Kauan mennyt synnytyksestä toipuminen ennenkuin pystyit istumaan?

  • Viestiketjun aloittaja NuoriÄiti
  • Ensimmäinen viesti
Ket
Pari viikkoa, tai ehkä kolme, aristi istuessa. Pehmeitä tyynyjä (tai minulla rullalle kääritty ja renkaaksi aseteltu fleecehuopa) alle vaan.
Pelkäsin välilihan leikkausta ja haavaa etukäteen, mutta ei se ollut ollenkaan niin kamalaa. Leikkaaminen ei tuntunut lainkaan, tikkauskaan ei juuri lainkaan, ja ahkera alapesujen teko ja siteiden vaihto auttoivat paranemista. Jälkikipuihin sai ottaa särkylääkettä, käytin muutaman päivän.
Tikkien kuuluu kyllä sulaa jo viikon-parin kuluessa!
 
epparileikattiin ja muutama tikki sen lisäksi tuli. kolme päivää meni että varoi istumista mutta kun lapsen sai lopulta viereen 3pvä päästä synnytyksestä pystyin istumaan ihan hyvin. ei mitään vauhdilla perse penkkiin tyylilllä menty mutta hyvin istuttiin eikä sattunut. itselläni sattui PALJON enemmän jos jotain rengasta laitettiin alle (hiiteen sellaiset keinot minulla) tai vessanpöntöllä sattui kans (istuin sitten vain toisella kankulla :D ) mutta normaalissa tuolissa/sängyllä pystyi hyvin istumaan. olinkin melkoinen vessan ja suihkun suurkuluttaja kun kävin yhtenään suihkuttelemassa alapäätä ja heiluin ilman housuja (ilmakylpyjä) sairaalassa yhtenään. ehkäpä ne edesauttoi asiaa.
 
Tasku Venus
5 viikkoa synnytyksestä enkä istu tai kävele normaalisti vieläkään! :'( Eikä mulla edes paljon ollut tikkejä tietääkseni. Kaikki tikit ei muuten ole vieläkään sulaneet. Mä alan masentua oikeesti. :( Mä en ikinä parane!
 
Kyllähän sitä istumaan pystyi heti synnytyksen jälkeenkin, vaikka ei se nyt ihan kivutonta ollut. Eppari sinne leikattiin, ei tullut repeämiä, tikkien määrää en kysellyt. Haava (ja alapää) itsessään oli kipiänä vaan jonkun pari päivää, mutta varautukaa siihen, että kun ompeleet sulaa niin haava on vielä vähän auki, ja mulla ainakin silloin kirveli ihan hitosti! Hygieniasta oli pidettävä tarkkaan huoli haavan takia noin kolmisen viikkoa.

Synnytyksestä on nyt kolme kuukautta ja voin omalta kohdalta sanoa että haava on parantunut. Ei kirraa eikä tunnu edes yhdynnässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maamuska:
Alkuperäinen kirjoittaja Justiinax:
Minä istuin välittömästi synnytyksen jälkeen.Välilihaa ei leikattu ja tikkejä oli vaivaset 2 tai 3.Tietysti alkuun oli hieman arka mutta pystyin kuitenkin istumaan ja imetinkin heti kätilöiden ihmetellessä istuallaan....
Nyt lähdössä tekemään lähiaikoina pikkukakkosta ja jännittää et miten käy toisella kerralla...
Samoin täällä istuttiin samantien. Viikon päästä olis pikku kakkosen laskettu aika...saa nähdä kuinka käy.

Minä ekalla samoin ja kakkosesta ei tullut tikkejä ollenkaan ei ede ditä kahta ja taas istuttiin heti!

 
Pystyin kanssa istumaan heti synnytyksen jälkeen. Väliliha leikattiin ja yksi tikki repesikin jo tikkauksessa ja toinen pari päivää synnytyksen jälkeen. Silti juuri mitään muuta kipua ei ollut mitä nyt tikit vähän kiristi jos oli huonossa asennossa. =)
 
Täällä leikattiin väliliha, tikeistä ei tietoo kuinka monta tuli.. Lite bara tiedottomassa tilassa kun olin synntyksen jälkeen..
Istuminen ja kävely on yhtä tuskaa, tosin synnytyksestäkin aikaa vasta 4pvää |O nauraminen sattuu, yskiminen sattuu, aivastaminen on yhtä tuskaa.. kaippa tää sitten tästä ;D
 
Ekassa synnytyksessä leikattiin väliliha ja istuin seuraavana päivänä jo melkein normaalisti. Aika nopeasti siis parantui.
Nyt tässä toisessa ei tullut lainkaan mitään repeämiä, eppariakaan ei leikattu ja heti synnytyksen jälkeen olin täysin kunnossa ja istuskelin normaalisti ja kävelin reippaasti. Ihan kuin en olisi synnyttänyt lainkaan.
 
3 synnytystä takana, vain ekasta tikkejä. Jotain ehkä 3 kpl... Tuolloin istuin kuitenkin jo seuraavana päivänä, poika syntyi illalla klo 21 jälkeen.

Kaksi viimeisintä poikaa ovat olleet todella ISOJA, mutta ei ole yhtään tikkiä tullut eli olen istunut heti, kun olen synnytyspetiltä ylös noussut ja suihkuunkin olen tietty mennyt heti jne. Itse olen joka ukkelin saatellut jalkaisin myös vuodeosastolle ja imettänyt istualtaankin heitä heti. :) :heart: :heart: :heart:
 
Mulla leikattiin väliliha, ei sanonut kätilö monta tikkiä oli. Itseasiassa ompeli jollaa jatkuvalla ompeleella. Kaks päivää synnytyksen jälkeen tikit repesi auki jolloi alkoi todelliset tuskat, ei pystynyt istuu eikä seisoo ja maatessakin oli todella tuskainen olo. Nyt synnytyksestä on mennyt kahdeksan viikkoa ja haava on vieläkin osittain auki ja kipeä. Pystyn sentään jo istumaan, en tosin pitkiä aikoja kerrallaan. Kyllä jäi kaamea kammo ensi kertaa varten :(
Vaikka synnytyskin oli kamala (kesto 32h) ja kivulias niin enemmän kyllä jäin pelkäämään tuota toipumisaikaa.
 
Istuin epparista ja parista lisätikistä huolimatta heti seuraavana päivänä. Oli niin hyvin ommeltu, ettei kipua ole tuntunut. Välillä istuin sairaalassa rengastyynyllä ihan sen vuoksi, että pääsis veri paremmin kiertää, liekö ollut apua vai ei.

Onneksi eppari sentään oli vaivaton ja kivuton, muutoin kun ei minun synnytyksessä mennyt oikein mikään putkeen (kesti 30 h, tarjontavirhe, imukuppi ja vielä kaupan päälle istukan käsinirrotus...).
 
Samantien kyllä olen molempien synnytyksien jälkeen pystynyt istumaan. Ei tikkejä, eikä edes nirhaumia kummastakaan. Turvonneeltahan tuo alapää on tuntunut muutamia päiviä ja ajoittain ikävää paineen tunnetta ulkosynnyttimissä, mutta ei niin kurjan tuntoista etteikö olisi istua voinut.
 
Mulla on nyt kaksi synnytystä takana. Esikoisesta leikattiin väliliha ja nyt kakkosesta tuli vähän repeämää eli kummastakin tikkejä.
Kummankaan synnyksen jälkeen ei ollut kipuja istumisen suhteen. Mulla on tapana istua ns. risti-istunnassa tai inkkari-istunnassa. Näin istuin myös heti synnytysten jälkeen ja esikoisen aikana kyllä repes pari tikkiä, muttei muuta =)
 

Yhteistyössä