Kasvot ylöspäin synnytyksessä, löytyykö muita kuin kauhutarinoita?

Mulla neuvolassa täti meinas et lapsi olisi väärässä asennossa eli jotenki kasvot ylöspäin. lapsi on jo 3 eikä aiemmissa oo ollu mitään ongelmaa. nyt oon hulluna googlannu noita avotarjonta tarinoita ja löytyy pelkästään kauhukeromuksia, kuinka repeää aivan totaalisesti ja imukupilla väkisin väännetään ja silti useat joutuu hätä sektioon. oon ihan paniikissa et sekö mulla on edessä??? Vauva liikkuu vielä kyl paljon ja viikkoja nyt tasan 35. Voi kai tuo tuosta mennä vielä oikeaan asentoonkin...Nyt oon ihan stressaantunut ku mietin koko ajan et miten pitää istua ja miten nukkua ja jotain oikeita jumppaliikkeitä tehdä joka päivä. perhana tässä muuta enää ehdikkään ku noita murehtia =(
 
Heippa,

Nyt älä etukäteen stressaa asiaa. Kaikki menee hyvin. Vauvan asento voi vielä muuttua, ja vaikka ei muuttuisikaan, niin on hyvä kun asia on etukäteen tiedossa.

Itselläni ensimmäinen lapsi oli avotarjonnassa, mutta se huomattiin vasta synnytyksen pitkittyessä ja lopulta avautumisvaiheen pydähdyttyä. Lapsi syntyi kiireellisellä sektiolla.

Tsemppiä ja voimia loppuraskauteen!
 
Kiitos vastauksesta, mut tuo nyt ei paljon lohduttanut, kun sinullakin kiireelliseen sektioon jouduttiin =/ Yritän kyllä kovasti miettiä et vauva liikkuu vielä ja synnytyksessä yleensä hakeutuvat oikeaan asentoon. En vaan voi olla soimaamatta itseäni tästä. Olen jo raskausaikana kokenut umpisuolen leikkauksen ja siitä toipumisen ja huonokuntoisuuteni johdosta mietin et on mun vika tää väärä asento. Neuvolassa kun sanottiin et olin istunut väärin. Mutta mulla ei oo ollu pal vaihtoehtoja tuon ison leikkaushaavan kanssa yms. nyt kyllä pystyn jo paremmin olemaan jotenki muka oikeammin. HUoh mä niin luulin et ku jo kolmas et ei tartteis stressata...
 
Kiitos vastauksesta, mut tuo nyt ei paljon lohduttanut, kun sinullakin kiireelliseen sektioon jouduttiin =/ Yritän kyllä kovasti miettiä et vauva liikkuu vielä ja synnytyksessä yleensä hakeutuvat oikeaan asentoon. En vaan voi olla soimaamatta itseäni tästä. Olen jo raskausaikana kokenut umpisuolen leikkauksen ja siitä toipumisen ja huonokuntoisuuteni johdosta mietin et on mun vika tää väärä asento. Neuvolassa kun sanottiin et olin istunut väärin. Mutta mulla ei oo ollu pal vaihtoehtoja tuon ison leikkaushaavan kanssa yms. nyt kyllä pystyn jo paremmin olemaan jotenki muka oikeammin. HUoh mä niin luulin et ku jo kolmas et ei tartteis stressata...
L
Todella mielenkiintoista että voi istua väärin ja saada vauvan avotarjontaan. Turhaan huolehtit tässä vaiheessa tarjonnasta
. Lapsi voi kääntyä raivotarjontaan ihan viimeisellä minuutillakin ponnistusvaiheessa joten etukäteisarviot ovat mielestäni vain pelottelua.Sinullakin on ehkä aikaisemmatkin vauvat olleet avotarjonnassa tuossa vaiheessa mutta syntyneet aivan normaalissa raivotarjonnassa. Neuvolalta on mielestäni vastuutonta tuollaiset arviot
 
No mä kyllä ihmettelinkin tän neuvolatätin touhuja ja mitä puhui. Useat asiat oli mulle totaalinen yllätys vaikka siis kolmas nyt kyseessä. just esimerkiksi toi et voi istua muka väärin. Luin kans et lapset kääntyilee vielä synnytyksen alettuakin ja yleensä hakeutuu oikeaan asentoon. Mun täytyy nyt vaan yrittää olla ajattelematta tätä. vaikuttaa jo perhe-elämäänkin kun hermoilen tästä. Toki haluaisin et syntyis yhtä 'helposti' kuin 2 edellistä...tieto lisää tuskaa ja ennen mua ei oo synnytykset ees pelottanut =/
 
Mulla neuvolassa täti meinas et lapsi olisi väärässä asennossa eli jotenki kasvot ylöspäin. lapsi on jo 3 eikä aiemmissa oo ollu mitään ongelmaa. nyt oon hulluna googlannu noita avotarjonta tarinoita ja löytyy pelkästään kauhukeromuksia, kuinka repeää aivan totaalisesti ja imukupilla väkisin väännetään ja silti useat joutuu hätä sektioon. oon ihan paniikissa et sekö mulla on edessä??? Vauva liikkuu vielä kyl paljon ja viikkoja nyt tasan 35. Voi kai tuo tuosta mennä vielä oikeaan asentoonkin...Nyt oon ihan stressaantunut ku mietin koko ajan et miten pitää istua ja miten nukkua ja jotain oikeita jumppaliikkeitä tehdä joka päivä. perhana tässä muuta enää ehdikkään ku noita murehtia =(
Mulla huomattiin esikoiseni avotarjonta siinä vaiheessa, kun synnytys oli ollut käynnissä 17 tuntia. Lapsi oli iso, yli nelikiloinen, mutta olisi mahtunut normaaliasennossa hyvin tulemaan. Kätilö totesi, että "leikkaus edessä", ja poistui hetkeksi huoneesta. Sitten kun hän tuli valmistelemaan minua leikkaukseen, sanoin, että "tää syntyy nyt", ja niinhän siinä kävi, ihan viime minuuteilla lapsi vaihtoi asentoaan, ja tuli sitten alakautta ulos. Eli kaikki on mahdollista. :)
 
Mä synnytin esikoiseni alakautta avotarjonnassa, lapsen kasvot oli siis mun vatsaan päin ja takaraivo selkään päin. Avautumisvaihe oli pitkä mutta ponnistusvaihe kesti vain 21 minuuttia ja ihan pienet nirhaumat tuli välilihaan (2 tikkiä) ja häpyhuuleen (tikkejä ei edes vaivauduttu laittamaan kun olisivat olleet vain tiellä). Syntyi 3068 g painoisena viikolla 38+6 ja mulle jäi tosi hyvät fiilikset synnytyksestä.
 
Hei, minun kolmas poikani syntyi kasvot edellä, tasan 40+0.Kaikki meni oikein hyvin. Ponnistusvaiheessa kätilö sanoi, että otetaan nyt rauhallisia ponnistuksia jotta ei tule repeämiä. En tarvinnut tikkejä, koska ne pienet repeämät paranivat itsekseen. Ponnistusvaihe kesti 15min.
Itse olen tullut siihen tulokseen, että kasvotarjonta oli hidasteena kun supistukset aina alkoivat ja loppuivat sitten, tätä jatkui melkein 3vk. Koska tarjonta ei ollut oikea, vauva ei laskeutunut supistusten mukana.
Vielä 2,5 tuntia ennen syntymää supparit olivat epäsäännöllisiä, lopahtelivat. Synnärille tunnin matka, meinattiin kääntyä puolivälistä kotiin kun ne taas loppuivat. Onneksi mentiin koska kohdunsuu oli jo auki 7cm:LOL:
 
Aloittaja on jo vauvansa saanut, mutta kaikki muut jotka kauhistelette avotarjontaa. Minulla on 5 lasta, joista 4 on syntynyt avotarjonnasta. Ponnistusvaiheet on olleet 2-15 minuuttia jokaisen kohdalla ja synnytykset alle 3 tuntia alusta loppuun.

Vauva voi ihan hyvin syntyä avotarjonnasta, vaikka se virhetarjonta onkin. Minun kohdalla se johtuu lantion mallista. Luinen lantio on sen mallinen, että sieltä mahtuu tulemaan väärinkin päin.
 
Eka lapsi syntyi avotarjonnalla joka huomattiin vasta synnytyksessä. Ponnistusvaihe kesti tunnin ja vartin ja väliliha jouduttiin leikkaamaan. Oli todella kivulias synnytys minulle mutta ilman imukuppia tuli lapsi terveenä ulos.
 
Kolmas syntyi viistossa avotarjonnassa. Avatui hyvin ja nopeahkosti mut supparit oli sitten 2 min pitkiä kun kunnolla lähti käyntiin aukeeminen. Onneksi oli tens ja ilokaasu. Ongelmia ilmeni vasta ponnistuksessa kun vauvan sydänäänet heikkeni vaarallisesti, mutta Se johtui myös siitä kun napanuora oli niin tiukalla vauvan kaulan ympärillä. Yritin ponnistella mutta sattui niin paljon epiduraalista huolimatta että en pystynyt ponnistaa tarpeeksi kovaa. Pyysin imukuppia ja sain sen heti avuksi ja sitten toisella vedolla vauva syntyi. Vähän jäi traumoja mutta sentään vauva syntyi terveenä enkä revennyt yhtään itse vaikka oli 3600 g vauva
 

Yhteistyössä