Kaurakerma onkin palmuöljykuraa

Nyt saatan loukata jotain palstalaista joka on kertonu käyttävänsä kaurakermaa -mutta en onneks muista kuka se oli. Eli sori sulle. :rolleyes:

Mutta kieltämättä tää oli taas pieni näpäytys ilmastohipstereille...(en ota kantaa nyt ilmastonmuutokseen, mut siihen vouhkaamiseen)
Eri asia sitten jos tavallisesta maidosta saa oireita tms.

MT: Kaurakerman pääraaka-aine onkin epäterveellinen palmuöljy – kauraa vain yksi prosentti
Tänään klo 20:03
Kaura tiedetään terveelliseksi syötäväksi, mutta kaurakermassa kauraa voi Maaseudun Tulevaisuuden mukaan olla vain prosentin verran.










Katso video


Videolla testataan jauhelihan korvaavia jauhiksia.
Maaseudun tulevaisuus (MT) uutisoi, että helposti vaahdoksi vatkautuvassa kaurakermatuotteessa on kauraa vain yksi prosentti.

MTK-Pirkanmaan ja MTK-Satakunnan toiminnanjohtaja Visa Merikoski nosti kaurakermojen sisällön esiin blogissaan.

Merikoski toteaa julkisuudessa käydyn keskustelua siitä, voiko kauramaitoa kutsua maidoksi, vaikka kauramaidossa ei ole maitoa.

– Täysin unohtunut näkökulma on se voiko tuotenimessä olla kauraa? Voiko tuotenimi tai -perhe antaa vaikutelmaa tuotteen kaurapohjaisuudesta? Merikoski kirjoittaa.

Blogissa nostetaan tarkasteluun Kaslinkin Aito Kauravispi.

Sen ainesosaluettelossa selvästi kerrotaan tuotteen sisältävän ”kaurapohjan”, joka on vettä ja yhden prosentin verran kauraa.

– Oikea nimi tälle ilmastomielikuvaturhakkeelle on lähes kauraton palmuöljyvalmiste, Merikoski tulkitsee.



Vispautuva kaurakerma vaahtoutuu hyvin sen sisältämän palmuöljyn ansiosta. ADOBE STOCK / AOP
Vain epäterveellistä rasvaa
Maaseudun Tulevaisuus tarkastelee artikkelissaan muitakin kasviperäisiä vispautuvia valmisteita.

Alpron vispautuva soijapohjainen valmiste sisältää soijaa kaksi prosenttia. Kavlin Planti -vispissä on kauraa hieman yli kolme prosenttia.

Kaikissa edellä mainituissa vispisekoitteissa rasvana on palmuöljy. Palmuöljyä käytetään, koska sillä vaahdosta saadaan pysyvää.

Palmuöljy on elintarviketeollisuuden suosima raaka-aine, koska se on halpaa.

Ruokaviraston mukaan palmuöljyssä on runsaasti epäterveellistä kovaa rasvaa, jonka käyttöä kannattaa rajoittaa.

Yhdessä 250 millilitran vispisekoitepurkissa voi olla yli 60 grammaa tyydyttynyttä kovaa rasvaa.

MT:n haastatteleman Ruokaviraston ylitarkastaja Tuulikki Lehdon mukaan tuotetta saa markkinoida kaura-termillä, jos se ei johda kuluttajaa harhaan.

HELJÄ SALONEN
helja.salonen@iltalehti.fi
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Löytyyhän se tuon aito kauravispin tuoteselosteestakin. Katselin joitakin kauramaitoja mutta niissä oli kauran osuus sentään 10% ja muita öljyjä kuin palmua. Pahaa ne on silti kun olen kerran maistanut.
 
r0s
Mä luin eilen samaisen artikkelin ja oikeasti pohdin, että eivätkö ihmiset todella lue tuotteen ainesosaluetteloa.

Mutta joo. Mä jätin kauramaidonkin lopulta kokonaan ostamatta, koska luomuversiossa ei ole kalsiumia ja ne hyvät, kahvin sekaan sopvat taas sisältävät herraties mitä emulgaattoreita ja muita lisäaineita.

Luomumaito sentäs on maitoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Niinhän se on! Kannattaa aina lukea tuoteseloste ennenkuin innostuu mistään tuotteesta.
Maitoallergikon äitinä joudun lukemaan tuoteselosteet useinkin. Käytän noita kermoja vain äärimmäisenä tuotteena, hienommissa juhlissa, yleensä käytän planti vaahtoutuva kaura vaniljakastiketta, johon lisään 1-2 rkl vaniljakreemijauhetta. Sillä ei saa niin jämäköitä pursotuksia, mutta perustäytteeksi/kuorrutteeksi sopii.
 
vierailija
En ole ihan varma osaavatko ilmastosairaat vegaanit lukea. Sen verran sekopäistä porukkaa. Miksiköhän kaupat ovat täynnä vegaanisia valmisruokia? Eivät näköjään osaa tehdä ruokaakaan.
 
Hei! Mä juon kaura ja vaikka mitä maitoo, eikä mua kiinnosta paskan vertaa mistä ne on tehty (y)
Sama täällä.
En tajua, miten joku jaksaa kytätä noita tuotteiden sisällysluetteloita, kun kaikissa tuotteissa jotain haitallista on.
Itse valitsen ruuan sen maun perusteella. Ihan sama, onko lihaa vai jotain korviketta tai onko maitoa tai jotain kauramaitolaista. Maku ratkaisee.
 
Tuota palmuöljyä on ollu vaan noissa vispattavissa kaurakermoissa. Ei tietääkseni ruuanlaittoon tarkoitetuissa kaurakermoissa,niissä pitäis olla muita öljyjä,samoin kaurajuomissa.
Ei tavallisetkaan kermat ole terveellisiä.
Myös ihan tavallisissa kermoissa on huonoja vaihtoehtoja,on lisäaineita ja/ tai karrageenia.Hyi.
Meillä siis voi käyttää vain tiettyä luomukuohukermaa,kaikki muut jää kauppaan. Itse käytän joskus harvoin kaurakermaa ruuanlaitossa,kerran oon tainnut vispikaurakermaa käyttää.

Ei kai muuten kukaan syö noita kauravispiä jatkuvasti :unsure::eek:
 
Viimeksi muokattu:
En ole ihan varma osaavatko ilmastosairaat vegaanit lukea. Sen verran sekopäistä porukkaa. Miksiköhän kaupat ovat täynnä vegaanisia valmisruokia? Eivät näköjään osaa tehdä ruokaakaan.
Osa kyllä tekee itse ruokaa ja ihan kasviksista,juureksista,linseistä,pavuista,tofuista ilman korvikkeita. No osa taas ei tee. :D
Niinhä noita on valmiita ruokia myös meille sekasyöjille ja ei taida kaikki sekasyöjätkään osata / haluta tehdä ruokia itse.
 
Syövät kaukaa rahdattuja hedelmiä ja riisiä yms. ja kotimainen lähellä tuotettu liha on perkeleestä.
Ei nyt sentään kaikki,kyllä osa syö ihan kotimaisia tuotteita. Ihan ku mekin sekasyöjät.Eniten varmaan vaan saa ääntä ne vegaanit jotka meuhkaa kovasti ja kaikki vegaanit niputetaan sitten samanlaisiksi.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Aqela ja Lispetti
vierailija
Maailma on viherpesua täynnä, mutta eihän ilmastouskovaiset sitä ota kuuleviin korviinsa. Se kun ei sovi uskontoon :D

Pari esimerkkiä:

Sähköauton akkujen vaatima koboltti louhitaan 95%:sti Kongon lapsityövoimakaivoksissa ja sähköauton vaatima sähkö tuotetaan isoilta osin polttamalla kivihiiltä. Silti joidenkin toimesta sähköautot on ihan jees, eikä esim. biodiesel.

Luomuruoka tuotetaan pelloilla missä tuottavuus per neliömetri on heikkoa luomuviljelyn periaatteiden takia. Maailmasta uhkaa loppua viljelymaa ja sademetsiä hakataan ja poltetaan jatkuvasti uuden viljelymaan tieltä. Silti joidenkin mielestä luomuruoka on jees, välittämättä tästä faktasta.

Mutta nää nyt on näitä. Soijalitkut on samaa hyvää jatkumoa. Tärkeintä näille ihmisille on näyttää ulospäin ekologiselta. Todellisuudella ei ole väliä, vaan sillä miten voi brassailla soijalattekahvilassa kun on taas löytänyt uuden hyvän ”ekotuotteen”.
 
r0s
Maailma on viherpesua täynnä, mutta eihän ilmastouskovaiset sitä ota kuuleviin korviinsa. Se kun ei sovi uskontoon :D

Pari esimerkkiä:

Sähköauton akkujen vaatima koboltti louhitaan 95%:sti Kongon lapsityövoimakaivoksissa ja sähköauton vaatima sähkö tuotetaan isoilta osin polttamalla kivihiiltä. Silti joidenkin toimesta sähköautot on ihan jees, eikä esim. biodiesel.

Luomuruoka tuotetaan pelloilla missä tuottavuus per neliömetri on heikkoa luomuviljelyn periaatteiden takia. Maailmasta uhkaa loppua viljelymaa ja sademetsiä hakataan ja poltetaan jatkuvasti uuden viljelymaan tieltä. Silti joidenkin mielestä luomuruoka on jees, välittämättä tästä faktasta.

Mutta nää nyt on näitä. Soijalitkut on samaa hyvää jatkumoa. Tärkeintä näille ihmisille on näyttää ulospäin ekologiselta. Todellisuudella ei ole väliä, vaan sillä miten voi brassailla soijalattekahvilassa kun on taas löytänyt uuden hyvän ”ekotuotteen”.

Muutoin olen samaa mieltä, mutta luomutuotanto suomessa -Siis meillähän on yhä peltoja paketissa ja muuten vaan käyttämättä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
r0s
Ja logiikkasi pätee myös muutenkin? Suomalaisten autoilu ja lentäminen on niin isossa kuvassa merkityksetöntä, ettei siitä kannata kantaa huolta.

Ei. Vaan niin kauan kun suomessa on tilaa viljellä luomusti, on se fiksua. Hintakilpailussa me kun ei lämpimämmille meille pärjätä ja toisekseen, mitä ekologista siinä on, jos suomalaisia tuotteita rahdataan ulkomaille?
 

Yhteistyössä