Karppaaminen on kallista.

  • Viestiketjun aloittaja *****
  • Ensimmäinen viesti
*****
Toki ostan tuoretta kalaa, lihaa, juustoa. salaattia, kasviksia muutenkin. Ei se ole karppaamisesta kiinni. Mutta kyllä tämä kalliiksi tulee. Ei mulla ennen kauppaan mennyt näin paljoa rahaa... :( en tiedä onko minulla varaa tähän.
 
"emppu"
No ei ole. Meillä ainakin menee paljon kaalia, kukkakaalia, munia, rasvaista lihaa jne, ja niistä saa tosi edullisesti ruokia. Ohessa tietenkin sitten paljon muuta, mutta tuossa nuo perusainekset. Eikä ns. herkkuihin mene yhtään rahaa. Valintakysymyksiähän nämä on, eikä voi yleistää. Karppaamiseen saa käytettyä tosi paljon rahaa, kuten myös virallisterveelliseen ja kaikkeen noiden väliltä. Ja halvalla pääsee molemmissa ruokavalioissa myöskin jos vain haluaa
 
Jos haluaa ostaa esim. rasvaisempaa lihaa eli niitä "huonompia" ruhon osia, saat lihasi halvemmalla kuin esim. sisä- taikka ulkofileen.

Kun jättää esim. murot ostamatta, ruokakassi halpenee. Eikä leivätkään muistaakseni ilmaisia olleet, varsinkin jos halusi vaihdella erilaisia täysjyväleipiä.

Lisäksi kaupan hyllyihin jätetään keksit ja limut, melkoinen summa pois loppusaldosta.
 
karppi09
Menee hetki kun oppii. Peruna toki halpaa mutta on munatkin. Joulun alla lanttukaan ei pottua paljon tyyriimpää ole. Jäävuorisalaattikin tutuksi.

Kyl sul on varaa. Karpattu pari vuotta työmarkkinatuella.
 
"..."
kannattaa tosiaan ostaa muutakin kun pelkkää suomalaista kuhafilettä, sisäfilettä, rucolaa ja kirsikkatomaatteja x) juurekset ja kaalit on halpoja tähän aikaan vuodesta. leipä taas on aika kallista, ihan näin vertailun vuoksi.
 
J-t harmaana
Mä mietin ekaks samaa, että on kallista puuhaa, mutta sitte tajusin, että se sama raha menee kauppaan silloinki ku ostaa niitä sipsejä, limuja ja karkkia jne. Eli eipä tuo taida sitte kuitenkaan sitä lompakkoa yhtään enempää keventää.
 
Mä mietin ekaks samaa, että on kallista puuhaa, mutta sitte tajusin, että se sama raha menee kauppaan silloinki ku ostaa niitä sipsejä, limuja ja karkkia jne. Eli eipä tuo taida sitte kuitenkaan sitä lompakkoa yhtään enempää keventää.
Mä en karppaa, mut en kyllä syö normaalisti juuri karkkiakaan tms.. Joten kyllä se karppaus aika tyyriiks tuli viime talvenakin kun ruokavalio koostuu tuoreista kasviksista, kanasta, kananmunista, pekonista ja rasvaisista makkaroista jne..

Mut kai se vaikutti et mä ketokarppasin...
 
"minä"
Mä en karppaa, mut en kyllä syö normaalisti juuri karkkiakaan tms.. Joten kyllä se karppaus aika tyyriiks tuli viime talvenakin kun ruokavalio koostuu tuoreista kasviksista, kanasta, kananmunista, pekonista ja rasvaisista makkaroista jne..

Mut kai se vaikutti et mä ketokarppasin...
Nyt heräsi kysymys että mitä sitten aikaisemmin/nyt söit/syöt? Noista kun suurin osa (ei pekoni ja rasvaiset makkarat) kuuluu ihan perusruokaan. Lisäksi tietenkin leipää ja päällisiä jne.
 
[QUOTE="minä";24986633]Nyt heräsi kysymys että mitä sitten aikaisemmin/nyt söit/syöt? Noista kun suurin osa (ei pekoni ja rasvaiset makkarat) kuuluu ihan perusruokaan. Lisäksi tietenkin leipää ja päällisiä jne.[/QUOTE]

Joo mut pussillisesta perunoita ja paketillisesta makkaraa mä teen monen päivän ruuan, yhtä salaattiakin syö jo monena päivänä mut mun karppieväät oli tyyliin 400g kanaa, paketti jäävuorisalaatti, paprika ja puolikas kurkku, jos pieni kokonainen. 2 kananmunaa, makkaraa, pakastevihanneksia..jne jne jne..

On siinä vaan vissi ero..Ei meillä leipää syödä pussitolkulla päivässä eikä niitä päällisiäkään..Halvemmalla mä syötän itteni ihan perusruualla johon kuuluu hiilarit kun karppaamalla..

Ja mä nyt painotan että tämä on se meidän tilanne ja minun mielipiteeni, en yleistä tai muutakaan, joku muu varmasti saa karppiruokansa halvemmalla, mutta meidän lompakossa se kyllä näkyi ihan selvästi.
 
Viimeksi muokattu:
Keittiönoita
Karppaaminen on haplaa. Kun kauppaan jää KAIKKI herkut, niin sitä jää kivasti rahaa itse siihen ruokaan :)
Paitsi jos ne herkut on jääneet kauppaan jo ennen karppaamistakin :) Meillä on syöty jo pitkään periaatteessa "karppiruokaa". Karppaajia meistä tulisi, jos jättäisin riisin, pastan, perunan ja hedelmät pois. Hedelmiä lukuunottamatta en syö noita muita hiilaripitoisia sellaisia määriä, että niitä tarvitsisi korvata yhtään millään. Puurot on halpoja, mutta me ei olla muutenkaan puuroihmisiä, niin ei syntyisi ylimääräisiä kustannuksia siitäkään. Paljon on siis kiinni siitä, mitä on tottunut ennen karppaamista syömään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24986757:
Paitsi jos ne herkut on jääneet kauppaan jo ennen karppaamistakin :) Meillä on syöty jo pitkään periaatteessa "karppiruokaa". Karppaajia meistä tulisi, jos jättäisin riisin, pastan, perunan ja hedelmät pois. Hedelmiä lukuunottamatta en syö noita muita hiilaripitoisia sellaisia määriä, että niitä tarvitsisi korvata yhtään millään. Puurot on halpoja, mutta me ei olla muutenkaan puuroihmisiä, niin ei syntyisi ylimääräisiä kustannuksia siitäkään. Paljon on siis kiinni siitä, mitä on tottunut ennen karppaamista syömään.
Juu toki, toki, mutta mulla onkin antaa esimerkki vain omasta kokemuksestani :D
 
Ksantippa S.
Aika paljon rahaa saan herkkuihin menemään, vaikka en todellakaan karppaa, en syö lihaa enkä juuri sokeriakaan. Paheitani ovat muun muassa avokado, tomaatti (talvella) ja parmesaani.

Pitäisi opetella tykkäämään porkkana- ja kaaliraasteista.
 
"Jonna"
karppaus.infossa on monia ketjuja miten karppaa edullisesti. Kannattaa tutustua.
Jos tekee tiukkaa voi hyödyntää tarjouksia jne. Ja kun vähän näkee vaivaa niin uskokaa pois, karppaus on aikas edullista.
Edullista siitä tekee sen, että tulee täyteen pienemmästä annoksesta sekä syö vain sen 2-3 krt per päivä.
Hyvät öljyt ja rasva tietty täyttää, jos pelkäät saavasi liikaa ns huonoja rasvoja, käytä enemmän oliiviöljyä ja esim ota joka päivä kalanmaksaöljyä ruokalusikallinen.
Muitakin vinkkejä olis roppakaupalla senkun kysytte.
 
sas nähdä kuinka munien hinta pompsahtaa vuodenvaihteessa kun kolmannes munantuottajista lopettaa. onneksi ei vaikuta omaan talouteen kun muutenkaan osteta kaupasta munia kuin joskus, muuten käytetään luomuja superonnellisten kanojen munia.
 
Tulee ikävä ruisleipää
En oo karppi ainakaan vielä.Vasta tutustuin karppaus infon sivuilla oleviin ruokaohjeisiin.Joistakin kuten hampurilais sämpylän korvike sämpylästä,jota aion koklata kun en oo ikinä pitänyt höhhö leivästä eikä se hamppari oo yhtä hyvvää rusleivän välis vaikka ruikkarin ystävä oonkin.Ruislevän teen ihan ite hapanjuureen ja nam ku on hyvvää!Mutta se mihin tyssäsi on se makaronilaatikon ohje.Siihen tulee kokonainen paketti Koskenlaskijaa ja sitä en juuri koskaan raski ostaa kuten en oikeen muitakaan juustoja Tulee aikas hintoihinsa karppien makaronilaatikko vs.normaaliin.Mutta aion kokeilla vaikka ees kerran.Jos raskisi veronpalautuksista..Muuten elän tosi tiukalla budjetilla kun tulot tosi pienet(työkyvytt.eläkkeellä)joten aina saa olla miettimässä mikä olis huokeeta ja silti edullista syötävää.Karkkeja tai muitakaan leivonnaisia en oo koskaan harrastanut.Ainoa paheeni on kolajuoma.Saaks karppauksessa nauttia punaviiniäkään?Aion noukkia ne reseptit ja ruokaohjeet johon rahat riittää ja olla ns.1/2 karppi näin alkuun ainakin.Tekee se pienikin muutos varmaan hyvää.Mutta en tiiä miten saisin alas sen kerma ja rasvamäärän mitä ohjeissa on koska en ole koskaan oikeen tykänny aidon kerman mausta,kun se närästää mua,kuten muutkin tosirasvaiset.
 
kallista?
Tiesitkö, että kauppiaat saavat suurimman katteen LEIVÄSTÄ? Niin sanottiin radiossa kerran, en muista kuka.

Viljoissa on niin paljon homeisia, että niitä ei voi syöttää edes possuille, kun ne sairastuu, mut ihmisille vaan voidaan, vaikka sairastuuhan nekin.
 
n-from-70s
Menee hetki kun oppii. Peruna toki halpaa mutta on munatkin. Joulun alla lanttukaan ei pottua paljon tyyriimpää ole. Jäävuorisalaattikin tutuksi.

Kyl sul on varaa. Karpattu pari vuotta työmarkkinatuella.
Tää on vanha keskustelu, mutta miten saatte tarpeeksi ruokaa/ energiaa työmarkkinatuella /pienellä rahalla? Meneekö koko tuki /toimeentulotuen perusosa ruokaan? Kun pitäisi ostaa joskus vaatteitakin, ja joskus tarvitsee esim. yksityislääkäriä. Hiusten leikkuukin olisi kiva kerran vuodessa...

Tarvitsen todella neuvoja, minulla on paha refluksi tauti, ja haluaisin parantaa sen ruokavaliolla, enkä käyttää lääkkeitä. Menenkö köyhien ruuanjako pisteeseen, jossa on myös lihaa kuulemma? Vai alkaisinko syömään koirien /kissojen ruokaa?
 
vierailija
Ei karppaaminen ole sen hintavampaa kuin minkään muun terveellisen ruokavalion noudattaminen. Toki on halvempaa syödä esim. pelkkää makaroonia viikko putkeen, mutta jokainen ymmärtäköön, että ei sillä ei ole mitään tekemistä terveellisyyden kanssa.

Se on oikeastaan ihan sama millaista ruokavaliota noudatat, jokaisesta löytyy halvat ja kalliit vaihtoehdot. Niistä täytyy vaan ottaa selvää.

Ymmärrän kyllä toisaalta kalliuden esimerkiksi, jos verrataan mantelijauhon ja vehnäjauhon hintaa...

Suosittelen lämpimästi Facebookin Vähähiilihydraattinen ruokavalio -ryhmää. Sieltä löytyy paljon reseptejä ja keskustelua aiheesta.

Halvempaa ruoasta saa myös, kun seuraa satokausituotteita ja tekee suurempia määriä ruokaa kerralla esimerkiksi tarjoustuotteista. Jos ei jaksa syödä paljoa samaa ruokaa putkeen, on helppoa pakastaa osa.
 

Yhteistyössä