kauan kestää lääkityksen jälkeen että oireet häviää (kihomadoista)

  • Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
äiti
siinäpä se kysymys olikin? meillä otettu pe iltana myöhään lääke (vermox) ja la siivottu hulluna tätä kämppää...eilen illalla poitsu jolla siis niitä nähty valitti että pyllyyn kutittaa.....onko lääkitys nyt menny pieleen vai onko normaalia että vielä pari päivää lääkkeen oton jälkeen kutittaa pyllyä?
Joka aamu ja ilta oon suihkutellu molempien pyllyt ja vaihtanut puhtaat pikkarit ja pöksyt, kannattaskohan tänään vielä vaihtaa uusiks lakanat kun tosiaan valitteli että kutittaa, jos niitä munia on vielä munittu sinne? lauantaina siis kaikki petivaatteet pesty! annoin kyllä eilen illalla pojalle vielä pyrviniä 2kpl kun valitti että kutittaa...
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja uusinta:
Ei sun ois pitänyt vielä sitä uusinta lääkitystä antaa,vaan vasta n.10 päivän päästä.
meinaan antaa vielä kahden viikon kuluttua uuden lääkkeen koko poppoolle mutta annoin "varmuuden vuoksi" vielä yhden satsin eilen kun valitti kutinaa...
ja tuolta tartuntatautiliiton sivuilta en kyllä ole löytänyt kysymykseeni vastausta, mutta kiitos vain linkistä...

 
pl
Jospa se lääke tai pesut tai joku muu on ärsyttänyt pyllyä, ja tarttiskin rasvausta? Kyllä sen pitäis tehota vuorokaudessa, ja noi lääkkeet on molemmat tehokkaita.

Voimia! Meilläkin puistellaan täällä petivaatteita, kohta aletaan siivoomaan ja pesemään. Meillä jo uusinta menossa :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja uusinta:
Ei sun ois pitänyt vielä sitä uusinta lääkitystä antaa,vaan vasta n.10 päivän päästä.
meinaan antaa vielä kahden viikon kuluttua uuden lääkkeen koko poppoolle mutta annoin "varmuuden vuoksi" vielä yhden satsin eilen kun valitti kutinaa...
ja tuolta tartuntatautiliiton sivuilta en kyllä ole löytänyt kysymykseeni vastausta, mutta kiitos vain linkistä...
Käytännössähän se menee niin, että siinä vaiheessa, kun suolen sisältö on kokonaan tyhjentynyt lääkkeenoton jälkeen (yleensä n. 24h), pitäisi myös matojen olla poistunut ulosteen mukana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pl:
Jospa se lääke tai pesut tai joku muu on ärsyttänyt pyllyä, ja tarttiskin rasvausta? Kyllä sen pitäis tehota vuorokaudessa, ja noi lääkkeet on molemmat tehokkaita.

Voimia! Meilläkin puistellaan täällä petivaatteita, kohta aletaan siivoomaan ja pesemään. Meillä jo uusinta menossa :(
Juuri näin.
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja pl:
Jospa se lääke tai pesut tai joku muu on ärsyttänyt pyllyä, ja tarttiskin rasvausta? Kyllä sen pitäis tehota vuorokaudessa, ja noi lääkkeet on molemmat tehokkaita.

Voimia! Meilläkin puistellaan täällä petivaatteita, kohta aletaan siivoomaan ja pesemään. Meillä jo uusinta menossa :(
toivotaan :) ei kai tässä muukan auta kun odottaa...inhottava vaiva, lähes hysteerisenä täällä oon siivonnu ja puunannu ja silti koko ajan tuntuu että jossain niitä munia on....pitäs kai vähän yrittää relata ja ottaa järki käteen...
 
lukee kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja uusinta:
Ei sun ois pitänyt vielä sitä uusinta lääkitystä antaa,vaan vasta n.10 päivän päästä.
meinaan antaa vielä kahden viikon kuluttua uuden lääkkeen koko poppoolle mutta annoin "varmuuden vuoksi" vielä yhden satsin eilen kun valitti kutinaa...
ja tuolta tartuntatautiliiton sivuilta en kyllä ole löytänyt kysymykseeni vastausta, mutta kiitos vain linkistä...
Siinä se vastaus oli.Eli ei olisi tarvinnut vielä uusia.
Jos tuon lukee ajatuksen kaa,niin sen kyllä tajuaa että miksi näin.
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja lukee kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja uusinta:
Ei sun ois pitänyt vielä sitä uusinta lääkitystä antaa,vaan vasta n.10 päivän päästä.
meinaan antaa vielä kahden viikon kuluttua uuden lääkkeen koko poppoolle mutta annoin "varmuuden vuoksi" vielä yhden satsin eilen kun valitti kutinaa...
ja tuolta tartuntatautiliiton sivuilta en kyllä ole löytänyt kysymykseeni vastausta, mutta kiitos vain linkistä...
Siinä se vastaus oli.Eli ei olisi tarvinnut vielä uusia.
Jos tuon lukee ajatuksen kaa,niin sen kyllä tajuaa että miksi näin.
ei siellä lukenut kyllä yhtään mitään siitä,että kauan kutina kestää hoidon jälkeen...olen lukenut sen jo moneen kertaan!

 
Emmy
Meillä kans kihomato-ongelma. Kuudes viikko jo menossa ja tuntuu ettei mikään auta. Ollaan syöty niin Pyrviniä kuin Vermoxiakin. Matoja näkyy kakassa edelleen kokoajan, vaikka lääkkeen otosta olisi viikkokin. Häätö siis jatkuu vielä pitkään...

Käytiin lastenlääkärilläkin 3. viikon aikoihin, joka suunnilleen nauroi, että 2 viikkoa on alkusoittoa kihomatojen kanssa! Ohjeisti myös ettei lääkkeiden nappailu usein (alle viikon välein) auta mitään, vaan häätö on pitkä prosessi!! Ei kuulemma kannata kuvitellakaan, et pääsee madoista eroon kahdella kuurilla. Aluksi tuntui, että pää leviää tämän kanssa, mutta aika näköjään rauhoittaa...

Olisi mukava tietää moniko on häädössä onnistunut?
 
hui
Alkuperäinen kirjoittaja Emmy:
Meillä kans kihomato-ongelma. Kuudes viikko jo menossa ja tuntuu ettei mikään auta. Ollaan syöty niin Pyrviniä kuin Vermoxiakin. Matoja näkyy kakassa edelleen kokoajan, vaikka lääkkeen otosta olisi viikkokin. Häätö siis jatkuu vielä pitkään...

Käytiin lastenlääkärilläkin 3. viikon aikoihin, joka suunnilleen nauroi, että 2 viikkoa on alkusoittoa kihomatojen kanssa! Ohjeisti myös ettei lääkkeiden nappailu usein (alle viikon välein) auta mitään, vaan häätö on pitkä prosessi!! Ei kuulemma kannata kuvitellakaan, et pääsee madoista eroon kahdella kuurilla. Aluksi tuntui, että pää leviää tämän kanssa, mutta aika näköjään rauhoittaa...

Olisi mukava tietää moniko on häädössä onnistunut?
Ei olla ikinä päästetty menemään kihomatojuttua niin pahaksi että niitä olisi kakan mukana.Sillon niiden häätäminen voi kyllä kestää..ja kauan!
Kaverini perheineen kärsivät tuosta sellaiset 6kk.
 
yksinkertaisuus
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja lukee kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja uusinta:
Ei sun ois pitänyt vielä sitä uusinta lääkitystä antaa,vaan vasta n.10 päivän päästä.
meinaan antaa vielä kahden viikon kuluttua uuden lääkkeen koko poppoolle mutta annoin "varmuuden vuoksi" vielä yhden satsin eilen kun valitti kutinaa...
ja tuolta tartuntatautiliiton sivuilta en kyllä ole löytänyt kysymykseeni vastausta, mutta kiitos vain linkistä...
Siinä se vastaus oli.Eli ei olisi tarvinnut vielä uusia.
Jos tuon lukee ajatuksen kaa,niin sen kyllä tajuaa että miksi näin.
ei siellä lukenut kyllä yhtään mitään siitä,että kauan kutina kestää hoidon jälkeen...olen lukenut sen jo moneen kertaan!
Huoh.Ei ole pakko ymmärtää lukemaansa.
 
miisa
meillä tytöllä oli talvella kihimatoja ja otettiin lääke niin vielä n.48h sen jälkeen tyttö valitti että kutitti ajoittain. Mutta sitten loppui eikä onneksi ole enää näkynyt. Uusinta otettiin sitten 14vrk päästä. Ja tuon ajan vaihdoin ja pesin alusvaatteet plus lakanat joka pv
 
Emmy
hui: niin, mutta eihän niitä muuten osaa epäillä ennen kuin jotain tulee näkyviin... Mekin alettiin tutkailla tarkemmin vasta kun sukulaisperheessä havaittiin kihomadot ja huomattiin, että vaivahan on meilläkin.. :(
 
vieras
Meillä ei päässyt vaiva ilmeisesti pahaksi, koska en niitä kakassa nähnyt. Vaipan vaihdon yhteydessä illasta vain näin heiluvan langanpätkän pepussa.

Mutta meillä vaivasta päästiin yhdellä reseptivapaalla kuurilla. Aikaa tästä on jo yli vuosi eikä tuolla ainakin matoja omistaneella ole kakassa tai pepussa niitä sen koommin näkynyt.
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja yksinkertaisuus:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja lukee kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja uusinta:
Ei sun ois pitänyt vielä sitä uusinta lääkitystä antaa,vaan vasta n.10 päivän päästä.
meinaan antaa vielä kahden viikon kuluttua uuden lääkkeen koko poppoolle mutta annoin "varmuuden vuoksi" vielä yhden satsin eilen kun valitti kutinaa...
ja tuolta tartuntatautiliiton sivuilta en kyllä ole löytänyt kysymykseeni vastausta, mutta kiitos vain linkistä...
Siinä se vastaus oli.Eli ei olisi tarvinnut vielä uusia.
Jos tuon lukee ajatuksen kaa,niin sen kyllä tajuaa että miksi näin.
ei siellä lukenut kyllä yhtään mitään siitä,että kauan kutina kestää hoidon jälkeen...olen lukenut sen jo moneen kertaan!
Huoh.Ei ole pakko ymmärtää lukemaansa.
¨
no kerroppa nyt ihmeessä minulle joka ei ymmärrä lukemaansa, että missä kohtaa tuolla sivussa lukee että kauan kestää lääkkeiden jälkeen että OIREET häviävät? Kiitos sinulle fiksu ihminen, kun autat tälläistä äitiä joka ei osaa lukea ;)

 
tripla mamma
Eihän sitä missään luekaan , itse olen tänään istunut 3h netissä ja etsinyt tietoa kutinan kestosta , terveysneuvontaan oon soittanut 3x noin 20min jaksoja vain kuullakseni että kaikki ovat nyt varattuja , kylläpä osaavat rahastaa kun toi musiikin ja odottamisen joudun kuitenkin maksamaan vaikken apua saanutkaan!
 
..
Kyllä täälläpäin ainakin on sillä 2vk kuurilla ihan hyvin lähtenyt.
Ei kannata yleistää että kaikilla perheillä olisi vaikea häätää, ja se että madot tulisivat pyrvinille vastustuskykyisiksi ei pidä paikkaa, vaan vika on silloin siivoamisessa. Pyrvin ja vermox ovat molemmat ihan kelpo lääkkeitä.

Itse saimme näitä tuttavuuksia kerhosta ja vaihdettiin lakanat, pestiin käsiä ja tehtiin perus viikkosiivous ja ei ole nyt 5vuoteen näitä kavereita näkynyt. :)

Ei kannata myöskään mielenterveyttään näillä pilata, niitä tulee ja menee aivan kuten flunssaakin ja lähes joka perheessä näitä jossain vaiheessa on, sen verran yleisiä.
Kaiken lisäksi huonosta hygieniasta ei aina todellakaan ole kyse, tartunnan voi saada vaikka siten että kosket kaupassa hyllyyn tai kärryihin jne ja sen jälkeen nenääsi kutittaa, raavit sitä hieman ja näin munat leviävät hengitystien kautta vatsaan. Samoten saatat ostaa kaupasta karkkia, syödä niitä matkalla ja näin tartunta leviää.

Itse en ota näistä stressiä. Jos tulee niin sitten tulee ja hoidetaan pois.
Käsienpesua painotan kuitenkin paljon ja huvipuiston, pallomeren yms jälkeen käydään pesemässä aina kädet + desinfioidaan ennen syömistä. Samoten vältän ihan hygienia syistä sormin syötävää ruokaa ulkona. Kynsiharjaa käytetään myös päivittäin.
 
"turhautunut"
Olen havainnut itselläni kutinaa peräaukossa ja silloin tällöin välilihassa. Kutina ei ole koko aikaista, mutta välillä kutittaa aivan vietävästi. Kutina alkoi vasta eilen illalla ja aikaisemmin tänään huomasin ulosteessani yhden madon. Minulla on kaksi kotia, mutta olen ollut koko viikon vain toisessa kodissa, joten onko lääkehoito toisessa kodissa tarpeeton? Auttaako kutinaan mikään, vai auttavatko lääkkeet vasta jonkun ajan kuluttua? Kuinka paljon esimerkiksi yksi pyrvin paketti maksaa?
 
"sara"
Kyllä täälläpäin ainakin on sillä 2vk kuurilla ihan hyvin lähtenyt.
Ei kannata yleistää että kaikilla perheillä olisi vaikea häätää, ja se että madot tulisivat pyrvinille vastustuskykyisiksi ei pidä paikkaa, vaan vika on silloin siivoamisessa. Pyrvin ja vermox ovat molemmat ihan kelpo lääkkeitä.

Itse saimme näitä tuttavuuksia kerhosta ja vaihdettiin lakanat, pestiin käsiä ja tehtiin perus viikkosiivous ja ei ole nyt 5vuoteen näitä kavereita näkynyt. :)

Ei kannata myöskään mielenterveyttään näillä pilata, niitä tulee ja menee aivan kuten flunssaakin ja lähes joka perheessä näitä jossain vaiheessa on, sen verran yleisiä.
Kaiken lisäksi huonosta hygieniasta ei aina todellakaan ole kyse, tartunnan voi saada vaikka siten että kosket kaupassa hyllyyn tai kärryihin jne ja sen jälkeen nenääsi kutittaa, raavit sitä hieman ja näin munat leviävät hengitystien kautta vatsaan. Samoten saatat ostaa kaupasta karkkia, syödä niitä matkalla ja näin tartunta leviää.

Itse en ota näistä stressiä. Jos tulee niin sitten tulee ja hoidetaan pois.
Käsienpesua painotan kuitenkin paljon ja huvipuiston, pallomeren yms jälkeen käydään pesemässä aina kädet + desinfioidaan ennen syömistä. Samoten vältän ihan hygienia syistä sormin syötävää ruokaa ulkona. Kynsiharjaa käytetään myös päivittäin.
Ei ne kyllä hengitysteitten kautta leviä :LOL: Apteekkari sanoi että aikuiset saavat ne jos imeskelevät likaisia sormiaan,eivät pese käsiään ennen ruokailua/vessassa käynnin jälkeen.Samoin lapset.Oman käden kautta ne menevät suuhun.
 
"ella"
Käytännössä kihomadoista voi päästä eroon siivoamisen lisäksi ilman lääkettä.Jos jaksaa joka ilta laittaa peppureiän ympärille joko valkovaseliinia tai sitä rasvaisinta bebanthenia.Se lievitää kutinaa koska madot eivät pysty munimaan sinne rasvan sekaan.
 
panikoiva
Entäs jos olen tarjonnut koko perheelleni lääkityksen, mutta lääke ei tunnu purevan heti, koska matoja on havaittavissa yhä, vaikka otimme lääkkeen jo 2 pv sitten. Täytyykö lääkkeen ensin vaikuttaa muutaman päivän? Entäs sitten, jos olemme jo samana päivänä vaihtaneet lakanat, ja käyttäneet teippiansaa, onko silloin vaaraa että munat olisivat levinneet puhtaisiin lakanoihin? En todellakaan jaksa vaihtaa 4 henkisen perheen lakanoita vielä uudestaan. Myös täytyykö joka ikinen päivä vaihtaa lakanat vai riittääkö jos vaihdamme uudelleen uuden satsin jälkeen? Olen todella epätoivoinen asian suhteen ja haluaisin vain päästä eroon koko pirulaisista ja olla näkemättä niitä enää koskaan.
 
vierailija
Tällä hetkellä minulla on kihomatoja. Eilen otettiin koko perheen kanssa pyrvin lääke ja olen huomannut että kutittaa ja matoja vielä näkyy. Kuulemma kun olen tällainen törppö niin en ole huomannut mitään paitsi sitten toiddspäivänä kun sellaisen näin niin järkytyin kun ainakin sentin mittaisiksi oli jo kasvanut. Kuinka kauan tätä saattaa jatkua?o_O
 

Yhteistyössä