keliakia


Mulla on todettu keliakia nyt tammikuulla ja oireena on mulla ollut:turvotus,vatsakipu,ripuli,väsymys,anemia,ummetus ja lapsettomuus,että saa nähdä saanko nyt raskauden alkamaan,kun olen siirtynyt käyttämään gluteeiinittomia ruokia,toivottavasti.
Mitä oireita sinulla on keliakian takia?
 
Minulla on niin epämäärisiä oireita että keliakia olisi mahdollinen. vatsa löysällä tai ummetus, vatsakipuja, koko kehon turvotus, väsymys, Hb alhainen koko ajan (joudun syömän rautaa), nivelet oireilevat. Paino ei kylläkään laske (vaikka saisikin !)

Myöskin lapsella (10 v) on vatsaoireilua ollut jo jonkin aikaa, ja keliakia tuli mieleeni.

Onko muilla ollut niveloireita ?

Mihin muuhun koko kehon ajoittainen turvotus voisi viitata ? Liiasta suolan käytöstä se ei johdu.

????
 
Heippa!

Oletko ollut keliakia kokeissa siis onko sinulla otettu verikoe ja oletko ollut vatsan tähystyksessä ja koepalan otossa?Ellet ole,niin suosittelen,että menet,sillä keliakian mukana voi tulla muitakin oireita,ellei keliakiaa hoideta ajoissa kuntoon.
Minulla on keliakia todettu verikokeella ja odotan nyt pääsyä vatsantähystykseen ja koepalan ottamiseen,sillä verikoe ei ole vielä varma diagnoosi keliakiaan vaan koepalan otto suolistosta on se,joka varmistaa asian.
 
Heippa!

Oletko ollut keliakia kokeissa siis onko sinulla otettu verikoe ja oletko ollut vatsan tähystyksessä ja koepalan otossa?Ellet ole,niin suosittelen,että menet,sillä keliakian mukana voi tulla muitakin oireita,ellei keliakiaa hoideta ajoissa kuntoon.
Minulla on keliakia todettu verikokeella ja odotan nyt pääsyä vatsantähystykseen ja koepalan ottamiseen,sillä verikoe ei ole vielä varma diagnoosi keliakiaan vaan koepalan otto suolistosta on se,joka varmistaa asian.
 
mulla on keliakia.. se todettiin mulla 2005 syksyllä muistaakseni. verinäyte otettiin ja tåähystys tehtiin, se tähystys oli niin kamala kokemus mulle :( :ashamed: :'( et en toista kertaa sinne halua.. jäi nii pahat muistot siitä :'(
mut mulla oli ennen tuota sellasii oireita et iha mitä mä söin vaikka yhen lusikallisen nii heti oli maha kipee sit pöntöllä pitkin päivää ja maha kipee oli jatkuvasti, luulin että on joku mahatauti tai ruokamyrkytys mut lääkärillä selvitettii et mistä moinen johtuu niin selvis et keliakia. mä murruin täysin ku sain tietää... elämäni muuttui ja tympii syödä p#%&/ ruokaa. siis glut. leipiä esimerkiks. :ashamed:
se siitä... :wave:
 
Mulla todettiin keliakia kolmisen vuotta sitten. Oireena mahakipu ja ripuli.
Ja sinä joka valiti pahasta leivästä. Syötkö moilasen leipiä? Maistappa Vuohelan herkkupuodin tattarilimppua! On niin lähellä ruisleivän makua et ei tosikaan! Samaten saman firman gluteenittomat karjalanpiirakat NAM! Firma pyörii Joutsassa, mutta toimittaa leipää aika isollekin alueelle ja myös soittamalla puotiin laittavat postissa tuleen ihan kotia. Meillä äiti tilas ensin sitä postin kautta ja kun se paketti tuli niin leivät oli ihan tuoreita. Nyt tosin haetaan suoraan paikan päältä kun laskettiin et tulee halvemmaks hakea meille kahelle sieltä ku tilata postin kautta. meil on matkaa yhteen suuntaan jotain 150km. Ja yleensä saahaan aika hyvät alennukset kun sieltä haetaan. Soitetaan vaan alku viikosta ja tilataan säkkileipää ja sovitaan päivä millon haetaan ja siel tuoreet leivät oottaa kun menee. Mulle ei meinaan enää moilasen leivät käy :( Harmi kun asun ihan vieressä 500m matkaa... Onhan tol herkkupuodil sit kaikkii ihanii makeitakin leivoksii. Joten googlettakaa Vuohelan Herkkupuoti ni sieltä löytyy paikkakunnat ja kaupat missä sitä myydään, jos ei haluu postin kautta tilata!
 
joo en ole syönnytkään moilasen leipii.. mut maistanut olen vuohelan tumma ohut leipä mikä nyt olikaan nimeltää se on hyvää ainakin. ja sit glut. puolikuu näkkäri paketti on hyvää. ja tympii et joutuu kattoo onko glut. ja jos menee jonnekki ruokapaikkaan siel kysyy et onko glut. :ashamed:
kaipaan tavallisia ruokia et esim lämpimii leipii syödä, paahtoleipiä jne.. pullaa jne.. :ashamed:
 
Mulla ainakin on semmosen pullan ohje mikä on helppo leipoo ja maistuukin hyvältä! Harmi ku oon muutto puuhis ni on ohjeet jo uudes kodis :( Leivon meinaan aika paljon ite ja nykyään esim. kakut ja muffinit onnistuu paremmin gluteenittomista jauhoista ku vehnäjauhoista! Onhan se varmaan alkuun aikamoista sokkihoito =) Mulle tuo sairaus oli helppo kun äitillä on semmosen viistoistvuotta ollu niin oli jo valmiiks aikapaljo asioita selvillä. Lämpimiin voileipiin ja paahtikseks on aika hyvä schärin vaalee tai tumma leipä. Niitäkin on aika hyvin saatavilla. Eihän ne tietysti vertoja vedä ns.normaalilleleivälle mutta parempi ku ei mitään...
Mutta onneks nykyään on niin paljon gluteenittomia tuotteita ja ruokapaikkojen henkilökuntakin tietää asioista. Sillo ku äidilläni todettiin keliakia ja mentiin Hesasta tullessa syömään huoltsikalle ja äiti kysy että onkohan mitään gluteenitonta niin kassa tuumas ei oo muuta ku ruispuuroo! Pahinta mitä voi tarjota keliakikolle!! Kyllä sitä on naureskeltu vieläkin :LOL: Ja onhan se säätämistä kun kaikki ei vielä ymmärrä et se on ihan oikeesti EHDOTON se ruokavalio. Monesti tulee näitä jotka on et kai sä nyt vähän voit syödä, eihän se nyt haittaa. Selitä se et jo 4mg päiväs jauhoja rupee tuhoo ohutsuolta! Mutta helpottaa hirveesti ku ite tietää mitä voi syödä.
 
niin. olen mäkin leiponut glut. juustopatonkei mut ei nyt oikein ole ollut inspistä ja nyt on 2kk ikäinen tyttökin et vie voimia ja aikaa :ashamed:
ja oon glut. lettui tehnyt ja mokkapalojakin ja kastiketta tehnyt glut. jauhoista.
joissaki paikoissa jos ollaan kylässä niin en kehtaa sanoa että mä en voi syödä jne sit ne kyselee jne. en tiedä mä en vaa jotenki kehtaa sanoa etten vio syödä, sanon vaan et ei kiitos. en halua sitä riskiä ottaa et vähä syödä jotain tavallista.
pirun kallista noi glut. tuotteet ja keliakia tuki 21 e tosi naurettavaa :LOL:
sillä elää ja ostaa ruokaa.. tuskin.. \|O
ja sit mun sukulaiset ei aina muista että en voi syödä leipää tai pullaa jos meen kyläilemään. sekin aika harvinaista vissiin että nuorena tulee tää keliakia.. ainaki mulle sanottiin ku kävin tähystyksessä.
 
Juu no se pieni kyl varmaan vie voimia muusta! Mutta sielt Joutsan leipomolata saa aivan IHANIA pulliakin... Ei vaan hirveesti uskalla ostaa ku tulee sit syötyä =)
Mulla on aina kylä paikassa omat eväät mukana, myös jos mennään vieraaseen paikkaan. Selitän asian, et mulla on omat eväät koska on tämmönen sairaus. Niin mulla on viel luontaisesti gluteeniton ruokavalio eli en voi syödä kauraa(keliakialiiton sivuilla on et vois syödä, mut lääkärin kans sovittu et ei ees kokeilla), monissa jauhoissa on vehnätärkkelystä, jota mulle ei saa olla, samoin jätskeis jne... joten siin on seuraaminen! Kavereilta yleensä löytyykin gluteenittomia keksejä kaapista. Jos oon menny johonki juhliin niin oon emännälle ilmottanut et mul on tämmönen, koska moni kokee sen noloksi että ei oo mitään tarjottavaa. Mitään kummennusta asia ei oo ihmeemmin aiheuttanut, pikemminki kysymyksiä mitä sit voi syödä.Paitsi anoppi... Sille tää on semmonen sairaus et se ei ymmärrä. Kerro rohkeesti vaan ja ota omat eväät mukaan! Sä et varmaan viel oo tottunut tähän sairauteen etkä kokonaan hyväksynytkään, mutta kyllä se ajastaan... Se kun on loppuelämän riesana.

Tosta yleisyydestä en nuorilla hirveesti tiedä. Sen tiedän että se on yleensä pienestä asti, mutta osalla piilevänä ja sitten se jostain syystä jossain elämän vaiheessa puhkeaa. On tutkittu et Suomessa on paljon keliaakikkoja jotka ei tiedä sairastavansa keliakiaa... Ja kaikilla ei verikokeissa näy mutta sitten tähystyksesssä on selkee keliakia. Mutta tk-lääkärit hirveen nihkeesti laittaa tähystykseen, jos verikokeissa ei näy mitään!Meijä äitillä on ollu se lapsesta saakka mutta se todettiin vasta sillo n. 15.v sitten. Eli lekurit haastattelemalla ja kyselemällä lapsuudesta tulivat tähän tulokseen. Isän puolelta serkulla todettiin alle kouluikäsenä. Joten mulla on vissiin altistus molemmilta puolilta sukua, jossain määrinhän tää on perinnöllinen sairaus...

Juu toi korvaus on NAURETTAVA :LOL: Mutta toisaalta onhan se parempi kuin ei mitään... Mut ei sil ihan oikeesti paljoo leipää, jauhoja ja makaroneja ostella.

Muuten pitsaa saa tosi helposti silleen et ostaa moilasen valmiita pitsaPOHJIA, valmiita pitsoja ei kannata ostaa, ne ei oo kovinkaan hyviä... Usein teen kyl ite pitsapohjankin, mutta joskus on kiva ottaa vaan pakkasesta valmispohja ja iskee sille täytteet...
 
joo, pitää yrittää mut ei aina muista ottaa mitää eväitä jne. ja eipä ole kovin montaa kaveria jotka tietää mun sairaudesta. nytki mun äitini ei aina oo muistanut hommata glut. juttui sit aina mulle tarjoilee vaikka mitä eikä aina muista etten voi syödä.
mä teen joskus ite pizzapohjat. mut tympeetä tosiaan kattoo omia syömisiäni. ja mä en ole todellakaan hyväksynyt tätä keliakiaa. :'(
sisarukseni joskus leuhkii et ne voi syödä kaikkee et mä en. (sisarukset mua nuorempia)

:ashamed:
mitähän muuta... mä en muista.. oli nii pitkä teksti siin et mitä kaikee siin nyt lukikaan... :whistle:
 

Heippa!

Mulla on keliakia vasta todettu nyt tammikuulla verikokeella ja odottelen pääsyä tähystykseen ja koepalan ottoon.Mulla on alavatsalla kipua,ripulia,väsymys,ummetus.Kun olen syönyt ruista,niin vatsa on ripulilla heti.Mun veljelläni on ihokeliakia ja hänellä tulee ihottumaa kovasti,kun on olutta juonut.
Enollani todettiin tämä keliakia pari vuotta sitten,että suvussa on monella tämä keliakia.Kuinka kauan te muut olette joutuneet odottamaan pääsyä vatsan tähystykseen ja koepalan ottamiseen keliakian takia?
 
Hei!

Minulla otettiin keliakia verikoe muutama vuosi sitten ja se näytti positiivista tehtiin vatsatähästys ja otettiin koepalat mutta keliakiaa ei ollutkaan. Nyt jälleen vatsavaivoja, nivelvaivoja välilä, väsymystä ja ripulia ajoittain nyt odottelen pääsyä jälleen verikokeille... joten ihmeellistä tämä on?? verikoe näyttää yleensä plussaa mutta kuitenkaan ei keliakiaa ole suolistossa, onko muilla ollut vastaavanlaista tapausta?
 
voi olla ettei sulla vielä ole keliakia niin paha et se ois alkamassa.. mullaki ku todetiin sanottii ei näy mitn mu sano et näyttäis et ois puhkeamassa.
sano ettei keliakiani ole paha.. ja näyte on otettu öö vuosi sitten... ja jäänyt traumat siitä.. se oli aiva hirveetä tuntu et tukehdun siihen putkeen joka työnettiin suun kautta mahaan...
:ashamed: :'( mistä sen tietää... sulla ku nuo oireet on nii voi olla et aluillaan keliakia.
 
Heipsis!

Empä ole nettiin päässyt vähään aikaan... Nyt taas työnnän lusikkani soppaan...

Joo siis Moilasen leivät ei käy mulle vissiin sen takia, kun mulla tos vuos sit todettiin haavainen paksusuolentulehdus ja veikkaan et liittyy siihen. Tosin äitikin on väittänyt että sille tulee myös mahakipeeks Moilasen leivästä. Joten onko sit siel joku ainesosa mitä maha ei kestä?
Ja juu mulle ei käy vehnätärkkelys. Lähinnä siks oon luontaisestigluteenittomalla dietillä, kun äitillä toi on niin pahana et vaikka se noudattaa TÄYSIN ruokavalioo ni sen ohutsuoli ei oo kuntoutunu eli nukkapinta ei oo kasvanut takas. Joten ei uskalla ottaa riskiä, nyt varsinkaan kun toi maha on muutenkin herkkänä. Ja lääkärin kanssa tää päätös tehty et ei oo vaan omia haihatteluja :)

Mä en kovin kauaa joutunut muistaakseni tähystykseen oottamaan aikaa. Ja mulle se ei onneks ollu sietämätön toimenpide. Äitille se on aivan karsee ja se on hirveen näkönen ku tulee toimenpiteestä pois, kun se yökkää niin paljon! Epämiellyttävähän se on :(
Ja kun sain aloittaa gluteenittoman ruokavalion ni ihan muutassa päivässä alko mahaoireet huomattavasti vähenee.

Hienoa ku oot leiponut!! Mä tein tos munkkeja ja jestas niistä tuli hyviä! Ompa tullu sit niitä syötyäkin!
Kysäseppä muuten kelalta mahdollisuutta sopeutumisleirille? Ite en semmosella oo ollu mutta tiedän et niitä on. Mä oon nyt ton haavaisenpaksusuolen takia hakemassa sen sopeutumisleirille, oon kyl toisaalta sopeutunut sairauteen mutta on paljon semmosia asioita jotka varmaan selviis tuol sopeutukses :)

Mutta iloista vappua kaikille!!!! Nyt o lähettävä siivoo ku illalla tulee vieraita...
 
minulla on todettu keliakia 2004 vuoden alussa verikokeesta. Meille oli yritetty lasta pari vuotta ilman tulosta, mutta kun aloitin ruokavalion niin lapsi ilmoitti heti tulostaan ja en kerennyt koepalan ottoon kuin vasta sitten kun lapsi oli syntynyt. Minä olin aiemmin ennen keliakian löytymistä todella laiha vaikka olisin syönyt miten paljon. Minulla oli ollut aina yli toimiva maha. Koepalan ottoon tähystyksessä sain tippaan käteen esilääkityksen ja en tiedä että minulle on tähystys tehtykään; suosittelen lämpimästi. Kotiin pääsi kun oli joku hakemassa.Yksin ei saanut lähteä. Siitä elämä jatkui niin että huomasin olevani taas raskaana ja poika on nyt jo 1v. Maha voi nykyään hyvin paitsi että ummetus vaivaa ja kroppa lihoo jo ruuan ajattelemisesta toisin kuin ennen ja vauvakuume nostaa taas päätään!
 
Hei! Kokeileppa Fibrex sokerijuurikaskuitua siihen ummetukseen. Keliakikolle yleistä tuo ummetus kun ei saa kuituja tarpeeks... Ja se lihominenki on yleistä, kun leivissä on energiaa niin paljon enemmän mitä norm. leivässä. Moilasen leivässä on energiaa ihan hirveesti, shcärin leivis on huomattavasti vähemmän!
 

Heippa!

Kuinka kauan teillä on mennyt aikaa,kun olette päässeet tähystykseen?Mulla todettiin keliakia verikokeessa tammikuulla ja en ole vieläkään saanut lähetettä koepalan ottoon tähystyksen aikana.
Minkälaisia oireita teillä on ollut keliakian takia?
Mulla on vatsa kipua ja väsymys.
Onko kenelläkään teillä keliakia vaikeuttanut raskaaksi tuloa?
 
Meillä ei siis ollut ehkäisyä ikinä käytössä ja vaikka miten yritimme en raskaaksi tullut mutta kun keliakia loytyi ja aloitin ruokavalion niin saman vuoden aikana meillä oli jo vauva sylissä ja 1v ja 4kk myöhemmin toinen.
 
vai sopeutumisleiri?mistähän tietoa saisi tälläisestä ja missä niitä järjestetään? en tosiaan ole soppeutunut ku ärsyttää niin paljon tätä glut. ruokavalio pitää tuijottaa joka paketti kylkeen et mitä se sisältää iha joskus hävetäää kaupas kattoo joka paketti läpi.

joo leivon silloin kun ehdin. moilasen leipiä en voi sietää. ja sit niitä zächer vai mikä onkaa niitäkää en voi sietää maistuu iha p****lle yks ihana tumma ohut tummaleipä mikä onkaa tuo..mikä leipomo se olikaan joka teki niit.
mut näkkäriä oon syönyt aina. se on ainoa jota saisin alas mielelläni syötyä ja riisikakutkin.
 
Katoppa keliakialiitonsivuilta, tai sitten marssi kelaan. Mä täs kävin kelassa kysyy tohon toiseen vaivaani sitä sopeutumisvalmennusta. Ja se eukko oli siel tosi nyrpeenä ja hyvin äkäseen kysy Mistä olet tämmöisen tiedon saannut? Ihan kun ois sen palkkapussista pois jos joku osaa kysyä sieltä jotain minkä ne joutuu maksamaan... Mutta nyt vaan oottelen pääsinkö sinne :) Mut suosittelen että ensin käyt tuolla liiton sivuilla ja jos sieltä löytyy jotain, tulostat sen ja marssit sitten kelaan sen lapun kanssa, koska ne vissiin maksaa kaiken sopeutumiskurssiin liittyvän. Niin ainakin mulla!
Onhan se joskus noloa. Mut aika noloa on sekin kun kaverit on ostanut gluteenitonta tarjottavaa ja sit mä sanon et sorry en voi syödä, kun tässä on vehnätärkkelystä. Mulla kaikilla kavereilla ei oo menny jakeluun toi luontaisestigluteniton ruokavalio...
 

Yhteistyössä