Kasvissyönti lapselle??!! MITÄ IHMETTÄ??!?

  • Viestiketjun aloittaja Raivostuttaa
  • Ensimmäinen viesti
Raivostuttaa
Mun kaveri (joka ollu teini-iästä lähtien vaihetelevasti kasvissyöjä-vegaani-kasvissyöjä) niin on nyt päättäny kasvattaa lapsensa täysin kokonaan eläinten rehuilla. Sen lapsi on nyt noin vähän vajaa ja alle 1,5 vuotta.
Äiti ilmoitti että lapsensa ei tule syömään tippakaanlihaa eikä kuulemman ole antanut tähänkään päivään mennessä hänelle tai siis sille yhtään lihaa.

Eihän lapsi voi kasvaa jos ei saa lihaa??
Miten tommonen muutoen toommomnen fiksu ihminen voikaan halutessaa tahallaan pilata pienen lapsensa terveyden? Eikö äiti ajattele lastansa yhtään, ymmärrän kyllä kasvissyöjiä, mutta onko sitä mukkamas pakko yrittää ollaa NIIIN hyvä ihminen, että pilata samalla lapsensa terveyttä sillä kustannuksella?
Ja onhan niitä joo,, kaikenmaailman soijatuotteita ja -maitoja muttta eipä niillä nyt aletta pikku lapselle korvaamaan oikeata ravintoa. Ymmärrän kylä kun sitten jo itse asioista päättävänä tehdään tälläsiä päätöksiä mutta eivät mun mielestä kuulu ainakaan pikkusten lasten elämään vielä nuo tommoset trendiruokavaliot.
Lapsi varmaan kiittää sitten +12 vuotiaana kun tajjuaa ite, että omat kehityshäiriöntsä johtuvat ihan vaan ja äitinsä typeryydest. >:O

VITSI ETTÄ MUA RAIVOSTUTTAA NIIN TOMMOSET IHIMISET!!!!
 
öe
entäs sellaset ihmiset, jotka syö vaan lihaa ja perunaa?

tai semmoset, jotka tekee lapsia, vaikka ei oo varaa ruokaan?

miten aikuinen voi olla terve kasvissyöjä, mut lapsi ei?
 
Lapsikin voi olla kasvissyöjä, mutta siinä vanhemmat saavat oikeasti tietää mitä tekevät ja käydä lapsen kera ravintoterapeutillakin.

Ainoa vahinko mitä keksin on ettei lapsen keho opi käsittelemään lihaa, mikäli hän vanhempana haluaisikin maistella vaikka joulukinkkua. Ihminen on kuitenkin sekasyöjä ja liha ei ole myrkkyä, tuossakin kohdin vanhemmat olisivat voineet panostaa luomuun ja hakea jostain lähitilalta suoraan tarvittavat lihat.
 
***
Alkuperäinen kirjoittaja öe;28212882:
miten aikuinen voi olla terve kasvissyöjä, mut lapsi ei?
En uskaltaisi kikkailla lapsen ruokavaliolla. Vaikka ruoka olisikin kasvispainotteista, niin sekaruokavaliota silti ylläpitäisin, vaikka olisin itse miten vihreä tahansa. Ihan vaan siksi, että lapsi on kasvava ja tarvitsee runsain mitoin yhtä sun toista rakennuspalikkaa ravinnostaan, toisin kuin täysikasvuinen aikuinen.
 
"Entinen Ksantippa S."
Minkä vain ruokavalion voi toteuttaa oikein tai väärin. Onneksi suurin osa kasvissyöjistä on perehtynyt ravitsemusasioihin.

Enemmän minua huolestuttavat ihmiset, jotka vievät pienet lapset mukaan "hiilihydraattitietoisuuteensa". Mutta se buumi taitaa olla hiljalleen menossa ohi.
 
AP:n kaltaiset ihmiset taasen raivostuttaa minua. Jos kasvisruokavalioon on perehtynyt kunnolla, asiassa ei pitäisi olla ongelmaa EIKÄ SE EDES KUULU MUILLE.
Itsekin uskon, että valistunut vegaaniruokavalio on paljon ravintoainerikkaampi kuin kaikkikelpaasekasyönti. En suosittele kasvisruokailua, jos aiheeseen ei paneuduta. Se ei riitä, että korvaa pihvin salaatilla, ei todellakaan. Sekasyöjänkin ruokavalio voi olla terveellinen, mutta epäilenpä, että kaikki ruoanlaittajat eivät paneudu aterioiden monipuolisuuteen ja terveellisyyteen.
 
"jeejee"
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28212909]Minkä vain ruokavalion voi toteuttaa oikein tai väärin. Onneksi suurin osa kasvissyöjistä on perehtynyt ravitsemusasioihin.

Enemmän minua huolestuttavat ihmiset, jotka vievät pienet lapset mukaan "hiilihydraattitietoisuuteensa". Mutta se buumi taitaa olla hiljalleen menossa ohi.[/QUOTE]

Samat sanat sinulle: jos hiilaritietoisuuden toteuttaa väärin, ihan varmasti mennään pieleen. Mutta hiilaritietoisuus merkitsee oikein toteutettuna sitä, että vältellään mm. valkoista sokeria, vehnää ym. joista ei oikeastikaan ole mitään ravitsemuksellista hyötyä ihmiselle.
 
keete
Ainoa haitta siinä on, että lapsi ei totu lihaan, ja jos haluaa (tai vahingossa) maistaa sitä myöhemmin, voi keho reagoida rajusti : / Mielestäni pitäisi vähän antaa välillä siedätyksen vuoksi lihaa.
 
"vieras"
Kasvisruokavaliossa tärkeää on panostaa proteiinin (tofu, pähkinät, pavut, soijatuotteet, qvinoa ym.) ja eräiden vitamiinien (mm. B12) saantiin, ja tämän kasvissyöjät kyllä yleensä tietävät.

Minä ja lapseni (nyt 4,5 v ja 2 v, odotan kolmatta) syömme maitotuotteita ja munaa, mutta emme lainkaan lihaa, kalaa tai kanaa. Lapset ovat kasvaneet komeasti ja terveinä, mitään yleisvaivoja/allergioita ei ole. Esikoinen on nyt 4-vuotiaana 112 cm pitkä ja painaa 20 kg. Kävin hänen aloittaessa kiinteitä ruokia ravintoterapeutilla varmistamassa, ettäoikeilla linjoilla ollaan, ja oltiin.

Vegaaniruokavaliolle (ei munaa/ maitoakaan) en tohtisi lasta laittaa, mutta en epäile, etteikö se onnistuisi jos asiaan kunnolla perehtyisi.
 
"hehe"
Täällä kasvissyöjäperhe jossa lapset ovat 15, 13, 7 ja 5v ja hengissä näyttävät olevan, vieläpä oikein hyvinvoivia. Syntymästään asti ovat kaikki olleet kasvissyöjiä.

VITSIT ETTÄ MUA RAIVOSTUTTAA KAIKKI TYPERYKSET JOTKA EI OTA ASIOISTA SELVÄÄ ENNEN KUIN ALKAVAT PAUHAAMAAN JULKISESTI!

:D
 
  • Tykkää
Reactions: Eedla
jumalavita
Vielä enemmän muo raivostuttaa nämä vanhemmat, jotka luulevat tarjoavansa lapsilleen hyvää kotiruokaa: italianpata-ainekset jauhelihan joukkoon ja valkoista riisiä lisäkkeeksi. Ja kyllähän lapset kasviksia syö myös: kurkkua kuutioitu viereen. Ja välipaloiksi jugurtit. Sitten hunajamarnoituja broilersuikaleita ja kasvirasvasekoittetta ja lisukkeeksi valkoista pastaa. Ja kasvikset: vähän porkkanaraastetta.

Voisi miettiä kukin tarkemmin vaan sitä omaa ratkaisia eikä arvoistella vaan muiden....
 
"Entinen Ksantippa S."
[QUOTE="jeejee";28213190]Samat sanat sinulle: jos hiilaritietoisuuden toteuttaa väärin, ihan varmasti mennään pieleen. Mutta hiilaritietoisuus merkitsee oikein toteutettuna sitä, että vältellään mm. valkoista sokeria, vehnää ym. joista ei oikeastikaan ole mitään ravitsemuksellista hyötyä ihmiselle.[/QUOTE]

Sokeria välttelen ja täysjyvää suosin itsekin, muttei se tee minusta "hiilaritietoista", hipsujen kanssa ainakaan. Se on ihan normaalia tervettä syömistä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku
"Vieras"
Vielä enemmän muo raivostuttaa nämä vanhemmat, jotka luulevat tarjoavansa lapsilleen hyvää kotiruokaa: italianpata-ainekset jauhelihan joukkoon ja valkoista riisiä lisäkkeeksi. Ja kyllähän lapset kasviksia syö myös: kurkkua kuutioitu viereen. Ja välipaloiksi jugurtit. Sitten hunajamarnoituja broilersuikaleita ja kasvirasvasekoittetta ja lisukkeeksi valkoista pastaa. Ja kasvikset: vähän porkkanaraastetta.

Voisi miettiä kukin tarkemmin vaan sitä omaa ratkaisia eikä arvoistella vaan muiden....
Peesi tälle!!!
 
En uskaltaisi kikkailla lapsen ruokavaliolla. Vaikka ruoka olisikin kasvispainotteista, niin sekaruokavaliota silti ylläpitäisin, vaikka olisin itse miten vihreä tahansa. Ihan vaan siksi, että lapsi on kasvava ja tarvitsee runsain mitoin yhtä sun toista rakennuspalikkaa ravinnostaan, toisin kuin täysikasvuinen aikuinen.
En minäkään uskaltaisi kikkailla lapsen ruokavaliolla. Siksi en käsitäkään, miten toiset syö päivästä toiseen nakkia ja makkaraa ja ranskalasia ja valmislihapullia ja kalapuikkoja ja ja ja ... mitä nyt suomalaiset yleensä syö kun "on niin kiire eikä jakseta laittaa ruokaa kun se on niin hiton vaivalloista".

Parempi kasvisruokavaliolla oleva lapsi joka saa myös tarvittavat proteiinit kuin lapsi, joka syö epäterveellistä teollisuushöttöä ja marinoituja lihoja.
 
"vieras"
Mun kaveri (joka ollu teini-iästä lähtien vaihetelevasti kasvissyöjä-vegaani-kasvissyöjä) niin on nyt päättäny kasvattaa lapsensa täysin kokonaan eläinten rehuilla. Sen lapsi on nyt noin vähän vajaa ja alle 1,5 vuotta.
Äiti ilmoitti että lapsensa ei tule syömään tippakaanlihaa eikä kuulemman ole antanut tähänkään päivään mennessä hänelle tai siis sille yhtään lihaa.

Eihän lapsi voi kasvaa jos ei saa lihaa??
Miten tommonen muutoen toommomnen fiksu ihminen voikaan halutessaa tahallaan pilata pienen lapsensa terveyden? Eikö äiti ajattele lastansa yhtään, ymmärrän kyllä kasvissyöjiä, mutta onko sitä mukkamas pakko yrittää ollaa NIIIN hyvä ihminen, että pilata samalla lapsensa terveyttä sillä kustannuksella?
Ja onhan niitä joo,, kaikenmaailman soijatuotteita ja -maitoja muttta eipä niillä nyt aletta pikku lapselle korvaamaan oikeata ravintoa. Ymmärrän kylä kun sitten jo itse asioista päättävänä tehdään tälläsiä päätöksiä mutta eivät mun mielestä kuulu ainakaan pikkusten lasten elämään vielä nuo tommoset trendiruokavaliot.
Lapsi varmaan kiittää sitten +12 vuotiaana kun tajjuaa ite, että omat kehityshäiriöntsä johtuvat ihan vaan ja äitinsä typeryydest. >:O

VITSI ETTÄ MUA RAIVOSTUTTAA NIIN TOMMOSET IHIMISET!!!!
Yrität selvästi vain provosoida. Ei ihminen tarvitse kuollutta eläinsolukkoa ravinnokseen.
 
ömm
[QUOTE="vieras";28213625]Yrität selvästi vain provosoida. Ei ihminen tarvitse kuollutta eläinsolukkoa ravinnokseen.[/QUOTE]

No kyllä se vaan nyt melko luonnollista ravintoa ihmiselle on, turha sitä on kieltää. Ja riippuu toki ihmisestäkin, henkilökohtaisesti en pysty tasapainoiseen kasvisruokavalioon, koska siinä pitäisi olla sellaisia ruokia, jotka eivät yksinkertaisesti keholleni sovi. Mutta joku muu kenties voi hyvin, erilaisia olemme.
 
helmi-liisa
Mun kaveri (joka ollu teini-iästä lähtien vaihetelevasti kasvissyöjä-vegaani-kasvissyöjä) niin on nyt päättäny kasvattaa lapsensa täysin kokonaan eläinten rehuilla. Sen lapsi on nyt noin vähän vajaa ja alle 1,5 vuotta.
Äiti ilmoitti että lapsensa ei tule syömään tippakaanlihaa eikä kuulemman ole antanut tähänkään päivään mennessä hänelle tai siis sille yhtään lihaa.

Eihän lapsi voi kasvaa jos ei saa lihaa??
Miten tommonen muutoen toommomnen fiksu ihminen voikaan halutessaa tahallaan pilata pienen lapsensa terveyden? Eikö äiti ajattele lastansa yhtään, ymmärrän kyllä kasvissyöjiä, mutta onko sitä mukkamas pakko yrittää ollaa NIIIN hyvä ihminen, että pilata samalla lapsensa terveyttä sillä kustannuksella?
Ja onhan niitä joo,, kaikenmaailman soijatuotteita ja -maitoja muttta eipä niillä nyt aletta pikku lapselle korvaamaan oikeata ravintoa. Ymmärrän kylä kun sitten jo itse asioista päättävänä tehdään tälläsiä päätöksiä mutta eivät mun mielestä kuulu ainakaan pikkusten lasten elämään vielä nuo tommoset trendiruokavaliot.
Lapsi varmaan kiittää sitten +12 vuotiaana kun tajjuaa ite, että omat kehityshäiriöntsä johtuvat ihan vaan ja äitinsä typeryydest. >:O

VITSI ETTÄ MUA RAIVOSTUTTAA NIIN TOMMOSET IHIMISET!!!!
No anteeksi nyt vaan mutta sä tässä vaikutat vähän yksinkertaiselta kehityshäiriö ei kyllä ole mitenkään riippuvainen ruuasta! Mun lapseni on ollut aina huono syömään, itseasiassa sylki juuri lihat pois pienenä,pari vuotta söi lihaa jotenkuten,mutta 5v teki totaalisen stopin,ei vaan halunnut syödä lihaa,koska se on kuollutta eläintä(ja tämän keski muuten aivan itse) 3vuotta oli siis kokonaanilman lihaa,mutta ei tykännyt soijastakaan,joten sitäkin söi tosi vähän.. no tällä hetkellä hän on n9vuotias ja luokkansa parhaimpia oppilaita mm.matikassa ja äikässä.

Toisekseen oikeen koostettu kasvisravinto on tasan terveellisempää kuin liharavinto! Itseasiassa ainoa mistä voi tulla puutostila on b12 vitamiini! SEN SAA PURKISTA!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ömm;28213659:
No kyllä se vaan nyt melko luonnollista ravintoa ihmiselle on, turha sitä on kieltää. Ja riippuu toki ihmisestäkin, henkilökohtaisesti en pysty tasapainoiseen kasvisruokavalioon, koska siinä pitäisi olla sellaisia ruokia, jotka eivät yksinkertaisesti keholleni sovi. Mutta joku muu kenties voi hyvin, erilaisia olemme.
Ei antibiooteilla kasvatettu stressaantunut tuotantoeläin ole millään tasolla ihmiselle luonnollista ruokaa.
 

Yhteistyössä