sitten vasta ajankanssa sitä jossain vaiheessa lisäisin vähän ruokavalioon.

Tsemppiä karppaukseen. Olethan tutustunut karppaus.info sivustoon. Sieltä saat hyviä vinkkejä siihen, miten jatkaa eteenpäin. Itse en ole mikään guru tässä asiassa, mutta tuolta sivultolta löytyy enemmän asiaan paneutuneita.

Itse pudotin painoa viimeisen kahden viikon aikana 4,5kg karppaamalla, mutta toisaalta lähtöpainoni kyllä huitelee tuolla +100kg... :p
 
mun mies on karpannut 4 kk ja nyt on -16 kg pois, vielä 10 kg jäljellä. että kyllä se toimii. hän on hyvin tarkkana noista hiilaripitosuuksista ja todellakin kieltäytynyt esim vieraisilla kaikista leivonnaisista ym.
 
Mä olen koittanut karpata suunnilleen samalla tavalla kuin sinäkin mutta tulokset eivät kauheasti puhu puolestaaan eli +1 kilo alkuunsa..Onko maustetut lihat ihan pannassa??

tartteisin tosiaan paljon apua tämän kanssa, olen lukenut ja tutkinut asiaa paljon ja parhaaani mukaan sitä koittanut toteuttaa mutta tosiaan + mittari vaan näyttää
 
Täällä nyt kuukauden karppaillut (kesällä ekan kerran) ja aika paljon juttuja seuraaneena sanoisin, ettei karppaaminen nyt kovin työlästä ole. Totta on, ettei valmisruokia ole, mutta en ainkaan itse koe sitä MILLÄÄN lailla työlääksi. Jos on kiire, itse syön esim. munakkaan ja nakkeja. Karppaamisessa on aivan yhtä monta tapaa kuin on ihmisiäkin; yksi laskee kaiken grammalleen, toinen ei mitään. Yksi laihtuu kun hiilarit pysyvät alle 100g/vrk, toisen pitää pitää ne alle 20g. Yksi syö pelkkää pekonia, toinen kasviksia ja "puhdasta" lihaa jne. Sinulle oikea tapa löytyy (ikävä kyllä) vain ja ainoastaan kokeilemalla.

Painon tippumiseen vaikuttaa miljoona syytä; onko takana kitukuureja? Jos on, kropalla kestää paikata "vaurioita". Oletko normaalipainoinen/lähellä sitä? Mitä lähempänä, sitä hitaampaa SAATTAA olla pudottaminen. Liikutko paljon? Liikunta kerryttää nesteitä ja kasvattaa lihaksi eli painon putoaminen ei tapahdu yhtä nopeasti. Ja niin edelleen ja niin edelleen. Minä antaisin seuraavat ohjeet:
- karsi ihan ensimmäisenä vain peruna, makaroni, leipä ja riisi ruokavaliosta. Korvaa niiden tilalle kasviksia. Esim. perunamuusin loistava korvike on kukkakaalimuusi PALJOLLA voilla(sanoo sitten ihminen joka vihaa kasviksia :) ). Reseptejä löytyy netistä vaikka ja kuinka ja leivälle loistava korvaaja löytyy mantelileivästä joka on superhelppo ja nopea tehdä
- älä mene vaa'alle vaan ota mittanauha. Minulla on kiloja poissa vasta 1,8kg mutta vyötäröltä lähtenyt jo 4cm
- vaihda kaikki rasvaisimpaan versioon eli juustot, maidot, margariinit yms pois. Minä ostan myös sellaisia tuotteita, joissa on paljon hiilareita, mutta syön niitä vain vähän.
- anna aikaa! Älä odota tuloksia viikossa tai kahdessa. Oma tie löytyy vain eri variaatioita kokeilemalla. Esim. minä olen vaihdellut proteiinin määrää, kalorien määrää ja hiilarien määrää ja nyt vasta neljännellä viikolla olen löytänyt sopivat määrät.

Karppaus kannattaa ottaa ennemmin elämäntapojen muutoksina kuin kuurina. Sillä kilot tulevat kolisten takaisin jos palaat entiseen hiilarien mässyttämiseen. Ja tämä ei tarkoita yhtä herkkupäivää silloin tällöin!
 

Yhteistyössä