Kastepuku satiinista vai puuvillasta?

Olen teettämässä tällaista mallia kuin tuo oikeanpuoleinen hihaton
http://cc.joensuu.fi/~tkkroger/kuvia_kasityosta/kastepuku.htm

Kumpi kangas sopisi tuohon malliin paremmin? Ja kumpi on ajan saatossa kestävämpi, kun puvun on tarkoitus periytyä pojan lapsille ja lapsenlapsillekin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Meillä on virkattu perintöpuku suvussa :)
Meillä on 2 perintöpukua. Toinen on mun vanha, puuvillainen, mihin on kirjottu kaikkien siinä kastettujen lasten nimet. Ja sit on miehen puku, minkä anoppi on kutonu itse. Toisessa on kastettu esikoinen, ja samassa kastetaan myös tämä tulokas.
Ap, satiini on arvokkaamman oloista, mutta onko se mukava materiaali kasteppukuun? Mielipidekysymys tämäkin.
 
En ole kankaiden asiantuntija mutta satiini tuntuu musta vähän liian liukkaalta muutenkin vaikeesti käsiteltävän vauvan puvuksi, itse ottaisin siis puuvillan. Samaten muinoisissa vanhojentanssivalokuvissani satiini kiilteli jännästi kuvissa, tosin puku oli tumma, että en tiedä kiiltääkö valkoinen samalla tavalla.

Niin ja mun mielestä satiini taas tuntuu "halvemmalta", vähän kuin nää valmis-prinsessanaamiaisasut, ja puuvilla herättää sellasta arvokkaampaa ja perinteikkäämpää tuntua. Mutta molemmat varmasti nättejä.
 
äiskä
Meillä pojan kastepuku tehtiin aivan ohuesta luonnonvalkoisesta pellavasta, jonne alle laitettiin vuorikankaaksi kiiltävä satiinin tapainen kangas kiiltävä puoli ulospäin. Näin puku sai hieman juhlavaa kiiltoa, kun kiilsi vähän pellavan läpi. Mielestäni puku oli oikein onnistunut, yksinkertaisen tyylikäs. :) Koristeena oli noin 4cm leveä pellavalankasta nyplätty pitsi pystysuunnassa rinnuksesta sauman kohdalta puvun helmaan asti ja vaalean siniset ohuet satiininauhat pikkuisella yksinkertaisella rusetilla.
 
vieras
Se satiinikin voi olla puuvillaa, se kankaan sidostyyppi. Monet kuvittelevat sen olevan sitä kamalaa tekokuitusta liukasta kangasta. Minä tekisin puuvillasatiinista tai jos vielä hienomman materiaalin haluaisin, käyttäsin silkki- tai pellavasatiinia.
 
vieras
Satiinihan voi olla myös puuvillaa eli se aina ole tekokuitua :) Itse tykkään kudotuista eli meille on teetetty sellainen ohuesta puuvillalangasta kudottu kastemekko. Se on sitten kiertänyt kaikki perheemme lapset. Ihanan pehmeä ja mukava päällä. Vuori on ohutta puuvillasatiinia :)
 
Vieras
Tein kummitytölleni kastemekon luonnonvalkoisesta silkistä. Mattapinta, lanka hieman epätasaista, hyvin laskeutuva, sidos tavallinen palttina, tuli todella kaunis.
Oma lapsi kastettiin puuvillaisessa yli 40v. vanhassa puvussa, kaunis sekin.
 

Yhteistyössä