Keksi mulle uusi ammatti!

  • Viestiketjun aloittaja ammatinvalinta
  • Ensimmäinen viesti
ammatinvalinta
Voisin opiskella uuden ammatin itselleni, mutta ala vielä hakusessa. Auta neuvotonta ja keksi mulle uusi ammatti! :)

tämä kiinnostaa:
-ihmisten kanssa toimiminen
-vaihtelevuus
-haasteellisuus
-kouluttaminen
-käytännön läheisyys
-työstä saatava henkistä tyydytystä

vahvuudet:
-sosiaalisuus
-kirjoittaminen
-empaattisuus

heikkoudet:
-kova stressaamaan
-huonohko itsetunto
-vaikea tehdä valintoja
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kofeiinikatti:
http://www.tat.fi/backstage/ammatinvalinta/
Tuo jälkimmäinen on tuttu, mutta siinä ei tule mun vastauksilla koskaan kunnon tuloksia.. Tein nyt tuon ekan:

Sosiaalinen 45 %
Systemaattinen 18 %
Käytönnöllinen 19 %
Taiteellinen 22 %
Tieteellinen 18 %
Yrittävä 8 %

Vastauksiesi perusteella olet sosiaalinen ja systemaattinen.
Alle on listattu joukko ammatteja, joissa voit parhaiten hyödyntää näitä ominaisuuksia.

Työnjohtaja
Taloudenhoitaja
Hallinnollinen johtaja
Kirjastonhoitaja
Ravintolapäällikkö
Kouluavustaja
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Sosionomi?
Kiitti, hyvä ehdotus. Sosiaalialaa olen kyllä harkinnutkin. Mulla on jo yksi amk-tutkinto, joten ehkä ois viisainta siirtyä seuraavaksi yliopiston puolelle? Seuraavia olen miettinyt:
kotitalousopettaja
luokanopettaja
koulutussuunnittelija
terveydenhoitaja
lastentarhanopettaja
sosiaalityöntekijä
psykologi/terapeutti

Hitsit kun 30-vuotias ei vielä tiedä mitä haluaa "isona" tehdä :(
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Sosionomi?
Kiitti, hyvä ehdotus. Sosiaalialaa olen kyllä harkinnutkin. Mulla on jo yksi amk-tutkinto, joten ehkä ois viisainta siirtyä seuraavaksi yliopiston puolelle? Seuraavia olen miettinyt:
kotitalousopettaja
luokanopettaja
koulutussuunnittelija
terveydenhoitaja
lastentarhanopettaja
sosiaalityöntekijä
psykologi/terapeutti

Hitsit kun 30-vuotias ei vielä tiedä mitä haluaa "isona" tehdä :(
Ethän sä ole vielä vanhakaan :) Kannattaa nuista hiukan karsia pois aloja varmaankin. Tuskin kannattaa hakea esim samana vuonna luokanopettajaksi sekä psykologiaa lukemaan. Molemmissa kuitenkin pääsykokeet melko vaativat ja aikaa menee kahlata pääsykoekirjat. Tai siis toki varmasti voit hakea molempiin samana vuonna, mutta helpompi keskittyä vain yhteen vaativaan pääsykokeeseen.
 
Viivi
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
sosiaalityöntekijä sopii sulle ihan selvästi :attn:
Mun mieskin on samaa mieltä :)
Mietin vaan, että olen aika herkkä ja stressaan ja masennus herkästi, joten vois olla työnä liian raskasta mulle.. :(
Mun mielestä sosiaalityöntekijä ei juuri tämän takia sulle sovikkaan, muuten olisin itse ehdottanut mutta pisti juuri tuo silmään.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mun mielestä sosiaalityöntekijä ei juuri tämän takia sulle sovikkaan, muuten olisin itse ehdottanut mutta pisti juuri tuo silmään.
Niinpä :( Hitto kun menee hermot, en mä voi lopun ikääni olla tekemättä mitään.. Mitäköhän sitä keksisi? Kuinkakohan stressavaa lastentarhanopettajan työ on? Vai onko edes olemassa työtä, joka ei stressaa?
 
Viivi
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mun mielestä sosiaalityöntekijä ei juuri tämän takia sulle sovikkaan, muuten olisin itse ehdottanut mutta pisti juuri tuo silmään.
Niinpä :( Hitto kun menee hermot, en mä voi lopun ikääni olla tekemättä mitään.. Mitäköhän sitä keksisi? Kuinkakohan stressavaa lastentarhanopettajan työ on? Vai onko edes olemassa työtä, joka ei stressaa?
Varmaan kaikki tressaa ajallaan. Itse olen sosionomi ja töissä huostaanotettujen lapsien parissa, joilla on lisäksi kehitysvammaisuutta. Todella tressaavaa välillä jopa mulle, joka ei "turhista" tressaa. Hoitoala yleensäkin on sellaista joka on henkisesti raskaampaa kuin fyysisesti. Lastentarhaopettajasta mulle kuitenkin tulee mieleen enemmän positiivisuutta kuin tressaavaa työtä. Lasten kanssahan ( varsinkin kun ovat normaalikehitykseltään ja henkiseltä pohjaltaan normaaleita) on ilo työskennellä.
 
Tuo luokanopettaja voisi olla. Palkitsevaa ja sosiaalista työtä. Ei ahdista samanlailla kuin olla ongelmatapauksien ympärillä, vaikka varmasti ne naperotkin onnistuu joskus saamaan stressiä aikaan. Jos pidät lapsista ja tuo homma tuntuisi mukavalta niin sinne vaan!

Itsellä on samanlaiset mietelmät, mutta en usko että jaksaisin lasten kanssa. Joksikin aineen opettajaksi toiselle asteelle voisin mutta en osaa päättää ainetta :). Ajattelin hakea AMK kirjastopuolelle kunhan saadaan tämä vaavinalku ulos ja tarpeeksi vanhaksi, että viitsi laittaa hoitoon. Siitä sitten mietin eteenpäin että kouluttaako jotain muuta vaiko jäädä tuolle alalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Sosionomi?
Kiitti, hyvä ehdotus. Sosiaalialaa olen kyllä harkinnutkin. Mulla on jo yksi amk-tutkinto, joten ehkä ois viisainta siirtyä seuraavaksi yliopiston puolelle? Seuraavia olen miettinyt:
kotitalousopettaja
luokanopettaja
koulutussuunnittelija
terveydenhoitaja
lastentarhanopettaja
sosiaalityöntekijä
psykologi/terapeutti

Hitsit kun 30-vuotias ei vielä tiedä mitä haluaa "isona" tehdä :(
heikkoudet:
-kova stressaamaan
-huonohko itsetunto
-vaikea tehdä valintoja

Ei missään nimessä mitään ihmisiin keskittynyttä alaa heikolla ihmistunnolla, stressauksella ja valinnanvaikeudella..
 
ap
viivi ja Millenia: kiitos vastauksista :) Mietin jotain koulutukseen liittyvää, kun nyt opiskelen kasvatustiedettä.. Hmm. luokanopettaja vois olla ihan ok, mutta sosiaalisuus rajoittuu aikalailla niihin lapsiin. Ja vaikka lapsista tykkään, niin haluan olla tekemisissä myös aikuisten kanssa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Ei missään nimessä mitään ihmisiin keskittynyttä alaa heikolla ihmistunnolla, stressauksella ja valinnanvaikeudella..
Nämä piirteet eivät kuulu perusluonteeseeni, vaan ovat pikemminkin tämän nykyisen elämäntilanteen mukana tulleita. Koska olen nyt työtön, koen itseni arvottomaksi -> heikko itsetunto. Stressaan tulevaisuudesta ja koska vaihtoehtoja on useita -> valinnanvaikeus.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Ei missään nimessä mitään ihmisiin keskittynyttä alaa heikolla ihmistunnolla, stressauksella ja valinnanvaikeudella..
Nämä piirteet eivät kuulu perusluonteeseeni, vaan ovat pikemminkin tämän nykyisen elämäntilanteen mukana tulleita. Koska olen nyt työtön, koen itseni arvottomaksi -> heikko itsetunto. Stressaan tulevaisuudesta ja koska vaihtoehtoja on useita -> valinnanvaikeus.
Eikös ne kuitenkin ole perusluonteenpiirteitä kuitenkin, jos vaikuttavat elämäntilanteen mukaan? Heikko ei sorru koskaan, oli vastoinkäymiset mitä tahansa....
 
Myähäne
Jos nyt vielä jostain syystä käyt tätä katsomassa, niin vihje: Mene ihmeessä sijaiseksi kattomaan paikan päälle, millaista ihan oikeesti on esim. kotitalousopettajan, luokanopettajan, lastentarhanopettajan jne. työ! Ainakin kouluihin pääset sijaistamaan, jos oot yo. Saatat huomata, että vähästressisempiäkin hommia on, mutta saatat toisaalta löytää sen oman juttusikin. Niin että ei ku kokeilemaan.
 
gt
Ei ainakaan psykologi, luokanopettaja tai sosiaalityöntekijä, sillä niihin vaaditaan yliopistotutkinto, ap:sta ei olisi yliopistoon, luulen. Lähihoitaja tai joku "alempi", korkeintaan amk-tasoinen ammatti. Onhan noita.
 

Yhteistyössä