Karppaaminen on kallista.

  • Viestiketjun aloittaja *****
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ei karppaaminen ole sen hintavampaa kuin minkään muun terveellisen ruokavalion noudattaminen. Toki on halvempaa syödä esim. pelkkää makaroonia viikko putkeen, mutta jokainen ymmärtäköön, että ei sillä ei ole mitään tekemistä terveellisyyden kanssa.

Se on oikeastaan ihan sama millaista ruokavaliota noudatat, jokaisesta löytyy halvat ja kalliit vaihtoehdot. Niistä täytyy vaan ottaa selvää.

Ymmärrän kyllä toisaalta kalliuden esimerkiksi, jos verrataan mantelijauhon ja vehnäjauhon hintaa...

Suosittelen lämpimästi Facebookin Vähähiilihydraattinen ruokavalio -ryhmää. Sieltä löytyy paljon reseptejä ja keskustelua aiheesta.

Halvempaa ruoasta saa myös, kun seuraa satokausituotteita ja tekee suurempia määriä ruokaa kerralla esimerkiksi tarjoustuotteista. Jos ei jaksa syödä paljoa samaa ruokaa putkeen, on helppoa pakastaa osa.
Täytyy katsoa toi face-ryhmä, jos se näkyy minulle kun ei ole tiliä.
Kiitos neuvoista :)

Kananmunat on edullisia, ja sianliha tarjouksessa. Mutta voiko pelkkää lihaa syödä?

Oliskohan pimeä työ ainot vaihtoehto...?Hätä ei lue lakia...Sairasta että resptilääkkeitä sivuvaikutuksineen saat ihan miten paljon tahansa tttuen maksusitoumuksella ilmaiseksi, vaan oikeasti parantavia tuotteita ei sitten ole varaa ostaa.
 
vierailija
Proteiiniakin on mahdollista syödä liikaa. Kannattaa ottaa selvää vähähiilihydraattisen ruokavalion makroista (=proteiinin, hiilihydraatin ja rasvan määristä ja suhteesta).
 
n-from-70s
Proteiiniakin on mahdollista syödä liikaa. Kannattaa ottaa selvää vähähiilihydraattisen ruokavalion makroista (=proteiinin, hiilihydraatin ja rasvan määristä ja suhteesta).
Oikeassa olet. Rasvaa syön jo nyt reippaasti, oliiviöljyä suuhun 2-3 rkl /vrk. Olen ollut 3,5 vuotta gluteenittomalla ja laktoosittomalla, mutta ei yksinään auta refluksiin. Glut. kaurahiutale ei sovi minulle, ehkä luomu paremmin, enkä ole varma perunasta ja riisistäkään. Muita glut vilja tuotteita en juuri osta. Laktoositomat rahkat on kalliita.

Ehkä pimeä työ on monen mielestä väärin, mutta kyllähän siinä taas toisaalta säästyisi yhteiskunnan varoja, kun kela ei joutuisi kustantamaan refluksi lääkkeitä minulle toimeentulotuella, koska olisi varaa pysyä terveenä paleon /vhh:n avulla, ja myös köyhien ruokapisteen ruuat jäisivät niille, keillä ei ole voimia /mahdollisuutta lisätienesteihin.
 
vierailija
Minä syön kans 3 munaa aamuisin, mut ilman kermaa (laktoositon kallista). Mutta miten väli- ja iltapalat, mitä silloin? En todellakaan saa nälkäisenä nukuttua, pitää syödä esim. eila lohkeava luonnon jogurtti juuri ennen sänkyyn menoa, mutta siinäkin on maitoa ja se on kallista.
1 omena illalla, se hiilari auttaa unentuloon.

Mantelijauhopannaria tai -vohvelia. Sallisen 800g:n pussista riittää...
 
vierailija
Miksi täysjyvävilja närästää, johtuu tietysti liian kovasta jyvän kuorikerroksesta, joka on saatu aikaan kemiallisesti - luomussa ei käytetä:
Korrenvahvistaja on tavallisessa viljassa sallittua ainetta ja siitä tiedetään entuudestaan: "

"11.4 Subakuutti, subkrooninen ja pitkäaikaismyrkyllisyys Tehoaine (klormekvattikloridi):

Kokeissa ei havaittu syöpää aiheuttaviavaikutuksia (rotta, hiiri).

11.5 Kokemusperäinen tieto vaikutuksista ihmisiin:

Limakalvojen ärsytys.

Aine voi vaikuttaa hermostoon.

Nauttiminen aiheuttaa syljen eritystä, ripulia, kouristuksia."

Vehnöproteiini on gluteenia, joten ei sitä yhtään... On monissa karppilleivissä.
 
n-from-70s
Kiitos neuvoista :), mutta epäilen omenan sopivuutta ärtyneeseen suolistooni, tai edes refluksi tautiin...Muuten tykkäisin omenoista.

Mantelijauho ei kovin edulliselta tunnu, sehän on paljon kalliimpaa kuin glut.vehnäjauho, jota jo pidän kalliina.

Kyllä tuntuu että järkevimmät vaihtoehdot tilanteessani ovat köyhien ruokapiste /lemmikkien kotimaiset lihat /pimeä lisätienesti. Jokin noista tai kaikki.

Myös sopivan kuidun löytäminen ongelma, kokeilin sokerijuurikashiutaleita, joista poistettu sokeri, edullisia, mutta voi...hiekka narskuu hampaissa, eikä sitä saa mitenkään eroteltua pois. Nyt kokeilen psylliumia, saa nähdä sopiiko resistantti tärkkelys suolistolleni.
 
n-from-70s
Miksi täysjyvävilja närästää, johtuu tietysti liian kovasta jyvän kuorikerroksesta, joka on saatu aikaan kemiallisesti - luomussa ei käytetä:
Korrenvahvistaja on tavallisessa viljassa sallittua ainetta ja siitä tiedetään entuudestaan: "

"11.4 Subakuutti, subkrooninen ja pitkäaikaismyrkyllisyys Tehoaine (klormekvattikloridi):

Kokeissa ei havaittu syöpää aiheuttaviavaikutuksia (rotta, hiiri).

11.5 Kokemusperäinen tieto vaikutuksista ihmisiin:

Limakalvojen ärsytys.

Aine voi vaikuttaa hermostoon.

Nauttiminen aiheuttaa syljen eritystä, ripulia, kouristuksia."

Vehnöproteiini on gluteenia, joten ei sitä yhtään... On monissa karppilleivissä.
Kiitos :) en syö tummaa riisiä vaan valkoista. EI-luomulaatuinen kaura saattaisi närästää todellakin myrkkyjen (limakalvo ärsytys, hermosto) takia. Luomukaura ei närästä yhtään minua? Eikä puhdas glut. valk. hieno vehnäjauho, jossa ei ole kuoria? Tämä voikin selitää paljon!
 
n-from-70s
vierailija
Mantelijauheen saat lähikaupasta, kun pyytää kauppiasta tilaamaan. Mitään muita jauhoja et tarvitsekaan. Tässä se iso pussi, ei tule kalliiksi. Gluteenittomia jauhoja en ole koskaan käyttänyt, kun niissä on maissia ja soijaa, ei sovi, enkä kokeile sellaista, minkä valmiiksi tiedän, ettei sovi. Kaikki askorbiinihappoa sisältävät tuotteet täytyy karsia pois tarkasti, koska närästää. Manteliauhe auttaa kyllä siihen närästykseen, mutta silti sitä ei pidä käyttää yhtään, kun se on maissista tehty.
 
n-from-70s
Mantelijauheen saat lähikaupasta, kun pyytää kauppiasta tilaamaan. Mitään muita jauhoja et tarvitsekaan. Tässä se iso pussi, ei tule kalliiksi. Gluteenittomia jauhoja en ole koskaan käyttänyt, kun niissä on maissia ja soijaa, ei sovi, enkä kokeile sellaista, minkä valmiiksi tiedän, ettei sovi. Kaikki askorbiinihappoa sisältävät tuotteet täytyy karsia pois tarkasti, koska närästää. Manteliauhe auttaa kyllä siihen närästykseen, mutta silti sitä ei pidä käyttää yhtään, kun se on maissista tehty.
Olen ottanut viimepäivinä vahvaa c-vitamiinia...täytyy kokeilla olla ilman sillä juuri nyt on ollut tosi pahat oireet.
 
vierailija
Jos tuntuu kalliilta, ala kasvattamaan itse kanat, syöt niiden tuottamat munta ja keräät kastematoja vesisateen jälkeen maasta, keräät sitten lähialueelta kaikki kotilot ym niiden ruoaksi. Mulla ei ole ollut niitä, mutta olen kerännyt aiheesta vanhaa tietoa - mikä tietysti täytyy tarkistaa. Kana ei saa syödä maissia eikä soijaa, muuten sekin homma on ihan turhaa.
Mantelin kuitu riittää ihan hyvin(y)
 
vierailija
Olen ottanut viimepäivinä vahvaa c-vitamiinia...täytyy kokeilla olla ilman sillä juuri nyt on ollut tosi pahat oireet.
Olen monestakin lähteestä saanut selville, että askorbiinihappo tehdään maissista ja se on jo kauan ollut muuntogeenistä. Se koisatoukka kuolee, kun sen suolisto syöpyy... Ja siksi se maissi ja siitä tehdyt tuotteet oavt niin halpoja. Maltodekstriini on myös maissista tehty, äläkä ikinä niele sitäkään.
 
n-from-70s
Jos tuntuu kalliilta, ala kasvattamaan itse kanat, syöt niiden tuottamat munta ja keräät kastematoja vesisateen jälkeen maasta, keräät sitten lähialueelta kaikki kotilot ym niiden ruoaksi. Mulla ei ole ollut niitä, mutta olen kerännyt aiheesta vanhaa tietoa - mikä tietysti täytyy tarkistaa. Kana ei saa syödä maissia eikä soijaa, muuten sekin homma on ihan turhaa.
Mantelin kuitu riittää ihan hyvin(y)
Jos mantelin kuitu riittää, se on hyvä uutinen :) Kiitos, kiitos :) Söin aiemmin manteleita, kokonaisia, mutta luovuin niistä, koska palaset olivat hyvin teräviä ärtyneeseen r.torveeni. Manteli on hyvää!

Oon ajatellut sitä mitä tuotantoeläimet syövät, meneepä monimutkaiseksi...tuskinpa kasvatan mitään rivarin takapihalla, tutulla on maatila, sieltä vois tietysti kysyä munia. Pimeä työ= ostamaan luomuruokaa.
 
n-from-70s
Olen monestakin lähteestä saanut selville, että askorbiinihappo tehdään maissista ja se on jo kauan ollut muuntogeenistä. Se koisatoukka kuolee, kun sen suolisto syöpyy... Ja siksi se maissi ja siitä tehdyt tuotteet oavt niin halpoja. Maltodekstriini on myös maissista tehty, äläkä ikinä niele sitäkään.
kiitos :) Meinasin äsken syödä metwurstia, jossa maltodekstriiniä...
 
vierailija
kiitos :) Meinasin äsken syödä metwurstia, jossa maltodekstriiniä...
En tietäisi tuota ollenkaan, jos muuan suolileikattu (muistaaseni J-pussi) ei olisi kauan sitten varottanut asiasta sanomalla "varokaa maltoa". Mikä siinä, on sekin, että se on hyvin nopeasti elimistöön energiaa luovuttavaa hiilaria, kun glukoosifruktoosisiirappikin. Ja nehän ovat parasta energiaa syöpäsoluille sekä bakteereille. Tässä on vanhempi video:
kannattaa katsoa, eikä syö yhtään soijaa.
 
vierailija
Kaakaojauheesta saa myös hyvää kuitua, mut sekin täytyy olla luomua, kun ne muut ovat kitkeriä. Karppaussivulla tietävät kans siitä(y)
Makeutukseen luomuhunajaa VAIN VÄHÄN, kun muita ei valvo kukaan ja saattaa maistua pahalta - rypsihunaja kuulemma on tosi pahaa. mantelijauhe seassa laimentaa mukavasti. Se on kätevää, kun ei tarvi kypsentää ollenkaan:cool:
 
vierailija
"Uudet tutkimukset kyseenalaistavat perinteiset ravitsemusneuvot, joissa suositellaan nauttimaan runsaasti hiilihydraatteja. Tarkoittaako se, että meidän on aika alkaa ajatella ravinnosta uudella tavalla?"
Näkyy arenalla

Tuo on kaikille muillekin, kuin karppaajille;)
 
vierailija
"Mauntekijöitä-sarjassa tutustutaan intohimoisiin ammattilaisiin, jotka jättäneet oman jälkensä 2010-luvun Suomalaiseen makumaisemaan. Sarjan neljännessä osassa tapaamme Saloniemen tilan emännän, Riitta Saloniemen."
Näkyy arenalla

Tuo on hyvä latsoa, ennen kun muuttaa maalle - tai siis, miten sen nyt ottaa... Pukin lihaa saa varmasti hyvin edullisesti nyt, kun viimeisetkin otukset täytyy ennen sydäntalvea saada sisälle. Vai onko jo myöhäistä? Kysykää itse. Hyvää se ainakin on(y)
 

Yhteistyössä