Kellään kokemusta oikeuden määräämistä elatusmaksuista jne.

  • Viestiketjun aloittaja Oikeuteen
  • Ensimmäinen viesti
Oikeuteen
Löytyiskö täältä ketään, jolla olisi elatusmaksut ja tapaamiset päätetty oikeudessa? Itsellä asia menossa oikeuden päätettäväks ja olisi helpottavaa tietää, mitä on odotettavissa. Kiitos vastauksista.
 
Alkuperäinen
Oikeuteen siksi, että ei olla päästy sopimukseen tapaamisista ja isä ei suostu edes puhumaan elatusmaksuista. Puolivuotta erosta ja centilläkään ei ole osallistunut puoleen vuoteen lasten elatukseen. Ei maksa kun ei saa tavatakaan.
Eron taustalla jatkuva väkivalta, myös lapsiin kohdistuva ja siitä syystä en lapsia hänelle myöskään anna. Pelkään kohdata häntä ja pelkään lasteni turvallisuuden puolesta. Oikeuteen mennään myös väkivallan seurauksista.
 
kyssäri taas
Entäs valvottu tapaaminen?
Ymmärrän miehen näkökannan. Tavallaan haetaan "vastinetta" rahalle :$ nille elareille.

Toisaalta se kun ei niin mene: elatusmaksut ovat ulosottokelpoisia, eli ne on pakko maksaa. Tapaaminen on lapsen oikeus ja jos etä ei halua tavata tai ei tule hakemaan, niin siihen ei etää voi pakoottaa. Toisaalta taas kun tapaaminen on sovittu, sekä lapsen että lähin on pakko sitä noudattaa eli lapsen on mentävä vaikka ei haluakaan (12 v ikäraja) ja lapset on annettava vaikka pelkoa olisikin siitä, mitä siellä tapaamisella tapahtuu.. :ashamed:
 
:hug:
Minimi elatus maksu on muistaakseni 118e ja mun kohdalla sen hoitaa kaupunki, eli lasten valvojalla tehtiin päätös ja kaupunki maksaa sen mulle ja perii sen isältä.
Onneksi mun ei ole tarvinnut mennä oikeuteen tapaamisista vaan nekin on hoidettu lastenvalvojan kautta.
Uskon että on rankkaa mennä oikeuteen , mutta jos isällä on väkivaltainen tausta niin tuskin saa edes tapaamis oikeutta, toivottavasti ei saa! Äläkä missään nimessä sovi YHTEISHUOLTAJUUTTA omia kokemuksia siitäkin on, silloin isä pääsee vaikeuttamaan elämäänne vielä enemmmän esim. ulkomaan matkoista, passin hankkimisista, muutoista ja paljon monesta muustakin.
Se mikä on väärin, isällä on tapaamis oikeus mutta lapsella ei ole oikeutta olla tapaamatta tai tavata jos itse niin haluaa, siitäkin on kokemuksia, lapsi ei halua isälleen mutta isä haluaa lapsen luokseen ja viikonlopun jälkeen kun lapsi tulee kotiin niin itkee itsensä uneen kun on joutunut olemaan paikassa jossa ei halua ja jossa ei luota aikuiseen.
Onnea sinulle erittäin paljon oikeuteen ja älä anna isälle mahdollisuuksia kävellä ylitsesi ja toimi itsesi ja lapsesi parhaaksi :hug:
 
Olen ollut eron jälkeen oikeudessa, kun isä vaati lapsiamme hänen luokseen asumaan sekä ei suostunut sovinnolla sopimaan elatusmaksuista. Kokemus oikeudesta, vaikka ihan hirvittävän jännittävä ensikäynti olikin, oli kaikin puolin hyvä. Siellä todella ulkopuoliset ihmiset päättävät asioista ja oikeudenmukaisuus tuntui huojentavalta.
Ensimmäinen "käynti" oikeudessa ei ollut varsinainen oikeuden istunto vaan sellainen "neuvottelu", jossa oli paikalla osapuolet avustajineen ja tuomari sekä kirjuri. Asiat käytiin läpi lähinnä niin, että lakimiehet puhuivat ja tuomari kävi saadut paperit läpi, kyseli oliko lisättävää/muutettavaa. Meillä "määrättiin" olosuhdeselvitys, jonka sosiaaliviranomaiset tekevät ja koska asumme eri paikka kunnilla niin paikalla oli aina 4 sosiaalityöntekijää, 2 kummastakin kunnasta. Tilanteet olivat lähinnä leppoisia parituntisia kahvijuonnin merkeissä ja sitten toisella käynnillään he haastattelivat kotona toisessa huoneessa lapsia yksitellen. Samanlaiset toimenpiteet tehtiin lasten isänkin luona. Olosuhdeselvityksellä on suuri merkitys lopullisessa oikeudenkäynnissä. Meillä olosuhdeselvitys antoi selkeät vastaukset: yhteishuoltosuositus, lapset asuvat äidillä ja tapaamissopimussuosituksen. Oikeudessa sitten käytiin tämä läpi ja isä koki pettymystä mutta päätös oli tämä ja laskennallisesti laskettiin elatusmaksu. Elatusmaksuun on jokin taulukko per lapsen ikä minkä verran kuluttaa ja sitten se jaettiin vanhempien tulojen suhteessa ->elatusmaksu, joka meillä on 160euroa /lapsi/kk.

Tämän jälkeen asiat ovat hoituneet hyvin, koska kyse ei ollut sopimuksesta vaan päätöksestä. Olen hyvin tyytyväinen, koska kaikenlainen kiusanteko ja asioiden eestaaspyörittely loppui siihen.

 
mkf
NETISTÄ LÖYTYY PALJON INFOA TILANTEESEEN, SINUN KANNATTAA OTTAA YHTEYTTÄ HETI LASTENVALVOJAAN JA SOPIA AIKA SINNE.
NORMAALIKÄYTÄNTÖ ON ETTÄ VANHEMPI SAA TAVATA LASTA KAKSI VIIKONLOPPUA KUUKAUDESSA. SINUN TAPAUKSESSA KANNATTAA SOPIA VALVOTTU YMPÄRISTÖ. JUTTELE TILANNE SELVÄKSI LASTENVALVOJAN KANSSA, HÄN HOITAA PAPERITYÖT JA LAITTAA ASIAN ETEEMPÄIN ILMAN ETTÄ SINUN TARVITSE EDES TAVATA MIESTÄSI. JA TÄMÄ TUKEE PÄÄTÖSTÄ KÄRÄJILLÄ
Isyyden vahvistaminen
Lapsella on oikeus isään. Jos lapsen vanhemmat eivät ole avioliitossa keskenään lapsen syntyessä, lastenvalvoja ottaa vastaan isyystunnustuksen ja tekee isyysselvityksen. Lastenvalvoja lähettää äidille kutsun isyysselvitykseen väestörekisterin ilmoituksen jälkeen (ilmoitus avioliiton ulkopuolella syntyneestä lapsesta).

Isyyden tunnustamisella vahvistetaan lapsen ja hänen isänsä välinen sukulaisuussuhde. Lapsi saa samanlaisen oikeudellisen aseman kuin on avioliitossa syntyneellä lapsella. Lapselle voidaan muun muassa antaa isän sukunimi. Tunnustamisen vahvistaa maistraatti. Mikäli mies ei halua tunnustaa isyyttään, voidaan asia ratkaista käräjäoikeudessa.

Isyyden tunnustamisen jälkeen isä on velvollinen osallistumaan lapsen elatukseen. Vanhemmat voivat sopia yhteishuoltajuudesta tai siitä, että huolto jää yksin äidille tai isälle. Jos vanhemmat eivät pääse keskenään sopimukseen huoltajuudesta, niin lapsen huoltajuus on äidillä siihen saakka, kunnes käräjäoikeus ratkaisee asian.

Mikäli äiti ei halua lapsen isyyttä selvitettäväksi, hän voi kieltäytyä siitä lastenvalvojan luona. Tällöin äiti on oikeutettu hakemaan elatustukea lapselle kunnan varoista. Isyys voidaan kuitenkin vahvistaa käräjäoikeudessa äidin kieltäytymisestä huolimatta, jos isä haluaa tunnustaa lapsen.

Sopimukset lasten huoltajuudesta ja elatuksesta
Avio- tai avoerotilanteessa lastenvalvojan luona voidaan laatia ja vahvistaa kirjalliset sopimukset lapsen huollosta, asumisesta, tapaamisoikeuksista ja elatuksesta. Sopimusten tarkoituksena on turvata lapsen etu ja läheinen ihmissuhde lapsen ja hänen kummankin vanhempansa välillä.

Eron jälkeen vanhempien on ratkaistava, asuuko lapsi isän vai äidin luona. Lapsen toive ja mielipide on tärkeä, mutta valintaa ja vastuuta päätöksestä ei saa jättää lapsen tehtäväksi.

Vanhemmat voivat sopia yhteis- tai yksinhuoltajuudesta. Huoltomuodosta riippumatta lapsella on oikeus saada elatuksensa kummaltakin vanhemmaltaan sekä oikeus tavata heistä molempia. Vanhemmat sopivat yhdessä elatusavun määrästä.

Sosiaalilautakunnan vahvistamat sopimukset vastaavat lainvoimaisuudeltaan tuomioistuimen päätöstä. Vanhemmat voivat myös tarvittaessa muuttaa lastenvalvojan luona oikeuden päätöksiä tai sosiaalitoimessa tehtyjä sopimuksia.

Sovitteluapu erotilanteessa
Lastenvalvojat antavat tarvittaessa perheasioiden sovittelua lapsen tilanteen selkeyttämiseksi vanhempien ollessa eroamassa tai eron jälkeen. Jos vanhemmat eivät pääse keskenään sopimukseen, asian ratkaisee käräjäoikeus.

Kun sopimus tai oikeuden päätös ei toimi
Joskus vanhempien tekemä vahvistettu sopimus tai oikeuden päätös ei arkielämässä toimikaan. Lapsi ei tapaa sitä vanhempaa, jonka luona ei asu, tai toinen vanhempi ei luovuta lasta sille vanhemmalle, jonka luona lapsi virallisesti asuu. Näissä tilanteissa voidaan hakea käräjäoikeudelta sopimuksen tai oikeuden päätöksen täytäntöönpanoa.

Jos elatusvelvollinen laiminlyö sovitun elatusavun maksamisen, voi huoltaja, jonka luona lapsi asuu, hakea elatustukea. Elatustukea haetaan elatusturvan palveluyksiköistä.

Palvelut maksuttomia
Lastenvalvojan palvelut ovat maksuttomia. Tapaamisaika varataan lapsen asuinalueen lastenvalvojalta.
TÄMAÄ ON LAINATTU ESPOON KAUPUNGIN SIVUILTA.
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10200<br><br>
 
nimetön
Luin näitä juttuja

minä olen monta kertaa puhunut omalle lastenvalvojalle lapseni isän väkivaltaisuudesta ja alkoholista kun olin yhdessä lapsen isän kanssa hän oli väkivaltainen minua kohtaan ja alkoholisti
mutta minun lastenvalvoja ei ota kuuleviin korviinkaan mitä olen hänelle kertonut ja lapsi ei halua mennä isänsä luokse,tapaamissopimusta ei pystytty tekeen kun me haluttiin kummatkin eri lailla niin lastevalvoja jätti asian siihen.
Yli 3kk sitten lapsen piti mennä isälle mutta hänen uus naisystävän lapsi oli tullut kipeeksi sovin lapsen isän kanssa että hän ilmoittaa sitten kun lapsi voi tulla kun hänen uuden naisystävän lapsi ei ole enään kipee isästä ei ole sen jälkeen kuullut mitään!vaikka sovittiin että hän sitten ilmoittaa.
 
höh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 22:43 nimetön kirjoitti:
Luin näitä juttuja

minä olen monta kertaa puhunut omalle lastenvalvojalle lapseni isän väkivaltaisuudesta ja alkoholista kun olin yhdessä lapsen isän kanssa hän oli väkivaltainen minua kohtaan ja alkoholisti
mutta minun lastenvalvoja ei ota kuuleviin korviinkaan mitä olen hänelle kertonut ja lapsi ei halua mennä isänsä luokse,tapaamissopimusta ei pystytty tekeen kun me haluttiin kummatkin eri lailla niin lastevalvoja jätti asian siihen.
Yli 3kk sitten lapsen piti mennä isälle mutta hänen uus naisystävän lapsi oli tullut kipeeksi sovin lapsen isän kanssa että hän ilmoittaa sitten kun lapsi voi tulla kun hänen uuden naisystävän lapsi ei ole enään kipee isästä ei ole sen jälkeen kuullut mitään!vaikka sovittiin että hän sitten ilmoittaa.
No mutta mitä murehdit: nythän sinun ei tarvitse olla huollissaan kun lapsi ei ole siellä väkivaltaisen alkholisti-isän luona tapaamisella. Olethan yrittänyt selittää lastenvalvojallekin, millainen isä on, eli että se jotenkin vaikuttaisi tapaamisiin miinustavasti tai ettei niitä olisi ollenkaan tms.

No nyt ei ole, ja sekin on sitten väärin??!! :headwall:
 
nimetön
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 23:02 höh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 22:43 nimetön kirjoitti:
Luin näitä juttuja

minä olen monta kertaa puhunut omalle lastenvalvojalle lapseni isän väkivaltaisuudesta ja alkoholista kun olin yhdessä lapsen isän kanssa hän oli väkivaltainen minua kohtaan ja alkoholisti
mutta minun lastenvalvoja ei ota kuuleviin korviinkaan mitä olen hänelle kertonut ja lapsi ei halua mennä isänsä luokse,tapaamissopimusta ei pystytty tekeen kun me haluttiin kummatkin eri lailla niin lastevalvoja jätti asian siihen.
Yli 3kk sitten lapsen piti mennä isälle mutta hänen uus naisystävän lapsi oli tullut kipeeksi sovin lapsen isän kanssa että hän ilmoittaa sitten kun lapsi voi tulla kun hänen uuden naisystävän lapsi ei ole enään kipee isästä ei ole sen jälkeen kuullut mitään!vaikka sovittiin että hän sitten ilmoittaa.
No mutta mitä murehdit: nythän sinun ei tarvitse olla huollissaan kun lapsi ei ole siellä väkivaltaisen alkholisti-isän luona tapaamisella. Olethan yrittänyt selittää lastenvalvojallekin, millainen isä on, eli että se jotenkin vaikuttaisi tapaamisiin miinustavasti tai ettei niitä olisi ollenkaan tms.

No nyt ei ole, ja sekin on sitten väärin??!! :headwall:
Hei
olen yrittänyt sille selittää monta kertaa ja monet kerrat itse purskahtanut itkuun kun olen kertonut kun en haluaisi muistella millä tavalla hän pahoin piteli ja alkoholista
mutta tämä minun sossutäti ei kuuntele ei sano siihen mitään.Oisko jollakin jotain keinoo
 
Meni hermo
Tuntuu ettei näitä sossu tanttoja kiinnosta lasten etu lainkaan. ite valitin kun isä jätti lapset (sikkoin 8v ja 12v.) joko keskenään tai mumumun kanssa kun lähti baariin hänen tapaamis viikonloppuna! eipä sille sitte maheta mittää! sitten yhden vkl:n jälkeen lapset eivät halunneet enää lainkaan isän luo soitin sossuun yritettiin muuttaa tapaamis sopimusta isä ei suostunut. lapset eivät isän luo halunneet. vuoden olivat käymäti ja sitten tippui pommi! isä haastoi oikeuteen...

käräjillä käytiin ja välillä lapset tapailivat 5h joka toine su muutaman kuukauden, mutta n. reilu vuosi sitten he ilmoittivat etteivät halua tavata enää lainkaan.

Vihdoin oikeudesta tuli päätös että lapset käyvät kerran kuussa su 5 tuntia, mutta kun ovat jo molemmat yli 12v. eivät ole käyneet... toivotaan ettei enää haasta oikeuteen... tätä käräjillä käyntiä käytiin KOLME pitkää vuotta!!!

tsemppiä kaikille vastaavassa tilanteessa oleville! se jos joku vaatii hermoja!!!

ja ps. olen maksanut isän oikeudenkäynti kuluja 1000?, sillä olen myös hävinnyt tätä taistelua, mutta omia en lainkaan, sain mukavan asiamiehen avukseni, joka ei nyhtänyt pahojani...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2006 klo 14:21 Säde kirjoitti:
Olen ollut eron jälkeen oikeudessa, kun isä vaati lapsiamme hänen luokseen asumaan sekä ei suostunut sovinnolla sopimaan elatusmaksuista. Kokemus oikeudesta, vaikka ihan hirvittävän jännittävä ensikäynti olikin, oli kaikin puolin hyvä. Siellä todella ulkopuoliset ihmiset päättävät asioista ja oikeudenmukaisuus tuntui huojentavalta.
Ensimmäinen "käynti" oikeudessa ei ollut varsinainen oikeuden istunto vaan sellainen "neuvottelu", jossa oli paikalla osapuolet avustajineen ja tuomari sekä kirjuri. Asiat käytiin läpi lähinnä niin, että lakimiehet puhuivat ja tuomari kävi saadut paperit läpi, kyseli oliko lisättävää/muutettavaa. Meillä "määrättiin" olosuhdeselvitys, jonka sosiaaliviranomaiset tekevät ja koska asumme eri paikka kunnilla niin paikalla oli aina 4 sosiaalityöntekijää, 2 kummastakin kunnasta. Tilanteet olivat lähinnä leppoisia parituntisia kahvijuonnin merkeissä ja sitten toisella käynnillään he haastattelivat kotona toisessa huoneessa lapsia yksitellen. Samanlaiset toimenpiteet tehtiin lasten isänkin luona. Olosuhdeselvityksellä on suuri merkitys lopullisessa oikeudenkäynnissä. Meillä olosuhdeselvitys antoi selkeät vastaukset: yhteishuoltosuositus, lapset asuvat äidillä ja tapaamissopimussuosituksen. Oikeudessa sitten käytiin tämä läpi ja isä koki pettymystä mutta päätös oli tämä ja laskennallisesti laskettiin elatusmaksu. Elatusmaksuun on jokin taulukko per lapsen ikä minkä verran kuluttaa ja sitten se jaettiin vanhempien tulojen suhteessa ->elatusmaksu, joka meillä on 160euroa /lapsi/kk.

Tämän jälkeen asiat ovat hoituneet hyvin, koska kyse ei ollut sopimuksesta vaan päätöksestä. Olen hyvin tyytyväinen, koska kaikenlainen kiusanteko ja asioiden eestaaspyörittely loppui siihen.
tämä kirjotus oli kuin minulta paitsi että minulla tämä kaikki vielä edessäpäin! lapsien isä on siis saanut päähänsä että minä en ole hyvä äiti lapsilleni ja on alkanut oikeuden kautta vaatimaan niitä luokseen asumaan! pelottaa ja itkettää ihan suunnattomasti tuleva vaikka TIEDÄN ttä mitään syytä siihen ei olisi. meillä on erosta kohta 1,5 vuotta, MITÄÄN sopimuksia elatuksista tai tapaamisista ei ole paperilla vaikka olisi pitänyt olla! kaikki kiusanteko ois sillon jääny! nyt vaan toivon, että oikeuteen meno selvittää kaikki asiat kerralla ja kiusanteko saa päätöksensä.
 

Yhteistyössä