Kenellä toimii mainiosti se että anoppi hoitaa lasta ?

Me mietimme nimittäin että miehen äiti hoitaisi lasta kun menen töihin ? Toimiiko se kellä ja miten ? Eikö se sentään ole aika mainio vaihtoehto jos lapsi on vielä niin pieni ettei osaa edes kävellä, päiväkodissa pötköttäisi vaan nurkassa yksin kakat housussa... :'(

Niin, eli positiivisia kokemuksia, kenellä toimii kyseinen menettely ?

Toki emme itse ehdota kyseistä menettelyä vaan jos mamma itse ehdottaa niin olemme harkinneet asiaa jo nyt, oliskos hyvä menettely.

Miten päin teette, tuleeko mamma teille vai meneekö lapsi mamman luo ?
 
Meillä mieheni anoppi, siis minun äitini hoiti lastamme 1 vuotiaasta 2 vuotiaaksi, kun itse lähdin töihin. Järjestely toimi miehenikin mielestä ihan mukavasti, kun sekä äitini, että minä otimme muutamia perusjuttuja huomioon.

Äitini tuli siis meille hoitamaan lasta, omasta tahdostaan, koska kotona oli enemmän leluja ym. tekemistä. HÄn oli yksinomaan hoitamassa lasta, eli minä laitoin heille ruuat lämmitystä vaille valmiiksi, eikä hän tehnyt kotitöitä, eli minua odottivat tiskit ym. kun tulin kotiin. Tämä kodinhoitojuttu siksi, että olisin varmaan itse kokenut liian hääräilyn puuttumiseksi kodinpitooni. (Sitä paitsi inhottaa jos joku tyhjentää tiskikoneen ja sitten on astiat "väärissä paikoissa"). HOitaja tuli meille aamulla juuri ennen kuin lähdin töihin ja iltapäivällä töistä tullessani vaihto tapahtui myös enemmän tai vähemmän lennossa, eli sellaista venytettyä yhdessäoloa emme harrastaneet.

NÄin jälkeenpäin ajatellen järjestely oli ihanteellinen, mutta huomasin kyllä, että kyläilyt ym. jäivät sitten muuten tuona aikana vähemmälle, koska tuntui siltä, että omaa tilaakin tarvitaan, puolin ja toisin.

 
Mulla anoppi on hoitanut tyttöäni kun hän oli 1-2-vuotias, ja nyt sitten hoitaa 1-vuotiasta poikaani arkipäivisin ja jo 3-vuotiaaksi ehtinyttä tytärtäni pari päivää viikossa (osan viikosta tyttö on päiväkodissa).
Anoppi tulee aamulla meille, syöttää lapset ja vie mukanaan kotiinsa aamupäivän aikana (asuvat tuossa ihan naapurissa). Iltapäivällä otan lapset töistä tullessani heiltä, anoppi on tehnyt ruoan ja saan syödä siinä itsekin. Kuulostaa varmaan monesta ihmeelliseltä, mutta tämä ei nyt ole provo...
Hyvin on toiminut, anoppi on täysipäinen ihminen ja toimii hienosti lasteni kanssa. Maksamme hänelle noin 300 e kuukaudessa ja ostan aika usein ruokakassin ja kaikkea muutakin, jota näen hänen tarvitsevan (esim. tänään yhden astian).
Ainakin minua ja anoppia lapset ovat valtavasti yhdistäneet, eikä meille ole tämän asian tiimoilta tullut koskaan mitään kiistaa. Luotan hänen ratkaisuihinsa täysin. Suosittelen myös muita naisia ajattelemaan, että jos anoppi on kasvattanut suht hyvin omat lapsensa, miksei hän osaisi toimia oikein myös lastenlapsien kohdalla.
Ja tässä vielä kukkia kaikilla anopeille, jotka teette miniänne arjesta sujuvampaa :flower:
 
vakkari harmaana
Meillä on nyt tilapäisratkaisuna anoppi hoitamassa muutamana päivänä viikossa lapsia. Minä olen töissä ja mies pääsi todella lyhyellä varoitusajalla koulutukseen (varoitusaika oli se, että kirje hyväksynnästä tuli pe ja koulutus alkoi seuraavan viikon tiistaina...). Päivähoitopaikka on haussa ja minä käytän vanhoja, kertyneitä lomapäiviäni mahdollisimman paljon (viime viikko lomalla, tällä viikolla 3 vapaata ja ensi viikolla 2).

Anoppi tulee meille, miehensä tulee joka tapauksessa kaupunkiin kahtena päivänä viikossa. Jos me veisimme lapsen anopille, tulisi siitä semmoinen 80 kilometriä ajoa aamuin illoin... Meidän kotimme on jo "lapsiturvallinen" joten helpompi näin. Teen ruoat valmiiksi, laitan lasten vaatteet ja tarvikkeet valmiiksi, kodinhoitoa en todellakaan odota vaan lastenhoitoa ;-). Tilanne on vielä tuore, joten en osaa sanoa miten menee. Tänään oli yksi haaveri sattunut, kun kolmivuotias oli "vaan yhtäkkiä hävinnyt leikeistä ja sitten kuului kova muksahdus ja itku, sanoi pudonneensa lavuaarista lattialle"... Vähän mietin, että miksi ihmeessä lapsi "vaan yhtäkkiä häviää" eikä hoitaja kysele perään tai etsi. No ei käynyt kummempaa ja toivottavasti lapsi ei enää vain häviä ja jätetä tilannetta siihen.

Anoppini pitäisi periaattessa olla aika ammattilainen lastenhoidossa, onhan hänellä 4 omaa ja on toiminut perhepäivähoitajana mutta minun näkövinkkelistäni vahtimisessa tapahtuu lipsahduksia (toinen kaatoi mummulassa ollessaan bensakanisterin (avoimen!) päälleen, saanut käsiinsä sydänlääkkeet (anoppilassa), leikelleet saksilla itseään, anoppia ja ties mitä jne). Myös kurinpito on hakusessa, lapset tekevät ihan mitä huvittaa eikä anoppi puutu siihen. Tietenkin kyseessä on lapsenlapset, joten ehkä "joustaminen" säännöissä liittyy siihenkin ;-).

Kovin pitkäaikaista järjestelyä tästä ei ole tarkoitusta tulla, anoppikaan ei sitä halua. Hän ei enää kuusikymppisenä jaksa jatkuvaa pikkulasten hoitoa. On sen itsekin sanonut, joten todella odotan sitä hoitopaikkaa! En halua välejä kiristää tämän asian takia. Anoppi siis sanoo mielellään hoitavansa ja auttavansa mutta toisaalta myös valittelee väsymistä (minkä ymmärrän ihan täysin!). Hän hoiti myös mieheni veljen lapsia ja silloin hän valitti minulle jatkuvasti toisen miniän tekemisistä ja sanomisista sekä sitä, että häntä käytetään hyväksi. Ok, välit tuohon toiseen miniään ei olleet koskaan hyvät mutta silti pelkään, että huolimatta siitä mitä meille (miehelleni ja minulle) sanotaan, puhe on ihan toista selän takana :-(. Tilanne oli tietysti vähän eri, he halusivat jatkuvan hoitajan, koska halusivat kotihoidon tuen (eivätkä siis maksaneet anopille mitään!). Anopissakin on siis vikansa kuten jokaisessa ihmisessä mutta rehellisesti minä pidän hänestä. En halua hänen tuntevan oloaan hyväksikäytetyksi. Olemme tarjonneet rahaa mutta hän ei halua sitä, täytyypä siis keksiä joku muu tapa maksaa hoitoapu takaisin.

Eli meillä lasten kannalta tilanne on hieno, he odottavat mummin tuloa, minä vain tunnen oloni epävarmaksi tilanteesta (välien säilymisen yms takia)!
 
Hoito paikassa on ka
Hei!
Anna Mamman olla Mamma!

Hoitopaikka ja isovanhemmat olis hyvä olla eri asioita, koska kasvatusasioissa on helpompi jutella "vieraan" kanssa. Toki säännöistä pitää jutella isovanhemmille myös _ yhteinen linja on hyvä asia.

Kaikki on tilanne kohtaista ja, joskus tilapäisesti ratkaisuna isovanhemmat paras paikka.

Jatkoja!
 
Hoito paikassa on ka
Hei!
Anna Mamman olla Mamma!

Hoitopaikka ja isovanhemmat olis hyvä olla eri asioita, koska kasvatusasioissa on helpompi jutella "vieraan" kanssa. Toki säännöistä pitää jutella isovanhemmille myös _ yhteinen linja on hyvä asia.

Kaikki on tilanne kohtaista ja, joskus tilapäisesti ratkaisuna isovanhemmat paras paikka.

Jatkoja!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2007 klo 15:04 Hoito paikassa on ka kirjoitti:
Hei!
Anna Mamman olla Mamma!

Hoitopaikka ja isovanhemmat olis hyvä olla eri asioita, koska kasvatusasioissa on helpompi jutella "vieraan" kanssa. Toki säännöistä pitää jutella isovanhemmille myös _ yhteinen linja on hyvä asia.

Kaikki on tilanne kohtaista ja, joskus tilapäisesti ratkaisuna isovanhemmat paras paikka.

Jatkoja!
Minulla on nyt kokemusta molemmista, ja kyllä minusta mummon kanssa on helpompi pohtia asioita kuin päiväkodin tätien. Ei heidänkään kanssa ole ollut ongelmia, mutta anopin kanssa ei tarvitse arvailla, että mitähän tuo nyt tarkoitti tai pohtia, jätettiinkö jotain kertomatta. Tyttö oli tosi pitkään hoidossa hiljainen, eikä siitä oikein tullut informaatiota ennen kuin tilanne muuttui ja tyttö alkoi pulpattaa puhetta. Toisaalta ihan hyvä kun eivät niin kertoneetkaan, mutta kuiteskin päiväkotiin päin on joskus sellainen olo, että kerrottiinkohan mulle nyt kaikki.
 
Meil anoppi hoitaa, ja sen verran outoja ollaan että anoppi asuu meijän kanssa samas huushollissa ja auttaa aina pojan hoidossa ja mielellään kattookin :D
 
meillä hoitaa lapsia aina silloin tällöin appi-ukkoni, mikä on erittäin arvokasta meille kaikille osapuolille. lapset ovat riemuissaan aina ukin kanssa saadessaan olla ja muunakin aikana haluavat mennä ukin luo yökylään, milloin yhdessä milloin erikseen jopa sellaisinakin päivinä että ukki vie heidät päiväkotiin aamulla. ukki itse on hyvin iloinen siitä että SAA olla lastenlastensa kanssa ja tehdä heidän kanssaan mieluisia juttuja. ukki tutkii lehdistä milloin on lapsille jotain kivaa ohjelmaa tarjolla esim. esityksiä, tapahtumia ja kysyy lapsiltani ovatko halukkaita lähtemään niihin. välillä mennään uimahalliin, luistelemaan, mäenlaskuun, teatteriin, pieneläinpihallle eläimiin tutstumaan etc. esimerkkejä on vaikka miten paljon. kuitenkaan oleminen/hoitaminen ei ole pelkkää retkeilyä vaan ukki on innoissaan saadessaan leikkiä ja touhuta lasten kanssa heidän omia juttujaan, sillä aikoinaan hänellä ei omille lapsilleen ollut juurikana aikaa ja nyt kun on niin sitä hän haluaa antaa.
 

Yhteistyössä