❃ Kauan plussaa odottaneet (vuosi →) ❃

@Lumi87 Kai nää sunnuntait sitten on vaan tälläsiä masispäiviä...:cautious: meilläkään ei mies reagoinnit tuohon tupakkaa mitenkään kunnes sai simppatulokset. Tsempit sinne kun lopettelee, kiukkua luvassa! :ROFLMAO: Toivottavasti ei ole mitään vakavaa kun alkaa menkat noin aikaisin, olispa vaan joku tilapäinen häiriö :)

Aijai.. mitäs sit söis? Kebulia jäi vielä vähän... josko vetäis pikkasen iltapalaa :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Lumi87
@kiuski oon alkanut jo etukäteen pelätä simppatestin tuloksia. Tavallaan toivon että vika olisi (pelkästään) minussa, en kestä jos mieskin ahdistuu tästä kauheasti ja huonoista tuloksista varmasti ahdistuisi... Mutta hyvä jos edes lääkäri saa ton tupakoinnin loppumaan, mies kuitenkin polttaa viikoittain ja sanoisin että useampina päivinä polttaa kuin on polttamatta. Ja kiukkua oottelen - mies oli joku aika sitten viikon polttamatta ja oli kyllä äkänen. :ROFLMAO:

Mun luteaalivaiheessa on kyllä jotain häikkää. Mähän en oo vuoden aikana kuin muutamasti saanut oviksen bongattua mutta lähes poikkeuksetta menkat alkaneet tosi aikaisin niissä kierroissa, ja luteaali jäänyt liian lyhyeksi. Täytyy sen gynen kanssa jutella että mikä avuksi. Yksi gyne sanoi että ovis kai heikko jos keltarauhanenkin jää heikoksi. Mutta onhan tää ankeeta kun oviksessa ongelmaa ja luteaalissa ongelmaa. Missähän vielä. Ai niin olihan ne lh- ja fsh- arvotkin vähä liian matalat.
 
@Lumi87 Älä turhaa murehdi etukäteen! Meillä ukko poltti päivittäin ja paljon, mutta silti siellä jotain edes liikku heikosti. Eihän se tupakka tietty ainoa syy ole mutta kuiteskin.. ja hei, viikossa se kiukku kyllä alkaa laantumaan jo :D Ymmärrän kyllä ton että sitä toivoo että vika olis vaan itsessään, vaikka onkin yhteinen projekti niin silti ei muka halua rasittaa miestä ylimääräsillä (n)
 
  • Tykkää
Reactions: Lumi87
Ollaan me naiset vaan ihmeellisiä, täällä myös yksi joka on toivonut "vikaa" itselleen säästääkseni tuota ukkoa.. Se kun nyt ahdistuu siitä testistä ja sanoi jo ihan paniikissa, että entäs jos siellä ei mikään liiku... :unsure:

Huonoja fiiliksiä monella :( Tsemppiä uuteen viikkoon kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Mä oon järkeillyt, että tässä vaiheessa mussa oleva vika olisi pienempi shokki kun oon asiaa enemmän miettinyt ja ottanut selvää. Mies elää päivän kerrallaan ilman huolta huomisesta eikä varmasti tiedä mitä edessä saattaa olla jos tuloksissa jotain isompaa vikaa tai letroilla ei pelkillään tulosta tule...

Meillä oli miehen kanssa syksyllä kovastikin erimielisyyttä asioiden selvittelystä niin täytyy olla iloinen, että mies suostuu tulla mun kanssa yksityiselle. Vaikka kyllä mä julkisen lähetteen pyydän kun ei mitenkään ole varaa pidemmän päälle yksityisellä asioita selvitellä.

Nyt ois taas kp3 ja eka letro otettu aamulla. Pelkään lähinnä saavani taas hiivatulehduksen. o_O
 
Täällä on kans pidetty hieman hiljaiseloa..mää oon nyt alottanut elämäntaparemontin nyt parempi kun ei milloinkaan..mulla ei siis ylipainoa ole ehkä kun bmi:n mukaan muutama kilo.. oon nyt kolmatta viikkoa alottamassa :) vointi on niin hyvä ja energinen.. olen treenannut nyt 2vkoa 4krt/vko ihan siis kotona kehonpainolla :) ja ruokavaliokin on nyt terveellisempi enempi kasviksia.. tavoite on se et liikunta jäis pysyväks osaks mun elämää ja arkea. Torstaina on se lääkäri käynti :) hyvillä mielin sinne ja jännä nähdä miten on tämä liikunta yms.. vaikuttanut munasarjoihin..toivottavasti ei ole tehnyt hallaa ovisvaiheelle. ainakin ovistestit on vahvistumassa päin jo ja nyt siis vasta kp11 :). mutta luulenpa et on parempi harrastaa liikuntaa kun ei ollenkaan..meinaan olen ollut tähän asti sohvaperuna :D. @kiuski mää asun pirkanmaalla :D
 
Pahoittelut niille joilla alkanut uusi kierto!

oon vaan lukenut et treenin jälkeen vapautuu endorfiineja ja endorfiinit saattavat häiritä naisen omaa hormonitoimintaa ja ovulaatovaihe voi niin sanotusti viivästyä.. mut en tiedä sitten et koskeeko tuo asia vaan niitä fitnes kisaajia jotka treenavat todella kovaa.. mun treenit kestää sen 20-35min kerralla. ja omasta mielestäni treenaan sopivasti niin et hiki tulee ja hengästyy.. tätä aionkin kysyä siellä lääkäri käynnillä et mitä mieltä ovat mun liikkumisesta.. kun en kuitenkaan halua aiheuttaa hallaa mun hormonitoiminalle.. mulle kuitenkin yksityiseltä klinikalta sanottiin et sopivasti liikuntaa ja painonhallinta on äärimmäisen tärkeää..
 
@Kinder_Kitty toi liikunta kuulostaa mun mielestä tosi hyvältä. :) Käsittääkseni sopiva määrä liikuntaa tekee kuitenkin tosi hyvää niin keholle kuin mielellekin tässäkin asiassa. En usko, että tuossa on liikaa.

Muahan toppuuteltiin liikunnan suhteen. Harrastan juoksua ja kuntosalilla käyntiä ja vielä vuosi sitten saatoin juosta 5-6h viikossa (joskin matalatehoisesti) ja käydä lisäksi kerran pari salilla. Alkukesän jälkeen oon höllännyt tahtia, enää 2-2,5h juoksua ja tunti salia viikossa. Lapsettomuusgynen mukaan nyt on hyvä, mutta kestävyysjuoksua ja tosi pitkiä lenkkejä ei suositellut. Ei kuitenkaan uskonut mun ongelmien johtuvan liikunnasta, kuulemma tässä ajassa ois kehon pitänyt jo normalisoitua. Itsehän sitä väkisin miettii oonko pilannut kaiken liikunnalla.

Mutta liikunta antaa mulle niin paljon ja se tasapainottaa tunnetiloja ja tuo hyvää oloa. Enää en pysty vähentää eikä varmaan ole tarvekaan. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kinder_Kitty
@Kinder_Kitty ja @Lumi87 ihan hyvältä noi treenimäärät kyllä kuullostaa :) meilläkin siel ensikäynnillä tk:n lääkäri hirveesti kyseli että kuinka paljon liikun, ja nimenomaan sillä että liikunko liikaa. Kai se on nykyajan vitsaus toi liika liikkuminen?

Ooooo! Ollaankohan me joskus nähty @Kinder_Kitty ? :D Hauska leikkiä ajatuksella että jos oletkin joku puolituttu! Tää pirkanmaan alue on kyllä sen verran iso että tuskin :D
 
@kiuski haha :LOL: eihän sitä koskaan tiedä (y);) mulla ei tosin kauheasti ole täällä kavereita..voishan niitä enemmänkin olla, ei vaan ole kauhean helppo tutustua uusiin ihmisiin ja saada ystäviä.. mutta yksikin ystävä on parempi kuin ei yhtään :) jep kyllä liikunta on kuitenki tärkeää ja hyväksi mutta siinäkin kohtuus :D mua motivoi se etten halua vanhempana sairastua diabetekseen tai sydän- ja verisuonitauteihin.. ei niinkään se et kroppa näyttää hyvältä :D tai onhan sekin ihan mukava lisä..mut se terveys ennenkaikkea ja se et liikunta on mun hyväksi..
 
@Kinder_Kitty Tuntuu että jotenkin niin kauhean vaikea edes tutustua enään näin aikuisiällä uusiin ihmisiin. Ennen oli helpompaa kun pysty mennä vaan soittaa ovikelloa ja kysyy et "voiks olla?" :D

Mäkään en ole ikinä jaksanut stressailla siitä että miltä mun kroppa näyttää. Joo, helposti lähtisi varmaan 8kiloa jos alkaisin kunnolla treenaamaan. En ole mikään salityyppi niin sellasta en jaksa. Tai sanotaanko näin että tarttisin jonkun kaverin kuka vetää mut sinne, yksinää mulla ei ole tarpeeksi selkärankaa moiseen touhuun:ROFLMAO:
 
@kiuski jep todellaki :D aikuisena tuntuu tosiaan olevan vaikeampaa :LOL::ROFLMAO: tosin mää en oikeen koskaan ollut semmonen lapsenakaan et oisin tuntemattomien naapurien ovikelloa mennyt soitteleen..vain tuttujen :) oon aina ollut ujo ja jotenki aina pohdin et kelle uskallan kertoa kaikkea ja kelle en.. en halua tulla loukatuksi.. ja joo mullekkin helpompaa treenata kotona :) kun on vaan liian iso kynnys lähteä salille, niin kätevää kun ei tarvii poistua mihkään ulos :LOL: kun vaan kotona treenaa..ja oi vitsi kesällä voiskin treenata partsilla :) tuntuu et muhun on nyt iskenyt kunnon treenikärpänen (y) ja haluan todella et tämä jatkuu edelleen ja tulee pysyväksi ja säännölliseksi.. voitteko kuvitella et mää oon ollut jo 2viikonloppua putkeen ilman limpparia?! :D:eek: olen aina ostanut joka vklp itselleni 1,5l limppaa.. mut sekin on ollut vaan tapa..en mää sitä limppaa oikeesti tarvii.. jatkossa aion kyllä vähentää limun juonnin 0,5l/vko :) ja herkutella välillä.
 
Kuullostaa hyvältä (y) Meillä lähti miehen kanssa ihan kädestä toi herkkujen ja limun vetäminen niin tällä hetkellä yritetään että vaan viikonloppuna ostetaan jotain hyvää! Olis kiva vähentää kyllä ihan minimiin, mutta jos näin alkuun yrittäis tällä. Tiedän ettei tulis kyllä mitään jos kaikesta luopuisin heti :ROFLMAO:
 
@kiuski jep, mäkään en todellakaan aio kieltäytyä kaikesta kokonaan :) jos vaikka kylässä on tarjolla pullaa yms..niin kyllä voin ihan hyvin syödä hyvällä omallatunnolla yhden tai kaks :) se ei maailmaa kaada..ja varsinkaan "repsahdus" ei kaada maailmaa vaan niitä tulee ja seuraava päivä on aina uusi päivä :) kuhan muuten elää suht terveellisesti niin pienet herkuttelutkaan ei haittaa. elämästä pitää nauttia ja herkuistakin :D tänäänkin kävin arnoldsissa syömässä spinnyn ja ai että kun oli hyvää :D ja huomenna onkin taas treenipäivä tiedossa.. mää oon tehny nyt niin et treenipäivinä syön enempi hiilaria et jaksan treenata ja lepopäivinä vähemmän hiilaria(pastaa,riisiä) :) ja oon jo nyt huomannut tän 2vkon aikana muutoksia mun kehonkoostumuksessa :) vatsassa mulla ei niinkään ole "ylimääräistä" vaan kaikki mitä mulle tulee ylimääräsenä niin menee reisiin ja peppuun :D
 
Liikunta mä käyn 2-3krt viikossa ryhmäliikunnassa (joko zumbaa, corea tai pump-tyyppistä), jos vain oon ladannut, että on kortti voimassa. :p Joskus yksin ollessa teen sitten tilalla kotona jotain pientä jumppaa (keskivartaloa lähinnä eri tavoin ja pienillä painoilla) jos ei oo jumppakorttia. Nyt on omasta mielestä vähän ehkä alkanut näkyä tulosta ulkomuodossa ja vaakalukemakin on vähän laskenut :)

Uudet tuttavuudet joo, on se aikuisiällä hankalampaa lähteä tutustumaan uusiin ihmisiin! Vaikka täällä pk-seudulla on tullut jo melkein 5v asuttua, niin ei mulla paljoa semmoisia "omia kavereita" ole. Toki tänne on muuttanut myöskin muutamia lapsuuskavereita joita näen, sekä toista siskoa tulee nähtyä kun asuu täälläpäin myös. Parista työkaverista on tullut kavereita ja ollaan vietetty aikaa töiden ulkopuolella. Mutta kyllä semmoinen sosiaalinen elämä on ehkä vähän jäänyt. Vähän se vauvaelämä kutkuttaa, josko sitten saisi uusia tuttavuuksia ;)

Herkut joo, mäkin olen nyt koukussa. Yritän päästä irti, ja olla pakkoerossa.. Mutta juon kaakaota suklaanhimoon ;) tai ostan vain suklaapatukan levyn sijaan.
 
Liikunnasta vielä. Mulla on tänkin asian kanssa ollut vähän kriisiä kun liikuin tosi tavoitteellisesti ja liikunta oli niin iso osa elämää. Tuntui tyhjältä kun elämä ei anna vauvaa ja samalla piti vielä luopua siitä yhdestä isosta asiasta, joka käänsi ajatuksia muualle ja toi suunnattomasti hyvää oloa. Hiljalleen olen opetellut hölläämään, alkanut nauttia siitä että liikun vaan liikkumisen ilosta silloin kun siltä tuntuu. Aikaakin vapautui kauheasti ja olen sen ajan käyttänyt lukemiseen, leffojen katseluun ym. Aikamoista opettelua ollut ja kriisi piti käydä läpi että pääsi sinuiksi "uuden" elämän kanssa. Yhä tunnen surua tästäkin asiasta, mutta olen myös oppinut tässä matkan varrella paljon. Mutta isoja vyyhtejä nämä lapsettomuusasiat, voi mennä paljon elämässä uusiksi.

Uusia ystäviä olen aikuisiällä saanut harrastusten parissa ja töistä. Esikoisen vauva-aikana oli paljonkin äiti-tuttuja, mutta töihin palattua monet niistä jäi, mutta pari ystävääkin jäi jäljelle, kun oli muutakin yhteistä kuin lapset. Mulla ei ole mitään isoa kaveriporukkaa ikinä ollut mutta riittävästi yksittäisiä ystäviä. :)

Ihan kauheeta kun esikoinen kaipaa sisarusta ja kyselee, miksi kaikilla muilla on sisarus. Ei siihen voi sanoa muuta kuin että toivottavasti meilläkin on joskus toinen lapsi. :cry:
 
Moikka kaikille! Oon pidemmän aikaa jo seuraillut teiän juttuja ja nyt päätin kirjotella, kun meidän pikkukakkonen antaa odotella itseään turhan kauan. Täällä kirjottelee 24vuotias äiti Etelä-Suomesta. Loin uuden nimimerkin foorumille, kun en pääse enää vanhalla sisään.

Keväällä 3v täyttävä esikoinen sai alkunsa lopulta luomuna yk37, kun toivo alkoi olla menetetty. Toista ollaan yritetty nyt vuoden verran tuloksetta. Jännäilen torstaina olevaa ensikäyntiä lääkäriin. Labrat otettiin eilen ja tuloksia saan kuulla torstaina.
Oon yrittänyt pysytellä erossa kaikilta vauvakuumepalstoilta välttääkseen pahaa mieltä. Esikoista yrittäessä olin todella aktiivinen monissa yrityskeskusteluissa ja kuukausi toisensa jälkeen pongailin mukamas raskausoireita ja petyin kun vuotoalkoikin. Nyt kuitenkin koen että se vertaistuki helpottaisi omaa jokakuukautista ahdistusta ja epätoivoa ja antaisi toivoa eteenpäin.

En ole kertonut meidän hankalasta tilanteesta kuin kahdelle hyvälle ystävälle. Muut luulevat varmasti että esikoinen oli "vahinko" tai jotain sinnepäin. Olen saanut niin paljon huonoa niskaan siitä, että olen nuorena halunnut lapsia. Kuitenkin elämäntilanne on hyvä niin miksi ei? Esikoisen kohdalla reilu kolmen vuoden yrittämisen jälkeen neuvolan ensinmäisellä käynnilläkin kysyttiin olenko tekemässä aborttia? Ennakkoluulot olivat kovat ja kaikki vaan toitottivat, että olet noin nuori ja onhan vielä aikaa.

Ite harrastan liikuntaa vähän vaihtelevasti. Välillä iskee kova juoksuinnostus mutta paljon tulee hyötyliikuntaa kävellen ja pyöräillen. En ole koskaan ollut mikään ryhmäjumppaaja tms, vaikka aktiivinen jalkapallotausta löytyy. Nyt ollaan keräilty harrasteporukkaa pelaamaan jalkapalloa kerran/kaksi viikkoon.

Tutustun uusiin ihmisiin yleensä todella helposti mutta tuntuu, että uusista tuttavuuksista tulee vain sellaisia hyvänpäiväntuttuja. Esikoisen jälkeen olen löytänyt pari äitikaveria, kenen kanssa treffaillaan monta kertaa viikossa sekä pari lapsuuden kaveriakin löytyy vielä parhaista ystävistä.

Oon ollu aina tosi perso kaikelle makealle mutta nyt viime aikoina myös suolainen alkanut maistumaan :D pitäisi yrittää vähentää herkuttelua ja syödä enemmän marjoja ja hedelmiä.

Tulipas pitkä viesti ja pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä, kun puhelimen kanssa kirjoittelen.
 
Mua itteeni oikein huvittaa, tiiättekö aina ovis aikaan oon niin positiivinen kun olla ja voi, iloinen siitä et mun keho yrittää:) sitten kun lähestytään loppukiertoa niin sitten tulee romahdus mun mielialassa.. viimeks kans loppukierrossa ihan järkyttävä tunne ryöppy ja voi sitä itkun määrää kun ei tullut toivottua tulosta.. sitä edellisessä kierrossa kans sama homma.. ja sama on taas edessä toivottavasti ei olis.. mut on tää kuukautiskierto yhtä tunteiden vuoristorataa :D
 
@Kinder_Kitty tää vuoristorata on ihan järkyttävää. Nythän mä viikonloppuna kävin tosi syvällä ja koin kunnon aallonpohjan. Itku oli herkässä ja silmät kostui kun ajattelikin näitä asioita. Eilen helpotti mutta tänä aamuna hanat taas aukesi kun klinikalta soitettiin että meidän aikaa piti siirtää tunnilla. On tää naisen rooli vaikea kun joka kuukausi iskee niin kovasti pettymys menkkojen muodossa... Toivottavasti sulla kasvaa oikein hieno folli! <3

Tervetuloa @Rimpsulainen :) heh, mä sain esikoisen ollessani 22v ja voit arvata oonko mä pariin kertaan miettinyt pitääkö joku esikoista vahinkona kun seitsemään vuoteen ei ole toista lasta näkynyt... mäkin raskaus- ja vauva-aikana sain kaikenlaisia ihmettelyjä vaikka hyvin toivottu lapsi oli. Sittemmin olen jättänyt ihmettelyt omaan arvoonsa, itseluottamus kai kasvanut kun lapsesta tullut oikein hieno tuleva koululainen.
 
@Rimpsulainen tervetuloa! Uskomatonta käytöstä neuvolatädiltä o_O

Harmi ku ootte kaikki nii kaukana :D mä oon sen verran pohjosemmassa että Tampereelle 250km ja Turkuun 400km :cool: tosin oon aika liikkuvaista sorttia ku tässä kuussa kaks Helsingin reissua ja myöhemmin keväällä Turkuun ;) ja ehkä vielä Rovaniemelle. :LOL:

Täällä tosiaan kp 1 odotetusti. R-testin tein maanantaita ku oli päiväykset menossa, puhtaan valkoisena se testi pysyi vaikka kuinka palavasti yritti tuijottaa. Kirjettä edelleen odotellaan, huomenna 2vko näytteenannosta.

On nii paljo mihin pitäs kommentoida että tästä tekstistä tulis romaani. Niin tyydyn nyt vaan toivotteleen tsemppiä kaikille! Palaan nyt aktiivisemmin linjoille. :p

Liikumiseen on pakko sanoo että mulla on kyllä sellanen käsitys että sitä liikuntaa pitää oikeesti olla PALJO! enneku vaikuttaa raskautumiseen.
 
Tämä ketju on tarkoitettu jo vähintään vuoden plussaa odottaneille vauvakuumeilijoille.

Tervetuloa mukaan, et ole yksin :)

Listalle muutamia perustietoja; monesko kiertopäivä nyt menossa/kuinka pitkä kierto normaalisti (esim. kp 10/32), monesko lapsi toiveissa ja milloin yritys on alkanut. Toivon että listaan muuttuvat/ilmoitettavat asiat laittaisitte punaisella korostaen niin huomaan ne varmasti :)




1.3.2017

✪ -tanjuska (22) | kp 17/26~73(143) | 1.lapsi | ya 1/-13

✪ Nonsk | kp 7/32-33 | 1.lapsi | ya 9/-15

✪ Dino (24) | kp 1/27-29 | 1.lapsi | ya 6/-15

✪ Yuna (25) | kp 6/27 | 1. lapsi | ya 9/-15

✪ kunnon kinttaat (31) | kp 20/28-30 | 2.lapsi | ya 3/-15 (letrot 6/-16 alkaen)

Wolt (35) | kp 2/28 | 2.lapsi | ya 2/-15

Juliet86 (30) | kp 47/29-31 | yk 16 / ya 11/-15

susanmaaria (31) | kp ?/26 | 3.lapsi | ya 7/-15

Jutska | 3.lapsi | ya -15

Valonkantaja (26) | kp 17/31-34 | 1.lapsi | ya 2/-14

marrasmai (35) | 1.lapsi | ya -15

Välli (25) | kp 40/30 | 2.lapsi | ya 8/-15 (Letro+Pregnyl+Lugesteron)

kiuski | kp 16/? | 1.lapsi | tjot 9/-15, ya 5/-16

Kinder_Kitty (24) | kp 13/36-39 | 1.lapsi | ya 01/-15 (km 6/-16)

MMiHa (33) | kp 48/27 | 2.lapsi | ya 9/-15

virvatulia (34) | kp 7/32-39 | 2.lapsi | ya 12/-12

Karkki95 (21) | kp 10/28 | 1.lapsi | ya 4/-15 (km 1/-17)

Lumi87 | kp 5/30-35 | 2.lapsi | ya 3/-16

aavalvar | kp 17/31-33 | ya 1/-16

Nanna-87 | kp 16/24-27 | 2.lapsi | yk 16

kinttumarkki (26) | kp 16/? | 1. lapsi | ya 12/-13





✪ Iitata (19) | 1.lapsi | ya 8/-14

✪ Muruhaave (36) | 1.lapsi | ya 10/-15
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa @Rimpsulainen ! Haluatko listalle?

@-dino- muistatkin sitten pistää viestiä kun tännepäin tulet!! Tarvitsen vertaistukea tänne omaan henkilökohtaiseen surkeuteeni :D

Itsekin kyllä reissailen aika paljon ympäri Etelä-Suomea sukulaisten ja kavereiden luona. Myös tasasin väliajoin haaveilen muutosta jonnekin muualle, viimeisimpänä nyt halusin Jyväskylään. Valitettavasti typerä mieheni on sitä mieltä että meidän ei oo järkeä muuttaa mihinkään missä meillä ei kummallakaan oo töitä tai opiskelupaikkaa :D Eikse muka riitä syyks että mä haluuuuun :ROFLMAO:

Mulla alkaa masistelut helpottaa. Vähän kyllä mietin että missä kohtaa pitää mennä ammattiauttajalle näiden surujen kanssa, tuntuu jo nyt että menkkojen aikaan menee noin viikko kokonaan pilalle kun ei vaan jaksais edes sängystä nousta kun ahdistaa. Nytkin mulla osu kivasti kierron vaihtuminen just ennen tenttiviikkoa ja tentit meni sen mukaisesti, enhän mä jaksanut mitään lukea kun masens niin rankasti. Onneks mulla on tää palsta, teidän tuki on ihan korvaamatonta <3

Ainiin unohdin näköjään päivittää piinalijoiden listan, laitetaanpas nyt sekin vielä kuosiin! Ehkä toi listan päivityskin alkaa multa sujua jossain vaiheessa :rolleyes:
 

Yhteistyössä