Keliakia vai kilppari

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei. Toivoisin kovasti vertaistukea ja teidän kokemuksianne.
Olen viime aikoina kokenut kovia kouristelevia ja lamaannuttavia vatsakipuja sekä ripulia. Kaikki tapahtuu joko heti ruoan jälkeen tai muutamia tunteja ruokailun jälkeen. Pahimmillaan joudun ramppaamaan vessassa ylikin 3 kertaa vuorokauden aikana ja sieltä tulee kaikki mikä kehossa on. Joskus on muutamia välipäiviä ilman ripulia ja oireet alkavat taas. Olo on ollut välipäivinä oksettava ja heikko.
Kipu on siis sanoinkuvaamattoman kovaa ja vie ns. jalat alta.. niinkuin pyörtyisi kivusta.
Samaten olen saanut painoa reilut 10kg ilman elämä ja ruokamuutoksia elämässäni. Tämäkin siis tapahtunut selittämättömästä syystä ja olen kovin järkyttynyt näin naisena.
Painonnousu ei selitä keliakiaan mitään ellei ole ollut koko ikääni sairas tietämättäni tälle joka sitten aiheuttanut kilpparia. Suvussa ei ole lainkaan siis keliakiaa joka taas vetäisi pois keliakia epäilyt, mutta muut sairaudet lääkäri sulki oirekuvien perusteella jo pois. Kaikki vaiva siis suolistoperäistä.

Olen miettinyt että onko minua mahdollisesti hoidettu koko ikäni väärin "laktoosi" potilaana vaikka vatsaoireita on ollut ja rajujakin ihan koko elämän. Nyt vain paljon tihempänä. Vatsani ei ole reagoinut normaalista maidosta muutamaan vuoteen kunnolla. Minulla on myös aina ollut paljon kiillevaurioita mikä kertoisi mm. imeytymishäiriöistä. Noin puolisen vuotta sitten minulle ilmestyi useita isoja reikiä aivan tyhjästä ilman hampaidenhoito muutostakaan joka ihmetytti kovasti vaikka olen säännöllisesti hammaslääkärissä käynyt aina,

Lääkärissä olen käynyt muutama päivä sitten ja totesi ettei ole enää normaalia tämmöinen ja pisti lähetteen labroille. Totesi olevan syytä huolestua joko keliakiasta tai kilpirauhas (liika tai vaje)- toiminnasta. Sukurasite on suuri kilpirauhasen vajaatoiminnalle.
Vielä siis odottelen sinne pääsyä, mutta haluaisin kuulla teidän kokemuksia.
Reagoin siis todella voimakkaasti johonkin ruokaaineeseen ja painon halauisin olevan taas normaali. On niin stressaavaa ja ahdistavaa tuon painon kanssa kun ei ole edes itseaiheutettua!
- pulassa
 
vierailija
vierailija
Kovasti epäilen että ei ole helikobakteeria... Verikokeilla se nyt lähiaikoina kyllä selviää vaikka ja jos sattuisi olemaankin.
Yleensä testataan hengitys- tai ulostetestillä tuo kyllä. Verikokeesta pitää tajuta etsiä spesifejä vasta-aineita. Jos on mahdollisuus kysyä perheenjäseniltä, kannattaa kysyä onko kenelläkään ollut esim. silloin kun olet ollut lapsi. Tuo kun voi olla oireeton tai aiheuttaa kummallisia vatsaoireita vuosikymmeniä ilman diagnoosia, ja yleensä lapset saa sen vanhemmiltaan.

Diagnoosista huolimatta, toivottavasti ratkaisu löytyy!
 
vierailija
IBS, mutta tälle ei ole diagnoosia. Lääkärit ei vissiin kovin vakavasti ota. Tutustu netissä aiheeseen sekä Foodmap-ruokavalioon.
IBS voisi olla mielestäni muös yksi syy vatsaoireisiini. Suurta painonnousua se ei tosin selitä millään lailla. Muita kilppari oireita mielestäni ei toistaiseksi ole.. Mutta se voi olla että siitä huolimatta on.
Lähinnä pelottaa kaiken lisäksi kuinka painon saan normaalisoitua takaisin jos sieltä kilppari löytyy vierelle..kuullut olen että lähen mahdotonta saada kiloja pois kilpparin kanssa...
Auttaakohan jonkin sortin vhh-ruokavalio? Tai toi Foodmap ruokavalio? - lisätyn liikunnan ohelle.
-Ap
 
vierailija
Keliakia olisi helpoin poistaalistalta käymällä verikokeessa. Siitä näkee suoraan vasta-aineet ja antaa 99% pitävyyden. Vatsalaukun tähystystähän nykyään ei suotta kannata tehdä, koska se tarvittiin vain kelan ateriakorvauksen takia (verikoe ei riittänyt).
Mutta, älä ala viljattomalle dietille, ennen kuin keliakia on pois suljettu. Jos jätät viljat pois ja menet verikokeeseen, saattaa olla että vasta-aineet on pudonneet alle rajan ja saat diagnoosiksi yliherkkyyden, suoliston yliherkkyyden tai ns. oireilevan suoliston. Sinänsä keliakia aiheuttaa imeytymisognelmaa tuhoamalla suolinukkaa, sekä nivelten tulehtumista. Pitkään keliakiaa potenut saattaa sairastua puutostiloihin (ravinto ei imeydy), kroonisiin niveltulehduksiin ja suolistosyöpään mikäli ruokavaliota ei noudateta. Yleensä keliakikot ovat myös laktoosi-intoja, mutta vaiva saattaa poistua muutaman kk tai vuoden ajalla kun ruokapuoli saadaan kuntoon (itselläni ei ole näin käynyt). Oireina on yleensä mahan turvotus ruokailun jälkeen, maha menee sekaisin jos nautit jotain viljavalmistetta (poislukien ns. täysikaura), viljan syömisen esim. leivän muodossa saa mahan polttamaan todella kipeästi. Varmaan pahin yhdistelmä on hamppariateriat (raskaasti rasvaa + viljaa).
 
IBS voisi olla mielestäni muös yksi syy vatsaoireisiini. Suurta painonnousua se ei tosin selitä millään lailla. Muita kilppari oireita mielestäni ei toistaiseksi ole.. Mutta se voi olla että siitä huolimatta on.
Lähinnä pelottaa kaiken lisäksi kuinka painon saan normaalisoitua takaisin jos sieltä kilppari löytyy vierelle..kuullut olen että lähen mahdotonta saada kiloja pois kilpparin kanssa...
Auttaakohan jonkin sortin vhh-ruokavalio? Tai toi Foodmap ruokavalio? - lisätyn liikunnan ohelle.
-Ap
10 kiloa tulee helposti, jos suoli on tulehtunut. Itsellä kävi näin laktoosin kanssa. Ensin tutkimuksia ja sitten ruokavalioremontti, tsemppiä.
 
Keliakiaa ei aina saada diagnisoitua. jos tutkimuksista huolimatta ja niistä annettujen neuvojen/lääkkeiden avulla ei olo helpotu on yksinkertaista välttää kaikkea viljaa muutaman kuukauden ajan, ottaen huomioon myös aikaisemmin esitetyn karrageenin. Sitten näkee.
Kannattaa varmaan välttää kaikkea prosessoitua ruokaa kanssa.
 
Onko Foodmapissa ollut puhetta sienisokerista? Mun maha ei siedä sieniä yhtään, kouristelee pienikin määrä. Mut sitäkään ei lääkäri ole ikinä maininnut, vaikka periaatteessa tietävät.
Sokeri ei sovi, tekee pahaa. Paula voi tutkia netistä Foodmap-ruokavaliota myös.
Tuossa vierailija puhui sienisokereista jotka on siis sienissä olevia sienisokereita ja varsinkin tattien (koivun punikkitatit esim) pahimpia, saavat toiset oireilemaan mahakipuiluina. Täysin eri asia siis kuin otsikossa.
 

Yhteistyössä